افق
❇️ ایدئولوژی داروینیسم (قسمت هفتم)
⚠️ توجه کنید این گفته یک کشیش الهیدان نیست، بلکه اقرار کسی است که بیشترین دسترسی و انگیزه را برای یافتن چنین اشکال میانی اگر وجود داشته باشند در اختیار داشته است. اینگونه متوجه میشویم که پروپاگاندای تبلیغاتی که هر از چندگاه فضای رسانهای را پر میکند که حلقه مفقوده داروین پیدا شد تا چه حد فریبکارانه و مزورانه است و همانطور که Gould توضیح میدهد، بینهایت کمیاب بودن اشکال میانی در سوابق سنگوارهای همواره فوت کوزه گری دیرینه شناسی بوده است.
🔰 به عبارت دیگر اگر نظریه داروین را در خصوص تکامل بپذیریم به گونهای اقرار کردهایم که هیچ مبنایی برای طبقه بندی موجودات زنده وجود ندارد، زیرا در این صورت بین هر گونه حیات باید هزاران شکل میانی و حلقه مفقوده وجود داشته باشند که نتوانیم بگویم قورباغه هستند یا پرنده.
💠 مایکل دنتون در کتابش مینویسد:
For readers subjected to popular and pervasive claims by evolutionary biologists that there are innumerable transitional forms of organisms, it might come as something of a surprise that there are unique taxondefining novelties not led up to gradually from some antecedent form, and which remain invariant after their actualization for vast periods of time.
Michael Denton, Evolution: A theory still in Crisis; p. 39
برای خوانندگانی که در معرض دعاوی پرطرفدار و اغواگر زیست شناسان تکامل گرا قرار دارند که اشکال میانی بیشماری از ارگانیسم ها وجود دارد، ممکن است بسیار غافلگیر کننده باشد که نوپدیدهای معرف گونه منحصربفردی وجود دارند که به تدریج از شکل های قبلی به وجود نیامدهاند و پس از تحقق یافتن تا دورانهای طولانی تثبیت شده باقی ماندهاند.
🔸 شاید لازم باشد در اینجا دوباره به این نکته اشاره کنیم که استدلال ما نظریه تکامل را رد نمیکند، بلکه استدلال ما به معنای آن است که نظریه انتخاب طبیعی داروین، نمیتواند دلیل سیر تکامل را توضیح دهد، چون انتخاب طبیعی داروین سیر تکامل را پیوسته فرض میکند، درصورتی که جهانی که مشاهده میکنیم، به وضوح گسسته است.
#داروینیسم
مشاهده قسمت قبل
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
11.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ زبان سرخی که سرِ سبز به بهشت برد/ آن معلم را چرا ترور کردند؟
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
⚠️ایدئولوژی داروینیسم (قسمت هشتم)
🔰 درمطالب قبلی به این مسأله پرداختیم که اگر داروینیستها بخواهند اثبات کنند که انتخاب طبیعی پدیدآورنده جهانی بوده که در آن زندگی میکنیم، پس باید بار سنگین اثبات کردن این پدیده را به دوش بکشند که جهان پیوسته است و گامهایی که برداشته به قدری کوتاه و جزئی بوده که تصادف کور هم میتوانسته منشأ آن باشد. مسأله ای که به هیچ وجه با جهانی که مشاهده کردهایم و از زمان ارسطو آن را به گونههای مجزا و منفک از هم طبقه بندی کردهایم همخوانی ندارد.
❇️ اما معضلات بی پایان داروینیسم به همین جا ختم نمیشود. داروینیسم نه تنها باید اثبات کند که طبیعت این سیر طولانی را گام به گام طی کرده، بلکه باید جهان را متقاعد کند که هر کدام از این گامها، کارکردی در راستای بقای موجود زنده ایفا کردهاند!!! نمیدانم چه بگویم؟ کمی که در این ادعا عمیق شوید، متوجه میشوید که تن برهنه پادشاه داروینیسم که دماغش را از فیس و افاده علم و دانش پر کرده است، تا چه حد مسخره و مضحک است. به صورتی که شاید تنها کودکی چون من بتواند به خود اجازه دهد و با انگشت اشاره او را نشان داده و بگوید پادشاه برهنه است!! شاید لازم باشد در قالب مثالی موضوع را روشن کنم، تا کمیک بودن فضا روشنتر شود.
👈 ادعای دوم داروینیستها مبنی بر اینکه هر گامی که طبیعت برداشته به خودی خود کارکردی در راستای بقا ایفا میکرده به عنوان مثال در مورد دگردیسی باله قورباغه به بال پرنده بدین معناست: نه تنها طبیعت این دگردیسی را گام به گام طی کرده است، بلکه هر کدام از این گامها کارکردی در راستای بقا ایفا کردهاند. یعنی باید اثبات شود که موجودی که مجهز به عضوی است که 90 درصد آن باله و 10 درصد آن بال پرنده است، باید امکان بقای بیشتری نسبت به موجودی داشته باشد که 100 درصد باله داشته است، در غیر این صورت انتخاب طبیعت چگونه میتوانست این گونه را از میان سایر قورباغهها باقی نگه دارد تا زمینه گام بعدی فراهم شود.
🔸در آن گام بعدی هم به همین ترتیب موجودی که مجهز به 80 درصد باله و 20 درصد بال پرنده است، باید امکان بقای بیشتری نسبت به جد 90 درصد باله خود داشته باشد تا در طبیعت بماند و در نهایت بتواند زمینه ساز آفرینش گونه جدیدی تحت عنوان پرنده شود. فکر میکنید لازم است بیشتر توضیح بدهم؟ اصلاً اگر بپذیریم این گذار گام به گام رخ داده باشد، سوال اصلی این است که 10% درصد بال برنده به چه دردی میخورد تا بتواند کارکردی در راستای بقا ایفا کند؟ به همین سهولت از این ادعا نمیتوان گذشت و باید در قالب مثال جدیدی آن را شرح داد. گفتیم که حیات مسیری طولانی را از موجودات تک سلولی تا گل سرسبد آفرینش یعنی انسان طی کرده است که از پیچیدگی های روحی و ذهنی او بگذریم، سیستم پیچیده ای است که فقط کوچکترین اختلال در سیستم تعریق او میتواند به کلی ادامه زندگی را برای او غیر ممکن کند. گفتیم که داروینیستها ادعا میکنند که وقتی انتخاب طبیعی میتواند یک گام کوچک این مسیر طولانی را توجیه کند، دیگر کل این مسیر هر چقدر هم که طولانی باشد، تنها با جادوی زمان قابل سپارش است.
💠 یعنی اگر به سیستم میلیاردها سال زمان بدهیم، میتواند این گام کوچک را آنقدر تکرار کند تا به سرمقصد نهایی خود یعنی انسان برسد. حال ما سعی داریم یکی از این گام های کوچک را مورد تدقیق قرار دهیم تا ببینیم آیا طبیعت نه طی میلیاردها سال که طی زمان بینهایت میتواند صرفاً با انتخاب طبیعی این گام را طی کند یا خیر؟!
#داروینیسم
مشاهده قسمت قبل
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
🔆 امام صادق (علیه السلام) و پاسخ سؤالات متنوع
📔 تاریخ موردی ثبت نکرده که از امامان معصوم ما سؤالی شده باشد و آنان در پاسخ سؤال عاجز مانده باشند.
هشام بن حکم گوید: در سرزمین منی از امام صادق (علیه السلام) 500 سوال عقلی ـ از شبهاتی که دیگران مطرح کرده بودند ـ پرسیدم و حضرت همه را جواب فرمود، به حضرت عرض کردم: اماما اگر صحبتِ حرام استو حلال بود، از شما توقّع میرفت که پاسخ بگویید و شما اهلش بودید؛ اما اینها سوالهای فلسفی است! چگونه مسلّط پاسخ میگویید؟ حضرت فرمودند: وای بر تو! فکر میکنی خداوند کسی را حجّت بر خلق قرار میدهد و علوم مورد نیاز آنها را نزد او نمیگذارد؟
✳️ امامان پاسخ افراد را به فراخور نیاز آنها بیان میفرمودند. در برخوردی که هشام بن حکم ـ از اصحاب خاص امام صادق (علیهالسلام) ـ با عبدالله دیَصانی ـ از منکران خدا ـ داشت، او از هشام بن حکم سؤالی پرسید که: آیا خدای تو میتواند جهان را در تخم مرغی جای دهد، بدون اینکه جهان کوچک شود یا تخم مرغ بزرگ شود؟
هشام بی وقفه به محضر امام آمد و عرض کرد: «دیصانی سؤالی مطرح کرده که پاسخ آن را جز شما نمیداند». امام فرمود: ای هشام! حواس تو چه تعداد است؟ گفت: پنج تا.
👈 فرمود: کوچکترین آنها کدام است؟ گفت: چشم. فرمود: اندازۀ مرکز چشم که با آن میبینی چه مقدار است؟ گفت: به قدر یک عدس یا کوچکتر. امام فرمود: به این طرف و آن طرف چشم بدوز و ببین چه میبینی؟ گفت: آسمان و زمین را، و کوه ودریا. امام فرمود: خدا همۀ این عوالم را در چشم تو جا داده است بدون اینکه آسمان کوچک، یا چشمان تو بزرگ شوند. پاسخ دیصانی همین است!
🔸 فردای آن روز دیصانی به نزد هشام آمد و هشام گفت: «اگر پاسخ سؤالت را هم میخواهی تحویل بگیر، که امام صادق (علیهالسلام) پاسخت را چنین داد». فکر دیصانی متوجه امام صادق شد و به نزد آن حضرت رفت و از امام درخواست کرد که او را به حقیقت معبودش راهنمایی کند. امام به او فرمود: ای دیصانی نامت را بگو! دیصانی با خود کمی کلنجار رفت تا اینکه از جلسه خارج شد! اطرافیانش به او گفتند: چرا نامت را نگفتی؟! گفت: اگر میگفتم نامم عبدالله است، امام میپرسید: تو بندۀ کدام خدا هستی که منکر اویی؟!
💠 مجدد به نزد امام بازگشت و گفت: مرا به معبودم راهنمایی کن و از نامم نپرس! چند لحظهای نگذشته بود که فرزند آن حضرت تخم مرغ به دست از آنجا عبور میکرد. امام آن تخم مرغ را مقابل دیدگان دیصانی قرار داد از عجایب تخم مرغ به عنوان یکی از مخلوقات خدا برای دیصانی فرمود: اى ديصانى اين تخم سنگري است پوشيده كه پوست كلفتى دارد و زير پوست كلفت پوست نازكى است و زير پوست نازك طلائى است روان و نقرهاي است آب شده كه نه طلاى روان به نقره آب شده آميزد و نه نقره آب شده با طلاى روان درهم شود؛ و معلوم نيست براى توليد نر آفريده شده يا ماده؛ ناگاه ميشكافد و مانند طاوس رنگارنگ پرندهای از خود بيرون ميدهد. آيا تو براى اين مدبرى مييابى؟! ديصانى سر به زير افكند و سپس گفت: شهادت میدهم كه معبودى جز خداى يگانه بىشريك نيست و اينكه محمد بنده و فرستاده اوست و تو امام و حجت خدایى بر مردم و من از حالت پيشين خود توبه کردم!
📚کتاب کافی ج1، ص79 و 262
🏴سالروز شهادت #امام_صادق علیهالسلام رئیس مذهب تشیع بر تمامی شیعیان جهان تسلیت باد.🏴
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
7.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 آنقدر در نقل روایات امانتدار بود که شیخ صدوق نام گرفت!
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
⚠️ انتخابهای ما، نشانگر ارزشگذاریهای ما
✅ بنی اسرائیل برای پا گذاشتن در دوران پر شکوه داود و سلیمان (علیهما السلام)، میبایست آزمونهای سختی را پشت سر میگذاشتند. در یک پرده از این آزمونها بنی اسرائیل به انتخاب طالوت به فرمانروایی خودشان اعتراض می کنند.
وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا قَالُوَاْ أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ؛ و پيامبرشان به آنها گفت: خداوند طالوت را براى زمامدارى شما مبعوث (و انتخاب) کرده است.»گفتند: چگونه او بر ما حکمرانی کند، با اينکه ما از او شايستهتريم. (بقره: 247)
❇️ خداوند برای توجیه انتخاب طالوت، به ارزشهای واقعی او استناد کرد (زَادَهُ بَسْطَةً فِی العِلْمِ وَ الجِسْم؛ طالوت در علم و توان جسمی بر شما برتری دارد)؛ در حالی که بنیاسرائیل چیزهای دیگری را ملاک انتخاب و ارزشگذاری میدانستند (وَ لَمْ یُؤتَ سَعَةً مِنَ المَال؛ او از [اشراف] صاحب ثروت نیست!)
این نهیبی به خود ما است که هنگام انتخاب، به ملاکهایی که برای ترجیح در نظر داریم توجه داشته باشیم.
🔸 انتخابهای ما معمولاً دائرمدار معیارهای انتخابی است که در نظر داریم. در بسیاری موارد، انتخابی غلط بر پایۀ معیارهای غلط و بیاهمیت یا کم اهمیت صورت میپذیرد. در عرصههای مختلف زندگی، انتخابهایی داریم که میزان درستی آن انتخابها، از طرفی میزان موفقیت ما را رقم میزند و از طرف دیگر، نشانگر سطح رشد شخصیتی ماست. در زندگی فردی خود تا تشکیل خانواده و حتی در حیات اجتماعیمان، انتخابهای مختلف ما نشانگر معیارهای ارزشمندی نزد ماست. انتخابهای ما به خوبی نشان میدهد که روی چه معیارهایی ارزشگذاری کردهایم و ارزشگذاریهای خوب نشانگر سطح تعالی و رشد شخصیتی ماست.
〽️ اگر قرار است از دوران کنونی به سلامت عبور کنیم و به دوران ظهور پا بگذاریم، مشخصاً باید رضایت امام زمان خویش را جلب کنیم. قطعاً برای ایشان مهم خواهد بود که جامعهای که هدایت آن را به دست خواهند گرفت، از چه سطحی از رشد و تعالی برخوردار باشد. پس برای ایشان مهم خواهد بود که ارزشگذاریهای آنها بر چه معیارهایی باشد؛ یعنی برای ایشان انتخابهای ما مهم و در معرض سنجش است. مثلاً برای ایشان مهم است که ببینند خروجی آرای مردم در عرصۀ انتخابات چگونه است؟
💠 با این نگاه لازم است در ارزشگذاریهایمان کمال دقت را به خرج دهیم، چون گاهی معیارهای غلط باعث شده حتی مردم نسبت به فرستادگان الهی برای خود برتری قائل شوند و از اطاعت و قبول ولایت ایشان سر باز زنند:
وَ نَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَ هَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ * أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَ لَا يَكَادُ يُبِينُ * فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ؛ (زخرف: 51-53) فرعون در ميان قوم خود ندا داد و گفت: «اى قوم من! آيا حکومت مصر از آن من نيست و اين نهرها تحت فرمان من جريان ندارد؟ آيا نمىبينيد؟ مگر نه اين است که من از اين مردى که از خانواده و طبقۀ پستى است و هرگز نمىتواند فصيح سخن بگويد، برترم؟! (اگر راست مىگويد) چرا دستبندهایی از طلا به او داده نشده، يا اينکه چرا فرشتگان دوشادوش او نيامدهاند (تا گفتارش را تأييد کنند)؟!»
#ملاکهای_انتخاب
#ویژه_نامه_انتخابات
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
🔸 تفاوت مسئولیت در دولت ایمان و کفر
✍ مسئولیت در دولت ایمان و کفر یک تفاوت اساسی دارد که کمتر به آن توجه میشود، و آن اینکه خدمت در اینجا ـ برخلاف دولت کفر و طاغوت ـ ثوابی بزرگ است. تصدی امور در اینجا معنایش توفیق خدمت به میلیونها شیعه و دوستدار اهلبیت است، و روشن است که چنین توفیقی از جانب خدا لیاقت میخواهد و به هر کسی داده نمیشود.
🔆 قرآن کریم به قاعدهای در این باره اشاره میفرماید:
«مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُدًا» (کهف: 51)؛ من هیچگاه گمراهکنندگان را به عنوان دستیار و کمککارِ خود اختیار نمیکنم.
یعنی اهل گمراهی توفیق پیشبرد اهداف الهی را نخواهند یافت و ـ خواسته یا ناخواسته ـ کارهایشان ناقص و بی ثمر خواهد ماند. دنیا دنیای شانس و اتفاق نیست و خداست که در پشت صحنه ی ماجرا دارد صحنهگردانی می کند. اگر بخواهیم دنیای آبادی داشته باشیم چارهای نداریم جز اینکه به قوانین ماورائی حاکم بر این دنیا هم توجه داشته باشیم.
❇️ بر این اساس در انتخاب کسانی هم که قرار است تصدی امور کشور را به دست بگیرند، این قاعده را باید در نظر داشته باشیم که خلوص و پاکی افرادی که انتخاب می کنیم چه مقدار است و رابطۀ هر یک از آنها با خدا چگونه است؛ آیا در حدی هستند که خداوند اجازۀ خدمت به آنها بدهد و کارشان را مثمر ثمر قرار بدهد؟ یا از کسانی هستند که خدا دستشان را میبندد و از آنها سلب توفیق میکند؟! قابل پیشبینی است که انتخاب افراد ناشایست باعث درجا زدن یا حتی عقب گرد جوامع باشد، هرقدر هم که آنها دارای تخصص و توان مدیریتی باشند!
💠 این است که رهبر انقلاب در ابتدای سال 96 فرمودند: «من به طور قاطع عرض میکنم که اگر مدیریت در بخشهای مختلف کشور، متدین باشد، انقلابی باشد و کارآمد باشد، همۀ مشکلات کشور حل خواهد شد».
#ویژه_نامه_انتخابات
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
8.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸برای شناخت فردوسی بزرگ این ۱۰۰ ثانیه را از دست ندهید!
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh