eitaa logo
کانال مسجدی ها (مسجدالاقصی)
1.9هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
3هزار ویدیو
754 فایل
🖤بسم رب الحسین🖤 🕌 ادرس: اراک، خ دانشگاه، منطقه خانه سازی 🇮🇷 مدیر کانال: @mojtaba1570 دارای کانون فرهنگی امام رضا ع با محوطه ورزشي فوتبال و والیبال، اتاق IT، کلاس مهد قران، هیئت مذهبی، کتابخانه، گروه سرود، اتاق پخش فیلم، کلاس هاي کاردستی و خلاقیت ..
مشاهده در ایتا
دانلود
امام صادق عليه السلام: مَن كانَ لَهُ دارٌ و احتاجَ مُؤمِنٌ إلى سُكناها فَمَنَعَهُ إيّاها قالَ اللّهُ عَزَّ و جلَّ: مَلائكَتي، عَبدي بَخِلَ على عَبدي بِسُكنَى الدُّنيا، و عِزَّتي لا يَسكُنُ جِناني أبدا هر كه خانه اى داشته باشد و مؤمنى، به سكونت در آن نيازمند باشد و او آن را از وى دريغ دارد، خداوند عزّوجلّ فرمايد: فرشتگان من! بنده ام از سكونت دادن بنده ام در دنيا بخل ورزيد. به عزّتم سوگند كه هرگز در بهشت من سكونت نكند 📚ميزان الحكمه جلد5 صفحه341 به مستاجرین https://eitaa.com/masjedolaghsa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 یا سید الغریب به حرمت حبیب، دلتنگم عجیب سیدنا المظلوم، سیدنا العطشان، سیدنا الغریب، حسین....... 😭😭 ➖ أللهم عجل لولیك الفرج ➖ أللهم ارزقنا زیارته وشفاعته في الدنيا والآخرة @masjedolaghsa
امام خامنه ای: فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد. و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است. اگر از فضای مجازی غافل باشیم اگر نیروهای مؤمن و انقلابی این میدان را خالی کنند مطمئنا ضربه خواهیم خورد. هر کس به اندازه وسع و توان و هنر خود باید در این میدان حضور یابد. ۱-گاهی انسان حرف حق را می تواند با استدلال قوی و با زبان شیوا و هنرمندانه بیان کند که این حرف به گوش و چشم هزاران و شاید میلیونها مخاطب برسد . ۲-گاهی شاید ما حرفی برای گفتن نداشته باشیم اما می توانیم با انتشارمطالب يك كانال، انعکاس دهنده کارهای خوب و هنری دیگران در فضای مجازی بشویم و در ثواب اين عمل شريک باشيم. ۳-گاهی با یک کلام یک جمله می توانیم باعث تقویت روحیه جناح مؤمن انقلابی فعال در فضای مجازی بشویم. به اعتقاد من امروزه ذکرمستحبی بعد از نماز ما کارفرهنگی و جهادی در فضای مجازی است. @masjedolaghsa جهت ارتباط با ادمین کانال: @Admin_aghsa لینک کانال: https://eitaa.com/masjedolaghsa https://eitaa.com/masjedolaghsa https://eitaa.com/masjedolaghsa منتظر قدوم سبز شما در کانال اخلاقی ومعرفتی مسجدالاقصی هستیم✌ مارو به دوستان خود معرفی کنید🙏🌹 https://eitaa.com/masjedolaghsa
➖امر به حجاب در روایات 🛑حَتَّى هَجَمَ عَلَيْهِمُ النَّبِيُّ ص وَ نِسَاءُ الْأَنْصَارِ فِي أَفْنِيَتِهِمْ عَلَى أَبْوَابِ دُورِهِمْ وَ خَرَجَ الرِّجَالُ إِلَيْهِ يَلُوذُونَ بِهِ وَ يَثُوبُونَ إِلَيْهِ‏ وَ النِّسَاءُ نِسَاءُ الْأَنْصَارِ قَدْ خَدَشْنَ الْوُجُوهَ وَ نَشَرْنَ الشُّعُورَ وَ جَزَزْنَ النَّوَاصِيَ وَ خَرَقْنَ الْجُيُوبَ وَ حَزَمْنَ الْبُطُونَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَلَمَّا رَأَيْنَهُ قَالَ لَهُنَّ خَيْراً وَ أَمَرَهُنَ‏ أَنْ يَسْتَتِرْنَ وَ يَدْخُلْنَ مَنَازِلَهُن‏ 🔰در جنگ احد وقتی خبر شهادت پیامبر صلی الله علیه و اله شایعه شد : تا اينكه پيامبر بر آنها درآمد و زنان انصار در حياط خانه‏هايشان پشت درها چشم به راه بودند و مردانشان از خانه‏ها بيرون ريخته گرد آن حضرت مى‏گشتند و از گريختن خويش پوزش مى‏طلبيدند و زنان، يعنى زنان انصار چهره خويش مى‏خراشيدند و موى پريشان مى‏كردند و تارك بريده و گريبان چاك زده و در برابر پيامبر كمرها را بسته، و چون چشم آنها به پيامبر افتاد پيامبر آنها را دلدارى داد و به زبان خوش با آنها سخن گفت و به آنها دستور داد خود را بپوشانند و به خانه‏هاى خود بروند 📚:الكافي ج‏8، ص: 322 @masjedolaghsa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام سه نکته درباره رکوع ➖در رکوع باید به مقدار ذکر واجب، بدن آرام باشد. اگر نمازگزار پیش از آن که به مقدار رکوع خم شود و بدنش آرام گیرد، عمداً ذکر رکوع را بگوید، نمازش باطل است. ➖اگر پیش از تمام شدن ذکر واجب، عمداً سر از رکوع بردارد نمازش باطل است. ➖ بعد از تمام شدن ذکر رکوع، باید بایستد و بعد از آن که بدن آرام گرفت به سجده رود، و اگر عمداً پیش از ایستادن یا پیش از آرام گرفتن بدن به سجده رود، نمازش باطل است. 💠داستان ایجاد انگیزه یکی از علماء به همراه کاروانی از سفر زیارت کربلا و نجف برمی گشتند که گرفتار راهزنان شدند و دار و ندارشان را دزدیدند. آن عالم می گوید: « من در بین اموالم کتابی داشتم که سالها با زحمت و مشقّت زیادی آن را نوشته بودم و چون خیلی مورد علاقه ام بود همه جا همراه خودم می بردم. برای همین دزدها آن کتاب را هم دزدیدند. مانده بودم چه کار کنم. دست آخر یکی از دزدها را کنار کشیدم و گفتم: من کتابی در میان اموالم داشتم که شما آن را به غارت برده اید. به دردتان نمی خورد، اگر ممکن است آن را به من برگردانید . دزد گفت: ما بدون اجازه رئیسمان نمی توانیم کتاب شما را پس بدهیم و اصلاً حق نداریم دست به اموال بزنیم. گفتم: رئیس شما کجاست؟ گفت: پشت این کوه چادر زده است. با آن دزد همراه شدیم و به چادر رئیسشان رفتیم، وقتی وارد شدیم دیدم که رئیس دزدها در حال خواندن نماز است! وقتی که نمازش تمام شد آن دزد به رئیس خود گفت: این عالم یک کتابی بین اموال دارد و آن را می خواهد، اگر اجازه دهید کتابش را پس دهیم. من به رئیس راهزنان گفتم: نمی دانستم رییس دزدها هم نماز می خواند؟! نماز کجا؟!! دزدی کجا؟!! گفت: هیچ عاقلی همه ی پل های پشت سرش را خراب نمی کند. درست است که من رئیس دزدها هستم ولی نباید رابطه‎ی خود را با خدا از بیخ قطع کنم. بالاخره باید یک راه آشتی را باقی گذاشت. فکر نمی کردم عالمی مثل شما بین کاروان باشد؛ به احترام شما همه ی اموال را برمی گردانیم. و دستور داد همین کار را کردند و ما هم خوشحال با اموالمان به سمت وطن روانه شدیم. پس از مدّتی که دوباره به زیارت کربلا و نجف رفتم، در حرم امام حسین (ع) همان مرد را دیدم که با حال خضوع و خشوع گریه و دعا می کرد. وقتی که مرا دید شناخت و گفت: مرا می شناسی؟ گفتم: آری! گفت: راه آشتی کار خودش را کرد! من نماز را ترک نکردم خدا هم توفیق توبه به من داد. از دزدی دست برداشتم و هر چه از اموال مردم نزد من بود، به صاحبانشان برگرداندم و هر که را نمی شناختم از طرف آنها صدقه دادم. حالاهم افتخار زیارت امام حسین را پیدا کرده ام. خدا هوای همه ی بنده هایش را دارد. 🟢فضیلت و اهمیت نماز در دين اسلام تأكيد زيادي بر اقامه نماز شده است؛ همانطور که در اديان گذشته از جايگاه والایی برخوردار بوده و همۀ انبياء گذشته بر آن تأكيد ورزيده‏اند. ➖ پس از امر به ولايت‏پذیری، مهم‏ترين فریضه‏ای كه در اسلام مورد توجه قرار گرفته، نماز است؛ همانگونه که پذيرش همۀ اعمال و عبادات بندگان مشروط به قبولي نماز است و قبولي نماز متوقف بر پذيرش ولايت است. ➖ نماز و سایر عبادات، براى خداوند متعال سودى به همراه ندارد و اگر هيچ كس در تمامى هستى سر بر آستان بندگی حق تعالی نسايد، بر دامن كبريايى او گردى نمى‏نشيند؛ ولى غفلت انسان از خداوند، زمينۀ سقوط وى به پست‏ترين درجات را فراهم مى‏كند. ➖مرحوم صاحب جواهر چکیده آیات و روایات را در چند جمله اینگونه بیان فرموده‏اند: «التي تنهى عن الفحشاء و المنكر، و بها تطفأ النيران و قربان كلّ تقي و معراج كلّ مؤمن نقي و تغسل الذنوب كما يغسل النهر الجاري درن الجسد، و تكرارها كلّ يوم خمساً كتكراره و أوصى اللّٰه بها المسيح ما دام حيّاً و غيره من الرسل، بل هي أصل الإسلام، و خير العمل، و خير موضوع، و الميزان، و المعيار لسائر أعمال الأنام، فمن و فى بها استوفى أجر الجميع و قبلت منه كلّها. فهي حينئذٍ للأعمال بل للدين كالعمود للفسطاط، و لذا كانت أوّل ما يحاسب به العبد و ينظر فيه من عمله، فإذا قبلت منه نظر في سائر عمله و قبل منه، و إذا ردّت لم ينظر في باقي عمله و ردّ عليه» 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰 https://eitaa.com/masjedolaghsa
نماز نهی از فحشا و منکر می‏کند و با آن آتش جهنم خاموش می‏شود. نزدیک کنندة هر انسان با تقوا به خداوند و باعث اوج‏گیری هر مؤمن باتقوایی است. گناهان را می‏شوید، همانگونه که نهر جاری بدن را از کثافات تمیز می‏کند. و تکرار نماز پنج مرتبه در هر روز مثل تکرار شستن است. و خداوند حضرت مسیح(ع)را تا زنده بودند و پیامبران دیگر را به آن توصیه فرمود. نماز اصل اسلام و بهترین عمل و بالاترین موضوع است. نماز معیار قبولی و رد بقیة اعمال مردم است. هر کس به نماز وفا کرد، بقیة اعمال هم از او قبول می‏شود، پس نماز برای اعمال بلکه برای دین همانند ستون خیمه است. از این‏رو، اول چیزی که از بنده حساب آن را می‏خواهند و از بین اعمال به آن توجه می‏کنند، نماز است و اگر قبول شود، به بقیة اعمال او توجه و پذیرفته می‏شود و اگر نماز رد شود، به بقیة اعمال نگاه نشده و رد می‏شود» ➖در اهميت نماز همين بس كه در هيچ حال و زمانى نماز از انسان ساقط نمى‏شود. قرآن كريم مى‏فرمايد:«إِنَّ الصَّلاةَ كانَتْ‏ عَلَى‏ الْمُؤْمِنينَ‏ كِتاباً مَوْقُوتاً»نماز بر اهل ايمان، در اوقات معیّن مقرّر شده است. علامه طباطبایی ذیل آیه فوق می‏نویسد:«نماز فریضه‏ای است لا یتغیّر و ثابت و بنابر این اطلاق موقوت بر کلمة کتاب، اطلاق ملزوم بر لازمة چیزی است و مراد از کتاب موقوت، کتابی مفروض و ثابت و غیر متغیر است.» ➖اميرمؤمنان علي(ع) در وصاياي خود بعد ازآن كه فرق مباركش با شمشير ابن ملجم جنايتكار شكافته شد، فرمود: «اللَّهَ اللَّهَ فِي‏ الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِينِكُمْ؛ خدا را خدا را درباره نماز، چرا كه ستون دين شما است. ➖حضرت صدیقة طاهره در خطبه معروف به «فدكيه»، بعد از آنکه حمد و ثنای حضرت حق را بجای می‏آورد و از زحتها و تلاشهاي پدر بزرگوارشان، به نحو شایسته‏ای قدردانی می‏کند، به اهمیت و فلسفه برخی از دستورات مهم اسلامی پرداخته و می‏فرماید: «فَجَعَلَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْر؛ خداوند متعال ایمان را وسیلة پاکی شما از شرک و نماز را برای دوری از کبر و غرور شما قرار داده است.» در این کلام حکیمانه، بانوی بزرگوار اسلام بعد از ذکر ایمان، نماز را بیان می‏کند که این دو از هم جدایی ناپذیرند. در حقیقت نماز، ثمرۀ ایمان به خداست. 🟢فلسفه( رمز و راز نماز) نماز به عنوان يكي از اصلي‏ترين آموزه‏هاي دين اسلام داراي رازهاي نهفته‏اي است كه توجه به آنها اهميت اين ركن اساسي را بيش‏تر تبيين مي‏كند. از جمله اين رازها: ➖نماز مهم‏ترين ابزار بازدارنده از زشتيها و بديها است كه اين بازدارندگي، خود باعث رسيدن بندگان به قرب الهي مي‏شود؛ چنانچه امام رضا(ع) می‏فرماید:«الصَّلاةُ قُرْبانُ كُلِّ تَقِىٍّ»نماز وسيله تقرّب هر متّقى است. وقتى انسان متذكر خدا بود و خدا را مراقب خويش ديد، قهراً از انجام گناه و منكرات شرم و حيا مى‏كند؛ بنابراين يكى از اهداف نماز، بازدارندگي از فحشا و منكرات است؛ همانطور که قرآن کریم بدان اشاره می‏کند و می‏فرماید:«إِنَّ الصَّلَوةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنكَر»همانا نماز انسان را در دنيا از زشتیها و گناه باز مى‏دارد.(۱) ➖نماز، بهترين وسيله براي به ياد خدا بودن است. ذكر و ياد خدا از يك سو عامل بازدارندگي انسانها از بديها و زشتيهاست و از دگر سو خود نيز يكي از مواردي است كه باعث تقويت و گسترش تقوا و پرهيزگاري در انسان مي‏شود. از آنجا كه انسان موجودی فراموش‏كار است، هر چند ساعت يك بار، با خواندن نماز، خداى سبحان را ياد كرده و متذكر وجود لايتناهى او مى‏شود. قرآن كريم در اين باره مى‏فرمايد:«وَ أَقِمِ الصَّلَوةَ لِذِكْرِى» نماز را برپا دار تا به ياد من باشى.» ➖نماز كانون يادآوري هميشگي اصول تربيتي اسلام است چرا که نماز بسیاری از اصول تربیت اسلامی را در خود گنجانده است؛خوردن و آشامیدن در آن ممنوع است؛ خندیدن، آن را خراب می‏کند؛ گریستن برای غیر خدا، برای هر موضوعی از موضوعات دیگر خرابش می‏کند، زیرا در حال نماز انسان باید بر تمایلات خود از قبیل خوردن و خوابیدن غلبه کند و بر احساسات خود از قبیل خندیدن و گریستن مسلط باشد و خود را نگهدارد. ➖خشوع و خضوع از مهم‏ترين هدف از اهداف تشريع نماز است. به طور مؤدب ايستادن، ركوع كردن، جبين به خاك ساييدن، سجده و نشستن دو زانو و… همه نشانه‏هاى خضوع است. و اين حقى است از خداى سبحان كه هر انسانى موظّف به اداى آن است. خشوع و خضوع، به تدريج در روح و جان انسان اثر گذاشته و انسان را در برابر ساير افراد متواضع مى‏كند. امام على(ع) مى‏فرمايد: «وَ مِنْ تَعْفِيرِ عَتَاقِ‏ الْوُجُوهِ بِالتُّرَابِ تَوَاضُعاً؛ [خداى سبحان نماز را مقرر داشت تا] پيشانى از روى تواضع به خاك ماليده شود.»(۲) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰 https://eitaa.com/masjedolaghsa
🔵آداب نماز برای نماز آداب و شرایطی لازم است تا انسان به آثار و برکاتی که در نماز وجود دارد دست پیدا کند به برخی از آداب نماز اشاره میکنیم؛ ➖۱.صفای دل صفای دل یعنی خالى بودن دل از موانع قبول، از جمله آداب نماز است انسان باید قلب خود را از هر چه غیر خداست خالی کند. حضرت صادق(ع) می‏فرماید: «إِذَا اسْتَقْبَلْتَ الْقِبْلَةَ فَآیِسْ مِنَ الدُّنْیَا وَ مَا فِیهَا وَ الْخَلْقِ وَ مَا هُمْ فِیهِ وَ فَرِّغْ قَلْبَکَ عَنْ کُلِّ شَاغِلٍ یَشْغَلُکَ عَنِ اللَّهِ تَعَالَى وَ عَایِنْ بِسِرِّکَ عَظَمَةَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اذْکُرْ وُقُوفَکَ بَیْنَ یَدَیْهِ؛ هرگاه رو به قبله ایستادى، پس از دنیا و آنچه در آن است و از خلق و آنچه که با آنان است، مأیوس شو و دل را از هرچه که از خدا بازت می‏دارد، آزاد کن. در باطن به عظمت و بزرگى خدا توجه کن و وقوف خود را در برابر خداوند یاد آور!»(۳) ➖۲.خشوع قرآن کریم در وصف مؤمنین می‏فرماید: «الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ» «مؤمنان کسانى هستند که در نمازشان خاشع هستند.» و نیز می‏فرماید: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی «نماز را به پاى دار تا به یاد من باشى.» در این آیه فلسفه و نتیجة نماز را توجه به معبود و تذکر نسبت به خداوند معرفی کرده است. امام صادق(ع) می‏فرماید: «لَا تَجْتَمِعُ الرَّغْبَةُ وَ الرَّهْبَةُ فِی قَلْبٍ إِلَّا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ فَإِذَا صَلَّیْتَ فَأَقْبِلْ بِقَلْبِکَ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِنَّهُ لَیْسَ مِنْ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ یُقْبِلُ‏ بِقَلْبِهِ‏ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی صَلَاتِهِ وَ دُعَائِهِ إِلَّا أَقْبَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْهِ بِقُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ إِلَیْهِ وَ أَیَّدَهُ مَعَ مَوَدَّتِهِمْ إِیَّاهُ بِالْجَنَّةِ؛ ترس و امید در قلبی جمع نمی‏شود؛ مگر آنکه بهشت بر آن واجب می‏شود، پس زمانی که نماز خواندی، با قلب خود به خداوند عزوجل روی کن! هر آینه هیچ بندة‏ مؤمنی نیست که در نماز و دعا با قلبش به خداوند عزوجل روى آورد، جز اینکه خداوند دلهاى مؤمنین را به او متوجه ساخته، با دوستى ایشان وى را در بهشت تأیید می‏کند.»(۴) روزی پیامبر(ص)نمازگزاری را دید که در حین نماز با ریش خود بازی می‏کرد، پس فرمود: «أَمَا هَذَا لَوْ خَشَعَ قَلْبُهُ لَخَشَعَتْ جَوَارِحُهُ؛ اگر این فرد قلبش خاشع بود، اعضای بدن او نیز خاشع می‏شد.» (۵) ➖۳.حضور قلب خداوند می‏فرماید: «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ» واى بر نمازگزارانى که از نمازشان غافل‏اند. خداوند متعال در این آیه نمازگزارانى را که از نمازشان غافل هستند؛ یعنى به غایت، نتیجه و روح نماز توجهی ندارند، مذمت فرموده است. و نیز می‏فرماید: «لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُکارى‏ حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ» «به نماز نزدیک نشوید و حال آنکه مست باشید، تا اینکه بدانید چه مى‏گویید. که به قرینة جملة «حتى تعلموا ما تقولون» می‏توان نتیجه گرفت که انسان باید در نماز بفهمد که چه می‏گوید. پیامبر(ص)فرمود: «إِنَّ اللَّهَ مُقْبِلٌ عَلَى الْعَبْدِ مَا لَمْ یَلْتَفِتْ؛ تا زمانی که انسان از خداوند غافل نشود، خدا به آدمی توجه دارد.» (۶) پیغمبر خدا(ص)می‏فرماید: «لَا یَقْبَلُ اللَّهُ صَلَاةَ امْرِئٍ لَا یَحْضُرُ فِیهَا قَلْبُهُ‏ مَعَ‏ بَدَنِهِ‏؛ خداوند نماز کسی را که قلبش با بدنش حاضر نباشد، قبول نمی‏کند.»(۷) حضرت باقر(ص)می‏فرماید: «إِنَّ الْعَبْدَ لَیُرْفَعُ لَهُ مِنْ صَلَاتِهِ نِصْفُهَا وَ ثُلُثُهَا وَ رُبُعُهَا وَ خُمُسُهَا فَمَا یُرْفَعُ إِلَّا مَا أَقْبَلَ عَلَیْهِ مِنْهَا بِقَلْبِهِ وَ إِنَّمَا أُمِرُوا بِالنَّوَافِلِ لِیُتَمَّمَ لَهُمْ بِهَا مَا نَقَصُوا مِنَ الْفَرِیضَةِ؛ همانا گاه از نماز بنده نیمى بالا می‏رود و یا یک سوم و یا یک چهارم و یا یک پنجم، پس از نماز بالا نمی‏رود؛ مگر آن مقدار که با قلب بدان توجه شده باشد و همانا به خواندن نمازهای مستحب دستور داده شده که به وسیلة آن کاستیهای نماز واجب تکمیل شود.» (۸) از رسول خدا(ص) روایت شده است که فرمود: «إِذَا قَامَ الْعَبْدُ إِلَى الصَّلَاةِ فَکَانَ هَوَاهُ وَ قَلْبُهُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى انْصَرَفَ کَیَوْمٍ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ؛ زمانی که بنده به نماز می‏ایستد و علاقه و قلبش با خداوند تعالی است، از نماز فارغ می‏شود مانند روزی که مادرش او را به دنیا آورد.» (۹) ➖۴.نشاط قرآن در مذمّت منافقین می‏فرماید: «إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا کُسالى‏» «هرگاه به نماز می‏ایستند، با کسالت و بی‏حالى می‏ایستند.» و در جای دیگر می‏فرماید: «وَ لا یَأْتُونَ الصَّلاةَ إِلَّا وَ هُمْ کُسالى‏»؛ «نماز را به جا نمی‏آورند؛ مگر در حال کسالت.» 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰 https://eitaa.com/masjedolaghsa
💠داستان عرب بیابانی به مسجد پیامبر آمد و حضرت امیرالمؤ منین (ع)در مسجد حاضر بودند. عرب نمازی با سرعت و عجله خواند و مراعات هیچگونه آداب از قرائت و ارکان و واجبات را ننمود. بعد از آنکه خواست از مسجد بیرون رود، حضرت امیر(ع) او را صدا زدند که بیا نماز را دوباره از روی تاءنی و با آداب بخوان، که این نماز را که خواندی درست نبود. عرب از ترس (نعلین) حضرت، نمازی با آداب و با تاءنی خواند و مراعات قرائت و ترتیل و خضوع را نمود. بعد از تمام شدن نماز، امیرالمؤ منین (ع) فرمود: ای عرب این نماز که خواندی بهتر از نماز اولی نبود؟ گفت: بخدای قسم نه یا امیرالمؤ منین، زیرا که نماز اول از ترس خدا بود و نماز دوم از ترس نعلین شما بود (حضرت خندید). 💠داستان پیامبر (ص)با یاران خود نماز خواند سپس در میان گروهی از یاران خود در مسجد نشست. مردی وارد مسجد و مشغول خواندن نماز شد، ولی رکوع و سجودش را صحیح و به طور کامل انجام نمی داد. پیامبر (ص) فرمود: «نَقَرَ کنَقْرِ الْغُرَابِ لَئِنْ مَاتَ هَذَا وَ هَکذَا صَلَاتُهُ، لَیمُوتَنَّ عَلَی غَیرِ دِینِی» مانند کلاغ نوک به زمین زد: اگر بدین حال بمیرد و نمازش چنین باشد، بر غیر دین من مرده است.(۱۰) 💠داستان به رسول خدا (ص) گفتند: فلان جوان که در نماز جماعت شما حاضر می‌شود چشم‌چران است و به نامحرم نگاه می‌کند. حضرت فرمود: او را به حال خود واگذارید که این نماز جماعت سبب ترک این عادت زشتش می‌شود. بعد ازمدتی به پیامبر اسلام (ص) خبر دادند که آن جوان موفق به توبه از آن عادت زشت شده است. 💠داستان خدا به حضرت موسی (ع) وحی می‌کرد که می‌دانی چرا تو را برگزیدم؟ و از میان خلق تو را کلیم خود گردانیدم؟ موسی گفت: نمی‌دانم پروردگار من. فرمود: برای آنکه بر احوال بندگان خود نظر کردم و در میان ایشان کسی ندیدم نزد من از تو ذلیل‌تر باشد به درستی که تو چون از نماز فارغ می‌شوی دو طرف روی خود را بر خاک می‌گذاری. 💠داستان ابن عبّاس گوید: من و سلمان در زیر درختى نشسته بودیم . سلمان شاخه درختى را که برگهایش خشک شده بود، جنباند و در نتیجه آن همه برگها به زمین ریخت . جناب سلمان فرمود: «اى ابوعثمان ، از من نمى پرسى که چرا چنین کردم ؟» گفتم : سبب این کار چه بود؟ فرمود:«با پیامبر (ص) در زیر این درخت نشسته بودیم ، آن حضرت چنین کرد که من کردم و سپس به من فرمود: اى سلمان ، از من نمى پرسى که چرا چنین کردم ؟ من عرض کردم : یا رسول اللّه ، سبب چه بود؟ حضرت فرمود: مؤ من چون وضو بگیرد بر آن وجهى که دستور آمده بود، و بعد از آن نمازهاى پنجگانه شبانه روز را بجاى آورد، گناهان او بریزد بسان این برگها که از این درخت فرو ریخت». آنگاه این آیه را تلاوت فرمود: «و اقم الصلوة طرفى النّهار و زلفا من اللّیل»و بپاى دار نماز را هر دو سر روز و پاره هایى از شب. 💠داستان ابوبصیر گفت: بعد از وفات حضرت صادق (ع)پیش ام حمیده رفتم تا او را در این مصیبت تسلیت بگویم. تا چمشمش به من افتاد شروع به گریه کرد من نیز از حال او به گریه افتادم آنگاه گفت: ابا محمد، اگر حضرت صادق (ع) را هنگام وفات مشاهده می کردی چیز عجیبی می دیدی. در آن لحظات آخر چشم باز کرده فرمود: هر کس بین من و او خویشاوندی هست بگوئید بیاید همه را گرد من جمع کنید سفارشی دارم. ام حمیده گفت: تمام خویشاوندان آن جناب را جمع کردیم، در این موقع امام صادق (ع)نگاهی به آنها نموده فرمود:«ان شفاعتنا لاتنال مستخفاً بالصلوه»شفاعت ما خانواده به آن کسی که نمازش را سبک شمارد نخواهد رسید .(۱۱) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.عنکبوت/۴۵. ۲.نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲. ۳.مصباح الشريعه،ص۹۱. ۴.الوافي،ج۸، صفحه۸۴۵   ۵.بحار الأنوار،ج۸۴،ص۲۲۸ ۶.بحار الأنوار،ج۸۴،ص۲۶۱. ۷.المحاسن ، ج۱، ص۴۰۶. ۸. الحقايق، فيض كاشانى، ص۲۱۹. ۹.ثواب الأعمال،ص۶۷. ۱۰.كافى، ج۳، ص۲۳۸. ۱۱.محاسن برقی، ج ۱، ص ۸۰. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰 https://eitaa.com/masjedolaghsa
4_5780465830781257475.mp3
2.71M
ترتیل سوره حمد قاری: سیدامیرحسین ساجدی فر انتشار تلاوت ها صدقه جاریه است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا