❇️ رنگپریدگی امام سجاد در موقع عبادت
📝 ابن حجر هيثمی مکی نيز در کتاب الصواعق خود پيرامون شخصيت والای امام سجاد سلام الله عليه چنين می نويسد:
🔹 وزين العابدين هذا هو الذي خلف أباه علما وزهدا وعبادة وكان إذا توضأ للصلاة اصفر لونه فقيل له في ذلك فقال ألا تدرون بين يدي من أقف.
🔸 زين العابدين جانشين پدرش در علم و زهد و عبادت بود و چون برای نماز وضو میگرفت، رنگش زرد می شد و در اين باره از او سوال شد، فرمود: هيچ میدانيد در مقابل چه کسی میايستم؟!
📚 الهيثمي، ابوالعباس أحمد بن محمد بن علي ابن حجر ، الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ج ۲، ص ۵۸۲
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #امام_سجاد علیهالسلام در روایات به لقب «ابن الخیرتین» معروف و مشهور هستند.
علت این لقب چیست؟
👤 حاج آقا ابوالقاسمی
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
⁉️ مصلحت یا عافیت؟! این روزها مسئله این است...
🔰 یکی از انتقاداتی که به مسأله شفافیت میشود این است که عامه مردم به آن اندازه به مسائل سیاسی اشراف ندارند که تمامی تصمیمات را درک کنند و این خود میتواند منجر به تصمیمات عوامگرایانه یا پوپولیستی شود. البته کسی که شفافیت را قربانی چنین مصلحتی کند، نباید همین جا متوقف شود و باید این مسیر را تا مرحله استبداد خردمندان که از همان ابتدا توسط افلاطون مطرح شد ادامه دهد. به عبارت دیگر فرض میکنیم کسانی که چنین نگرانی دارند خود از خردمندان هستند و گذشته از آن مبتلا به فساد نیستند و مصلحت جامعه را به مصلحت خود مقدم میکنند و در این مصلحت جویی تمامی اقشار جامعه را در نظر میگیرند. آیا میتوان نه تنها شفافیت که حتی مردمسالاری را برای قدرت یافتن این دسته قربانی کرد؟
🔸 بگذارید مسأله را طور دیگری بیان کنم، فرض کنیم هوش مصنوعی بتواند در هر تصمیم و قانونگذاری حکومتی، نه تنها بهترین تصمیم که عادلانهترین تصمیم را به گونهای انتخاب کند که به بهینه ترین حالت منافع تمامی اقشار جامعه را لحاظ میکند، آیا در چنین وضعیتی خردمندانه این نیست که همه تصمیمات را به هوش مصنوعی محول کنیم؟ آیا چنین جامعهای مدینه فاضله نمیشود؟
💢 شاید دموکراسیخواه ترین اندیشمندان غربی چنین جامعهای را مدینه فاضله بدانند، ولی قطعاً مذهب تشیع چنین جامعهای را مدینه فاضله نمیداند. چون آنچه در حکومت شیعی در درجه اول اولویت قرار میگیرد، رسیدن به بهترین تصمیم نیست، بلکه این است که جامعهای خود علیرغم تمام گرد و غبارها و ابهامات و منافع فردی و نفسانیات خیر را بر شر برگزیند.
وَ عَسَی أنْ تَکْرَهُوا شَیئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُم...
#شفافیت
#دو_دقیقه_آگاهی
#اینبار_فرق_میکند
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
✳️ عهد عتیق vs عهد جدید!
📔 کسی که عهد عتیق و عهد جدید را به دنبال هم مطالعه میکند، به سختی میتواند باور کند که توسط خدای واحدی الهام شده باشند. اوّلی گویی از جانب خداوندی سخن میگوید که تنها قوم خود را در زمرۀ انسانها محسوب میکند و به دنبال سرافرازی و سعادت قوم یهود است.
📚 برگرفته از کتاب تشیع میراث یهودیت، مسیحیت و اسلام
#بریده_کتاب
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
⚠️ قدسیت مردمسالاری
💠 #یادمان_باشد حتی اگر دیکتاتوری کارآمدترین روش حکومت باشد، تشیع از منظر بنیادین با دیکتاتوری مشکل دارد.
🔹خداوند جبر حکومتی را از بین میبرد، حتی اگر نام خودش بر سر در آن حک شده باشد.
🔹کسانی که به دنبال آن هستند که حق را با دیکتاتوری پیش ببرند بهتر است به خداوند نگاه کنند!
🔹کسانی که به دنبال آن هستند که حق را با دیکتاتوری پیش ببرند، بهتر است به ائمه نگاه کنند!
🔹کسانی که به دنبال آن هستند که حق را با دیکتاتوری پیش ببرند بهتر است به امامین انقلاب نگاه کنند! خواهند دید شفافیت بستر دموکراسی است و اگر شفافیت نباشد، دموکراسی خود به دیکتاتوری مبدل میشود.
#شفافیت
#دو_دقیقه_آگاهی
#اینبار_فرق_میکند
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
⚠️ #یادمان_باشد
✅ چیزی به عنوان جامعه کامل و بیعیب و نقص در دنیای خارج وجود ندارد، تنها چیزی که در دنیای خارج میتوان پیدا کرد، آرمان کامل و بیعیب و نقص است.
✅ انتقاد به جمهوری اسلامی ایران به معنای انتقاد به جمهوریت و اسلامیت نیست.
✅ اتفاقاً اولین کسانی که حق دارند به اجزای مختلف جمهوری اسلامی انتقاد کنند، کسانی هستند که بیشترین تلاش را برای تحقق آن کردهاند.
✅ بر خلاف آنچه وانمود میشود مردم ایران به جمهوری اسلامی ایران تن ندادهاند، بلکه برای تحقق آن تن و جان و خون و عِرق نثار کردهاند و خواهند کرد.
✅ حکومت اسلامی سفرهای نیست که هر یک سهم خود را از آن برداریم، بلکه باری است که هر یک باید سهم خود را از آن به دوش بکشیم.
#دو_دقیقه_آگاهی
#اینبار_فرق_میکند
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
🔸 وقتی معاویه در جمع یارانش حضرت #علیاکبر علیه السلام را از خود برتر معرفی میکند!
🔰 ابوالفرج اصفهانی، از علمای اهل سنت نقل میکند که معاویه از اطرافیانش پرسید چه کسی برای این کار (خلافت) از بقیه سزاوارتر است؟
چاپلوسان اطراف او گفتند: خود تو!
معاویه گفت خیر علی اکبر شایستهتر است.
💠 سپس به سه ویژگی او اشاره کرد:
▫️ شجاعت
▫️ سخاوت
▫️ و زیبایی
❇️ اینگونه بود که در روز عاشورا، سپاه دشمن رفتاری را با حضرت علی اکبر داشت که گویی او یک امام معصوم است!
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
✨ ارادت درباریان و زندانبان متوکل عباسی به #امام_هادی علیهالسلام
🔰 «صقر بن ابی دلف» میگوید:
✍ هنگامی که امام هادی عليهالسلام را به سامرّاء آوردند، رفتم تا از حال او جویا شوم. «زرّافی» دربان متوکل مرا دید و دستور داد وارد شوم. وارد شدم. پرسید: برای چه کار آمدهای؟
گفتم: خیر است.
گفت: بنشین! نشستم، ولی هراسان شدم وسخت در اندیشه فرو رفتم وباخود گفتم: اشتباه کردم (که به چنین کار خطرناکی اقدام کردم وبرای دیدار امام آمدم).
🔸 «زرافی» کار مردم را انجام داد وآنها را مرخص کرد وچون خلوت شد، گفت: چه کار داری وبرای چه آمدهای؟
گفتم: برای کار خیری.
گفت: گویا آمدهای از حال مولای خود خبر بگیری، گفتم: مولای من کیست؟ مولای من خلیفه است!
گفت: ساکت شو، مولای تو برحق است، نترس که من نیز بر اعتقاد تو هستم واو را امام می دانم.
💠 این حادثه از یک سو خشونت و شدت عمل متوکل را در مورد امام هادی میرساند و از سوی دیگر بیانگر میزان نفوذ امام در میان درباریان ومأموران ویژه خلیفه است.
💢 متوکل در آخرین روزهای عمرش به پیشکار خود «سعید بن حاجب»، دستور داد امام را به قتل برساند، ولی حضرت فرمود: بیش از دو روز نمیگذرد که متوکل کشته میشود، وهمین جور هم شد!
📚 سیره پیشوایان ،مهدی پیشوایی،ص۳۱۶
#امام_شناسی
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ احیای شب نیمه شعبان بدعت یا واقعیت؟
⁉️ #پرسش:
آیا بر #احیای شب #نیمه_شعبان در چند سال اخیر تأکید شده است و قبل از آن علمای شیعه توجهی به احیای این شب نداشتهاند؟
🔰 #پاسخ:
👈 تأکید بر احیای شب نیمه شعبان در کلام علمای متعدد شیعه در طول تاریخ وجود داشته است. برای مثال علامه محمد تقی مجلسی (مجلسی اول) در این خصوص مینویسد: احاديث بسيار در فضيلت احيای شب عيد رمضان، عيد قربان، شب نيمه شعبان و شب اول ماه رجب وارد شده است با فضايل بسيار و ثواب بیشمار.
📚 لوامع صاحبقرانى - محمد تقی المجلسی- ج۶، ص ۶۳۱.
💠 و یا ابن فهد حلی شبهای مخصوص شب زنده داری را چهار شب دانسته و یکی از آنها را شب نیمه شعبان معرفی میکند:
«وليالی الإحياء الأربعة ، وهي : غرة رجب ، وليلة النصف من شعبان.»
شبهای شب زندهداری چهار شب هستند ... شب نیمه شعبان.
📚 الرسائل العشر - ابن فهد الحلی - ص ۴۳۳.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ #پرسش:
آیا روایات موجود در خصوص #احیای شب #نیمه_شعبان معتبر هستند؟
🔸 #پاسخ:
👈 علاوه بر تعدد روایات و اقوال علما در این خصوص، علامه محمد تقی مجلسی علاوه بر تأکید در مورد وجود روایات فراوان در این خصوص، در مورد روایت زراره از امام باقر علیه السلام تصریح میکند که این روایت دارای اسناد صحیح است:
📔 و روی حريز عن زرارة قال قلت لأبي جعفر صلوات الله عليه ما تقول فی لیلة النّصف من شعبان قال یغفر الله عزّ وجلّ فیها من خلقه لأكثر من عدد شعر معزی كلب وینزّل الله عزّ وجلّ ملائكته إلی السّماء الدّنیا وإلی الارض بمكة.
📌و احادیث در فضیلت این شب كه شب ولادت حضرت صاحب الامر است و نمازهای این شب و عبادات این شب و احیای این شب بسیار است و در مصباح كبیر و اقبال ابن طاوس مذكور است.
📚 لوامع صاحبقرانى - محمد تقي المجلسي - ج ۶ ص ۲۹۶.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ #پرسش:
آیا تنها در کتب شیعه روایات تأکید بر احیای شب نیمه شعبان وجود دارد؟
🔅 #پاسخ:
✍ روایات تأکید بر #احیای شب #نیمه شعبان در منابع فریقین (شیعه و اهل سنت) وجود دارد و حتی روایتی در این زمینه از پیامبر صلی الله علیه وآله نقل شده است که منابع هر دو مذهب آن را نقل کردهاند:
قال رسول الله صلى الله عليه وآله من أحيى ليلة العيد وليلة النصف من شعبان لم يمت قلبه يوم تموت القلوب.
🔸 ترجمه: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: هرکس شب عید و شب نیمه شعبان را به احیای بگذراند، روزی که قلبها میمیرند، قلب او نمیمیرد.
✅منابع شیعه:
📚 وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملی - ج ۷ ص ۴۷۸
📚 إقبال الأعمال - السيد ابن طاووس - ج ۳ ص ۳۵۴
✅منابع اهل سنت:
📚 كنز العمال - المتقي الهندي - ج ۸ ص ۵۴۸
📚 مواهب الجليل - الحطاب الرعيني - ج ۲ ص ۵۷۴
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 ای حضرت باران برگرد...
✨ میلاد با سعادت یگانه منجی عالم بشریت حضرت #صاحب_الزمان مبارک ✨
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
🔸 ایدئولوژی داروینیسم (قسمت اول)
🔰 در سال 1831 چارلز داروین، طبیعیدان انگلیسی، بر روی عرشه کشتی اعلیحضرت ویلیام چهارم به نام Beagle سوار شد و راهی سفری شد که دورافتادهترین نقاطی را که تا آن زمان از چشم بشر دورمانده بود در بر میگرفت و با بازگشت او به لندن در سال 1836 خاتمه یافت. سفری که تأثیری عمیق بر اندیشه بشری داشت. بخش اعظم این سیاحت علمی پنجساله صرف گردآوری شواهدی شد که بعدها به عنوان مستندات نظریه متهورانه او مورد استفاده قرار گرفتند.
💠 برای اینکه اندیشه داروین را بهتر بشناسیم بهتر است سری به مجمع الجزایر گالاپاگوس بزنیم که در این سفر مورد بازدید چارلز داروین قرار گرفت. اگر از ساحل کشور اکوادور امروزی، در شمال غربی آمریکای جنوبی حدود 700 کیلومتر به سمت شرق حرکت کنیم، به مجمعالجزایر گالاپاگوس میرسیم که در میانه اقیانوس آرام واقع شده است. این مجمعالجزایر از مجموعهای از جزایر آتشفشانی تشکیل شده است که از تمامی قارههای اصلی جدا افتادهاند و طبیعت منحصربفرد آن توانست افقهای جدیدی را پیش روی اندیشه بشر برای رازگشایی از معمای حیات باز کند.
آنچه در این مجمع الجزایر الهام بخش داروین شد، گونههای مختلف فنچ هایی بودند که در جزایر متعدد این مجمعالجزایر زیست میکردند. اگرچه تمامی این فنچها مشترکات فراوانی با هم داشتند، با این حال هر جزیره میزبان گونه منحصر بفردی از فنچ بود که از نظر رفتار تغذیهای، شکل پرها، شکل منقار مختص جزیره خود بودند. به عنوان مثال در یکی از جزایر نوک فنچ درازتر بود تا بتواند پوسته کاکتوس را سوراخ کرده و شیره آبدار آن را بمکد، در حالیکه در جزیره دیگر نوک فنچ کوتاه بود تا ابزار مناسبتری برای شکار حشرات باشد.
❇️ این مشاهدات، داروین را بر آن داشت که این نظریه را مطرح کند که تمامی این فنچها دارای جد مشترکی بودند و در طول زمان مکانیزمی که کشف آن را رسالت خود میدانست باعث شده است، با محیط جزیره خود منطبق شوند و رفته رفته اشکال متفاوتی پیدا کنند. او بیست سال عمر خود را صرف کشف این مکانیزم کرد و بالاخره در سال 1859، کتاب مشهور خود را تحت عنوان درباره منشأ گونهها به نگارش درآورد و نظریهاش را تحت عنوان نظریه انتخاب طبیعی به عنوان مکانیزم انطباق اشکال مختلف حیات با محیط مطرح کرد.
✴️ نظریه انتخاب طبیعی به عنوان مثال در خصوص فنچهای مجمعالجزایر گالاپاگوس چنین مطرح میکند که تمامی این فنچها، روزگاری جد مشترکی داشتهاند و رفته رفته در طول زمان در اثر تصادف دچار انحرافاتی جزئی در مشخصههای خود نسبت به والدین خود شدهاند. طبق نظریه انتخاب طبیعی آن دسته از انحرافات که کارکردی در راستای بقای موجودات ایفاء میکردند، کارکرد بیشتری برای بقا یافته و به تدریج غالب میشدند و بدین ترتیب گونه جدیدی از دل گونه مادر خلق میشود که قابلیت بیشتری برای بقا در محیط متغیر زمین در اختیار دارد. این نظریه که در ادامه بیشتر درخصوص آن صحبت خواهیم کرد به خوبی میتوانست توضیح دهد چرا فنچهای مجمع الجزایر گالاپاگوس هر یک دارای شکل منحصربفردی بودند که با محیط آن جزیره بیشترین سازگاری را داشته است.
💢 این فکر بدیع، بدون شک میتوانست یکی از بزرگترین اکتشافات مغز بشری تلقی شود که توانسته بود یکی از مهمترین مولفههای تنوع اشکال حیات یعنی انتخاب طبیعی را در پیشگاه دانش بشری مطرح کند. اگر داروین به این بسنده میکرد، جا داشت که شمایلش را به عنوان یکی از بزرگترین دانشمندان عرصه زیستشناسی در تالار بزرگان این دانش به نمایش درآورند که سهم قابل توجهی در پیشرفت این دانش ایفاء کرده است. اما ظاهراً این جایگاه برای او بسنده نبود و او دعوی پیامبری داشت!
#داروینیسم
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 بُطلان ادعاهای درمانی حلقه
👤 حجت الاسلام و المسلمین شمشیری
#فرق
#عرفان_حلقه
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
✨ ایدیولوژی داروینیسم (قسمت دوم)
🔸 وی به دنبال آن بود که مکانیزم انتخاب طبیعی را به عنوان تنها مکانیزمی مطرح کند که تنها مسئول شکل امروزین جهانی است که در آن به سر می بریم و این ادعایی نبود که دامنه آن به دانش زیستشناسی محدود بماند. چنین ادعایی به معنای آن بود که تمامی حیات میتواند نتیجه تصادفی کور باشد. چنین جهانبینی به معنای آن بود که بپذیریم این جهان شگفت و دقیقی را که در آن به سر میبریم را نه شاهکار یک ساعتساز دقیق و ذیشعور که پیامد تصادفی حرکات بیمعنای خدایی کور و فاقد شعور بدانیم.
❇️ به عبارت دیگر داروینیسم تنها یک نظریه علمی نیست که دست و پای خود را به اندازه گلیم زیستشناسی فراخ کند، بلکه یک ایدئولوژی و جهان بینی است که نظریه خود را به تمام عرصههای دانش بشری گسترانده است و در صدد است اثبات کند که هیچ دلیلی ندارد که چنین قلمداد کنیم که موجود ذیشعوری پشت پرده آفرینش این جهان وجود داشته است، بلکه همه شاهکار آفرینش که به چشم میبینیم حاصل تاسی بوده است که به اتفاق جفت شش آمده است.
💠 طبیعی است که یک ذهن دانشمند نمیتواند بپذیرد که تاس جهان همواره به تصادف خوب بنشیند، اما پاسخ ایدئولوژی داروینیسم به این سوال این است که این که میبینیم تاس جهان آفرینش همواره خوب نشسته است به دلیل آن است که تاس آنقدر ریخته شده است که بالاخره جفت شش آمده است و مکانیزم انتخاب طبیعی تنها آنچه جفت نشسته است را بر تخته جهان ماندگار کرده و از سایر ترکیبات تاس چیزی به جانمانده که ما آن را مشاهده کنیم.
💢 این جهانبینی هر چقدر هم که در آن زمان بدیع و هیجانانگیز به نظر میرسید، ولی هر چه بشر بیشتر آن را مزمزه کرد، در کامش تلختر و تلختر شد. داروینیسم بر آن بود که در ذهن بشر خداوند صاحب شعور، بی عیب و نقص، هدفمند، حکیم، قدسیمآب و پر از لطف و مرحمت را که همواره برای بشر منبع الهام و اخلاق بوده از عرش خدایی به زیر کشیده و جای آن را به خدایی کور و بیاحساس و تصادفی بدهد. این جهان بینی، انسان را که در قصر خیالی خود در کانون جهان ایستاده و جهان را نظاره میکرد، به عنصری پیرامونی و حاشیهای تبدیل میکرد که گویا قرابتی خونی نیز با میمون و شامپانزه داشته است.
🔸 تنها قطعیت حقیقت و شواهد علمی است که میتواند انسان را وادار کند که چنین حقیقت تلخی را بپذیرد. در این جستار قصد داریم که بدون جانبداری و پیشداوری، جهانی را که ایدئولوژی داروین برای ما ترسیم میکند به محک تجربه و استدلال بگذاریم و ببینیم پای چوبی که استدلال خود را بر آن چیده است، تا چه اندازه تاب ادعای تلخ، عبوس و دور از ذهن آن را دارد.
#داروینیسم
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 نقد زیبای نویسنده مسیحی به آتئیستها!
🔸 جاستین برایرلی (نویسنده و گوینده رادیویی #مسیحی) آتئیسم را زیر سوال میبرد:
💠 #آتئیست ها همانند ما، انسان های معتقدی هستند. تنها تفاوت شون، تفاوت در روایتگری از مفهوم زندگیست.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اتفاق ویژهای که در شب اول ماه رمضان میافتد!
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
🔅 آیه مهدوی «جزء اول» قرآن کریم
✨ ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛهُدًى لِّلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ.
(سوره بقره آیات ۱ تا ۳)
💢 در برخی از روایات ائمه علیهم السلام غیب در این آیه به امام غائب تفسیر شده است.
❇️ «اَلَّذِینَ» آن پرهیزکارانى که «یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ» اى یؤمنون بما غاب عنهم یعنى ایمان مىآورند به آنچه غایب است از نظر ایشان ... و مىتواند که از جملۀ ما غاب عنهم امامت قائم آل محمد صلوات اللّٰه علیه و آله و خروج آن حضرت در آخر الزمان باشد؛ عن جابر عن ابى جعفر علیه السلام: «الغیب هو البعث و النشور و قیام القائم علیه السّلام» و از این حدیث معلوم مىشود که مراد از غیبت اعمّ از کل واحد این امور است و فى کمال الدین و تمام النعمة عن الصادق علیه السّلام: «المتّقون شیعة علىّ علیه السلام و الغیب هو الحجة الغائب»
📚 برگرفته از تفسیر شریف لاهیجی
#آیات_مهدوی
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
⁉️ #پرسش
آیا چهارشنبه سوری از جشن های ایران باستان است؟!
👈 #پاسخ
از زبان موبد موبدان ايران، جهانگير اوشيدری:
«شک نیست که افتادن این آتشافروزی به شب آخرین چهارشنبه سال، پس از اسلام است، چه، ایرانیان باستان شنبه و آدینه نداشتند. چون روز چهارشنبه نزد اعراب روز شوم و نحسی بود لذا برای رفع نحسی اقداماتی میکردند. بنابراین چهارشنبه سوری جزو جشنهای ایران باستان نیست.»
📚 جهانگير اوشيدری، دانشنامه مزدَیَسنا، تهران: نشر مركز، 1389، ص ۳۳۳، ذیل عنوان «سوری»
⁉️ #پرسش
آیا این جشن یک مراسم زرتشتی است؟!
👈 #پاسخ از زبان دکتر مزداپور، پژوهشگر زرتشتی:
«خیلی از آنها (جشنها) هرگز زرتشتی نبوده اند، مثل چهارشنبه سوری.»
📚 مجلهی هفت آسمان، بهار ۱۳۸۴، شماره ۲۵، صفحه ۱۸
⁉️ #پرسش
ارتباط روز چهارشنبه با این مراسم چیست؟!
👈 #پاسخ
در گاهشماری زرتشتی، هفته موضوعيت ندارد. به تعبيری صريحتر، در گاهشماریهای بومی ايرانی؛ هفته وجود داشت، اما در تقويم مذهبیِ زرتشتی، هفته وجود نداشته و ندارد و اگر بخواهيم دقيقتر بنگريم، ورود هفته به تقويمهای ايرانی در اثر نفوذ فرهنگ سامی به فرهنگ ايران بود.
📚 مری بويس، زرتشتيان، باورها و آداب دينی آنها، ترجمه ع.بهرامی، تهران: نشر ققنوس، 1391، ص 99
⁉️ #پرسش
چه ارتباطی بین مقدس بودن آتش نزد برخی ایرانیان باستان و چهارشنبه سوری وجود دارد؟!
👈 #پاسخ
از زبان موبد نیکنام، آخرین مترجم گاتاها:
«سعی کردند بر روی آتش پای گذارند و از روی آن بپرند که اين موضوع در فرهنگ ما درست نيست و بی احترامی به هويت نيک اين سرزمين جايز نيست.»
📚 گفت و گو موبد کوروش نیکنام با رادیو فردا، ۲۸/اسفند/۱۳۸۶
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh