هدایت شده از نصاب الصبیان
🔶 در قدیم طلبه را به پایه و سال نمی شناختند بلکه به کتابی که مشغول تحصیل بود می شناختند ،مثلا می گفتند سیوطی خوان،مغنی خوان.
قبلا گفتم زمان تعیین کردن برای تحصیل یک کتاب کاملا غلط است.به عنوان مثال
شما وقتی سیوطی را شروع می کنید،باید آن را درست بخوانید تا تمام شود ،و این مهم ممکن است برای کسی دوسال طول بکشد و برای دیگری کمتر یا بیشتر.
پس در روش سنتی ما پایه مایه نداریم.
بگو سیوطی خوان،مطول خوان،مغنی خوان.
معیار ،فهم کتاب است با آرامش و بدون استرس و فشار.
ولی وقتی گفتی باید در یک سال از اینجا تا آنجای کتاب را بخوانی ،به فهم ضربه زدی،استرس و اضطراب و عجله به فرد تزریق کردی.
هدایت شده از 🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
چرکهای زیر ناخن در وضو یا غسل👆👆👆👆
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
هدایت شده از 🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
📚 پوشیدن لباس نامناسب
💠 سؤال: آیا پوشیدن #شلوار های تنگ و پاره و مانتوهای #غیر_متعارف جایز است؟
✅ جواب: به طور کلی پوشیدن چیزی که از جهت رنگ یا شکل و یا نحوه پوشیدن باعث #جلب_توجه_نامحرم شود و موجب فساد و ارتکاب حرام گردد و همچنین هر آنچه که پوشش و لباس غیر مسلمانان محسوب می شوند بهطوری که پوشیدن آنها منجر به ترویج فرهنگ منحطّ غربی شود جایز نیست و تشخیص مصادیق آن به عهده مکلف است.
#احکام_پوشش #احکام_لباس
🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
هدایت شده از مطالعات اسلامی زنان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اینقدر #خانهداری زن را تحقیر نکنید!
📌 #رهبر_انقلاب: معنای خانهداری زن #تربیت_انسان است، معنایش تولید والاترین و بالاترین محصول و متاع عالم وجود است.
✅ @women92
145. مسئله: خانمها باید عورتین خود را از زنهای دیگر بپوشانند و پتوشانیدن بقیه بدن را آنها واجب نیست.
#پوشش_زن_از_زن
هدایت شده از غیرتی ها : اخلاق خانواده ، همسرداری و آرامش
🌸 ازدواج با دختر مذهبی ، یعنی خوشبختی
💞 چون دخترای مذهبی ، همهی عالم را ،
💞 محـضـر خـدا می داننـد .
💞 بخاطر همین ،
👈 نه گناه می کنند .
👈 نه اهل خیانت هستند .
👈 نه همسرشان را آزار می دهند .
👈 و نه تجملاتی و پر توقع و غرغروند .
👌 البته به شرط اینکه ،
💞 پسره هم مذهبی واقعی باشه
@ghairat
هدایت شده از غیرتی ها : اخلاق خانواده ، همسرداری و آرامش
🌸 اگـر زنــے ،
🌸 بی اجازه شوهرش ،
🌸 از خانه اش خارج شـود ،
🌸 هـم مـلائـکه آسمـان و زمین ،
🌸 و هم فرشته های غضب و رحمت ،
🌸 تـا وقتــے کـه بـه خـانه اش بـر گـردد .
🌸 👈 👈 👈 او را لعنت و نفرین می کنند .
🌷 حضرت صلی الله علیه و آله 🌷
📚 مکارم اخلاق فی حق الزوج علی المراة
📚 چاپ بیروت ص ۲۱۴
@ghairat
قالَ الإمام الجواد (علیه السلام):
مَنْ خَطَبَ إلَیْكُمْ فَرَضیتُمْ دینَهُ وَأمانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ، إِلاَّ تَفْعَلُوهُ تَكُن فِتْنَةٌ فِی الأَرْضِ وَفَسَادٌ كَبِیرٌ. [تهذیب الأحكام، ج ۷، ص ۳۹۶، ح ۹]
هر كه به خواستگاری دختر شما آید و به تقوا و تدیّن و امانتداری او مطمئن می باشید با او موافقت كنید و گرنه شما سبب فتنه و فساد بزرگی در روی زمین خواهید شد.
قالَ الإمام الجواد (علیه السلام):
مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً كانَ شَریكاً فیهِ. [كشف الغمّه، ج ۲، ص ۳۴۹]
هر كه كار زشتی را تحسین و تأیید كند، در عقاب آن شریک می باشد.
قالَ الإمام الجواد (علیه السلام):
مَنِ اسْتَغْنی بِاللهِ إفْتَقَرَ النّاسُ إلَیْهِ، وَ مَنِ اتَّقَی اللهَ أحَبَّهُ النّاسُ وَ إنْ كَرِهُوا. [بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۷۹، ح ۶۲]
هر كه خود را به وسیله خداوند بی نیاز بداند مردم محتاج او خواهند شد و هر كه تقوای الهی را پیشه خود كند خواه ناخواه، مورد محبّت مردم قرار می گیرد گرچه مردم خودشان اهل تقوا نباشند.
قالَ الإمام الجواد (علیه السلام):
لَنْ یَسْتَكْمِلَ الْعَبْدُ حَقیقَةَ الاْیمانِ حَتّی یُؤْثِرَ دینَهُ عَلی شَهْوَتِهِ، وَ لَنْ یُهْلِكَ حَتّی یُؤْثِرَ شَهْوَتَهُ عَلی دینِهِ. [بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۸۰، ح ۶۳]
بنده ای حقیقت ایمان را نمی یابد مگر آن كه دین و احكام الهی را در همه جهات بر تمایلات و هواهای نفسانی خود مقدّم دارد. و كسی هلاک و بدبخت نمی گردد مگر آن كه هواها و خواسته های نفسانی خود را بر احكام الهی مقدّم نماید.
قالَ الإمام الجواد (علیه السلام):
الاْمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْی عَنِ الْمُنْكَرِ خَلْقانِ مِنْ خَلْقِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ، فَمْن نَصَرَهُما أعَزَّهُ اللهُ، وَمَنْ خَذَلَهُما خَذَلَهُ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ. [خصال صدوق، ص ۴۲، ح ۳۲]
امر به معروف و نهی از منكر دو مخلوق الهی است، هر كه آن ها را یاری و اجراء كند مورد نصرت و رحمت خدا قرار می گیرد و هر كه آن ها را ترک و رها گرداند مورد خذلان و عِقاب قرار می گیرد.
قالَ الإمام الجواد (علیه السلام):
الاْدَبُ عِنْدَ النّاسِ النُّطْقُ بِالْمُسْتَحْسَناتِ لا غَیْرُ، وَهذا لا یُعْتَدُّ بِهِ ما لَمْ یُوصَلْ بِها إلی رِضَااللهِ سُبْحانَهُ، وَالْجَنَّةِ، وَالاْدَبُ هُوَ أدَبُ الشَّریعَةِ، فَتَأدَّبُوا بِها تَكُونُوا أُدَباءَ حَقّاً. [ارشاد القلوب دیلمی، ص ۱۶۰]
مفهوم و معنای ادب از نظر مردم، تنها خوب سخن گفتن است كه ركیک و سبک نباشد، ولیكن این نظریّه قابل توجّیه نیست تا مادامی كه انسان را به خداوند متعال و بهشت نزدیک نگرداند. بنابراین ادب یعنی رعایت احكام و مسائل دین، پس با عمل كردن به شریعت [دستورات الهی و ائمّه اطهار (علیهم السلام)]، ادب خود را آشكار سازید.