از ویژگی های جالب مرحوم آقای حاج سید جواد خامنه ای تقیّدشان به نافله عصر در نماز جماعتشان بود.
چون نوعاً مردم آمادگی ندارند، معمولاً در نمازهای جماعت، نافله عصر خوانده نمی شود.
مرحوم حاج آقای والد، نافله ظهر را قبل از نماز جماعتش می خواند و می گفت: چون برخی به دخول وقت ظهر یقین ندارند، برای این که همه یقین کنند، نافله ظهر را می خوانم. ولی درباره نافله عصر می گفت: چون اشخاص آمادگی ندارند، نمی خوانم.
ایشان بعد از نماز عصر در راه برگشت به منزل نافله عصر را می خواند.
منبع: سایت آیت الله شبیری زنجانی
صفویه و فرصت نشر معارف اهل بیت (ع) برای علمای شیعه
شاهان صفوی اگر نبودند، شاید هیچ گاه تشیّع در میان مردم ایران فراگیر و رسمی نمی شد. شاه سلیمان موقوفه ای را برای استنساخ و نشر بحارالأنوار مرحوم مجلسی قرار داده بود و اینكه كتب مرحوم مجلسی دركشور منتشر و در منازل مردم كتاب های مجلسی وارد شده بود، در سایه حمایت همین شاهان بود و اگر آنها نبودند، این كار عملی نبود.
در سال 1098 شاه سلیمان تصمیم می گیرد مقام شیخ الاسلامی را به مرحوم مجلسی اعطا كند. در «وقائع السنین والأعوام» خاتون آبادی كه در زمان حیات شاه سلیمان نوشته شده، آمده است كه شاه چند مرتبه كلمه التماس را به زبان خود جاری كرد، با اینكه این گونه تعابیر از زبان شاهان به ندرت خارج می شد. همچنین نوشته است كه هندی ها در دولتخانه شاهی بت می پرستیدند و مجلسی حدود دو ماه بعد از تصدّی شیخ الاسلامی، بتخانه آنها را خراب كرد.
در آن زمان مقام شیخ الاسلامی مقام اول روحانی كشور بود كه همه تصرّفات مربوط به امور دینی به دستور او بود و مرحوم مجلسی تصدّی این مقام را پذیرفته بود، مشروط به اینكه مظاهر كفر را از بین ببرد و احكام شرع و تشیّع را بر ایران حاكم كند. در آن اوضاع اگر علمای شیعه و از جمله مرحوم مجلسی شاهان شیعی را تقویت نمی كردند، حكومت عثمانی كه متصل به ایران بود، ایران را نابود می كرد.
شهادت ثالثه هر چند جزء اذان نیست، ولی در عین حال چون شعار شیعه شده، این شعار باید محفوظ بماند. ناصرالدین شاه بعد از اینكه با سختی بسیار شهر هرات را گرفت، همان روز اول دستور داد در آنجا اذان شیعی گفته شود؛ زیرا علامت حیازت آن جا همین اذان شیعی بود.
شاهان قاجار و صفویه، بی دین نبودند و نباید فسادشان سبب شود كه ما بر تمام اعمال آنها خط بطلان بكشیم. در زمانی كه عثمانی می خواست ایران را ببلعد، اگر این علما در صفی، مقابل حكومت قرار می گرفتند یا كوتاه می آمدند و حكومت شیعی را تأیید و تأكید نمی كردند، عثمانی غلبه می كرد. (20 آبان 1383ش)
منبع سایت آیت الله شبیری زنجانی
در مساله ازدواج، در عین که شرع مهریه را مقرر داشته اما در مواردی که قبل از عروسی( آمیزش و دخول) طلاق رخ می دهد، قرآن توصیه می کند که زن با اینکه می تواند نصف مهریه را دریافت کند اما اگر آن را ببخشد بهتر است.
بقره، آیه۲۳۷
و اَن تعفوا اقرب للتقوی و ...
برگرفته از ص ۱۶۹ کتاب جنسیت و دوستی از دکتر سوزنچی
صوت های تدریس کتاب فلسفه مقدماتی اثر استاد عبدالرسول عبودیت ( تلخیصی از کتب فلسفی استاد شهید مطهری) را از این صحفه می توانید بردارید.
منبع برای دانلود:
https://tavallaie.org/?p=695
Falsafeh_Moghadamati_01.mp3
27.67M
جلسهی اول
فلسفهی مقدماتی(اثر استاد عبودیت)
حجت الاسلام تولایی
پیوند برای دریافت فایل صوتی:
http://dl.tavallaie.org/audio/FalsafehMoghadamati/Falsafeh_Moghadamati_01.mp3
پیشینه لفظ فلسفه و فیلسوف
سوفیست: دانشمند. چون این لفظ از معنا تهی شد بدنام شد این لفظ ، لفظ جدیدی استفاده شود:
فیلسوف: دوستداردانش
ارسطو به علوم عقلی می گفت فلسفه.
فلسفه دو بخش دارد
بخش اول هست ها و نیست
بخش دوم در مورد بایدها و نبایدها بحث می کند
فلسفه نظری:
فلسفه اولی، فلسفه وسطی یا ریاضیات، فلسفه سلفی( طبیعات)
فلسفه عملی: سیاست مدن، تدبیر منزل، اخلاق
مجموعه این شش علم می گفتند فلسفه.
چیزی که مورد توجه ماست فلسفه اولی یا متافیزیک است.
این قسم (الهیات: فلسفه اولی)، برهانی تر است، بقیه علوم نیاز به این علم دارند.
آن علمی در مورد مبادی علوم بحث می کند فلسفه اولی ست.
فلسفه در زبان قدما دو استعمال دارد ۱.مطلق علم : یعنی علم غیرنقلی
۲.متافیزیک و الهیات. پرسش فلسفه چیست؟ علمی که در مورد موجود از حیث اینکه موجود است بحث می کنیم
مثلا پزشکی به موجود زنده از جهت زنده بودن بحث می کند اما فلسفه روی موجود و واقعیت بحث می کند از آن جهت که واقعیت دارند و موجود اند.
فلسفه می خواهد وجودشناسی کند از آن جهت که وجود دارند بحث می کند.
بوعلی سینا میگه اینکه ارسطو گفته فلسفه مابعدالطبیعه ست غلطه ، فلسفه(هستی شناسی) باید قبل طبیعتشناسی(فیزیک) باشد چون مقدم بر آنهاست
آیت الکرسی دارای فواید زیاد می باشد.
این آیه را به فرزندان خود تعلیم بدهید
فکرکنم کلاس دوم راهنمایی بودم(میشه الان پایه هشتم) معلم قرآن مان امتیاز و نمره در نطر گرفت برای هرکس که این آیه (به اضافه دو آیه بعدش) را حفظ کند
#آیت_الکرسی
Dovomin Salgard Alameh Tabatabaye - Kazeroun.mp3
56.69M
🔻انتشار برای نخستین بار:
🎙 سخنرانی حضرت آیتالله سبحانی در دومین سالگرد علامه طباطبایی
24 آبان 1362
@HawzahNews / خبرگزاریحوزه
هدایت شده از مرکز تخصصی امربه معروف 💕 (موسسه موعود)
2.09M
چرا نام #کلینیک_ترک_بی_حجابی را انتخاب کردید؟
توضیحات منطقی خانم دکتر طالبی
پژوهشگر و ایدهپردازِ کلینیکترکبیحجابی
🎙 #م_طالبی_دارستانی
هدایت شده از سهیل سلیمی (مرصاد)
2.07M
«کلینیک ترک بیحجابی» خوب یا بد؟!
حمله کنیم با خاک کوچه یکیشون کنیم یا چه؟!
اعلام برائت کنیم ضایع بشن و دیگه کلا هیشکی جرأت نکنه به قضیه جمع شدن بیحجابی فکر کنه؟!
عضو کانال #سهیل_سلیمی هستی؟👇
🇮🇷 @soheil_salimi 🇮🇷
هدایت شده از بیداری ملت
30.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویدئوی جدید #حاج_علی ✌️
👈 این قسمت: احساس خطر اصلاحطلبان از #کلینیک_ترک_بی_حجابی
#انقلابیون
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هدایت شده از حسین سوزنچی
حضرت فاطمه (س) و تاملی در فلسفه خلقت (1).mp3
43.48M
🏴 مراسم عزاداری فاطمیه اول در هیأت الزهرا (س) در مسجد دانشگاه صنعتی شریف (تهران)
◾️سخنران: حجتالاسلام #سوزنچی
📝 موضوع: حضرت فاطمه و تاملی در فلسفه خلقت (1)
فایل صوتی جلسه اول (شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۳)
برای مشاهده خلاصهای از بحث این جلسه که مشتمل بر متن کامل آیات و احادیث ارائه شده در سخنرانی است به اینجا مراجعه کنید.
@souzanchi
@azzahraasharif
هدایت شده از ذریه طیبه
🚩 بسم الله الرحمن الرحیم🚩
💣 چرا سرمایههاى عفت اجتماع را ابزار پول درآوردن قرار مىدهیم؟ 💣
🍃 استاد شهید مطهری 🍃
🔥 نمىتوانیم بگوییم آیا در جاهلیت مردم خیلى متمدن بودهاند که در بسیارى از شئون زندگى وضعشان شبیه زندگى بعضى مردم متمدن امروز است یا تمدن امروز برگشته است به جاهلیت چهارده قرن پیش؟ حق این است که تمدن امروز در بعضى مظاهرش رجوع کرده است به جاهلیت. در جاهلیت، قدرتى که در درجه اول حکومت مىکرد قدرت اقتصاد بود، آنچه بر روح و فکر مردم حکومت مىکرد پول بود و پول ...
🔥 یکى از راههاى شرافتمندانهاى! که بزرگان مکه داشتند و به آن افتخار مىکردند این بود که چون پولدار بودند مىرفتند کنیزها و زنهاى زیبا را از شام و سوریه - که قدیم در قلمرو روم بود و در آنجا از این حرفها زیاد بود - و از جاهاى دیگر مىخریدند و خانههایى را به اینها اختصاص مىدادند و عَزَبخانه (1) تشکیل مىدادند و از پولى که از راه فحشا مىگرفتند [ارتزاق مىکردند.] چون اینها مملوکشان بودند، با این مملوک هرکارى را جایز مىدانستند. مردان پولدار دیگر مىآمدند از این مملوکها استفاده کنند، پولشان به جیب این مالکان پولدار مىریخت. خود این زنهاى بیچاره نمىخواستند، مجبورشان مىکردند.
🔥 این که گفتم آیا مردم جاهلیت متمدن بودند یا مردم امروز در قسمتى از کارها به جاهلیت برگشتهاند، منظورم این بود که امروز هم مىبینید پول تدریجاً مىخواهد آن محور اصلى را تشکیل دهد، همه چیز دیگر وسیله [کسب] پول قرار مىگیرد. بهترین راهش استفادههایى است که براى تبلیغات تجارتى مىکنند.
🔥 چقدر از سرمایههاى عفت اجتماع را ابزار پول درآوردن قرار مىدهیم! اعلان و تبلیغ به جاى خود – هرکسى براى کار خودش حق دارد تبلیغ کند، یعنى به مردم اعلام کند که من یک چنین کالایى دارم – اما چرا در این استفاده از تبلیغات از سرمایه عفت اجتماع مصرف مىکنند؟ چرا در تبلیغ، یک آهنگ و آوازى هم هست، یک خانم خوشصدایى هم باید اعلام کند؟ چرا از مانکنها استفاده مىکنند؟ چرا زنهاى زیبا و خوشگل را با حقوقهاى گزاف در فروشگاهها مىآورند که اگر کالا نتواند مردم را جذب کند، خوشگلى اینها جذب کند؟ اینها درسش را مىخوانند، مکتبش را مىبینند که چطور جیب مردم را خالى کنند. ...
🔥 یک نفر نقل کرد که رفیقم رفته بود در اروپا؛ مىگفت از جلو یکى از فروشگاهها مىگذشتم، چشمم به یکى از مانکنها افتاد. جلب نظرم کرد. به خیال این که بروم کلاه سر او بگذارم و به بهانه خرید دو کلمه با او حرف بزنم وارد فروشگاه شدم. من هیچ چیز هم لازم نداشتم. نفهمیدم چطور شد و چه کار کرد بىانصاف که وقتى آمدم بیرون دیدم هزار تومان جنس خریدم و هیچ پول ندارم. یک پارچه را مىخواهد بفروشد، یکمرتبه مىاندازد روى ... که ببین چقدر خوشگل مىشود؛ مىاندازد روى ... .
🔥 خدا مىداند اینها مظاهر جاهلیت است. ما خیال مىکنیم چون هواپیما روى آسمانها حرکت مىکند پس روى زمین هر کار انجام بدهیم درست است؛ چون موشک به فضا رفته است پس هرکار در کوچه و بازار مىکنیم درست است. نه، اینها برگشت به جاهلیت است. هیچ مانعى ندارد که اجتماع در قسمتى جلو برود در قسمت دیگر عقب برود، زیاد هم عقب برود. هر چیزى باید در محور خودش بچرخد. چرا باید سرمایه عفت در اجتماع وسیله اقتصاد قرار گیرد؟ ...
🔥 قرآن مىفرماید: «وَ لا تُكرِهُوا فَتَياتِكمْ عَلَى اَلْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّناً» زنهاى جوان را - که مقصود همین کنیزهایى بوده است که اینها مىآوردند - مجبور نکنید. چرا این بیچارهها را مىآورید و مجبور به عمل فحشا مىکنید؟ در صورتى که خودشان مىخواهند عفت بورزند و نمىخواهند اینکاره باشند. «لِتَبْتَغُوا عَرَضَ اَلْحَياةِ اَلدُّنْيا» همۀ منظور این است که پول دربیاید. این پول چقدر براى شما ارزش دارد و چقدر باید براى بشر ارزش داشته باشد که حتى از این راههاى کثیف هم استفاده مىکنید؟!
(1) خانه مجردی
#استدلال_تربیتی
#هویت_مستقل
#سواد_رسانه
📚 روابط زن و مرد در اسلام
Falsafeh_Moghadamati_03.mp3
28.19M
تدریس درس۳ کتاب "فلسفه مقدماتی" اثر استاد عبودیت (از حجت الاسلام تولایی)
.
موضوع علم:
منشأ تفاوت علوم چیست؟ هرعلم (حقیقیای) متشکل از موضوعی یت که میآید آن علم را از بقیه علوم تفکیک می کند.
اختلاف علوم به موضوع برمیگردد.
قرابت علوم هم به موضوع علم برمیگردد.
موضوع علم، روش علم را هم توضیح میدهد.
موضوع علم یعنی چی؟
"موضوع کل علم یبحث عن عوارض ذاتیه"
عوارض ذاتیه: احوال حقیقی
خاصیت حقیقی
ما در فلسفه، عوارض ذاتی وجود یا موجود بحث می کنیم
بحث اصلی حول "هستی" می چرخد.
.
هر استدلال از دو گزاره و مقدمه تشکیل می شود. یکی از گزاره ها می تواند از تجربه استفاده شود. گزاره تجربی می تواند بعدا نقض بشود اما گزاره عقلی نقض نمی شود.
۵ فایده فلسفه آموزی؛
۱. غریزه حقیقت جویی. فلسفه در نورد وجود خاص بحث نمی کند نگاه کلی به وجود دارد.
۲. شناخت واقع از غیرواقع. مثلا شانس را واقعیت ندارد عدم واقعیت داشتنش را اثبات می کند. و نیز اثبات چیزهایی که وجود دارند گمان می شود وجود ندارد
۳. فلسفه پیشفرض علوم دیگر را اثبات می کند.
۴.پاسخ پرسشهای حیاتی انسان. مثل اینکه خدا وجود دارد یا نه ... بعد دیگری دارد این من سوای جسمانیت اش یا نه.
۵.پاسخ به شبهات[یی که نیاز به پاسخ عقلانی دارد]
۶.(در کتاب نیست)فهم عمیق از قرآن و سنت. فهم ِآیاتی ابتدایی سوره حدید و سوره توحید
هدایت شده از محمد فنایی اشکوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐خیلی خجالت کشیدم
هدایت شده از تبیین انواع ازدواج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: نگذاریم بالارفتن سن ازدواج بخصوص در مورد دختران ادامه پیدا بکند.
📝 واسطهگرى ازدواجها را راه مىاندازد
👈 بعضی سنتهاى غلط در مورد ازدواج، مانع از رواج ازدواج جوانها است.
#ازدواج_آسان
#تحکیم_خانواده
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ از این زاویه به سنتون نگاه کنید!
چندسالتونه؟
🔸آیتالله جوادی آملی
دنبال سن شناسنامهای نباشید ، دنبال سن عقلی باشید که با مطالعه و فهم احکام و عمل به احکام بدست میاد
#سن_عقلی
#سن_شناسنامهای
حضرت فاطمه (س) و تاملی در فلسفه خلقت (3).mp3
44.89M
🏴 مراسم عزاداری فاطمیه اول در هیأت الزهرا (س) در مسجد دانشگاه صنعتی شریف (تهران)
◾️سخنران: حجتالاسلام #سوزنچی
📝 موضوع: حضرت فاطمه سلام الله علیها و تأملی در فلسفه خلقت (۳)
فایل صوتی جلسه دوم (دوشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۳)
برای مشاهده خلاصهای از بحث این جلسه که مشتمل بر متن کامل آیات و احادیث ارائه شده در سخنرانی است به اینجا مراجعه کنید.
@souzanchi
@azzahraasharif
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ازدواج بدون تجملات نمیشه ...!
💬 mohad_abdoli
@insta_enghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از چرندیات ِفمینیست محجبه دانشگاهی
حضرت فاطمه (س) و تاملی در فلسفه خلقت (4).mp3
47.25M
🏴 مراسم عزاداری فاطمیه اول در هیأت الزهرا (س) در مسجد دانشگاه صنعتی شریف (تهران)
◾️سخنران: حسین #سوزنچی
📝 موضوع: حضرت فاطمه سلام الله علیها و تأملی در فلسفه خلقت (۴)
فایل صوتی جلسه چهارم (سهشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳)
برای مشاهده خلاصهای از بحث این جلسه که مشتمل بر متن کامل آیات و احادیث ارائه شده در سخنرانی است به اینجا مراجعه کنید.
@souzanchi
@azzahraasharif
قبل قرار آشنایی برای ازدواج گفتم آرایش که نمیکنید گفت : "طوری کمه که اصلا معلوم نمیکند"
بعدرفتم سرقرار یک نگاه به دست میکردم می گفتم ملاک را دست بزارم جوابم منفی ست ملاک را صورت بزارم نظرم مثبته. لحظه شماری می کردم دیدار تمام بشود. سر نیم ساعت گفتم با اجازه تون بریم خانم نمی خواست جلسه تمام بشود از سرما به داشتم یخ می زدم سردم بود. باز صحبت داشت گفتم بقیه ش تو راه( به سمت مترو) بگیم
بعد قرار زنگ زدم گفتم مشکل ندارید فردا قرار باشد؟ گفت مگه شما فکرهاتان را کردید ؟!
گفتم والا من یک گره ذهنی از همان اول قرار بود که ذهنم را مشغول کرده بود. توجه کرده باشید به گوشی هم نگاه نکردم سوالاتم داخل گوشی بوده.
شما گفتید طوری کمه که آرایش معلوم نمیشه اما معلوم بود! گفت آرایش داشتم؟! گفتم بله. مکث کرد دیکر چیزی نگفت. گفتم اگر فردا بدون آرایش می آید که قرار بزاریم هیچی نگفت. گفتم می خواهید فکر کنید خبر بدهید گفت باشد.
بعد تو بله، فتوا را فرستادم. که فتوا را هم تفسیر به رای کرد !!!
ایشان خانمی چادری! کارشناسی حقوق علامه طباطبایی ره!!. و مدرک ارشد دار از دانشگاه آزاد، آموزگار رسمی آموزش و پروش ابتدایی. خادم امامزاده صالح ع بودند.
مطلع ِعشقانه
قبل قرار آشنایی برای ازدواج گفتم آرایش که نمیکنید گفت : "طوری کمه که اصلا معلوم نمیکند" بعدرفتم سرق
در فتوای رهبری فرقی بین آرایش کم و زیاد نیست