eitaa logo
افق
3.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
259 ویدیو
50 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق) ارتباط با ما👇 my.masaf.ir/r/eitaa
مشاهده در ایتا
دانلود
افق
‍ 🔅امام صادق علیه السلام و شاگردانی که در علوم مختلف تخصص داشتند! ✳️ دوران حیات امام صادق علیه السلام، دورانی بود که مبحث مطرح آن زمان مباحث کلامی و اعتقادی بود و از این رو بیشتر شاگردان آن حضرت در همین زمینه و همچنین فقه خدمت امام صادق علیه السلام می‌رسیدند اما حضرت شاگردان دیگری هم داشتند که آنها در علوم مختلف متخصص بوده و از علم امام استفاده می‌کردند. 👈 علم ادبیات عرب: أبان بن تغلب یکی از شاگردان امام صادق است که نزد حضرت علم ادبیات عرب را آموخته است که در کتاب اختیار معرفة الرجال شیخ طوسی به آن اشاره شده است: 💠 فقال الشامي أرأيت يا أبا عبد الله أناظرك في العربية فالتفت أبو عبد الله عليه السلام فقال يا أبان بن تغلب ناظره فناظره فما ترك الشامي يكشر ❇️ در این روایت شخصی شامی خدمت امام صادق علیه السلام می‌رسد و از حضرت می‌خواهد که در زمینه علم ادبیات عرب با حضرت مناظره کند، امام صادق علیه السلام شاگرد خود أبان بن تغلب که در آن مسئله هم تخصص داشت را برای مناظره با او معرفی می‌کند. نتیجه مناظره هم شکست مرد شامی بود. 📚 اختيار معرفة الرجال (رجال الكشي)، الشيخ الطوسی، جلد ۲، صفحه ۵۵۵ 🔻 در این روایت مرد شامی درخواست مناظره در علوم مختلفی با امام صادق می‌کند که امام هر موضوع را به یکی از شاگردان خود ارجاع می‌دهد و از این روایت به دست می‌آید که کدام شاگرد متخصص چه علمی بوده است: 1️⃣ حمران بن أعین متخصص علوم قرآن 2️⃣ أبان بن تغلب متخصص ادبیات عرب 3️⃣ زرارة متخصص فقه و حدیث 4️⃣ مؤمن الطاق متخصص کلام 5️⃣ طیار متخصص بحث جبر و اختیار 6️⃣ هشام بن سالم متخصص توحید 7️⃣ هشام بن حکم متخصص بحث امامت 👈 فیزیک و شیمی و کیمیا: یکی دیگر از شاگردان امام صادق که بنا بر برخی گزارش ها در زمینه علم فیزیک و شیمی و کیمیا تخصص داشته، جابر بن حیان بوده است: 💠 در کتاب معجم الرجال آیت الله خوئی آمده است: جابر بن حيان... كان عالما بالفنون الغريبة... وقد كتب في أحواله وذكر مؤلفاته كتب عديدة... أنه من تلامذة الصادق عليه السلام... وقالوا إنه أول من وضع أساس الشيمي الجديد 📚 معجم رجال الحديث، السيد الخوئي، جلد ۴، صفحه ۳۲۸ 🔸 جابر بن حیان کسی است که عالم به علوم غریبه بود و کتب فراوانی در احوال و مؤلفات ایشان نوشته شده است و از شاگردان امام صادق علیه السلام است و گفته اند اولین کسی بود که اساس علم شیمی جدید را پایه گذاشت. 🔻 در کتب اهل‌سنت در مورد ایشان آمده است: 💠 جابر بن حيان أبو موسى الطرسوسي قال القاضي شمس الدين أحمد بن خلكان ألف كتابا يشتمل على ألف ورقة يتضمن رسائل جعفر الصادق وهي خمسمائة رسالة في الكيمياء 📚الوافي بالوفيات، جلد ۱۱، صفحه ۲۷ 💠 ابن خلکان در مورد جابر بن حیان می‌گوید: جابر کتابی تألیف کرده است که مشتمل بر هزار برگ است که این کتاب متضمن احادیث امام صادق علیه السلام است که آن ۵۰۰ حدیث در زمینه علم کیمیا است. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ ❇️حکومت دینی، نسخۀ انسان‌شناسانۀ حکومت ⁉️آیا به کسی که شناختی از جسم و جان شما ندارد اجازه می‌دهید برای بیماری شما نسخه بپیچد؛ یا برای تقویت شما رژیم غذایی تجویز کند؟ آیا کسی که به روان شما آشنایی ندارد حق دارد به شما مشاوره روانشناسی بدهد؟ آیا انسان برای اظهار نظر دربارۀ بُعد روحانی خود، اطلاعات کافی در اختیار دارد؟ وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً؛ (اسراء: 85) از تو درباره «روح» سؤال مى‏کنند، بگو: «روح از فرمان پروردگار من است؛ و جز بهرۀ اندکى از دانش، به شما داده نشده است!» 👈حالا کسی که این انسان پیچیده را نشناسد، می‌تواند ادعا کند که جوامع را می‌شناسد؟ می‌تواند برای مجموعه انسان‌ها برنامه بنویسد و قانون تدوین کند؟ آیا برنامۀ او می‌تواند پیچیدگی‌های در هم تنیدۀ جامعه را مدیریت نماید، پیچیدگی‌هایی که به مراتب از پیچیدگی‌های عناصر آن ـ یعنی افراد و خانواده‌ها ـ عمیق‌تر است. 🔸حکومت‌ها با همۀ ابعاد فردی و خانوادگی و اجتماعی و بین‌المللی و جسمی و روحی و معنوی و اقتصادی و امنیتی مردم سر و کار دارند. حکومت اسلامی حتی اهداف و کارویژه‌هایی فراتر از حکومت‌های متعارف دارد و خود را موظف به وظایفی فراتر از آن حکومت‌ها می‌بیند؛ چون حکومت اسلامی با انسانی مواجه است که مبدأ و منتهای او خداست و زندگی او در نیازهای مادی و حیوانی این دنیا خلاصه نمی‌شود. (ر.ک: حقوق و سیاست در قرآن، ص78-79 و 151) 💠سکولاریزم همۀ این پیچیدگی‌ها را می‌خواهد با تکیه بر «عقل خود بنیاد بشری» حل و فصل کند و با ابراز بی‌نیازی نسبت به ابزار وحی، دین بشری خود را جایگزین دین آسمانی معرفی کند. این ایده در درجۀ نخست باید نگاه خودش را به انسان توضیح بدهد. این انسان را چقدر بسیط و ساده دیده‌اند که ادعا می‌کنند با کمی آزمون و خطا می‌توانند او را در مسیر سعادت خود قرار بدهند. 💢متفکران بشری در حالی می‌خواهند برای انسان برنامۀ کمال بنویسند، که تا به امروز نتوانسته‌اند حتی تعریف واحدی از انسان و سعادت او به دست بدهند و در شناخت حقیقت انسان به انسداد رسیده‌اند. با این حال از نسخه‌های ایدئولوژیک خود جانب‌داری می‌کنند و آن را به جوامع زیر دست تحمیل می‌کنند. در مباحث آینده به برخی آسیب‌ها و تبعات این نسخه‌های کال انسانی اشاره خواهیم کرد. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
💠 «دین، در ادبیاتی نو» 💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین ▪️قسمت هشتم: فاصله ادبیات رایج آموزش دین، با ادبیات قرآن 🔰یکی از نمونه های بارز فاصله ادبیات اصیل دینی با ادبیات رایج آموزش دین، در انتقال مفهوم «ولایت» است. آنچه از ولایت در عموم اذهان وجود دارد، اثبات ولایت است؛ از ولایت امیرالمؤمنین(ع) تا ولایت فقیه. اما کمتر از زیبایی های ولایت و جامعه ولایی سخن گفته می شود. از این رو نگرش های غلطی از «ولایت‌مداری» در اذهان شکل گرفته است. 🔸به عنوان مثال نگرش عمومی از ولایت، مقوله ای «محدود کننده» است. اینکه ولایت مدام امر و نهی می‌کند و ما نیز باید بی چون و چرا اطاعت کنیم. این در حالیست که ولایت به شدت آزادی بخش است و جامعه ولایی یک جامعه آزاد و مختار است. ولایت انسان‌ها را از یوغ بردگی انسان ها و طواغیت و فرعون‌ها بیرون می‌کشد و عقول آنها را آزاد می‌کند. به آنها اجازه نفس کشیدن، اندیشیدن، انتخاب کردن، رشد و تعالی و حتی مخالفت و خطا و زمین خوردن می‌دهد. ولایت به مردم زور نمی‌گوید و نظر خود را بر نظر مردم تحمیل نمی‌کند. از آنها مشورت می‌گیرد و رأی آنها را در سرنوشت خودشان دخیل می‌کند. 🔹اینها شعار نیست؛ بلکه تاریخ، آیات و روایات بسیاری بر این حقیقت شهادت می‌دهند. (تفصیل این موضوع در قسمت‌های آینده خواهد آمد.) خدای متعال راجع به پیامبراکرم(ص) می‌فرماید: «(او) بارهاى سنگين، و زنجيرهايى را كه بر آنها بود، (از دوش و گردنشان) بر مى‏دارد، و يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ.»(اعراف/157) 🔸و از آن سو طاغوت، به شدت انسانها را به بردگی می‌کشاند. به آنها اجازه انتخاب گری و مخالفت نمی‌دهد. ذهن و قلب و عقل آنها را به اسارت و استحمار و استعمار می‌کشاند. با زر و زور و تزویر، سیطره بر انسانها پیدا می‌کند. 🔹همچنین ما جامعه ولایی را نیز خوب توصیف نکرده‌ایم. جامعه‌ای که مشحون از ایثار و محبت و نوع دوستی و یک دلی و مواسات است. ❗️خلاصه آنکه فاصله ما با ادبیات اصیل و صحیح دینی زیاد است. بسیاری از مفاهیم متعالی و مترقّی دینی، از آسیب چنین ادبیاتی بی بهره نبوده‌اند. به سهم خودمان سعی می‌کنیم که در این مباحث برخی از این مفاهیم را بازتعریف کنیم. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ 💠تهی بودن حکومت‌های سکولار از ایدئولوژی صحیح 🔸در فضای مدرنیته نزاع‌هایی در تأیید یا رد حکومت‌های ایدئولوژیک در گرفته است و فضای مدرنیته در این باره فراز و نشیب‌هایی را به خود دیده است. در دوره‌هایی ایدولوژیک بودن حکومت‌ها را به سخره می‌گرفتند و ایدئولوژی را ابزاری برای فریب توده‌ها معرفی می‌کردند. بر همین اساس حکومت دینی را هم به اتهام ایدئولوژیک بودن و ارزشی بودن طرد می‌کردند. در جای خود باید بحث کرد که آیا حکومت غیر ایدئولوژیک معنایی دارد و آیا چنین چیزی قابل تصور است یا اینکه غیر ایدئولوژیک بودن برای حکومت‌ها تنها یک پوشش و شعار است؟ 🔹فعلاً با این ادعا در خصوص ایدئولوژی‌های غیر دینی همراهی می‌کنیم. به هر حال این مقدار مسلم است که اگر ایدئولوژی صحیحی وجود داشته باشد، آن تنها ایدئولوژی برآمده از مبانی و معارف دینی است؛ و انسان به تنهایی و بدون کمک وحی نخواهد توانست نظام معرفتی صحیحی ـ که آرمان و کمال و سعادت واقعی او را ترسیم کند و در تزاحم ارزش‌ها نیز تقدم آن‌ها را در چارچوب یک نظام ارزشی منسجم تعیین نماید ـ ارائه نماید. این ایدئولوژی به ناچار باید بر اساس شناخت صحیح از مبدأ و غایت انسان و علم به مفاسد و مصالح مادی و معنوی انسان باشد، که این، جز از دین انتظار نمی‌رود. ❇️شهید مطهری در «جهان‌بينى اسلامى» صفحه ۱۷۶ می‌نویسد: «با توجه به مجموع استعدادهاى فردى و اجتماعى انسان، و پیچیدگیِ روابط اجتماعى انسان، و مشخص نبودن نهایت سیر تکاملى انسان، باید بپذیریم که آن چه فیلسوفان و متفکّران اجتماعى به نام ایدئولوژى یافته‌اند، گمراهى و سرگشتگى است. براى انسان از نظر ایدئولوژى داشتن، یک راه بیشتر وجود ندارد، و آن، ایدئولوژى از طریق وحى است. اگر ایدئولوژى از طریق وحى را نپذیریم، باید بپذیریم که انسان فاقد ایدئولوژى است. متفکران امروز بشر، اذعان دارند که ارائه خط سیر آینده بشر، به وسیله ایدئولوژى‌هاى بشرى، تنها به صورت «منزل به منزل» است؛ یعنى تنها در هر منزل مى‌توان (آن هم به ادعاى خودشان) منزل بعدى را مشخص کرد؛ اما این که منازل بعد از این منزل کجاست، و سرمنزل نهایى چیست، و آیا اساساً سرمنزلى وجود دارد یا ندارد، هیچ معلوم نیست. سرنوشت چنین ایدئولوژى‌هایى روشن است». 👈 حکومت‌های سکولار را باید حکومت‌هایی مبتنی بر ایدئولوژی خام انسانی دانست که بر ارزش‌های بی‌اساس خود (مانند آزادی یا برابری) پافشاری می‌کنند و برای نظام ارزشی خود منطق موجهی ارائه نمی‌کنند. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
📢 پیام حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله دبیرکل شهید حزب‌الله لبنان 👈 راه و مکتب سید مقاومت ادامه خواهد یافت/ ضربات جبهه‌ی مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی کوبنده‌تر خواهد شد 📝 بسم اللّه الرحمن الرحیم انا للّه و انا الیه راجعون ملت عزیز ایران امت بزرگ اسلامی مجاهد کبیر، پرچمدار مقاومت در منطقه، عالم بافضیلت دینی، و رهبر مدبر سیاسی، جناب سید حسن نصرالله رضوان‌الله‌علیه، در حوادث دیشب لبنان به فیض شهادت نائل آمد و به ملکوت پرواز کرد. سید عزیز مقاومت پاداش دهها سال جهاد فی سبیل الله و دشواریهای آن را در خلال یک پیکار مقدس دریافت کرد. در حالی شهید شد که سرگرم طرّاحی برای دفاع از مردم بی‌پناه ضاحیه‌ی بیروت و خانه‌های ویران‌شده و عزیزان پرپرشده‌ی آنان بود، همچنانکه دهها سال برای دفاع از مردم ستمدیده‌‌ی فلسطین و شهر و روستای غصب‌شده و خانه‌های تخریب‌شده و عزیزان قتل‌عام‌شده‌‌ی آنان طرّاحی و تدبیر و جهاد کرده بود. فیض شهادت پس از اینهمه مجاهدت حق مسلّم او بود. دنیای اسلام، شخصیتی باعظمت را؛ و جبهه‌ی مقاومت پرچمداری برجسته را، و حزب الله لبنان رهبری کم‌نظیر را از دست داد، ولی برکات تدبیر و جهاد چند ده ساله‌ی او هرگز از دست نخواهد رفت. اساسی که او در لبنان پایه‌گذاری کرد و به دیگر مراکز مقاومت، جهت بخشید، با فقدان او نه تنها از میان نخواهد رفت، که به برکت خون او و دیگر شهیدان این حادثه استحکام بیشتر خواهد یافت. ضربات جبهه‌ی مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی، بحول و قوه‌ی الهی کوبنده‌تر خواهد شد. ذات پلید رژیم صهیونی در این حادثه، به پیروزی دست نیافته است. سیّد مقاومت، یک شخص نبود، یک راه و یک مکتب بود، و این راه همچنان ادامه خواهد یافت. خون شهید سید عباس موسوی بر زمین نماند، خون شهید سید حسن هم بر زمین نخواهد ماند.  اینجانب به همسر گرامیِ سید عزیز که پیش از او فرزندش سید هادی را نیز در راه خدا داده، و به فرزندان گرامیش و به خانواده‌های شهیدان این حادثه و به یکایک افراد حزب الله و به مردم عزیز و مقامات عالیه‌ی لبنان، و به سراسر جبهه‌ی مقاومت، و به مجموع امت اسلامی، شهادت نصرالله بزرگ و یاران شهیدش را تبریک و تسلیت عرض میکنم و در ایران اسلامی پنج روز عزای عمومی اعلام مینمایم. خداوند آنان را با اولیائش محشور فرماید.  والسلام علی عبادالله الصالحین سید علی خامنه‌ای ۱۴۰۳/۰۷/۰۷ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ 💠 «دین، در ادبیاتی نو» 💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین ▪️قسمت نهم: رابطه دین گریزی جامعه، با ادبیات رایج آموزش دین 🔸ما وقتی دین را «کارکردگرایانه» معرفی نکردیم؛ نتیجه آن می شود که امروز برخی از افراد و به ویژه جوانان «دین گریزی» و بلکه «دین‌ستیزی» می کنند. در حالی که جوانان به صورت طبیعی گرایش بیشتری به دین دارند. امام صادق(ع) به یکی از شیعیان می فرماید: «جوانان را درياب، زيرا كه آنان سريع تر به كارهاى خير روى مى آورند؛ عَلَيكَ بِالأَحداثِ فَإِنَّهُم أسرَعُ إلى كُلِّ خَيرٍ.»(اصول کافی، ج8، ص93) اما امروز بعضی از جوانان به پایبند نبودن به دین، افتخار می کنند و از ابراز آن هیچ ابایی ندارند و بلکه به آن افتخار می کنند؟ چنین چیزی با طبیعت جوان سازگاری ندارد! 🔹به ویژه آنکه بانوان به صورت طبیعی بیش از آقایان به معنویت گرایش دارند. این موضوع را به راحتی در اقبال بانوان به محافل دینی و معنوی در مقایسه با آقایان می توان مشاهده کرد. لذا طبیعتاً «بانوان جوان» باید بیش از هر قشری گرایش به دین و معنویت داشته باشند. اما با این وجود دختران بسیاری را می بینیم که دین گریزی می کنند. در مخالفت با دین، اصرار دارند و تظاهر به عدم پایبندی به قواعد و مناسک و شعائر دینی می کنند. چنین چیزی با فطرت پاک جوان و به ویژه دختران جوان منافات دارد. 👈 همه این معضلات ریشه در این دارد که دین، با ادبیات درستی به جوان جامعه امروز منتقل نشده است. دین را چیزی تحمیل شده بر خود تلقّی می کنند که نه تنها هیچ نیازی به آن ندارند؛ بلکه آن را مخالف و مزاحم تمایلات و زندگی مطلوب خود می دانند. وقتی جوان، دین را مطابق گرایش های فطری خود نیافت، طبیعتاً احساس نیاز به دین هم نمی کند. اینجاست که دین را چیزی غیر ضروری و تحمیل شده بر خود می بیند. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا