💠 «دین، در ادبیاتی نو»
💢فصل دوم : عقلانیت و واقع بینی در هندسه دین
▪️قسمت چهارم: دین، تنها راه پاسخ به گرایشهای بینهایتطلب انسان
♾ بینهایتطلبی مهمترین ویژگی انسان است! مهمترین نیاز انسان این است که به دنبال لذت بی پایان است. خدای متعال در آیات متعددی به این ویژگی انسان اشاره کرده است. مثلاً در بیان ویژگی نعمات بهشتی برای انسان میگوید: «لا مَقْطُوعَةٍ وَ لا مَمْنُوعَة، نه تمام شدنی است و نه کسی شما را از آن منع میکند.»(واقعه/۳۳) چون میداند فقط لذت بی نهایت است که به انسان انگیزه میدهد. در آیه دیگری درباره بهشت میگوید: «وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ، وَأَنْتُمْ فِيهَا خَالِدُونَ، و در آنجا هر چه دلها بخواهد و چشمها از آن لذّت مىبرد آماده است، و شما در آن جاودانهايد.»(زُخرُف/۷۱)
🔻اگر خودکاوی کنیم می توانیم به این برسیم که عقربه این گرایشهای بینهایتطلب به سمت پاسخی بینهایت اشاره میکند. انسان لذتی تمامنشدنی میخواهد. لذتی که عمق لذت آن نیز بینهایت باشد؛ نه اینکه مانند لذتهای مادی بعد از مدت کوتاهی لذت آن تکراری و خسته کننده میشود.
💢 لذا دین با نگاهی کاملاً واقعبینانه، پاسخ این ویژگی انسان را فقط در رسیدن به خدای متعال میداند. «خدا» منبع بینهایت همه لذتهای عالم است. انسان فقط باید تلاش کند که در میان انبوه لذتهای کم و کوتاه دنیا، واقع بین باشد و از آنها عبور کند و قطره وجودش را به دریای بی کران خدا وصل کند. آنگاه است که به منبع همه لذتها یعنی «خدا» رسیده است. قطره وقتی به دریا می رسد، دیگر قطره نیست؛ دریاست! عظمت دریا، قدرت دریا، زیبایی دریا و همه ویژگیهای دریا را دریافت خواهد کرد. او خود دریا خواهد شد. دین، برنامهای برای عقلانیت و واقعبینی در مواجهه با لذتهای دنیاست! برای اینکه چگونه از این لذتهای کم و محدود عبور کند تا بتواند به لذتهای نامحدود و بی نهایت با کیفیت برسد.
#دین_در_ادبیاتی_نو
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
🔸 حضرت ام البنین(س) زنی از تبار دلیران
📜 نام وی فاطمه فرزند حزام بن خالد از قبیله کلاب است او از زنان صدر اسلام، ادیب و شاعری فصیح است. ایشان از خانوادهای ریشهدار و دلاور بود.
حضرت امالبنین(س) محبتی خالصانه به فرزندان حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها داشت و خود را وقف دوستی آنان کرده بود.
آنان نیز برای او جایگاهی والا قائل بودند.
حضرت زینب کبری(س) پس از رسیدن به مدینه به دیدار حضرت امالبنین(س) رفت و شهادت چهار فرزندش را به او تسلیت گفت و همچنین در اعیاد برای عرض تسلیت نزد او می رفت.
❇️ ولایت مداری و محبت به اهل بیت توسط حضرت ام البنین(س) زبانزد خاص و عام بود.
زمانی که بشیر از کربلا برگشت و اخبار کربلا را آورد خدمت حضرت امالبنین(س) رسید. خبر شهادت فرزندانش را یکی یکی به او میداد. حضرت ام البنین هر بار میگفت: از حسین چه خبر؟ فرزندانم و هر آنچه زیر آسمان کبود است به فدای حسین. وقتی خبر شهادت امام حسین علیهالسلام را شنید با آهی سوزان گفت: بشیر با این خبر بندهای دلم را پاره کردی.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
❇️ مادر حضرت عباس علیهالسلام شجاع ترین زن عرب
💠 ابن عنبة نسب شناس بزرگ شیعه روایت کرده است:
وقد روي أن أمير المؤمنين علي عليهالسلام قال لأخيه عقيل ـ وكان نسابة عالما بأنساب العرب وأخبارهم ـ : انظر الى امرأة قد ولدتها الفحولة من العرب لأتزوجها فتلد لي غلاما فارسا. فقاله: تزوج ام البنين الكلابية فانّه ليس في العرب أشجع من آبائها. فتزوجها.
🔸 حضرت امیر المومنین علیهالسلام به برادرش عقیل که عالم به علم نسب شناسی عرب بود و از وضعیت خانوادهها خبر داشت فرا خواند و به او فرمود: دوست دارم زن شجاعی از قبیلهای برایم انتخاب کنی که فرزند قهرمانی برای من به دنیا بیاورد. من میخواهم یک قهرمان و بزرگ مرد برای من به دنیا بیاورد. عقیل گفت: با ام البنین کلابیه ازدواج کن، زیرا در میان عرب شجاعتر از آنها سراغ ندارم. و حضرت علی علیهالسلام نیز این انتخاب را پسندید.
📚 عمدة الطالب فی انساب آل ابی طالب، تالیف ابن عنبة، صفحه ۳۵۷
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ دعا نویسی
📔 راهکار های باطل کردن دعا و سحر و جادو
#استاد_رائفی_پور
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
🔸دخالت دین در کار دنیا و سیاست
✍ تا اینجا سکولاریزم را بر اساس مبانی آن به چالش کشیدیم و نتیجه این شد که در مقابل نسخۀ خام آنها باید مدعی و طلبکار بود. ما به ایدۀ آنها حمله داریم، پیش از اینکه بخواهیم در مقام مدافع از ایدۀ خود دفاع کنیم.
اکنون بهجاست که به برخی نقدهایی هم که از قدیم به حکمرانی دینی وارد میکردند، بپردازیم. در دل این رفت و برگشتها و اشکال و جوابها مقصود خودمان نیز روشنتر میشود.
🔰 ابتدا به افکار سطحی کسانی اشاره میکنیم که دین را مخصوص آخرت میدانستند (سخن امثال مهندس بازرگان که میگفت: پرداختن به دنیای انسانها از شأن پیامبران به دور است! حکومت برای دنیاست و دین برای آخرت و عالم معنا که از دسترس عقول بشر به دور است؛ در آیات قرآن هم اصالت داشتن آخرت و طفیلی بودن دنیا مشهود است [آخرت و خدا هدف بعثت انبیا، مجله کیان، شماره ۲۸، ص۴۸]).
📝 با تحلیل این سخن به چند ادعا میرسیم که در بیان شبهه مفروض انگاشته شدهاند:
اولاً: این ادعا که دین برای سعادت آخرت است و به سعادت دنیا ربطی ندارد.
ثانیاً: این که حکومت برای سعادت دنیا است و جلوۀ ملکوتی و معنوی ندارد.
و ثالثاً: این که مسیر دنیا و آخرت دو مسیر متفاوت است و گویی برای رسیدن به یکی باید دیگری را فدا کرد!
💢 راجع به ادعای نخست باید گفت: اینکه قرآن کریم آخرت را مهمتر از دنیا معرفی کرده معنایش بیاهمیتی یا اهمال دنیا نیست. همین زندگی چند سالۀ دنیا هم سهمی از سرمایه و وجود انسان است که با راهنمایی دین باید به درستی سپری شود و مورد استفاده قرار گیرد. از این رو آیاتی از قرآن کریم به تشریح مختصات حیات طیبه در این دنیا پرداختهاند، تا مسیر صحیح زندگی انسانها در فراز و نشیب فرهنگها و رسومات دستخوش انحراف قرار نگیرد.
برخی آیات حتی اجرای عدایت و سامان بخشیدن به روابط اجتماعی را به عنوان اهداف اصلی بعثت انبیا معرفی کردهاند، که ابتداءاً اهدافی دنیوی هستند (بقره: ۲۱ و حدید: ۲۵).
⁉️ پس چگونه میتوان سعادت دنیوی را از شئون دین خارج دانست؟
اما این ادعا که عقل انسان به تنهایی راه سعادت دنیای او را نشان میدهد و نیازی به راهنمایی شرع ندارد، پاسخ آن از مطالب سابق روشن شد.
راجع به ادعای دوم و سوم که حکومت را از جنبههای معنوی تهی میکرد و مسیر دنیا و آخرت را دو مسیر مجزا معرفی میکرد، در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.
#شبهات_سکولاریزم
#دین_و_سیاست
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
🔸 امامِ هدایتگر
📜 نعیم بن حماد از حضرت علی سلام الله علیه چنین نقل می کند:
حدثنا الوليد عن علي بن حوشب سمع مكحولا يحدث عن علي بن أبي طالب رضى الله عنه قال قلت يا رسول الله المهدي منا أئمة الهدى أم من غيرنا قال بل منا.
👈 حضرت علیبنابیطالب علیهالسلام نقل می کند به پیامبر عرضه داشتند: ای رسول خدا آیا مهدی از ما ائمه هدایت گر است؟ پیامبر پاسخ دادند آری.
📚 الفتن لنعيم بن حماد ص ۲۶۲.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
✨ ملاک برتری حضرت زهرا حتی بر مادرش و خلفا
❇️ از بزرگترین فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها که تمام بزرگان شیعه و اهل سنت را به بهت واداشته، و در برابر این فضیلت سر تعظیم فرود آوردهاند و این فضیلت را به عنوان فضیلت برتر و ملاک برتری حضرت فاطمه زهرا حتی بر خلفا و حتی بر مادر بزرگوارش حضرت خدیجه کبری شمردهاند، این حدیث است:
✅ «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی»
👈 رسول گرامی اسلام فرمود: فاطمه پاره وجود من است. وجود نبی گرامی اسلام چه ارزش، جایگاه و مقامی دارد؟! حضرت فاطمه زهرا در حقیقت از نظر رتبه همانند نبی گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) است.
📚 الجامع الصحیح المختصر، محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، ج۳، ص۱۳۶۱، ح۳۵۱۰
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا جبرئیل به غیر از پیامبران،نازل شده؟
❇️ نزول حضرت جبرئیل به حضرت مریم یک بار
و به حضرت زهرا سلاماللهعلیها بارها !!!
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh