eitaa logo
مسجد قندهاری یزد
176 دنبال‌کننده
539 عکس
232 ویدیو
1 فایل
نشر معارف قرآن و اهل البیت اطلاع رسانی درباره مراسمات و برنامه ها آدرس:خیابان انقلاب خیابان کسنویه ارتباط با ادمین @rameshkhah
مشاهده در ایتا
دانلود
25.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻روشنگری مجدد حجه الاسلام مهدوی نژاد در پی مواضع و روایت های ناصحیح برخی از مسئولین در ماجرای هتاکی به آمرین به معروف باغ دولت آباد ▪️واقعیت ماجراچیست؟ آیا ما زود قضاوت کردیم وبدون اطلاع حرف زدیم؟ ▪️روایت معاون محترم دادستان، روایت ناصحیح بود. ▪️فیلم دوربین های مداربسته را ببینید وانتشار دهید. ▪️ماجرای هدیه مدیرکل میراث یزد به فاعلین منکر ▪️آقای آخوندی شماتقصیری ندارید؛مقصر اصلی وزیر گردشگری است. 🆔 @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
🔹 آیه ۵۹ سوره نساء 🔹 1⃣ بر اساس روایت زیر در تفسیر برهان مقصود از واژه « أُوْلِی الأَمْرِ » یعنی امامان دوازده گانه شیعیان: ✅ جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید: هنگامی که خداوند آیه «َیا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعواْ اللّهَ وَأَطِیعواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ» را بر پیامبرش محمد صلی الله علیه و آله نازل کرد، گفتم: ای رسول خدا! ما خدا و پیامبرش را شناختیم، پس اولوالامری که خداوند اطاعت از آنها را به اطاعت از شما پیوند داده است، چه کسانی هستند؟ حضرت فرمود: ای جابر! آنها خلیفه و جانشین من و بعد از من امامان مسلمانان هستند. اول علی ابن ابی طالب علیه السلام، سپس حسن علیه السلام، بعد از او حسین علیه السلام، بعد علی بن حسین علیه السلام، محمد بن علی علیه السلام که در تورات به «باقر» معروف است؛ تو او را خواهی دید، پس وقتی او را ملاقات کردی، سلام مرا به او برسان. پس از او صادق، جعفر بن محمد علیه السلام و بعد از او موسی بن جعفر علیه السلام، علی بن موسی علیه السلام، محمد بن علی علیه السلام، علی بن محمد علیه السلام، حسن بن علی علیه السلام و سپس امامی که هم نام و هم کینه من است، حجت خدا در زمین و بقیه او در میان بندگانش است، فرزند حسن بن علی علیه السلام، او کسی است که خداوند، ذکر و یاد خود را بوسیله او در زمین گسترش می‌دهد. او کسی است که از دید پیروان و دوستدارانش مخفی می‌شود، به طوری که جز کسی که خداوند، ایمان قلبی او را آزموده باشد، نمی تواند که بر اظهار امامتش ثابت قدم بماند. جابر گفت: به ایشان عرض کردم: ای رسول خدا! آیا در زمان غیبتش بهره ای به پیروانش می‌رسد؟ فرمود: آری، به کسی که مرا به پیامبری برگزید، سوگند یاد می‌کنم که آنها از نور امامت و ولایتش چنان بهره ای می‌برند که کل مردم از تابش خورشید سود می‌برند، حتی اگر ابری هم حایل شود. 2⃣ مردم باید نظام اسلامی را بپذیرند و از رهبران الهی آن در قول و عمل پشتیبانی کنند. 3⃣ اسلام مکتبی است که عقاید و سیاستش بهم آمیخته است. اطاعت از رسول وولی الامر که امری سیاسی است، به ایمان به خدا و قیامت که امری اعتقادی است، آمیخته است. 4⃣ اولی الامر باید همچون پیامبر معصوم باشند، تا مانند پیامبر اطاعت از آنان، لازم و بی چون وچرا باشد. @MasjedQandehari
🔹 آیه ۱۵۹ سوره اعراف 🔹 وَ مِنْ قَوْمِ مُوسیٰ أُمَّةٌ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُونَ 1⃣ در تفسیر عیاشی وارد شده که علی بن ابی طالب علیه السلام رأس الجالوت (عالم یهود) را فرا خواند و فرمود: از شما سئوالی دارم ، قسم به کسی که تورات را بر موسی نازل کرد ... مرا آگاه کن که بنی اسرائیل بعد از حضرت موسی علیه السلام به چند فرقه تقسیم شدند؟ گفت: یک فرقه. فرمود: قسم به خدا که جز او خدایی نیست، دروغ گفتی ، بلکه به هفتاد و یک فرقه تقسیم شدند و همگی به جز یک فرقه در آتشند؛ خدای عز و جل می‌فرماید: « وَ مِن قَوْمِ مُوسَی أُمَّةٌ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ یَعْدِلُونَ » پس این امت هستند که نجات می‌یابند. 2⃣ در تفسیر برهان از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: هر گاه عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور کند، بیست و هفت مرد از پشت کوفه خارج خواهد کرد؛ پانزده نفر از قوم موسی که «يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُونَ » به حق داوری می‌کنند و از آن منحرف نمی شوند و هفت نفر از اصحاب کهف و یوشع وصی موسی و مؤمن آل فرعون و سلمان فارسی و ابو دجانه انصاری و مالک اشتر. 3⃣ در تفسیر نور الثقلین آمده که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: ای مردم! صراط مستقیمی که پیروی از آن لازم است، من هستم پس از من، علیّ علیه السلام و آنگاه فرزندان من از نسل او، «أُمَّةٌ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُونَ» امامانی که مردم را به حقّ هدایت کرده و به حقّ دادگری می‌کنند. 4⃣ این از انصاف قرآن است که بعد از بر شمردن گناهانی که از بنی اسرائیل سر زده مستحقین مدح را نیز مدح می‌کند. پس در برخورد با مخالفان نیز باید انصاف داشت و خدمات و کمالاتشان را نادیده نگرفت. @MasjedQandehari
💠 پویش فارس‌من در حمایت از ✅ کشف جرم‌انگاری شود. 🔴 جهت حمایت و امضاء 👇 https://www.farsnews.ir/my/c/183917 ✅ لطفاً حمایت و منتشر کنید اگر به 50 هزار امضاء برسه، در صحن مجلس پیگیری خواهد شد.
🔹 آیه ۱۵۸ سوره انعام 🔹 هَلْ يَنْظُرُونَ إِلاّٰ أَنْ تَأْتِيَهُمُ الْمَلاٰئِكَةُ أَوْ يَأْتِيَ رَبُّكَ أَوْ يَأْتِيَ بَعْضُ آيٰاتِ رَبِّكَ يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيٰاتِ رَبِّكَ لاٰ يَنْفَعُ نَفْساً إِيمٰانُهٰا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمٰانِهٰا خَيْراً قُلِ انْتَظِرُوا إِنّٰا مُنْتَظِرُونَ 1⃣ در تفسیر برهان آمده که: ✅ امام صادق علیه السلام درباره این آیه فرمودند: یعنی خروج علیه السلام از بین ما است. سپس فرمودند: خوشا به حال پیروان قائم ما، که در انتظار ظهور وی در زمان غیبت و پیرو او در زمان ظهورش هستند. آنان اولیای خدایند ... . ✅ همچنین امام صادق علیه السلام فرمودند: ... آیه منتظره یعنی علیه السلام. پس در آن روز ایمان برای هیچ کس فایده ای در برنخواهد داشت، زیرا که قبل از قیام وی با شمشیر، ایمان نیاورده بودند، گرچه به پدرانش علیهم السلام ایمان آورده بودند. 2⃣ ایمان و عمل، در شرایط آزاد و طبیعی، کارساز است، نه در حال اضطرار و ترس جان. «یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیٰاتِ رَبِّکَ لاٰ یَنْفَعُ نَفساً ایمانُها» 3⃣ ایمان بدون عمل صالح و همچنین عمل صالح بدون ایمان سودبخش نیست. «أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمٰانِهٰا خَیْراً» 4⃣ نکته لطیفی که در این آیه بکار رفته این است که سه مرتبه کلمه « رَبّکَ » در آیه تکرار شده، و این بدان خاطر است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را در برابر دشمنانش تایید کرده باشد، چون مشرکین همیشه در برابر آن جناب بداشتن بت‌ها افتخار و مباهات می‌کردند، خدای تعالی خواست تا آن جناب هم پروردگار خود را به رخ آنان بکشد، و به چنین مددکاری افتخار نماید، و در نتیجه در کار دعوت خود پشتگرم باشد. @MasjedQandehari
🔹 آیه ۸ سوره انفال 🔹 لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَ يُبْطِلَ الْبٰاطِلَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ 1⃣ امام باقر علیه السلام : «لِیُحِقَّ الْحَقَّ» یعنی خداوند حق آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین را در هنگام قیام عجل الله تعالی فرجه الشریف احقاق می‌کند. «وَ یُبْطِلَ الْبَاطِلَ» یعنی حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف هنگامی که قیام می‌کند، باطل بنی امیه را ابطال خواهد کرد. و این همان سخن اوست که: «لِیُحِقَّ الْحَقَّ وَیُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ». 2⃣ وعده‌های الهی به خاطر منافع شخصی و مادّی افراد نیست، بلکه برای تحقّق حقّ و محو باطل است. 3⃣ حقّ، ماندنی وپابرجاست، وباطل، فانی ورفتنی است. 4⃣ ترسی از عصبانیّت و ناخوشایندی دشمن کافر و مجرمان نداشته باشیم، خداوند اراده ی خود را محقّق خواهد ساخت. «وَ لَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ» @MasjedQandehari
چه رازی هست در این مادری‌ها؟ که بین این‌همه القابِ دنیا تو «اُم‌المؤمنین» را برگزیدی و زهرای تو شد «اُم أبیها» @dobeity_robaey
گریان شده چشم مصطفی در محنت قربان غریبی تو و یاسمنت باشد کفن تو جامه ی پیغمبر عالم بفدای "نوه ی" بی کفنت @dobeity_robaey
🔹 آیه ۳۳ سوره توبه 🔹 « هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ » 1⃣ در تفسیر برهان وارد شده امام صادق علیه السلام فرمودند: سوگند به خدا هنوز تأویل این آیه نازل نشده است و تأویل آن تا ظهور عجّل الله تعالی فرجه الشریف نازل نمی شود. هر گاه عجّل الله تعالی فرجه الشریف خارج شود، هیچ کس از کافران به خدای بزرگ و منکران به امام نمی ماند، مگر این که از خروج او متنفر گردد تا جایی که اگر کافر یا مشرکی درون سنگی باشد، آن سنگ می‌گوید: ای مؤمن! در درونم کافری است پس مرا بشکن و او را بکش. 2⃣ در مورد حاکمیّت دین در سراسر گیتی، احادیث بسیاری است؛ از جمله در تفسیر صافی از حضرت علی علیه السلام روایت شده است که: در زمان ظهور علیه السلام، هیچ خانه ای و هیچ قریه ای نخواهد بود، مگر آنکه اسلام وارد آن خواهد شد، چه بخواهند، چه نخواهند و صدای اذان هر صبح و شام در هر قریه ای شنیده خواهد شد. 3⃣ محور وپایه ی دین اسلام، حقّ است . البته همه ی ادیان آسمانی حقّند، ولی به خاطر پیدایش تحریف در آنها، حقّانیت آنها مخدوش شده است. 4⃣ سرانجام حقّ بر باطل پیروز خواهد شد. 5⃣ اراده و حرکت خود را با اراده ی الهی هماهنگ سازیم، وگرنه محو و نابود خواهیم شد. @MasjedQandehari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 آیه ۲۰ سوره یونس 🔹 وَ یَقُولُونَ لَوْ لاٰ أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلّٰهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ ✅ امام صادق علیه السلام: مقصود از «الْغَیْبُ»، حضرت قائم علیه السلام است . ✅ امام رضا علیه السلام فرمود: چه نیکوست صبر و انتظار فرج کشیدن! ... پس بر شما باد شکیبایی؛ چرا که گشایش و فَرَج تنها به وقت یأس و ناامیدی پدید آید و مردمان پیشین شکیباتر و صبورتر از شما بودند. ✅ محمد بن فضیل، از امام رضا علیه السلام نقل می‌کند که از ایشان درباره فَرَج سؤال کردم. فرمود: پروردگار متعال می‌فرماید: «فَانتَظِروا إنّی مَعَکُم مِنَ المُنتَظِرِینَ». 1⃣ بهانه گیران، قرآن وصدها آیه را نادیده می‌گیرند و خواستار آیه ی دیگری می‌شوند. 2⃣ معجزه، به خواست خداست، نه در اختیار پیامبر و نه تابع هوسها و تمایلات مردم. 3⃣ سنّت و قانون خدا، مهلت دادن است. 4⃣ منظور از « آیةٌ » درخواست معجزه واقعی نیست بلکه مقصود کافران معجزات اقتراحی ( بهانه جویانه و غیر معقول ) است. چون : 🔸اولاً ذیل آیه آنها را تهدید می‌کند، و اگر آنها برای کشف حقیقت خواهان معجزه بودند جای تهدید ندارد. 🔸ثانیاً آنها به قدری لجوج بودند که به پیامبر پیشنهاد می‌کردند کتاب آسمانی خود را به کتاب دیگری تبدیل کند و یا حداقل آیاتی که اشاره به نفی بت پرستی است تغییر دهد! 🔸ثالثاً ما می‌توانیم از آیاتی مانند آیات ۹۰ تا ۹۴ سوره اسراء به خوبی بفهمیم که این بت پرستان لجوج طالب معجزه برای هدایت نبودند بلکه بدنبال بهانه جویی برای ایمان نیاوردن بودند. @MasjedQandehari