eitaa logo
مسیر فقاهت
2.4هزار دنبال‌کننده
224 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
7.79M
🔰استاد آملی لاریجانی 📍اشکالات اخذ در موضوع |🔸دور |🔹لغویت انبعاث عالمِ به حکم |🔸عدم موضوع و تسلسل 🌀برشی از خارج اصول 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
yaseen-029_01.mp3
1.05M
🔰آیت الله جوادی آملی 📍نشان دادن معاد به انبيا با زنده كردن اموات 🌀برشی از درس تفسیر ١٣٩٢/١١/٢٩ 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
2.45M
🔰استاد گنجی 📍 🔸تبعیض در حجیت از جهت ظهور 🔹تبعیض در حجیت از جهت الجهة 🌀برشی از خارج فقه١٤٠٣/٩/٢٨ 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
🌹🌹أسعد الله أيامكم ولياليكم بميلاد سيدة نساء العالمين وأم الأئمة الطاهرين الصدّيقة المباركة فاطمة الزهراء (عليها السلام) ثبّتنا الله تعالى وإياكم على ولايتها و رزقنا شفاعتها، وأسألكم صالح الدعاء🌹🌹 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
950.1K
🔰آیت الله العظمی شبیری زنجانی 📍وجوب اطاعت از والدین و مدی دلالت کریمه «لا تقل لهما اف» 🌀برشی از مبحث خارج فقه/اعتکاف 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
🔰رفیق سفری 🔸آقای حاج آقا رضا زنجانی از پدرش مرحوم آقای حاج سید محمد زنجانی این قضیه را نقل میکرد میخواستم از کربلا به نجف بروم و مرکوبی گرفته بودم دیدم شخص كبير العمامه ای الاغش را راند و به سوی من آمد و به من گفت مانعی نیست که من هم همراه شما باشم تا با هم به نجف برویم؟ گفتم اشکالی ندارد با هم به سمت نجف حرکت کردیم در آن موقع ماشین نبود و با الاغ و امثال آن مسافرت میکردند. 🔹آن شخص پرسید شما به قصد زیارت به نجف میروید یا برای تحصیل؟ گفتم می خواهم در نجف بمانم و استفاده علمی کنم و تصمیم دارم برای امتحان در همه دروس شرکت کنم تا هر درسی را پسندیدم در آن درس باقی بمانم به استثنای درس شیخ هادی تهرانی چون در ایران سفارش کرده اند که در درس وی شرکت نکنم. 🔸آن شخص پرسید شما قبلا نزد چه کسانی مشغول تحصیل بودید؟ گفتم نزد میرزای آشتیانی در تهران گفت مشکل است نظیر میرزای آشتیانی در اینجا پیدا شود. 🔹من از آن شخص پرسیدم شما اهل علم هستید؟ او گفت با این هیکل که نمیشود بقالی کرد گفتم شما که هستید؟ گفت همان روسیاهی که از ایران سفارش کرده اند در درسش شرکت نکنی فهمیدم او شیخ هادی تهرانی است. 🔸مرحوم آقای حاج سید محمد میگفت من هیچ وقت در درس شیخ هادی شرکت نکردم ولی آن رفاقت سفری منشأ شد که رفیق سفری شویم، یعنی هر وقت شیخ هادی میخواست مسافرت کند به من اطلاع میداد و هر وقت من میخواستم سفر کنم به شیخ هادی اطلاع میدادم. 📚جرعه ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۳۳۸ 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
کانال_مسیر_فقاهت#.mp3
1.85M
🔰استاد شهیدی 📍تقریب استظهار آیت الله سیستانی از اخبار من بلغ(تسامح در ادله سنن) 🔸اصل عمل باید باشد 🔹من بلغه ثواب علی شئ 🔸وان لم یکن 🔹کان له 🌀برشی از خارج اصول 🆔http://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰دیدگاه مرحوم آیت الله خویی نسبت به توقیعی که مشتمل بر فقره «لافرق بینک و بینها الا انهم عبادک و خلقک» می باشد 🔸خير بن عبد الله: روى توقيعا عن أبي جعفر محمد بن عثمان بن سعيد ، و روى عنه ابن عياش ، ذكره الشيخ في مصباح المتهجد في أعمال شهر رجب. أقول: هو مجهول الحال و ابن عياش ضعيف، و تقدم بعنوان أحمد بن محمد بن عبيد الله ، 🔹و مضمون التوقيع الذي أوله (اللهم إني أسألك بمعاني جميع ما يدعوك به ولاة أمرك)، غريب عن أذهان المتشرعة و غير قابل للإذعان بصدوره عن المعصوم ع 📚معجم رجال الحدیث،ج8،ص86 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
3.3M
🔰استاد قائینی نجفی 📍تقریبی نو برای به عام در مخصص منفصل ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸عام دو دلالت دارد که خاص فقط با یکی از آنها مزاحم است. خاص عام را به لحاظ شبهه حکمیه مقید کرده است ولی این مقدار از تخصیص موجب نمی‌شود که در موارد شبهه مصداقیه هم حکم عام ثابت نیست در حالی که عام حکم افراد مشکوک را از این جهت که مشکوک هستند بیان می‌کند. 🔹 در مورد مشکوک قطعا و در این دلالت معارض و مزاحمی و انطباق عنوان عام بر مورد مشکوک قطعی است. 🌀برشی از خارج اصول١٤٠٣/١٠/٣ 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
1.55M
🔰استاد شبیری زنجانی 📍فرق میان در علم اصول و دانش منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸قضایای حقیقیة در دانش منطق، بدان معناست که تمام افراد فرضی موضوع، این حکم را دارا هستند، هر چند خارجیّت نداشته باشند. 🔹قضایای شرعیة، از قبیل قضایای حقیقیۀ به اصطلاح اصولی هستند که در آن، تمام افراد موجود کنونی و موجود در آینده مشمول حکم هستند؛ ولی لزومی ندارد آن را از ظرف وجود اوسع دانسته و قضایای حقیقیة به اصطلاح منطقی قلمداد کنیم 🌀برشی از خارج اصول 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰تبادل انظار 🔹شما مخاطبین کانال مسیر فقاهت میتوانید با استفاده از لینک زیر انتقادات،پیشنهادات و سوالات و نکات مدنظرتان را پیرامون مباحث به ما منتقل کنید 🆔https://eitaayar.ir/anonymous/aK7W.v17RCC
🔰شبهه حرمت ذاتیه نماز بدون احراز طهارت 🔸یکی از مسائلی که ممکن است برای جاهل مقصری که ملتفت به مسئله هم باشد این است که در صحت وضو یا غسل شک میکند و با این حال نماز میخواند و با خودش میگوید مسئله را بعدا میکنم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔘این مسئله دو جهت دارد یکی اینکه عن جهل تقصیری عملی را انجام داده که در این رابطه صاحب عروه در بحث اجتهاد و تقلید در مسأله 16 صریحاً بیان کرده است که: 🔅عمل الجاهل المقصر الملتفت و إن كان للواقع و أما الجاهل القاصر أو المقصر الذي كان غافلا حين العمل و حصل منه قصد القربة فإن كان مطابقا لفتوى المجتهد الذي قلده بعد ذلك كان صحيحا و الأحوط مع ذلك مطابقته لفتوى المجتهد الذي كان يجب عليه تقليده حين العمل‌ 🔘دومین جهتی که در خصوص مقام (نماز بدون احراز طهارت) وجود دارد شبهه حرمت ذاتیه است که این مطلب نیز از موثقه مسعده بن صدقه استفاده میشود ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔅محَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ أَنَّ‌ قَائِلًا قَالَ لِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع- جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أَمُرُّ بِقَوْمٍ نَاصِبِيَّةٍ- وَ قَدْ أُقِيمَتْ لَهُمُ الصَّلَاةُ وَ أَنَا عَلَى غَيْرِ وُضُوءٍ- فَإِنْ لَمْ أَدْخُلْ مَعَهُمْ فِي الصَّلَاةِ- قَالُوا مَا شَاءُوا أَنْ يَقُولُوا- أَ فَأُصَلِّي مَعَهُمْ ثُمَّ أَتَوَضَّأُ إِذَا انْصَرَفْتُ وَ أُصَلِّي- فَقَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ع سُبْحَانَ اللَّهِ- أَ فَمَا يَخَافُ مَنْ يُصَلِّي مِنْ غَيْرِ وُضُوءٍ- أَنْ تَأْخُذَهُ الْأَرْضُ خَسْفاً. 🔹در این روایت می گوید من وضو ندارم و وقتی اذان می گویند در مسجد با قوم نواصب هستم؛ آیا همراه این ها نماز بخوانم و بعد به منزل می روم و نماز را اعاده می کنم؟ که حضرت می فرماید؛ آیا نمی ترسد کسی که نماز بی وضو می خواند که زمین او را ببلعد. که ظاهر آن این است که حرام است و بر عمل مباح و نیز مکروه خسف الأرض نمی کنند که در حقّ هارون و سفیانی وارد شده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸بنابر این شبهه این است که: کسانی که طهارت را احراز نمی کنند، نماز خواندنشان خالی از اشکال نیست. و در روایت «من یصلی من غیر وضوء» است و قید علم ندارد که «و هو یعلم أنه لیس علی وضوء» و انصراف به فرض علم به وضو نداشتن، وجهی ندارد. شارع می گوید نماز بی وضو خواندن حرام است و این که ارتکاز قبول نمی کند ناشی از تعلّم احکام و عدم تعلّم فتوای معروف در این مورد است. و شبهه حکمیه قبل از فحص است و استصحاب می گوید با این وضوی مشکوک طهارت پیدا نکردی. 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat