🔶 «رئیسی» قانون جهش تولید مسکن را برای اجرا ابلاغ کرد
🔸رئیسجمهور «قانون جهش تولید مسکن» را برای اجرا به وزارتخانههای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 طراحی مفهومی جادههای پلاستیکی!
🔸وزن کمتر، نصب و تعمیرات راحتتر، داشتن منافذی جهت عبور آبهای سطحی
#خلاقیت
#تکنولوژی_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
⬜️ شیشه لمینت
◽️ شیشه لمینت نوعی شیشه ایمنی است که شامل دو یا تعداد بیشتری از لایههای شیشه همراه با لایههای طلق PVB (پلیوینیل بوتیرات) طی یک فرآیند ترکیبی فشار و دما به وجود میآید.
◽️ طلق PVB با ضخامتهای مختلف که کاربردیترین آنها mm 0.38 و mm 0.76 و mm 1.52 میباشد جهت ساخت انواع شیشههای لمینت به کار میرود.
◽️ تعداد لایههای شیشه لمینت براساس نوع کاربرد آنها تعیین میگردد.
⬜️ شیشه لمینت چیست؟
◽️ وجود طلقهای PVB در میان دو لایه شیشه باعث میشود که شیشه پس از شکستن فرو نریزد و ذرات شیشه خرد شده به صورت چسبنده به طلق نگهداشته شده و از جدا شدن و پخش شدن آنها در محیط جلوگیری شود به همین جهت استفاده از شیشههای لمینت در ساختمانهای مرتفع در جلوگیری از خطرات ناشی از حوادث طبیعی مثل زلزله و آتش سوزی که باعث فرو ریختن شیشههای معمولی و سکوریت میشود بسیار موثر است.
◽️ یکی از مزیتهای شیشههای لمینت این است که میتوان چندین نوع شیشه را به صورت همزمان در لایههای مختلف آن به کار برد و کارآیی شیشهها را افزایش داد.
⬜️ برتری شیشه لمینت
◽️ در فرایند لمینیت میان دو یا چند لایه شیشه، میان لایههای پلیمری قرار گرفته و کل مجموعه تحت فشار و حرارت به صورت دائمی یکپارچه میگردند.
◽️ مهمترین مشخصه شیشههای لمینت الگوی شکست آنهاست. شیشهها در اثر ضربه میشکنند اما تکههای شکسته به میان لایه چسبیده و شیشه یکپارچگی خود را حفظ مینماید. شیشه لمینت نسبت به شیشههای معمولی از ضریب ایمنی بیشتری برخوردار است.
◽️ شیشه معمولی در اثر شکست به قطعات درشت و برنده خرد شده که میتوانند منجر به خسارات جانی و مالی عظیم گردد. شیشههای سکوریت در مقایسه با شیشههای معمولی وضعیت بهتری دارند. این شیشهها در اثر شکست به قطعات ریز و غیر برنده خرد میشوند که هیچگونه خطر جانی ندارند اما به هر حال شیشه فرو میریزد. فلسفه پیدایش شیشههای لمینیت مرتفع نمودن این مشکل شیشه بود.
#نکات_اجرایی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 کاروانسرای میاندشت میامی - سمنان
🔸 این مجموعه شامل سه کاروانسرا است که یکی در دورهی صفویه و دو کاروانسرای دیگر در دورهی قاجاریه ساخته شده است. کاروانسرای صفوی در ضلع غربی مجموعه قرار گرفته و در زمره کاروانسراهای شاه عباسی میباشد. پلان این کاروانسرا به صورت حیاط مرکزی و حیاط آن هشت ضلعی است. حیاط میانی رابط بین کاروانسراهای صفوی و قاجاریه است. در پیرامون حیاط رواقها، حجرهها، دکانها و ایوان قرار دارد.
🔸 در شرق مجموعه، کاروانسرای قاجاری با پلان چهار ایوانی، دارای شاه نشین و سردرب ورودی است. در وسط این کاروانسرا بارانداز ساخته شده که جهت نمایش، فروش کالا و تخلیه بار مورد استفاده قرار میگرفته، کاروانسرای میانی رابط بین کاروانسرای صفوی و قاجاری است که در پیرامون آن، رواقها، حجرهها و ایوان قرار گرفته و از آجرکاری متنوع جهت پوشش طاقها بهره بردهاند. بر سردر این کاروانسرا کتیبهای منظوم به تاریخ ۱۲۹۰ ه.ق به چشم میخورد. بانی این دو کاروانسرا حسین خان نظام الدوله، ملقب به «شهاب الملک» والی خراسان بوده است.
#ایران_نگین_زمین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 قالبهایی جالب برای ایجاد طرح روی بتن
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 تفاوت زیبایی و تجملگرایی
🔸 عوامل درونی پیدایش و گسترش معماری تجملگرا، حُب دنیا، تکبر، تکاثر و تفاخر طلبی است. در معماری قرآنی بر ساده زیستی و بیآلایشی و بیپیرایگی تأکید شده، زیرا موجب آسودگی ارتباطات اجتماعی به خصوص صله رحم میگردد و برعکس معماری تجملگرا موجب کمرنگ شدن فرهنگ صلهرحم در جامعه میشود.
🔸 زیبایی که برآمده از عدل میباشد، در واقع بدین معناست که هر عنصر و اِلمانی در جای خود قرار بگیرد. عدهای زیبایی را با تجملات اشتباه میگیرند که این برخلاف زیبایی میباشد!
🔸قرآن کریم، معماری فرعونی و قارونی و اطرافیان آنها را گرایش به تجملگرایی بد و تزئین شیطانی برای گمراه کردن مردم دانسته است.
🔸در معماری اسلامی بر وجود عناصری همچون نور، رنگ، خط و اشکال هندسی برای زیبایی آفرینی تأکید شده است. در متون روایی آمده است که همه اطراف اتاق امام صادق علیهالسلام، مزین به آیةالکرسی بوده و در سمت قبله و مکان عبادت آن حضرت نیز از آیات قرآن استفاده شده بود. اسلام از زیبایی و زینت متعارف که با موازین شرعی مطابقت داشته باشد، استقبال میکند. اما این به معنای تجملات نیست و تبرجگرایی که در واقع بهمعنی برج شدن و خودنمایی است به دور از زیبایی واقعی است.
🔸 قالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: ... فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَنْعَمَ عَلَى عَبْدٍ نِعْمَةً أَحَبَّ أَنْ يَرَى عَلَيْهِ أَثَرَهَا قِيلَ وَ كَيْفَ ذَلِكَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يُنَظِّفُ ثَوْبَهُ وَ يُطَيِّبُ رِيحَهُ وَ يُحْسِنُ دَارَهُ وَ يَكْنُسُ أَفْنِيَتَهُ حَتَّى إِنَّ اَلسِّرَاجَ قَبْلَ مَغِيبِ اَلشَّمْسِ يَنْفِي اَلْفَقْرَ وَ يَزِيدُ فِي اَلرِّزْقِ. (بحارالأنوار، ج۷۶، ص۳۰۰)
🔸 امام صادق عليه السّلام فرمود: ...خداوند عز و جل چون نعمتى به بنده دهد دوست دارد اثرش را در او ببيند، گفته شد، چگونه؟ فرمود: جامه خوب و پاكيزه، بوى خوش و خانهی خوب و گَرد خانه را جاروب كند، چراغ را پيش از غروب خورشيد روشن كند كه فقر را ببرد و روزى را بيفزايد. (بحارالأنوار، ترجمه کمرهای، ج ۱، ص ۱۱۱)
🔸 هر چه مسکن و خانه تزئین شود، تجملات و تشریفات آن افزون گردد، انسان میل بیشتری به مادیات پیدا میکند و از معنویات دور خواهد شد. امروزه خانهها با انواع ظروف تجمّلی بلااستفاده که باعث دنیاگرایی اهل خانه و حسرت و آه دیگران میشود، تزئین میگردند؛ دکورها، ویترینها و کمدهای مملوّ از وسایل تزئینی، زینتی، مجسمهها و ... که مخالف صریح سبک زندگی اسلامی میباشند و در راستای سبک زندگی غربی هستند.
#زیبایی_شناسی
#معماری_اسلامی_ایرانی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف:
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🏴 اربعین حسینی تسلیت باد
هرچند همیشه، کربلا را خواندم
از خیلِ عظیم زائران جا ماندم
یک عمر به شوق دیدن خوابِ حرم
این جسمِ غریبِ خویش را خواباندم
در حسرتِ روی کربلا میگریم
آنقدر که چشمِ خویش را خشکاندم
با قافله حسین در خواب و خیال
همراه شدم، سرودِ غربت خواندم
ریزهخورِ خوان کربلا بودم و حیف
با معصیت و گناه خود را راندم
امسال دوباره نامِ من "زائر" نیست
خسرانزدهام! حسین برگرداندم
یک روز قدم قدم کنارِ جابر
در راهِ حرم...، خوش است ما را آن دم
#Arbaeen2021
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 "جایزه معماری آقاخان" سردمدار معماری اسلامی یا صهیونیستی در دنیا؟!
🔸 جایزه معماری آقاخان (Aga Khan Award for Architecture)، هر سه سال یک بار از سوی «بنیاد شبکه توسعه آقاخان» به یک یا چند معمار زنده اعطا میگردد.
🔸 این جایزه که در سال ۱۹۷۷ از سوی کریم آقاخان پایه گذاشته شد، از نظر مالی برترین جایزه معماری در جهان به شمار میرود. (به برنده این جایزه یک میلیون دلار آمریکا اهداء میشود).
🔸 جایزه معماری آقاخان بر خلاف جایزه پریتزکر(نوبل معماری)، بر روی شیوههای بومی و اسلامی و راهکارهای معماری کهن و نوین در توسعه جهان سوم نیز متمرکز است. این پروژهها در کشورهایی قرار دارند که بیشتر جمعیت آنها را مسلمانان تشکیل میدهند.
👤 «کریم آقاخان» کیست؟ ایشان رهبر فعلی فرقه اسماعیله است که به عنوان «چهل و نهمین امام موروثی اسماعیلیه» است. ضمناً او يکی از ثروتمندترين انسانهای روی زمين است.
👤 برگزاری مسابقه معماری آقاخان تحت عنوان انتخاب طرحهای برگزیده جهان اسلام برگزار میشود؛ اما مجریان به خصوص داوران (همچون نورمن فاستر که عضو اصلی کمیته راهبردی جایزه معماری آقاخان است و اکثریت داوران دیگر) این مسابقه، هیچ اعتقادی به اصول اسلامی ندارند، تا جایی که کریم آقاخان در مراسم جایزه معماری آقاخان در سال ۱۳۹۲ گفت: «گرچه ریشههای این مسابقه در توجه به وضعیت معماری اسلامی نهفته است، ولیکن این جایزه، خود را متعهد به روح پلورالیسم و تکثرگرایی میداند».
✔️ پینوشت(۱): "پلورالیسم" در لغت به معنای کثرت و جمع در مقابل تفریق و کاهش است. در اصطلاح نام مکتب اصالت تکثر است که پیروان آن مدعی هستند: «حقهای مختلف داریم. یعنی هیچ مکتبی برتر از مکتب دیگر نیست و هیچ مکتب دینی بر مکتب غیردینی برتری ندارد.»
📚 تورانی، علی، پلورالیسم دینی و چالشها، ص۷، تهران، نشر مرشد، ۱۳۸۱.
✔️ پینوشت(۲): کثرت، یکی از اصلیترین مؤلفههای معماری پستمدرن، نشأت گرفته از اندیشههای "ژاک دریدا" فیلسوف فرانسوی یهودی است. این مؤلفه به خوبی در پارادایمهایی همچون دیکانستراکشن و فولدینگ از زبان معمارانی همچون آیزنمن و لیبسکیند و... نمود پیدا کرد.
👤 ژاک دریدا میگوید تقابلهای دوتایی همچون روز و شب، مرد و زن، ذهن و عین، گفتار و نوشتار همواره در فلسفه غرب مطرح بوده است و از زمان افلاطون تاکنون همواره یکی بر دیگری برتری داشته است. ولی به نظر دریدا هیچ ارجحیتی وجود ندارد. او این منطق "سیاه و سفید" و مسئله "یا این یا آن" را مردود میداند.
بخشی از این موضوع همچون عدم ارجحیت بین زن و مرد در قرآن نیز پذیرفته شده است و قرآن ارجحیت بین انسانها را با تقوا تفکیک میکند. اما ژاک دریدا در انتها به عدم ارجحیت بین زشت و زیبا و نیک و بد اشاره میکند که به هیچ عنوان در اسلام و قرآن پذیرفته شده نیست، همچنان که خداوند در قرآن میفرمایند: «قلْ لَا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ..» (مائده: ۱۰۰)
بگو (ای پیغمبر): هرگز مردم پاک و ناپاک یکسان نخواهند بود.
مجموعهی آقاخان باید بداند که روح پلورالیسم اسلامی نیست و نباید متعهد به آن باشند. هرچند این ایراد تنها یکی از ایراداتی است که به آنان وارد است و در کل با توجه به انحرافات بسیار زیادی که در این فرقه وجود دارد، به اتفاق فرق اسلامی، فرقه مزبور انحرافی خوانده شد است. لذا با توجه به این اتفاق، این فرقه حتی نتوانست نمایندهای در مجمع التقریب بین المذاهب (که جهت اتحاد بین مسلمان به وجود آمده است) داشته باشد. بنابراین خروجی جایزه معماری آقاخان که با رویکردی غیر اسلامی و داورانی که هیچ تعهدی به اسلام نداشته و بعضاً از مغرضان و معاندان اسلام هم هستند، به هیچ وجه اسلامی نیست.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف:
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📌 طراحی و ساخت نما با مواد بازیافتی
📝 ساختمان Luxury Pavilion / Fahed + Architects
♻️ تخت خوابهای بازیافت شده
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 اول ایمنی بعد کار
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 رنگآمیزی زمین بسکتبال خیابانی!
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 کاروانسرای یام - آذربایجان شرقی
🔸 کاروانسرای تاریخی شاه عباسی پیام مرند(یام) یکی از مهمترین تأسیسات بین راهی جاده ابریشم به شمار میرفت که به عنوان بزرگترین کاروانسرای شمال غرب کشور و از مهمترین ابنیه تاریخی و گردشگری محسوب میشود.
🔸 محوطه قانونی کاروانسرای یام ۸۲۸۸ متر مربع عرصه را شامل بوده که پس از آمادهسازی زمین اصلی از سال ۱۳۷۸ شروع به بازسازی شده است. محوطه چهار دیواری اعیان کاروانسرا ۲۴۰۰ متر مربع میباشد که بیشتر قسمتها در دو طبقه و چهار برج مدور به صورت یک مربع کامل ساخته شده است.
#ایران_نگین_زمین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی
📝 اصول کلی کاربریهای شهری در فقه اسلامی - بخش پنجم
◻️اصل نهم:
◽️ضرورت وسعت مناسب راهها؛
▫️در مسیرها باید حتی المقدور وسعت مسیر و معبر رعایت گردد، به گونهای که رفت و آمد عابران به آسانی و بدون برخورد با يکدیگر يا ایجاد مزاحمت برای يکدیگر انجام گیرد.
▫️أبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: كُلُّ شَيْءٍ يُضِرُّ بِطَرِيقِ اَلْمُسْلِمِينَ فَصَاحِبُهُ ضَامِنٌ لِمَا يُصِيبُهُ.
▫️امام صادق علیهالسلام فرمود: هر چیزی که به رهگذر مسلمین آسیب برساند، صاحب آن، ضامن هر آسیبی است که به وسیله آن ایجاد شود. (وسائل الشیعه، ج۲۹، ص۲۴۳)
▫️قالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: مَنْ أَضَرَّ بِشَيْءٍ مِنْ طَرِيقِ اَلْمُسْلِمِينَ فَهُوَ لَهُ ضَامِنٌ.
امام صادق علیهالسلام فرمود: هر کس به راه مسلمین آسیبی وارد کند ضامن است. (وسائل الشیعة، ج۲۹، ص۲۴۱)
▫️از روایت وارده در زمینه تفکیک راه رهگذران سواره و پیاده نظیر صحیحه علی بن سوید از امام کاظم علیهالسلام نقل شده است:
أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِذَا قَامَ قَائِمُنَا قَالَ يَا مَعْشَرَ اَلْفُرْسَانِ سِيرُوا فِي وَسَطِ اَلطَّرِيقِ يَا مَعْشَرَ اَلرَّجَّالَةِ سِيرُوا عَلَى جَنْبَيِ اَلطَّرِيقِ.
▫️آنگاه که قائم ما (عج) قیام کند، میگوید: هان ای جمع سواران از وسط راه بگذرید، و ای جمع پیادهروان از دو جانب راه گذر کنید. (وسائل الشیعة، ج۲۹، ص۲۴۳)
◻️اصل دهم:
◽️ضرورت رعایت امنیت معنوی مساکن؛
▫️در مناطقی که کاربری مسکونی دارند، ساختمانها باید به گونهای طراحی شوند که موجبات ناراحتی و آزار همسایگان فراهم نشود؛ لذا باید ساختمانها به گونهای نباشند که ساکنان هر ساختمان در دید و نظر ساکنان ساختمانهای مجاور قرار گیرند. يکی از مصادیق امنیت، امنیت عِرض و ناموس ساکنان شهر است.
📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۲۵۸-۲۶۰
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف:
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 جلوگیری از مکانیزم طبقه نرم با به کار بردن FRP در ستونهای طبقه اول
#نکات_اجرایی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 نحوهی نصب قوطی کلید و پریز بر روی دیوار کاذب
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی
📝 اصول کلی کاربریهای شهری در فقه اسلامی - بخش ششم
◻️اصل یازدهم:
◽️ضرورت اجتناب تراکم منازل مسکونی؛
▫️در کاربری مناطق مسکونی از انبوه کردن مناطق مسکونی و عدم رعایت حریم بلکه فضای پیرامونی مناسب باید پرهیز شود.
▫️کلینی به سند صحیح از امام صادق (علیه السلام) روایت میکند:
▫️شكَا رَجُلٌ مِنَ اَلْأَنْصَارِ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ، أَنَّ اَلدُّورَ قَدِ اِكْتَنَفَتْهُ فَقَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، اِرْفَعْ صَوْتَكَ مَا اِسْتَطَعْتَ وَ سَلِ اَللَّهَ أَنْ يُوَسِّعَ عَلَيْكَ.
▫️فرمود: مردی از انصار نزد رسول خدا(صلی الله علیه وسلم) شکایت برد که خانهها خانۀ او را در برگرفتهاند، پیامبر(صلی الله علیه وسلم) فرمود: تا آنجا که میتوانی صدای خود را بلند کن و از خدا بخواه برایت و گشایشی فراهم کند (وسائل الشیعة، ج۵، ص ۳۰۰).
▫️از این روایت استفاده میشود تراکم خانهها و ایجاد بافتهای مسکونی متراکم و درهم تنیده به گونهای که فاصله مناسب و فضای پیرامونی مناسب برای آنها در نظر گرفته نشود مطلوب شارع نیست.
◻️اصل دوازدهم:
◽️ضرورت فضای سبز؛
▫️در طراحی شهر لازم است فضای سبز در درون منازل مسکونی، در پیرامون آنها و در سطح شهر به طور کلی به مقدار مناسب در نظر گرفته شود، به گونهای که چشمانداز ساکنان شهر در فضای سبز قرار گیرد.
▫️علِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلطِّيبُ نُشْرَةٌ وَ اَلْغُسْلُ نُشْرَةٌ وَ اَلرُّكُوبُ نُشْرَةٌ وَ اَلنَّظَرُ إِلَى اَلْخُضْرَةِ نُشْرَةٌ.
▫️بوی خوش مایۀ نشاط و خرّمی است، شستشو مایۀ نشاط و خرّمی است، اسب سواری مایهی نشاط و خرّمی است و نگاه به سبزهزار مایهی نشاط و خرّمی است (وسائل الشیعة، ج۲، ص ۱۴۳).
📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱| ص ۲۶۰-۲۶۱
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف:
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 طراحی جدید کابینت
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari