#پاسخ_شبهه_ذواق
#نقد_آقای_ازغدی
#قسمت_چهارم
درکتاب شریف وسائل الشیعه ج 22 ص 9 به بعد....
در ابتدای روایت صریحا می گوید: ازدواج کنید و #طلاق ندهید که خداوند #ذواقین و #ذواقات رو دوست ندارد و این صریحا کسی را می گوید که #طلاق می دهد نه کسی که #ازدواج می کند
یعنی ازدواج های مختلف به هر دلیلی بلا اشکال است به شرطی که طلاق ندهد که می شود زن بارگی...(طلاق بدون دلیل )
فرض کنید شما ۴ ازدواج دائم و ۴ هم متعه داشته باشید به شرطی که مرتب بدون بهانه با وجود موافقت و سازگاری همسر او را طلاق ندهید ذواق نیستید
👇❗️
عن ابي عبد اللَّه عليه السّلام قال:
سمعت أبي عليه السّلام يقول:
قال رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله:
إنّ اللَّه يبغض كلّ #مطلاق_ذوّاق.
الكافي 6/ 55
- از امام صادق (ع) نقل شده كه فرمود: از پدرم شنيدم كه فرمود: رسول خدا (ص) فرموده است:
خداوند هر مردى را كه بسيار #طلاق دهد و با این کار طعم ازدواجهاى فراوان را بچشد دشمن می دارد
#پاسخ_شبهه_ذواق
#نقد_آقای_ازغدی
#قسمت_پنجم
نکته قابل توجه اینکه در تمام روایات #ذواق بحث #طلاق وجود دارد که در وسائل الشیعه ج 22 ص 9 می توانید جهت مطالعه مراجعه کنید ؛ صریحا کسی را می گوید که طلاق می دهد نه کسی که ازدواج می کند
#روایت_اول👇❗️
أبى عبداللّه عليه السلام قال ما من شىء ممّا أحلّه اللّه عزّ و جلّ أبغض اليه من الطلاق و انّ اللّه عزّ و جلّ يبغض المطلاق الذّوّاق.
امام صادق علیه السلام فرمود : از میان چیزهائی که خداوند حلال دانسته مبغوض تر از طلاق نزد خداوند نیست و بی تردید خداوند کسی که زنان را بسیار طلاق میدهد (و برای لذت جویی نه با هدف زندگی کردن دست به ازدواج میزند) دشمن میدارد.
سند: صحیح
منابع: کافی ج 6 ص 54- عوالی اللئالی ج 3 ص 372- وافی ج 23 ص 995- وسائل الشیعه ج 22 ص 8- الفصول المهمه ج 2 ص 365- مرآه العقول ج 21 ص 94-
#روایت_دوم👇❗️
أبى بصير عن جعفر بن محمّد عليها السلام - فى حديث طويل فى قصّة آدم عليه السلام - قال لا شىء مباح أبغض إلى اللّه تعالى من الطّلاق و قال عليه السلام لعن اللّه الذوّاق و الذّوّاقة.
از امام صادق علیه السلام در روایتی طولانی درباره داستان حضرت آدم علیه السلام روایت است که فرمود: " کار مباحی نزد خداوند متعال مبغوضتر از طلاق نیست و حضرت فرمود: خداوند مرد و زن (که برای لذتجویی نه با هدف زندگی کردن دست به ازدواج میزنند) ذواق را لعنت کرده است.
سند: ضعیف
منابع: البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 347- مستدرک الوسائل ج 15 ص 279
#روایت_سوم ❗️👇
طلحة بن زيد عن أبى عبد اللّه عليه السلام قال: سمعت أبى عليه السلام يقول انّ اللّه عزّ و جلّ يبغض كلّ مطلاق (و - ئل) ذوّاق.
امام صادق عليه السلام فرمود:
«از پدرم شنيدم كه مىفرمود:
بىترديد خداوند عز و جل كسى كه زنان را بسيار طلاق مىدهد( و به هدف لذّتجويى نه با انگيزۀ زندگى به ازدواجهاى مكرّر دست مىيازد، )دشمن مىدارد.
سند: موثق
منابع: کافی ج 6 ص 55- وافی ج 23 ص 996- وسائل الشیعه ج 22 ص 8- الفصول المهمه ج 2 ص 365- مرآه العقول ج 21 ص 94
ازدواج در حال شور و شوق
پیامبر اکرم #اصرار داشتند جوانها #زود ازدواج کنند – چه دخترها و چه پسرها – البته با میل خوشان و اختیار خودشان، نه اینکه دیگران برایشان تصمیم بگیرند.
ما هم باید در جامعهی خودمان این[زود ازدواج کردن جوانها] را رواج دهیم. جوانها در سنین مناسب،[یعنی] وقتی از #دوران_جوانی خارج نشدهاند، در همان حال گرمی و شور و شوق، باید ازدواج کنند. این بر خلاف برداشت و تلقی خیلی از افراد است که خیال_میکنند #ازدواجهای_دوران_جوانی، #ازدواجهای_زودرس است و ماندگار نیست. درست برعکس است، این طور نیست. اگر درست صورت بگیرد، ازدواجهای بسیار ماندگار و خوبی هم خواهد بود و زن و شوهر در چنین خانوادهای کاملا با هم صمیمی خواهندبود.
مقام معظم رهبری
خطبهی عقد مورخهی 23/12/1379
ازدواج در آغاز احساس نیاز
اسلام #اصرار دارد بر این که این پدیده در #اوان_خود، هر چه زودتر، #از_آغاز_احساس_نیاز انجام گیرد.
این هم از اختصاصات اسلام است، [ازدواج] #هر_چه_زودتر_بهتر. زود که می گوییم یعنی از همان وقتی که دختر و پسر #احساس_نیاز میکنند به داشتن همسر؛ هر چه این کار زودتر انجام بگیرد، بهتر است. علت چیست؟ علت این است که
اولاً #برکات و خیراتی که در امر ازدواج وجود دارد در وقت خود و زودتر از این که زمان بگذرد و عمر تلف بشود، برای انسان حاصل خواهدشد.
ثانیاً جلوی #طغیانهای_جنسی را میگیرد. لذا می فرماید: «مَن تَزَوَّجَ اَحرَزَ نِصفَ دینِه»[1]. طبق این روایت معلوم میشود که نصف تهدیدی که انسان دربارهیدینخود میبیند از طرف طغیانهای جنسی است که خیلی رقم بالایی است.
مقام معظم رهبری
خطبهی عقد مورخهی 9/12/1380
[1] بحارالانوار، ج100، ص219
برکات و فواید ازدواج
فرصت ازدواج و آرام گرفتن در یک مجموعهی خانواده، یکی از #فرصتهای_مهم_زندگی است. برای زن و مرد – هر دو – این یک #وسیلهیآرامش و آسایش روحی و وسیلهی دلگرم شدن به تداوم فعالیت زندگی است.
وسیلهی تسلّی،
وسیلهی پیدا کردن یک #غمخوارِ_نزدیک که برای انسان در طول زندگی لازم است قطع نظر از نیازهای طبیعی انسان که نیازهای غریزی و جنسی می باشد، مسألهی تولید نسل و داشتن فرزند هم خود از دلخوشیهای بزرگ زندگی است.
پس میبینید از هر دو طرف که انسان نگاه میکند، ازدواج یک امر مبارک و یک پدیدهی بسیار مفید است. البته مهمترین فایدهی ازدواج، همان #تشکیل_خانواده است و بقیهی مسائل، فرعی و درجهی دو و یا پشتوانهی این مسئله است؛ مثل تولید نسل یا ارضای غرایز بشری، اینها همه درجه دو است، درجهی اول همان تشکیل خانواده است.11
بنای نسل بشری به ازدواج است. انتقال تمدنها و فرهنگها به ازدواج است. بقای استقلال جوامع – چه از لحاظ سیاسی و چه از جهات دیگر – به ازدواج است. برکات فراوانی بر ازدواج است.12
مقاممعظم رهبری
11. خطبهی عقد مورخهی 9/12/1380
12. خطبهیعقد مورخهی 26/1/1377
شرایط کمالی ازدواج
در #شرع آمده که #پیوند_ازدواج را #محکم نِگهدارید. بعد هم شرایط زیادی برای ازدواج در همهیزمینهها معین کرده است.
در زمینهی #اخلاق و رفتار گفته:
وقتی زن گرفتید، وقتی شوهر کردید،
باید اخلاقتان را خوب کنید،
باید همکاری کنید،
باید #گذشت کنید،
باید #محبت کنید،
باید او را دوست بدارید
و باید به او وفاداری کنید،
اینها همهاش احکام شرع است، اینها همهاش دستورات است.13
و البته از لحاظ #شرایط_مادی سهلترین است. آنچه که در ازدواج مهم است، رعایتهایبشری و انسانی است. #رعایتهای_اخلاقی است که دختر و پسر باید با همدیگر تا آخر عمرشان رعایت کنند و رعایت اصلی حفظ این پیوند است.14
#شرع_مقدس_اسلام در روابط اجتماعی، این امر انسانی را امضا کرده، اما شرایطی برای آن قرارداده است. یکی از شروط این است که این امر انسانی از حالت رابطهی انسانی به یک #معاملهی_تجاری و #بده_بستان_مالی تبدیل نشود.
این[معامله تجاری شون ازدواج ] را #شرع_مقدس دوست نمیدارد. البته این شرایط، شرایط کمالاند نه صحت، اما واقعاً شرطاند. 15
مقام معظم رهبری
13. خطبهی عقد مورخهی 6/10/1372
14. خطبهی عقد مورخهی 6/10/1372
15. خطبهی عقد مورخهی 4/9/1375
💢مشورت با خدا
یکی از اساتید حوزه نقل میکرد:روزی یکی از شاگرداش بهش زنگ میزنه که فورا استاد واسش یه استخاره بگیره استاد هم استخاره میگیره وبهش میگه:بسیار خوبه معطلش نکن و سریع انجام بده.
چند روز بعد شاگرد اومد پیش استاد وگفت
میدونید استخاره رو برا چی گرفتم؟
استاد:نه
شاگرد:تو اتوبوس نشسته بودم
دیدم نفر جلوییم،پشت گردنش خیلی صافه وباب زدنه
هوس کردم یه پس گردنی بزنمش
دلم میگفت بزن.عقلم میگفت نزن هیکلش از تو بزرگتره میزنه داغونت میکنه
خلاصه زنگ زدم و استخاره گرفتم وشما گفتین فورا انجام بده
منم معطل نکردم وشلپ زدمش
انتظار داشتم بلند شه دعوا راه بندازه امایه نگاهی به من انداخت وگفت استغفرالله.
تعجب کردم گفتم:ببخشید چرا استغفار؟
گفت:دخترم یه پسر مؤمن باخلاق که الان کار نداره رو دوست داره و من با #ازدواج اون مخالفت کردم ولی پسر همکارم که وضعیت مالی عالی دارن اما نماز نمی خونه به #خواستگاریش اومده و میخوام مجبورش کنم که زن پسر همکارم بشه و الان توی دلم داشتم به خدا میگفتم خدایا اگه این تصمیمم اشتباهه یه #پس_گردنی بهم بزن که بفهمم
تا این درخواستو کردم تو از پشت سر محکم به من زدی
همیشه با خدا مشورت کن. درسته بهت پس گردنی میزنه ولی نمیذاره تصمیم اشتباه بگیری . . . .
دعایی عجیب برای پنهان ماندن از چشم دیگران:
آیه
وَ جَعَلْنَا مِن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدّاً وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً فَأَغْشَیْنَاهُمْ فَهُمْ لَا یُبْصِرُونَ
۳۴
کُفوْ بودن از نظر اسلام
در #شرع_مقدس_اسلام، آنچه که معین شده است این است که دختر و پسر باید #کفو یکدیگر باشند.
و عمدهی مسأله در باب کفو، عبارت است از:
ایمان؛ یعنی هر دو مؤمن، هر دو دارای تقوی و پرهیزگاری و هر دو معتقد به #مبانی_الهی_و_اسلامی
و عامل به آنها باشند،
اینکه تأمین شد، بقیهی چیزها اهمیتی ندارد...
وقتی تقوی و پاکدامنی و طهارت دختر و پسر معلوم شد، سایر چیزها را خدای متعال تأمین می فرماید.
در اسلام، ملاک این همکاری که اسمش زوجیت است، عبارت است از دین و #تقوی که: «المؤمن کفو المؤمنة و المسلم کفو المسلمة»[2].این ملاک دینی است.
البته در این زمینه، هر کس در راه خدا جلوتر، پیشقدمتر، فداکارتر، آگاهتر و به درد بخورتر و برای بندگان خدا نافعتر باشد، این بالاتر و بهتر است؛ ممکن است زن در آن حد نباشد، ایرادی ندارد. زن ، خودش را به سمت او بکشاند. یا زن ممکن است بالا باشد، مرد بقدر او نباشد، پس مرد باید خود را به سمت او بکشاند.
. خطبهی عقد مورخهی 11/6/1372
۳۵
هشیارِ عاقل یا مستِ غافل
یک وقت انسان ازدواج میکند و میگوید: پروردگارا من ازدواج میکنم – یا روحیهاش این است، حالا ولو به زبان هم نیاورد یا به ذهن هم نگذراند، با این روحیه – یک نیاز طبیعی خودم را برآورده میکنم. این #نیاز_طبیعی هم فقط #نیاز_جنسی نیست،
بلکه زن و مرد هر دو
به این ازدواج،
به این #با_هم_زندگی_کردن،
با هم #تشکیل_یک_خانواده_دادن
و #یک_جمع_به_وجود_آوردن،
احتیاج دارند.
این هم یک نیاز است مثل نیازهای دیگری که وجود دارد.
میگوید: "پروردگارا من این نیاز را برآورده میکنم، از تو هم متشکرم که این امکان را در اختیار من گذاشتی، این اجازه را دادی، این وسیله را فراهم کردی، همسر خوبی برای من پیدا شد و بعد از این هم در زندگی جدید، در این وضع جدید، سعی میکنم که آن طور که تو میخواهی عمل کنم."
این یک جور ازدواج کردن است.. یک وقت هم نه، کسی که ازدواج میکند، نه قدر خدا را میداند، نه قدر آن همسر را میداند، نه قدر این فرصتی را که برایشان پیش آمده میداند. مثل آدم #مَست و غافل. این جور زندگی اگر هم #پایدار بماند، #شیرین نخواهد بود، همراه با #انجام_وظیفه نخواهد بود. مقام معظم رهبری خطبهی عقد مورخهی 28/11/1378 ... پی.نوشت: پس از نگاه رهبری زندگییی شیرین و پایدار است که همراه با #انجام_وظیفه باشد. البته انجام وظیفه از نگاه رهبری اعم است وظیفه ی واجب و مستحب.
مطلع ِعشقانه
۳۶
شُکر ِنعمت ِازدواج
این مرحله از زندگی را که وارد #زندگی_مزدوج میشوید و #تشکیل_خانواده میدهید، یکی از #نعمتهای_بزرگ_الهی به حساب بیاورید و آن را شکر بگذارید.
همهی آنچه که ما داریم از خداست «ما بِنا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللهِ»[3]، اما #توجه_به_این_نعمت خیلی اهمیت دارد. خیلی از نِعَم را انسان #توجه ندارد.
.
بعضیها ازدواج میکنند همه نوع خوبی هم گیرشان میآید، #زندگی_شیرین و خوبی را هم میگذرانند ولی نمیفهمند که این چه نعمت بزرگی است، چه #حادثهی_تعیین_کننده و مهمی در زندگی است. وقتی نفهمیدند، #شکر آن را هم به جا نمیآورند و از #رحمت_الهی که با شکر متوجه انسان میشود، محروم میمانند.
.
لذا باید انسان #توجه کند به اینکه:
این چه نعمت بزرگی است
و شکر این نعمت چگونه است؟
یک وقت انسان در شکر، فقط به #زبان میگوید که "خدایا شک"ر و در #دل او خبری نمیشود. این #لقلقهی_زبان است و ارزشی ندارد...
.
[شکر حقیقی:] اما یک وقت هست که انسان در دلش حقیقتا از خدای متعال، سپاسگزار و متشکر است. این خیلی ارزش دارد. میفهمد که خدای متعال نعمتی به او داده و حقیقتا #ابراز_تشکر میکند. این همان #شکر_خوب است.
.
منتهی وقتی ما از خدای متعال متشکر شدیم، یک عملی، یک حرکتی، یک موضعگیری هم بر اساس این تشکر لازم میآید که انجام دهیم.
خیلی خوب، حالا که خدای متعال این نعمت را به شما داده است، شما باید چکار کنید؟
هیچ توقع زیادی از ما نکرده اند... توقعی که از ما در مقابل این نعمت دارند این است که با این نعمت خوب رفتار کنیم... این #رفتار_خوب را در اسلام معین کردهاند، که همان #اخلاق_خانواده و #حکمت_خانواده است.
[حکمت خانواده:] اینکه در درون زندگی باید چگونه رفتار کرد که این زندگی خوب باشد.
مقام معظم رهبری
خطبهی عقد مورخهی 29/3/1381
[3] بحارالانوار، ج49، ص269.
#مطلع_عشق
۳۷
مال و جمال، یا کمال؟ کدام انگیزه؟
.
اگر چنانچه کسی به خاطر #مال و #جمال ازدواج کند، طبق روایت ممکن است خدای متعال مال و جمال را به او بدهد و ممکن هم هست که ندهد. اما اگر چنانچه برای تقوا و عفاف قدم بگذارد و ازدواج بکند، خدای متعال به او مال هم خواهد داد، جمال هم خواهد داد. ممکن است کسی بگوید جمال که اعطا کردنی نیست؛ یک کسی یا جمال دارد یا ندارد! معنایش این است که چون جمال در چشم شما و در دل شما و در نگاه شماست،
اگر انسان کسی را که خیلی جمیل هم نباشد، دوست داشت او را جمیل میبیند.
وقتی کسی را دوست نداشت هر چقدر هم جمیل باشد به نظر او جمیل نمیآید.
مقام معظم رهبری
خطبهی عقد مورخهی 13/10/1377
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂کی مقصره؟!!!!
🌼میدونستید برای خانواده های سه فرزندی بلیط مترو نیم بها ست؟؟
🍁کتاب فرزانگان ایران
__________________««
✨ حجت الاسلام محمدمسلم وافی برنامه ی ایران امروز
🔴 زنان ۵.۵ برابر مردان درخواست طلاق میدهند!
🔹مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی: ۵۸ درصد متقاضیان طلاق زوجه، ۱۱ درصد زوج و مابقی نیز توافقی است.
.
پینوشت: خیلی ها میان میگن مهریه نباشد( کم باشد) آقا راحت می تواند طلاق بدهد.
اولا شما می خواهید حقی که خدا به مرد داده را از مرد بگیرید؟ یعنی خدا نفهمید این حق را به مرد داد شما از خدا بیشتر می فهمید باید یک کاری کنید که آقا حق طلاق نداشته باشد!؟ در واقع قانون گذاری خدا را قبول ندارید!
ثانیا مردها ذاتا و فطرتا کمتر نسبت به زنان علاقه به طلاق دارند.
#خطبه_عقد که مستحب است قبل خواندن صیغه عقدنکاح خوانده شود:
.
بسم الله الرحمن الرحیمالحمدُ ِلله الذی أحَلَّ النِکاحَ و حَرَّمَ السّفاحَ و الزِّنا، و اَلَّفَ بینَ القلوب بعدَ الفِراق و الشِقاق، و آنسَهُم بالرأفه و الصَلاحِ، ثم الصّلوهُ و السلام علی سیدنا محمدٍ و آله البَرَرهِ الکرام. و قال اللهُ تبارک و تعالی: وَ اَنْکِحُوا آلْاَیامی مِنْکُمْ وَ الصّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ اِمائِکُمْ اِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللهُ واسِعٌ عَلیمٌ (نور آیه 32) وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (21) و قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی. و قال (ص): مَنْ تَزَوَّج فَقَدْ أَحرَزَ نِصفَ دینِهِ فلیَتّقِ اللهَ فی النِصفِ الباقی. .
۳۸
روش ِاسلام، بهتر است
هم در #مسیحیت و هم در #یهودیت و هم در ادیان دیگر، این انضباط {ازدواج} به شکلی دیگر البته هست. اسلام [انضباط و ازدواج ِ]آنها را هم، معتبر دانسته است. آنها را زن و شوهر دانسته است و فرزندان آنها را #حلال_زاده دانسته است.20
نحوه و نوع ازدواج در اسلام، بهتر از ازدواج بقیهی ادیان و بقیهی ملل است. هم مقدماتش، هم اصلش و هم ادامه و استمرارش طبق مصلحت انسان گذاشته شده است.
.
البته ازدواجهای بقیهی ادیان هم از نظر ما معتبر و محترم است، یعنی، همان عقدی که یک مسیحی در کلیسا یا یک یهودی در کنیسه انجام میدهد یا در هر قوم و ملتی، هر طوری انجام میشود از نظر ما معتبر است و ما آن را برای خودشان باطل نمیدانیم و لیکن این روشی که اسلام
[در ازدواج]معین کرده، بهتر است. برای مرد حقوقی، برای زن حقوقی، برای زندگی آدابی، برای ازدواج روش و شیوهای معین کرده است. اصل هم این است که خانواده بماند و خوشبخت باشد.۲۱ مقام معظم رهبری 20. خطبهی عقد مورخهی 11/5/1375 21. خطبهی عقد مورخهی 19/1/1377
۳۹
به همین آسانی!
در این عقدی که ما میخوانیم، در حقیقت دو طرف بیگانه از هم را با #همین_چند_کلمه، با یکدیگر #متصل و #مرتبط میکنیم، بطوری که از همهی عالم به هم، مَحرَمتر و نزدیکتر و مهربانتر میشوند.
.
ثانیاً؛ با این عقد یک سلول جدیدی در پیکرهی اجتماع، ایجاد میکنیم که این پیکرهی اجتماع از سلولهای خانوادهها تشکیل شده است.
.
ثالثاً شما دو نفر هستید، یکی خانم و دیگری آقا که هر کدام نیازهایی دارید به جنس مخالف. آن نیازها را با این #چند_کلمه_عقد بر طرف میکنیم.
.
این سه کار را ما انجام میدهیم. این اول کار است و پایهی کار.
از این جا به بعدش به عهدهی خود شماست.
مقاممعظم رهبری
خطبهی عقد مورخهی 11/12/1373
#مطلع_عشق
@matlae_eshghane
مطلع ِعشقانه
۴۰و۴۱
مهمترین فایده
مسأله ازدواج و تشکیل خانواده در #شرع_مقدس امر بسیار مهمی است و فواید بسیاری هم دارد اما، #مهمترین_فایده و هدف ازدواج، عبارتست از: #تشکیل_خانواده.
نفس این #علقهی_زوجیت و تشکیل #یک_واحد_جدید، مایهی آرامش زن و مرد و مایهی کمال و اتمام شخصیت آنهاست. بدون آن[علقهی زوجیت] هم زن و هم مرد ناقصند. همهی مسائل دیگر فرع این است. اگر این کانون سالم و پایدار شد، بر روی آینده و بر روی همین وضع فعلی جامعه تأثیر خواهد گذاشت.23
.
ازدواج، در حقیقت دروازهی ورود به تشکیل خانواده است و تشکیل خانواده اساس همهی تربیتهای اجتماعی و انسانی است.24
.
اصل در ازدواج عبارتست از: پیوند زناشویی دختر و پسر و تشکیل خانواده. همین قدر که دختر و پسر همدیگر را ببینند و #عقد_شرعی جاری بشود و اینها با هم زن و شوهر بشوند، یک #کانون_خانواده به وجود آمده و یک خانوادهی جدیدی تشکیل شده است. #شارع_مقدس خانوادهی مسلمان و سالم را دوست دارد. وقتی خانواده تشکیل شد، برکات زیادی در آن هست، نیازهای زن و شوهر تأمین میشود، نسل بشری ادامه پیدا میکند... اما اصل قضیه،، فرزند، زیبایی و ثروت نیست. اصل قضیه این است که دو نفر با هم زندگی مشترکی را تشکیل میدهند و این محیط باید یک محیط سالمی باشد.25
.
نفسِ ایجاد کانون خانوادگی و یک کانون جدید، از همه چیز مهمتر است. اساس خلقت بشر چه زن و چه مرد، این طوری است که باید یک زن و مرد مجتمعاً یک واحدی را تشکیل بدهند، تا زندگی راحت، بی دغدغه و آماده برای جوابگویی به نیازهای بشر پیش برود. اگر این نشد، یک پایه مهم از زندگی لنگ است.26
مقام معظم رهبری
23. خطبهی عقد مورخهی 10/2/1376
24. خطبهی عقد مورخهی 18/5/1374
25. خطبهی عقد مورخهی 23/9/1373
26. خطبهی عقد مورخهی 16/5/1379
#مطلع_عشق
@matlae_eshghane
مطلع ِعشقانه
۳۹ به همین آسانی! در این عقدی که ما میخوانیم، در حقیقت دو طرف بیگانه از هم را با #همین_چند_کلمه،
آیت الله مکارم:
لازم نیست عقد[نکاح] به زبان عربی خوانده شود اما احتياط مستحب آن است كه صيغه آن به عربى صحيح خوانده شود، بنابراین مرد و زن میتوانند به زبان خود عقد بخوانند و گرفتن وكيل براى خواندن صيغه به زبان عربى واجب نيست، ولى بايد لفظى بگويند كه معنى همان صيغه عربى را بفهماند.
#صیغه_عقد
اگر مرجعتقلیدتان آیات عظام امام، خامنه ای، تبریزی، سیستانی، وحيد است، عقد ازدواج فارسی هم بخوانید صحیح است. چون این مراجع احتیاط واجب داده اند در احتیاط واجب هم می توانید به نظر مرجع دیگر عمل کنید، که آیت الله مکارم عقد ازدواج فارسی را هم صحیح می دانند.
افرادی هم که مرجعشان آیت الله بهجت ره هست ایشان عقد ازدواج فارسی را صحیح می دانند.