✳️ اولین زیارت اربعین چه زمانی و توسط چه کسانی رخ داده است؟
#زیارت_اربعین
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
ظهر اربعین چکار کنیم؟!
▪️عنْ صَفْوَانَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: قَالَ لِی مَوْلَای الصَّادِقُ سلام الله علیه فِی زِیارَةِ الْأَرْبَعِینَ تَزُورُ عِنْدَ ارْتِفَاعِ النَّهَارِ وَتَقُولُ: السَّلَامُ عَلَى وَلِی اللَّهِ وَحَبِیبِهِ السَّلَامُ عَلَى خَلِیلِ اللَّهِ وَنَجِیبِهِ، السَّلَامُ عَلَى صَفِی اللَّهِ وَابْنِ صَفِیه السَّلاَمُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ، السَّلاَمُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِيُّكَ وَ ابْنُ وَلِيِّكَ وَ صَفِيُّكَ وَ ابْنُ صَفِيِّكَ الْفَائِزُ بِكَرَامَتِكَ أَكْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ اجْتَبَيْتَهُ بِطِيبِ الْوِلاَدَةِ... .
📚 شیخ طوسی، مصباح المتهجد، ص ۵۴۸.
🏴 فرارسیدن اربعین حسینی را محضر امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف و دوستداران آن حضرت تسلیت عرض میکنیم🏴
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
زیارت اربعین .pdf
625.7K
◀️ زیارتنامه #اربعین با ترجمه آسان و خط درشت
✅ منتشر کنید تا در ثواب خواندن زیارت شریک باشید.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
🔸شفای عالم اهل سنت با تربت امام حسین علیه السلام
✍ سمعت أحمد یقول: سمعت أبا بکر یقول: سمعت الخلدی یقول:کَانَ فِیَّ جَرَبٌ عَظِیمٌ کَثِیرٌ، قَالَ: فَمَسَحْتُ بِتُرَابِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ، قَالَ: فَغَفَوْتُ فَانْتَبَهْتُ، وَلَیْسَ عَلَیَّ مِنْهُ شَیْءٌ
📚 الطیوریات، ج۳، ص۹۱۲، ح۸۴۷
💢 باید توجه داشت رجال سند این سخن در کتاب الطیوریات هم مورد اعتماد هستند.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
❇️ روزهای زیارت امام حسین علیه السلام، از عمر زائر محسوب نمیشود!
🔸 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ علیه السلام إِنَّ أَيَّامَ زَائِرِي الْحُسَيْنِ علیه السلام لَا تُحْسَبُ مِنْ أَعْمَارِهِمْ وَ لَا تُعَدُّ مِنْ آجَالِهِم.
✨ امام صادق عليه السلام فرمودند:
ايام زيارت امام حسين عليه السلام جزء عمر زائر شمرده نشده و از اجلشان محسوب نمىگردد.
📚 كامل الزيارات، جعفر بن محمد بن قولويه، ص ۲۶۰.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
✳️ دست برتر حکمرانی الهی بر حکمرانی انسانی
🔰 در تحلیل مبانی سکولاریزم مهمترین و شاخصترین مبنا همان انسانمحوری و اومانیزم است. پیش از اینکه خود را سرگرم دفع شبهات کنیم، از اومانیزم میپرسیم که «امتیاز شما چیست؟».
👈 وقتی حکومت را ـ از مرحلۀ ترسیم آرمانها
گرفته تا تدوین راهبردها و اولویتگذاری ارزشها ـ به «انسان» سپردیم، نمیتوانیم توقع داشته باشیم که کار او از کار یک انسان عادی کاملتر و کارآمدتر باشد. بالأخره انسان است با انواع جهل و قصور و هوا و هوس و ضعف و کاستی. وقتی هم که در جایگاه قدرت قرار میگیرد تمام اشکالات نهفتۀ او عیان میشود! انتظاری نیست؛ آن حکومتی که بخواهد دست برتر را در حکمرانی داشته باشد، باید برآمده از نیرویی برتر هم باشد.
🔸حکمرانی دینی در بدترین حالت چیزی مثل همین حکومتهای بشری است. حکمرانی دینی در مقابل، این ظرفیت را دارد که برتری فوقالعادهای بر حکمرانی بشری داشته باشد (به شرط آنکه قوانین بازی آن مراعات شود). مثالهای قرآنی الگوهای موفق حکمرانی دینی را در مباحث آتی با هم مرور خواهیم کرد.
💠 در حکمرانی الهی تمام ابزارهای حکمرانی انسانی قابل استفاده است و حکمرانی الهی بنا ندارد که آن ابزارها و روشها را نادیده بگیرد. دانش و تجربه و تخصص (به انواع آن) همه در حکمرانی الهی قابل استفادهاند؛ حتی در حکومت اسلامی خود شاهد بودیم که ابزارهای جمهوریت را نیز به اجرا گذاشت. در حالی که حکمرانی انسانی بنا ندارد از ابزارهای ماورائی استفاده کند و حتی آنها را تجربه کند!
🔹 گیرم که انسانها هم بتوانند برنامهای برای خودشان تنظیم کنند، اما آیا بهتر نبود که خدای آگاه آن قانون و برنامه را خودش به امتها ارزانی میداشت؟
وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ؛ خدا مىداند، و شما نمىدانيد. (در پنج جای قرآن)
أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ؛ آیا خدایی که (مخلوقات را) آفریده (از حال آنها) آگاهی ندارد؛ در حالی که او (از اسرار دقیق) آگاه و باخبر است.(ملک:۱۴)
#دین_و_سیاست
#نقد_سکولاریزم
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وفات یا شهادت ⁉️
🔰حاكم نيشابورى عالم معروف اهل سنت در كتاب معتبر المستدرك على الصحيحين مىنويسد: « به خدا سوگند! پیامبر صلیاللهعلیهوآله، ابوبکر و حسن بن علی با سمّ کشته و عمر، عثمان، علی بن ابیطالب علیهالسلام و حسین بن علی علیهالسلام با شمشیر کشته شدند.»(۱)
🔸همچنين بسيارى از بزرگان اهل سنت همين مطلب را از عبدالله بن مسعود نقل كردهاند: «از عبدالله بن مسعود روايت شده است که مىگفت: اگر ۹ بار قسم بخورم که رسول خدا کشته شده است، برايم محبوبتر است از اينکه يک بار قسم بخورم که او کشته نشده است؛ زيرا خداوند او را پيامبر و شهيد قرار داده است.»(۲)
💢 اینها روایاتی بود که از طریق اهل سنت نقل شده است، اما روایاتی که از طریق شیعی به دست ما رسیده است، مبنی بر به شهادت رسیدن پیامبر گرامی، بیش از اینهاست.
📚 ۱- حاكم نيشابوری ،المستدرك علی الصحيحين، ج۳، ص۶۱
۲- عبدالرزاق صنعانی ،المصنف، ج۵، ص۲۶۹
ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج۲، ص۲۰۱،
أحمد بن حنبل، مسند أحمد بن حنبل، ج۱، ص ۴۰۸
ابن كثير دمشقی، البداية والنهاية، ج۵، ص۲۲۷
۳- مسند احمد بن حنبل، ج ۶، ص۱۸
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
✨ نگاهی گذرا به زندگی امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام
🏴 سالروز شهادت ولی نعمت و فخر ایران زمین حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام را تسلیت می گوییم.
#امام_رضا
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
💠 «دین، در ادبیاتی نو»
💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین
▪️قسمت پنجم: ادبیات قرآن، ادبیاتی منفعت گرایانه(5)
🔰 سخن در «ادبیات منفعت گرایانه» قرآن و ذکر شواهدی از آیات برای این مدعا بود. نمونه های آن بسیار زیاد است که در قسمت های پیشین به برخی از آنها پرداختیم و به چند نمونه دیگر صرفاً اشاره میکنیم:
۴. خدای حکیم وقتی به «انفاق و زکات» امر می کند آن را مایه رشد مال انسان معرفی می کند: «حكايت کسانی كه اموال خويش را در راه خدا خرج مىكنند، همانند دانهايست كه هفت خوشه رويانيده و در هر خوشه صد دانه هست، خدا براى هر كسى كه بخواهد چند برابر مىكند، خدا وسعت بخش و داناست. مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ في سَبيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ في كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليم.»(بقره/261 و 265)
۵. اگر از «نماز» سخن می گوید آن را راهی برای ترک صفات و عادات و رفتارهای ناپسند معرفی میکند: «نماز از كار زشت و ناپسند بازمىدارد، إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر»(عنکبوت/45)
۶. «حجاب و حیای بانوان» را باعث حفظ آنان از آزار و اذیت میداند: «اى پيامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند. اين براى آن است که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند، يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْن»(احزاب/59)
🔸 همچنین خدای متعال در آیات فراوانی وقتی سخن از بهشت و جهنم به میان میآورد نیز کاملاً منفعت گرایانه سخن میگوید. لذتهای بهشتی و عذابهای جهنمی را به صورت ریز و جزئی توصیف میکند تا گرایش و انگیزه انسان را تحریک کند.
👈 همانطور که میبینید ادبیات قرآن، صرفاً ارزشی و کلامی و اعتقادی نیست؛ بلکه ناظر به منافع و گرایشهای انسان سخن میگوید. اما تا چه اندازه چنین ادبیاتی در آموزشهای دینی رائج استفاده میشود؟
#دین_در_ادبیاتی_نو
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
✳️ دست برتر حکمرانی الهی بر حکمرانی انسانی 🔰 در تحلیل مبانی سکولاریزم مهمترین و شاخصترین مبن
🔸حکومت دینی اصیل و قانون الهی واقعی برای همه جذابیت دارد.
💠 ژان ژاک روسو به عنوان آرمان دستنیافتنی خود این را میگوید، که اگر قانون را خدا ارزانی میداشت حتماً بهتر بود.
👈پس اگر اشکالی در حکومت دینی باشد، در دینی بودن آن نیست؛ در قصور و تقصیر اهل دین است، که البته مقداری از آن در شرایط عصر غیبت ناگزیر است.
📔در قرآن و میراث روایی اهل بیت (علیهم السلام)، چارچوبهای کلان و خطوط اصلی حکمرانی دینی ـ بهعلاوۀ برخی جزئیات ـ به دست ما رسیده است که در حد توان موظفیم آنها را اجرا کنیم، هرچند اجرای کامل جزئیات به شرایط ظهور موکول است.
#نقد_سکولاریزم
#دین_و_سیاست
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh