eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
216 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰پرونده «رویت هلال با چشم مسلح آری یا خیر؟!» 🔸آیت الله شبیری زنجانی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/760 🔹مرحوم آیت الله العظمی خویی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/761 🔸مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/762 🔹استاد شهیدی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/764 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/765 🔸استاد شوپایی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/767 🔆کانال 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
مسیر فقاهت
🔰رویت هلال با چشم مسلح 🔸مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی یکی از روایاتی که به آن استدلال کرده اند بر
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
1.88M
🔰استاد شهیدی 🔸اشکال اول به استدلال به صحیحه (اینجا) ▪️تمسک به این روایت از قبیل تمسک به عام در شبهه مصداقیه است 🌀برشی از مباحث رویت هلال 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
1.53M
🔰استاد شهیدی 🔸اشکال دوم به استدلال به صحیحه (اینجا) ▫️لزوم قید زائد در صورتی که مراد عین غیر متعارف بود ▪️تفاوت و در کلام معصوم و اثر آن در اطلاق گیری 🌀برشی از مباحث رویت هلال 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
2.09M
🔰استاد شوپایی 🔸طریقیت عنوان برای قابلیة الهلال للرویه ▪️اصل اولی : ظهور عناوین ماخوذه در خطاب در موضوعیت ▫️عناوینی که کاشفیت و طریقیت ذاتی آنهاست 🌀برشی از مباحث رویت هلال 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰پرونده «رویت هلال با چشم مسلح آری یا خیر؟!» 🔸آیت الله شبیری زنجانی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/760 🔹مرحوم آیت الله العظمی خویی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/761 🔸مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/762 🔹استاد شهیدی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/764 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/765 🔸استاد شوپایی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/767 🔆کانال 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰مفطریت آمپول و سرم ؟! 🔸در رساله جامع آیت الله آقای سیستانی مساله 58 فرموده اند که «آمپول و سِرُم، روزه را باطل نمی‌کند، هرچند آمپول یا سرم باشد»؛ دلیل عدم مفطریت آمپول و سرم هرچند تقویتی این است که اکل و شرب بر این ها 🔹البته برای بررسی این مطلب یک بحث دیگری نیز بایستی پیگیری شود و آن این است که آیا همانگونه که معمم است (البته بر فرض پذیرش ) نیز باعث تعمیم ظهور خطاب به سایر موارد میشود یا خیر ؟! در صورتی که معممیت حکمت اثبات بشود حکم مفطریت به قائم مقام اکل و شرب نیز تسری پیدا میکند زیرا این است که انسان ضعف روزه را درک کند 🔸آیت الله شبیری زنجانی باتوجه به اینکه معممیت حکمت را پذیرفته اند فرموده اند : در سرم اثر اكل و شرب كه رفع تشنگى و گرسنگى است، وجود دارد، لذا به وسيله حكمت و ملاك تعميم مى‌دهيم و مى‌گوئيم است، آمپول تقويتى نيز از همين قبيل است، چون انسان ديگر ضعف روزه را درك نخواهد كرد. همانطور كه نظر مرحوم آقاى داماد هم بود، حكمت مخصص نيست اما معمم هست، اينطور مواردى را كه حكمت اكل و شرب موجود است، نمى‌توان گفت جايز است.[درس خارج صوم ج1 ص 867] 🔹و در جای دیگر اساس تعمیم حکمت و توسعه و تضییق خطاب را می دانند : كلام مرحوم آقاى خوئى مطلب خوبى است و اين را نيز اضافه مى‌كنم كه از مجموع روايات استفاده مى‌شود كه اساس روزه مانند اكل و شرب است و بايد گرسنگى و تشنگى درك شود و از بعضى از لذائذ جنسى فاصله گرفته شود، كسى كه مى‌داند اگر به جائى رود كه از اين لذائذ بهره‌مند خواهد بود، هرگاه دچار عطش شود، به جائى مى‌رود كه ديگران اين زحمت را براى او بكشند و زحمت او را كم كنند، از مجموع روايات استفاده مى‌شود كه شارع نمى‌خواهد چنين چيزى واقع شود، تناسبات حكم و موضوع در توسعه و تضييق مفاهيم دخالت دارد، حتى اگر اكل و شرب بود، توسعه مى‌داديم، مى‌گوئيم اجتناب از اكل و شرب مقدمه براى اين است كه انسان گرسنگى و تشنگى را درك كند، لذا حتى اجتناب از آمپول تقويتى نيز جاى احتياط قوى است [ج2،ص677] 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
230323_1007.mp3
13.53M
🔰استاد شبیری زنجانی 🔸بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 📌جلسه اول/مدرس فقهی امام محمدباقر(علیه السلام) 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
سید جواد جلسه دوم.mp3
25.78M
🔰استاد شبیری زنجانی 🔸بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 📌جلسه دوم 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰27 شهر رمضان الکریم سالروز عروج شیخ الاسلام علامه محمد باقر مجلسی (رضوان الله علیه) 🌀ماه رمضان چو بیست و هفتش کم شد 🌀تاریخ وفات باقر اعلم شد 📎تصویر دستخط مبارک مرحوم علامه مجلسی در هامش بحار الانوار{از امور عجیب اینست که عدد سال ولادت من با عدد ابجد «جامع کتاب بحارالأنوار» یکی است که بعضی از دوستان خوبمان به این نکته پی برد} 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
سید جواد جلسه سوم.mp3
28.63M
🔰استاد شبیری زنجانی 🔸بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 📌جلسه سوم 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
سید جواد جلسه چهارم.MP3
27.97M
🔰استاد شبیری زنجانی 🔸بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 📌جلسه چهارم 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
سید جواد جلسه پنجم.MP3
36.32M
🔰استاد شبیری زنجانی 🔸بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 📌جلسه پنجم 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰اللهم عجل لولیک الفرج 🔸سید ابن طاووس در اقبال پس از ذکر دعای وداع با شهر رمضان الکریم مینویسد: هرچند دوری از ماه رمضان سخت است، اما باید یادمان باشد دوری از مهدی علیه السلام سخت‌تر است... 📚 اقبال الاعمال ص ۵۵۹ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔸أللّهُمَّ انصُرِ الإسلَامَ وَ أهلَهُ وَ اخذُلِ الکُفرَ وَ أهلَهُ. أللّهُمَّ انصُر جُیُوشَ المُسلِمِینَ.
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
3.71M
🔰استاد گنجی 🔸واضح البطلان بودن انسداد باب 🔹 به مقداری که وافی به معظم فقه باشد حجت داریم 🔸حل مشکل صغری ( از کجا ثقه بودن را احراز می شود؟) 🌀برشی از خارج اصول 1403/01/28 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.MP3
2.77M
🔰استاد شب زنده دار 🔸فرق بین حق و حکم 🔹آیا حقی برای شخص اعتباری متصور است؟ 🌀برشی از درس شخص اعتباری 1403/1/25 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
837K
🔰استاد شهیدی 🔹اقسام حکومت ▪️حکومت تفسیریه : حکومتی که مشتمل بر ادات تفسیر است ▫️حکومت تنزیلیه : نفی یا اثبات ادعائی موضوع ▪️حکومت مضمونیه : مضمونش این است که حکم در دلیل محکوم را مفروغ عنه گرفته است و راجع به آن می خواهد تبیین داشته باشد و مراد جدی از آن را تحدید کند مثل لا ضرر 🌀برشی از درس خارج اصول 1397/07/09 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰پرونده «رویت هلال با چشم مسلح آری یا خیر؟!» 🔸آیت الله شبیری زنجانی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/760 🔹مرحوم آیت الله العظمی خویی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/761 🔸مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/762 🔹استاد شهیدی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/764 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/765 🔸استاد شوپایی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/767 🔆کانال 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰تنجیس ماء مضاف کثیر با یک قطره خون! [بخش اول] 🌀یکی از مسائل چالش برانگیزی که در ضمن مسائل «کتاب الطهاره» مطرح می شود این است که آیا اصابت یک قطره از نجاسات مانند خون با ماء مضاف کثیر باعث تنجس ماء مضاف کثیر می شود یا خیر؟ آنچه که مسلم است این است که ملاقی با نجس اگر ماء مضاف باشد به برکت روایاتی که در مسئله وجود دارد حکم به نجاستش می شود اما محل بحث در جایی است که اگر ماء مضاف کثیر مانند یک ! با یک ملاقت کرد آیا کل این چاه نفت نجس می شود یا خیر ؟ بدین جهت بایستی بررسی شود که آیا ادله از این موارد انصراف دارد یا خیر بلکه مدلول مطابقی یا التزامی ادله این موارد را نیز شامل می شود . 🔸محقق یزدی در عروه در ذیل احکام ماء مضاف متعرض به این مسئله شده و فرموده است : و إن لاقى نجسا تنجس و إن كان كثيرا بل و إن كان مقدار ألف كر فإنه ينجس بمجرد ملاقاة النجاسة و لو بمقدار رأس إبرة في أحد أطرافه فينجس‏ کله (العروه الوثقى،ج‏1،ص 26) ایشان ملاقات ماء مضاف کثیر هرچند مقدارش 1000 کر باشد با نجس ولو مقدارش به اندازه سر سوزن باشد را باعث نجس شدن آن مضاف کثیر می داند 🔹مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی در حاشیه خودشان نسبت به موقعیت این مسئله در کلمات فقیهان فرموده است : بلا خلاف معروف أو منقول بل دعوى الإجماع عليه في الكلمات كثيرة. ( تنقیح مبانی العروه،ج1،ص206) بنابر این مسئله اجماعی است و اختلافی نسبت به تنجیس ملاقات کذایی وجود ندارد ♻️در فرسته های بعدی روایات مربوط به مقام و دلالت آن بررسی خواهد شد 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰تازه های نشر 📙 کتاب روش شناسی اجتهاد: مطالعه مکاتب اجتهادی معاصر 🔸اثر استاد ✳️ انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال مسیر فقاهت.pdf
889.3K
🔰چند صفحه ابتدایی کتاب روش شناسی اجتهاد ▫️می توانید این کتاب را به صورت آنلاین از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تهیه کنید 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
1.55M
🔰استاد قائینی نجفی 🔸وجوب تداوی و علاج نفس 🔹مفاد روایات «ان الله لم یجعل فیما حرّم شفاء و لا دواء» 🔸بالوجدان «لم یجعل» تکوینی مراد نیست 🔅فقه پزشکی 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat