31.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / رابطه تکلم و تلاوت
📃 مشاهده متن کامل ادامه خبر👇
@masafmusic
🔸 یکی از مباحث مربوط به صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم به اسلوب و روشهای عملی صداسازی در ارائه تلاوت و تمرینات ویژه آن مربوط میشود. موضوع هماهنگی صوتی در تکلم و تلاوت یکی از این روشها است که رضا روانبخش به تبیین آن پرداخته است.
🔸 به گزارش ایکنا، مجموعه آموزشی «هنر تلاوت» به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، تهیه شده است. در ادامه مشروح پنجاهمین جلسه این دوره آموزشی را میخوانید.
🔸 در این جلسه به موضوع بسیار مهم رابطه تکلم با خواندن میپردازیم. این ارتباط چنان به هم نزدیک است که به صورت کاملاً مستقیم برقرار میشود تا جایی که شاید بتوان گفت نهایت و چکیده تمام بحثهای صداسازی این است که تکلم خود را مانند خواندن و خواندن خود را مانند تکلم خود کنیم.
🔸 یکی از مشکلات شایعی که در این زمینه وجود دارد، این است که یک قاری یا یک خواننده زمانی که شروع به تلاوت و خواندن میکند، جنس صدای او با زمانی که صحبت میکند، تفاوت پیدا کرده و شخصیت جدایی در صدای او ایجاد میشود؛ در صورتی که چنین چیزی نباید وجود داشته باشد و یک قاری یا خواننده باید همانگونه که صحبت میکند، با همان جنس صدا نیز بخواند و تنها چیزی که اینجا تفاوت دارد، آرایهها و تکنیکهای موسیقایی و فواصل مختلف است که باید رعایت شود.
🔸 برای ایجاد تناسب میان صدای صوت و تکلم تمرینی وجود دارد که در آن برای مثال یکی از نتهای موسیقایی را در نظر گرفته و یک قطعه شعر را در این نت اجرا میکنیم به طوری که بخشی از شعر را با آواز خوانده و پس ازآن بلافاصله از حالت آواز درآمده و بخش دیگر شعر را با حالت دکلمه می خوانیم و این عمل را چندین بار تکرار میکنیم.
🔸 این تمرینات را باید در نتهای پایین، وسط و به ویژه نتهای بالای صدا انجام دهیم تا بتوانیم صدای تکلم و صوت خود را با هم هماهنگ کنیم. علت اینکه باید این تمرینات را بیشتر در نتهای بالا انجام دهیم این است که اغلب معضلات صوتی از زمانی آغاز میشود که از محدوده صدای سینه به سمت بالاتر حرکت میکنیم.
🔸 پیش از رسیدن به نتهای بالا، الباقی نتها در محدوه صوتی و تکلمی نزدیک به هم ایراد میشود، ولی هنگامی که به نتهای بالایی میرسیم به دلیل اینکه ما تجربه چندانی در زمینه صحبت کردن در نتهای بالایی نداریم، در ایجاد هماهنگی بین صدای تکلم و صوت با مشکل مواجه میشویم. به همین دلیل باید این تمرینات را در نتهای سینه به بالا یعنی اکتاو دوم صدا به کرات انجام دهیم تا تکلم مانند خواندن و خواندن نیز مانند تکلم شود.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 رونمایی از بلندگوی هوشمند جدید گوگل
🔸 گوگل مدل جدیدی از بلندگوی هوشمند نست را تولید کرده و تصاویری که به منظور تأیید فنی این بلندگو منتشر شده به گمانه زنی در این زمینه دامن زده است.
🔸 این بلندگو که احتمالاً شاهزاده نام خواهد داشت از نظر ابعاد مابین بلندگوهای هوشمند مینی و مکس خواهد بود و البته شاهد تغییراتی در ظاهر و قابلیتهای آن نیز خواهیم بود.
🔸 بلندگوی یادشده قادر به اجرای فرامین صوتی مختلفی است که از جمله آنها میتوان به پخش موسیقی، اخبار، اعلام وضعیت آب و هوا، جستجو و غیره اشاره کرد.
🔸 طراحی پارچهای بدنه، یک پایه پلاستیکی در زیر بلندگو و یک چک قطع و وصل برق در کنار دکمه قطع صدا از جمله امکانات این بلندگو است.
🔸 بلندگوی یادشده که با برنامه دستیار گوگل نیز سازگار است دارای چراغهای ال ای دی برای نشان دادن فعالیت نیز هست و ارتفاع آن از ۲۱ سانتیمتر فراتر نمیرود.
🔸 انتظار میرود رونمایی از این بلندگو همراه با گوشی هوشمند پیکسل ۵ و سرویس پخش ویدئوی آنلاین جدید گوگل در آینده نزدیک صورت بگیرد.
🪕 @masafmusic
🔹 کارل اُرف؛ مبتکر علمیترین متدهای آموزش موسیقی
1⃣ قسمت اول:
🔸 کارل اُرف آهنگساز آلمانی و مدرس سرشناس موسیقی به شمار میرود که به خاطر نوآوری در آموزش موسیقی کودکان به شهرتی جهانی دست یافت، وی همچنین خالق اثری به نام کارمینا بورانا از زیباترین آثار آواز کلاسیک جهان است.
🔸 رل هاینریش ماریا اُرف در ۱۰ ژوئیه ۱۸۹۵ میلادی در مونیخ و در خانواده ای نظامی دیده به جهان گشود، البته اگرچه خانواده وی در زمینه امور نظامی سابقه طولانی داشتند اما در زمینه موسیقی هم فعال بودند و کارل شاهد ساخته شدن آهنگ های بسیاری در خانه بود. پدرش پیانو و سازهای زهی مینواخت و مادرش در نوازندگی پیانو متبحر بود. کارل نخستین درسهای نوازندگی پیانو را در پنج سالگی از مادرش فراگرفت، ۲ سال بعد شروع به نواختن ویولنسل کرد. پس از طی مرحله دبستان برای آموختن موسیقی به آکادمی موسیقی مونیخ رفت. پس از آن بهخاطر جنگ جهانی اول به سربازی رفت و پس از جراحات بسیار بازگشت و در اپرای مانهایم مشغولبهکار شد. این موسیقیدان بزرگ نخستین اثر خود را در ۱۶سالگی منتشر کرد و از دانشگاه مونیخ فارغ التحصیل شد و پس از آن شروع به تجربه کردن در شاخههای مختلف موسیقی شد. ارف از ۱۹۲۵ میلادی تا آخر عمرش، سرپرستی «مدرسه ژیمناستیک، رقص و موسیقی» را در مونیخ بر عهده داشت.
🔸 کارل اُرف و نوآوری در آموزش موسیقی به کودکان
این هنرمند برجسته آلمانی مبتکر شیوه خاصی برای آموزش موسیقی به کودکان بود که به کلاسهای موسیقی ارف معروف است. در این کلاسها مفاهیم اولیه موسیقی شامل: نت ها، کششها و نواختن سازهای بلز و فلوت ریکوردر به شیوه ای ساده به کودکان آموزش داده می شود در واقع شیوه ای که این موزیسین نامدار برای آموزش کودکان انتخاب کرد، اُرف شولوِرک نام داشت. او معتقد بود که یادگیری در کودکان، در قالب بازی و حرکت میسر می شود و ارف شولورک دیدگاهی برای آموزش عناصر موسیقی و حرکت است. این متد امروزه در بسیاری از کشورها به شکل توسعهیافته و گستردهای برای آموزش موسیقی استفاده میشود. او بر این باور بود که از ابتدا، کودکان علاقه مند به مطالعه نیستند. آنها بیشتر بازی می کنند و اگر شما علاقه خود را در قلب خود داشته باشید، آنها به شما اجازه می دهند تا در حالی که بازی می کنند، یاد بگیرند؛ آنها متوجه خواهند شد که آنچه که آنها به دست آورده اند، بازی کودک است.
🔸 همچنین معتقد بود که یادگیری در کودکان، در قالب بازی و حرکت میسر می شود و ارف شولورک دیدگاهی برای آموزش عناصر موسیقی و حرکت است. کودکان در این دوره با روشی شاد، مبانی موسیقی و نواختن سازهای بلز و فلوت ریکوردر را فرامیگیرند. گاه در کنار این ۲ ساز، ساز طبلک هم برای درک ریتمیک کودکان آموزش داده میشود. این باعث میشود که پس از گذراندن دوره ارف، ساز تخصصیشان را بهتر و راحتتر یاد بگیرند. اکثر آموزشهای این دوره بهصورت بازی و فعالیتهای دستهجمعی صورت میگیرد. در حین گذراندن دوره ارف، بچهها با سازهای مختلف آشنا شده و توسط مدرس جهت انتخاب ساز استعدادیابی میشوند. در کلاس درس ارف، معلم مانند یک رهبر کار می کند. اگر معلم یک ترانه را انتخاب کرد، بعضی از دانش آموزان به عنوان نوازنده انتخاب خواهند شد در حالی که بقیه کلاس ها با هم بخوانند.
🔸 با استفاده از رویکرد ارف، دانش آموزان ریتم، ملودی، هماهنگی، بافت، شکل و سایر عناصر موسیقی را یاد می گیرند. دانش آموزان این مفاهیم را با صحبت کردن، آواز خواندن، حرکت، بازیگری و ابزار آلات یاد می گیرند. این مفاهیم آموخته شده، به دنبال راه های دیگری برای جستجوی بیشتر خلاقیت مانند بداهه نوازی یا آهنگ سازی خود است. در روش کارل ارف بیشتر از ابزارهایی مانند زیلو فون، متال فون و گلوکن اشپیل استفاده می شود. در این درس ها، عنصر اجرا وجود دارد که کودکان را کمک می کند تا درک ابتدایی و صحیحی از موسیقی داشته باشند. در روش کارل ارف، مفاهیم موسیقی از طریق آواز، اشعار، جنبش، درام و نواختن آلات موسیقی یاد داده می شود. این امر ابتکار، ترکیب و حس طبیعی بازی کودک را تشویق می شوند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 کارل اُرف؛ مبتکر علمیترین متدهای آموزش موسیقی
1⃣ قسمت دوم:
🔸 حلقه های آموزشی کودک در سیستم آموزشی کارل ارف بسیار موفق بود که این استاد بزرگ آن را کار مدرسه نامید. کارل ارف این متد را برای نخسین بار در میان دانش آموزان سنین ۱۲ تا ۲۲ اجرا کرد این متد در اصل بخش هایی از آهنگ های ساخته شده و انتشار یافته بود و بتدریج این قطعات به نام موسیقی برای کودکان نام گرفت. در این متد هم برای کودک و هم برای معلم قطعات در نظر گرفته شده است. کارل ارف ایده های خود را با گونیل کیتمن در میان می گذاشت، آنها با هم به نوآوری در زمینه آموزش موسیقی برای کودکان دست پیدا کردند. بدین ترتیب کارل ارف، موسیقی دان و آهنگسازی بود که تلاش بسیار کرد که موسیقی را به کودکان از دریچه دید خود نشان دهد و در این امر بسیار موفق شد چرا که عشق او به یاد دادن به میزان عشق به موسیقی اش بود. متد کارل ارف برای آموزش عناصر موسیقی و حرکت در موسیقی است. وی معتقد بود که موسیقی هرگز تنها موسیقی نیست، بلکه با حرکات و سخنرانی همراه است و بنابراین در موسیقی باید شرکت کرد نه به عنوان یک شنونده، بلکه به عنوان یک هم کارگر مشغول به کار است.
🔸 بنابراین شیوه آموزشی موسیقی به کودکان به روش ارف یکی از علمیترین و پیشرفتهترین متدهای آموزش برای کودکان و خردسالان در سنین پایین به شمار می رود که با دقیق، تجربه و تلاش فراوان مربیان همراه است. دنیای موسیقی در مسیر آموزش موسیقی بسیار مدیون کارل اُرف است و این شیوه آموزش به عنوان یک مدل آموزش موسیقی در دنیا تبدیل شده است. امروزه در ایران به تمام کلاس های موسیقی کودک (حتی کلاس هایی که از سیستم ارف هم تبعیت نمی کند) ارف می گویند و در سراسر جهان نیز آموزش داده می شود.
🔸 خدمات کارل اُرف به دنیای موسیقی و هنر
کارمینا بورانا یکی از مهم ترین آثار برجسته اُرف و از جمله زیباترین آثار آواز کلاسیک جهان به شمار می رود این اثر قطعه آهنگی است که از جمله زیباترین آثار موسیقی کلاسیک آوازی جهان محسوب می شود. عبارت کارمینا بورانا ریشه لاتین دارد. «کارمینا» به معنای «ترانه» است و «بورانا» صورت لاتین شده کلمه باویرن است. باویرن در اصل نام صومعهای در ایالت باواریا کشور آلمان بوده است. پس رویهمرفته، ترجمه کارمینا بورانا ترانههای صومعه باویرن می شود.
🔸 قطعه کارمینا بورانا به سه بخش تقسیم میشود: «بهار زندگی»، «در میخانه» و «دادگاه عشق»، شروع و پایان این قطعات شامل نیایش برای برکت است ... این قطعه مجموعهای در قالب یک کتاب خطی است که در ۱۸۰۳ میلادی در ایالت باواریا یا بارین کشور آلمان پیدا شدهاست. نسخه اصلی این مجموعه ۱۱۹ صفحه داشته و گویا سه شاعر مختلف آن را سرودهاند. کارمینا بورانا (سرودههای بورانا) توسط کارل ارف در میان سالهای ۱۹۳۵ و ۱۹۳۶ میلادی ساخته شدهاست.
🔸 بنابراین کارمینا بورانا مجموعه ای از آوازهای سده سیزدهم میلادی است که این نویسنده آلمانی بر اساس آن ها موسیقی کرال و آوازی ساخت و امروزه این اثر در میان محبوب ترین قطعات کرال تاریخ موسیقی قرار دارد. کارل ارف در زیرنویس پارتیتور تهیه شده برای این سرودهای قرون وسطایی از این عبارت استفاده کرد: سرودهای روحانی برای خواننده و کر که به صورت گروهی با ارکستر و تصاویر جادویی باید اجرا شوند.
🔸 در حقیقت کارل ارف با این اثر، انعکاس علاقه خود به اشعار قرون وسطی آلمان را نشان داد. اشعاری که به تعادل میان دنیای مادی و معنوی پرداخته است. اگرچه در زمان جنگ جهانی از این اثر در موسیقی آلمان نازی استفاده شد اما ارزش و اهمیت آن هیچ وقت از بین نرفت و از او خواسته شد تا موسیقی های بیشتری در این فضا برای فرهنگ و تمدن آریایی تهیه کند.
🔸 از دیگر آثار او می توان به اپراهای آنتیگون، ماه، رویای شب نیمه تابستان، زن باهوش، آثار ارکسترال مانند پرلود برای ارکستر، کنسرتینو برای سازهای بادی و آثار موسیقی کودکان اشاره کرد. آخرین کار او اجرا در آخر زمان بود. این اثر برای نخستین بار در فستیوال موسیقی سالزبورگ در ۲۰ آگوست ۱۹۷۳میلادی به رهبری هربرت فون کارایان اجرا شد.
🔸 سرانجام
سرانجام این موزیسین آلمانی در ۲۹ مارس ۱۹۸۲میلادی براثر سرطان در ۸۶ سالگی در مونیخ دیده از جهان فروبست.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 ارتباط سنتورسازی با علم مثلثات و ریاضی/ "سنتور" کنار مجسمه حکیم فردوسی زاده شد
🔸 یک نوازنده سنتور ضمن اشاره به خاطراتی از زبان استاد سازنده سنتور نوین، از قرابت خلق این ساز با زمان نصب مجسمه حکیم فردوسی در میدانی در تهران سخن گفت.
🔸 علیمحمد عظیمی سازنده ساز سنتور با اشاره به علاقهمندی به ساز سنتور از دوران کودکی گفت: در زمان کودکی به عنوان نانآور خانواده بودم و بضاعت مالی اجازه تهیه ساز سنتور را نمیداد؛ لذا دست به کار شدم و یک سنتور ساختم. بعد از فوت پدر، نزد پسرعمویم در شغل نجاری مشغول بودم و در حقیقت پیشزمینه کار با چوب را میدانستم.
🔸 عظیمی که در سال 61 به تهران عزیمت میکند با مهدی تهرانی آشنا میشود، ادامه داد: بعدها ضمن آشنایی با استاد مهدی ناظمی (تاثیری شگرف از ایشان گرفتم) در اولین مواجهه با سنتوری که به دست خودم ساخته بودم، چنین مرا خطاب کرد که دیگر از این «آشغالها» نساز! به خاطر اینکه مردم آن را با سنتور اشتباه میگیرند و در واقع همان جا اولین درس را گرفتم! در انتخاب مواد اولیه برای ساختنِ سنتور باید خیلی دقت کرد؛ پیشتر از چوب گردو استفاده میکردیم. چوب این ساز باید خشک باشد تا صفحه دچار پیچش نشود و همچنین هیچ ترکی در بدنه آن نباشد.
🔸 عظیمی گفت: انواع چوب برای ساخت سنتور امتحان شده است اما به عقیده من بهترین نوع آن، چوب گردو است که البته چوب درختان گردو در نواحی مختلف، صدادهی متفاوتی در ساز سنتور دارد. همچنین به تازگی از چوب راش استفاده میکنند که در برخی شرایط خوب بوده و صدایی خاص تولید میکند.
🔸 عظیمی همچنین به نکتهای باریک در باب چگونگی شکلگیری سنتور به فرم امروزی اشاره کرد و گفت: آنهایی که جناب ناظمی را میشناختند و با او مراوده داشتند، دقیقاٌ میدانند ایشان در اوج هنر سازندگی سنتور فعال بود و دیگر هنرمندان همگی در سن جوانی به سر میبردیم. در آن دوران با مضیقه و شرایطی سخت کار میکردیم. ساز و آواز ممنوع بود و حتی اگر یک مضراب در وسایل کسی پیدا میشد، به شدت او را توبیخ میکردند.
🔸 عظیمی همچنین به چگونگی نخستین دیدار با استاد ناظمی و عدم همکاری هنرمندان برای دادن آدرس و نشانی اشاره کرد و گفت: من ایشان را به صورت اتفاقی در قصابی دیدم و چون این دیدار بدون واسطه بود، بسیار دلچسب و ماندگار شد. دیدن استاد برایم افتخار بود؛ چه رسد به آنکه با ایشان مصاحبت داشته باشم. خلقیاتی خاص داشت و هرگز دوست نمیداشت کسی درباره ساز سنتور سؤالی بپرسد. در آن سالها فقط ساز ایشان در دست هنرمندان بود و حتی زنده یاد استاد پایور فقط از ساز ایشان استفاده میکرد و استاد ناظمی را میشناختم.
🔸 وی گفت: رابطه میان ما بسیار صمیمی شده بود و روزهای چهارشنبه مغازه کوچک من، وعدهگاه ما بود. در پستوی مغازه کار موسیقی انجام میدادم و در بخش جلویی مغازه کابینت فروشی داشتم. با اینکه جوان بودم و تازه کار، اما فرق میان سازهای استاد ناظمی و سنتورهای دستساز خودم را درمییافتم. روزی از استاد درباره خاص بودن صدای سنتورهای ساخته دست ایشان پرسیدم. در پاسخ گفتند باید روی شنیدن کار کنی و اشاره میکرد باید در علم مثلثات و فیزیک خود را تقویت کنی!
🔸 این سازنده ساز ادامه داد: روزی از من سؤال کرد که میدانی چگونه زوایای ساز سنتور و این شکل هندسی را پیدا کردهام؟ تصورم این بود که با استفاده از زوایای چوب و مثلثات بدین اشکال دست یافته است. استاد اما پاسخی دیگر داشت... او برایم تعریف کرد؛ روزی که قرار بود مجسمه حکیم فردوسی را در میدان نصب کنند، در حضور نماینده همه سفارتخانهها در ایران، ساز حبیب سماعی را در گوشهای از میدان گذاشتم و ایشان نواخت و این افراد خارجی برای نخستین بار صدای ساز سنتور را شنیدند.
🔸 عظیمی تأکید کرد: استاد ناظمی نقل میکردند که توجه بسیار به ساز استادشان، حبیب سماعی داشته است و روزی با دقت بسیار متوجه میشود که در قسمتهایی از ساز صدایی بسیار دلنشین به گوش میرسد. با متر اندازهگیری میکند و درمییابد که در حد فاصله 4 سانت از بالا و پایین ساز، صدا بسیار عالی است و همین اندازه را در ساز دستساز خودش پیاده میکند و به همین سنتور فعلی میرسد که طول 90 و عرض 27 سانت دارد. استاد ناظمی بعدها این اندازه گیریها را با علم مثلثات و قوانین فیزیک مطابقت داده و به نتایج مثبتی دست یافته بود.
🔸 علیمحمد عظیمی سازنده ساز سنتور اواخر هفته پیش مهمان برنامه «گفتاهنگ» در شبکه رایوییِ «گفتوگو» بود و این سخنان را در گفتوگو با این برنامه بیان کرد.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 اعتراض دو خواننده آمریکایی به قاتلان فلوید و آنها که ماسک نمیزنند
🔸 امینم و کید کادی، دو رپر امریکایی به مسئله استفاده نکردن از ماسک در دوران شیوع کرونا اعتراض کردهاند.
🔸 امینم در تکآهنگ The Adventures of Moon Man and Slim Shady که اولین همکاریش با رپر امریکایی کید کادی محسوب میشود، موضوعات روز چون حملات وحشیانه پلیس و مسئله شیوع کرونا را بازتاب داده است.
🔸 در این آهنگ، امینم رپ میزند: «گروه شدن ابلهها در محل کار. نیمی از ما مثل آخرالزمان زامبیها در اطراف راه میرویم. نیمی دیگر بیخیال شدهاند و نمیخواهند ماسک بزنند و بقیه را مسخره میکنند. و این طوری است که بیماری مسری لعنتیت را به من منتقل میکنی. من هم با همان سبدی خرید میکنم که تو خرید میکنی، اما الان در تابوتی خوابیدهام که سرفه تو باعثش شده است.»
🔸 اعتراض امینم به نپوشیدن ماسک در زمانه شیوع کرونا در حالی است که نه تنها گروهی از مردم، بلکه عدهای از سیاستمداران هم از زدن ماسک صورت امتناع میکنند.
🔸 مسئله دیگری که در این آهنگ به آن پرداخته شده، مسئله کشته شدن جرج فلوید به دست پلیس مینیاپولیس است. در حالی که زانوی پلیس به مدت ۹ دقیقه روی گردن فلوید بود و او بارها گفت که نمیتواند نفس بکشد. اشاره دیگر او به کشته شدن احمد آربری، جوان ورزشکار سیاهپوست است که فوریه امسال به دست یک پدر و پسر در جورجیا به ضرب گلوله و با انگیزه نفرت نژادپرستانه به قتل رسید.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 دفتر موسیقی در بهار ۹۹ به چند تک آهنگ مجوز داد؟
🔸 دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار گزارشی از صدور مجوز برای ۸۳۹ تک آهنگ در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۹ خبر داد.
🔸 بر اساس گزارش اعلام شده دفتر موسیقی وزارت ارشاد، در سه ماهه نخست سال جاری، ۸۳۹ تک آهنگ از دفتر موسیقی مجوز دریافت کرده است که این تعداد در بهار سال گذشته ۴۹۵ تک آهنگ بوده و افزایش حدود ۲ برابری داشته است یعنی به طور میانگین در هر روز، تقریباً ۱۰ تک آهنگ، مجوز گرفته است.
🔸 در سه ماهه بهار امسال همچنین، ۶۲ آلبوم و ۴۴ نماهنگ نیز از دفتر موسیقی مجوز گرفته است که سال گذشته در بهار، ۷۶ آلبوم و ۴۸ نماهنگ با مجوز دفتر موسیقی منتشر شده بود.
🪕 @masafmusic
⭕️ توییت "شر (شرلین سرکیسیان)" خواننده آمریکایی درباره ترامپ
✏️ ترامپ برای باقی عمرش باید در حصر انفرادی باشد.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸عصبانیت ضد انقلاب از ابی 😂
🤲 اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
6547029.mp3
7.18M
🎵 آهنگ « شهیدان خدایی »
🎤 خواننده: بیژن کامکار
🎵 آهنگساز: هوشنگ کامکار
🎼 کانال رسمی موسیقی موسسه مصاف
@masafmusic
Faraz Band - Mahi Ghermez.mp3
8.07M
🎵 آهنگ « ماهی قرمز »
🎤 خواننده و آهنگساز: مجتبی یدالهی
🖊 شاعر: امین مهراد
🎵 تنظیم: سامان مهدوی
🔺 #صدای_شما
🎼 کانال رسمی موسیقی موسسه مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / حجم در صدا
📃 مشاهده متن کامل ادامه خبر👇
@masafmusic
🔸 یکی از مباحث مربوط به صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم به اسلوب و روشهای عملی صداسازی در ارائه تلاوت و تمرینات ویژه آن مربوط میشود. موضوع حجم در صدا یکی از این مسائل است که رضا روانبخش به تبیین آن پرداخته است.
🔸 به گزارش ایکنا، مجموعه آموزشی «هنر تلاوت» به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی تهیه شده است. در ادامه مشروح پنجاه و پنجمین جلسه این دوره آموزشی را میخوانید.
🔸 در این جلسه، به موضوع بسیار مهم حجم در صدا میپردازیم. برخی حجم صدا را با شدت صدا اشتباه میگیرند. ما در رابطه با شدت صدا، بیشتر از خاستگاه صوت بدان توجه میکنیم که میزان انرژی و شکل هوایی که با فشار از داخل سینه خارج میشود، در شدت صدا تأثیر دارد.
🔸 بحث حجم، بیشتر به فرم صدا یعنی به فرم دهان و اعضایی مانند زبان و ... بستگی دارد که در خروج صوت تأثیر دارند. هنگامی که دهان و زبان را در حالتی قرار میدهیم که بیشترین فضا را برای تولید صوت ایجاد میکنند، به بیشترین حجم صوت رسیدهایم.
🔸 به نظر میرسد که واکههایی مانند فتحه و ضمه که به سمت صداهای پُرتر میروند، دارای حجم بیشتری هستند. اگر برای صدا جرم قائل شویم، در این حالت بیشترین مقدار از این صدا را در دهان احساس خواهیم کرد.
🔸 حفظ تعادل در ایجاد حجم متناسب خیلی ضروری است و نباید دچار افراط و تفریط در این زمینه شویم؛ چرا که زیبایی و کیفیت صوت از بین میرود. حجم صدا نیز یکی از عوامل مؤثر در شکلگیری فرم در صوت است.
🔸 موضوع فرم بحث مفصل و بسیار مهمی است که همه علاقهمندان و قرآنآموزان باید دقت زیادی به آن داشته باشند و بر روی آن نیز به خوبی تمرکز کنند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 جدیدترین استفتاء از رهبر انقلاب دربارۀ گوش دادن به خوانندگی زنان
🔸 رهبر معظّم انقلاب به استفتائی دربارۀ گوش دادن به خوانندگی زنان پاسخ فرمودند.
سؤال: آیا گوش دادن به صدای خواننده زنی که تکخوانی میکند، برای مرد نامحرم حرام است؟
جواب: از گوش دادن به آن که معمولاً مفسده دارد، اجتناب شود.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
⭕️ توییت "شر (شرلین سرکیسیان)" خواننده آمریکایی درباره ترامپ
✏️ می دانید چه احساسی نسبت به ترامپ دارم، او مسئول است برای مرگ تقربیا 1000 دکتر و پرستار. آن ها هنوز هیچ تجهیزات حفاظت فردی ندارند. شوخی نیست.
مردم دارند راننده های اتوبوس و خواربارفروشی را می کشند چون از آن ها می خواستند که ماسک بپوشند. اگر ماسک نزنیم می میریم!! ، رای دهنده، بودن ترامپ ارزش زندگی شما را دارد؟!
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 پست اینستاگرام رضا صادقی
✏️ بچه که بودم پدرم هر وقت دچار مشکل میشدیم یا نگران کسی میشد این دعا رو میخوند و چقد آروم میشدیم.
میجنگیم برای همدیگه و سرزمینمون و حال خوب عزیزانمون، اما لطفا به هر زبان و اعتقاد و باوری که میدونید و قبول دارید دعا کنیم، برای همه اونایی که الان بیمارن و خانواده هاشون دلنگرانن..
من همیشه به باور و اعتقاد درست همه احترام گذاشتم و محترم دونستم نگاهشون و... چون دوست دارم منم با عقایدم که باعث آزار کسی نمیشه در آرامش باشم، ضمنا اعتقاد داشتن هیچ ارتباطی به این نداره که طرف آدم خوب کامل یا بد کامله، پس نجنگید با هم، برای هم میجنگیم..
یه چیزی میشه دیگه معناش هر چی میخواد بشه، بشه.... نیست...
لطفا حتما به معنی این دعا دقت کنید
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 توضیحاتی راجع به آهنگ « 52 »
🔸 تنهاترین نهنگ دنیا؛
عنوانی بود که نیویورک تایمز
در سال ۲۰۰۴ به یک وال آبی داد! ،
قضیه از این قرار بود که تنهاترین نهنگ،
نهنگی بود که دانشمندان او را
از سال ۱۹۹۲ تحت نظر داشتند تا بالاخره
علت تنهاییاش را کشف کردند!
نهنگ ۵۲ هرتزی، نامی بود که دانشمندان
پس از ضبط صدایش برای او در نظر گرفتند.
محدوده صوتی آواز والهای آبی
بین ۱۵ تا ۲۰ هرتز است درحالی که آواز این نهنگ
فرکانسی معادل ۵۲ هرتز داشت،
در نتیجه توسط هیچ نهنگ دیگری قابل شنیدن
و شناسایی نبود...
🔸 نهنگی که هیچ پاسخی برای نغمههای عاشقانهاش دریافت نمیکند.
انگار به زبانی صحبت میکند که تنها خود
آن را میفهمد و عجیبتر آنکه در انتخاب مسیر
مهاجرت خود هم هرگز مسیر سایر نهنگها را
انتخاب نمیکند!
🔸 این داستان شاید حکایت تنهایی خیلی از ما باشد،
سخن گفتن و زیستن در آواها، رویاها و
دنیاهایی که توسط دیگران قابل دیدن،
شنیدن و درک کردن نیست.
🔸 گروه iday که یک گروه موسیقی روسی میباشد
با الهام از زندگی این نهنگ یک قطعه ساختهاست که
از صدای ضبط شده همین نهنگ هم
در این قطعه استفاده شده است.
🔸 صدای پس زمینه، آهنگ آوای تنهاترین نهنگ دنیاست.
🪕 موسیقی مصاف
@masafmusic
👇👇👇👇
iday - whale 320.mp3
8.58M
🎵 آهنگ « 52 »
🔺 از گروه iday
🎼 کانال رسمی موسیقی موسسه مصاف
@masafmusic
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم
💎 فراخوان تکمیل تیم "مقاله نویسی واحد موسیقی"
🔅 واحد موسیقی موسسه مصاف قصد دارد در زمینه تولید مقاله های مرتبط با موسیقی عضو فعال بگیرد.
🤝 برای کسب اطلاعات بیشتر، مشخصات، آثار و تجربیات خود را به صورت دقیق به آیدی زیر ارسال کنید.
️ @Masafmusicplan
️ @Masafmusicplan
🔺 مهم: این همکاری بصورت دورکاری خواهد بود.
🤝 به امید دیدار و همکاری با شما پژوهشگر گرامی
🎵 کانال رسمی واحد موسیقی موسسه مصاف
🪕 @masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 حرف حساب ناصر عبداللهی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
گفت با دنیا تقابل یا تعامل داشتن؟
پاسخ آمد هم تعامل هم تقابل داشتن
تا چه فتوایی دهد روح حقیقت جوی ما
بستگی دارد تعقل یا تجاهل داشتن
گاه باید خار بود و چشم بعضی را درید
گاه با بعضی لطافت های چون گل داشتن
پیر ما فرمود خرمشهرهای پیش رو
فتح خواهد شد، فقط باید توکل داشتن
انقلابی یعنی آماج بلا بودن ولی
هم تعهد هم تخصص هم تحمل داشتن
قطع شد دست نیازِ پیش این و آن دراز
نیست جز ذلت به سوی کدخدا پل داشتن
دور از انصاف است بعد از خواری و وادادگی
ژست پیروزی گرفتن، دیده ی زل داشتن
شیوه ی پیشین تان غیر از ضرر چیزی نداشت
ای مدیران! بعد از این باید تحول داشتن
شعر نه، این بیتها فریاد اندوه من است
کو در این ماتم کده شوق تغزل داشتن؟
✍ شاعر: علی سلیمیان
🔴 هرگونه بهره برداری از این شعر در موسیقی بدون اطلاع شاعر شرعا حرام است
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 مرور آثار ماندگار «انیو موریکونه» در شبکه «نمایش»
🔸 شبکه نمایش هفته آینده از شنبه ۲۸ تیرماه آثار انیو موریکونه آهنگساز مطرح را مرور میکند.
🔸 شبکه نمایش در ژانر منتخب هفته، به فیلمهایی با موضوع زندگینامه (بیوگرافی) میپردازد و در بخش صحنه گران، مرور آثار آهنگساز برجسته فیلم انیو موریکونه را در جدول پخش قرار داده است.
🔸 موریکونه که ساخت موسیقی بیش از ۵۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی و همچنین ۱۰۰ اثر کلاسیک را بر عهده داشت، پنجبار با فیلمهای «روزهای بهشت» (۱۹۷۸)، «مأموریت» (۱۹۸۶)، «تسخیرناپذیران» (۱۹۸۷)، «باگزی» (۱۹۹۱) و «مالنا» (۲۰۰۰) نامزد کسب جایزه اسکار شد و در سال ۲۰۰۷ میلادی جایزه افتخاری آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار را دریافت کرد و در سال ۲۰۱۶ در سن ۸۷ سالگی برای فیلم «هشت نفرتانگیز» ساخته کوئنتین تارانتینو جایزه اسکار موسیقی متن را کسب کرد.
🔸 وی با کارگردانان شاخص بسیاری چون سرجیو لئونه، برناردو برتولوچی، رومن پولانسکی، فرانکو زفیرلی، الیور استون، کوئنتین تارانتینو، جوزپه تورناتوره و پیر پائولو پازولینی همکاری داشت. با این حال، خیلیها او را با ملودی فراموشنشدنی میشناسند که برای فیلمهای ژانر وسترن اسپاگتی دهه ۶۰ میلادی به کارگردانی سرجیو لئونه ساخت.
🔸 فیلمهایی سینمایی با موسیقی این آهنگساز مطرح در باکس مرور آثار از شنبه تا جمعه ساعت ۲۱ به ترتیب «حرفهای»، «روزی روزگاری در غرب»، «تسخیرناپذیران»، «نبرد الجزایر»، «ارتش ۵ نفره»، «دسته سیسیلیها» و «خوب، بد، زشت» هستند.
🪕 @masafmusic
29.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 واکنش مانی رهنما به خبر مهاجرتش
🔸 خبرنگاری که خبر مهاجرت مرا اعلام کرد بدون این که از من چیزی بشنود خودش به نتیجه رسید و اعلام کرد، ما در خدمت کشور عزیزمان ایران هستیم.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
6563902.mp3
6.26M
🎵 آهنگ « دلارام »
🎤 خواننده و آهنگساز: حامد زمانی
🎵 تنظیم: نیما نورمحمدی
🎛 میکس و مستر: ایمان احمدزاده
🎼 کانال رسمی موسیقی موسسه مصاف
@masafmusic