🔷 گزیده سخنرانی دکتر احمد قدیری در مسجد حضرت زینب(س) پردیسان قم
🔸انقلاب اسلامی ایران به مأموریت نهایی خود در زمینهسازی ظهور نزدیک شده و برخورد تمدنی اسلام و استکبار به اوج خود رسیده است.
🔸جبهه مقابل از هشت سال پیش تاکنون با طیف متنوعی از ابزارها تمام تلاش خود را برای سرگونی کشور کلید زده و اشتباه است که گمان کنیم در دولت رئیسی فتنهای نخواهیم داشت.
🔸روحانی زمین سوخته برجای گذاشته و معیشت و اعتماد عمومی را به شدت تضعیف کرده است.
🔸تحرکات آذربایجان به پشتوانه اسرائیل، تلاشی برای نزدیک کردن تهدید به مرزهای ایران و بدل زدن دربرابر تنگ شدن عرصه بر صهیونیستهاست.
🔸باید بدانیم که دشمن طیف وسیعی از اهرمها را علیه ایران آماده دارد که تنها بخشی از آن را استفاده کرده است؛ همچنانکه جبهه مقاومت نیز مهرههای مختلفی را برای مقابله استفاده میکند.
🔸آنچه در این میان اهمیت اساسی دارد و میتواند ایران را با وجود مهرههای کمتر شطرنج، مصون از تعرض داشته و فاتح میدان نماید، فرمانده و هدایتگر این نبرد است.
🔸اگر رهبر انقلاب که به قول رایس، مشاور امنیت ملی دولت بوش، ابرحریفی است که توان خنثیسازی پیچیدهترین نقشههای آمریکا را دارد، بتواند راهبری کند، همچنان از گردنهها به سلامت عبور خواهیم کرد. اما اگر اعتماد و اعتقاد مردم و نیروهای انقلابی به ایشان سست شود، همه چیز را باختهایم.
🔸علت حملات روز افزون به رهبر انقلاب و تلاش چند لایه برای حرمتزدایی از ایشان و حکمتزدایی از تصمیماتشان همین است.
🔸همه میدانیم در شطرنج برای غلبه بر حریف، فقط مهره را جلو نمیبریم، بلکه گاهی کرّ است و گاهی فرّ. اینجاست که دست دشمن برای جنجالآفرینی در هر حرکت باز است.
🔸اگر رهبری درجایی آشکارا ورود کند، نامش را «دخالت» میگذارند و اگر جایی آشکارا ورود نکند، میگذارند به حساب «بیخیالی»!
جایی که ایشان تهاجمی عمل کند، با برچسب «آرمانگرایی» تخریب میکنند و جایی هم که بنابر مصالح تدافعی عمل کنند نامش را میگذارند «محافظهکاری»!
و این به جز هجمههای پرحجم علیه راهبردهای نظام در حوزههای هستهای، موشکی و منطقهای است.
🔸وقتی میدانیم و دیدهایم که حکیم انقلاب دهها پروژه خطرناک داخلی و خارجی را خنثی کردهاند، در مواقعی هم که مطلب مجهولی وجود دارد، لازم است استصحاب، اعتماد و اطاعت کنیم؛ خصوصا که منطقه و جهان روی دور تند تحولات افتاده و شاید حتی فرصت نشود همه چیز را برای عموم توضیح داد.
🔸همینقدر بدانیم که رهبر انقلاب، به پشتوانه اجتهاد دینی، آشنایی با علوم روز، تسلط به چهار زبان فارسی، عربی، آذری و انگلیسی، مطالعه چندین هزار جلد کتاب و صدها هزار صفحه گزارش محرمانه و غیرمحرمانه از سراسر جهان و تجربه طیف متنوعی از مسؤلیتها، چهره بیبدیلی است که در حوزههای دینی، نظامی، سیاسی، فرهنگی و غیره صاحب نظر و متخصص هستند.
🔸گذشته از اینها ویژگیهای بینظیری نیز وجود دارد که این نابغه جامع الاطراف را به نخ تسبیح قومیتهای ایران تبدیل کرده.
🔸مشهدی و اهل خراسان است؛ اصالتا اهل خامنه در آذربایجان شرقی است؛ سید و عرب است؛ به ایرانشهر و جیرفت تبعید، و زمان جنگ در جبههها بوده و از این جهت مأنوس با اهالی سیستانوبلوچستان، کرمان و خوزستان است؛ در حوزههای سهگانه جهان تشیع یعنی مشهد و قم و نجف تحصیل کرده؛ جانباز است؛ ادیب و شاعر و سخنگور است؛ اهل ورزش است؛ مرجع جامع دینی و استراتژیست نظامی است؛ و جالب است که با همه این اوصاف برخی در مجهولات و حتی معلومات نظر خود را بر ایشان ترجیح میدهند!
🔸اینجاست که باید در این آخرین غربالهای پیش از ظهور یادی کنیم از سفارش مرحوم علامه حسنزاده آملی که فرمود «گوش شما باید به فرمان رهبر باشد چون گوش ایشان به فرمان حضرت خاتم انبیاء است».
eitaa.com/joinchat/4069130240Cae9b8c767b
✳️ آمدنت بهر چه بود ای انسان؟
تفکر کن، تفکر کن، تفکر
🔻بدان که اوّل شرط مجاهده با نفْس و حرکت به جانب حق تعالی، «تفکّر» است. ... و تفکر در این مقام عبارت است از آن که انسان لااقل در هر شب و روزی مقداری و لو کم هم باشد، فکر کند در این که آیا مولای او که او را در این دنیا آورده و تمام اسباب آسایش و راحتی را از برای او فراهم کرده، و بدن سالم و قوای صحیحه، که هر یک دارای منافعی است که عقل هر کس را حیران میکند، به او عنایت کرده، و این همه بَسْط (گسترش) بساط نعمت و رحمت کرده، و از طرفی هم این همه انبیا فرستاده، و کتابها نازل کرده و راهنماییها نموده و دعوتها کرده، وظیفه ما با این مولای مالک الملوک چیست؟
🔻آیا تمام این بساط فقط برای همین حیات حیوانی و اداره کردن شهوت است که با تمام حیوانات شریک هستیم، یا مقصود دیگری در کار است؟ آیا انبیای کرام و اولیای معظم و حکمای بزرگ و علمای هر ملت که مردم را دعوت به قانون عقل و شرع میکردند و آنها را از شهوات حیوانی و از این دنیای فانی پرهیز میدادند با آنها دشمنی داشتند و دارند، یا راه صلاح ما بیچارههای فرو رفته در شهوات را مثل ما نمیدانستند؟
🔻اگر انسان عاقل لحظهای فکر کند، میفهمد که مقصود از این بساط چیز دیگر است، و منظور از این خلقت، عالم بالا و بزرگتری است، و این حیات حیوانی، مقصود بالذات (هدف اصلی) نیست. و انسان عاقل باید در فکر خودش باشد، و به حال بیچارگی خودش رحم کند و با خود خطاب کند: ای نفس شقی که سالهای دراز در پی شهوات عمْر خود را صرف کردی و چیزی جز حسرت نصیبت نشد، خوب است قدری به حال خود رحم کنی، از مالک الملوک حیا کنی، و قدری در راه مقصود اصلی قدم زنی، که آن موجب حیات همیشگی و سعادت دائمی است، و سعادت همیشگی را مفروش به شهوات چند روزه فانی که آن هم به دست نمیآید حتی با زحمتهای طاقتفرسا. قدری فکر کن در حال اهل دنیا از سابقین (گذشتگان) تا این زمان که میبینی.
🔻ملاحظه کن زحمتهای آنها (اهل دنیا و شهوات) و رنجهای آنها در مقابل راحتی آنها چقدر زیادتر و بالاتر است. آن انسانی که در صورت انسان و از جنود (دارو دسته) شیطان است و از طرف او مبعوث است و تو را دعوت به شهوات میکند و میگوید زندگانی مادی را باید تأمین کرد، قدری در حال خود او تأمل کن، و قدری او را استنطاق (پرسش) کن، ببین آیا خودش از وضعیت راضی است؟ یا آن که خودش مبتلا است میخواهد بیچاره دیگری را هم مبتلا کند؟
و در هر حال از خدای خود با عجز و زاری تمنا کن که تو را آشنا کند به وظایف خودت و امید است این تفکر که به قصد مجاهده با شیطان و نفس امّاره است، راه دیگری برای تو بنمایاند و موفق شود به منزل دیگر از مجاهده.
#اخلاق (قسمت ۱)
📚 کتاب چهل حدیث (مرحوم امام خمینی)
حدیث اول، فصل تفکّر
#حسیندارابی 👈 عضوشوید
7.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 در حلقه فرشتگان
🔹لحظاتی ماندگار و دیدهنشده از مراسم جشن تکلیف دختران در حضور رهبر انقلاب
☑️به کانال انقلابی بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/3861118976C7d082fd2da
❇️ منزل دیگر که بعد از تفکر از برای انسان مجاهد پیش میآید، منزل «عزم» است...
و تفاوت درجات انسان به تفاوت درجات عزم او است. و عزمی که مناسب با این مقام است عبارت است از بناگذاری و تصمیم بر ترک معاصی، و فعل واجبات، و جبران آنچه از او فوت شده در ایام حیات، و بالاخره عزم بر این که ظاهر و صورت خود را انسان عقلی و شرعی نماید که شرع و عقل به حسب ظاهر حکم کنند که این شخص، انسان است. و انسان شرعی عبارت از آن است که موافق مطلوبات شرع رفتار کند، و ظاهرش ظاهر رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله باشد، و تأسی به آن بزرگوار بکند در جمیع حرکات و سکنات و در تمام افعال (انجامدادنیها) و تروک (تَرْککردنیها). و این امری است بس ممکن، زیرا که ظاهر را مثل آن سرور کردن امری است مقدور هر یک از بندگان خدا.
🔻و بدان که هیچ راهی در معارف الهیه پیموده نمیشود مگر آن که ابتدا (شروع) کند انسان از ظاهر شریعت. و تا انسان، متأدّب (ادبآموخته) به آداب شریعت حَقّه نشود، هیچیک از اخلاق حسنه از برای او به حقیقت پیدا نشود، و ممکن نیست که نور معرفت الهی در قلب او جلوه کند. ...
🔻ای عزیز، بکوش تا صاحب «عزم» و دارای اراده شوی که خدای نخواسته اگر بیعزم از این دنیا هجرت کنی، انسان صوریِ (ظاهری) بیمغزی هستی که در آن عالَم بهصورت انسان محشور نشوی؛ زیرا که آن عالَم، محل کشف (آشکار شدن) باطن و ظهور سَریره (حقیقت انسانی) است. و جرأت بر معاصی کمکم انسان را بیعزم میکند. ... بیشتر از هر چه، گوش کردن به تغنّیات (موسیقی طربانگیز) سَلب اراده و عزم از انسان میکند.
🔻پس ای برادر، از معاصی احتراز (دوری) کن، و عزم هجرت به سوی حق تعالی نما، و ظاهر را ظاهر انسان کن، ... و از خداوند تبارک و تعالی در خلوات بخواه که تو را در این مقصد همراهی فرماید، و رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله و اهل بیت او را شفیع قرار ده که خداوند به تو توفیق عنایت فرماید و از تو دستگیری نماید ... زیرا که انسان در ایام حیات (زندگی) لغزشگاههای عمیقی دارد که ممکن است در آن واحد به پرتگاه هلاکت (نابودی) چنان افتد که دیگر نتواند از برای خود چاره بکند، بلکه در صدد چارهجویی هم بر نیاید، بلکه شاید شفاعت شافعین (شفاعتگران) هم شامل حال او نشود.
#اخلاق (قسمت ۲)
📚کتاب چهل حدیث (مرحوم امام خمینی)
حدیث دوم، فصل «عزم»
حسیندارابی 👈 عضوشوید
@hosein_darabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همونی که حاج قاسم گفت:
هرکس تیر به سمت این نظام انداخت آواره شد..
#فرانسه
✅ کانال هواداری استاد رائفی پور 👇
@aliakbareraefipour
يكی از نصيحت طلبان به اباذر نوشت كه مرا نصيحت كن. اباذر هم در جواب مرقوم فرمود: «به عزيزترين دوستانت ستم نكن». دوباره آن شخص نوشت كه اين مطلب روشنی بود، انسان كه به دوست عزيزش جفا نمی كند. اباذر در جواب نوشت: عزيزترين افراد نسبت به آدم، خود «او» است. (هيچ كس به اندازهی خود آدم پيش انسان عزيز نيست) فرمود: جان خود را نيازار، چون هر گناهی كه انسان مرتكب می شود، فشاری است كه بر جان خود وارد می كند.»
کتاب حکمت عبادات ص ١۵۵
❇️ از دست و زبان که بر آید
کز عهدهٔ شکرش به در آید
از امور فطریه، که هر انسان جِبِلّةً (ذاتی) و فطرتاً بدان حکم میکند، احترام مُنعِم (نعمتدهنده) است. و هر کس در کتاب ذات خود اگر تأملی کند، میبیند که باید از کسی که به انسان نعمتی داد احترام کند. و معلوم است هر چه نعمت بزرگتر باشد و مُنعم در آن انعام (نعمت) بیغَرَضتر باشد، احترامش در نظر فطرت لازمتر و بیشتر است.
🔻مثلاً فرق واضح است در احترام بین کسی که به شما یک اسب میدهد و آن منظور نظرش هست، با کسی که یک ده ششدانگی بدهد و در این دادن مِنّتی هم نگذارد. مثلاً اگر دکتری شما را از کوری نجات داد فطرتاً او را احترام میکنید، و اگر از مرگ نجات داد بیشتر احترام میکنید.
🔻اکنون ملاحظه کن نعمتهای ظاهره و باطنه که مالِک الملوک جلّشأنه (پروردگار متعال) به ما مرحمت کرده که اگر جن و انس بخواهند یکی از آنها را به ما بدهند نمیتوانند و ما از آن غفلت داریم.
🔻مثلاً این هوایی که ما شب و روز از آن استفاده میکنیم و حیات ما و همه موجودات محیط، بسته به وجود آن است، که اگر یک ربع ساعت نباشد، هیچ حیوانی زنده نمیماند، چه نعمت بزرگی است، که اگر تمام جنّ و انس بخواهند شبیه آن را به ما بدهند، عاجزند.
🔻و همینطور قدری متذکر (یادآور) شو سایر نِعَم (نعمتهای) الهی را از قبیل صحت بدن و قوای ظاهره (حواس ظاهری) از قبیل چشم و گوش و ذوق (چشایی) و لمس، و قوای باطنه از قبیل خیال و وهم و عقل و غیر آن، که هر یک منافعی دارد که حدّ ندارد. تمام اینها را مالک الملوک به ما عنایت فرموده، بدون این که از او بخواهیم و بدون این که به ما مِنّتی تحمیل فرماید.
🔻به اینها نیز اکتفا نفرموده و انبیا و پیغمبران فرستاده و کتبی فرو فرستاده و راه سعادت و شقاوت و بهشت و جهنم را به ما نموده، و هر چه محتاج به او بودیم در دنیا و آخرت به ما عنایت فرموده، بدون این که به طاعت و عبادت ما احتیاجی داشته باشد، یا به حال او طاعت و معصیت ما فرقی کند. فقط از برای نفع خود ما امر و نهی فرموده.
بعد از تذکر این نعمتها و هزاران نعمت دیگر که حقیقتاً از شمردن کلیات آن، تمام بشر عاجز است، چه برسد به جزئیات آن، آیا در فطرت شما احترام همچو مُنعِمی لازم است؟ و آیا خیانت نمودن به همچو ولینعمتی در نظر عقل چه حالی دارد؟
#پست_اخلاقی (قسمت ۴)
📚کتاب چهل حدیث (مرحوم امام خمینی)
حدیث دوم، فصل «ذکر (یادآوری)»
حسیندارابی 👈 عضوشوید
@hosein_darabi
🔴روزه نمیگیری نگیر،اما برای خدا قلدر بازی در نیار!
✍️بعضیا ماه رمضان که میشه فکر میکنن اگر به همه اعلام کنن روزه نمیگیرن و روزه گرفتن براشون اهمیتی نداره و این حرفا...خیلی روشنفکر و باحالن!
🔶️در حالیکه در روایات اومده اگر گناه هم میکنید لااقل تحت هر شرایطی ادب رو در مقابل خدا رعایت کنید!
🛑فرمان روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان،دستور صریح خود خداوند هست
وگرنه که بقیه هم راحت ترن اگر روزه نگیرن!
اگر میگیرن به خاطر ادب و اطاعت از خداست...
✍️یه گناهانی رو خدا در نهایت میبخشه و به آدم رحم میکنه چون طرف مودبه نسبت به خدا!
🔶مثلا طرف یکم حجابش مشکل داره،نمیگه آقا این دستور خدا ناعادلانست و به ما دخترا نعوذبالله ظلم شده و...
بلکه قبول داره که کارش اشتباهه،حجاب رو قبول داره ولی خب درگیر این گناهه دیگه،مثل هرکسی که درگیر یه گناهی هست.
♦️اینا به خاطر ادبشون در برابر خدا،خدا بهشون رحم میکنه و کمکشون میکنه که بیان سمت خودش.
✍کسی هم که روزه نمیگیره،حالا به هر دلیلی،شاید زخم معده داره، فشارخون داره و...
به حرمت ماه رمضان که اکثر خلق الله روزه هستن نباید روزه خواریشو آشکار کنه. چون اینجوری حرمت ماه رمضان زیر سوال میره.
🌑مثل کسی که رفته توی مراسم تشییع جنازه ،یهو یه چیز خنده دار میبینه
خب اگر بزنه زیر خنده حرمت اون جمع و اون مراسم رو شکسته و طبیعتا خانواده مرحوم ناراحت میشن.
پس باید جلوی خودشو بگیره نخنده چون هر چیزی حرمتی داره...
🔥یه عده هم هستن قلدرن و میگن ما دوست نداریم روزه بگیریم و حتی توی شبکه های اجتماعی عکس از ناهار خوردنشون میذارن و برای خدا گردن کشی میکنن..
🛑خدا اینها رو نه تنها نمیبخشه که ممکنه ازشون انتقام بگیره!
چون ما آدم ها در حدی نیستیم دستورات خدا رو به مسخره بگیریم و جلوی خدا وایسیم، اونم آشکارا!
☄️حالا انتقام خدا اینجوریه که ممکنه همونجوری که شخص روبروی خدا وایساده، خدا جوری ذلیلش کنه که همسرش روبروش وایسه و بهش بی حرمتی کنه،
بچش روبروش وایسه،دیگران لعن و نفرینش کنن توی زندگی و خلاصه کسی دیگه خودش و حرفاشو حساب نکنه و به ذلت بیفته...
⛔️پس اگر روزه هم نمیگیریم،علنیش نکنیم! با این چیزا شوخی نکنیم،قبح شکنی نکنیم تا شاید خدا در نهایت بهمون رحم کنه...
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
📕چکیده ای از سخنان حجت الاسلام قرائتی با تغییر و تخلیص
🔴 روزهداری یا کمک به فقرا؟
پیشفرض غلط در شبهات
میگن آقا مگه روزه نمیگیری که حال فقرا رو درک کنی؟ با نخوردن تو هیچ گرسنهای سیر نمیشه. الکی به خودت زحمت نده. برو عملی به یاد فقرا باش
🔻نکته اولی که تو این سوالات وشبهات باید بهش توجه کرد اینه که پیشفرض اکثر این سوالات و شبهات اصلا غلطه. یعنی ما بخاطر درک حال فقرا روزه نمیگیریم. شاید یکی از نتایج روزه گرفتن درک حال فقرا باشه. اما دلیل اصلی روزه گرفتن یا واجبات دیگه اصلا این نیست. حتی دلیل فرعی روزه هم درک حال فقرا نیست.
🔻وقتی این پیشفرض غلط درباره روزه رو قبول بکنیم که روزه برای درک حال فقراس، اون موقع کلی شبهه دیگه هم بوجود میاد، مثلا میشه گفت تو یه جامعه اگه فقیر نداشته باشه دیگه روزه لازم نیست بگیری. یا مثلا روزه برای قدیماس که اکثر مردم هیچی نداشتن بخورن، الان که وضعیت بهتر شده دیگه روزه باید برداشته بشه. و از این قبیل حرفها
🔻حالا چرا باید روزه بگیریم؟
بههمون دلیلی که باید نماز بخونیم، خمس بدیم، زکات بدیم، حج بریم و واجبات دیگه رو انجام بدیم. چون مسلمونیم و دینمون اسلامه، دین اسلام یه سری قانون و مقررات داره که توسط خداوند تبارک و تعالی که خالقمون هست وضع شده و گفته باید این کارارو انجام بدی. ماهم باید انجام بدیم، تمام.
خدا کجا گفته؟ تو قرآن، سوره بقره آیه183
(ای کسانی که ایمان آوردید، روزه بر شما واجب شده همونطور که بر پیشینیان شما واجب شده بود، شاید باتقوا شوید)
🔻تو این آیه نه بحث فقرا اومده، نه چیز دیگه. گفته خدا واجب کرده. اگرم بخوایم دلیلی برای روزه گرفتن بیاریم، و فلسفه روزه رو بیان کنیم همون چیزی که تو آیه گفته رو باید مطرح کنیم. یعنی باتقوا شدن. حریم الهی رو مراقبت کردن. کنترل نفس پیداکردن. که بحث مفصلی میطلبه از اساتید اخلاق
🔻مثال درباره پیشفرضهای غلط زیاده
مثلا میگن چرا امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن و حسین (ع) تو حمله اعراب به ایران شرکت کردن؟ درحالیکه اینطور نیست. تو هیچ منبع تاریخی چه شیعه چه سنی، چه ضعیف چه قوی، نمیتونید این نکته رو پیدا کنید که امیرالمؤمنین در جنگی از جنگهای سه خلیفه اونم به ایران شرکت کرده باشه.
بین صدها منبع از منابع اهل سنت یکی دومنبع گفتن حسنین درجنگ با ایران حضور داشتن. اونم سندی نقل نمیکنن. باعبارت مجهول "یُقال" نقل میکنن. یعنی گفته شده. کجا گفته شده؟ معلوم نیست. کی گفته معلوم نیست؟ که شیعه قبول نمیکنه. چون امیرالمؤمنین تو جنگهایی که خودشون بودن کمتر اجازه میدادن امام حسن و حسین بجنگن بخاطر حفظ جونشون. چه برسه در زمان خلفا. اصلا امیرالمؤمنین مخالف این جنگها و فتح و فتوحات بود، برای گسترش اسلام روش تبلیغ رو حضرت قبول داشت نه جنگ
🔻یا مثلا شنیدم میگن امیرالمؤمنین چهجوری هرشب برای ایتام و فقرا شیر میبرده؟😳 تو چه ظرفی میبرده؟ چقدر ظرف داشته مگه. این پیشفرض غلطه. کجا تو تاریخ اومده که حضرت برای فقرا شیر میبرده؟ هیچ جا. حضرت طعام میبرده. نون میبرده. نونهارو هم تو کیسه میگذاشته.
شیر پس چیه؟ اون زمانی که امیرالمؤمنین ضربت خورد، طبیب گفت شیر برای حضرت مفیده، یتیمان برای حضرت شیر آوردن. بعد این دوتا رو باهم ترکیب کردن، شده شبهه جدید
خلاصه اکثر شبهاتی که مطرح میشه، پیشفرضش غلطه، بدون تحقیق نباید پذیرفت.
حسیندارابی 👈 عضوشوید
@hosein_darabi
چگونگی غلبه بر گناهی مانند غضب و عصبانیت
حتما حتما بخونید
بهترین علاجها که علمای اخلاق و اهل سلوک از برای مفاسد اخلاقی فرمودهاند، این است که هر یک از این مَلَکات زشت (صفات ناپسند پایدار) را که در خود میبینی، در نظر بگیری و برخلاف آن تا چندی (مدتی) مردانه قیام و اقدام کنی و همت بگماری بر خلاف نَفْس تا مدتی، و بر ضد خواهش آن رذیله (صفت ناپسند) رفتار کنی و از خدای تعالی در هر حال توفیق طلب کنی که با تو اِعانت (یاری) کند در این مجاهده (مبارزه).
🔻مسَلماً بعد از مدت قلیلی آن خُلْق زشت رفع شده و شیطان و جُندش (لشکرش) از این سنگر فرار کرده، جنود رحمانی (لشکریان الهی) بهجای آنها برقرار میشود.
🔻مثلاً یکی از ذمایم اخلاق (اخلاقهای مورد سرزنش) که اسباب هلاکت انسان و موجب فشار قبر است و انسان را در دو دنیا مُعَذّب دارد، بَدخُلقی با اهل خانه یا همسایگان یا هم شغلها یا اهل بازار و محله است که این زاییده غضب و شهوت است.
اگر انسان مجاهد مدتی در صدد بر آید که هر وقت ناملایمی پیش میآید از برای او و آتش غضب شعلهور میشود و بنای سوزاندن باطن را میگذارد و دعوت میکند او را بر ناسزا گفتن و بدگویی کردن، (تأمل کند و) برخلاف نَفْس اقدام کرده، عاقبت بد و نتیجه زشت این خُلق را یاد بیاورد. در عوض ملایمت به خرج بدهد و در باطن، شیطان را لعن کند و به خدا از او پناه ببرد، من به شما قول میدهم که اگر چنین رفتاری کنید، بعد از چند مرتبه تکرار آن خُلق، بهکلی عوض شده و خُلق نیکو در باطن مملکت (وجود) شما منزل میکند.
🔻ولی اگر مطابق میل نَفس رفتار کنید، اوّلا در همین عالم ممکن است شما را نیست و نابود کند. پناه میبرم به خدای تعالی از غضب که میشود در یک آن (لحظه) انسان را در دو دنیا هلاک کند، خدای ناخواسته موجب قتل نَفسی (آدمکشی) بشود. ممکن است انسان در حال غضب به نوامیس الهیه (انبیا و اهلبیت علیهمالسلام) ناسزا بگوید؛ چنانچه دیدیم مردم را در حال غضب که رَدّه (سخنان ارتدادآمیز) گفتند و مرتد شدند. حکما فرمودهاند که کِشتی بیناخدا که در موجهای سخت دریا گرفتار شود، به نجات نزدیکتر است از انسان در حال غضب!
یا اگر خدای ناخواسته اهل جدال (گفتوگوی پرخاشگرانه) و مراء (دعوا) در مباحثه علمیه (گفتوگوی علمی) هستی، مدتی بر خلاف نفْس اقدام کن. در مجالس رسمی که مَشحون (پُرشده و آکنده) به علما و عوام است، مباحثه که پیشآمد کرد، دیدی طرف صحیح میگوید، مُعتَرف (ِاقرارگر) به اشتباه خودت بشو و تصدیق آن طرف را بکن. امید است در اندک زمانی رفع این رذیله (اخلاق ناپسند) شود.
#پست_اخلاقی (قسمت ۵)
📚کتاب چهل حدیث (مرحوم امام خمینی)
حدیث اول، فصل «معالجه مفاسد اخلاقیه»
حسیندارابی 👈 عضوشوید
@hosein_darabi
🍎تحلیل خیلی مهم/ حتما بخوانید.
عرض ادب و احترام خدمت همه شما
مدتیه که مردم متدین ابراز ناراحتی و نگرانی میکنند از وضعیت حجاب و ....
و خیلی ها دنبال اینند که کی این بساط بی حجابی و بی حیایی جمع میشه
در جواب این عزیزان باید عرض کنم
اولا به آخرالزمان خوش آمدید
دوما در روایت از معصومین داریم که از فتنه های آخرالزمان نترسید و حتی از اون استقبال کنید
چون این فتنه ها برای مومنین رحمت و برای کافران و مشرکین ذلت و خواری است و باعث رسوایی منافقین خواهد شد
ببینید رفقا
وقتی دم از فتنه های آخرالزمان زده میشه یعنی باید هر لحظه منتظر یک غربال باشید.
در این غربال هر بار یک عده سقوط میکنند
یک عده ای که شاید حتی فکرش رو همنمیکردید ولی سقوط خواهند کرد
البته اینم بگم این فتنه ها برکات بسیار زیادی همداره
یکی از اون برکات اینه که ناخالصی از خالصی ها جدا میشه
درسته که در فتنه های آخرالزمان تعداد زیادی ریزش میکنند
ولی رویش های این فتنه سربازان امام زمان عج خواهند بود ان شاالله
این فتنه ها شبیه به شخم زدن زمین زراعی است
یهو نگاه میکنی از دل خاک یک جواهر بیرون میاد که ارزشش از تمام اون خاک ها بیشتره
مثل شهید آرمان علی وردی
مثل شهید سید روح الله عجمیان
و خیلی از رویشهای خالصی که عین جواهر درخشیدن
ما داریم به واقعه شریف ظهور نزدیک ونزدیکتر میشیم
به همین خاطر داره جبهه خیر و جبهه شر شفاف میشه
خاصیت فتنه اینه که نفاق رو از بین میبره
نفاق که از بین بره مرز بین خیر و شر مشخص میشه
اونوقت دیگه دو جبهه داریم
یا خالص خالص میشیم و جزو جبهه حق
یا غربال میشیم و سقوط میکنیم ومیشیم جزو جبهه باطل
در زمان ظهور دیگه چیزی به نام نفاق وجود نخواهد داشت
همه چیز شفاف شفافه
دقت کنید
یواش یواش تو جامعه ، هر کس داره ذات خودش رو نشون میده
یه عده میشن آرمان علی وردی و سید روح الله عجمیان
یه عده میشن حیوانات داعشی صفت که یک مامور رو زنده زنده آتش میزنند.
مدافع امنیت وطن رو عین گرگ هار پاره ماره میکنند.
لباسشو از تنش بیرون میکشند.
کشف عورت میکنند.
شعارهای جنسی میدهند.
بدنبال با خاک یکسان کردن حرم امام رضا هستند.
قرآن آتش میزنند.
چادر از سر زنان محجبه میکشند.
شراب می خورند و می رقصند.
به نوکری برای دشمن کافر افتخار میکنند.
عروس شیطان می شوند.
خود فروشی میکنند.
و در خیابانها لیدر اغتشاش می شوند.
اینجاست که نطفه حلال و لقمه حلال و تربیت اسلامی و چنگ زدن به دامن اهل بیت و شهدا خودمون و بچه هامون رو در این فتنه نجات میده
پدر و مادرها برای بچه هاشون خیلی دعا کنند
اگر جوانی راه کج رفته پدر و مادرش دعاش کنند
خیلی سخته حاصل عمر آدم جلوی چشمش خراب بشه
عین باغداری میمونه که حاصل و دسترنجش داره جلوش خراب میشه و هیچ کاری ازش بر نمیاد
ذکر یونسیه رو در اخرالزمان یادتون نره
هر چی جلوتر بریم تکانه های این غربال زیادتر و بیشتر و بزرگتر و ناگهانی تر میشه
این غربال به هیچکس رحم نمیکنه
پدر سقوط میکنه
مادر سقوط میکنه
خواهر و برادر سقوط میکنند
دختر و پسرت سقوط میکنند
نزدیکان سقوط میکنند
رفیق های نزدیک سقوط میکنند
مسئولین سقوط میکنند
حتی برخی علما هم در غربال آخرالزمان سقوط میکنند.
سکوت خفت بار برخی از آنها را علیرغم درخواست رهبری می بینید،؟
برای همدیگه دعا کنیم
به همدیگه کمک کنیم
هوای همدیگه روداشته باشیم
اما بچه ها یادتون نره قراره یه اتفاق عالی بیفته در پایان این داستان
قراره برسیم به ساحل زیبای ظهور
قراره آقامون بیاد
قرار وارث روی زمین بشیم
قراره خدا آخرین و بهترین نوع حاکم و حکومت رو برامون بفرسته تا برما حکومت کنه
رفقا
قرار چهره زیبای امام زمانمون رو ببینیم ان شاء الله
لحظه بیداری عمومی همان لحظه طلایی منتهی به ظهور #امام_زمان(عج) است‼️🥀
#ماه_مبارک_رمضان
#حجاب خط قرمز و خط مقدم تمام ارزشهاست🚨
@bidari313yar
❇️ اقسام ریا
حدیث دوم از کتاب چهل حدیث امام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸 مقام اول؛ ریاکاری در عقاید
🔹 ۱. اظهار باورمندی به عقاید صحیح و بهحق
🔹 ۲. ابراز تَنفّر از عقاید باطل
🔸 مقام دوم؛ ریاکاری در صفات
🔹 ۱. اظهار برخورداری از صفات پسندیده
🔹 ۲. ابراز انزجار از صفات ناپسندیده و رذائل اخلاقی
🔸 مقام سوم؛ ریاکاری در عمل (ریاکاری معروف)
🔹 ۱. خودنمایی در ادای عمل عبادی
چه اصل عبادت باشد، چه کیفیت آن، چه در اجزای آن و چه در مانند آن.
🔹 ۲. تَرک ریاکارانه یک عمل
پ.ن: تَرک گناهان، حتی اگر ریاکارانه باشد، امری پسندیده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻بدان که ریا عبارت از نشان دادن و وانمود کردن چیزی از اعمال حسنه یا خصال (ویژگیهای) پسندیده یا عقاید حقه است به مردم، برای منزلت پیدا کردن در قلوب آنها و اشتهار (شهرت) پیدا کردن پیش آنها به خوبی و صحت و امانت و دیانت بدون قصد صحیح الهی.
و آن تحقق پیدا می کند در چند مقام:
مقام اول و آن دارای دو درجه است: اول آنکه اظهار عقاید حقه و معارف الهیه کند برای اینکه اشتهار به دیانت پیدا کند و منزلت در قلوب پیدا نماید. مثل اینکه بگوید: من کسی را جز خدا مؤثر در وجود نمی دانم. یا اینکه: من به غیر خدا توکل به کسی ندارم. یا بالکنایة و اشاره خود را معرفی کند به عقاید حقه. و این طور دوم رایجتر است. مثلاً صحبت توکل یا رضای به قضای الهی پیش آمد می کند، شخص مرائی (ریاکار) با یک آه یا یک سر تکان دادن خود را در سلک (جمع) آن جمعیت محسوب می دارد.
🔻درجه دوم آنکه عقاید باطله را از خود دور کند و نفس خود را از آن تزکیه (پاک) کند به قصد جاه و منزلت در قلوب، چه به صراحت لهجه باشد یا به اشاره و کنایه
🔻مقام سوم ریای معرفت پیش فقها، رضوان الله علیهم، است، دارای همین دو درجه است: یکی آنکه اتیان (انجام) به عمل و عبادت شرعی کند یا اتیان به راجحات عقلی نماید (فراگیری مسائل و مباحث برتر عقلی) به قصد ارائه به مردم و جلب قلوب، چه آنکه ذات عمل را به قصد ریا کند، یا کیفیت آن، یا شرط، یا جزء آن را، به طوری که در کتب فقهیه معترض اند.
دیگر آن که ترک عملی کند به همان مقصود.
✅ای عزیز، برای یک خیال باطل، یک محبوبیت جزئی بندگان ضعیف، یک توجه قلبی مردم بیچاره، خود را مورد سخط و غضب الهی قرار مده، و مفروش آن محبتهای الهی، آن کرامتهای غیر متناهی، آن الطاف و مراحم ربوبیت را به یک محبوبیت پیش خلق که مورد هیچ اثری نیست و از او هیچ ثمری نبری جز ندامت و حسرت. وقتی دستت از این عالم کوتاه شد، که عالم کسب است، و عملت منقطع گردید، دیگر پشیمانی نتیجه ندارد و رجوع بیفایده است.
#پست_اخلاقی (قسمت ۶)
📚 کتاب چهل حدیث (مرحوم امام خمینی)
حدیث دوم، «ریا»
هرروز ماه مبارک یک پیام اخلاقی
حسیندارابی 👈 عضوشوید
@hosein_darabi