eitaa logo
مسیر فقاهت
2.5هزار دنبال‌کننده
228 عکس
11 ویدیو
39 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 راه ارتباط علمی( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
@msaire_feghahat/آیت الله میلانیکانال#مسیر_فقاهت.mp3
زمان: حجم: 10.26M
🔰مرحوم آیت الله العظمی سیدمحمد هادی میلانی 🔸اقسام دو دلیلی که رابطه عموم و خصوص من وجه دارند ▫️عامین من وجه در ناحیه ▪️عامین من وجه در ناحیه با اینکه موضوعین فی الدلیلین بینهما عموم و خصوص مطلق است ▫️عموم من وجه است بین الأوّلیّة و الثانویّة ➰علت عنوان ثانویه در تعارض ماده اجتماع 🌀برشی از درس خارج فقه «صلاه مسافر» 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
@masire_feghahat/آیت الله شبیری زنجانیکانال_مسیرفقاهت#.mp3
زمان: حجم: 2.5M
🔰آیت الله شبیری زنجانی 🔸عدم کفایت با چشم مسلح ▫️علت ایشان در این مسئله ▪️عدم وارد بودن حرمت نظر به اجنبیه با تلسکوپ و تفاوت آن با مقام 🌀برشی از درس خارج فقه 1389/08/09 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
@masire_feghahat/آیت الله خوییکانال#مسیر_فقاهت.mp3
زمان: حجم: 3.11M
🔰مرحوم آیت الله العظمی خویی 🔹عدم کفایت با چشم مسلح ▫️حرکت چرخشی و انتقالی قمر ▪️محاق ▫️مقتضای ؛ و لكن هذا الوجود الواقعي لا أثر له في تكوّن الهلال و إن علمنا بتحقّقه علماً قطعيّاً حسب قواعد الفلك و ضوابط علم النجوم، إذ العبرة حسب النصوص المتقدّمة بالرؤية و شهادة الشاهدين بها شهادةً‌ حسّيّةً‌ عن باصرة عادية لا عن صناعة علميّة أو كشفه عن علوّه و ارتفاعه في الليلة الآتية. و منه تعرف أنّه لا عبرة بالرؤية بالعين المسلّحة المستندة إلى المكبّرات المستحدثة و النظّارات القويّة كالتّلسكوب و نحوه. من غير أن يكون قابلاً للرؤية بالعين المجرّدة و النظر العادي. 🌀برشی از درس خارج صوم 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰رویت هلال با چشم مسلح 🔸مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی یکی از روایاتی که به آن استدلال کرده اند برای اثبات رویت هلال با ؛ صحیحه علی بن جعفر می باشد 📎نص صحیحه :وَ سَأَلْتُهُ عَمَّنْ يَرَى هِلَالَ شَهْرِ رَمَضَانَ وَحْدَهُ لَا يُبْصِرُهُ غَيْرُهُ أَ لَه‏ أَنْ يَصُومَ قَالَ إِذَا لَمْ يَشُكَّ فِيهِ فَلْيَصُمْ وَحْدَهُ وَ إِلَّا فَلْيَصُمْ مَعَ النَّاسِ إِذَا صَامُوا [مسائل علی بن جعفر،ص150] ▪️تقریب استدلال : از برخى روایات استفاده مى شود که رؤیت با چشم عادى یا متعارف، شرط نیست. از جمله این روایات، معتبره على بن جعفر از امام کاظم (ع) در هر حال، مضمون هر دو، یکى است و آن اینکه اگر کسى به تنهایى هلال را مى بیندو غیر از او کسى آن را نمى بیند، هرگاه شک نداشته و به رؤیت خود یقین داشته باشد، ترتب آثار ماه جدید بر او واجب است. تعبیر «یرى الهلال وحده و لایبصره غیره» ظهور در دید انفرادى این شخص دارد؛ بدین معنا که تنها این شخص، هلال رامى بیند و کسى غیر از او آن را نمى بیند؛ نه اینکه کسى غیر از او هلال را ندیده است. ▫️بنابر این، روایت یاد شده - ولو با اطلاق خود - دلالت دارد که این شخص، حتى بااین فرض که چنین دیدى براى دیگر مردم ممکن نباشد - مثلا چشم او دید غیرمتعارف داشته باشد - نیز همین حکم را دارد که در روایت آمده است. از این رو،مشروط کردن بینایى و رؤیت به دیدن با چشم متعارف و عادى، وجهى ندارد. [مجله فقه اهل بیت،پیاپی 36 (زمستان 1382)] 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰پرونده «رویت هلال با چشم مسلح آری یا خیر؟!» 🔸آیت الله شبیری زنجانی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/760 🔹مرحوم آیت الله العظمی خویی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/761 🔸مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/762 🔹استاد شهیدی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/764 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/765 🔸استاد شوپایی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/767 🔆کانال 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
@masire_feghahat/استادشهیدیکانال#مسیر_فقاهت.mp3
زمان: حجم: 1.53M
🔰استاد شهیدی 🔸اشکال دوم به استدلال به صحیحه (اینجا) ▫️لزوم قید زائد در صورتی که مراد عین غیر متعارف بود ▪️تفاوت و در کلام معصوم و اثر آن در اطلاق گیری 🌀برشی از مباحث رویت هلال 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
@masire_feghahat/استادشوپاییکانال#مسیر_فقاهت.mp3
زمان: حجم: 2.09M
🔰استاد شوپایی 🔸طریقیت عنوان برای قابلیة الهلال للرویه ▪️اصل اولی : ظهور عناوین ماخوذه در خطاب در موضوعیت ▫️عناوینی که کاشفیت و طریقیت ذاتی آنهاست 🌀برشی از مباحث رویت هلال 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰پرونده «رویت هلال با چشم مسلح آری یا خیر؟!» 🔸آیت الله شبیری زنجانی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/760 🔹مرحوم آیت الله العظمی خویی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/761 🔸مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/762 🔹استاد شهیدی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/764 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/765 🔸استاد شوپایی 🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/767 🔆کانال 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰مفطریت آمپول و سرم ؟! 🔸در رساله جامع آیت الله آقای سیستانی مساله 58 فرموده اند که «آمپول و سِرُم، روزه را باطل نمی‌کند، هرچند آمپول یا سرم باشد»؛ دلیل عدم مفطریت آمپول و سرم هرچند تقویتی این است که اکل و شرب بر این ها 🔹البته برای بررسی این مطلب یک بحث دیگری نیز بایستی پیگیری شود و آن این است که آیا همانگونه که معمم است (البته بر فرض پذیرش ) نیز باعث تعمیم ظهور خطاب به سایر موارد میشود یا خیر ؟! در صورتی که معممیت حکمت اثبات بشود حکم مفطریت به قائم مقام اکل و شرب نیز تسری پیدا میکند زیرا این است که انسان ضعف روزه را درک کند 🔸آیت الله شبیری زنجانی باتوجه به اینکه معممیت حکمت را پذیرفته اند فرموده اند : در سرم اثر اكل و شرب كه رفع تشنگى و گرسنگى است، وجود دارد، لذا به وسيله حكمت و ملاك تعميم مى‌دهيم و مى‌گوئيم است، آمپول تقويتى نيز از همين قبيل است، چون انسان ديگر ضعف روزه را درك نخواهد كرد. همانطور كه نظر مرحوم آقاى داماد هم بود، حكمت مخصص نيست اما معمم هست، اينطور مواردى را كه حكمت اكل و شرب موجود است، نمى‌توان گفت جايز است.[درس خارج صوم ج1 ص 867] 🔹و در جای دیگر اساس تعمیم حکمت و توسعه و تضییق خطاب را می دانند : كلام مرحوم آقاى خوئى مطلب خوبى است و اين را نيز اضافه مى‌كنم كه از مجموع روايات استفاده مى‌شود كه اساس روزه مانند اكل و شرب است و بايد گرسنگى و تشنگى درك شود و از بعضى از لذائذ جنسى فاصله گرفته شود، كسى كه مى‌داند اگر به جائى رود كه از اين لذائذ بهره‌مند خواهد بود، هرگاه دچار عطش شود، به جائى مى‌رود كه ديگران اين زحمت را براى او بكشند و زحمت او را كم كنند، از مجموع روايات استفاده مى‌شود كه شارع نمى‌خواهد چنين چيزى واقع شود، تناسبات حكم و موضوع در توسعه و تضييق مفاهيم دخالت دارد، حتى اگر اكل و شرب بود، توسعه مى‌داديم، مى‌گوئيم اجتناب از اكل و شرب مقدمه براى اين است كه انسان گرسنگى و تشنگى را درك كند، لذا حتى اجتناب از آمپول تقويتى نيز جاى احتياط قوى است [ج2،ص677] 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
@masire_feghahat/استادشبیری230323_1007.mp3
زمان: حجم: 13.53M
🔰استاد شبیری زنجانی 🔸بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 📌جلسه اول/مدرس فقهی امام محمدباقر(علیه السلام) 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
@masire_feghahat/استادشبیریسید جواد جلسه دوم.mp3
زمان: حجم: 25.78M
🔰استاد شبیری زنجانی 🔸بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 📌جلسه دوم 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat