eitaa logo
کانال مسجدی ها (مسجدالاقصی)
1.9هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
3هزار ویدیو
754 فایل
🖤بسم رب الحسین🖤 🕌 ادرس: اراک، خ دانشگاه، منطقه خانه سازی 🇮🇷 مدیر کانال: @mojtaba1570 دارای کانون فرهنگی امام رضا ع با محوطه ورزشي فوتبال و والیبال، اتاق IT، کلاس مهد قران، هیئت مذهبی، کتابخانه، گروه سرود، اتاق پخش فیلم، کلاس هاي کاردستی و خلاقیت ..
مشاهده در ایتا
دانلود
شخصی میگفت: بچه که بودم وقتی کار اشتباهی میکردم مادرم میگفت " اشکال نداره حالا چیکار کنیم تا درست بشه"باید راهی پیدا کنیم. اما مادر دوستم بهش میگفت "خاک تو سرت یه کار درست نمی تونی انجام بدی". امروز هر دو بزرگ شدیم؛وقتی اتفاق بدی می افته اولین فکری که به ذهنم میاد "خب چیکار کنم،چه راه حلی میتونم پیدا کنم؟" و با حداقل اضطراب و عصبانیت مشکل رو حل میکنم. اما دوستم با مواجه شدن با اتفاقات بد عصبانی میشه و میگه "خاک تو سر من، که نمی تونم یه کار درست انجام بدم، چرا من اینقدر بدبختم؟" 🔻لذا حضرت فرمود: به فرزندان خود احترام كنيد و گرامی بدارید و با آداب و روش پسنديده با آن‌ها برخورد کنید. ♦️زیرا: حرف و رفتار امروز ما و احساسی که به فرزندمان می دهیم، تبدیل به تربیت و رفتار های آینده ی فرزندمان خواهد شد. @masjedolaghsa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴تذکرات جدی به هنجارشکنان در خیابان اندرزگو تهران ⚠️حافظان امنیت: مگر نمیدونید حجاب قانون این کشوره؟ اگر رعایت نمی کنید با ون جمع آوریتون کنیم اگر معتقد به آزادی هستید ما هم همه دزدها و آزاد بگذاریم. @BisimchiMedia
4_5974382285640697927.pdf
36.1M
🔴 🔸کتاب شریف مخزن البکا 🔸تالیف عالم ربانی مرحوم آیت الله رضوان الله تعالی علیه 🔸به زبان فارسی کتابی فوق العاده در مصایب امام حسین سلام الله علیه کانال معرفتی " مسجدالاقصی" @masjedolaghsa
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام يكى از مسائلى كه در رابطه با خانم‏ ها در احكام شرعى مطرح است اين است كه نبايد كارى كنند كه موجب جلب توجه شود. قرآن مى ‏فرمايد: «وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِية» و همچون دوران جاهليت نخستين (در ميان مردم) ظاهر نشويد. به چند نمونه از آنها اشاره مى ‏شود: 1. آنچه جلب توجه نامحرم مى ‏شود حرام است. 2. پوشيدن مانتوهاى كوتاه و تنگ با رنگ ‏هاى شاد به نوعى كه جلب توجه نامحرم كند حرام است. 3. عطر زدنى خانم ها كه موجب جلب توجه نامحرم شود حرام است. 4. پوشيدن لباس نازكى كه موجب جلب توجه نامحرم شود حرام است. 5. پوشيدن كفش ‏هاى صدادار و براق براى بانوان اگر باعث جلب توجه نامحرم شود حرام است.قرآن مى ‏فرمايد: «وَ لا يضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِن لِيعْلَمَ ما يخْفينَ مِنْ زينَتِهِن»‏ و هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمين نزنند تا زينت پنهاني شان دانسته شود. همچنين مدل راه رفتن، نوع حرف زدن، نوع خوردن در خيابان و ... نيز از اين امور به حساب مى ‏آيند. 🌸شعر باز اين چه شورش است كه در خلق عالم است  باز اين چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است؟ باز اين چه رستخيز عظيم است؟ كز زمين  بى نفخ صور، خاسته تا عرش اعظم است اين صبح تيره باز دميد از كجا؟ كزو  كار جهان و خلق جهان جمله درهم است گويا، طلوع مى‌كند از مغرب، آفتاب  كاشوب در تمامى ذرات عالم است گر خوانمش قيامت دنيا، بعيد نيست  اين رستخيز عام، كه نامش محرم است در بارگاه قدس كه جاى ملال نيست  سرهاى قدسيان همه بر زانوى غم است جن و ملك بر آدميان نوحه مى‌كنند  گويا عزاى اشرف اولاد آدم است خورشيد آسمان و زمين، نور مشرقين  پرورده كنار رسول خدا، حسين 💠داستان ایجاد انگیزه  در حدیث مناجات حضرت موسی(ع) با خداوند آمده است که؛ حضرت موسی(ع) به درگاه خداوند متعال عرضه داشت: پروردگارا! چرا امّت محمّد(ص) را بر سایر امتها برتری دادی؟! خداوند فرمود:  به خاطر ده خصلت. موسی(ع) عرض کرد: آن ده خصلت چیست تا به بنی اسرائیل دستور دهم انجام دهند؟ خطاب رسید آن ده خصلت عبارتند از: نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، نماز جمعه، نماز جماعت، قرآن، علم و عاشورا. قالَ موسی یا ربِّ و ما العاشوراءُ؟ قال: البکاءُ و التباکی علی سبطِ محمّدٍ(ص) و المرثیةُ و العزاءُ علی مصیبةِ ولدِ المصطفی(ص) موسی(ع) عرض کرد: پروردگارا عاشورا چیست؟ فرمود: گریه کردن یا تباکی کردن و روضه خوانی و عزاداری بر مصیبت فرزند مصطفی(ص) است. ای موسی! در آن زمان هیچ بنده ای نیست که گریه یا تباکی کند در عزای فرزند پیامبر(یعنی حسین بن علی) مگر این بهشت برای او حتمی است و هیچ بنده ای نیست که مقداری از مالش را در راه محبّت فرزند پیامبر(ص) انفاق کند از طریق طعام دادن یا غیر آن مگر این که خداوند متعال در دنیا به هر درهمی هفتاد درهم به او برکت عنایت می کند و سرانجام به فضل خدا وارد بهشت می شود و گناهانش آمرزیده می گردد. بعزّتی و جَلالی ما مِن رجُلٍ او امرأةٍ سَال و دمَع عَینَیه فی یومَ عاشوراء، قطرةً واحدةً الّا و کتَب لَه اَجرَ مائةَ شهیدٍ به عزت و جلالم قسم که هیچ مرد و زنی نیست که در روز عاشورا و غیر عاشورا برای امام حسین(ع) قطره اشکی بریزد مگر این که برای او ثواب صد شهید نوشته می شود.(۱) 🔶تبیین موضوع امامان شیعه شیعیان را به سوگواری و عزاداری برای امام حسین(ع) و مادحین و شاعران را به مرثیه‌گوئی و گریاندن مردم تشویق می‌کردند  چنان‌که امام صادق(ع) سرودن شعر برای امام حسین(ع) و گریاندن مردم را باعث ورود به بهشت دانسته است.آن حضرت در روز عاشورا در منزل خود مراسم عزا برپا می‌کرد و بستگان و اصحاب خود را بدان دعوت می‌نمود. در دو بخش به فلسفه و آثار عزاداری می پردازیم 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
🟩فلسفه عزاداری 🟢تجليل از مجاهدت امام حسین(ع) و تعظيم شعائر الهی اساساً سوگوارى در مرگ اشخاص يك نوع تعظيم و احترام به آنان و رعايت موقعيّت و شخصيّت ‏شان محسوب مى‏ شود و سوگوارى در مرگ مردان الهى، از مصاديق بارز تعظيم شعائر الهى بوده و تجليل از عقيده و راه و رسم و مجاهدت و تلاش آنان محسوب مى ‏شود. اقامه عزادارى براى امام حسين(ع) آن شخصيّت ممتاز و بى نظيرى كه خود از خاندان عصمت و طهارت بود و از اولياى الهى و امامان معصوم است، علاوه بر تجليل از مقام آن امام، از مصاديق روشن تعظيم شعائر الهى است كه در سوره حج آیه 32 آمده است: «وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ»هر كس شعائرالهى را بزرگ‏ دارد، اين كار نشانه تقواى دلهاست. ➖کلمه شعائر جمع شعیرة اسـت و شـعیره به معنای علامت است، و شـعائر خـدا علامت هایی است که خداوند آن ها را برای اطاعتش نصب فرموده است. و شعائراللَّه علامت هایی است که انسان را به یاد خدا می اندازد و خاطره ای از خاطرات مقدس را در نظرها تجدید می کند. ➖به یقین، امام حسین(ع) که تمام هستى خویش را یک جا با خداوند معامله کرد و با تمام اهل بیت(ع) و فرزندان در قربانگاه عشق قدم نهاد و مخلصانه از همه چیزش در راه خداگذشت، از عظیم ترین شعائر الهى است و برپایى مجالس عزا براى آن حضرت، تعظیم یکى از بزرگترین شعایر الهى محسوب مى شود. 🟢اظهار مودت ذوی القربی اظهار مودت و دوستی با ذوی القربی تشویق قرآن به مودّت ودوستی با خویشاوندان پیامبر، دلیل دیگر براى عزاداری است. خداوند در سوره شوری آیه 23 از قول پیامبر مى ‏فرمايد: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى»؛ بگو من از شما اجر رسالت‏ جز اين نخواهم كه مودت و محبت مرا در حقّ خويشاوندان منظور داريد. در آیه فوق، مودت و دوستی خویشاوندان پیامبر(ص) مزد رسالت آن حضرت معرفی شده است. مقصود از قربی (خویشاوندان) در این آیه همان کسانی‌اند که آیه تطهیر در مورد آنان نازل شده است. هنگامی که آیه «لْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏» نازل شد، عده ای به پیامبر(ص) گفتند: این خویشاوندان شما که مودّت آنان بر ما واجب شده، چه کسانی‌ اند؟ پیامبر(ص) پاسخ داد: علی، فاطمه و دو پسرشان(ع)». فـلسفه گـریه بر امام حسین (ع) و اقامه عزا برای مصائب ایشان، اظهار ارادت به پیامبر (ص) و اهـل بـیت (ع) آن بزرگوار است. ➖امام صادق (ع) می فرمایند: « وما عین أحب إلى الله ولا عبرة من عین بکت ودمعت علیه، وما من باک یبکیه إلا وقد وصل فاطمة وأسعدها علیه و وصل رسول الله (ص) وأدى حقنا، و ما من عبد یحشر إلا و عیناه باکیة إلا الباکین على جدی فإنه یحشر و عیناه قریرة، والبشارة تلقاه والسرور على وجهه، والخلق فی الفزع، وهم آمنون، والخلق یعرضون وهم حداث الحسین (ع) تحت العرش، وفی ظل العرش لا یخافون سوء الحساب یقال لهم: ادخلوا الجنة، فیأبون، ویختارون مجلسه وحدیثه، وإن الحور لترسل إلیهم: إنا قد اشتقناکم مع الولدان المخلدین، فما یرفعون رؤوسهم إلیهم لما یرون فی مجلسهم من السرور والکرامة» هیچ چشمی در نزد خداوند محبوب تر از آن چشمی نیست که بر آن بزرگوار (حسین) گریه کند و هیچ اشکی از چشمی بر رخساره ای جاری نمی شود بر آن مظلوم، مگر آنکه یاری کرده است فاطمه را به گریه خود ویاری کرده است پیغمبر خدا  را و ادا کرده است حق ما اهل بیت را و هیچ بنده ای محشور نمی شود مگر اینکه چشمی گریان داشته باشد مگر کسانی که برای جدم گریسته اند که آنها در حالی محشور می شوند که بشارت رسیده است بدانها و سرور در صورتشان است و مردم آه و زاری می کنند و آنها در امانند، و حدیث گویان حسین زیر عرش نشسته اند و در سایه عرشند و از حساب بد باکی ندارند و به آنها گفته می شود به بهشت داخل شوید ولی آنها ابا می کنند و آنها مجلس حدیث امام حسین را طلب می کنند و حوریان پیغامشان می دهند ما و غلامان بسیار مشتاقیم به شما ولی آنها سرهایشان را بالا نمی آورند از فرط لذت و کرامتی که آنها در مجلس می ببینید.(۲) 🟢موعظه در قالب عزاداری آیه اول: «وَ کلاًّ نَقُصُّ عَلَیک مِنْ أَنْباءِ الرُّسُلِ ما نُثَبِّتُ بِهِ فـُؤادَک وَ جاءَک فِی هذِهِ الْحَقُّ وَ مَوْعِظَةٌ وَ ذِکری لِلْمُؤْمِنِین»(هود/120) و هر یک از سرگذشت های پیامبران [خـود] را که بـر تـو حکایت می کنیم، چیزی است که دلت را بدان استوار می گردانیم و در این ها حقیقت برای تو آمده و برای مؤمنان اندرز و تذکری اسـت. 👈 طبق آیه فوق همه داستان هایی که از پیامبران نقل شده برای آن است که قلب انسان استوار و محکم و آرام گردد و با یادآوری این داستان ها موعظه و یادآوری برای مؤمنان حاصل شود. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
🟦آثار و برکات عزاداری امام حسین (ع) 🔵 آمرزش گناهان اوّلين نتیجه عزاداري‌، آمرزش گناهان است. طبق روایات، اگر کسی وارد جلسه عزای امام حسین «ع» شود و عزاداری کند، گناهان او آمرزیده می‌شود. چنانکه از پیامبر«ص» و ائمّه طاهرین(ع) رواياتی در اهميّت عزاداري و اينکه گریه بر مصائب اهل بیت(ع) بهشت را واجب مي‌گرداند، وارد شده است. ➖امام صادق(ع) فرمود: «انَّ الحُسَینَ بنَ عَلِی (ع) عِندَ رَبِّهِ (عَزِّوجَلَّ)، ینظُرُ الی مَوضِعِ مُعَسکرِهِ، و مَن حَلَّهُ مِنَ الشُّهَداءِ مَعَهُ، و ینظُرُ الی زُوّارِهِ، و هُوَ اعرَفُ بِحالِهِم، و بِاَسمائِهِم و اسماءِ آبائِهِم، و بِدَرَجاتِهِم و مَنزِلَتِهِم عِندَ اللّهِ (عَزَّوجَلَّ) مِن احَدِکم بِوَلَدِهِ، و انَّهُ لَیری مَن یبکیهِ، فَیستَغفِرُ لَهُ، و یساَلُ آباءَهُ (ع) ان یستَغفِروا لَهُ». حسین بن علی (ع) در پیشگاه پروردگارت، به اردوگاهش و هر شهیدی که با او در آن بوده، نگاه می‌اندازد و به زائرانش نیز نگاه می‌کند و او به حال آنها و به نامشان و نام پدرانشان و درجاتشان و جایگاهشان در پیشگاه خدای (عزوجل)، داناتر از هر یک از شما به حال فرزندش است و او گریه کننده‌اش را می‌بیند و برایش درخواست آمرزش می‌کند و از پدرانش (ع) درخواست می‌کند که برای او درخواست آمرزش کنند.(۳) 🔵کسب ثواب فراوان در روايات معصومين«ع» براي عزاداري‌ و زيارت امام حسين(ع)، ثواب حج و عمره بيان شده است. حتّي در روايات آمده است که افضل از همه اعمال است. ➖امام باقر (ع)پس از شنیدن سروده های «کمیت» درباره اهل بیت، گریست و سپس فرمود : «ما مِنْ رَجُلٍ ذكَرَنا اَوْ ذُكِرْنا عِنْدَهُ يَخْرُجُ مِنْ عَيْنَيْهِ ماءٌ ولَوْ مِثْلَ جَناحِ الْبَعوضَةِ اِلاّ بَنَى اللّهُ لَهُ بَيْتاً فى الْجَنَّةِ وَ جَعَلَ ذلِكَ الدَّمْعَ حِجاباً بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النّارِ». هیچ کس نیست که ما را یاد کند، یا نزد او از ما یاد شود و از چشمانش هر چند به اندازه بال پشه ای اشک آید، مگر آنکه خداوند برایش در بهشت، خانه ای بنا کند و آن اشک را حجاب میان او و آتش دوزخ قرار دهد.(۴) 🔵عاقبت به خیری دست عنايت امام حسین(ع) روی سر عزاداران قرار می‌گیرد و به این واسطه، از عاقبت سوء و سرنوشت بد، مصون و در امان خواهند ماند. 👌حسن عاقبت سه معنا دارد: اوّل اینکه ذلت بعد از عزت پیدا نمی‌کند. دوّم اينکه تا آخر عمر، حالت انحراف برای او  پديد نمي‌آيد سوّم اينکه هنگام مرگ، اهل بیت(ع) را می‌بیند، آن بزرگواران به فریاد او می‌رسند و او نزد ايشان سربلند است. جلسات عزاداري، هر سه معناي حسن عاقبت‌ را براي عزاداران پدیدار می‌سازد. به تجربه هم اثبات شده افرادی که با مسجد، روحانیّت و جلسات عزاداري رابطه دارند، عاقبت به خير مي‌شوند. 👈 در ضمن کتابی چهارده داستان از عاقبت بخیران به دست امام حسین(ع) را بیان کرده ایم. اینجا را ببینید 🔵استجابت دعا از ديگر فوائد عزاداري، استحابت دعا است. بحث دعا و استجابت آن در جلسات عزاداري مفصّل است. اين مطلب به تجربه بارها اثبات شده و حاکي از عنایت خاص معصومين(ع) به عزاداران است. 💠داستان مرحوم آیت الله دستغیب«ره» نقل مي‌کنند: در شیراز حصبه آمده بود و بسیاری از افراد مبتلا شده بودند. در آن زمان، حصبه دارويي نداشت و همه دم مرگ رفته بودند. آقای دستغیب از قول یکی از افرادی که خانواده او دچار حصبه شده بودند، نقل می‌کنند که گفته بود: روزي همسايه ما جلسه روضه داشت. من به آن جلسه رفتم و برای امام حسین«ع» گریه کردم و از حضرت زهرا«س» شفای زن و بچه‌ام را خواستم. وقتی به خانه آمدم، دیدم که زن و بچه‌ام نشسته و غذا می‌خورند و سالم هستند. تعجب کردم. دخترم گفت: پدر جان، حضرت زهرا«س» در اين اتاق آمدند و سیاه‌پوش بودند. وقتي نشستند، به امام حسین«ع» گفتند: روی سر اینها دست بکش تا خوب شوند. امام حسین«ع» روی سر ما دست کشیدند و همه خوب شدیم، اما روی سر مادر دست نکشیدند. حضرت زهرا«س» فرمودند: چرا روی سر مادرشان دست نکشیدی؟ امام حسین«ع» فرمودند: مادر جان! او نماز نمی‌خواند. فرمودند: شوهرش شفاي آنها را از من خواسته است، پس روی سر او هم دست بکش. پس آن حضرت روی سر مادرم دست کشیدند و او هم خوب شد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
💠روضه 🌺شعر زندۀ جاویدکیست؟کشتۀ شمشیرِ دوست آبِ حیات قلوب در دمِ شمشیر اوست گر بشکافی هنوز،خاکِ شهیدانِ عشق  آید از آن کشتگان، زمزمۀ دوست دوست آنکه هلاکش نمود، ساعدِ سیمینِ یار باز به آن ساعِدَش کشته شدن آرزوست عاشقِ وارسته را با سر و سامان چه کار؟! قصۀ ناموس و عشق صحبت سنگ و سبوست همه بهش می گفتن: یااباعبدالله! از مدینه خارج نشید؛ اگر هم بیرون میرید به سمت کوفه نرید؛ فرمود: جدم به من فرمود: ” اُخرُج الی العِراق؛ جدم به من فرمود: فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ یَرَاک قَتِیلاً؛ گفتن آقا اگه میرید با خودتون زن و بچه نبرید؛ اینا اسیر میشن؛ آلُ لله هستن؛ عزیزند، فرمود: جدم به من فرمود: إِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ یَرَاهُنَّ سَبَایَا، عاشق دیدارِ دوست اوست که همچون حسین زردی رخسار او سرخ ز خون گلوست هر که چو او پا نهاد بر سر میدان عشق بی سر و سامان سرش درخم چوگان چو گوست دوست به شمشیر اگر پاره کند پیکرش منت شمشیر دوست بربدنش مو به موست از شما اساتید سوال می کنم معنی این جمله تو گودیِ قتلگاه همین نیست: یا غِیاثَ الْمُستَغیثینَ؟!  گر به اسیری برند عترت او دشمنان هر چه ز دشمن بر او دوست پسندد نکوست هرچه گفتند: حسین جان! پا تو این وادی نگذارید، زن و بچه رو برداشت؛ تاخت به سرعت آمد، نوشتند: حُر راه روبست؛ دیشب آخر شب مثل امشبی آخر شب حضرت دستور داد آب برداشتند، به سرعت مسیر و کج کرد به سمت کربلا، سر صبح نمازشو خوند باز راه رو به سرعت ادامه داد رسیدند به کربلا، بعضی نقل کردند مرکب حضرت از حرکت باز ایستاد، حُر آمد راه روبست؛ آقاجان! دیگه جلوتر حق ندارید برید؛ شریعه است، فراتِ؛ ابن زیاد منو منع کرده شما کنار آب خیمه بزنید؛ دید جدیست منع، سوال کرد: نام این سرزمین چیه غاضریه، نینوا، وقتی گفتند نام این سرزمین کربلاست فرمود: اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِک مِنَ الْکرْبِ وَ الْبَلَاءِ” این همون سرزمینی ست که جدم از او خبر داده، همون سرزمینی ست، پدرم امیرالمومنین خبرداده، اینجا محل ریختنِ خونِ ماست. تا آخرِ مصیبت رو گفت، به همه فهماند؛ هَاهُنَا مَحَطُّ رِحَالِنَا وَ مَسْفَک دِمَائِنَا وَ هُنَا مَحَلُّ قُبُورِنَا؛ حتی بعضی نقل کردند: این جمله هم فرمود: تو همین سرزمین زن و بچۀ ما اسیر میشن، نه فقط خون ما ریخته می شود، زینب به اسارت می رود. بی قرار شدند اهلبیت؛ جمعشون کرد، یه نگاه بهشون کرد؛ شروع کرد گریه کردن، شکایت از بنی امیه کردن؛ آمادشون کرد؛ فرمود: پیاده بشید! همین جا ما باید به شهادت برسیم، آماده باشید، با اینکه هر لحظه، هر روز، هر شب آمادشون می کرد، ولی وقتی کار روز عاشورا دشوار شد، دید خواهرش بی قراری می کند، همه رو فرستاد تو خیمه ولی دیدن خودش از در دیگرخیمه بیرون آمد، دنبال امام حسین میدود؛ مهلاً مهلاً؛ یابنَ الزَهرا؛ نسیمی جان فزا می آید بویِ کرب و بلا می آید ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.مستدرک سفینة البحار، ج۷،ص۲۳۵ ۲.کامل الزیارات، ص۸۰ ۳.طوسی، الامالی، ص۵۴، ح ۷۴. ۴.الغدیر، ج ۲، ص ۲۰۲ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام چند نكته درباره نام خدا 1. بردن نام خدا در آغاز هر كارى مستحب است. 2. احترام به اسماء الهى واجب است، از اين رو مسّ نام ‏هاى خداوند بدون طهارت (وضو، غسل يا تيمم) حرام است. 3. هتك و بى احترامى به نام خدا به هر نحو حرام است. 4. نجس كردن نام خدا حرام و تطهير آن واجب است. 5. مسّ نام ‏هاى خداوند بدون طهارت حرام است. 6. در ركوع و سجود، ذكر خدا واجب است. 7. در ذبح حيوان ذكر خدا واجب است. 8. در شكار حيوان، ذكر خدا واجب است. 9. قسم، نذر و عهد تنها با نام‏ هاى مختص به خدا منعقد مى ‏شوند. 🌺شعر یابن الشبیب ! گریه فقط بر غم حسین یابن الشبیب ! گریه فقط بهر كربلا یابن الشبیب درد حسین درد جان فزاست یابن الشبیب ! روضه ی ما داغ پر بلا است یابن الشبیب ! درد حسین درد بی کسی است یعنی عزیز فاطمه شبگرد بی کسی است یابن الشبیب ! عمه ی ما را کتک زدند آتش هزار بار به باغ فدک زدند یابن الشبیب ! کوچه به دل غم نشانده است یعنی هنوز دست علی بسته مانده است یابن الشبیب ! خنده مرا ترك می كند خد التریب را چه كسی درك می كند یابن الشبیب ! غصه دلم را كباب كرد شیب الخضیب دیده ی ما را پر آب كرد یابن الشبیب ! جرم یتیم سه ساله چیست ؟ دیگر پس از امام کشی آه و ناله نیست یابن الشبیب ! قصه ی معجر نگفتنی است جریان حنجر و دم خنجر شنفتنی است یابن الشبیب ! غارت خیمه عجیب بود در شعله ها سلاله ی حیدر غریب بود یابن الشبیب ! دختر ترسیده دیده ای ؟ در زیر خار طفلک خوابیده دیده ای یابن الشبیب ! جد مرا سر بریده اند پیش نگاه عمه ی ما سر بریده اند 💠داستان ایجاد انگیزه داستانی را آيت الله بهجت تعریف کردند: يكی از شیعیان عراقی قصد زیارت اميرالمومنين(ع) را می کنند ، در محل سکونت او ناصبي و دشمن حضرت علی (ع) زياد بوده است. ( مثل وهابيون، در واقع وهابيون هم ناصبي هستند) يك فرد ناصبي که متوجه می شود این شیعه قصد زیارت امیرالمومنین را دارد، به حضرت فحاشی می کند و می گوید: سخنان مرا به علي برسان. اين شیعه مي گويند: من خيلي هم ناراحت شدم وقتی به حرم رسیدم، گفتم يا اميرالمومنين(ع) پاسخ این فرد را بده . تو خیبر گشایی یک نگاه کنی او نابود می شود .شب خواب اميرالمومنين(ع) را ديد كه حضرت فرمودند: من نمی توانم او را نفرین کنم، او به گردن من حق داردسوال کرده : اين فرد ناصبي است و دائماً به شما فحاشی می کند، چگونه به گردن شما حق پيدا كرده است؟ حضرت فرمود: این فرد یک روز ، كنار تلاقی دجله و فرات نشسته بوده و به آب فرات نگاه مي كرد، با خودش گفت : عبيدالله خدا تو را لعنت كند، تو كه با سي هزار نفر حسين(ع) را محاصره کردی و به شهادت رساندي ، چرا او را لب تشنه شهيد كردي؟ آن لحظه دلش براي فرزندم حسين(ع) سوخت و همين مقدار توجهي كه به سيدالشهداء(ع) پيدا كرده ، حق به گردن من پیدا کرده است. (امیرالمؤمنین بسیار بزرگوار هستند و مظهر رحمت خداوند هستند) این فرد از خواب بيدار مي شود و به شهر خودش بر می گردد و آن ناصبی را می ببیند. ناصبی مي گويد پيغام مرا به علي (ع) رساندي؟ مي گويد : بله پيغامت را رساندم و جوابت را هم گرفتم. و ماجرا را برای او تعریف می کند. شخص ناصبی منقلب مي شود و مي گويد : به خدا قسم کسی از این جریان خبر نداشت و در آن لحظه فقط من بودم و خدای من و در همان لحظه شهادتین را گفت و شیعه شد و کینه ها همه رفت و شیعه مخلص علی(ع) شد.قدر خودتان و مجالس امام حسین را بدانید،این مجالس بسیار ارزشمند است .مجالس عزاداری سیدالشهدا مانند سیلاب است که خار و خاشاک را باخودش می برد وهمه جا را پاک می کند ،این مجالس هم قلب ها و دلهارا پاک می کند و اسلام و شیعه را زنده می کند. این فرد ناصبی همین قدر که نسبت به امام حسین دلسوزی کرده است ، باعث هدایت و نجات او شده است. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
🟢فضیلت عزاداری روایات فراوانی از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و امامان معصوم علیهم‌السلام درباره ثواب عزاداری و گریستن بر مصائب امام حسین علیه‌السلام و اهل‌بیت آن‌حضرت نقل شده که در آن‌ها شیعیان به این امر تشویق و ترغیب شده‌اند. این احادیث در کتب حدیثی مهم شیعه، مانند کامل‌الزیارات، امالی، ثواب‌الاعمال، خصال صدوق و وسائل‌الشیعه نقل شده‌اند. در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی علیه‌السلام، برخی از این احادیث را ذکر میکنیم؛ 🔸روایت ریان بن شبیب امام رضا(ع) نقش بزرگی در تقویت شعایر حسینی و فرهنگ سازی این امر مهم دارند ، در فرمایشی مفصل عزاداری بر امام حسین را مورد تأکید قرار داده اند؛ یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْ‏ءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع فَإِنَّهُ ذُبِحَ کَمَا یُذْبَحُ الْکَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ ثَمَانِیَةَ عَشَرَ رَجُلًا مَا لَهُمْ فِی الْأَرْضِ شَبِیهُونَ وَ لَقَدْ بَکَتِ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ لِقَتْلِهِ … إِلَی أَنْ قَالَ: یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ بَکَیْتَ عَلَی الْحُسَیْنِ ع حَتَّی تَصِیرَ دُمُوعُکَ عَلَی خَدَّیْکَ غَفَرَ اللَّهُ لَکَ کُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِیراً کَانَ أَوْ کَبِیراً قَلِیلًا کَانَ أَوْ کَثِیراً. یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَلْقَی اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا ذَنْبَ عَلَیْکَ فَزُرِ الْحُسَیْنَ یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَسْکُنَ الْغُرَفَ الْمَبْنِیَّةَ فِی الْجَنَّةِ مَعَ النَّبِیِّ وَ آلِهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِمْ فَالْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَیْنِ. یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّکَ أَنْ یَکُونَ لَکَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلُ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَیْنِ فَقُلْ مَتَی مَا ذَکَرْتَهُ یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً. یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَکُونَ مَعَنَا فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَی مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَیْکَ بِوَلَایَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلًا أَحَبَّ حَجَراً لَحَشَرَهُ اللَّهُ مَعَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ(۱) ابن شبیب، اگر برای چیزی گریه­ ات گرفت برای حسین بن علی (ع) گریه کن چرا که او را سر بریدند همانگونه که گوسفند را ذبح می­کنند و همراه او هجده نفر از اهل بیتش که در زمین مانندی نداشتند، کشته شدند. و یقیناً آسمان­های هفت­گانه و زمین­ها برای کشته شدنش گریه کردند… تا آن­جا که فرمودند: ابن شبیب، اگر برای حسین (ع) گریه کردی آن­قدر که اشک­هایت بر گونه­ات جاری شد، خداوند تمام گناهانی که مرتکب شده­ای، کوچک یا بزرگ، کم یا زیاد، را می­آمرزد. ابن شبیب، اگر شادمانی تو در این است که خداوند، عزوجل، را ملاقات کنی در حالی که هیچ گناهی نداری، حسین (ع) را زیارت کن. ابن شبیب، اگر شادمانی تو در این است که در اتاق­ها ساخته شده در بهشت با پیامبر و آل او، ساکن شوی، قاتلین حسین (ع) را لعن کن. ابن شبیب، اگر شادمانی تو در این است که ثوابی برای تو باشدمانند ثوابی کسی که با حسین شهید شده است، وقتی او را یاد کردی بگو: «یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً» (ای کاش با ایشان بودم و به رستگاری بزرگی می­رسیدم). ابن شبیب، اگر شادمانی تو در این است که با ما در درجات بالای بهشت باشی، به اندوه ما اندوهگین باش و به شادی ما شادمان باش و بر تو باد ولایت ما که اگر کسی سنگی را هم دوست داشته باشد، خداوند او را با آن سنگ محشور می­کند. 🔸حدیثی از امام باقر(ع) «أَیَمَا مُؤمِنٍ دَمِعَت عَیناهُ لِقَتلِ الحُسَینِ علیه السلام حَتّی تَسیلَ عَلی خَدِّهِ، بَوَّأهُ اللّهُ بِها فِی الجَنَّةِ غُرَفا یَسکنُها أحقَابا». هر مؤمنی که چشمانش برای کشته شدن حسین علیه السلام گریان شود به طوری که اشک بر گونه هایش سرازیر گردد، خداوند به سبب آن او را در غرفه های بهشتی جای دهد که روزگاران درازی را در آنها به سر بَرَد.(۲) 🔸حدیثی از امام صادق(ع) نَفَسُ المَهمومِ لِظُلمِنا تَسبیحٌ وَ هَمُّهُ لَنا عِبادَةٌ وَ کِتمانُ سِرّنا جِهادُ فی سَبیلِ اللهِ. ثم قال ابو عبد الله (ع): یجب ان یکتب هذا الحدیث بالذهب. نفس کسى که بخاطر مظلومیت ما اندوهگین شود، تسبیح است و اندوهش براى ما، عبادت است و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست. سپس امام صادق افزود: این حدیث را باید با طلا نوشت!(۳) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
🔷فواید عزاداری نکاتی در فلسفه و فواید و برکات عزاداری سیدالشهدا(ع) تقدیم میشود؛ 🔵 حمایت از مظلوم در سوره کوّرت خداوند با یک آهنگ استثنایی می‌فرماید: «آن‌گاه که آفتاب تابان تاریک شود و ستارگان تیره شوند و کوهها به حرکت درآیند و... سؤال شود که دختران زنده به گور به کدامین گناه کشته شدند؟» ناگفته پیداست که مشرکین دختران خود را زنده به گور می‌کردند؛ ولی چون این دختران مظلوم بودند، خداوند به حمایت آنان برخاسته است. این نمونه‏ای از حمایت از مظلوم است؛ هرچند مسلمان نباشد. حال اگر مظلوم مؤمن باشد، اهمیت بیشتری می‌یابد و اگر او امام مؤمنین باشد، قابل مقایسه نیست. در سوره بروج می‌خوانیم مرده باد اصحاب اخدود که با ریختن مؤمنین به دره‌ای و سوزاندن آنان تماشاگر این جنایت خود بودند. و تنها گناه آن مؤمنان ایمان به خدای عزیزِ حمید بود. بنابراین گفتن مرگ بر ظالم یک سنت قرآنی و نوعی دفاع و حمایت از مظلوم است. 🔵قدرت تشیع امروز دشمنان ما اقرار می‌کنند که ما حریف شیعیان نمی‌شویم؛ زیرا آنان دو بال قوی دارند. بال سرخ که عاشوراست و بال سبز که انتظار حضرت مهدی‌علیه‌السلام است. آنان از محاصره نظامی، اقتصادی، تبلیغاتی، شهادت، اسارت نمی‌ترسند؛ چون رهبرشان امام حسین‌علیه‌السلام آن گونه در محاصره اقتصادی قرار گرفت که آب خوردن برای اطفال خود نداشت و آن گونه در محاصره نظامی قرار گرفت که هفتاد و دو نفر میان سی هزار دشمن قرار گرفتند. و آن گونه در میان هیاهوی مخالفان قرار گرفت که هنگام سخن گفتن امام، با هیاهو جلو شنیدن سخن امام توسط مردم را گرفتند. امام شهادت و اسارت را پذیرفت و زیر بار زور نرفت. الگوی شیعیان چنین فردی است. این از یک سو. از سوی دیگر اینها به کمتر از رهبر معصوم و عدالت عمومی روی کره زمین با هیچ فردی قانع نمی‌شوند. و هیچ حکومتی با هیچ شیوه‌ای اینان را راضی نمی‌کند و اینان همچنان در انتظار آن رهبر غائب هستند و ارادتی که به علما و مراجع دارند، به خاطر آن است که این افراد را نایب آن سرور می‌دانند. 🔵 الگوگیری عزاداری نشان دادن الگو به همه اقشار است. به نوجوان می‌گوید از حضرت قاسم (پسر سیزده ساله امام حسن مجتبی‌علیه‌السلام که در کربلا بود) یاد بگیرید که اگر بناست رهبر مردم، جنایتکاری مثل یزید باشد، مرگ از عسل شیرین‌تر است. به جوان می‌گوید از علی اکبر یاد بگیرید که به پدر خود گفت اگر راه ما حق است، هیچ باکی نیست. ما نقش الگویی عزاداری را در جبهه‌های حق علیه باطل از پیشانی‌بندها، تابلوها و نوشته‌های روی سینه‌ها، پشت کمرها، نوحه‌ها، نام جاده‌ها، که همه و همه مملو از نام کربلا، عشق به شهادت، و اعلام پیروی از امام حسین‌علیه‌السلام بود دیده ایم. 🔵بستر سازی ➖عزاداری بستری برای میلیونها سفر به شهر و روستا و در سایه آن صله رحم و بازدید از وطن و انواع کمکهاست. ➖ عزاداری بستری برای دهها هزار هجرت روحانیون به اقصی نقاط دنیا و رساندن پیام اسلام است. ➖ در سایه عزاداری است که در خیابانهای نیویورک نماز جماعت برپا می‌شود. ➖ عزاداری بستری برای رشد حماسه‌ها، اشعار و هنرها و ایثار به دیگران و بستری برای بذل جان و مال می‌باشد. 🔵فهم و درک بیشتر در مراسم عزاداری و نقل فضائل، مطالبی را به خوبی درک می‌کنیم. ➖به خوبی می‌فهمیم که چگونه فرجام نیک برای متقین است. «وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى» ➖ به خوبی می‌فهمیم که چگونه نقشه‌های شیطانی ضعیف است و چگونه نقشه بنی‌امیه نقش بر آب شد. «إِنَّ كَیدَ الشَّیطانِ كانَ ضَعیفاً». ➖ به خوبی می‌فهمیم که چگونه خداوند حق را بر سر باطل کوبید و آن را دمغ کرد. «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَیدْمَغُهُ». ➖ به خوبی می‌فهمیم که چگونه خواستند نور خدا را خاموش کنند، ولی خدا هر روز آن را برافروخته‌تر می‌کند. «یریدُونَ أَنْ یطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ». ➖در عزاداری می‌آموزیم که بالاترین هدف، رضای ولی خدا و امام معصوم است. کسی که سیزده تیر به خاطر نماز عاشورا و حفاظت از امام بر بدنش خورد، لحظه آخر به امام گفت آیا از من راضی هستی؟ «اَرضیت عنّی؟» ➖ در عزاداری می‌آموزیم اقامه نماز حتی به قیمت هر کلمه یک تیر لازم است. (سی تیر برای دو رکعت نماز). ➖ در عزاداری می‌آموزیم آنچه مهم است، اراده است. سن مهم نیست؛ نوجوان باشد یا سالمند. (قاسم یا حبیب). ➖در عزاداری می‌آموزیم بالاترین سختیها افرادی را حتی از مستحبات دور نمی‌کند. (زینب کبری‌علیهاالسلام در شب یازدهم حتی نماز شب را خواند.) ➖ در عزاداری می‌آموزیم که چگونه انسان از گرگ درنده‌تر می‌شود و غرور و تکبر و ریاست، نا اهلان را تا آنجا پیش می‌برد که چوب بر لب و دندانی می‌زند که از آن دعای عرفه صادر شده و پیغمبر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله آن را می‌بوسیدند. 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
🔵روضه شب اول محرم و ذکر توسل برای ورود به ماه محرم و مجالس امام حسین علیه السلام. ◼️مقدمه روضه السَّلامُ عَلَی الحُسَیْن وَ عَلی عَلی بنِ الحُسَیْن وَ عَلی اَوْلادِ الحُسَیْن وَ عَلی اَصحابِ الحُسَیْن مرحوم مجلسی نقل کردند: وجودِ مقدس نبی اکرم داستانِ شهادت سیدالشهدا و مصیبتِ سنگینش رو براحضرت زهرا سلام الله علیها نقل کردند: “بَکَت بُکائاََ شَدیداً “ متحول شدحضرت، شنیده اید مکرر این داستان برا حضرت نقل شده، هر بار هم حضرت دگرگون شدن. گاهی می فرمود این طفلی که در رحمِ منه بامن حرف میزنه، می فرماید: “انالعَطشان…” سوال کردند از پدر بزرگوارشون یارسول الله کی این ابتلا برای امام حسین پیش میاد؟ فرمود: زمانی که من نیستم، امیرالمومنین نیست، شما نیستین حضرت بیشتر غصه دار شد و عرضه داشت پس کیه اقامه عزا برا فرزندم کنه؟ دخترم نگران نباشید؛ زنانِ مومنین، مردانشون میان “جیلاً بَعدَالجیل” نسل اندر نسل برا فرزندِ شما اقامه عزا می کنند؛ لذا این محافل موردِ توجه حضرت زهراست دل حضرت رو شاد میکنه … زیارتِ حضرت سیدالشهدا رفتن، گریه بر سیدالشهدا، مجلس عزا به پا کردن، ملائکه تویِ این محافل حضور پیدا می کنند. امام صادق مجلس به پاکرد، به یکی از این شعرا مرثیه خون ها فرمود روضه بخوان، روضه خواند، صدای گریه از پشتِ پرده بلند شد، بعد بهش فرمود: فلانی ملائکه ای که تو این مجلس حاضر بودند بیش از ما بودند؛ ”السَلامُ عَلیکَ یا اباعَبدالله” ای که به عشقت اسیر خیل بنی آدمند سوختگان غمت باغم دل خرمند خوشا به حالشون  هرکه غمت راخرید،عشرت عالم فروخت در نقل هست وقتی یوسف بنیامین رو طلبید، خودشو بهش معرفی کرد، ازاحوالش پرسید، گفت آری ازدواج کردم، فرزندانی دارم، نام همشون رو از نامِ تو برداشتم لحظه ای از تو غافل نبودم، گفت عجب بنیامین ادعایِ محبت می کنی ما تو زندان بودیم، اسیربودیم، تو ازدواج کردی، زندگی برا خودت تشکیل دادی، هر که غمت را خرید عشرت عالم فروخت با خبرانِ غمت بی خبر از عالمند درشِکَن طُرّه ات بسته دل عالمیست وان همه دلبستگان عقده گشایِ همند *منتظر می مونن محرم بیاد دور هم بنشینن با هم برات گریه کنند* یوسفِ مصر بقا درهمه در عالم تویی همۀ انبیا مشتری تو اند؛ ملائکه مشتری تو اند، مگر در روایات ما نیامده حرم سیدالشهدا “مُختَلفُ الملائکه” است “مُختَلفُ الاَنبیاست” انبیا فوج فوج نازل میشن، رفت وآمد می کنند؛ مگر در روایات ما نیامده صدو بیست و چهار هزار پیغمبر شب جمعه میان زیارتت؛ یوسف مصر بقا در همه عالم تویی در طلبت مرد و زن آمده با درهمش هر که هر چه داشته آورده مشتری شما بشه یا اباعبدالله؛ ماهم این سرمایه ناقابلمون رو آوردیم کناراین مشتریهای بزرگ، به ماگفتند شما به ما هم اعتنامی کنید، رحمةاللهِ الواسِعَه هستید. به ماگفتند اگه شب نیمه شعبان که همه صدوبیست وچهارهزار پیغمبر مهمان شما هستند، به زیارت شما بیایم ما هم دست خالی برنمی گردیم، وجود اونها موجب نمیشه از ما غفلت بشه بلکه صدوبیست وچهارهزار پیغمبر با ما مصافحه می کنند، لذا ما به طمعی مجلس شما میایم یا اباعبدالله؛ چون به جهان خرمی جز غم روی تونیست  باده کشان غمت مست شراب غمند  گشت چو در کربلا رایَت عشقت بلند خِیل ملک در رکوع پیشِ لوایت خمند *شنیدید چهار هزار ملک آمدند یاری کنند حضرت رو، ولی دیر رسیدند، ماندند کربلا دائم مشغولِ عزاداری هستند تا دورانِ رجعت حضرت …* خاک سرِ کوی تو زنده کند مرده را زان که شهیدان تو جمله مسیحا دمند  هر دم ازین کشته گان گر طلبی بذل جان در قدمت جان فشان با قدمی محکمت.   ⚫️روضه حضرت مسلم  وقتی بدن مسلمُ از بالای دارالعماره انداختن .. بدن بی سر رو خاک کوفه .. طوعه اومد بدنُ از پیراهن شناخت .. آخ بمیرم برات حسین جان ، الحمدلله مسلم پیراهن داشت به بدن .. پیراهنُ از تنش در نیاوردن .. آخ کربلا .. کاشکی فقط پیراهنُ در میاوردن ، اومد تو گودال دید هرکی یه چیزی برده دستش خالی مونده .. یه نگاه کرد به انگشتر حضرت .. برادر جان سلیمانِ زمانی .. وقتی خبر شهادت مسلمُ دادن ، حضرت دختر جناب مسلمُ بغل کرد ، مَحرم بود ، همسر مسلم بن عقیل خواهر ابی عبدالله ست اونایی که دختر دارن میدونن ، اگه یه دختر دیگه رو جلو دخترات بغل کنی دخترا حساس میشن .. وقتی دختر مسلمُ نوازش میکرد رقیه هی نگاه میکرد .. چیشده؟! لذا لحظۀ آخر .. نشست تو بغل باباش ، بابا یادته دختر مسلمُ بغل کردی؟.. میخوای منو به کی بسپاری بابا ؟!.. کی بعد از تو منو بغل میکنه؟!.. بغلش نکردن .. داد بزن شب اول یه جمله به جای اینکه بغلش کنن ریختن رو سرش بگو یا حسین  ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.وسائل‏الشیعة ج ۱۳ص۵۰۳ ۲.ثواب الأعمال، ص۲۰۸ ۳.شیخ مفید، الأمالی، ۱۴۱۳ق، ص۳۳۸ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 هدف از یاریِ او ، دست گرفتن از ماست... در برخی از منابع، حکایت دیدار سیدالشهداء علیه‌السلام با عبیدالله حرّ جُعفی، از زبان خود او نقل شده است؛ عبیدالله گوید: امام حسین علیه‌السلام داخل خیمه من شد در حالیکه محاسن شریفش سیاهِ سیاه بود. هیچ کس را زیباتر و چشم پُرکن تر از امام حسین علیه‌السلام تا به حال ندیده بودم و صورتش مانند ماه می‌درخشید. احدی را تا به حال به ‌این جلالت و هیبت ندیده بودم. قلبم آتش گرفت تا که دیدم او به خیمه من دارد می‌آید. تا به حال برای کسی به اندازه او قلبم رقت پیدا نکرده بود. حينَ رَأيتُهُ يَمشي و في أطرافِه صِبيانٌ و بناتٌ قَد أخَذوا بِأطرافِ رِدائِه 🔻وقتی که دیدم او به طرف من می‌آید و بچه‌ها و کودکانش دور تا دور عبایش را گرفتند و می‌آیند. وقتی که او آمد و از من یاری خواست، من در جوابش گفتم: این اسب من است سوارش شو و من همراه تو افرادی را میفرستم تا تو را نجات دهند و به جای امنی برسانند. عیالات و زنان تو بر عهده من باشد تا آنها را به تو سالم برسانم. در این‌جا آن حضرت رو به من کردند و فرمودند: إنَّ مَقصودي مِن اسِتنصاركَ و دَعوتِك، نُصحُكَ. 🔻مقصود من از یاری طلبیدن از تو و دعوت تو، خیرخواهی برای توست. ( و با این کار میخواستم دست تو را بگیرم ) امام علیه‌السلام بلند شدند و من عرضه داشتم: هر چه نگاه به محاسنتان انداختم نفهمیدم. آیا سیاه است یا خضاب کرده‌اید؟ حضرت فرمودند: پیری زود به سراغ ما آمده؛ این گونه نیست که تو میبینی؛ چرا که حنا و کَتم است. 📚 الإمام الحسين عليه‌السّلام و أصحابه، القزويني ج۱ ص۱۸۸ 📚الحسين عليه‌السّلام في طريقه إلى الشّهادة، الهاشمي، ص۱۲۲ @masjedolaghsa
🔘 به فدای آن آقایی که حتی به اسب‌های لشگر حُرّ هم آب داد؛ همان اسب‌هایی که چند روز دیگر ... در منزل «ذو حَسم» بود که لشکر هزار نفری حرّ ، از راه رسید و جلوی قافله سیدالشهداء علیه‌السلام قرار گرفت؛ إمام علیه‌السلام تا مشاهده نمود آنان تازه از راه رسیدند و تشنه هستند، رو به اصحاب خود نمود و فرمود: اسْقُوا الْقَوْمَ وَ أَرْوُوهُمْ مِنَ الْمَاءِ وَ رَشِّفُوا الْخَیْلَ تَرْشِیفاً ▪️اين لشگر را آب دهيد و سيرابشان كنيد و دهان اسبانشان را نيز تَر كنيد. پس چنان كردند، و پيش آمده كاسه‌ها و جام‌ها را از آب پر كرده نزديك دهان اسبها مى‌بردند و همين كه سه دهن يا چهار يا پنج دهن مى‌خوردند، از دهان آن اسب دور مى‌كردند و اسب ديگرى را آب مى‌دادند تا همه را به اين كيفيت آب دادند. 🔹على بن طعان محاربى گويد: من آن روز در لشكر حر بودم و آخرين نفرى بودم كه دنبال لشكر بدان جا رسيدم.چون امام حسين عليه‌السّلام تشنگى من و اسبم را ديد، فرمود: «بياشام!» من هرچه مى‌خواستم بياشامم، آب از دهانه مشك فرو‌ مى‌ريخت. آن حضرت تا دید من نتوانستم آب بنوشم، فرمود: «سرِ مشك را بپيچان! » من ندانستم چه بكنم. فَقَامَ فَخَنَثَهُ فَشَرِبْتُ وَ سَقَیْتُ فَرَسِی. ▪️پس خود آن حضرت از جای خود برخاست و آمد دهانه مشک را پيچاند. پس آشاميدم و اسبم را نيز سيراب كردم. 📚 بحارالانوار ج۴۴ ص۳۷۵ ✍ با‌دست‌ِخود،آب‌دهداو‌به‌دشمنش کاری که از بنی بشری بر نیامده ... @masjedolaghsa
◾️ حُرّ، امام حسین علیه‌السلام را تحت فشار می‌گذارد و آن ها را به سمت بیابانی بی آب و علف، سوق می‌دهد ... لشگر حرّ بعد از آنکه به قافله سیدالشهداء علیه‌السلام رسید، قدم به قدم آن قافله را تعقیب می‌کرد، تا آنکه نامه‌اى از ابن زياد ملعون براى حرّ رسید كه در آن چنين نوشته بود: «اما بعد، همان جا كه اين نامه‌ام به دست تو مى رسد، بر حسين عليه‌السّلام و ياران او سخت بگير و او را در بيابانى بی آب و علف فرود آور و حامل اين نامه را مأمور كرده‌ام تا مرا از آنچه انجام مى دهى، آگاه سازد. و السّلام.» 🔻حرّ نامه را خواند و سپس به امام حسين عليه السّلام داد و گفت: «مرا چاره اى از اجراى فرمان امير عبيد اللّه بن زياد نيست .همين جا فرود آى و براى امير بهانه‌اى بر من قرار مده! » امام حسين عليه.السّلام فرمود: «كمى ما را پيشتر ببر تا به اين دهكده غاضريّه (روستایی از نواحى كوفه و نزديك كربلا) كه با ما يك تيررَس فاصله دارد، برسيم.» حرّ گفت: «امير براى من نوشته است، تو را در سرزمين خشك و بى آب فرود آورم و چاره‌اى از اجراى فرمان او نيست.» 📚 اخبار الطوال،دینوری، ص ۲۹۸ ⚡️ "کامل بهایی" این واقعه را این‌گونه نقل می‌کند: حرّ، نامه اى به عبيد اللّه زياد نوشت كه: حسين «عليه‌السلام» رسيد و مى‌گويد: «اگر كوفيان مرا نمى‌خواهند، من به مدینه جدّ خود مى‌روم.» عبيد اللّه لعين در جواب نوشت كه: «او را رها مكن و به موضعى فرود آر كه آب و آبادانى نباشد.» چون نامه برسيد، حرّ به امام حسين عليه‌السّلام داد. امام عليه‌السّلام فرمود: «بگذار تا در اين بیابان ، به جايى نزول كنم كه عيال و اطفال با من‌اند و طاقت تشنگى ندارند.» حرّ گفت: حكم امير اين است كه‌ خواندى... 📚کامل بهایی ج۲ ص۲۷۷ ✍ از «رحمت واسعه» سیدالشهداء علیه‌السلام همین بس که حرّ بن یزید ریاحی، که سیدالشهداء علیه‌السلام و اهل و عیال آن حضرت را اینگونه در تنگنا قرار داد و مسبّب آن شد تا قافله آن حضرت به آب و آبادی نرسند، وقتی‌که ظهر عاشورا پشیمان به محضر مبارک سیدالشهداء علیه‌السلام رسید، حضرت نه این جُرم بزرگش را به او یادآوری کرد... نه روی خود را از او برگرداند... بلکه جلو آمد و دست مبارکش را به زیر چانه حُر بُرد و فرمود: إرفَع رَأسَکَ یا شیخ! ▪️ای بزرگ‌مرد! سرت را بالا بیاور! @masjedolaghsa
. ◾️ اللّهمُّ إنّي أَعوذُ بكَ مِنَ الكَربِ و البلاء ... زهير بن قين به سیدالشهداء علیه‌السلام عرضه داشت: همانا جنگ با اين گروه (لشگر هزار نفری حر) در اين ساعت بر ما آسانتر است از جنگيدن با كسانى كه پس از اين به نزد ما خواهند آمد .به جان خودم سوگند، پس از اين، لشكرى به سوى ما آيند كه ما برابرى آنان نتوانيم (پس، اجازه فرما با اينان بجنگيم).» امام حسين عليه السّلام فرمود: «من كسى نيستم كه ابتدا جنگ را شروع کنم.» 🔻زهير بن قين عرض كرد: «يا ابن رسول اللّه! بهتر آن است كه در زمين كربلا فرود آييم و در كنار فرات لشكرگاه كنيم و از زحمت بى آبى در امان باشیم. آن گاه اگر با ما جنگ را شروع کنند با آنها جنگ می کنيم و از خداى متعال استعانت می‌جوئيم.» فَدَمَعَتْ عَیْنَا الْحُسَیْنِ علیه‌السلام ▪️امام حسين عليه السّلام تا اسم «کربلا» را شنيد، اشک در چشمانش حلقه بست و فرمود: اللّهمُّ إنّي أَعوذُ بكَ مِنَ الكَربِ و البلاء... ⚡️در بعضی از منابع به جای کربلا، عَقَر، آمده که نام دیگر کربلا است. در مجموع منابع تاریخی و حدیثی چندين نام دیگر برای کربلا ذکر شده که عبارتند از: نینوی، غاضریه، عَقَر، نواویس، عموراء، طفّ، حائر، شاطئ الفرات و ماریه. 📚الکامل، ابن‌اثیر، ج۳ ص۲۸۳ 📚بحارالانوار ج ۴۴ ص۳۸۱ 📚ناسخ التّواريخ،ج۲ ص ۱۶۶. https://eitaa.com/masjedolaghsa