eitaa logo
افق
3.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
243 ویدیو
49 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق)
مشاهده در ایتا
دانلود
آیه‌ مهدوی «جزء بیست و چهارم» قرآن کریم 💠 وَأَشْرَ‌قَتِ الْأَرْ‌ضُ بِنُورِ‌ رَ‌بِّهَا ▫️و زمين به نور پروردگارش روشن گردد. سوره زمر، آیه ۶۹ 🔅 از امام صادق علیه السلام نقل شده است که بعد از ظهور امام قائم علیه السلام زمین به نور پروردگارش روشن شده و ظلمت از بین می‌رود. 🔻در بعضى از روايات اهل بيت علیهم السلام به قيام حضرت مهدى علیه السلام تفسير شده، در حقيقت نوعى تطبيق و تشبيه است و تاكيدى بر اين معنى است كه به هنگام قيام مهدى علیه السلام دنيا نمونه‌اى از صحنه قيامت خواهد شد و عدل و داد به وسيله آن امام به حق و جانشين پيامبر صلی الله علیه و آله و نماينده پروردگار، در روى زمين تا آنجا كه طبيعت دنيا مى‌پذيرد حكم‌فرما خواهد شد. 📚 تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی ج۱۹ ص۵۴۵ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
چگونه با ماه رمضان وداع کنیم؟ جابر می‌گوید در آخرین جمعه ماه رمضان نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله رفتم. فرمودند: "ای جابر! امروز آخرین جمعه ماه رمضان است، پس با آن وداع کن و بگو: 💠 «ِاللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوما» «خدایا این را آخرین رمضانی که روزه می‌گیرم قرار مده و اگر چنین کردی، مرا از کسانی قرار ده که به آنان رحم می‌کنی نه از کسانی که محروم می‌مانند» 💢 زیرا هرکس این دعا را (از صمیم قلب و با ایمان) بگوید، یکی از این دو نتیجه نیکو شامل حالش خواهد شد: یا ماه رمضان سال بعد را درک می‌کند یا از بخشایش و رحمت خدا برخوردار می‌شود." 📚 الصدوق، فضائل الأشهر الثلاثة ص۱۳۹ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
🔸آیه مهدوی «جزء بیست و پنجم» قرآن کریم 💠 سَنُرِ‌یهِمْ آیاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّیٰ یتَبَینَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُ ▫️به زودی نشانه‌های خود را در افق‌ها و در نفوسشان به آنها نشان خواهیم داد تا برایشان روشن شود که او حق است سوره فصلت، آیه ۵۳ 🔅 از امام صادق علیه السلام نقل شده است که در مورد "حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ" فرمود "ذَاكَ قِيَامُ اَلْقَائِمِ" یعنی منظور قیام قائم علیه السلام است. 📚 کافی شیخ کلینی ج۸ ص۱۶۶ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
آیه مهدوی «جزء بیست و ششم» قرآن کریم 💠 وَاسْتَمِعْ يَوْمَ يُنَادِ الْمُنَادِ مِن مَّكَانٍ قَرِ‌يبٍ يَوْمَ يَسْمَعُونَ الصَّيْحَةَ بِالْحَقِّ ۚ ذَٰلِكَ يَوْمُ الْخُرُ‌وجِ ▫️و روزى كه منادى از جايى نزديک ندا مى‌دهد، به گوش باش. روزى كه صیحه را به حق مى‌شنوند، آن روزِ خروج است. سوره ق، آیات ۴۱ و ۴۲ در حدیثی از امام صادق علیه السلام، از صیحه به معنی نام امام زمان از آسمان و یوم الخروج به رجعت یاد شده است. 📚 تفسیر قمی علی بن ابراهیم ج۲ ص۳۲۷ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
آیه مهدوی «جزء بیست و هفتم» قرآن کریم ❇️ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْ‌ضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ▫️بدانید خداست که زمین را پس از مرگ، زنده می گرداند سوره حدید، آیه ۱۷ 🔸ارباب عالمین، حضرت سید الشهداء علیه السلام فرمودند خداوند با نهمین فرزند من که امام قائم است، زمین را زنده میکند. 📚 کمال الدین شیخ صدوق ص۳۱۷ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
✨آیه مهدوی «جزء بیست و هشتم» قرآن کریم 🔰هُوَ الَّذِي أَرْ‌سَلَ رَ‌سُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَ‌هُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِ‌هَ الْمُشْرِ‌كُونَ ▫️اوست كسى كه فرستاده خود را با هدايت و دین درست روانه كرد، تا آن را بر هر چه دين است فائق گرداند، هر چند مشركان را ناخوش آيد. 📖 سوره صف، آیه ۹ ✍ این آیه در خصوص فائق آمدن اسلام بر تمامی ادیان هیچگاه تاکنون محقق نشده است از طرفی ما یقین به راستگو بودن خداوند داریم. علاوه بر روایات شیعه و اعتراف مخالفین شیعه مبنی بر دلالت این آیه بر موضوع ظهور و مهدویت، اصلا آیه جز با تفسیر به ظهور معنای درستی پیدا نمی‌کند. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ ⚠️ ایدئولوژی داروینیسم (قسمت پنجم) ✍ طبیعت جهش نمی کند. طبیعی است که خدای کور داروین یعنی انتخاب طبیعی نسبت به خداوند همه‌چیزدان و همه کارتوان محدودیت‌های بیشتری برای خلق داشته باشد و پیروان ایدئولوژی داروینیسم، برای روایت سفر آفرینش با چالش‌های بیشتری مواجه باشند. اولین محدودیتی که خدای داروین در خلق دارد این است: Natura non facit saltum طبیعت جهش نمی‌کند. 👈 به عبارت دیگر، جهان تنها در صورتی می‌تواند مخلوق خدای داروین باشد که همواره گام‌های کوتاه برداشته باشد. انتخاب طبیعی مانند چکه چکه کردن پیوسته قطرات آب بر روی سنگ سخت است که اگر زمان کافی در اختیار داشته باشد می‌تواند در سنگ صلب نفوذ کرده و با حرکت بطئی، تدریجی، فرسایشی و زمانبر خود دست به اعجاز بزند. خدای داروین قادر به انجام تجلیات دفعی و جهش‌های خارق‌العاده نیست. از نظر‌ داروینیسم گشوده شدن دریای سرخ در برابر بنی اسرائیل چیزی جز افسانه نیست و تنها در صورتی حاضر خواهد بود به وقوع این معجزه اقرار کند که مانند جزر و مد آب به تدریج رخ داده باشد. به عبارت دیگر تنها جهانی می‌تواند آفریده دست خدای انتخاب طبیعی باشد که پیوسته باشد. 💢 خود داروین در کتابش درباره منشأ انواع چنین می‌نویسد: as natural selection acts solely by accumulating slight, successive favorable variations, it can produce no great or sudden modifications; it can only act by short and slow steps. Darwin, Origin of Species, 6th ed. (London: John Murray 1872), 413-414 از آنجا که انتخاب طبیعی تنها با تغییرات مطلوب، پشت سرهم، تدریجی و تجمیعی عمل می‌کند، قادر نیست که هیچ اصلاح جهشی یا ناگهانی انجام دهد؛ [این نظام] تنها با گام‌های کوتاه و کند، حرکت می‌کند. و البته در جای دیگر کار ما را ساده کرده و رسماً اعلام می‌کند که If it could be demonstrated that any complex organ existed which could not possibly have been formed by numerous successive slight modifications, my theory would absolutely break down Darwin, Origin of Species, 6th ed. (London: John Murray 1872), 146` اگر بتوان نشان داد که عضو پیچیده‌ای وجود داشته باشد که محتمل نباشد که با اصلاحات کند متعدد پشت سرهم تشکیل شده باشد، نظریه من به طور کامل از هم می‌پاشد. 🔸این گفته به معنای آن است که اگر سیر تکامل حیات از ویروسها به تک سلولیها و گیاهان و جانوران و در میان جانوران به عنوان مثال از ماهیها به دوزیستها و خزندگان و پرندگان و پستانداران را بپذیریم، این سفر شگفت‌آور تنها در صورتی می‌توانسته حاصل دست خدای انتخاب طبیعی باشد که تمام این مراحل به صورت گام به گام و تدریجی طی شده باشد. 💠 و سوال مهم این است: آیا جهان آفرینش پیوسته است؟ آیا طبیعت همواره با قدمهای کوتاه حرکت کرده است؟ آیا می توان در حد کفایت گونه هایی بین ماهیها و دوزیستها پیدا کرد تا داروینیست‌ها سر را فراز گرفته و بگویند گذار طبیعت از ماهی به قورباغه تدریجی و گام به گام رخ داده است؟ این اولین ایستگاهی است که داروینیست‌ها همچون مردان ایمان که همواره از آنها تبری جسته‌اند، بین آنچه ایدئولوژی آنها به آنها القاء می‌کند و آنچه در جهان خارج مشاهده می‌کنند دچار تناقض می‌شوند و نشان می‌دهند که متأسفانه همچون فلاسفه مدرسی برای نجات ایدئولوژی خود ابایی از سفسطه ندارند. مشاهده قسمت های قبل از اینجا 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
آیه مهدوی «جزء بیست و نهم» قرآن کریم ❇️ قُلْ أَرَ‌أَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرً‌ا فَمَن يَأْتِيكُم بِمَاءٍ مَّعِينٍ ▫️بگو به من خبر دهيد، اگر آب [به عنوان مایه حیات] شما [به زمين‌] فرو رود، چه كسى آب گوارا برايتان خواهد آورد؟ سوره ملک، آیه ۳۰ 🔸 در روایاتی از اهل بیت علیهم السلام، این آیه به ظهور قائم عجل الله تعالی فرجه تفسیر شده است. 🔅امام صادق علیه السلام فرمودند منظور از این آب گوارا که از نظر ها پنهان میشود، امام غایب است و منظور از برگرداندن آن توسط خداوند، ظهور امام غایب است. 📚 کمال الدین شیخ صدوق ص۳۲۵ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
دعای جالب شب عید فطر: خدایا هر گناهی را که من انجام داده‌ام و آن را فراموش کرده‌ام، ببخش! 🔰 وقَالَ الصَّادِقُ علیه السلام لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ: إِذَا کَانَ لَیْلَةُ الْفِطْرِ، فَصَلِّ الْمَغْرِبَ ثَلَاثاً، ثُمَّ اسْجُدْ وَ قُلْ فِی سُجُودِکَ، یَا ذَا الطَّوْلِ، یَا ذَا الْحَوْلِ، یَا مُصْطَفِیَ مُحَمَّدٍ وَ نَاصِرَهُ، صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَاغْفِرْ لِی کُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتُهُ وَنَسِیتُهُ وَهُوَ عِنْدَکَ فِی کِتَابٍ مُبِینٍ... 🔅 امام صادق علیه السلام به یکی از اصحاب فرمود: هنگامی که شب عید فطر شد، سه رکعت نماز مغرب را بخوان و سپس به سجده برو و در سجده خود بگو: ای صاحب بخشش و ای صاحب نیرو ای گزیننده و یاور محمد، بر محمد و آل محمد درود بفرست و هر گناهی را که من انجام داده‌ام و آن را فراموش کرده‌ام و در نزد تو در کتاب مبین است ببخش! 📚 الصدوق، لأمالی ص ۱۶۰ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ ‍ ⚠️ ایدئولوژی داروینیسم (قسمت ششم) ❇️ بالاخره حلقه­‌های مفقوده داروین پیدا شدند!!! این خبری است که هر از چندگاه یکبار بر فضای رسانه‌ه­ای جهان موج ایجاد می­‌کند. گویی تمام جامعه علمی تنها یک سنگواره از نظریه داروین طلبکار هستند تا بالاخره پیدا شده و به عنوان سندی موجه اثبات کند که به عنوان مثال این حلقه مفقوده انسان را به جد مشترکی که با میمونها دارد پیوند می­زند. در صورتی که بدهی داروینیسم بسیار بیشتر از این حرفهاست. 🔰داروینیسم باید اثبات کند که جهان پیوسته است و نه گسسته و این پیوستگی باید تمامی ارگان‌های زنده را شامل شود. یعنی چه؟ یعنی به عنوان مثال اگر ادعای داروینیسم را بپذیریم که بال پرندگان همان باله قورباغه یا دست مارمولک بوده که انتخاب طبیعی چنین دگردیسی را در آن به وجود آورده است، باید صدها نمونه زیستی بین قورباغه و پرنده وجود داشته باشد که چنین دگردیسی شگرفی گام به گام در آن رخ داده است. یعنی اگر به دنبال حلقه‌های میانی بین باله قورباغه و بال پرنده هستیم، باید در این میانه حلقه­‌های مفقوده‌ای پیدا شوند که 90% باله قورباغه و 10% بال پرنده باشند، سپس نمونه ای که 80% باله قورباغه و 20% بال پرنده باشد و همین طور تا بالاخره به نمونه ای برسیم که در آن باله قورباغه 100% به بال پرنده تبدیل شده باشد. 🔸چون طبیعی است که خدای کور انتخاب طبیعی این قابلیت را ندارد که به یکباره و دفعی محاسبات لازم را انجام دهد که چه تغییراتی باید در باله قورباغه صورت گیرد تا بتوان از آن به عنوان بال پرنده استفاده کرد! و اینکه گفتیم تنها برای یکی از گام‌های بلندی است که طبیعت برداشته است، البته تمام این تغییرات و دگردیسی‌ها باید همزمان با دگردیسی در سیستم تنفسی، سیستم تولید مثل، پوشش پوستی و غیره رخ داده باشد و داروینیست‌ها برای اثبات نظریه خود لازم است صدها مورد از این حلقه­‌های مفقوده سر هر پیچ تکامل ارائه دهند که تاکنون چنین مستنداتی را نه در اشکال کنونی حیات که حتی در قالب سنگواره­‌ها نیز نتوانسته‌اند ارائه کنند. 💠 شاید داستان زیر به بهترین وجهی بتواند وضعیت مضحک موجود را توضیح دهد. داستان از این قرار است که دکتر Patterson از مدافعین نظریه تکامل، کتابی برای موزه بریتانیا با عنوان ساده تکامل به نگارش درآورد. لوتر ساندرلاند از مدافعین نظریه خلقت دفعی (Creationism) نام‌ه­ای خطاب به او می­‌نویسد و سوال می­‌کند که چرا یک عکس از فسیل‌های میانی Transitional fossil در کتابش وجود ندارد و پترسون پاسخی به او می­‌دهد که می­‌تواند پرده­ از بسیاری از مسائل بردارد: ‘I fully agree with your comments on the lack of direct illustration of evolutionary transitions in my book. If I knew of any, fossil or living, I would certainly have included them. You suggest that an artist should be used to visualise such transformations, but where would he get the information from? I could not, honestly, provide it, and if I were to leave it to artistic licence, would that not mislead the reader?’ بنده کاملاً با نظرات شما در خصوص عدم وجود تصویر مستقیم از اشکال میانی تکامل در کتابم موافق هستم. اگر چنین اشکالی را سراغ داشتم، حال سنگواره باشد یا زنده، قطعاً آنها را می­گنجاندم. آیا پیشنهادتان این است که از یک نقاش استفاده کنیم تا این تبدیل‌ها را مجسم کند، حتی در این صورت اطلاعات آن را از کجا بگیریم؟ صادقانه بگویم که من نمی­توانم چنین اطلاعاتی را در اختیار او بگذارم و اگر قرار بود این کار را به یک نقاش هنرمند واگذار کنم به نظرتان چنین کاری به منزله گمراه­ کردن خواننده نبود؟ 👈 و چنین ادامه می­دهد که ‘Yet Gould [Stephen J. Gould—the now deceased professor of paleontology from Harvard University] and the American Museum people are hard to contradict when they say there are no transitional fossils. … You say that I should at least “show a photo of the fossil from which each type of organism was derived.” I will lay it on the line—there is not one such fossil for which one could make a watertight argument.’3 [Emphasis added]. با این حال به سختی می­توان جوابی در رد گفته گولد (استفان ج. گولد استاد درگذشته پالیونتولوژی دانشگاه هاروارد) و افراد موزه آمریکا داد که می­‌گویند هیچ سنگواره میانی وجود ندارد ... می­‌گویید که باید حداقل یک عکس سنگواره­ای که هر نوع ارگانیسم از آن مشتق شده است نشان بدهم همین جا به صراحت می­گویم چنین سنگواره­ای وجود ندارد که بتوان استدلال متقنی بر آن بنا کرد. ادامه دارد... مشاهده قسمت قبل 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
✳️‍ ساخت حرم و عبادتگاه در قرآن کریم 🔅 خداوند در قرآن زمانی که از اصحاب کهف یاد می‌کند، می‌فرماید: وَكَذَٰلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَا إِذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ ۖ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِم بُنْيَانًا ۖ رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ ۚ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَىٰ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِم مَّسْجِدًا ‎﴿کهف ٢١﴾‏ و بدین گونه [ مردم آن دیار را ] بر حالشان آگاه ساختیم تا بدانند که وعده خدا راست است و [ در فرا رسیدن ] قیامت هیچ شکی نیست، هنگامی که میان خود در کارشان با یکدیگر نزاع می‌کردند، پس [عده‌ای] گفتند: «بر روی آنها ساختمانی بنا کنید، پروردگارشان به [حال] آنان داناتر است.» [سرانجام] کسانی که بر کارشان غلبه یافتند گفتند: «حتماً بر ایشان مسجدی بنا خواهیم کرد.» 📖 سوره کهف، آیه ۲۱ 🔸 علاوه بر تفاسیر اهل سنت، واضح است که گروه مؤمنین بر دیگران غلبه پیدا کرده و پیشنهاد آنان ساخت محل عبادت بر روی قبور اصحاب کهف بود که خداوند بدون هیچ نقد و ردی از این کار شایسته یاد می‌کند. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ ❇️ ایدئولوژی داروینیسم (قسمت هفتم) ⚠️ توجه کنید این گفته یک کشیش الهی‌دان نیست، بلکه اقرار کسی است که بیشترین دسترسی و انگیزه را برای یافتن چنین اشکال میانی اگر وجود داشته­ باشند در اختیار داشته است. اینگونه متوجه می­‌شویم که پروپاگاندای تبلیغاتی که هر از چندگاه فضای­ رسانه­‌ای را پر می­‌کند که حلقه مفقوده داروین پیدا شد تا چه حد فریب‌کارانه و مزورانه است و همانطور که Gould توضیح می­دهد، بی­‌نهایت کمیاب بودن اشکال میانی در سوابق سنگواره­ای همواره فوت­ کوزه­ گری دیرینه­ شناسی بوده است. 🔰 به عبارت دیگر اگر نظریه داروین را در خصوص تکامل بپذیریم به گونه­‌ای اقرار کرده­‌ایم که هیچ مبنایی برای طبقه­ بندی موجودات زنده وجود ندارد، زیرا در این صورت بین هر گونه حیات باید هزاران شکل میانی و حلقه مفقوده وجود داشته باشند که نتوانیم بگویم قورباغه هستند یا پرنده. 💠 مایکل دنتون در کتابش می­نویسد: For readers subjected to popular and pervasive claims by evolutionary biologists that there are innumerable transitional forms of organisms, it might come as something of a surprise that there are unique taxondefining novelties not led up to gradually from some antecedent form, and which remain invariant after their actualization for vast periods of time. Michael Denton, Evolution: A theory still in Crisis; p. 39 برای خوانندگانی که در معرض دعاوی پرطرفدار و اغواگر زیست­ شناسان تکامل­ گرا قرار دارند که اشکال میانی بی­شماری از ارگانیسم ها وجود دارد، ممکن است بسیار غافلگیر کننده باشد که نوپدیدهای معرف گونه منحصربفردی وجود دارند که به تدریج از شکل های قبلی به وجود نیامده­‌اند و پس از تحقق یافتن تا دورانه‌ای طولانی تثبیت شده باقی مانده­‌اند. 🔸 شاید لازم باشد در اینجا دوباره به این نکته اشاره کنیم که استدلال ما نظریه تکامل را رد نمی­‌کند، بلکه استدلال ما به معنای آن است که نظریه انتخاب طبیعی داروین، نمی­‌تواند دلیل سیر تکامل را توضیح دهد، چون انتخاب طبیعی داروین سیر تکامل را پیوسته فرض می­‌کند، درصورتی که جهانی که مشاهده می­‌کنیم، به وضوح گسسته است. مشاهده قسمت قبل 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ زبان سرخی که سرِ سبز به بهشت برد/ آن معلم را چرا ترور کردند؟ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ ⚠️ایدئولوژی داروینیسم (قسمت هشتم) 🔰 درمطالب قبلی به این مسأله پرداختیم که اگر داروینیست‌ها بخواهند اثبات کنند که انتخاب طبیعی پدیدآورنده جهانی بوده که در آن زندگی می­‌کنیم، پس باید بار سنگین اثبات کردن این پدیده را به دوش بکشند که جهان پیوسته است و گام‌هایی که برداشته به قدری کوتاه و جزئی بوده که تصادف کور هم می­توانسته منشأ آن باشد. مسأله­ ای که به هیچ وجه با جهانی که مشاهده کرده­‌ایم و از زمان ارسطو آن را به گونه­‌های مجزا و منفک از هم طبقه­ بندی کرده­‌ایم همخوانی ندارد. ❇️ اما معضلات بی­ پایان داروینیسم به همین جا ختم نمی­‌شود. داروینیسم نه تنها باید اثبات کند که طبیعت این سیر طولانی را گام به گام طی کرده، بلکه باید جهان را متقاعد کند که هر کدام از این گام‌ها، کارکردی در راستای بقای موجود زنده ایفا کرده­‌اند!!! نمی‌دانم چه بگویم؟ کمی که در این ادعا عمیق شوید، متوجه می­شوید که تن برهنه پادشاه داروینیسم که دماغش را از فیس و افاده علم و دانش پر کرده است، تا چه حد مسخره و مضحک است. به صورتی که شاید تنها کودکی چون من بتواند به خود اجازه دهد و با انگشت اشاره او را نشان داده و بگوید پادشاه برهنه است!! شاید لازم باشد در قالب مثالی موضوع را روشن کنم، تا کمیک بودن فضا روشنتر شود. 👈 ادعای دوم داروینیست‌ها مبنی بر اینکه هر گامی که طبیعت برداشته به خودی خود کارکردی در راستای بقا ایفا می­کرده به عنوان مثال در مورد دگردیسی باله قورباغه به بال پرنده بدین معناست: نه تنها طبیعت این دگردیسی را گام به گام طی کرده است، بلکه هر کدام از این گام‌ها کارکردی در راستای بقا ایفا کرده­‌اند. یعنی باید اثبات شود که موجودی که مجهز به عضوی است که 90 درصد آن باله و 10 درصد آن بال پرنده است، باید امکان بقای بیشتری نسبت به موجودی داشته باشد که 100 درصد باله داشته است، در غیر این صورت انتخاب طبیعت چگونه می­‌توانست این گونه را از میان سایر قورباغه­‌ها باقی نگه دارد تا زمینه گام بعدی فراهم شود. 🔸در آن گام بعدی هم به همین ترتیب موجودی که مجهز به 80 درصد باله و 20 درصد بال پرنده است، باید امکان بقای بیشتری نسبت به جد 90 درصد باله خود داشته باشد تا در طبیعت بماند و در نهایت بتواند زمینه ساز آفرینش گونه جدیدی تحت عنوان پرنده شود. فکر می‌کنید لازم است بیشتر توضیح بدهم؟ اصلاً اگر بپذیریم این گذار گام به گام رخ داده باشد، سوال اصلی این است که 10% درصد بال برنده به چه دردی می­‌خورد تا بتواند کارکردی در راستای بقا ایفا کند؟ به همین سهولت از این ادعا نمی­توان گذشت و باید در قالب مثال جدیدی آن را شرح داد. گفتیم که حیات مسیری طولانی را از موجودات تک­ سلولی تا گل سرسبد آفرینش یعنی انسان طی کرده است که از پیچیدگی های روحی و ذهنی او بگذریم، سیستم پیچیده­ ای است که فقط کوچکترین اختلال در سیستم تعریق او می­‌تواند به کلی ادامه زندگی را برای او غیر ممکن کند. گفتیم که داروینیست‌ها ادعا می­‌کنند که وقتی انتخاب طبیعی می­‌تواند یک گام کوچک این مسیر طولانی را توجیه کند، دیگر کل این مسیر هر چقدر هم که طولانی باشد، تنها با جادوی زمان قابل سپارش است. 💠 یعنی اگر به سیستم میلیاردها سال زمان بدهیم، می­تواند این گام کوچک را آنقدر تکرار کند تا به سرمقصد نهایی خود یعنی انسان برسد. حال ما سعی داریم یکی از این گام های کوچک را مورد تدقیق قرار دهیم تا ببینیم آیا طبیعت نه طی میلیاردها سال که طی زمان بی­نهایت می­تواند صرفاً با انتخاب طبیعی این گام را طی کند یا خیر؟! مشاهده قسمت قبل 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
‍ 🔆 امام صادق (علیه السلام) و پاسخ سؤالات متنوع 📔 تاریخ موردی ثبت نکرده که از امامان معصوم ما سؤالی شده باشد و آنان در پاسخ سؤال عاجز مانده باشند. هشام بن حکم گوید: در سرزمین منی از امام صادق (علیه السلام) 500 سوال عقلی ـ از شبهاتی که دیگران مطرح کرده بودند ـ پرسیدم و حضرت همه را جواب فرمود، به حضرت عرض کردم: اماما اگر صحبتِ حرام استو حلال بود، از شما توقّع می‌رفت که پاسخ بگویید و شما اهلش بودید؛ اما این‌ها سوال‌های فلسفی است! چگونه مسلّط پاسخ می‌گویید؟ حضرت فرمودند: وای بر تو! فکر می‌کنی خداوند کسی را حجّت بر خلق قرار می‌دهد و علوم مورد نیاز آن‌ها را نزد او نمی‌گذارد؟ ✳️ امامان پاسخ افراد را به فراخور نیاز آن‌ها بیان می‌فرمودند. در برخوردی که هشام بن حکم ـ از اصحاب خاص امام صادق (علیه‌السلام) ـ با عبدالله دیَصانی ـ از منکران خدا ـ داشت، او از هشام بن حکم سؤالی پرسید که: آیا خدای تو می‌تواند جهان را در تخم مرغی جای دهد، بدون اینکه جهان کوچک شود یا تخم مرغ بزرگ شود؟ هشام بی وقفه به محضر امام آمد و عرض کرد: «دیصانی سؤالی مطرح کرده که پاسخ آن را جز شما نمی‌داند». امام فرمود: ای هشام! حواس تو چه تعداد است؟ گفت: پنج تا. 👈 فرمود: کوچک‌ترین آن‌ها کدام است؟ گفت: چشم. فرمود: اندازۀ مرکز چشم که با آن می‌بینی چه مقدار است؟ گفت: به قدر یک عدس یا کوچک‌تر. امام فرمود: به این طرف و آن طرف چشم بدوز و ببین چه می‌بینی؟ گفت: آسمان و زمین را، و کوه ودریا. امام فرمود: خدا همۀ این عوالم را در چشم تو جا داده است بدون اینکه آسمان کوچک، یا چشمان تو بزرگ شوند. پاسخ دیصانی همین است! 🔸 فردای آن روز دیصانی به نزد هشام آمد و هشام گفت: «اگر پاسخ سؤالت را هم می‌خواهی تحویل بگیر، که امام صادق (علیه‌السلام) پاسخت را چنین داد». فکر دیصانی متوجه امام صادق شد و به نزد آن حضرت رفت و از امام درخواست کرد که او را به حقیقت معبودش راهنمایی کند. امام به او فرمود: ای دیصانی نامت را بگو! دیصانی با خود کمی کلنجار رفت تا اینکه از جلسه خارج شد! اطرافیانش به او گفتند: چرا نامت را نگفتی؟! گفت: اگر می‌گفتم نامم عبدالله است، امام می‌پرسید: تو بندۀ کدام خدا هستی که منکر اویی؟! 💠 مجدد به نزد امام بازگشت و گفت: مرا به معبودم راهنمایی کن و از نامم نپرس! چند لحظه‌ای نگذشته بود که فرزند آن حضرت تخم مرغ به دست از آنجا عبور می‌کرد. امام آن تخم مرغ را مقابل دیدگان دیصانی قرار داد از عجایب تخم مرغ به عنوان یکی از مخلوقات خدا برای دیصانی فرمود: اى ديصانى اين تخم سنگري است پوشيده كه پوست كلفتى دارد و زير پوست كلفت پوست نازكى است و زير پوست نازك طلائى است روان و نقره‏اي است آب شده كه نه طلاى روان به نقره آب شده آميزد و نه نقره آب شده با طلاى روان درهم شود؛ و معلوم نيست براى توليد نر آفريده شده يا ماده؛ ناگاه مي‌شكافد و مانند طاوس رنگارنگ پرنده‌ای از خود بيرون مي‌دهد. آيا تو براى اين مدبرى مي‌يابى؟! ديصانى سر به زير افكند و سپس گفت: شهادت می‌دهم كه معبودى جز خداى يگانه بى‏شريك نيست و اينكه محمد بنده و فرستاده اوست و تو امام و حجت خدایى بر مردم و من از حالت پيشين خود توبه کردم! 📚کتاب کافی ج1، ص79 و 262 🏴سالروز شهادت علیه‌السلام رئیس مذهب تشیع بر تمامی شیعیان جهان تسلیت باد.🏴 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آنقدر در نقل روایات امانتدار بود که شیخ صدوق نام گرفت! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ ‍ ⚠️ انتخاب‌های ما، نشانگر ارزش‌گذاری‌های ما ✅ بنی اسرائیل برای پا گذاشتن در دوران پر شکوه داود و سلیمان (علیهما السلام)، می‌بایست آزمون‌های سختی را پشت سر می‌گذاشتند. در یک پرده از این آزمون‌ها بنی اسرائیل به انتخاب طالوت به فرمانروایی خودشان اعتراض می کنند. وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا قَالُوَاْ أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ؛ و پيامبرشان به آنها گفت: خداوند طالوت را براى زمامدارى شما مبعوث (و انتخاب) کرده است.»گفتند: چگونه او بر ما حکمرانی کند، با اينکه ما از او شايسته‏تريم. (بقره: 247) ❇️ خداوند برای توجیه انتخاب طالوت، به ارزش‌های واقعی او استناد کرد (زَادَهُ بَسْطَةً فِی العِلْمِ وَ الجِسْم؛ طالوت در علم و توان جسمی بر شما برتری دارد)؛ در حالی که بنی‌اسرائیل چیزهای دیگری را ملاک انتخاب و ارزش‌گذاری می‌دانستند (وَ لَمْ یُؤتَ سَعَةً مِنَ المَال؛ او از [اشراف] صاحب ثروت نیست!) این نهیبی به خود ما است که هنگام انتخاب، به ملاک‌هایی که برای ترجیح در نظر داریم توجه داشته باشیم. 🔸 انتخاب‌های ما معمولاً دائرمدار معیارهای انتخابی است که در نظر داریم. در بسیاری موارد، انتخابی غلط بر پایۀ معیارهای غلط و بی‌اهمیت یا کم اهمیت صورت می‌پذیرد. در عرصه‌های مختلف زندگی، انتخاب‌هایی داریم که میزان درستی آن انتخاب‌ها، از طرفی میزان موفقیت ما را رقم می‌زند و از طرف دیگر، نشانگر سطح رشد شخصیتی ماست. در زندگی فردی خود تا تشکیل خانواده و حتی در حیات اجتماعی‌مان، انتخاب‌های مختلف ما نشانگر معیارهای ارزش‌مندی نزد ماست. انتخاب‌های ما به خوبی نشان می‌دهد که روی چه معیارهایی ارزش‌گذاری کرده‌ایم و ارزش‌گذاری‌های خوب نشانگر سطح تعالی و رشد شخصیتی ماست. 〽️ اگر قرار است از دوران کنونی به سلامت عبور کنیم و به دوران ظهور پا بگذاریم، مشخصاً باید رضایت امام زمان خویش را جلب کنیم. قطعاً برای ایشان مهم خواهد بود که جامعه‌ای که هدایت آن را به دست خواهند گرفت، از چه سطحی از رشد و تعالی برخوردار باشد. پس برای ایشان مهم خواهد بود که ارزش‌گذاری‌های آن‌ها بر چه معیارهایی باشد؛ یعنی برای ایشان انتخاب‌های ما مهم و در معرض سنجش است. مثلاً برای ایشان مهم است که ببینند خروجی آرای مردم در عرصۀ انتخابات چگونه است؟ 💠 با این نگاه لازم است در ارزش‌گذاری‌هایمان کمال دقت را به خرج دهیم، چون گاهی معیارهای غلط باعث شده حتی مردم نسبت به فرستادگان الهی برای خود برتری قائل شوند و از اطاعت و قبول ولایت ایشان سر باز زنند: وَ نَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَ هَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ * أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَ لَا يَكَادُ يُبِينُ * فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ؛ (زخرف: 51-53) فرعون در ميان قوم خود ندا داد و گفت: «اى قوم من! آيا حکومت مصر از آن من نيست و اين نهرها تحت فرمان من جريان ندارد؟ آيا نمى‏بينيد؟ مگر نه اين است که من از اين مردى که از خانواده و طبقۀ پستى است و هرگز نمى‏تواند فصيح سخن بگويد، برترم؟! (اگر راست مى‏گويد) چرا دست‌بندهایی از طلا به او داده نشده، يا اين‌که چرا فرشتگان دوشادوش او نيامده‏اند (تا گفتارش را تأييد کنند)؟!» 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh