eitaa logo
افق
3.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
232 ویدیو
49 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق)
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ❇️ایدئولوژی داروینیسم (قسمت سیزدهم) ✍ این تفاوت اصلی خرده فرگشت و کلان فرگشت است. این یکی از بزرگترین مغالطه‌هایی است که داروینیست‌ها در برابر چشم ما انجام داده­‌اند. آنها خرده فرگشت و کلان­‌فرگشت را یکی دانسته‌اند. به عبارت دیگر چنین قلمداد کرده­‌اند که کلان­ فرگشت، تکرار چندباره خرده­‌فرگشت است. اما حقیقت کاملاً برخلاف این گزاره است. 💠کلان­‌ فرگشت چیزی فراتر از تکرار چندباره خرده­‌فرگشت است. جوهر کلان فرگشت با خرده فرگشت تفاوت دارد. ماهیت آن چیز دیگری است. خرده فرگشت این است که ساز طبیعت خود را با حال و هوای محیط کوک کند، در حالیکه کلان­ فرگشت مشابه تصنیف یک ملودی جدید است. بله ما در مقابل افق های جدیدی که داروین و دانشمندان زیست­‌شناسی پیش روی ما گشوده­‌اند سرفرود می­آوریم. طبیعی است که اگر کاوش‌های این دانشمندان نبود، برداشت ما از طبیعت به اندازه خانه­‌های قرون وسطایی محقر می­‌ماند، اما این دانشمندان باید اذعان کنند که همچنان در بیان دلیل بسیاری از این مشاهدات عاجز مانده­‌اند. 🔸آنها صرفاً مشاهده کرده­‌اند و مشاهدات آنها به سادگی با روش علمی قابل اثبات است، اما اثبات اینکه استدلال شان در توضیح دلیل این مشاهدات درست باشد، به این سادگی نیست. شاید یک مثال دیگر بتواند بحث ما را یک پله بالاتر ببرد. فرض کنیم در کنار گونه­‌های زیستی مثل گیاهان و خزندگان و ماهی‌ها و پرندگان و سایر موارد یک گونه­ جانوری تحت عنوان مثلث‌ها داشتیم. مثلث‌هایی که حرکت می­‌کنند، رفت و آمد می­‌کنند، برای خوابیدن روی قاعده بزرگتر خود ثابت می­‌شوند، وقتی خسته یا گرسنه می­‌شوند خطوط آنها کمرنگ‌تر می­‌شود و در چنین حالتی باید کمی جوهر بخورند تا تغذیه شده و خطوط آنها پررنگ‌تر شود و بتوانند به زندگی خود ادامه دهند. شاید حتی این مثلث‌ها بتوانند تولید مثل کرده و بدین ترتیب نسل خود را ماندگار کنند. تولید مثل آنها می­‌تواند مثلاً اینگونه باشد که هر یک به عنوان مثال خط توپر ترسیم کننده خود را به دو خط موازی تغییر داده و طی فرآیند خاصی این دو خط از هم فاصله گرفته و یک مثلث واحد به دو مثلث جدید تبدیل شود. 💢حتی این حالت قابل تصور است که برخی از ما انسان‌ها این مثلث‌ها را به عنوان حیوانات خانگی نگهداری کنیم. یکی از مثلث متساوی الاضلاع خوشش می­‌آید در حالیکه دیگری عاشق مثلث قائم­‌الزاویه‌اش است. در این مورد خرده فرگشت به معنی تبدیل نسبت اضلاع مثلث است. نظریه انتخاب طبیعی می­‌تواند این را توضیح دهد که چگونه مثلث‌ها برای انطباق محیط نسبت اضلاع خود را تغییر می­‌دهند، متساوی­‌الساقین می­‌شوند، قائم­‌الزاویه می­‌شوند. بزرگ می­‌شوند، کوچک می­‌شوند و این دست تغییرات. در حالیکه در این مثال کلان فرگشت به منزله تبدیل مثلث به مربع است. مربع شدن این مثلث‌ها، تغییری است که به کلی طرحواره مثلث را به هم می­زند و جز با نظارت و طراحی ذهن صاحب شعوری که این تغییر طرح را تجسم و پیاده­‌سازی کند، امکانپذیر نخواهد بود. در این مثال خرده فرگشت به معنای قائم­‌الزاویه شدن مثلث متساوی الاضلاع است در حالیکه کلان فرگشت به معنای مربع شدن مثلث است. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
‍ 💠 «دین، در ادبیاتی نو» 💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین ▪️قسمت چهارم: ادبیات قرآن، ادبیاتی منفعت گرایانه(4) 3. «به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) نگه دارند و پاک دامن باشند که این براى آنان پاکیزه‌تر است؛ خداوند به آنچه انجام مى دهندآگاه است، قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ إِنَّ اللّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُونَ.» 🔹خدای متعال نمی‌گوید: «اگر نگاه حرام به نامحرم کنید، این خلاف ایمان و ارزش‌های دینی است!» اصلاً بحث از حرام و حلال یا ارزش‌های دینی و ایمان نمی‌کند. بلکه با عبارت «أزْکى» از «بهداشت روانی» سخن می‌گوید. از نفع و زیان انسان صحبت می‌کند. می‌گوید نگاهتان را کنترل کنید که بهداشت روانی پیدا کنید. 🔹منطق سخن خدا این است که اگر بر چشمان خود «کنترل‌گری» داشته باشید؛ روان سالم‌تری خواهید داشت؛ چرا که عدم مراقبت از نگاه، تحریک متعدد و متنوع گرایش جنسی را به دنبال دارد. ذهن و اندیشه انسان نیز تابع گرایش‌های قلبی انسان است. لذا هم قلب انسان و هم ذهن او دچار تشویش خواهد بود. در این صورت فرد دچار انواع تنش‌های روانی می شود و در نتیجه قدرت فعالیت‌های ذهنی، علمی، اقتصادی و حتی آرامش در محیط خانوادگی و زناشویی او از بین خواهد رفت. 📚برای مطالعه بیشتر به کتبی که درباره «بهداشت روان از دیدگاه اسلام» تألیف شده است مراجعه بفرمایید. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
✳️ اولین زیارت اربعین چه زمانی و توسط چه کسانی رخ داده است؟ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
ظهر اربعین چکار کنیم؟! ▪️عنْ صَفْوَانَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: قَالَ لِی مَوْلَای الصَّادِقُ سلام الله علیه فِی زِیارَةِ الْأَرْبَعِینَ تَزُورُ عِنْدَ ارْتِفَاعِ النَّهَارِ وَتَقُولُ: السَّلَامُ عَلَى وَلِی اللَّهِ وَحَبِیبِهِ السَّلَامُ عَلَى خَلِیلِ اللَّهِ وَنَجِیبِهِ، السَّلَامُ عَلَى صَفِی اللَّهِ وَابْنِ صَفِیه‏ السَّلاَمُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ، السَّلاَمُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ‏، اللَّهُمَّ إِنِّي أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِيُّكَ وَ ابْنُ وَلِيِّكَ وَ صَفِيُّكَ وَ ابْنُ صَفِيِّكَ الْفَائِزُ بِكَرَامَتِكَ‏ أَكْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ اجْتَبَيْتَهُ بِطِيبِ الْوِلاَدَةِ... . 📚 شیخ طوسی، مصباح المتهجد، ص ۵۴۸. 🏴 فرارسیدن اربعین حسینی را محضر امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و دوستداران آن حضرت تسلیت عرض می‌کنیم🏴 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
زیارت اربعین .pdf
625.7K
◀️ زیارتنامه با ترجمه آسان و خط درشت ✅ منتشر کنید تا در ثواب خواندن زیارت شریک باشید. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
🔸شفای عالم اهل سنت با تربت امام حسین علیه السلام ✍ سمعت أحمد یقول: سمعت أبا بکر یقول: سمعت الخلدی یقول:کَانَ فِیَّ جَرَبٌ عَظِیمٌ کَثِیرٌ، قَالَ: فَمَسَحْتُ بِتُرَابِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ، قَالَ: فَغَفَوْتُ فَانْتَبَهْتُ، وَلَیْسَ عَلَیَّ مِنْهُ شَیْءٌ 📚 الطیوریات، ج۳، ص۹۱۲، ح۸۴۷ 💢 باید توجه داشت رجال سند این سخن در کتاب الطیوریات هم مورد اعتماد هستند. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
❇️ روزهای زیارت امام حسین علیه السلام، از عمر زائر محسوب نمی‌شود! 🔸 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ علیه السلام إِنَّ أَيَّامَ زَائِرِي الْحُسَيْنِ علیه السلام لَا تُحْسَبُ مِنْ أَعْمَارِهِمْ وَ لَا تُعَدُّ مِنْ آجَالِهِم. ✨ امام صادق عليه السلام فرمودند: ايام زيارت امام حسين عليه السلام جزء عمر زائر شمرده نشده و از اجل‌شان محسوب نمى‏گردد. 📚 كامل الزيارات، جعفر بن محمد بن قولويه، ص ۲۶۰. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
‍ ✳️ دست برتر حکمرانی الهی بر حکمرانی انسانی 🔰 در تحلیل مبانی سکولاریزم مهم‌ترین و شاخص‌ترین مبنا همان انسان‌محوری و اومانیزم است. پیش از اینکه خود را سرگرم دفع شبهات کنیم، از اومانیزم می‌پرسیم که «امتیاز شما چیست؟». 👈 وقتی حکومت را ـ از مرحلۀ ترسیم آرمان‌ها گرفته تا تدوین راهبردها و اولویت‌گذاری ارزش‌ها ـ به «انسان» سپردیم، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که کار او از کار یک انسان عادی کامل‌تر و کارآمدتر باشد. بالأخره انسان است با انواع جهل و قصور و هوا و هوس و ضعف و کاستی. وقتی هم که در جایگاه قدرت قرار می‌گیرد تمام اشکالات نهفتۀ او عیان می‌شود! انتظاری نیست؛ آن حکومتی که بخواهد دست برتر را در حکمرانی داشته باشد، باید برآمده از نیرویی برتر هم باشد. 🔸حکمرانی دینی در بدترین حالت چیزی مثل همین حکومت‌های بشری است. حکمرانی دینی در مقابل، این ظرفیت را دارد که برتری فوق‌العاده‌ای بر حکمرانی بشری داشته باشد (به شرط آن‌که قوانین بازی آن مراعات شود). مثال‌های قرآنی الگوهای موفق حکمرانی دینی را در مباحث آتی با هم مرور خواهیم کرد. 💠 در حکمرانی الهی تمام ابزارهای حکمرانی انسانی قابل استفاده است و حکمرانی الهی بنا ندارد که آن ابزارها و روش‌ها را نادیده بگیرد. دانش و تجربه و تخصص (به انواع آن) همه در حکمرانی الهی قابل استفاده‌اند؛ حتی در حکومت اسلامی خود شاهد بودیم که ابزارهای جمهوریت را نیز به اجرا گذاشت. در حالی که حکمرانی انسانی بنا ندارد از ابزارهای ماورائی استفاده کند و حتی آن‌ها را تجربه کند! 🔹 گیرم که انسان‌ها هم بتوانند برنامه‌ای برای خودشان تنظیم کنند، اما آیا بهتر نبود که خدای آگاه آن قانون و برنامه را خودش به امت‌ها ارزانی می‌داشت؟ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ؛ خدا مى‏داند، و شما نمى‏دانيد. (در پنج جای قرآن) أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ؛ آیا خدایی که (مخلوقات را) آفریده (از حال آن‌ها) آگاهی ندارد؛ در حالی که او (از اسرار دقیق) آگاه و باخبر است.(ملک:۱۴) 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وفات یا شهادت ⁉️ 🔰حاكم نيشابورى عالم معروف اهل سنت در كتاب معتبر المستدرك على الصحيحين مى‌نويسد: « به خدا سوگند! پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله، ابوبکر و حسن بن علی با سمّ کشته و عمر، عثمان، علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام و حسین بن علی علیه‌السلام با شمشیر کشته شدند.»(۱) 🔸هم‌چنين بسيارى از بزرگان اهل سنت همين مطلب را از عبدالله بن مسعود نقل كرده‌اند: «از عبدالله بن مسعود روايت شده است که مى‌‌گفت: اگر ۹ بار قسم بخورم که رسول خدا کشته شده است، برايم محبوب‌تر است از اين‌که يک بار قسم بخورم که او کشته نشده است؛ زيرا خداوند او را پيامبر و شهيد قرار داده است.»(۲) 💢 این‌ها روایاتی بود که از طریق اهل سنت نقل شده است، اما روایاتی که از طریق شیعی به دست ما رسیده است، مبنی بر به شهادت رسیدن پیامبر گرامی، بیش از این‌هاست. 📚 ۱- حاكم نيشابوری ،المستدرك علی الصحيحين، ج۳، ص۶۱ ۲- عبدالرزاق صنعانی ،المصنف، ج۵، ص۲۶۹ ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج۲، ص۲۰۱، أحمد بن حنبل، مسند أحمد بن حنبل، ج۱، ص ۴۰۸ ابن كثير دمشقی، البداية والنهاية، ج۵، ص۲۲۷ ۳- مسند احمد بن حنبل، ج ۶، ص۱۸ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
‍ ✨ نگاهی گذرا به زندگی امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام 🏴 سالروز شهادت ولی نعمت و فخر ایران زمین حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام را تسلیت می گوییم. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا