افق
✳️ ایدئولوژی داروینیسم (قسمت دهم)
⚠️ شاید پذیرش اینکه پرومتئوس انواع انسانها را از خاک و آب دهان زئوس آفریده راحتتر بوده با سهولت بیشتری قابل هضم باشد، تا پذیرش این ادعای داروینیستها که چنین طرح عظیمی حاصل طراحی خدایی کور و فاقد شعور بوده است که برای اعجاز خود تنها به زمان نیاز داشته است!!!
💠 گذشته از این اگر این نمونههای گذار که ما نه تنها از مشاهده و کشف آن که حتی از تصور آن عاجز هستیم، کارکردی در جهت بقاء ایفاء میکردند، قاعدتاً شانس ماندگاری آنها از نمونه مبدأ بیشتر بوده است و دلیلی وجود نداشته که دست روزگار نمونه مبدأ را حفظ کرده و این نمونه های گذار را حذف کند. یعنی اگر بپذیریم که طبیعت، در قالب نمونههای میانی، گام به گام خود را از بازدانگان به نهاندانگان رسانده است، پس حداقل برداشتی که وجود دارد این است که هر یک از این نمونههای میانی حداقل از اجداد بازدانه خود کارکرد بیشتری برای بقا داشته است و اگر به هر دلیلی طبیعت ترجیح داده است که این نمونه میانی را از صحنه روزگار حذف کند، به همان دلیل لازم بوده جد بازدانه او را پیش از او حذف کند.
🔸 از طرف دیگر اگر گامهای طبیعت را همواره در راستای بقا تفسیر کنیم، در این صورت طبیعی است که چنین انتظار داشته باشیم که نوپدیدهای هر گونه که مشخصه تمایز اصلی آن گونه از گونههای قبلی است، باید مهمترین نقش را در بقای آن گونه حیاتی ایفاء کند. ادعایی که به هیچ وجه با مشاهدات زیست شناسی تطابق ندارد و ردیه این ادعا را میتوان از زبان خود داروین نقل کرد:
It might have been thought… that those parts of the structure which determined the habits of life [adaptive features]... would be of very high importance in classification. Nothing can be more false… It may even be given as a general rule, that the less any part of the organization is concerned with special habits [adaptations] the more important it becomes for classification.
Charles Darwin, On the Origin of Species (1872), Chapter 14.
👈 ممکن است چنین پنداشته شود که آن بخشهایی از ساختار که تعیین کننده عادات حیاتی هستند (خصوصیات انطباقی) در طبقه بندی موجودات اهمیت بسیار بالایی دارند. هیچ ادعایی نمیتواند از این اشتباهتر باشد. حتی میتوان این قانون کلی را مطرح کرد که هر چه یک بخش از ساختار کمتر به عادات ویژه موجود (انطباقات) ارتباط داشته باشد، اهمیت بیشتری در طبقه بندی آن موجود پیدا میکند. چارلز داروین، درباره منشأ گونهها، فصل ۱۴.
#داروینیسم
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
شناخت عرفه و اعمال شب و روز عرفه.pdf
486.5K
#پیشنهاد_دانلود
📥 شناخت عرفه و اعمال شب و روز عرفه
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
⚠️ فرصت ویژه #روز_عرفه جهت استغفار و توبه
✳️ حَدَّثَنَا أَبِی رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا یَعْقُوبُ بْنُ یَزِیدَ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ.
🔅 امام صادق علیه السلام فرمودند هرکس در ماه رمضان مورد آمرزش قرار نگیرد، آمرزیده نخواهد شد مگر آن که #عرفه را درک کند.
📚 الشیخ الصدوق، فضائل الأشهر الثلاثة، ص ۴۶۹، ح ۱۲۸
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
قربانی در آیین زرتشتی.pdf
7.15M
📥 #پیشنهاد_دانلود
📔 کتاب «قربانی در آیین زرتشتی»
👤 مؤلف: غلامرضا نوادری
📄 تعداد صفحات: ۲۷۸ صفحه
🔸 مؤلف در این کتاب با بحثی تحقیقی و مستدل به اثبات وجود قربانی در آیین زرتشتی پرداخته و به ادعاهای نادرست و خلاف واقع باستانگرایان و مدافعان آیین زرتشتی در این زمینه پاسخ میدهد.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
🔸 حضور امام زمان عجل الله تعالی فرجه در حج، در بین مردم
👈 علامه محمد تقی مجلسی رضوان الله علیه (پدر علامه مجسی صاحب بحار الانوار) مینویسد:
✳️ و به اسانید صحیحه منقولست از عَمرى که حق سبحانه و تعالى از او خوشنود باد که گفت و الله که صاحب این امر امامت الحال در هر موسمى حاضر میشود او مردمان را میبیند و ایشان را مىشناسد و مردم او را مىبینند و لیکن نمىشناسند.
📚 محمد تقی المجلسی، لوامع صاحبقرانی المشتهر بشرح الفقیه ج۸ ص۳۵۰
✨عید قربان عید بندگی و ایثار در راه رضای خدا بر همه مسلمانان جهان مبارک✨
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
⚠️امانتی که باید به اهلش سپرد!
✍ مطالبهی به حق عدالت اقتضائاتی دارد که بدون رعایت این اقتضائات، آن مطالبات به سر انجام نمیرسد.
از جمله اقتضائات این است که اجرای عدالت را باید به اهل عدالت سپرد. وقتی کسی در مسند قدرت قرار میگیرد که خودش با عدالت سنخیتی ندارد، مطالبهی عدالت از او نیز، آب در هاون کوبیدن است.
❇️ بر این اساس، آیات قرآن کریم از یک حق و تکلیف متقابل پرده برداشته و حکمرانی عادلانه را که حقی همگانی است، در برابر یک تکلیف همگانی قرار دادهاند. آن تکلیف و وظیفه که بسیاری عادت دارند با فرافکنی، از بار مسئولیت آن شانه خالی کنند «انتخاب صحیح» و سپردن کارها به شایستگان است. وقتی مردم به وظیفهی خودشان نسبت به انتخاب حاکمان شایسته و حمایت از ایشان درست عمل کنند، میتوانند امیدوار باشند که انتظارات اجتماعی آنان نیز به درستی برآورده شود و سرتاسر جامعه رنگ عدالت به خود بگیرد.
🔅 إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُواْ بِالْعَدْلِ؛ خداوند به شما فرمان مىدهد که امانتها را به صاحبانش برسانید! و هنگامى که ميان مردم داورى مىکنيد، به عدالت داورى کنيد! (نساء: 58)
امانت در فقرۀ نخست (که باید به اهلش برسد) به «امامت و پیشوایی» تفسیر شده است (تفسیر قمی، ج2، ص198: فالأمانة هي الإمامة؛ تفسیر عیاشی، ج1، ص249: أدوا الولاية إلى أهلها) و فقرۀ دوم (حکم به عدالت) نیز بنا بر روایات تکلیفی متوجه حاکمان به حق است، در قبال اینکه مردم امانت را به ایشان سپردهاند (بصائر الدرجات، ج1، ص476).
💠 بر این اساس با اینکه ظاهراً ابتدا و انتهای آیه خطاب به عموم است و تکلیف مشترک عموم مسلمین را بیان میدارد، اما در واقع دو تکلیف برای دو صنف از مسلمین است، یکی متوجه طبقه حاکمیت و دیگری متوجه طبقه رعیت.
#یادداشت_اختصاصی
#انتخابات
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
📆 ۲۴ ذی الحجه روز مباهله
🍃 ۶۰ نفر از بزرگان مسیحیان نجران با لباسهای فاخر با زنجیرهای طلا برای دیدار با پیامبر وارد مسجد میشوند اما پیامبر اکرم بهخاطر لباسهای فاخری که به تن دارند آنان را نمیپذیرد بعد از این که با لباسهای ساده به دیدار رسول خدا میروند با گرمی از آنان استقبال میکند.
علت حضور نامهای است که پیامبر خدا برای مسیحیان فرستاده بودند.
🔸 شرحبیل اسقف مسیحیان میگوید: چندی پیش نامهای از شما به دست ما رسید، آمدیم تا از نزدیک، حرفهای شما را بشنویم.
🔹پیامبر میفرمايد: آنچه من از شما خواستهام، پذیرش اسلام و پرستش خدای یگانه است.
🔸اسقف اعظم پاسخ میدهد: اگر منظور از پذیرش اسلام، ایمان به خداست، ما قبلاً به خدا ایمان آوردهايم و به احکام او عمل میكنيم.
🔹پیامبر خدا میفرماید: شما مسیح را خدا میدانيد، در حالیكه این اعتقاد، با پرستش خدای یگانه متفاوت است.
🔸یکی از مسیحیان میگوید: مسیح به این دلیل فرزند خداست که مادر او مریم، بدون اینكه با كسی ازدواج كند، او را به دنيا آورد. اين نشان میدهد كه او بايد خدای جهان باشد.
💠در همان لحظه آیهای نازل شد (آل عمران/۵۹) و رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: اگر چنین باشد حضرت آدم هم بدون پدر و مادر و از خاک بهوجود آمدند.
🔸مسیحیان پاسخی ندارند که بدهند و میگویند ما قانع نشدیم و رسول اکرم را به #مباهله دعوت میکنند. (یعنی ما و شما دست به دعا برداريم و از خداوند بخواهيم كه هر كس خلاف میگويد، به عذاب خداوند گرفتار شود)
💠 آیه نازل شد (آل عمران ۶۱):
«پس هر كس با تو درباره او (عيسای مسیح عليه السلام) پس از آنكه تو را علم آمده محاجّه و ستيز كند، بگو: بياييد ما پسرانمان را و شما پسرانتان را و ما زنانمان را و شما زنانتان را و ما خودمان را و شما خودتان را (كسانى را كه مانند جان ماست) فرا خوانيم، آنگاه به يكديگر نفرين كنيم، پس لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.»
🍃 صبح روز بعد زمان مباهله است، همه مسیحیان میهمان و مسلمانان در بیرون از دروازه شهر به تماشا نشستهاند که چه اتفاقی خواهد افتاد.
💠 پیامبر خدا صلی الله علیه وآله در حالیکه حسین را در آغوش دارد و دست حسن را در دست، از دروازه مدینه خارج میشود. پشت سر او تنها يک مرد و زن ديده میشوند. اين مرد علی است و اين زن فاطمه. تعجب و حيرت، همراه با نگرانی و وحشت بر دل مسيحيان سايه میافكند.
شرحبيل به اسقف میگويد: نگاه كن. او فقط دختر، داماد و دو نوه خود را به همراه آورده است.
بین مسیحیان ولوله و سر و صدایی به پا میشود که ما به این مباهله تن نمیدهیم.
اسقف به بالای سنگی میرود و میگويد: من معتقدم كه مباهله صلاح نيست. اين پنج چهره نورانی كه من میبينم، اگر دست به دعا بردارند، كوهها را از زمين میكنند، در صورت وقوع مباهله، نابودی ما حتمی است.
🔰 اسقف در مقابل پيامبر، با خضوع و تواضع، سرش را به زير میافكند و میگويد: (ما را از مباهله معاف كنيد. هر شرطی كه داشته باشيد، قبول میكنيم.)
پيامبر با بزرگواری و مهربانی، انصرافشان را از مباهله میپذيرد و میپذيرد كه به ازای پرداخت ماليات، از جان و مال آنان و مردم نجران، در مقابل دشمنان، محافظت كند. خبر اين واقعه، به سرعت در ميان مسيحيان نجران و ديگر مناطق پخش میشود و مسيحيان حقيقتجو را به مدينه پيامبر سوق میدهد.
📚 برگرفته از مجله بشارت، شماره ۱. ۱. ۲. ماهنامه موعود شماره ۷۰
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh