eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
7.6هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
102 فایل
وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @E_Masaf_Memari ارتباط با ما: my.masaf.ir/r/eitaa کتابخانه T.me/Masaf_ArchLibrary مدرسه معماری و شهرسازی مصاف @Masaf_Memari_School تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
🟧 چند توصیه درباره دکوراسیون خانه برای عید (بخش۵) 🔷️ مصالح و وسایل تزئینی بی‌خطر انتخاب کنید در دکوراسیون فضای پذیرایی از وسایل تزئینی نوک‌تیز، خطرناک و شکننده استفاده نکنید. پذیرایی معمولاً فضای بازی بچه‌ها هم هست. پس گل‌هایی مثل کاکتوس و مصالح خطرناک (مثل آجر آنتیک که برجستگی‌های خشن دارد) در این مکان برای کودکان خطرآفرین هستند. 🔷️ «نباید حین بازی مدام به کودک تذکر داد و او را محدود کرد. چون به گفتهٔ پزشکان باعث از بین رفتن خلاقیت و حتی سوق دادن کودک به سمت بیش‌فعالی می‌شود». 🔷️ پاکیزگی، فقر را از بین می‌برد نظافت و پاکیزگی در اسلام بسیار توصیه شده و از آن به عنوان عامل فقرزدایی یاد شده است. «جارو کردن خانه‌ها، فقر را از بین می‌برد»، «شستن ظرف و جارو کردن جلوی در خانه، باعث جلب روزی می‌شود»، «اتاق‌های خود را از تار عنکبوت تمیز کنید، زیرا باقی گذاشتن آن در خانه فقر می‌آورد» و... 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
📌 پویش همگانی ⏰ لحظه تحویل سال همه دعای فرج (الهی عظم البلاء) را به نیت تعجیل در فرج و رفع گرفتاری از مردم قرائت می‌کنیم. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ از زاکانی انکار، از آمار و شواهد اصرار! تراکم‌فروشی رویکرد غالب مدیریت شهری دو سال اخیر تهران بوده است 👤 صالح شکوهی: شهرداری تهران طی دو سال اخیر، به بهانه افزایش ساخت و ساز به شدت تراکم‌فروشی کرده است و جالب اینجاست که تعداد مصوبات کمیسیون ماده ۵ با تعداد پروانه‌های ساخت صادر شده در این مدت، برابر است! 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
ایده ناب برای سبزی هفت‌سین سفره عید 👌 ایران نگینی روی کره زمین سرزنده و درحال رشد 🥹😍 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅️ تیوم، شکوفه جوانه گندمی است... 📍پروژه جدید، بزودی... ✍️ تیوم، شکوفه جوانه گندمی است که شروع زندگی جدید را به نمایش می‌گذارد. پس از پایان رنج، گنج گرم و روشن را با پویایی و شادمانی پیشکش می‌کند. نبض ضربان زندگی را در آوند می‌کشاند و به ثمر می‌نشاند. ✍️ توپوگرافی به غایت سخت زمین و هندسه نا همگون، طراحی را دچار پیچیدگی و ظرافت کرد. آزادی منتج شده از معجزه طراحی در پسِ دیوار 7 متری، آنجایی که دیوارهای بلند و قلعه گون مسبب پرواز خواهند شد... برآوردن خواستن‌های شاد و پویا در دل آن، همگی گرمای خانواده را به آغوش می‌کشد و سازه پیوند خورده با بوم را با صلابت در سایت، به لنگر می‌اندازد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سال ۱۴۰۲ هم تمام شد... 😢 چه جمعه‌ها که یک به یک غروب شد نیامدی چه اشک‌ها که در گلو رسوب شد نیامدی خلیل آتشین سخن تبر به دوش بت شکن خدای ما دوباره سنگ و چوب شد نیامدی برای ما که خسته‌ایم و دلشکسته‌ایم نه برای عده‌ای ولی چه خوب شد نیامدی تمام طول هفته را در انتظار جمعه‌ام دوباره صبح ظهر نه غروب شد نیامدی 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
noormags_هنر_و_زیبایی_از_منظر_دین_318586_1920187.pdf
5.03M
📄 عنوان: هنر و زیبایی از منظر دین ✍️ نویسنده: آیت‌الله جوادی آملی 🔸واژگان کلیدی: 💠 کتابخانه مجازی واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 t.me/Masaf_ArchLibrary
⭕️چگونه یک ساختار انقدر می‌تواند ناکارآمد باشد؟ 🔻از اهداف پایه و اصلی دانشگاه‌، تربیت دانشجو برای بازار کار در رشته‌های مختلف است، چه رشته‌هایی که در حوزه علوم انسانی هستند و چه رشته‌های فنی و مهندسی و غیره. 🔻معماری و شهرسازی به عنوان رشته‌ای که هم مبانی تئوریک در آن مهم است و هم مباحث عملی و اجرایی و باید یک فردی که وارد دانشگاه می‌شود در یکی از حوزه‌های ذکر شده حرفه‌ای شده و بتواند کار کند. ولی ما شاهد هستیم که دانشجویان فارغ‌التحصیل در این رشته‌ها نه به عنوان یک تئوریسینی که در حوزه نظری حرف برای گفتن دارند هستند و نه به عنوان یک نیروی حرفه‌ای برای کار در دفاتر معماری و اجرا ساختمان و شهرسازی قابل اعتماد هستند. 🔻حال این دانشجویان چگونه وارد بازار کار می‌شوند؟ آیا باید در دانشگاهی دیگر تحصیل کنند، پس ۷ سالی که در رشته تخصصی خود در مدرسه و دانشگاه تحصیل کرده‌اند و لیسانس گرفته‌اند برای چه بوده است؟ 🔻پاسخ مشخص است باید پکیج‌های اساتید و مجموعه‌های آموزشی مختلف را خریداری کنند، باید در دفاتر معماری سال‌ها بدون حقوق به کارآموزی مشغول شوند، تا شاید روزی خودشان بتوانند معمار شوند. 🔻بله این تراژدی عجیب دانشگاه‌های ماست، دانشگاه‌ها به قدری از فضای حقیقی و بازار کار فاصله گرفته‌اند که امروز فارغ‌التحصیل دانشکده‌های معماری و شهرسازی انگار هیچ چیزی برای وارد شدن به بازار کار ندارند. و دانشجویی که باید از جیب خود خرج کند و در فضایی که اساتید گوناگون به اسم‌های مختلفی در حال چاپیدن دانشجو هستند دل به دریا بزند و از اول شروع به یادگیری کند. ⭕️ این چگونه دانشگاهیست که فارغ‌التحصیلانش باید بعد از فارغ‌التحصیلی تازه شروع به یادگیری ابتدائیات معماری اعم از ضوابط طراحی، نرم‌افزار، اصول طراحی، مصالح شناسی و... کنند؟ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تهران به رشت بدون ترافیک؛ کلی استوری آهنگ و شوخی و.. حتی یک نفرم از دولت تشکر نکرد؛ ۲۵۰۰ میلیارد تومن پول ریخته شد پای این پروژه؛ انتقاد جای خودش، تشکر جای خودش، آقای دولت دمت گرم 🖥«یاسر آقایی» 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🟧 پیرنشین، نماد معمارانهٔ احترام به انسان‌ها و نوع‌دوستی 🔻«پیرنشین» یا «شیخ‌نشین» نام عنصری در معماری سنتی ایران است که معمولاً در کنار ورودی خانه‌ها به صورت جفت (روبه‌روی هم و در دو طرف درب ورودی) یافت می‌شود. کریمی می‌گوید: «این عنصر در واقع نمودی از احترام انسان‌ها به همدیگر است که در قالب معمارانه جلوه کرده است. اما وقتی جهان‌بینی و نگاه انسان‌ها به همدیگر از نگاه الهی به نگاه لیبرال یا همان نگاه تفردگرایی و خودبینی تبدیل می‌شود، دیگر نمی‌توان انتظار تکریم و احترام به همسایگان را داشت. چه رسد به اینکه آنقدر این احترام مهم تلقی شود که از قالب انسانی به قالب معماری کشیده شود». 🔹عمر پیرنشین‌ها چه زمانی به اتمام رسید؟ پاسخ روشن است؛ همان وقت که احترام انسان‌ها به همدیگر تمام شد. 🔻به بیان کریمی، تفردگرایی و مکتب لیبرال یعنی سخنی جز سخن «من» وجود ندارد. بنابراین از دیدگاه لیبرال‌ها خوبی و بدی را نیز «من» تعیین می‌کنم؛ و نه حتی ما! این نگاه از اساس با وجود خدا در تضاد است. چون اگر خدا یعنی «امر والا» را باور داشته باشیم، به این معناست که پذیرفته‌ایم جز من شخص مهم‌تری وجود دارد. پس او باید تعیین‌کنندهٔ خوبی و بدی باشد. تعیین خوبی و بدی از سمت خدا دقیقاً متناظر با تعیین پاداش و جزا یعنی معاد است. چون خوبی و بدی بی‌معناست اگر پاداشی برای آن تعیین نشده باشد. 📎 مشاهده گزارش کامل در خبرگزاری فارس 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آب‌گرفتگی خیابان‌های اهواز 🔹بارش باران در اهواز مثل همیشه موجب آب‌گرفتگی خیابان‌ها و محلات شهر شد. 🔹نبود پروژۀ دفع آب‌های سطحی یکی از دلایل تکرار این معضل است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🟧 رویکرد لیبرال جایی بین ایرانیان نداشت 🔻ایرانیان که از دیرباز در جهان به یکتاپرستی معروف بودند، رویکرد ضدلیبرال هم در بین آنان یافت می‌شد. از همین منظر، احترام به همسایگان را امری الهی و واجب می‌پنداشتند. پس از ورود اسلام به ایران نیز این امر مهم، جایگاه والاتری به خود گرفت. چون خدمت به خلق یک عبادت محسوب می‌شد و از جایگاه مهمی در آموزه‌های دینی برخوردار بود. کریمی با این مقدمه می‌گوید: «مثلاً در روایات اسلامی آمده بهترین مردم کسی است که نفع او به مردم بیشتر از دیگران باشد و بدترین مردم کسی است که خیرش به دیگران نمی‌رسد. پس مسألهٔ احترام به همسایه و خدمت به خلق هر روز پررنگ و پررنگ‌تر می‌شد.». 🔶 احترام به همسایه به‌خاطر خدا 🔻کریمی با بیان این نکات به این موضوع می‌رسد که هدف ایرانیان از احترام و خدمت به همسایه، کسب رضایت خدا بوده است: «با اندکی تأمل و مطالعه به این حقیقت مهم می‌رسیم که احترام به همسایه در دنیای یکتاپرستی و اسلام اگر به‌خاطر خود همسایه باشد، پاداشی نزد خداوند ندارد. بلکه شرک هم محسوب می‌شود. چون این کار برای خدا نبوده و هر کاری برای خدا نباشد، شرک تلقی می‌شود. پس احترام به همسایه، با نگاهی الهی و بدون چشم‌داشت و فقط برای شادی و رضای خداوند انجام می‌شده است. ایرانیان برای شادی و رضایت الهی از هر فرصتی استفاده می‌کردند و حتی آن را در قالب معماری نیز وارد می‌کردند.». مشاهده گزارش کامل در خبرگزاری فارس 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 آیا مشکل روستاها زمین رایگان است که دولت روی این موضوع تمرکز کرده؟ 🔻یکی از مواردی که دولت روی آن موضوع پافشاری می‌کند عرضه زمین رایگان در روستاها برای جلوگیری از مهاجرت و مهاجرت معکوس به روستاها است. 🔹حقیقتا آیا دلیل اصلی مهاجرت از روستا زمین و مسکن است؟ 🔻همه ما میدانیم که قیمت زمین در روستاها خیلی‌خیلی پایین تر از شهرها و علی‌الخصوص کلانشهرهاست، یعنی عملا در روستاها هزینه زمین نزدیک به صفر است و همچنین بدلیل وجود نیروی کار هزینه ساخت‌وساز هم خیلی پایین‌تر از شهرها می‌باشد. پس طرح دولت در این باره آب در هاون کوبیدن است. 🔻تسهیلات ساخت مسکن برای روستائیان نیاز است و باید انجام گیرد ولی دلیل مهاجرتشان نبود مسکن نیست، بلکه نبود شغل و امکانات رفاهی است. 🔻ما بسیار دیده‌ایم کسانی را که در شهر سکونت می‌کنند و یک خانه هم در روستا دارند و آن را برای تفریح و خوشگذرانی استفاده می‌کنند، یعنی می‌توان گفت داشتن خانه در روستا دلیلی برای بازگشت به روستا نیست. 🔻وقتی یک روستایی می‌بیند برای داشتن امکانات بهداشتی، آموزشی، ورزشی، رفاهی و... باید به شهر رجوع کند چرا نباید به این فکر بیافتد که محل سکونت خود را نیز به شهر ببرد؟ وقتی یک روستایی در ذهن برخی مسئولان و مردم و فیلم‌های ما نماد عقب‌ماندگی، بی‌سوادی، بی‌فرهنگ بودن است چرا نباید به مهاجرت فکر کند؟ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🟧انتقال پایتخت حلقه گم شده مهاجرت معکوس! 🔹یکی از بحث‌هایی که همیشه در کشور مطرح می‌شود طرح‌های توانمندسازی شهرستان‌ها و روستائیان برای جلوگیری از مهاجرت به شهرها است، که تا به امروز هم موفقیت خاصی حاصل نشده و سرعت مهاجرت به کلان‌شهرها ثابت بوده است. حال راه چاره چیست، چرا این اتفاق نمی‌افتد؟ 🔹برای اینکه این هدف مهم به ثمر برسد باید از کلانشهرها تمرکززدایی شود، یعنی باید تمرکز از روی کلانشهرها و علی‌الخصوص تهران برداشته شده و معطوف به روستاها شود، این مهم اتفاق نمی‌افتد مگر با توجه به پتانسیل‌های شهرها و روستاهای مختلف کشور. 🔹وقتی در کشور ما همه‌ی اتفاقات مهم در پایتخت می‌افتد و عملا ایران یعنی تهران، پس هیچ وقت نمی‌توان انتظار مهاجرت معکوس داشت، اولین قدم انتقال پایتخت و چند پایتختی شدن کشور است، یعنی باید تمرکز از تهران برداشته شود. 🔹دومین موضوع شناخت پتانسیل‌های شهرهای مختلف و بها دادن به آن‌ها است. بدین صورت که مثلا ما باید در نوارهای ساحلی کشورمان بیشترین سکونت و شهرها را داشته باشیم ولی متأسفانه اینگونه نیست، چند درصد جمعیت ما در نوار شمالی خلیج فارس و نوار جنوبی دریای مازندران(خزر) ساکن هستند؟ 🔹همچنین باید شهرهایی که پتانسیل کشاورزی و کار تولیدی دارند شناسایی شده و بهره‌برداری صورت گیرد، مثل آذربایجان، کردستان، خوزستان و... 🔸یعنی باید یک انقلابی در نوع نگاه و تمرکز به شهرستان‌ها صورت گیرد، وگرنه تا زمانی که همه‌ی نگاه‌ها و اتفاقات معطوف به تهران است همین آش است و همین کاسه. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ایران عزیز از شمال تا جنوب... 🔸هر چقدر که در این تمدن بیشتر مطالعه می‌کنیم بیشتر عاشقش می‌شویم، وجب به وجب ایران عزیزمان متمدن هستند با اینکه همیشه مورد آماج حملات دشمنان بوده‌اند ولی هویتشان را سعی کرده‌اند حفظ کنند و این هویت در آثار معماری بجای مانده کاملا مشهود است. شاید بدترین زمان هویتی این کشور دوران قاجار و پهلوی بوده است که حاکمان اعتقادی به هویت ملی و دینی کشور نداشتند و کشور را مقابل نفوذ فرهنگ بیگانه تنها گذاشتند. 🔸امروز این تمدن به دست ما رسیده و ما باید از آن حفاظت کنیم، همانگونه که حفظ مرزهای جغرافیایی مهم است حفظ مرزهای هویتی به مراتب مهم‌تر است، معماری یکی از ارکان اصلی هویتی کشورمان است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 زنجیره‌ای‌ها فروریختن پل بالتیمور را پوشش دهند! 🔹از رسانه‌های مکتوب و برخط زنجیره‌ای اصلاح‌طلب تقاضامندیم به‌سبک معمولشان که به‌ازای کوچک‌ترین اتفاق غیرمترقبه در ایران، لجن‌پراکنی‌هایشان در حد تیتر اول و عکس جلد آغاز می‌شود، درمورد فروریختن مفتضحانه پل بالتیمور، مطالبی در جهت تضعیف ابرقدرت‌بودن ایالات متحده منتشر کنند. ✍️ احسان رستگار پ.ن. اگر ایران بود کل پیمانکاران و شرکت‌های پل‌سازی، شهرداری، نظام‌مهندسی، وزارت راه، کشتیرانی، ملوانان، تولیدکنندگان فولا، جوشکاران و هرکسی که ذره‌ای در این اتفاق دخالت داشت بی‌کفایت محسوب می‌شد و کشورمان بدبخت‌ترین کشور جهان بود. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
‍ 🔶 تفاوت زیبایی و تجمل‌گرایی 🔸 عوامل درونی پیدایش و گسترش معماری تجمل‌گرا، حُب دنیا، تکبر، تکاثر و تفاخر طلبی است. در معماری قرآنی بر ساده زیستی و بی‌آلایشی و بی‌پیرایگی تأکید شده، زیرا موجب آسودگی ارتباطات اجتماعی به خصوص صله رحم می‌گردد و برعکس معماری تجمل‌گرا موجب کمرنگ شدن فرهنگ صله‌رحم در جامعه می‌شود. 🔸 زیبایی که برآمده از عدل می‌باشد، در واقع بدین معناست که هر عنصر و اِلمانی در جای خود قرار بگیرد. عده‌ای زیبایی را با تجملات اشتباه می‌گیرند که این برخلاف زیبایی می‌باشد! 🔸قرآن کریم، معماری فرعونی و قارونی و اطرافیان آن‌ها را گرایش به تجمل‌گرایی بد و تزئین شیطانی برای گمراه کردن مردم دانسته است. 🔸در معماری اسلامی بر وجود عناصری همچون نور، رنگ، خط و اشکال هندسی برای زیبایی آفرینی تأکید شده است. در متون روایی آمده است که همه اطراف اتاق امام صادق علیه‌السلام، مزین به آیةالکرسی بوده و در سمت قبله و مکان عبادت آن حضرت نیز از آیات قرآن استفاده شده بود. اسلام از زیبایی و زینت متعارف که با موازین شرعی مطابقت داشته باشد، استقبال می‌کند. اما این به‌ معنای تجملات نیست و تبرج‌گرایی که در واقع به‌معنی برج شدن و خودنمایی است به دور از زیبایی واقعی است. 🔸 قالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: ... فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَنْعَمَ عَلَى عَبْدٍ نِعْمَةً أَحَبَّ أَنْ يَرَى عَلَيْهِ أَثَرَهَا قِيلَ وَ كَيْفَ ذَلِكَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يُنَظِّفُ ثَوْبَهُ وَ يُطَيِّبُ رِيحَهُ وَ يُحْسِنُ دَارَهُ وَ يَكْنُسُ أَفْنِيَتَهُ حَتَّى إِنَّ اَلسِّرَاجَ قَبْلَ مَغِيبِ اَلشَّمْسِ يَنْفِي اَلْفَقْرَ وَ يَزِيدُ فِي اَلرِّزْقِ. (بحارالأنوار، ج۷۶، ص۳۰۰) 🔸 امام صادق عليه السّلام فرمود: ...خداوند عز و جل چون نعمتى به بنده دهد دوست دارد اثرش را در او ببيند، گفته شد، چگونه‌؟ فرمود: جامه خوب و پاكيزه، بوى خوش و خانه‌ی خوب و گَرد خانه را جاروب كند، چراغ را پيش از غروب خورشيد روشن كند كه فقر را ببرد و روزى را بيفزايد. (بحارالأنوار، ترجمه کمره‌ای، ج ۱، ص ۱۱۱) 🔸 هر چه مسکن و خانه تزئین شود، تجملات و تشریفات آن افزون گردد، انسان میل بیشتری به مادیات پیدا می‌کند و از معنویات دور خواهد شد. امروزه خانه‌ها با انواع ظروف تجمّلی بلااستفاده که باعث دنیاگرایی اهل خانه و حسرت و آه دیگران می‌شود، تزئین می‌گردند؛ دکورها، ویترین‌ها و کمدهای مملوّ از وسایل تزئینی، زینتی، مجسمه‌ها و ... که مخالف صریح سبک زندگی اسلامی می‌باشند و در راستای سبک زندگی غربی هستند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
هدایت شده از موسسه مصاف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥 صحبت‌های مهم استاد پیرامون حواشی اخیر و تهمت‌های مطرح شده درباره توهین به علما ◼️ برای دفاع از حریم علما قطعا برخورد قانونی و حقوقی با عوامل منتشر کننده این دروغ‌ها و تهمت‌ها انجام می‌گیرد. 🗓 فروردین ۱۴۰۳ ✅ کانال رسمی استاد رائفی‌پور و موسسه مصاف👇 🆔 @Masaf
‍ 🔶 تابش و روشنایی و رابطه آن با راحتی و آسایش 🔸 امروزه ارزش نور روز شناخته شده است، پژوهش‌های انجام شده نه تنها تأثیر قابل ملاحظه نور را بر سیستم بصری، بلکه نقش مثبت آن بر سلامت جسمی و روانی افراد و نیز افزایش کارایی آنان را نشان می‌دهد. 🔸 نور روز بر ساکنان فضا هم به طور محسوس و هم غیرمحسوس تاثیر می‌گذارد، نور ریتمی طبیعی برای تشخیص زمان روز و فصول، همچنین محرکی بیولوژیکی برای هورمون‌های تنظیم کننده‌ی سیستم‌های بدن، فراهم می‌کند. نور روز با تأثیر بر چرخه سیرکادین، سبب تنظیم عملکردهای فیزیولوژیک مانند؛ خواب، گوارش، هوشیاری افسردگی و سلامت عمومی می‌شود. 🔸 عوامل مهم ایجاد یک محیط شفابخش در رابطه با نور شامل؛ جهت‌گیری صحیح ساختمان، شکل و ایجاد مناسب پنجره‌ها، کنترل تابش خیره‌کننده، تعیین مقدار مناسب نور روز، تشعشع رنگ و درجه حرارت و تعادل بین نور الکتریکی و روشنایی روز است. 🔸 جهت‌گیری صحیح ساختمان یکی دیگر از عوامل موثر بر سلامتی ساختمان است. جهت‌گیری ساختمان سایر جنبه‌های کالبدی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. جهت‌گیری ساختمان به طور مستقیم بر طراحی پنجره‌ها تأثیر می‌گذارد و طراحی پنجره نیز بر کیفیت نور روشنایی روز و دید بصری به خارج، موثر است. در عین حالی که توجه به این دو عامل در ایجاد محیطی پایدار و شفا بخش مهم است. در طراحی، شکل مناسب پنجره‌ها نیز بر سلامت تأثیرگذار است. در رابطه با طراحی یک محیط شفابخش با نور پنجره دارای اهمیت بسیاری است. در طراحی مناسب و درخور پنجره، باید ملاحظات معماری زیست محیطی و فرهنگی را نیز در نظر گرفت. 🔸 در مطالعه در یک اتاق بستری چهار تخته در مالزی، دو نوع مکان‌یابی برای پنجره اتخاذ شد. اول پنجره‌های به صورت متقارن و متعادل؛ یعنی دو قاب پنجره در دو طرف و نزدیک به دیوار کناری به همراه یک دیوار وسطی متقارن. گروه دوم؛ چهار قاب پنجره در وسط به صورت متمرکز قرار داشت. که نور و دید در نوع اول از رضایت بیشتری برخوردار بود. جنبه دیگر توان توزیع نور بود که نتیجه مطالعات نشان داد پنجره نوع اول ارجح است. از این جهت محاسبه نور روز و تعیین محل مناسب پنجره‌ها واجد ارزش است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔷️ چند نمونه از تاییدات رهبر معظم انقلاب درباره مفهوم شهر اسلامی و معماری اسلامی 🔹”شوراهای شهر در فعالیتهای خود به مختصات شهر اسلامی توجه کرده و خدمات شهری را در جهت تأمین این مقصود به کار گیرند و به خصوص به معماری و شهرسازی متناسب با حیات طیبه‌ی اسلامی به طور کامل توجه کنند. در شهر اسلامی، عدالت در تقسیم خدمات شهری، تأمین آرامش روحی و امنیت معنوی، ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی و انقلابی، عمران و آبادی و زیبایی، حفظ طبیعت و صفای طبیعی، همه با هم باید مورد توجه قرار گیرد” (۸ اردیبهشت ۱۳۷۸). 🔹” آنچه را که من تأکید می‌کنم، معماری و شهرسازی قم است. امروز کارهای بزرگی در قم دارد انجام میگیرد، ساخت و سازهایی انجام میگیرد؛ حتماً در این معماریها باید ملاحظه کنند که معمارى اسلامی باشد؛ نمادهای انقلاب در این شهر، در معماریها مشاهده شود؛ چون اینجا شهر اسلام و شهر انقلاب است“ (۲۷ مهر ۱۳۸۹). 🔹 "حقیقتاً معماری و نمای تهران، نمای یک شهر اسلامی نیست و شهرداری و شورای شهر باید این موضوع را جزو جدی‌ترین مسائل خود بدانند" (۲۳ دی ۱۳۹۲). 🔹 "علی‌الظاهر اروپایی‌ها در زمینه‌ی حفظ نشانه‌ها و یادگارهای تاریخی‌شان پیشقدم هستند و خیلی به آن اهمیت می‌دهند؛ خانه‌ی فلان‌کس، زادگاه فلان دانشمند، محل تدریس فلان استاد، ساختمان‌های یادگاری قدیمی. البته اینها را باید حفظ کرد و اینها چیزهای لازمی است؛ اما شاید از این مهمتر، یا به همین اندازه اهمیت، مسأله‌ی فضای شهری است و تجلیِ معماری اسلامی" (۱۷ مرداد ۱۳۸۴). 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari