🔹 ارتباط سنتورسازی با علم مثلثات و ریاضی/ "سنتور" کنار مجسمه حکیم فردوسی زاده شد
🔸 یک نوازنده سنتور ضمن اشاره به خاطراتی از زبان استاد سازنده سنتور نوین، از قرابت خلق این ساز با زمان نصب مجسمه حکیم فردوسی در میدانی در تهران سخن گفت.
🔸 علیمحمد عظیمی سازنده ساز سنتور با اشاره به علاقهمندی به ساز سنتور از دوران کودکی گفت: در زمان کودکی به عنوان نانآور خانواده بودم و بضاعت مالی اجازه تهیه ساز سنتور را نمیداد؛ لذا دست به کار شدم و یک سنتور ساختم. بعد از فوت پدر، نزد پسرعمویم در شغل نجاری مشغول بودم و در حقیقت پیشزمینه کار با چوب را میدانستم.
🔸 عظیمی که در سال 61 به تهران عزیمت میکند با مهدی تهرانی آشنا میشود، ادامه داد: بعدها ضمن آشنایی با استاد مهدی ناظمی (تاثیری شگرف از ایشان گرفتم) در اولین مواجهه با سنتوری که به دست خودم ساخته بودم، چنین مرا خطاب کرد که دیگر از این «آشغالها» نساز! به خاطر اینکه مردم آن را با سنتور اشتباه میگیرند و در واقع همان جا اولین درس را گرفتم! در انتخاب مواد اولیه برای ساختنِ سنتور باید خیلی دقت کرد؛ پیشتر از چوب گردو استفاده میکردیم. چوب این ساز باید خشک باشد تا صفحه دچار پیچش نشود و همچنین هیچ ترکی در بدنه آن نباشد.
🔸 عظیمی گفت: انواع چوب برای ساخت سنتور امتحان شده است اما به عقیده من بهترین نوع آن، چوب گردو است که البته چوب درختان گردو در نواحی مختلف، صدادهی متفاوتی در ساز سنتور دارد. همچنین به تازگی از چوب راش استفاده میکنند که در برخی شرایط خوب بوده و صدایی خاص تولید میکند.
🔸 عظیمی همچنین به نکتهای باریک در باب چگونگی شکلگیری سنتور به فرم امروزی اشاره کرد و گفت: آنهایی که جناب ناظمی را میشناختند و با او مراوده داشتند، دقیقاٌ میدانند ایشان در اوج هنر سازندگی سنتور فعال بود و دیگر هنرمندان همگی در سن جوانی به سر میبردیم. در آن دوران با مضیقه و شرایطی سخت کار میکردیم. ساز و آواز ممنوع بود و حتی اگر یک مضراب در وسایل کسی پیدا میشد، به شدت او را توبیخ میکردند.
🔸 عظیمی همچنین به چگونگی نخستین دیدار با استاد ناظمی و عدم همکاری هنرمندان برای دادن آدرس و نشانی اشاره کرد و گفت: من ایشان را به صورت اتفاقی در قصابی دیدم و چون این دیدار بدون واسطه بود، بسیار دلچسب و ماندگار شد. دیدن استاد برایم افتخار بود؛ چه رسد به آنکه با ایشان مصاحبت داشته باشم. خلقیاتی خاص داشت و هرگز دوست نمیداشت کسی درباره ساز سنتور سؤالی بپرسد. در آن سالها فقط ساز ایشان در دست هنرمندان بود و حتی زنده یاد استاد پایور فقط از ساز ایشان استفاده میکرد و استاد ناظمی را میشناختم.
🔸 وی گفت: رابطه میان ما بسیار صمیمی شده بود و روزهای چهارشنبه مغازه کوچک من، وعدهگاه ما بود. در پستوی مغازه کار موسیقی انجام میدادم و در بخش جلویی مغازه کابینت فروشی داشتم. با اینکه جوان بودم و تازه کار، اما فرق میان سازهای استاد ناظمی و سنتورهای دستساز خودم را درمییافتم. روزی از استاد درباره خاص بودن صدای سنتورهای ساخته دست ایشان پرسیدم. در پاسخ گفتند باید روی شنیدن کار کنی و اشاره میکرد باید در علم مثلثات و فیزیک خود را تقویت کنی!
🔸 این سازنده ساز ادامه داد: روزی از من سؤال کرد که میدانی چگونه زوایای ساز سنتور و این شکل هندسی را پیدا کردهام؟ تصورم این بود که با استفاده از زوایای چوب و مثلثات بدین اشکال دست یافته است. استاد اما پاسخی دیگر داشت... او برایم تعریف کرد؛ روزی که قرار بود مجسمه حکیم فردوسی را در میدان نصب کنند، در حضور نماینده همه سفارتخانهها در ایران، ساز حبیب سماعی را در گوشهای از میدان گذاشتم و ایشان نواخت و این افراد خارجی برای نخستین بار صدای ساز سنتور را شنیدند.
🔸 عظیمی تأکید کرد: استاد ناظمی نقل میکردند که توجه بسیار به ساز استادشان، حبیب سماعی داشته است و روزی با دقت بسیار متوجه میشود که در قسمتهایی از ساز صدایی بسیار دلنشین به گوش میرسد. با متر اندازهگیری میکند و درمییابد که در حد فاصله 4 سانت از بالا و پایین ساز، صدا بسیار عالی است و همین اندازه را در ساز دستساز خودش پیاده میکند و به همین سنتور فعلی میرسد که طول 90 و عرض 27 سانت دارد. استاد ناظمی بعدها این اندازه گیریها را با علم مثلثات و قوانین فیزیک مطابقت داده و به نتایج مثبتی دست یافته بود.
🔸 علیمحمد عظیمی سازنده ساز سنتور اواخر هفته پیش مهمان برنامه «گفتاهنگ» در شبکه رایوییِ «گفتوگو» بود و این سخنان را در گفتوگو با این برنامه بیان کرد.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 اعتراض دو خواننده آمریکایی به قاتلان فلوید و آنها که ماسک نمیزنند
🔸 امینم و کید کادی، دو رپر امریکایی به مسئله استفاده نکردن از ماسک در دوران شیوع کرونا اعتراض کردهاند.
🔸 امینم در تکآهنگ The Adventures of Moon Man and Slim Shady که اولین همکاریش با رپر امریکایی کید کادی محسوب میشود، موضوعات روز چون حملات وحشیانه پلیس و مسئله شیوع کرونا را بازتاب داده است.
🔸 در این آهنگ، امینم رپ میزند: «گروه شدن ابلهها در محل کار. نیمی از ما مثل آخرالزمان زامبیها در اطراف راه میرویم. نیمی دیگر بیخیال شدهاند و نمیخواهند ماسک بزنند و بقیه را مسخره میکنند. و این طوری است که بیماری مسری لعنتیت را به من منتقل میکنی. من هم با همان سبدی خرید میکنم که تو خرید میکنی، اما الان در تابوتی خوابیدهام که سرفه تو باعثش شده است.»
🔸 اعتراض امینم به نپوشیدن ماسک در زمانه شیوع کرونا در حالی است که نه تنها گروهی از مردم، بلکه عدهای از سیاستمداران هم از زدن ماسک صورت امتناع میکنند.
🔸 مسئله دیگری که در این آهنگ به آن پرداخته شده، مسئله کشته شدن جرج فلوید به دست پلیس مینیاپولیس است. در حالی که زانوی پلیس به مدت ۹ دقیقه روی گردن فلوید بود و او بارها گفت که نمیتواند نفس بکشد. اشاره دیگر او به کشته شدن احمد آربری، جوان ورزشکار سیاهپوست است که فوریه امسال به دست یک پدر و پسر در جورجیا به ضرب گلوله و با انگیزه نفرت نژادپرستانه به قتل رسید.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 دفتر موسیقی در بهار ۹۹ به چند تک آهنگ مجوز داد؟
🔸 دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار گزارشی از صدور مجوز برای ۸۳۹ تک آهنگ در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۹ خبر داد.
🔸 بر اساس گزارش اعلام شده دفتر موسیقی وزارت ارشاد، در سه ماهه نخست سال جاری، ۸۳۹ تک آهنگ از دفتر موسیقی مجوز دریافت کرده است که این تعداد در بهار سال گذشته ۴۹۵ تک آهنگ بوده و افزایش حدود ۲ برابری داشته است یعنی به طور میانگین در هر روز، تقریباً ۱۰ تک آهنگ، مجوز گرفته است.
🔸 در سه ماهه بهار امسال همچنین، ۶۲ آلبوم و ۴۴ نماهنگ نیز از دفتر موسیقی مجوز گرفته است که سال گذشته در بهار، ۷۶ آلبوم و ۴۸ نماهنگ با مجوز دفتر موسیقی منتشر شده بود.
🪕 @masafmusic
⭕️ توییت "شر (شرلین سرکیسیان)" خواننده آمریکایی درباره ترامپ
✏️ ترامپ برای باقی عمرش باید در حصر انفرادی باشد.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸عصبانیت ضد انقلاب از ابی 😂
🤲 اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
6547029.mp3
7.18M
🎵 آهنگ « شهیدان خدایی »
🎤 خواننده: بیژن کامکار
🎵 آهنگساز: هوشنگ کامکار
🎼 کانال رسمی موسیقی موسسه مصاف
@masafmusic
Faraz Band - Mahi Ghermez.mp3
8.07M
🎵 آهنگ « ماهی قرمز »
🎤 خواننده و آهنگساز: مجتبی یدالهی
🖊 شاعر: امین مهراد
🎵 تنظیم: سامان مهدوی
🔺 #صدای_شما
🎼 کانال رسمی موسیقی موسسه مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / حجم در صدا
📃 مشاهده متن کامل ادامه خبر👇
@masafmusic
🔸 یکی از مباحث مربوط به صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم به اسلوب و روشهای عملی صداسازی در ارائه تلاوت و تمرینات ویژه آن مربوط میشود. موضوع حجم در صدا یکی از این مسائل است که رضا روانبخش به تبیین آن پرداخته است.
🔸 به گزارش ایکنا، مجموعه آموزشی «هنر تلاوت» به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی تهیه شده است. در ادامه مشروح پنجاه و پنجمین جلسه این دوره آموزشی را میخوانید.
🔸 در این جلسه، به موضوع بسیار مهم حجم در صدا میپردازیم. برخی حجم صدا را با شدت صدا اشتباه میگیرند. ما در رابطه با شدت صدا، بیشتر از خاستگاه صوت بدان توجه میکنیم که میزان انرژی و شکل هوایی که با فشار از داخل سینه خارج میشود، در شدت صدا تأثیر دارد.
🔸 بحث حجم، بیشتر به فرم صدا یعنی به فرم دهان و اعضایی مانند زبان و ... بستگی دارد که در خروج صوت تأثیر دارند. هنگامی که دهان و زبان را در حالتی قرار میدهیم که بیشترین فضا را برای تولید صوت ایجاد میکنند، به بیشترین حجم صوت رسیدهایم.
🔸 به نظر میرسد که واکههایی مانند فتحه و ضمه که به سمت صداهای پُرتر میروند، دارای حجم بیشتری هستند. اگر برای صدا جرم قائل شویم، در این حالت بیشترین مقدار از این صدا را در دهان احساس خواهیم کرد.
🔸 حفظ تعادل در ایجاد حجم متناسب خیلی ضروری است و نباید دچار افراط و تفریط در این زمینه شویم؛ چرا که زیبایی و کیفیت صوت از بین میرود. حجم صدا نیز یکی از عوامل مؤثر در شکلگیری فرم در صوت است.
🔸 موضوع فرم بحث مفصل و بسیار مهمی است که همه علاقهمندان و قرآنآموزان باید دقت زیادی به آن داشته باشند و بر روی آن نیز به خوبی تمرکز کنند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 جدیدترین استفتاء از رهبر انقلاب دربارۀ گوش دادن به خوانندگی زنان
🔸 رهبر معظّم انقلاب به استفتائی دربارۀ گوش دادن به خوانندگی زنان پاسخ فرمودند.
سؤال: آیا گوش دادن به صدای خواننده زنی که تکخوانی میکند، برای مرد نامحرم حرام است؟
جواب: از گوش دادن به آن که معمولاً مفسده دارد، اجتناب شود.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
⭕️ توییت "شر (شرلین سرکیسیان)" خواننده آمریکایی درباره ترامپ
✏️ می دانید چه احساسی نسبت به ترامپ دارم، او مسئول است برای مرگ تقربیا 1000 دکتر و پرستار. آن ها هنوز هیچ تجهیزات حفاظت فردی ندارند. شوخی نیست.
مردم دارند راننده های اتوبوس و خواربارفروشی را می کشند چون از آن ها می خواستند که ماسک بپوشند. اگر ماسک نزنیم می میریم!! ، رای دهنده، بودن ترامپ ارزش زندگی شما را دارد؟!
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 پست اینستاگرام رضا صادقی
✏️ بچه که بودم پدرم هر وقت دچار مشکل میشدیم یا نگران کسی میشد این دعا رو میخوند و چقد آروم میشدیم.
میجنگیم برای همدیگه و سرزمینمون و حال خوب عزیزانمون، اما لطفا به هر زبان و اعتقاد و باوری که میدونید و قبول دارید دعا کنیم، برای همه اونایی که الان بیمارن و خانواده هاشون دلنگرانن..
من همیشه به باور و اعتقاد درست همه احترام گذاشتم و محترم دونستم نگاهشون و... چون دوست دارم منم با عقایدم که باعث آزار کسی نمیشه در آرامش باشم، ضمنا اعتقاد داشتن هیچ ارتباطی به این نداره که طرف آدم خوب کامل یا بد کامله، پس نجنگید با هم، برای هم میجنگیم..
یه چیزی میشه دیگه معناش هر چی میخواد بشه، بشه.... نیست...
لطفا حتما به معنی این دعا دقت کنید
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 توضیحاتی راجع به آهنگ « 52 »
🔸 تنهاترین نهنگ دنیا؛
عنوانی بود که نیویورک تایمز
در سال ۲۰۰۴ به یک وال آبی داد! ،
قضیه از این قرار بود که تنهاترین نهنگ،
نهنگی بود که دانشمندان او را
از سال ۱۹۹۲ تحت نظر داشتند تا بالاخره
علت تنهاییاش را کشف کردند!
نهنگ ۵۲ هرتزی، نامی بود که دانشمندان
پس از ضبط صدایش برای او در نظر گرفتند.
محدوده صوتی آواز والهای آبی
بین ۱۵ تا ۲۰ هرتز است درحالی که آواز این نهنگ
فرکانسی معادل ۵۲ هرتز داشت،
در نتیجه توسط هیچ نهنگ دیگری قابل شنیدن
و شناسایی نبود...
🔸 نهنگی که هیچ پاسخی برای نغمههای عاشقانهاش دریافت نمیکند.
انگار به زبانی صحبت میکند که تنها خود
آن را میفهمد و عجیبتر آنکه در انتخاب مسیر
مهاجرت خود هم هرگز مسیر سایر نهنگها را
انتخاب نمیکند!
🔸 این داستان شاید حکایت تنهایی خیلی از ما باشد،
سخن گفتن و زیستن در آواها، رویاها و
دنیاهایی که توسط دیگران قابل دیدن،
شنیدن و درک کردن نیست.
🔸 گروه iday که یک گروه موسیقی روسی میباشد
با الهام از زندگی این نهنگ یک قطعه ساختهاست که
از صدای ضبط شده همین نهنگ هم
در این قطعه استفاده شده است.
🔸 صدای پس زمینه، آهنگ آوای تنهاترین نهنگ دنیاست.
🪕 موسیقی مصاف
@masafmusic
👇👇👇👇
iday - whale 320.mp3
8.58M
🎵 آهنگ « 52 »
🔺 از گروه iday
🎼 کانال رسمی موسیقی موسسه مصاف
@masafmusic
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم
💎 فراخوان تکمیل تیم "مقاله نویسی واحد موسیقی"
🔅 واحد موسیقی موسسه مصاف قصد دارد در زمینه تولید مقاله های مرتبط با موسیقی عضو فعال بگیرد.
🤝 برای کسب اطلاعات بیشتر، مشخصات، آثار و تجربیات خود را به صورت دقیق به آیدی زیر ارسال کنید.
️ @Masafmusicplan
️ @Masafmusicplan
🔺 مهم: این همکاری بصورت دورکاری خواهد بود.
🤝 به امید دیدار و همکاری با شما پژوهشگر گرامی
🎵 کانال رسمی واحد موسیقی موسسه مصاف
🪕 @masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 حرف حساب ناصر عبداللهی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
گفت با دنیا تقابل یا تعامل داشتن؟
پاسخ آمد هم تعامل هم تقابل داشتن
تا چه فتوایی دهد روح حقیقت جوی ما
بستگی دارد تعقل یا تجاهل داشتن
گاه باید خار بود و چشم بعضی را درید
گاه با بعضی لطافت های چون گل داشتن
پیر ما فرمود خرمشهرهای پیش رو
فتح خواهد شد، فقط باید توکل داشتن
انقلابی یعنی آماج بلا بودن ولی
هم تعهد هم تخصص هم تحمل داشتن
قطع شد دست نیازِ پیش این و آن دراز
نیست جز ذلت به سوی کدخدا پل داشتن
دور از انصاف است بعد از خواری و وادادگی
ژست پیروزی گرفتن، دیده ی زل داشتن
شیوه ی پیشین تان غیر از ضرر چیزی نداشت
ای مدیران! بعد از این باید تحول داشتن
شعر نه، این بیتها فریاد اندوه من است
کو در این ماتم کده شوق تغزل داشتن؟
✍ شاعر: علی سلیمیان
🔴 هرگونه بهره برداری از این شعر در موسیقی بدون اطلاع شاعر شرعا حرام است
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 مرور آثار ماندگار «انیو موریکونه» در شبکه «نمایش»
🔸 شبکه نمایش هفته آینده از شنبه ۲۸ تیرماه آثار انیو موریکونه آهنگساز مطرح را مرور میکند.
🔸 شبکه نمایش در ژانر منتخب هفته، به فیلمهایی با موضوع زندگینامه (بیوگرافی) میپردازد و در بخش صحنه گران، مرور آثار آهنگساز برجسته فیلم انیو موریکونه را در جدول پخش قرار داده است.
🔸 موریکونه که ساخت موسیقی بیش از ۵۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی و همچنین ۱۰۰ اثر کلاسیک را بر عهده داشت، پنجبار با فیلمهای «روزهای بهشت» (۱۹۷۸)، «مأموریت» (۱۹۸۶)، «تسخیرناپذیران» (۱۹۸۷)، «باگزی» (۱۹۹۱) و «مالنا» (۲۰۰۰) نامزد کسب جایزه اسکار شد و در سال ۲۰۰۷ میلادی جایزه افتخاری آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار را دریافت کرد و در سال ۲۰۱۶ در سن ۸۷ سالگی برای فیلم «هشت نفرتانگیز» ساخته کوئنتین تارانتینو جایزه اسکار موسیقی متن را کسب کرد.
🔸 وی با کارگردانان شاخص بسیاری چون سرجیو لئونه، برناردو برتولوچی، رومن پولانسکی، فرانکو زفیرلی، الیور استون، کوئنتین تارانتینو، جوزپه تورناتوره و پیر پائولو پازولینی همکاری داشت. با این حال، خیلیها او را با ملودی فراموشنشدنی میشناسند که برای فیلمهای ژانر وسترن اسپاگتی دهه ۶۰ میلادی به کارگردانی سرجیو لئونه ساخت.
🔸 فیلمهایی سینمایی با موسیقی این آهنگساز مطرح در باکس مرور آثار از شنبه تا جمعه ساعت ۲۱ به ترتیب «حرفهای»، «روزی روزگاری در غرب»، «تسخیرناپذیران»، «نبرد الجزایر»، «ارتش ۵ نفره»، «دسته سیسیلیها» و «خوب، بد، زشت» هستند.
🪕 @masafmusic
29.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 واکنش مانی رهنما به خبر مهاجرتش
🔸 خبرنگاری که خبر مهاجرت مرا اعلام کرد بدون این که از من چیزی بشنود خودش به نتیجه رسید و اعلام کرد، ما در خدمت کشور عزیزمان ایران هستیم.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
6563902.mp3
6.26M
🎵 آهنگ « دلارام »
🎤 خواننده و آهنگساز: حامد زمانی
🎵 تنظیم: نیما نورمحمدی
🎛 میکس و مستر: ایمان احمدزاده
🎼 کانال رسمی موسیقی موسسه مصاف
@masafmusic
🔹 جلوههای موسیقی در نغمههای آیینی / تلاوت حرفهای قرآن؛ مجموعهای از نغمههای زیبا
🔸 مهدی دغاغله با بیان اینکه تلاوت حرفهای قرآن، مجموعهای از نغمههای زیبا است که ما را از هر نوع ملودی دیگری بینیاز میکند، گفت: ترکیب مقامها در تلاوت قرآن بالاست که همین آن را فنیتر و هنریتر میکند و یکی از وجوه مهجوریت قرآن همین است که جلوههای هنری تلاوت حرفهای قرآن شناخته نشده است.
🔸 به گزارش ایکنا، مهدی دغاغله، مدرس و پیشکسوت قرآن کریم درباره «جلوههای موسیقی در نغمههای آیینی» در صفحه خود در فضای مجازی، گفت: نغمههای آیینی همه در زیر چتر موسیقی هستند؛ نغمههایی که رتیم سنگینی دارند یا نغمههایی که بدون ساز باشند مثل قرائت قرآن که گل سرسبد همه نغمههای آیینی است، اذان، تواشیح، سرودههای دینی همراه با موسیقی مثل آهنگهای سامی یوسف و ماهر زین همه به دلیل موضوعیتشان تحت عنوان نغمههای آیینی قرار میگیرند. در کلیساها برای نغمههای آیینی اصطلاح «تراتیل» را استفاده میکنند که شبیه موسیقی شرق است.
🔸 وی درباره استفاده از مقام در اذان نیز با اشاره به الهام گرفتن آهنگساز فیلم «محمدرسول الله(ص)» از اذان برای ساخت این آهنگ گفت: آهنگساز فیلم «محمد رسول(ص)» ساخته مصطفی عقاد یک موزیسین فرانسوی است که در مصاحبه خود درباره نحوه ساختن آهنگ این فیلم میگوید: «دو ماه در فضای متناسب با فیلم به سر بردم و یک روز صدایی از دور شنیدم که حال عجیبی به من داد.» آن صدا، صدای اذان بود که در مقام حجاز یا همایون فارسی خوانده میشد و آهنگساز فیلم بر اساس همین مقام، آهنگ فیلم را میسازد. چرا ما وقتی این موسیقی را میشنویم یک حس معنوی به ما دست میدهد؟ این حس معنوی به خاستگاه آن موسیقی یعنی اذان برمیگردد.
🔸 وی اظهار کرد: در تلاوت قرآن هم این ارتباطها وجود دارد. اگر بخواهیم مقایسهای بین موسیقی تلاوت قرآن و موسیقی غیر آن انجام دهیم، ارتباط تنگاتنگی میبینیم به دلیل اینکه فواصل موسیقایی یکی هستند. همچنانکه حروف الفبای فارسی ۳۲ حرف هستند و متن چه دینی باشد چه غیردینی از همین ۳۲ حرف استفاده میکنیم، نغمهها هم به همین شکل است؛ چه دینی و چه غیردینی از لحاظ نُت اشتراک دارند.
🔸 این قاری قرآن با ذکر مثالی ادامه داد: از مقام عجم یا دستگاه ماهور برای ساخت سرودههای کودکان استفاده میکنند چون ساده و با نشاط است. ۹۰ درصد سرودههای ملی هم با این مقام ساخته میشوند. این مقام جهانیترین مقام است. کاربرد این مقام در نغمههای آیینی زمانی است که میخواهیم مفهوم قاطعیت را ایجاد کنیم. در برخی از آیات قرآن که دستور الهی صادر میشود، مقام مناسب خواندن آیات، همین مقام است.
🔸 دغاغله در ادامه گفت: در نغمههای آیینی همیشه مفهوم متن در نوع مقام تأثیر دارد و کلاً این ویژگی موسیقی شرق است برخلاف غرب که موسیقی بدون متن دارند؛ ما متن یا شعر را با هم ادغام میکنیم.
🔸 این داور مسابقات بینالمللی قرآن با بیان اینکه دلیل برتر بودن تلاوت قرآن کریم و اذان و تواشیح نسبت به دیگر نغمههای دینی این است که وقتی آنها را گوش میکنید انتقالهای موسیقایی زیادی در آنها میبینید، افزود: در مصر بیشتر مردم تلاوت قرآن را برای لذت بردن از موسیقی آن گوش میدهند. در تلاوت قرآن، ترکیب مقامها یا مدولاسیون بالاست. قاریان قرآن در این زمینه خیلی جلوتر از اهالی موسیقی هستند. چون استفاده از مقام در تلاوت قرآن سختتر و فنیتر است. در این مقایسه فعلا کاری به جنبههای معنوی تلاوت نداریم و فقط از نظر جلوههای هنری صحبت میکنیم که از این نظر هم تلاوت قرآن فنیتر و هنریتر است.
🔸 وی ادامه داد: اگر میگوییم موسیقی، تأثیر بسیار خوب و مثبتی بر روح و روان ما دارد؛ این تأثیر را میتوانیم همه جا بیابیم. وقتی اذان گوش میکنیم یا نوحه «ممد نبودی ببینی» را گوش میدهیم، همین اثر را میبینیم؛ اما وقتی به سراغ قرآن میآییم بانکی از نغمههای زیبا در آن مییابیم که ما را از هر نوع ملودی دیگری بینیاز میکند.
🔸 این مدرس پیشکسوت قرآن تصریح کرد: یکی از وجوه مهجوریت قرآن همین است که جلوههای هنری تلاوت حرفهای قرآن شناخته نشده است.
🔸 وی در ادامه برای کسانی که میخواهند ملودیهای زیبا در تلاوت را بشنوند، سوره بقره مصطفی اسماعیل، سوره حشر مرحوم منشاوی، تلاوتهای استاد شبیب و محمدعمران را معرفی کرد و افزود: موسیقی یک سری فواصل صدایی است. نظم صداها یا موسیقی برای روح انسان مانند غذا برای بدن است. موسیقی یکی از وجوه تمایز انسان و غیرانسان است؛ اذان، تلاوت قرآن و ادعیه هم زیرمجموعه موسیقی هستند و در آنها جلوههای هنری موسیقی بیشتر شنیده میشود.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
6565963.mp3
2.25M
🎵 آهنگ « این بانگ آزادی »
🎤 خواننده: محمد گلریز
🎼 کانال رسمی موسیقی موسسه مصاف
@masafmusic
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم
💎 فراخوان تکمیل تیم "مقاله نویسی واحد موسیقی"
🔅 واحد موسیقی موسسه مصاف قصد دارد در زمینه تولید مقاله های مرتبط با موسیقی عضو فعال بگیرد.
🤝 برای کسب اطلاعات بیشتر، مشخصات، آثار و تجربیات خود را به صورت دقیق به آیدی زیر ارسال کنید.
️ @Masafmusicplan
️ @Masafmusicplan
🔺 مهم: این همکاری بصورت دورکاری خواهد بود.
🤝 به امید دیدار و همکاری با شما پژوهشگر گرامی
🎵 کانال رسمی واحد موسیقی موسسه مصاف
🪕 @masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 اعتراض دوستان قدیمی به محسن چاوشی در رابطه با قطعه جدیدش
🔸 ماجرا از این قرار است که روی کاور این قطعه درج شده که محسن چاوشی تنظیم اثر را انجام داده است، اما با این وجود شهاب اکبری که با چاوشی همکاری میکند و فرشاد حسامی که در سالهای اخیر از همکاران چاوشی بوده، مدعی هستند در این قطعه با چاوشی همکاری کردهاند اما چاوشی نامی از آنها در کاور یا در پست اینستاگرامی خود نیاورده و حقوق معنوی آنها را ضایع کرده است.
🔸 در واکنش به اعتراض اکبری و حسامی، محسن چاوشی در اقدامی عجیب پست اثر جدیدش در تلگرام را ریپلای کرده و شهاب اکبری را بهعنوان تنظیمکننده این اثر معرفی کرده است.
🔸 اما طبق توضیحاتی که ادمین صفحات هواداری محسن چاوشی میدهند، گویا این خواننده پیش از این آثاری را خودش تنظیم کرده و صرفاً به جهت اینکه از یک تنظیمکننده مشورت و کمک گرفته، نام آن تنظیمکننده را روی کاور آلبومش درج کرده است و اینبار تصمیم گرفته تن به این کار ندهد.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 سرقت پهپاد گروه موسیقی؛ وقتی تلآویو تحمل ساخت کلیپ جنگ 33 روزه را هم ندارد
🔸 خبرگزاری رسمی لبنان «ان ان ای» اعلام کرد، نظامیان رژیم صهیونیستی یک پهپاد را که در حال تصویربرداری برای تهیه ویدئو کلیپی به مناسبت سالگرد پیروزی در جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ بوده، دزدیدند.
🔸 بر اساس این گزارش، در حالی که خواننده «حسن حرب» به همراه تیم خود در حال خواندن سرودی جدیدی در مجاورت دیوار حائل میان لبنان و فلسطین بودند و تعدادی از مردم نیز برای مشاهده جمع شده بودند، نظامیان رژیم صهیونیستی این پهپاد از نوع « DJI» را به برای تصویربرداری کلیپ مذکور استفاده میشد در طرف مقابل به زمین نشاندند.
🔸 جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی بر لبنان از ۱۲ ژوئیه تا ۱۴ اوت ۲۰۰۶ (۲۱ تیر تا ۲۳ مرداد ۱۳۸۵) طول کشید و تلآویو ناچار شد با قبول ناکامی، قطعنامه سازمان ملل را بپذیرد.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic