eitaa logo
افق
3.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
243 ویدیو
49 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.‌.. ◾️بغض توماس گولد نماینده پارلمان ایرلند در محکومیت اسرائیل 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ 💠 «دین، در ادبیاتی نو» 💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین ▪️قسمت دوازدهم: سکولاریزم، پیامد نگاه غیرکارکردگرایانه به دین(۱) 🔸وقتی دین، متناسب با نیازهای انسان تبیین نمی شود، نخستین پیامد شوم آن، نگاه سکولار موجود و رسوخ یافته در اذهان است. برداشت کنونی جامعه ما از دین، تقریباً شبیه برداشتیست که از آیین مسیحیتِ قرون وسطی وجود دارد. یعنی دینی که صرفاً به «اخلاق فردی» ارتباط دارد و در «زندگی اجتماعی» انسان کارکردی ندارد. دینی که صرفاً نصیحت هایی اخلاقیست و تنظیم نظامات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... هیچ ارتباطی با رسالت و کارکرد دین ندارد. دینی که فقط مختص به امور اخروی و رابطه انسان با خداست و برنامه ای برای امور دنیوی و انواع نیازهای او در این دنیا ندارد. ❗️طبیعی است که در جامعه امروز چنین دینی مورد اقبال قرار نمی گیرد و به راحتی کنار گذاشته می شود. نهایت کاربرد چنین دینی در کلیسا و مسجد خلاصه می شود نه بیش از آن. 👈در حالی که دین اسلام در رابطه با امور فردی، روابط خانوادگی، اجتماعی، سیاست، مدیریت، اقتصاد، جامعه شناسی، روان شناسی، تعلیم و تربیت، بهداشت و سلامت، روابط بین الملل، معماری و شهرسازی و بسیاری دیگر از امور خرد و کلان زندگی انسان برنامه دارد. بنابراین روا نیست که اینگونه نگاه سکولار و غیرکاربردی به آن وجود داشته باشد. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
🌎 جهان در انتظار منجی 👈ابن أبی الحدید عالم مشهور اهل سنت در کتاب شرح نهج البلاغه می‌نویسد: «وقد وقع اتفاق الفرق من المسلمین أجمعین على أن الدنیا والتکلیف لا ینقضی إلا علیه؛ فرقه های مسلمین بر این اتفاق نظر دارند که دنیا و تکلیف آن منقضی نخواهد شد، مگر به وجود مهدی منتظر (عجل‌الله‌فرجه‌الشریف)» 📚شرح نهج البلاغة ابن أبی الحدید، ج 10، ص 56. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
‍ ✳️ چالش‌های پیش روی «تجربه» در مسیر حکمرانی(۱) 🔰برخی اندیشمندان سیاسی، متأثر از مبانی مدرنیته، به نقد حکومت دینی پرداخته‌اند. پاسخ ایشان همان چالش‌هایی است که در دوران معاصر، مدرنیته را به پسامدرن سوق داد. مدرنیته با توضیحی که گذشت، بر روش تجربی تکیه داشت؛ اما چالشی که با آن مواجه شد این بود که تجربه نهایتاً گزاره‌های توصیفی و «هست و نیست» را به اثبات می‌رساند و این گزاره‌های توصیفی اگر بخواهند گزاره‌های تجویزی (باید و نبایدهای ناظر به عمل) را نتیجه بدهند، باید پای عقلانیت (منطق و وجدان) را وسط کشید، که مدرنیته از آن فراری بود! با بسنده کردن به روش تجربه، هیچ کس نمی‌تواند از ایدئولوژی خود، دفاع کند و ایدۀ خود را به دیگران توصیه نماید. این برای غرب مدعی تمدن و ایدئولوژی یک بن‌بست بود. 👈به دنبال این چالش جریانات روشنگری در غرب رواج پیدا کرد و با عبور از روش تجربی، راه شکاکیت و تکثرگرایی و نسبیت ارزش‌ها را در پیش گرفت که آن هم انحرافی نه‌چندان کوچک‌تر از انحراف مدرنیته بود. این انحرافات پسامدرن هم برای ما تازگی ندارد و در واقع، این سومین باری است که شکاکیت در تاریخ بشریت رواج پیدا می کند. این همان سفسطه‌های یونان باستان (قرن 7 پیش از میلاد) و سفسطه‌های صده‌های اول میلادی است که امروز برای بار چندم با قالب و ادبیاتی جدید سر بر آورده و برای رونق خود ابزار رسانه و تبلیغات را نیز به دست گرفته است. 🔸این نظریات تکثرگرایانه البته ظرفیت نفی حکومت دینی را ندارند و به ناچار باید حکومت دینی را ـ در کنار دیگر گرایشات سیاسی ـ به رسمیت بشناسند؛ لکن برای ما که حق و باطلی را در واقعیت امر به رسمیت می‌شناسیم، مبانی پسا مدرن اعتباری ندارد. برای ما فقط مسیر حقی که با عقل و تجربه و با مدد وحی و راهنمایی اولیای دین به آن رسیده‌ایم ارزش دارد. 💢 اشتباه در تشخیص را نباید با پشت پا زدن به ابزارهای معرفت بشری جبران نمود. ابزارهای معرفتی بشر نیز در ابزارهای زمینی و دم دستی خلاصه نمی‌شوند و این ابزارهای متنوع، با توضیحی که خواهد آمد، هر کدام در جای خود قابل‌استفاده‌اند. در ادامه به بررسی دیگر ابعاد نارسایی‌های ابزار تجربه باز می‌گردیم. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 جنایت و توحش از ایدئولوژی یهود 🔅 وَيَقُولُونَ سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا... می‌گویند شنیدیم و سرپیچی می‌کنیم... 👤 دکتر سید محمد حسینی 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
💠 «دین، در ادبیاتی نو» 💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین ▪️قسمت سیزدهم: سکولاریزم، پیامد نگاه غیرکارکردگرایانه به دین(۲) ✍در قرائت غیرکارکردگرایانه از دین، بسیاری از مفاهیم و عناصر دینی کارکرد خود را از دست می دهند. دین که تنظیم کننده ساحت های مختلف زندگی انسان است صرفاً محدود به نظر و عقیده می شوند. 🔸مثلاً در قرائت کارکردگرایانه از دین، توحید فقط یک عقیده ایدئؤلوژیک و نظری نیست؛ بلکه روحی جاری در کالبد تمام ارکان زندگی انسان است. در این رویکرد، توحید فقط یک ادعا نیست که «خدا یکیست و دو تا نیست!»؛ بلکه باید در تک تک عرصه های عملی زندگی انسان نیز توحید جاری باشد. انسان عملاً موحّد و مؤمن نشده است اگر سیاست و اقتصاد و خانواده و هنر و ... او مشرکانه باشد. توحید یک ساختار و شاکله جدیدی برای تمام ارکان زندگی انسان تعریف می کند. مثلاً با اقتصاد غیر توحیدی نمی توان حتی ادعای توحید در عقیده داشت. لذا اساساً ساختار اقتصاد توحیدی با ساختار اقتصاد مشرکانه کاملاً متفاوت است. 🔹اما در تعریف غیرکارکردگرایانه کنونی از دین، هیچ منافاتی ندارد که فرد مؤمن ادعای توحید کند اما ساختار و نظامات مختلف زندگی او را غیر توحیدی تعریف و تنظیم کرده باشند. چون در این قرائت اساساً دین، کارکردی در ساحت های مختلف زندگی انسان ندارد و فقط برنامه ای برای بخش عبادی زندگی اوست. ‼️و آنگاه که مأموریت دین در شکل دهی ساختار زندگی را تعطیل می کنیم، زمین بایری برای جولان اندیشه های الحادی و طاغوتی گذاشته ایم که آنان نظامات زندگی را برای ما تنظیم کنند. لذا از دیرباز، طاغوت به دنبال ترویج اندیشه سکولار و جدایی دین از دنیا در زندگی مسلمانان بوده است. 📚برای مطالعه بیشتر ر.ک: طرح کلی اندیشه اسلامی، سید علی خامنه ای، انتشارات صهبا، فصل توحید. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
‍ 🔸چالش‌های پیش‌روی «تجربه» در مسیر حکمرانی(۲) ❇️با گذر از اشکالات پسامدرن به تجربه‌گرایی دوران مدرنیته، حال از منظر خودمان به نارسایی‌های تجربه اشاره می‌کنیم. با اینکه آموزه‌های دینی ما به کسب تجربه و استفاده از تجربیات دیگران صحه گذاشته‌اند، اما باید توجه داشت که اکتفا به تجربه ـ آن هم در امر پیچیده‌ای مثل حکمرانی ـ نارسایی‌هایی را به همراه دارد. از جمله این اشکالات که حکومت بشری با آن مواجه است این موارد است: 1⃣ تجربه به مرور زمان کامل می‌شود و آنچه تجربه نکرده‌ایم به مراتب بیشتر از چیزهایی است که تجربه کرده‌ایم. تکامل تجربیات هم روندی به نسبت کند دارد، و تجربیات گذشتگان نتوانسته است ما را در حد انتظار پیشرفت دهد. علت آن می‌تواند این باشد که انسان‌ها به تجربیات گذشتگان اعتماد ندارند و تا خودشان سرشان به سنگ نخورد متنبه نمی‌شوند! 2⃣ تجربه مبتنی بر مسئله است. ابتدا باید برای انسان مسئله‌ای پیش بیاید تا برای پاسخ آن اقدام به گردآوری تجربیات کند. در حالی که بسیاری از اموری که تجربۀ آن‌ها لازم است، از دید تجربه کنندگان به دور می‌ماند. 3⃣ تجربه مبتنی بر آزمون و خطاست. عده‌ای باید تباه بشوند تا برای آیندگان مایۀ عبرت بشوند. مخصوصاً که همیشه پس از آغاز یک تجربه، راه بازگشت هموار نیست و گاهی به‌ناچار باید راه پرهزینه را تا انتها ادامه داد. 4⃣ تجربه بر خلاف ظاهر فریبندۀ آن، ثبات ندارد. تجربه به مرور زمان به‌روز می‌شود و تجربیات امروز در بسیاری موارد تجربیات دیروز را نقض می‌کنند. تجربیات طولانی مدت چه بسا نتایجی متفاوت از تجربیات کوتاه مدت به دنبال دارند و مهم ارزیابی و تحلیل این آثار طولانی مدت است که تحلیل آن هم به مراتب مشکل‌تر و پیچیده‌تر از تحلیل‌های کوتاه مدت است. اشکالات بیشمار دیگری هم می‌توان برشمرد که با کمی «تجربه» می‌توان بر آن‌ها واقف شد. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️آنگاه هدایت شدم!! 🔸روایت جالب محمد تیجانی نویسنده کتاب "آنگاه هدایت شدم" از فرد وهابی متعصب و ضدشیعه که شیعه شد. 👈افراد زیادی توسط کتاب "ثم اهدیت" شیعه شده‌اند. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ ✳️ چالش‌های پیش روی «تجربه» در مسیر حکمرانی(۱) 🔰برخی اندیشمندان سیاسی، متأثر از مبانی مدرنیته،
✳️ «هیچ ملتی که داعیۀ تمدن‌سازی دارد، بدون ایدئولوژی نمی‌تواند حرکت کند و تا امروز حرکت نکرده است... 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 توصیه‌های کوتاه و عجیب حضرت آیت‌الله جوادی آملی (دام ظله) خطاب به دکتر پزشکیان: ✨ رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیْثُ جَاءَ، فَإِنَّ الشَّرَّ لَا یَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّرُّ (نهج‌البلاغه، حکمت ۳۱۴) سنگ را از همان جایی که دشمن پرت کرده بازگردانید، که شر را جز شر پاسخی نیست. 🔻وَالْحَجَرُ الْغَصِيبُ فِي الدَّارِ، رَهْنٌ عَلَى خَرَابِهَا (نهج‌البلاغه، حکمت ۲۴۰) سنگ غصبی در بنای خانه، مایه ویرانی آن خانه است. 💢 ایشان زیرکانه دو موضوع بسیار مهم روز را از نهج‌البلاغه _ که آقای پزشکیان در بسیاری از سخنرانی‌هایش به آن استناد می‌کند _ تذکر می‌دهند. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ 💠 «دین، در ادبیاتی نو» 💢فصل اول: ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین ▪️قسمت چهاردهم: سکولاریزم، پیامد نگاه غیرکارکردگرایانه به دین(۳) 💠 یکی دیگر از عناصر دینی که در قرائت سکولار و غیر کارکردگرایانه از دین، خنثی و بی‌خاصیت می‌شود، عنصر «مسجد» است. 🔹مسجد در نظام‌واره دین، به عنوان محلی برای اجتماع مؤمنین جهت کارهای تشکیلاتی و زندگی جمعی طراحی شده‌است. همانطور که جایگاه مسجد در حکومت پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) نیز همین‌گونه بود. مسجد در صدر اسلام محل حکمرانی پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) بود. بسیاری از تصمیم‌های مهم اجتماعی و نظامی و سیاسی و اقتصادی و غیره در مسجد گرفته می‌شد. مسجد محل رفع و حل بسیاری از مشکلات فردی و جمعی مؤمنین بود. مشکلاتی که در اثر ارتباط مؤمنین در محیط مسجد، شناسایی و سپس برطرف می‌شد. و اساساً به دلیل وجود همین خاصیت‌های مسجد است که در اسلام از جایگاه بسیار والایی برخوردار است. 🔸 اما در قرائت سکولار و غیرکارکردگرایانه از دین، مسجد از تمام این خواص، تهی می‌شود. صرفاً به محلی برای نماز و وعظ و نهایت روضه و عزا خلاصه می‌شود؛ اما دیگر مکانی برای زندگی جمعی مؤمنین نخواهد بود. در این نگرش، مسجد به نماز خانه تقلیل پیدا می‌کند و «امام جماعت» به «پیش‌نماز». امام جماعت دیگر امامت و پیشوایی برای مردم ندارد. او صرفاً پیش نمازی برای نماز مردم است نه «امام» آنها. مردم نیز نماز خود را می‌خوانند و از مسجد خارج می‌شوند. دیگر هیچ ارتباط و اتصالی با یکدیگر و با امام جماعت در داخل و خارج از مسجد ندارند. در حالی که مهمترین خاصیت امام، ایجاد همین اتصال بین مؤمنین است. 👈اطلاعات بیشتر درباره مسجد طراز اسلامی را در آینده و در پست‌های مفصل‌تری توضیح خواهیم داد. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
🔅بانوی تعلیم ندیده‌ای که دانشمند بود! ❇️ امام سجاد علیه السلام خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها می‌فرماید: اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة. شما الحمدلله بانوى دانشمندى هستید كه تعلیم ندیده، و بانوى فهمیده‌اى هستید كه بشرى شما را تفهیم ننموده است. 📚 شیخ طبرسی، الاحتجاج ج۲، ص۳۰۵. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
✳️ توسل عالم اهل سنت به حضرت زینب سلام الله علیها 🔸 يکی از نکات قابل توجه پيرامون فضائل حضرت زينب سلام الله عليها، توسط عالم اهل سنت به نام «عبد الرحمن آجهوری» به آن حضرت می‌باشد. 🔰 شبلنجی از علمای اهل سنت در اين مورد می‌نويسد: «در کتاب شيخ عبدالرحمن آجهوری که نامش مشارق الانوار است خواندم که: در سال هزار و صد و هفتاد برايم گرفتاری شديدی از گرفتاری های زمانه حاصل شده بود. به مقام سيده زينب که مذکور است توجه کردم و اين قصيده را سرودم، به برکت آن قصيده سختی از من برداشته شد و آن قصيده اين است: آل طه، ولايت شما بر ماست... 📚 شبلنجی، مؤمن بن حسن، نور الابصار، ص ۳۸۲-۳۸۳ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا