eitaa logo
مَفْشُو| سیدمیثم میرتاج‌الدینی
1.1هزار دنبال‌کننده
150 عکس
40 ویدیو
43 فایل
طلبه درس خارج| دکتری تاریخ و تمدن| مدرس دانشگاه مفشو= کیسه‌ی قند یا کیسه‌ی حاوی انواع گیاهان دارویی [به لهجه‌ی کرمانی]
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
درسگفتار "شک به رهبر"، با موضوع بررسی برهه‌ای از تاریخ خلافت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام مبتنی بر کتاب شهید علامه محمدباقر صدر . @Masihane
. حادثه‌ی عاشورا تنها حادثه‌ی جهان است که بنی‌بشر و انبیاء و اولیاء از پیش و پس وقوع آن در صحرای کربلا، با آن گریسته‌اند. شکی نیست که موضوع روضه و مصیبت‌خوانی، ملک طلق سیدالشهداست. اصلا سنت است که حتی اگر برای موسی‌بن‌جعفر یا امام عسکری هم کسی روضه خواند، باید گریزی به کربلا بزند. سنتی که شاید ریشه در همان روایت معروف داشته باشد که: "یابن‌شبیب ان کنت باکیا لشیء فابک للحسین." (امالی صدوق، ص۱۳۰) حالا تاریخ یک صحنه‌ای از غربت و تنهایی سراغ دارد که روضه‌ی آن را حسین خوانده است. یعنی در میان اوراق عالم، حادثه‌ای چنان غم‌بار مدفون است که حسین-این موضوع ازلی‌ابدی تمام گریستن‌های پربها- خودش روایتش کرده و روضه‌اش را خوانده. اصل ماجرا، روایت تقریبا بلندی است که به زعم پر از قصور و تقصیرم چند بزنگاه اساسی دارد و آنها را برای‌تان ترجمه می‌کنم. به امید آنکه تقریر روضه‌خوانی ابی‌عبدالله را تلقی به روضه‌خوانی ما کنند. حضرت فرمود: 《پدرم صورت قبر را برهم زد تا اثری از مدفن هویدا نباشد. خاک دست‌ها را که تکاند، دلتنگی تازه رخ عیان کرد. اشک بر گونه‌هایش سرازیر شد. غم‌بار، مصیبت‌زده و دردآلود رو به سوی مرقد جدمان رسول خدا زبان به گلایه گشود که: یا رسول‌الله! زهرا را از من ربودند. دلتنگی‌ام همیشگی شد.》(امالی مفید، ص۲۸۱) گریه کرده‌ها می‌دانند، گاهی اشک‌ها جان ندارند، چنان کم‌رمق که انگار باید با فشار پلک پمپاژ شوند. باید هول‌شان بدهیم. بعد آرام آرام، نمناکی از گوشه‌های چشم راهی پیدا می‌کند و به گونه نرسیده می‌خشکد. اشک‌های سرد، اشک‌های بی‌حرارت. اما گاهی اشک داغِ بی‌محاباست. سوز دارد و شتاب. مذاب و غلتان است و نشانه‌ی عمق جراحت قلب. بی‌پلک زدن می‌ریزد. آنقدر سریع و پرمایه که داغی‌ش سرد نشده به گونه‌ها می‌رسند. من از روایت، برای علی چنین اشکی می‌فهمم. بعد حالا علی در این وضعیت گلایه‌ها دارد. عبارات یک حال و حالتی دارند -نمی‌دانم چقدر درست، چقدر غلط- اما حال و حالت‌ها چسبیده‌اند به پهنای ذهنم. حس می‌کنم علی شرم‌آگین، گلایه می‌کند. امانتی رسول خدا را آورده ولی امانتی شکسته. بعید است تاریخ چنین صحنه‌ای را باز تجربه کرده باشد. صحنه‌ی شکوائیه بردن با حالتی سربه‌زیر؟! مطالبه کننده‌ای در مقام پاسخ!! مسئولی در جایگاه سوال!! اوضاع غریبی است. باید از خدا بخواهیم یک‌بار حسین منبری برپا کند و خودش پریشان‌حالیِ علیِ بعدِ فاطمه را بازروایی کند. از بیان نحیف ما ساخته نیست. . . @Masihane
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دراین محفل مجازی با محوریت ترس غاصبان خلافت از کودتا یا ترس از بازپس‌گیری حق جانشینی توسط امیرالمومنین و نتیجه دادن روشنگری حضرت صدیقه طاهره علیه انقلاب ارتجاعی صحابی غاصب، به بررسی حوادث از رحلت پیامبر اکرم تا شهادت حضرت زهرا پرداختیم و علت غصب امکانات علی و فاطمه مانند مصادره فدک یا اصرار بر ستاندن بیعت و بعد هجوم به خانه وحی را از منظر همان «ترس» بازخوانی کرده‌ایم. این حوادث شامل خلاصه‌ای از داستان سقیفه، ایجاد یک شبه کودتای نظامی، بیعت‌گیری با زور از مردم، غیاب قاطبه‌ی بزرگان و شخصیت‌های موثر مدینه و حضورشان در سپاه اسامه، تثبیت قدرت خلافت با خالی کردن مدینه، یارگیری از داخل منازل با پول‌پاشی و سپس بازگشت سپاه اسامه پس از پنجاه روز و شروع اعتراضات وسیع و صریح و وارد میدان شدن حلقه‌ی غاصب خلافت برای شکل نگرفتن یک تشکیلات منسجم بر محور علی و هجوم به خانه حضرت زهراست. . @Masihane
معلمی و نسبت محتوا و فرم آیا می‌شود از ظرفیت برخی اینفلوئنسرها و چهره‌های پرطرفدار مجازی برای ارائه‌ی محتوای دارای ارزش اندیشه‌ای استفاده کرد؟ مدیریت فرهنگی یعنی چه؟ یعنی تربیت معلم‌های صاحب فرم و محتوا یا تولید اثر ولو از طریق ترکیب محتوای افاضل با فرم قابل قبول؟ به دیگر سخن: مدیریت فرهنگی یعنی محتوا "حتما از افاضل" و فرم "حتی از اراذل"؟ در لینک زیر توضیحات مختصری داده‌ام. https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/151195/%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA.html . . @Masihane
. در روز میلاد حضرت زهرا و روز زن و مادر، لازم دیدم چند خطی بنویسم برای مادر همه‌ی ما حضرت حوا ام‌البشر، تا شاید از اینجا دریچه‌ای کوچک گشوده شود به دنیای وسیع و عظیم زن و تذکاری باشد برای ما که متاثر از قرائت تورات تحریف شده گاهی هم حیثیت حضرت حوّا را هتک کرده و هم خاطر زن را آزرده‌ایم. اما برای آنکه بدانید دقیقا منظور من چیست، نوار سرچ گوگل را پر کنید از کلمات: آدم و حوا، میوه‌ی ممنوعه، شجره ممنوعه و... . حتما در قسمت تصاویر مواجه می‌شوید با زنی عریان یا نیمه‌عریان [نماد بدویت-آغاز] آن هم درحالیکه ماری [نماد ابلیس] او را آلت دست خود قرار داده تا آدم را بفریبد برای خوردن میوه‌ی ممنوعه[سیب]. به راستی آیا چنین بوده و آدم به وسیله‌ی حوا فریب شیطان را خورد و از بهشت هبوط کرد؟ آیا زن نماد فریب و وسوسه و نیرنگ است؟ آیا همه‌ی تاریخ مردان از طریق زنان به انحراف رفته‌اند و آیا 《همیشه پای یک زن در میان است》؟ ریشه‌های این قرائت عجیب را که در ذیل حضرت حوا ساحت زن را هتک می‌کند، باید در تورات محرف جستجو کرد. به این عبارات بنگرید: و مار از همه حیوانات صحرا[باغ بهشتی] که خداوند ساخته بود هوشیارتر بود و به زن[حوا] گفت آیا خدا حقیقتا گفته است که از همه درختان باغ نخورید؟ (سفر پیدایش/ باب سوم/1) زن پاسخ می‌دهد خیر، گفته از همه درختان بخورید به جز درختی که در وسط باغ است.‌ مار زن را وسوسه کرده و می‌گوید: بلکه خدا می‌داند در آن روز که از آن بخورید، چشمان شما باز می‌شود و مانند خدا عارف به نیک و بد خواهید شد. (سفر پیدایش/ باب سوم/ 5) و چون زن دید که آن درخت برای خوراک نیکوست و به نظر خوش‌نما و درختی دلپذیر و دانش‌افزاست، از میوه‌اش خورد و به شوهر خود نیز داد و او هم خورد. (سفر پیدایش/باب سوم/ 6) سپس با خوردن از درخت چشمان آدم و حوا به نیک و بد باز شده و عریانی خود را می‌بینند و با برگ انجیر خود را می‌پوشانند و خود را از خدا پنهان می‌سازند. و خداوند آدم را ندا داد که کجا هستی؟ آدم گفت چون آواز تو را در باغ شنیدم ترسان گشتم زیرا که عریانم پس خود را پنهان کردم. گفت چه کسی تو را آگاه کرد که عریانی؟ آیا از آن درخت ممنوعه خوردی؟ آدم گفت این زنی که قرین من ساختی از میوه درخت به من داد که خوردم. (سفر پیدایش/ باب سوم/ 9-12) و خدا به زن گفت درد و حمل تو را بسیار افزون گردانم و با درد، فرزند خواهی زائید و اشتیاق تو به شوهرت خواهد بود و او بر تو حکمرانی خواهد کرد و به آدم گفت چون که سخن همسرت را شنیدی و از آن درخت خوردی پس به سبب این کار تو، زمین ملعون شد و تمام ایام عمرت رنج خواهی کشید. (سفر پیدایش/ باب سوم/ 16-18) به این حجم از تحقیر نگاه کنید. زن دست‌مایه‌ی فریب و همکار شیطان. زن عامل نفرین زمین. زن موجودی رنج‌بر و بلاءکش و عقوبت شده با درد زایمان. زن تکوینا دارای نقطه ضعفی بزرگ: اشتیاق به مرد. یحتمل همین ضعف او را ضعیفه کرده و حکومت ازلی‌ابدی مرد بر او را تثبیت نموده است. این درحالیست که اساسا قرآن روایتی متفاوت ارائه می‌کند. در قرآن، آدم و حوا هردو باهم مورد خطابات خداوند هستند و هردو باهم فریب ابلیس را می‌خورند. نه آنکه حوّا واسطه‌ی فریب آدم باشد. (ر.ک: بقره/۳۶، اعراف/۲۰، طه/۱۲۱) ماجرای هبوط و رنج بشر هم توضیحات دیگری دارد که در این قواره نگنجد. ... و بگذرم از آن حرف‌هایی که اساسا جنس زن را آفریده از پس‌ماند گِل آدم می‌داند و او را طفیلی خلقت و ابزاری برای التذاذ مرد می‌خواند. . . @Masihane
چند خطی درباره‌ی توضیح مفهوم کوثر و ارتباط آن با مفهوم ابتر و شانئ که در سوره‌ی کوثر آمده‌اند و سپس دستاوردی که این سوره می‌تواند برای ما داشته باشد... اگر تشکیلاتی باشیم، این سوره معنای بیشتری به ما منتقل می‌کند. در لینک زیر از سایت جوان‌آنلاین تفصیل مطلب را بخوانید: http://www.Javann.ir/004W8v . . @Masihane
در دنیایی که مرز مفاهیم درهم ریخته، ما گاهی عقل را به هوش معنا می‌کنیم و جهل را به کودنی و نادانی. سپس گمان می‌کنیم جریان باطل که توسط جهل پشتیبانی می‌شود، هیچ هوش و دستگاه محاسباتی و نظام‌سازی ندارد. قرآن درعین اینکه برای باطل، عقلانیتی نمی‌شناسد، اما آن را صاحب مغز می‌داند. مغز هم یعنی هسته‌ی مرکزی فرمان‌دهی و قوه‌ی محاسباتی. این مغز کفر در تحلیل دارد. یعنی از حقایقی چشم می‌پوشد و همین نقطه ضعف اوست که باطل را "زهوق" و ابطال‌پذیر می‌کند. مطابق ادبیات دینی، عقلانیت، ذاتیِ انقلاب توحیدی و ثوره است. عقلانیتی که مستمرا درهم‌کنشی با "نقل" بازتولید می‌شود و در تقابل با مغز باطل قرار دارد. تفصیل مطلب را در صفحه‌ی اندیشه‌ی امروز روزنامه همشهری یا لینک زیر بخوانید: https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/152444/%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%B9%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D8%AD%D9%82%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D9%85%D8%BA%D8%B2-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D9%86%DB%8C%D8%AA%D9%87.html . . @Masihane
درباره‌ی نحوه‌ی آفرینش حضرت آدم و بالتبع انسان، همواره مباحث بسیار مهمی در طول تاریخ وجود داشته که با طرح فرضیه‌ی تکامل داروین، این مباحث به طور گسترده‌تری مورد توجه قرار گرفت. قرآن کریم دراین‌باره نظری را ارائه می‌کند که درعین پذیرفتن تکامل، اما تفاوتی اساسی با فرضیه داروین دارد. در این صوت سعی شده که براساس آیات قرآن مراحل خلقت آدم توضیح داده شود و این ذهنیت که خداوند آدم و حوا را به صورت مجسمه‌ای یا تندیس و کالبدی آفرید و سپس بر آن روح دمید را اصلاح نماییم. . . @Masihane
إفساد النهضات يكون بإنتاج إنسان النصف! و إنسان النصف حسب تعريفه هو الإنسان الشديد الإلحاح بطلب حقوقه و لكنه لا يقوم بالحد الأدنى من واجباته أو من ثقافة المتاح المتوفرة بين يديه! مالک‌بن‌نبی، فیلسوف شهیر و برجسته‌ی الجزایری می‌گوید: انقلاب‌ها را آدم‌های نصفه‌نیمه متلاشی می‌کنند. آدم نصفه‌نیمه یعنی کسی که حقوق خود را شدیدا با اصرار مطالبه می‌کند اما به کمترین وظایف خود عمل نمی‌کند. . @Masihane
🔎ام داود کيست؟ او همسر حسن مثنی(پسر امام مجتبی) بود که فرزندی به نام داود داشت. منصور دوانیقی خلیفه‌ی عباسی، داود و جمعی از صالحان را به زندان انداخت. ام‌داود در بی‌خبری از فرزندش، بسیار اندوهگین و بی‌تاب شد. شبیه مادر موسای کلیم آن‌گاه که دلبندش را به نیل سپرد و از احوال او بی‌خبر ماند. ام‌داود برای آرامش، محتاج "ربط قلبی" از سوی خدا بود. لذا از امام صادق کمک طلبید. حضرت هم اعمالی به او آموخت که به اعمال ام‌داود مشهور است. ✅اگر پریشان احوالید، امروز را با اعمال ام‌داود دریابید. 📚منابع: اقبال الاعمال، ج2، ص664؛ عمدة الطالب: ص98؛ عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد، ج‏20-قسم-2-الصادق‏ع، ص: 954)؛ أعیان الشیعة، جلد: ۳، صفحه: ۴۷۷ . . @Masihane
در بخش اندیشه‌ی زندگی روزنامه‌ی همشهری مروری کردم بر کتاب "حرکت" از‌ مرحوم صفایی و دنبال پاسخی برای "چیستی معنای زندگی" از کلمات ایشون بودم. تمام مطلب در صفحه‌ی اندیشه همشهری تاریخ امروز و لینک زیر قابل مطالعه است. https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/154157/%D9%87%D8%AF%D9%81-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B4%D8%A8%D8%A7%D8%B9-%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF.html . @Masihane