هدایت شده از علیرضا زادبر
15.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پَست تر از حیوان!
انسانِ عالم وقتی میخواهد انتقاد کند اینگونه حکیمانه و عمیق مساله را طرح و شرح می کند.
https://eitaa.com/Politicalhistory
هدایت شده از خانواده بزرگ ما😍
بدترین زنها از نگاه پیامبر AETrim1702924082883.mp3
1M
🎙"ویـژگـی هـای بـدتـریـن زنـان
از نگاه پیامبر گرامی اسـلام (ص)"
#حق_پذیری
#ارتباط_زوجین
🦋دوستاتون رو به کانال خانواده بزرگ ما دعوت کنید🌱
به خانوادهی بزرگ ما بپیوندید☺️👇
http://eitaa.com/bano_sadeghy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طبق قانون به زنان گواهی نامه موتور داده نمی شود.
دوچرخه سواری را رهبری برای زنان حرام می داند به همین سیاق، موتورسواری برای زنان جایز نخواهد بود
بعد معاون چادری آقای رئیسی دنبال قانونی کردن موتورسواری زنان است؟ الان مشکل زنان این است؟
💎امام على علیه السلام می فرمایند:
✨ چيزى را كه از عهده انجام آن بر نمىآيى ضمانت نكن
📚ميزان الحكمه ج۶ ص۴۴۷.
👈مثلا ضمانت وام ، مهریه بالا ، تعهد بیجا و ...
هدایت شده از مطالعات اسلامی زنان
تغییر لباس از مطالبات اصلی فمینیستهای موج اول بود. همچنین رواج استفاده از دوچرخه بهعنوان یک وسیله حملونقل ارزان در اروپا، با موج اول فمینیسم و مطالبات آنهم زمان شد. همزمانی این دو اتفاق موجب شد که دوچرخه نویدبخش آزادی برای زنان باشد.
در سال ۱۸۹۵ فرانسیس ویلارد از رهبران موج اول فمینیسم کتابی منتشر کرد با عنوان «چرخی میان چرخها: چگونه دوچرخهسواری را یاد گرفتم.» او در این کتاب در مورد دوچرخهسواری زنان، هموار کردن این مسیر و لزوم تغییر لباس زنان برای دوچرخهسواری میگوید.
او پس از توصیف شرایط دست و پاگیر لباس زنان در آن دوره، نقل میکند: « زنان برای دوچرخهسواری باید لباس مناسبتری بپوشند و درصورتیکه این کار را انجام دهند بسیاری از تعصبات بیجا به همراهش از بین خواهند رفت.» بیان او نشاندهنده وجود حساسیت جامعه نسبت به لباس زنان و دوچرخهسواری آنان بوده است.
.
🔼همانگونه که ویلارد پیشبینی کرده بود، رواج دوچرخهسواری موجب تغییر لباس زنان شد و پوشیدن شلوارهای خاص، بهجای پیراهن و دامنهای بلند چیندار مرسوم شد. در ادامه دوچرخهسواری تبدیل به تجسم فردیت زنان برای جنبش «حق رأی» شد علاوه بر این، به آنان آزادی بیشتری برای انجام فعالیتهای روزانه و مسافرت داد.
.
رفتهرفته دوچرخه بهعنوان نماد «زن نوین» (new woman) در قرن نوزدهم مطرح شد. زنی جوان، تحصیلکرده، ورزشکار، علاقهمند به اشتغال، به دنبال ازدواج مبتنی بر برابری و سوار بر دوچرخه، تصویری بود که بهعنوان «زن نوین» در آن روزگار ارائه شد.
در سال ۱۸۹۵، الیزابت کدی استنتون یکی دیگر از رهبران جنبش فمینیسم در موج اول ادعا کرد «دوچرخهسواری موجب الهام بخشی زنان برای شجاعت بیشتر، احترام و اتکا به خود خواهد شد.» او سپس پیشبینی کرد دوچرخه زندگی زنان را تغییر خواهد داد، آنان به استقلال خواهند رسید و این اختراع به رشد جنبههای دیگر شخصیتشان کمک خواهد کرد. آنها از این طریق توانایی اتکا به خود را برای اولین بار در زندگیشان به دست خواهند آورد.
سوزان آنتونی دوست استنتون و یکی دیگر از رهبران جنبش فمینیسم در مورد دوچرخهسواری زنان میگوید: «فکر میکنم دوچرخهسواری بیشترین تأثیر را برای رهایی زنان در جهان داشته است. دوچرخهسواری به زنان احساس آزادی و خوداتکایی میدهد. هر وقت زنی را در حال رکاب زدن میبینم، میایستم و شاد هستم. تصویری از یک زنانگی آزاد و نامحدود.»
.
سوزان آنتونی و الیزابت کدی استنتون توأمان اظهار داشتهاند که: «زنان سوار بر دوچرخه به سمت حق رأی رکاب میزنند.» سرخطی که بارها در هنگامه تغییر قرن در روزنامهها چاپ شد.
سوزان آنتونی و الیزابت کدی استنتون توأمان اظهار داشتهاند که: «زنان سوار بر دوچرخه به سمت حق رأی رکاب میزنند.» سرخطی که بارها در هنگامه تغییر قرن در روزنامهها چاپ شد.
.
◀روزنامه کلمبیا در مورد دوچرخهسواری زنان نوشت: «زنان به سمت آزادی بیشتر، برابری حقوقی با مردان، عادت به مراقبت از خود و به سمت دیدگاههای جدید در مورد فلسفه پوشش، رکاب میزنند.»
.
◀دوچرخهسواری نیاز به دوری از پوشش محدودکننده و باحیای عصر ویکتوریا و ورود به دوره جدیدی از پوشش و نمایش مچ پاها داشت! این تغییرات بهگونهای بود که توجه روزنامهنگاران مرد آن زمان را به خود جلب کرد!
این مطالبات درنهایت منجر به شیوع دوچرخهسواری میان زنان، تغییر لباس و ادامهدار شدن آن تا به امروز شده است.
.
🔼جنبشهای ترویج دوچرخهسواری برای زنان که در کشورهای مختلف وجود دارند نیز دارای چنین پشتوانه تاریخیای هستند. مطالباتی که در کشور ایران پیرامون این مسئله مطرح میشود جدای از این پیشینه تاریخی نیست. دوچرخهسواری روش فمینیستها برای مطالبه حقوقشان است و در حقیقت آغازی است برای تغییرات گسترده در جهت رسیدن به آزادیهای بیشتر. تغییر و آزادی پوشش و دامن زدن به حیازدایی در عرصه فردی و اجتماعی، تغییر در هویت زنانگی و تغییر ساحت عمومی جامعه برای نوع نگاه به زنان.
.
🔼دوچرخه سواری زنان یک مطالبه ساده نیست، بلکه مجموعهای از مطالبات است که به تغییرات گسترده در ساحتهای گوناگون زندگی زنان منجر خواهد شد.https://eitaa.com/women92
برای نوشتن این مجموعه مطالب از این دو مقاله استفاده شده است.
.
📝Pedaling the Path to Freedom
.
📝How the Bicycle Paved the Way for Women's Rights
✍مهدیه منافی
هدایت شده از مطالعات اسلامی زنان
خزعلی: پیگیر گواهینامه موتور برای بانوان هستیم
معاون زنان رئیسجمهور:
🔹برای گواهینامه موتورسیکلت برای زنان در حال پیگیری هستیم؛ هم در بحث بیمه بانوان پیک موتوری و هم اینکه صدماتی متوجه آنها نباشد، در حال بررسی هستیم.
🔹چون در این زمینه قانون داریم باید از مسیر لایحه یا طرح آن را جلو برد.
↙️چشم و دلمان روشن!!
طبق هدف پنجم#سند2030 میبایست کلیه موانع تبعیض جنسیتی رفع شود.
https://eitaa.com/women92
#سند2030
#دولت_سیزدهم
#جنایتهای_فرهنگی
پرسش: سلام ببخشید ..اگه خانوما اجازه ندارند روی موتور یا زین بشینید و موجب تحریک میشه چرا اگر روی موتور پشت سر مردی بشینند موردی نداره؟
بالاخره فرق زیادی که نداره!
پاسخ: با سلام
هر موضوعی در حوزه زنان نظیر موتورسواری زنان را میتوان در سه بعد "شرع"، "عرف" و "قانون" بررسی کرد. از لحاظ شرعی مسلماً این عمل به خودی خود حرام نیست، اما باتوجه به اینکه دربرخی ازموقعیتهای زمانی و مکانی، موتورسواری براى دختران و بانوان درمجامع عمومى، موجب جلب نظر مردان میشود و منافى با عفت بانوان است، لازم است در چنین موقعیتهایی ترک شود و در صورتى که در منظر نامحرم نبوده و یا خوف فساد و فتنه نباشد، فى نفسه اشکال ندارد. اگر کسی بگوید چه فرقی بین راکب موتور و یا ترک نشین موتو ربودن زنان هست؟! باید بگوییم از این جهت فرقی بین این دو نیست اگر ترک شینی موتور هم از لحاظ عرفی مناف با عفت بانوان باشد از لحاظ شرعی حرام است. اما اگر منافی عفت زن نباشد در هر دو یکی است.
اسلام در حوزه رفت و آمد زنان سعی بر مستور بودن زنان دارد و از این که زنان مانند مردان در معابر رفتار کنند منع کرده است در حدیثی داریم که پیامبرص میفرمایدند: «لَیْسَ لِلنِّسَاءِ مِنْ سَرَوَاتِ الطَّرِیقِ شَیْءٌ وَ لَکِنَّهَا تَمْشِی فِی جَانِبِ الْحَائِطِ وَ الطَّرِیقِ»؛(1) خانمها نباید در وسط جاده حرکت کنند، فقط میتوانند در کنار دیوار و حاشیه جاده و خیابان حرکت نمایند.
بدیهی است که پیامبر(ص) در اینجا نمیخواهد بفرماید که راه رفتن خانمها از وسط خیابان حرام است، بلکه اینگونه روایات؛ بیانگر اهمیت دادن دین اسلام به رعایت اکرام و بزرگداشت شخصیت بانوان و سلامت حریم آنها، برای حضور در اجتماع است(2) که رعایت هرچه بیشتر این احکام به نفع بانوان و جامعه اسلامی خواهد بود.
با این دسته از روایات باید از خود سوال کنیم آیا نشستن زن ها بر موتور به عنوان راننده موتور منافی شان یک بانوی مسلمان و عفت نیست؟!
از لحاظ عرفی هم وقتی نگاه می کنیم، جامعه اسلامی و دینی به موتور سواری زن به چشم یک منکر نگاه می کند و آن را به عنوان یک مسالهی عادی نمی نگرد.
از لحاظ قانونی هم ؛ قوانین راهنمایی رانندگی؛ به زنان برای موتور سواری گواهینامه نمی دهند و این منع قانونی وجود دارد.
پی نوشت ها:
1- کلینی، کافی، ج 5، ص 518.
2- الفقه، المرور و آداب السفر، ص 338.
پاسخگو را از لینک زیر دریافت کنید:
https://cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
با سلام
اختلاف سنی حضرت محمد و حضرت خدیجه در زمان ازدواج چقدر بوده است؟
علیکم السلام.
طبق نظر مشهور و نزدیک به اتفاق سن حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) هنگام ازدواج با حضرت خدیجه(سلام الله علیها)، 25 سال بود. ولی در مورد سن حضرت خدیجه(سلام الله علیها) هنگام ازدواج اقوال مختلفی ذکر شده است که نظر معروف چهل سال می باشد ولی با استناد به منابع تاریخی 25 یا 28 ساله بودن حضرت خدیجه(سلام الله علیها) نزدیکتر به واقع می باشد. لذا یا هم سن بودند یا حضرت خدیجه(سلام الله علیها) حدود سه سال بزرگتر بودند.
پاسخگو را از لینک زیر دریافت کنید:
https://cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
بررسی فقهی فعالیت های سیاسی بانوان.mp3
40.26M
🎵فایل صوتی بررسی فقهی پیرامون 《فعالیتهای سیاسی و مدیریتی بانوان》
در مصاحبه با استاداکبرنژاد
🔲 گزیدهای از مطالب مطرح شده:
🔸 جامعه عربی نگاه مثبتی به زن نداشت و حضور اجتماعی برای او قائل نبودند؛ اگر شارع مخالف بود میبایست به صراحت ابراز مخالفت کند.
🔸 شارع در مسئله ارث، عده وفات و غیره در برابر ارتکاز عربی ایستاد و صریح بیان کرد. تنها جایی که خداوند با ارتکاز عرب در حوزه زنان مخالفت نکرده، مسئله مدیریت خانواده و جامعه است.
🔸 پیامبر اسلام ۲۸ بار به خاطر جنگ از مدینه بیرون رفتند. اگر ایشان بر این باور بودند که مسئولیتهای سیاسی و مدیریتی زن و مرد ندارد، بهترین فرصت بود برای مبارزه با این سنت غلط بود.
🔸 ریحانه بودن زن سازگاری با پذیرش مسئولیت های سنگین اجتماعی ندارد. در ادامه روایت هم می فرماید: «لیست بقهرمانة»
🔸 این همه آیه و روایت دال بر مخفی بودن زن از چشم نامحرمان و دور بودن فضای مرد و زن، به هیچ عنوان با مسئولیتهای اجتماعی داشتن زنان سازگار نیست.
🔸 خطبه حضرت زهرا(س) در مسجد یا خطبههای حضرت زینب(س) در شام و کوفه مربوط به شرایط ضرورت و موارد استثناء هستند و دال بر تأیید حضور اجتماعی زنان نیست.
🔸 چطور میتوان تصور کرد که یک زن به رسالت اصلی خود، که فرزندآوری -آن هم حداقل بیش از دو فرزند- و خانهداری و شوهرداری میباشد، خوب عمل نماید و در عین حال هم بتواند مانند یک مرد، تحصیلات و تجربههای اجتماعی را به دست آورد؟
🎥فایل تصویری:
یوتیوب
youtu.be/osNfzuHZimY
آپارات
aparat.com/v/Q8lYf
🆔 @AkbarNejad_ir