eitaa logo
کانال مطالب تحلیلی محمدرضا قربانی
408 دنبال‌کننده
215 عکس
1.7هزار ویدیو
59 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ ابطال یک دروغ بزرگ بیانات رهبر انقلاب در دیدار دولت چهاردهم ضمن این که متضمن رهنمود‌های راهگشا برای موفقیت دولت جدید بود، برخی شبهات القایی مبنی بر این که بر خلاف همه ادوار و دولت‌ها، کابینه فعلی کابینه تعیین شده از سوی رهبر انقلاب است را از بین برد. در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی (با استناد به بی‌دقتی آقای پزشکیان) چنین القا شد که کلیت کابینه با نظر رهبر انقلاب چیده شده است. جریان بی‌صداقت سیاسی و رسانه‌ای با همین خط القایی، برخی نمایندگان را هم به اشتباه انداختند. اما رهبر انقلاب بیان کردند: «آقای رئیس‌جمهور برای انتخاب وزیران با من مشورت کردند. برخی را تایید و برخی را هم تاکید کردم. تعداد بیشتری را هم نمی‌شناختم و نظری نداشتم». «تعداد بیشتر» یعنی حداقل نصف به علاوه یک. و چنان که از خبرها بر می‌آید و سیره رهبر انقلاب بوده، ایشان نهایتا درباره چند نفر از وزرای پیشنهاد شده، نظر اثباتی و تاییدی داده و درباره بقیه نظری نداده‌اند. نکته قابل توجه درباره فهرست پیشنهادی این که بنابر اعلام آقای کوثری نماینده مردم تهران: «وزیر اطلاعات در جلسه کمیسیون امنیت اعلام کرد دست ما برای اعلام استعلام وزرا بسته است، و فقط تابعیت و محکومیت قضائی را اعلام می‌کنیم». بنابراین، افراطیون مدعی اصلاحات، دو دروغ را با هم گفتند تا الزام قانونی بررسی صلاحیت وزیران در مجلس را دور بزنند: اینکه کابینه در هماهنگی کامل با رهبری بسته شده(!) و این که درباره یکایک وزیران پیشنهادی، استعلام گرفته شده و بنابراین نیازی به بررسی مجدد مجلس نیست! یادآور می‌شود بلافاصله پس از معرفی وزرای پیشنهادی آقای پزشکیان به مجلس، محمد جواد ظریف رئیس شورای موسوم به «شورای راهبری کابینه» به شانتاژ و جنجال اقدام کرد و با تظاهر به اینکه از کابینه پیشنهادی راضی نیست، ژست استعفا از معاونت راهبردی را گرفت. (هر چند که بعدا معلوم شد علت اصلی ناراحتی وی، ممنوعیت قانونی ناشی از تابعیت دوگانه فرزندان بوده است). در هر صورت با پروپاگاندای رسانه‌ای افراطیون مدعی اصلاحات چنین القا شد که کابینه در جای دیگری بسته شده و حامیان پزشکیان در جبهه اصلاحات ناراضی هستند! اما همین آقای ظریف دیروز اذعان کرد: «بنده و همکارانم در شورای راهبری و کمیته‌ها افتخار داریم که نزدیک به ۷۰ درصد وزرا و معاونین رئیس‌جمهور و بسیاری از معاونین وزرا و سازمان‌ها نتیجه پیشنهادهای کارشناسی این روند بود. پس از پیگیری‌ها و رایزنی‌های مدبرانه ریاست محترم جمهوری و با دستور کتبی ایشان، انجام وظیفه در معاونت راهبردی را ادامه خواهم داد». یعنی بیش از ۷۰ درصد وزیران و معاونان رئیس‌جمهور از سوی شورای مذکور (با حضور برخی مجرمان و محکومان امنیتی) چیده شد و مابقی هم عمدتا انتخاب شخص آقای پزشکیان بود. اما در فضاسازی رسانه‌ای چنین وانمود شده بود که کابینه با هماهنگی کامل رهبری چیده شده است. از سوی دیگر دیروز پس از انتشار بیانات رهبر انقلاب، برخی شبهه کردند که آیا رهبری برخی گزینه‌های پیشنهادی را نمی‌شناختند؟ و یا می‌شناختند و تایید و تاکید کردند؟! پاسخ این است که 🔷 اولا وزرای پیشنهادی محل انتقاد و اعتراض، در یک سطح مورد نقد نبوده‌اند و با هم فرق می‌کنند. برخی ممکن است عملکرد مدیریتی‌شان محل نقد باشد و برخی دیگر، مواضع سیاسی و حمایت‌شان از فتنه‌گران و یا موارد دیگر. بنابراین در ارزیابی، مثل هم نیستند. ✅ ثانیا، نگاه رهبر انقلاب، منحصر در این دوگانه نیست که یا «آنها را می‌شناسند و تایید یا تاکید کردند» و یا «نمی‌شناسند». ✅ گزینه سوم این است که افرادی را بشناسند و تایید هم نکنند و ضمنا بنابر مصالحی، سکوت کرده باشند. معمولا سیره رهبری این نبوده که وزیران پیشنهادی را وتو کنند. روال قانونی این است که مجلس، صلاحیت یکایک وزیران را بررسی کند. همچنین رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان، ۱۲ ویژگی و شرط را برای وزرا عنوان کردند که باید در مجلس احراز می‌شد: «هم رئیس‌جمهور محترم این معیارها را رعایت کنند، هم مجلس رعایت کند». احراز این شرایط، تعارف نبود، مطالبه بود. چند وزیر پیشنهادی، برخی از این ویژگی‌های سیاسی یا تخصصی را نداشتند. اما قرار نیست احراز ویژگی‌ها و تایید یا وتوی افراد، از سوی رهبری انجام شود. حال این که آیا اکثریتی از نمایندگان، در احراز صلاحیت یکایک وزیران دقت کافی کردند یا نکردند، موضوع دیگری است. برخی هم با استناد به این فرازی از بیانات رهبر انقلاب، چنین تلقی یا تلقین می‌کنند که کابینه پیشنهادی هیچ مشکلی نداشته است: «خدا را شکرگزاریم که بحمدالله دولت با همت رئیس‌جمهور محترم و با کمک ارزنده مجلس شکل گرفت. این خیلی نعمت بزرگی است. در دولت‌های گذشته گاهی تا نزدیک یک ماه یا بیشتر دولت نمی‌توانست شکل بگیرد و همه وزرا از مجلس رأی اعتماد نگرفته بودند. 💢 ادامه مطلب👇👇👇👇👇
این را خدا لطف کرد به شما و به ما و به کشور که بحمدالله همه‌ وزرا از مجلس، با اعتماد مجلس به آنها به سلامتی بیرون آمدند. کسانی که در این انتخابات و تشکیل این دولت بعد از آن حادثه سنگین و تلخ مؤثر بودند، همه‌شان پیش خدای متعال مأجورند». پاسخ شبهه‌کنندگان: آیا حالا که مجلس رای داده و دولت تشکیل شده، رهبری باید ابراز تاسف بکنند از اینکه چرا برخی نمایندگان، به فلان حامی فتنه ۱۳۸۸ رای داده‌اند، یا مثلا فلان نامزد فاقد کارنامه قوی را وزیر کرده‌اند؟ آیا شبهه‌کنندگان تردید دارند که فتنه‌گری علیه جمهوریت و اسلامیت خط قرمز است؟ از سوی دیگر، روشن است که رهبر انقلاب در کلان ماجرا، شکرگزاری می‌کنند که کشور بعد از شهادت شهید رئیسی، دچار بحران نشد، انتخابات برگزار کرد و کابینه جدید بدون معطلی شکل گرفت. آیا از دل این فرمایش حکیمانه، می‌توان «تقدس کابینه» را نتیجه گرفت؟! بعضی‌ها عمدا و برخی ندانسته، دوست دارند بحث را به نزاع «قالیبافچی / پایداری‌چی» تقلیل بدهند. این عملیات فریب دشمن است و نباید در دام شبکه عملیات روانی دشمن افتاد. مسئله اصلی و بدیهی، این است که کابینه پیشنهادی از آسمان نازل نشده، بلکه دست کم ۷۰ درصد آن در شورای کذایی پخت و پز شده و باقی مانده آن هم، انتخاب خود آقای پزشکیان بود و پس از آن بود که با رهبر انقلاب (طبق روال همه دولت‌ها)، مشورت شده است. در واقع این کابینه کابینه برآمده از شورای کذایی و انتخاب آقای پزشکیان است، نه این که یکایک وزرا در تراز معیارهای مد نظر رهبر انقلاب و از سوی ایشان تعیین شده باشد. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 در 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 در 👇 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
✳️ اختلاف اصلاح‌طلبان درباره مرزبندی یا آمیختگی با رادیکال‌های جبهه اصلاحات    مطالبه برخی اصلاح‌طلبان از خاتمی برای مرزبندی با طیف تندرو در جبهه اصلاحات، به مباحث اختلاف برانگیز میان رسانه‌های این طیف دامن زده است. روزنامه آرمان اخیراً در واکنش به یادداشت انتقادی روزنامه اعتماد نوشت: «اصلاح‌طلبان پس از دولت خاتمی با مشکلی به‌عنوان نهاد تصمیم‌گیر یا اجماع‌ساز روبه‌رو بوده‌اند و هرگاه که نهادی فرادستی یا بالادستی در این جریان ایجاد شده به اندازه کارایی خود منتقدانی را نیز با خود همراه داشته است. در دهه 90 و انتخابات مجلس آنها برای حضور دوباره در سیاست عملی و نهادهای انتخابی به سراغ نهاد اجماع‌ساز جدیدی با نام شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان (شعسا) رفتند که بر مبنای آن بتوانند اتحاد و اجماع را در میان جریان خود پدید آورند که از اتفاق انتخابات مجلس دهم و ریاست جمهوری دوازدهم با ابتکار شعسا برای اصلاح‌طلبان به ثمر رسید. هرچند که در همان زمان نیز برخی از احزاب و چهره‌های اصلاح‌طلب نسبت به روند عملکرد این شورا انتقاداتی را داشتند و احزابی چون جمهوریت ایران اسلامی، اراده ملت و جبهه نیروهای خط امام(ره) از این شورا خارج شدند. هرچند که طی سالیان بعد، این شورا منحل شد و در انتخابات سال 1400 جای خود را به جبهه اصلاحات ایران داد و به نظر می‌رسید که با استفاده از ظرفیت اکثریت چهره‌های حقیقی و حقوقی این نهاد اجماع‌ساز بتواند انتقادات را به حداقل برساند. اما باز هم مشاهده کردیم که در زمان ریاست بهزاد نبوی نیز باز هم انتقاداتی به نوع عملکرد و رویه این جبهه وارد شد تا مشخص شود مشکل عملکرد یا چارچوب کار و برنامه‌های نهاد اجماع‌ساز نیست بلکه انتقادات بهانه‌گیران بیش از رویکردها و برنامه‌ها به افراد است. پس از آنکه سال گذشته در دور دوم تشکیل جبهه اصلاحات چهره‌هایی مثل آذر منصوری به ریاست و جواد امام به سخنگویی این جبهه برگزیده شدند عده‌ای از اصلاح‌طلبان انتقاداتی را به انتخابات این افراد وارد کردند که چرا افرادی با گرایش‌های اصلاح‌طلبانه تند باید در رأس جبهه قرار گیرند. آنهائی که جبهه اصلاحات را به فقدان رویکرد تحلیلی موثر، اسیر شدن در چارچوب‌های گذشته و عدم انعطاف‌پذیری متهم می‌کنند باید در نگاه خود تجدیدنظر کنند. چرا که یا در مبانی اصلاح‌طلبی تشکیک دارند یا اینکه گذشت زمان و تغییر شرایط نگاه آنها را تغییر داده است. اینکه جبهه اصلاحات از نیروهایی که خود را اصلاح‌طلب می‌نامند به جهت رویکردهای تند تخریب شود چندان قابل توجیه نیست». یادآور می‌شود اخیراً روزنامه اعتماد از خاتمی خواسته بود با تندروهایی که صدای آنها در جبهه اصلاحات غالب است مرزبندی کند. اعتماد نوشته بود: «اولين نقد به جريان رسمي اصلاح‌طلبي و جبهه اصلاحات، ادبيات سياسي غالب نزد آنان است. ميان ادبيات سياسي هم با بخشي از نيروهاي سياسي اصلاحات تباين آشكار وجود دارد، ولي در نهايت صداي كساني به عنوان صداي اصلي اصلاح‌طلبي -كه در بعضي از اعضاي جبهه اصلاحات نمود بارز يافته- شناخته مي‌شود كه زباني راديكال و مبارزه‌جويانه دارند، زباني كه تناسبي با مشي و راهبرد اصلاح‌طلبانه ندارد. اين رويكرد، قادر به ايجاد همدلي و فهم مشترك نيست. مشكل دوم آنان، فقدان رويكرد تحليلي مؤثر و راهگشاست. چارچوب تحليلي اين افراد بيش از آنكه معطوف به آينده باشد، اسير چارچوب‌هاي گذشته است. تحليل‌هايي كه معطوف به شخصيت و روانشناسي افراد است (اغلب هم نادرست است) و به ساختارها و عوامل اجتماعي توجهي ندارد. تحليل‌هايي كه در خدمت سياست مبارزه است و نه در خدمت فهم واقعيت. مشكل سوم اين است كه اين جريان در حال تبديل شدن به يك گروه بسته با رويش‌هاي اندك و ريزش‌هاي فراوان است... مشكل چهارم كه برآمده از مشكلات قبلي است، ميرايي اين جبهه با ادامه وضع موجود است». 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 در 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 در 👇 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
1_13356628102.mp3
11.4M
🔗 فرید زکریا: ایران بر تمام منطقه مسلط شده جای دشمنی به او امتیاز بدهید 🎙 فرید زکریا مجری سرشناس آمریکایی درباره دولت پزشکیان و آینده‌ی ایران نکاتی را مطرح کرده که به نظر می‌رسد بیش از آنکه صحبت‌های او باشد، پیشنهاد یک اندیشکده آمریکایی است. او فضای منطقه را ترسیم و جایگاه ایران را توضیح داده و سپس گفته: فشار ترامپ و بایدن ایرانی خشن تر را در منطقه به نمایش گذاشته است. به جای تنش باید با ایران گفتگو کرد. در این برنامه به آنالیز این مهم خواهیم پرداخت. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 در 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 در 👇 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
✳️ خزانه را با 50 هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتیم با 50 هزار میلیارد تومان مطالبات تحویل می‌دهیم   وزیر سابق اقتصاد گفت: در ابتدای دوره، خزانه حدود 50 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بابت تنخواه بدهکار بود اما اکنون حدود همین عدد خزانه از سازمان‌های دیگری که در حوزه یارانه‌ای عمل می‌کنند، طلبکار است. به گزارش ایسنا، سیداحسان خاندوزی در مراسم تکریم و معارفه وزرای سابق و فعلی اقتصاد، به اقدامات دوره سه ساله خود اشاره کرد و گفت: امروز پرونده حساب واحد خزانه و پرداخت به ذی‌نفع نهائی بسته شده و از روی میز سیاست‌گذار به عنوان یک اقدام تحقق‌یافته کنار گذاشته شد. در ابتدای دوره، خزانه حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بابت تنخواه بدهکار بود اما اکنون حدود همین عدد خزانه از سازمان‌های دیگری که در حوزه یارانه‌ای عمل می‌کنند، طلبکار است و از توانمندی خزانه‌داری کشور برای رفع نیازهای کوتاه مدت خود استفاده می‌کنند. خاندوزی اضافه کرد: امروز درگاه ملی مجوزهای کسب و کار به مرجعیت ملی خود رسیده و البته همچنان باید گسترش و با فراگیری ادامه پیدا کند. شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی تقریبا به تمامی محقق شده است؛ غیر از شرکت‌هایی که به لحاظ مسائل امنیتی امکان افشای اطلاعات آنها نبود. وی افزود: امروز تقریبا بخش مهم دارایی‌های دولت به شکل سامانه‌ای شناسایی شده است. یعنی متر به متر آن توسط تاییدیه سازمان ثبت اسناد و شرکت‌های پست ایران در سامانه «سادانوین» انجام شد و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار فقره دارایی‌های دولت آماده بهینه‌سازی و مولدسازی است. وزیر سابق اقتصاد بیان کرد: سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی فعال شده و دو فصل زمستان و بهار گذشته همراه با این سامانه جدید و عبور از نظام کاغذی و روش‌های سنتی مالیات بر ارزش افزوده پشت سر گذاشته شد. امروز نرخ مالیات شرکت‌های تولیدی در یکی از پایین‌ترین نقاط تاریخی خود است و سهم مالیات در تامین هزینه‌های دولت نیز در یکی از بالاترین نقاط تاریخی خود قرار دارد که این دو در کنار هم بسیار معنادار هستند. وی از آغاز به‌کار نشان‌دار کردن مالیات اصناف در تمام استان‌ها خبر داد و عنوان کرد: اصناف کشور می‌توانند مالیات خود را انتخاب کنند که در سطح کدام پروژه استانی شود. ✅ تمام ۱۳ بانک دولتی سودآور هستند خاندوزی اضافه کرد: همچنین امروز تمام ۱۳ بانک تحت مدیریت جمهوری اسلامی ایران سودآور هستند و از زیان‌دهی خارج شدند. ضمن افزایش سرمایه دو برابر آن‌ها در آخرین جلسه با اعضای هیئت‌مدیره این بانک هدف‌گذاری شد تا پایان سال جاری مجددا، دو برابر دیگر سرمایه بانک‌ها افزایش پیدا کند که اتفاق بی‌سابقه‌ای است. وی با اشاره به استقرار سامانه جدید گمرک ایران در اولین گمرکات کشور، تشریح کرد: در سه ماه آینده تمام ۱۶۰ گمرک ایران ذیل این سامانه جدید که دو سال اجرای آن زمان برد شروع به‌کار خواهند کرد. خاندوزی در ادامه با بیان اینکه امروز یکی از کمترین نسبت‌های اتکای هزینه‌های دولت را به انتشار اوراق در پایان سال ۱۴۰۲ شاهد بودیم که تنها حدود ۱۶ درصد هزینه‌های عمومی دولت به انتشار اوراق و استقراض اتکا داشت، عنوان کرد: امروز سرمایه‌گذاری خارجی معتبر به معنای شروع به تحقق آن در کشور رکورد ۱۶ سال گذشته را پشت سر گذاشته و بالاترین میزان ترانزیت گمرکی تاریخ ایران در سال ۱۴۰۲ رقم خورده و آمار پنج ماهه اخیر حاکی از این است که ۱۴۰۳ مجدد رکورد ۱۴۰۲ کشور را پشت سر خواهد گذاشت. ✅ تعیین تکلیف کالاها معادل 20 سال وی با بیان اینکه امروز بیشترین میزان تعیین تکلیف کالاهای اموال تملیکی در طول بیش از ۳ دهه فعالیت سازمان را شاهد هستیم، بیان کرد: این سه سال گاهی معادل ۱۰ سال بلکه ۲۰ سال تعیین تکلیف کالاها صورت گرفته است. مدل جدید اعتبارسنجی کشور دوره آزمایشی خود را پشت سر گذاشته و ان‌شاالله در دولت چهاردهم فراگیر خواهد شد. آرزوهایی مثل واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس امروز دیگر خاطرات محقق شده وزارت اقتصاد است. 💢 ادامه مطلب 👇👇👇👇👇
✅ شایعه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خاندوزی تیتر اشتباه حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را دروغ و علیه وزیر سابق اقتصاد خواند و خطاب به کسانی که مشروح این گفت‌وگو را دیده بودند، گفت: به تعبیر سیدالشهدا(ع) «اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید» من این موضوع را آنجا تصریح کرده بودم که این حکم قانون بود و تقریبا در دولت همه اعضای تیم اقتصادی موافق بودند، ما در وزارت اقتصاد در مورد جزئیات، زمان‌بندی و روش آن اختلاف نظر با سازمان برنامه و بودجه داشتیم. به نظر ما می‌رسید که در شرایط تحریمی اقتصاد باید به دنبال راه سومی‌هایی بوده که متناسب مختصات اقتصادی باشد. وی بیان کرد: امیدوارم آن طوری که دولت رئیسی مورد هجمه و تحریف وقایع قرار می‌گرفت، این دولت قرار نگیرد و کمک کنند تا دولت دکتر پزشکیان بتواند با کمترین حاشیه و هجمه بدون اینکه در معرض تحریف قرار بگیرد به کار خود ادامه دهد. همه ما وظیفه داریم کمک کنیم تا سیاستگذار بتواند بهترین تصمیم را بگیرد. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 در 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 در 👇 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
1_13360247332.mp3
10.04M
🔗 همه گزینه های ایران برای جنگ با اسرائیل / کارشناس صهیون پاسخ میدهد 🎙 ایران برای تنبیه رژیم صهیونیستی چه گزینه هایی دارد؟ / این سوالی ست که پاسخ آن خود را در صدها مقاله ی مختلف نشان داده است. در همین خصوص یک اظهار نظر از کارشناس اندیشکده‌ای صهیونیستی که در آن به مرور گزینه های ایران پرداخته بسیار مورد توجه قرار گرفته است. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 در 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 در 👇 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
✳️ وزارت خارجه وارد مسیری نشود که عبرت‌های برجام تکرار شود.  «وزارت امور خارجه باید مراقب تکرار فرجام برجام باشد.» وبسایت الف با انتشار این تذکر هشدار‌آمیز نوشت: شکر خدا، گزاره قابل احیا نبودن برجام و دچار شدن آن به ممات از زبان وزیر خارجه کنونی و یکی از دست‌اندرکاران و بانیان این توافق بیان شده و دیگر مدافعین توافق هسته‌ای نمی‌توانند مطرح‌کردن چنین تعابیری را به دلواپسان و کاسبان تحریم و... مربوط کنند. عباس عراقچی در اولین گفت‌وگوی خود پس از عهده‌دار شدن سکانداری وزارت امور خارجه، در سخنانی که رنگ و بویی از واقع‌گرایی داشت هم به‌نوعی پرده از عریانی توافقی برداشت که 10 سال کشور را در شرایط فرسایشی قرار داد. او در  اظهارات خود هم نقش توامان دیپلماسی و میدان و لزوم همکاری با جریان مقاومت در منطقه را متذکر شد، هم سیاست تعامل با شرق را برشمرد، هم بر راهبرد خنثی‌سازی تحریم‌ها تاکید کرد و علاوه‌ بر این به رویکرد مخرب غربی‌ها در مواجهه با ایران‌ گریزی زد. اما تلخ‌ترین قسمت سخنان وزیر خارجه، جایی بود که تلویحاً به مرگ برجام و عدم امکان احیای آن اشاره داشت و البته به ذات برجام و تصورات اشتباه بانیان این توافق در پدیدارشدن چنین شرایطی اشاره نکرد. اگرچه منتقدین توافق هسته‌ای 2015 طی این سال‌ها به ضعف‌های ساختاری آن اشاره‌های فراوانی داشته و بسیاری از این نقدها هم قابل اعتناست اما آن مسئله‌ای که از انظار پنهان مانده و اشاره چندانی به آن نمی‌شود، سلب‌کردن امکان انعقاد یک توافق خوب به‌واسطه پذیرش برجامی است که ایران را در موضع ضعف قرار داد و امکان فشار نامتناهی غربی‌ها را فراهم کرد. برجام باعث شد که انعقاد یک توافق متوازن و غیرقابل نقض برای مدت‌ها غیرممکن شود، چون غرب به این نتیجه رسید که سیاست خارجی در ایران، لنگرگاه جریانی است که توانسته به‌واسطه آن به کرسی قدرت برسد و حاضر است تحت هر شرایطی به توافق تن دهد. بنابراین غرب با حداقلی‌ترین امتیازات اعطایی و بیشترین امتیازات دریافتی موفق شد هم برنامه‌ هسته‌ای ایران را به عقب براند، هم اقتصاد کشور را شرطی کند و هم مخاطرات امنیتی را به‌واسطه محدودیت‌های برجام به ایران تحمیل کند و از این روست که بعد از انهدام برجام توسط غرب، ایران از این توافق خارج نمی‌شود؛ توافقی که در سال 2025 به پایان رسیده و تنها دستاوردش تحمیل شرایط فرسایشی به کشور بود.  حالا وزیر خارجه‌ در حالی از عدم امکان احیای برجام و ضرورت آغاز مذاکرات بعدی برای توافق سخن می‌گوید که به‌نظر می‌رسد با وجود عیان‌ شدن ذات نقض‌پذیر توافق هسته‌ای و رویکرد مبتنی بر تخاصم غربی‌ها، همچنان به ذات مذاکره اصالت می‌بخشد و از این روست که بر ضرورت آغاز مذاکرات جدید خارج از چارچوب برجام تأکید می‌کند. این رویکرد هرچند ممکن است از منظر برخی قابل دفاع بوده، اما در حقیقت به‌معنای چشم‌پوشی از اقدامات غربی‌ها و همچنین تمسک به همان روش گذشته و قدم‌گذاشتن در مسیری است که به برجام منتهی شد. کلید زدن مذاکرات خارج از برجام، یعنی مخابره پیام نیاز کشور به مذاکره و مقدمه‌ای برای انعقاد توافقی ضعیف‌تر و نقض‌پذیرتر از برجام. علاوه ‌بر این، آغاز مذاکرات خارج برجام و در حالی که اروپا و آمریکا به‌دلیل نقض تعهدات خود به ایران بدهکار هستند، چیزی جز چشم‌پوشی از تخاصم غرب به‌نظر نمی‌رسد. فارغ از تمام این مسائل، مذاکره ایران و غرب زمانی معنا می‌یابد که اولاً قدرت سختی در حوزه‌های مختلف تولید شده و به‌واسطه آن، ابزار فشار بر غرب و هزینه‌زایی‌اش برای آنان عیان شده باشد. ثانیاً غرب تا زمانی که از اثرگذاری زیاد تحریم‌های اقتصادی بر ایران مطمئن باشد حاضر به لغو تحریم‌ها نخواهد بود و یا در بهترین حالت به تعلیق آنها، آن هم به‌صورت سطحی تن خواهد داد. بنابراین نیاز است که دستگاه دیپلماسی حامل طرحی نو برای لغو تحریم‌ها و طی‌کردن مسیری متفاوت با گذشته باشد که در غیر این صورت، تکرار فرجام برجام‌ دور از انتظار نیست. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 در 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 در 👇 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
1_13363710517.mp3
10.89M
🔗 امریکا و چین وارد جنگ میشوند؟ جنگ شود کدام پیروزند؟ / 3 سناریو درباره یک جنگ 🎙 همزمان با داغ شدن بحث چین و تایوان یک سوال جدی در اذهان وجود دارد: آیا ممکن است چین و آمریکا واقعا وارد جنگ بشوند و اگر چنین شود پیروز چه کسی است؟ برخی کارشناسان آمریکایی سه سناریو را محتمل می‌بینند که آرزو می کنند سومی آنها رخ بدهد. در این برنامه این مهم را مرور خواهیم کرد. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 در 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 در 👇 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
چرا حزب الله متفاوت است؟ (نگاه) چهارم شهریور بود که منابع خبری گزارش دادند که بیش از ۳۲۰ فروند موشک و ده‌ها پهپاد به ۱۱ پادگان و پایگاه رژیم صهیونیستی از خاک لبنان به سمت الجلیل الغربی در شمال فلسطین اشغالی شلیک شده است. همان زمان در اسرائیل تخمین زده می‌شد که حزب‌الله آماده شلیک حدود ۱۰۰۰ موشک به عمق اسرائیل است. مقاومت ،عمق الجلیل الغربی و جولان اشغالی سوریه را هدف حملات موشکی قرار داده است. بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده، برای اولین‌بار حزب‌الله از موشک بالستیک نقطه‌زن استفاده کرد که بدون مزاحمت به هدف اصابت کرد. این مرحله اول عملیات حزب‌الله لبنان در واکنش به ترور «فؤاد شکر»، فرمانده ارشد مقاومت و موسوم به مغنیه دوم، بود. «اما چه شده است که حزب‌الله لبنان به این چنین قدرتی رسیده که این‌گونه عمق اراضی اشغالی را به آتش می‌کشد و رژیم آپارتاید هم از جلوگیری از آن ناتوان است؟» برای اینکه اهمیت این حمله را درک کنیم باید بدانیم که یکی از اهداف حزب‌الله دراین حمله یگان 8200 بود؛ یگان ۸۲۰۰ که در مرزهای سوریه تا مناطق مشرف بر دمشق اقدام به کارهای اطلاعاتی و جاسوسی می‌کند، در ترور برخی فرماندهان حزب‌الله به ویژه شهید حاج «عماد مغنیه» نقش داشته است. یگان ۸۲۰۰ زیرمجموعه «آمان» یا همان سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل قرار دارد. حتی «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان، درخصوص عملیات اربعین گفت: «هدف منحصر به فرد نظامی در این عملیات، پایگاه اطلاعات نظامی آمان، یگان ۸۲۰۰ در گلیلوت که عملیات‌های ترور زیادی را انجام می‌دهد و پایگاه دفاع هوائی دشمن در عین شیمیا از جمله اهداف نظامی بود.» حزب‌اللهِ سال 2006 گروه دست و پا بسته‌ای در مقابل رژیم آپارتاید اسرائیل نبود که حمایت تام و تمام آمریکا را داشت و عالی‌ترین تسلیحات نظامی را در اختیار داشت. اگر حزب‌الله در آن سال 1500 موشک داشت حالا بیش از 15000 موشک در اختیار دارد که بیشتر آن‌ها دقیق و نقطه‌زن هستند. افزون بر این، در این سال‌ها حزب‌الله آزموده‌تر از قبل است و آماده برای آنکه جهنمی را که در شمال اراضی اشغالی برپا کرده است تا عمق خاک اشغالی گسترش دهد. اما برسیم به پرسشی که در فراز پیشین آمد؛ جنگ ۳۳ روزه‌، به عربی پیروزی تموز یا به انگلیسی جنگ جولای ۲۰۰۶ در تقویم ایران به عنوان روز مقاومت اسلامی ثبت شده است. اما در این جنگ چه اتفاقی افتاد که حزب‌الله لبنان از آن به عنوان پیروزی یاد می‌کند و رژیم صهیونیستی از یادآوری آن روز‌ها واهمه دارد؟ سر تفاوت حزب‌الله هم در همین است. از تاریخی که رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های کشور فلسطین تأسیس شد (البته بر روی خونِ بی‌گناهان)، هیچ کدام از کشور‌های عربی نتوانستند این رژیم را که از حمایت شدید آمریکا و غرب برخوردار است، مجبور به عقب‌نشینی کنند. به همین دلیل رژیم صهیونیستی با کمک تصویرسازی آمریکا از خود به عنوان ارتشی که شکست نمی‌خورد، یاد می‌کرد. اما در جولای ۲۰۰۶ تصویر اسرائیل شکست‌ناپذیر، شکست و جنبش مقاومتی توانست این رژیم تا دندان مسلح با تسلیحات غربی را مجبور به عقب‌نشینی کند. رژیم صهیونیستی پس از جنگ ۳۳ روزه دیگر به دنبال نابودی مقاومت نیست، بلکه اکنون نظریه‌پردازان رژیم مانند «اورنا مزراحی» و «یورام شوایتزر»، پژوهشگرانِ مرکز مطالعات امنیت داخلی اسرائیل، به دنبال پاسخی برای این سؤال خود هستند که اسرائیل چگونه می‌تواند بازدارندگی فرسایشی خود را در امتداد مرز با لبنان تقویت کند؟ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 در 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 در 👇 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
1_13366386292.mp3
12.55M
🚨 🚨 آقای تحلیلگر / محقق صهیون در آستانه حمله ایران: همین حالا وقت فرار از فلسطین به اروپا است / تحولات فلسطین / یادداشت جنجالی محقق صهیون در آستانه‌ی حمله‌ی ایران: باید همین حالا از فلسطین برویم، من میخواهم به آلمان مهاجرت کنم و ترسی از بیانش ندارم / پیام صریح رهبر انصارالله: به زودی در غفلت کامل دردناک ترین ضربه را به رژیم خواهیم زد / شوک بزرگ مقاومت به رژیم در غزه / فیلم قبرستان تانک‌های منهدم شده در غزه منتشر شد / قسمت ۱۶۷۸ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 در 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 در 👇 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
✳️ حل مسئله، حل منازعه مقام معظم رهبری در اولین دیدار رئیس‌جمهور و هیئت محترم دولت مطالب مهمی را از باب حکمرانی مطرح فرمودند. 13 نکته کلیدی برای حکمرانی حکیمانه و خردمندانه در این مطالب دیده می‌شود. که پرداختن به هرکدام در حوصله این مقاله نیست. کلیدی‌ترین محور سخنان رهبری که با تأکید اولویت هم مطرح شد این بود که؛ «اولویت فوری؛ حل مسئله گرانی و تورم است.» در مورد حل مسئله گرانی و تورم چند کلمه گفتنی است: 🔷 کلمه اول: آقای پزشکیان در برنامه‌های تبلیغاتی خود قبل از انتخابات تأکید بر وفاق و وحدت داشتند با همین دست‌فرمان بعد از انتخابات دارند حرکت می‌کنند. این حرکت مبارکی است. اولین گام برای حل مشکل گرانی و تورم این است که تیم اقتصادی دولت باید در مورد حل مسئله تورم و گرانی به یک فرمول واحد برسد و طبق آن عمل کند. لازمه این رویکرد فهم دقیق مسئله و بیرون آوردن یک تئوری برای حل آن است. حتی فراتر از آن نخبگان و خبرگان اقتصادی، کارآفرینان و کارفرمایان اقتصادی در حوزه و دانشگاه و محیط‌های کاری اقتصادی درک درستی از دست‌فرمان دولت در این زمینه باید داشته باشند. خلق این اجماع ملی دست رئیس‌جمهور است که با زبان صدق و علم چنین معرکه‌ای را تدارک ببیند. 🔷 کلمه دوم: در نشست‌های اداری و کارشناسی با کسانی که به‌عنوان معماران اصلی سازه‌های حل مسائل اقتصادی تشکیل می‌شود، دیگر ذکر این جمله که «اگر تصمیم درست بگیریم» یا ذکر این بیان که«ما باید به‌گونه‌ای تصمیم بگیریم ...» بی‌فایده است. باید آثار خروجی نشست‌های شورای اقتصاد، شورای پول و اعتبار، نشست مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی و به‌ویژه تصویب‌نامه‌ها و تصمیم نامه‌های هیئت‌وزیران و ... در بهبود وضعیت کسب‌وکار تثبیت ارزش پول ملی، نرخ ارز و حل تدریجی 8 ابر چالش اقتصادی خود را نشان دهد. 🔷 کلمه سوم: برخی اخبار آزاردهنده در مورد اعتراض و تجمع بازنشستگان، پرستاران، کشاورزان و گله و شکایت معوقات معلمان روزانه در رسانه‌ها کم‌وبیش دیده و شنیده می‌شود. تردیدی نیست دولت کسری‌هایی دارد این کسری‌ها در مانده‌حساب پرداخت‌های خزانه خود را نشان می‌دهد. در کشوری که نیمی از اقتصاد کشور دولتی است؛ در کشوری که به روایت اخبار بانک جهانی بیستمین اقتصاد جهانی است، نباید ما شاهد این نوع اخبار باشیم. این درست نیست مانده‌حساب خزانه در برخی ردیف‌ها صفر یا منفی باشد. اما مانده‌حساب برخی شرکت‌های دولتی و حساب‌های اختصاصی مثبت و حاوی هزاران میلیارد تومان وجه نقد باشد! ماده 125 قانون محاسبات عمومی کشور به دولت – بخوانید خزانه‌داری کل در قانون مذکور - این اجازه را می‌دهد برای رفع احتیاجات خود از دو طریق عمل کند: 1⃣ حساب‌های اختصاصی دستگاه‌های دولتی 2⃣ حساب تمرکز درآمد شرکت‌های دولتی چرا دولت از این امکان قانونی استفاده نمی‌کند تا لبخند رضایت را بر چهره آفتاب‌سوخته آن کشاورز که گندم را با مشقات زیاد کاشته و به دولت فروخته با پرداخت به‌موقع بنشاند یا دولت پرداخت‌های قانونی خود را به معلمان، پرستاران و بازنشستگان به‌موقع پرداخت کند. 🔷 کلمه چهارم: وزارت اقتصاد و دارایی و معاونت خزانه‌داری کل در این مورد مسئولیت مستقیم دارد. سازمان حسابرسی در باب اطلاع‌رسانی به خزانه درباره مانده‌حساب‌های شرکت‌های دولتی و حساب‌های اختصاصی چرا به وظایف خود عمل نمی‌کند؟! 100 شرکت سود ده دولتی که روزانه فروش هزاران میلیاردی نقد دارند. چرا به دولت به ماهو خزانه در پرداخت‌های به‌موقع، وفق ماده 125 قانون محاسبات عمومی نقشی ایفا نمی‌کنند. پس خاصیت نشستن وزیر نفت، وزیر صمت، وزیر راه و مسکن، وزیر کشاورزی و ... که بار بیش از نیمی از تولید ناخالص ملی را به دوش می‌کشند در کنار هم در هیئت‌وزیران چیست؟ رئیس‌جمهور خیلی نیاز ندارد کارشناس باشد یا حل این معضل را به یک گروه کارشناسی احاله دهد. کافی است به مرّ قانون و راهگشایی قانون محاسبات عمومی در این مورد توجه کند و از وزیر اقتصاد و دارایی و معاونت سازمان برنامه‌وبودجه وزرای مربوط حل فوری این مشکل را پیگیری کند. 🔷 کلمه پنجم: ما در کشور اگر بخواهیم مشکلات را دو قسمت کنیم به این دو سرفصل در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌رسیم. ✅ الف- حل مسئله ✅ ب- حل منازعه در «حل مسئله» نیاز به کار کارشناسی و تکیه به‌نظام دانایی کشور داریم. اما در«حل منازعه» که پای تضاد و تعارض منافع در میان است، نیاز به شجاعت و تهور و بی‌باکی در تصمیم‌گیری داریم. اگر رئیس‌جمهور درتعارض منافع به‌ویژه در حوزه اقتصادی – هم در حوزه عمومی و هم در حوزه خصوصی – ورود و نقش‌آفرینی به نفع مردم نکند. در به همان پاشنه‌ای خواهد چرخید که در گذشته چرخیده است. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 در 👇 🆔 eitaa.com/mrgh110 در 👇 🆔 https://t.me/mrgh110 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️