مطلع ِعشقانه
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR متن بیانات رهبر انقلاب در این جلسهی درس خارج فقه را به شرح زیر منتشر میکند:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین.
وَ بِهٰذَا الاِسنادِ عَن اَبیقَتادَة قالَ: قالَ ابوعَبدِاللهِ عَلَیهِالسَّلامُ لِداوُدَ بنِ سِرحانَ: یا داوُدُ اِنَّ خِصالَ المَکارِمِ بَعضُها مُقَیَّدٌ بِبَعضٍ، یُقَسِّمُهَا اللهُ حَیثُ یَشاءُ تَکونُ فِی الرَّجُلِ وَ لا تَکونُ فی اِبنِهِ وَ تَکونُ فِی العَبدِ وَ لا تَکونُ فی سَیِّدِهِ: صِدقُ الحَدیثِ
وَ صِدقُ النّاسِ وَ اِعطاءُ السّائِلِ وَ المُکَافَاَةُ بِالصَّنائِعِ. (۱)
وَ بِهٰذَا الاِسنادِ عَن اَبیقَتادَةَ قال:
این چند حدیثی که روزهای قبل خواندیم و این [حدیثی] که امروز میخوانیم، سندهای صحیح و بسیار معتبری دارد؛ ابیقتاده هم ثقه است.
قالَ اَبوعَبدِاللهِ عَلَیهِالسَّلامُ لِداوُدَ بنِ سِرحانَ: یا داوُدُ اِنَّ خِصالَ المَکارِمِ بَعضُها مُقَیَّدٌ بِبَعض
[امام صادق (علیهالسّلام) میفرماید:] بعضی از مکارم اخلاق و خصلتها بستهی به بعضی دیگر است، یعنی با هم ارتباط دارد؛ یا ارتباط علّی و معلولی دارد که یکی علّت آن دیگری است، یا به نحوی ارتباط عملیّاتی و رفتاری با همدیگر دارند.
یُقَسِّمُهَا اللهُ حَیثُ یَشاء
اینها را هم مثل بقیّهی چیزها از خدا بدانید؛ این را هم خدا میدهد. بله، کار خدای متعال بیحکمت نیست و رفتار ما، اختیار ما، و ارادهی ما در ایجاب رحمت الهی تأثیر دارد لکن بالاخره آنچه به ما داده میشود، از همهی مکارم، از همهی خوبیها، از همهی نِعَم -از جمله مکارم اخلاق- از طرف خدا است، خداوند تقسیم میکند؛ به شما یک چیزی میدهد، به دیگری یک چیز میدهد، به آن دیگری یک چیز [دیگر] میدهد.
تَکونُ فِی الرَّجُلِ وَ لا تَکونُ فِی ابنِه
گاهی یک صفت خوبی در پدر هست، در پسر نیست. اینکه حالا میگویند ژن یا ژنِ [خوب]! اینها خیلی اعتباری ندارد. گاهی اوقات پدر یک صفت خوبی دارد، پسر ندارد؛ عکسش هم هست که پسر یک صفت خوبی دارد که پدر ندارد. اینها ایجاب الهی و اِنعام الهی است.
وَ تَکونُ فِی العَبدِ وَ لا تَکونُ فی سَیِّدِه
این جور هم نیست که موقعیّت اجتماعی و شأن اجتماعی هم تأثیر داشته باشد؛ نه، گاهی یک صفت خوبی را یک بردهای دارد که سیّد او، ارباب او ندارد. مستخدم شما گاهی اوقات یک خصوصیّتی دارد که شما آن خصوصیّت را ندارید. یک صفت خوبی در فرد زیردست ما هست که آن صفت در ما نیست؛ یعنی او بالاتر از ما است. خب، حالا این صفات و مکارم اخلاق که این قدر هم دربارهاش فرمودهاند، چه چیزهایی است؟ چند صفت را حضرت بیان میفرمایند. اینها واقعاً همان جلوههای درخشان اسلام است؛ لبّ اسلام اینها است. این خصوصیّات [است] که انسانهای برجسته میسازد و به برکت وجود انسانهای برجسته در یک اجتماع، در یک جامعهی بشری، نظام اجتماعیِ برجسته به وجود میآورد و [اگر] انسانهای کریم، انسانهای شجاع، انسانهای باگذشت، انسانهای صادق در یک جامعهای باشند، این جامعه، جامعهی برجستهای میشود؛ [البتّه] عکسش هم صادق است. واقعاً انسان باید اینها را مثل دُر و گوهر گرانبها روی چشمش بگذارد و به دنیا عرضه کند. حالا این صفات چیست؟ اوّل:
صِدقُ الحَدیث
راستگویی. الان کشور خود ما کشور اسلامی است و از بسیاری از جوامع دنیا هم انصافاً بهتر و پاکیزهتر و طاهرتر است امّا در عین حال شما ببینید خیلی از مشکلات داخل کشور ما ناشی از نبودنِ همین صفت است؛ صدقالحدیث نیست، راستگویی نیست. راستگویی یعنی چه؟ یعنی شما حرفی را که میزنید، مطابق با واقع باشد. اگر دانستید مطابق با واقع است و گفتید، این راست است؛ اگر نه، نمیدانید مطابق واقع است یا نیست امّا میگویید، این صدق نیست. «صدق» عبارت است از اینکه شما چیزی را که میدانید مطابق واقع است، بیان میکنید. فضای مجازی را ملاحظه کنید که بر اثر حرف، شایعه، دروغ، خلاف، تهمت، نسبت بدون واقعیّت به این، به آن، به بالا، به پایین، به همدیگر، یک فضای دروغ در کشور به وجود میآید؛ ببینید، اینها اشکال است. پس اوّل «صِدقُ الحَدیث» [یعنی] همه سعی کنیم راست بر زبان جاری کنیم. دوّم:
وَ صِدقُ النّاس
با مردم هم صادق باشید؛ با مردم با تقلّب و خدعه و فریب و دورویی برخورد نکنید. «صِدقُ النّاس» یعنی صدق عمل با مردم؛ انسان در مواجههی با مردم با صداقت وارد بشود، با کلک و دروغ و فریب و مانند اینها با مردم برخورد نکند. اگر ما در مسائل گوناگون اجتماعیمان، سیاسیمان، انتخاباتمان، و مانند اینها، همین یک مورد را مراعات کنیم، ببینید چقدر دنیا آباد خواهد شد؛ «وَ صِدقُ النّاس». این هم دوّم.
وَ اِعطاءُ السّائِل
[اگر سائل] از شما چیزی خواست، به او بدهید اگر چنانچه میتوانید. یک وقت یک فقیری است که از شما سؤال نکرده، خب [اگر] به او کمک کنید خوب است امّا ا
مطلع ِعشقانه
گر چنانچه از شما درخواست کرد -سؤال کرد یعنی درخواست کرد- آن وقت این مکرمت بزرگی است و او را رد کردن، خلاف مکرمت انسانی است.
وَ المُکافَاَةُ بِالصَّنائِع
«صَنیعة» یعنی کارهای نیک؛ خدمتهای نیک به دیگران را میگویند «صنیعه». «مُکافئهی به صنایع بکنید» یعنی [اگر] کسی به شما نیکی کرد، شما هم در مقابل به او نیکی کنید. این جور نباشد که نیکی دیگران را با اهمال و احیاناً با بدی پاسخ بدهیم. [اگر] کسی به ما نیکی کرده، خب در مقابل باید به او نیکی کنیم. این هم سوّم.
۱) امالی طوسی، مجلس یازدهم، صفحهی ۳۰۱؛ «امام صادق (ع) به داودبنسرحان میفرماید: ای داود! برخی از مکارم اخلاق به برخی دیگر وابسته است و با هم ارتباط دارد که اینها را خدا تقسیم میکند؛ گاهی این صفات در مردی وجوددارد و در پسرش نیست یا گاهی در بردهای وجود دارد و در اربابش نیست. از جملهی آنها است: راستگویی و صداقت با مردم در عمل، و بخشیدن به فقیری که درخواستی دارد و نیکی کردن در مقابل خوبیهای دیگران
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین.
وَ بِهٰذَا الاِسنادِ عَن اَبیقَتادَة قالَ: قالَ ابوعَبدِاللهِ عَلَیهِالسَّلامُ لِداوُدَ بنِ سِرحانَ: یا داوُدُ اِنَّ خِصالَ المَکارِمِ بَعضُها مُقَیَّدٌ بِبَعضٍ، یُقَسِّمُهَا اللهُ حَیثُ یَشاءُ تَکونُ فِی الرَّجُلِ وَ لا تَکونُ فی اِبنِهِ وَ تَکونُ فِی العَبدِ وَ لا تَکونُ فی سَیِّدِهِ: صِدقُ الحَدیثِ
وَ صِدقُ النّاسِ وَ اِعطاءُ السّائِلِ وَ المُکَافَاَةُ بِالصَّنائِعِ. (۱)
وَ بِهٰذَا الاِسنادِ عَن اَبیقَتادَةَ قال:
این چند حدیثی که روزهای قبل خواندیم و این [حدیثی] که امروز میخوانیم، سندهای صحیح و بسیار معتبری دارد؛ ابیقتاده هم ثقه است.
قالَ اَبوعَبدِاللهِ عَلَیهِالسَّلامُ لِداوُدَ بنِ سِرحانَ: یا داوُدُ اِنَّ خِصالَ المَکارِمِ بَعضُها مُقَیَّدٌ بِبَعض
[امام صادق (علیهالسّلام) میفرماید:] بعضی از مکارم اخلاق و خصلتها بستهی به بعضی دیگر است، یعنی با هم ارتباط دارد؛ یا ارتباط علّی و معلولی دارد که یکی علّت آن دیگری است، یا به نحوی ارتباط عملیّاتی و رفتاری با همدیگر دارند.
یُقَسِّمُهَا اللهُ حَیثُ یَشاء
اینها را هم مثل بقیّهی چیزها از خدا بدانید؛ این را هم خدا میدهد. بله، کار خدای متعال بیحکمت نیست و رفتار ما، اختیار ما، و ارادهی ما در ایجاب رحمت الهی تأثیر دارد لکن بالاخره آنچه به ما داده میشود، از همهی مکارم، از همهی خوبیها، از همهی نِعَم -از جمله مکارم اخلاق- از طرف خدا است، خداوند تقسیم میکند؛ به شما یک چیزی میدهد، به دیگری یک چیز میدهد، به آن دیگری یک چیز [دیگر] میدهد.
تَکونُ فِی الرَّجُلِ وَ لا تَکونُ فِی ابنِه
گاهی یک صفت خوبی در پدر هست، در پسر نیست. اینکه حالا میگویند ژن یا ژنِ [خوب]! اینها خیلی اعتباری ندارد. گاهی اوقات پدر یک صفت خوبی دارد، پسر ندارد؛ عکسش هم هست که پسر یک صفت خوبی دارد که پدر ندارد. اینها ایجاب الهی و اِنعام الهی است.
وَ تَکونُ فِی العَبدِ وَ لا تَکونُ فی سَیِّدِه
این جور هم نیست که موقعیّت اجتماعی و شأن اجتماعی هم تأثیر داشته باشد؛ نه، گاهی یک صفت خوبی را یک بردهای دارد که سیّد او، ارباب او ندارد. مستخدم شما گاهی اوقات یک خصوصیّتی دارد که شما آن خصوصیّت را ندارید. یک صفت خوبی در فرد زیردست ما هست که آن صفت در ما نیست؛ یعنی او بالاتر از ما است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شهیدرجایی : وقتی من وزیر آموزش و پروش بودم
اونجا،جای وزیر آموزش پرورشه!
.
در آن زمان،آموزش و پرورش ده ملیون دانش آموز داشت...
.
#چهبودیم_چههستیم
#ژن_خوب
.
#مدرسه#معلمین#معلم#كنكور٩٧ #كاش_رنجی_كم_كنیم #عدالت #سیدمجیدحسینی #ژن_خوب_قانونی#ماهنامه_جوان #مجید_حسینی #کارخانه_آموزش_و_پرورش #آموزش_و_پرورش_کارمند_ساز
#ماهنامه_جوان_وزیر_آموزش_و_پرورش
#آموزش_و_پرورش #مجید_حسینی #علی_عبدالعالی #معلم #مدرسه #نظام_آموزشی #نظام_آموزشی_ایران #خدمتگزار #دبیرستان #موفقیت #موفقیت_تحصیلی #کنکور #نه_به_کنکور #استعداد #استعدادیابی #رنج #کاش_رنجی_کم_کنیم#وزیر_آموزش_و_پرورش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_خمینی #شوخی #شهیدرجایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
وقتی سیل بند می شکند و تن ها در برابر سیلاب سپر می شود تا آب به خانه ها و کشتزارها وارد نشود.
اینجا روستای ابودبس از توابع کوت عبدالله در استان خوزستان است.
خسارات وارده به این استان بسیار بالاست بویژه آنکه مردم همچنان نگران وضعیت سدهای کرخه و دز هستند.
#ابو_دبس #کوت_عبدالله
#سیل #خوزستان
#سد_کرخه #سد_دز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😉 یه صندلی بذار وسط ،دور خانومت بگرد
#رسول خدا_ص_فرمود :
هر چه ایمان انسان کامل تر باشد
به همسرش بیشتر اظهار محبت می نماید
قابل توجه آقایون مذهبی ای که
بداخلاقی میکنن تو خونه به خانومشون😉👍 نکن داداش😊
#همسرداری
#ازدواج
#سبک_زندگی_اسلامی
#اسلام
#حدیث_عاشقانه
#کلیپ_جالب
#همسرانه
🌺 #دختران_علوی 🌺
دخترانِ خوبــ😊
بــه دنبال #مال_دارترین و #پولدارترین
پسر$$ دنیا نیستند❗️
به دنبال ِ #مهریه (مادی) نیستند!⛔
به دنبال ِ #ماشین (دنیا) نیستند !⛔
به دنبال ِ #خونه (دنیا) نیستند !⛔
به دنبال ِ #مدرک (دنیایی ) نیستند ! ⛔
و نیز به دنبال ِ #زیباترین پسر شهرشونم نیستند!⛔
آنها به دنبال
پسری هستند
ڪه #آخرتشان را
#زیبا بسازد...☺️✌️
و دست شان را بگیرد ، حمایت و شفاعت کند ببرد #دم_در_بهشت تحویل بدهد. 🌻🌼🌷⚘
...
دختران خوب دنبال #اخلاق #ایمان اند و هیچ وقت بعلت نداری های مادی دنیوی کسی را رد نمی کنند .... و قطعا جواب شان به پسر خوب مومن و بااخلاق مثبت است
#دختران_خوب
#ایمان
#تقوا
#دختر
#دختران_با_ایمان
#پسر
#پسران_با_ایمان
بسم الله الرحمن الرحيم
.
🔴جنسِ ضعيف!🔴
.
يك زمانى بود توى اين مملكت كه زن رو صدا ميزدن "ضعيفه"!
اينكه شرايط اون موقع چطور بوده و چه مرد سالاريه گستردهاى وجود داشته و چقدر جا براى مانور دادنِ خانمها كم بوده، توى به كار بردن اين عبارت تحقيرآميز بىتأثير نبوده اما وراى همهى اينها، چيزى كه اون زمان بود و به زعم بنده الان ديگه نيست، "نياز"ِ زن به مردهاى زندگيش بوده؛ پدر، برادر، شوهر و پسر(فرزند)!
الان و توى دوره و زمونهاى كه ما داريم زندگى میكنيم، نه تنها زن ديگه لايق تحقيرى مثل "ضعيفه" نيست(نه اينكه اون موقع بود!)، بلكه حتى به نظرم حالا زن از مرد هم قوىتره!
براى اين حرفم تنها يك دليل دارم و اونم اينكه زن براى داشتن يك زندگىِ خوب(چه از لحاظ مادى و چه از لحاظ معنوى) ديگه كوچكترين نيازى به مرد نداره در حالى كه عكسش صادق نيست، پس قوى تره چون نيازمند نيست!
میخواید مرور كنيم؟
قبلش فقط لازمه باز هم به سياقِ پُستهاى اخيرْ اين تبصره رو بزنم كه روى من با جماعت حزباللهيه و كارى به باقىِ قشرها ندارم!
برگرديم سراغ موضوعمون!
در جامعهى شهرى و نسبتاً مدرن امروز، دخترها بعد از سپرىكردنِ تحصيلات مقدماتى، وارد فضاى دانشگاهى ميشن، اون هم به گونهاى كه غالب كرسىهاى موجود رو در اختيار خودشون قرار ميدن!
در كنار سپرىكردنِ دروسِ مختلف، فعاليتِ گستردهاى در تشكّلها و انجمنهاى مختلف دارن و در كلاسهاى فوق برنامهى مختلفى شركت ميكنن و معمولا هم هر كدوم، حداقل در دو الى سه هنر مختلف مهارت دارن!
بر خلاف پسرها، دخترها نه چالشِ بىرحمانهاى به نام سربازى دارن و نه نيازى به كار و به دستآوردنِ پول، كه به سياق سنّت، مادامى كه در خانهى پدر هستن، تحت تكلّف پدرن و نيازهاشون رو پدر به عهده میگيره، بعد از ازدواج هم به خانهى همسر كه ميان، شوهر وظيفهى تأمين مخارج و برقرارى رفاه نسبى براى زنش رو بر عهده داره.
اينها اما همه روى كاغذه، دخترهاى امروز نه تنها تحمّلِ وابستگىِ مالى رو ندارن، كه بسيار محكمتر از پسرها، به دنبال استقلالِ هويتى و اجتماعىِ خود هم هستن و حتى در صدد زندگىِ مجردى در خانهاى شخصى بر ميان، البت اگر دنيا بذاره!!
در حداقلترين حالت ممكن اما، استقلالِ مالىِ دخترها، بديهىترين اتفاق اين روزهاى ماست، با آمارى شايد باز هم بهتر از پسرها!
بريم سراغِ يك وجه ديگه از زندگىِ دخترها!
نوع رابطهى دخترها در ميون خودشون و اكيپهاى رفاقتىشون، به قدرى سرشار از احساسات و عاطفه است كه از هر نظر اغنا ميشن.
دخترها براى درد و دل كردن با دوستانشون، براى گريه كردن در مقابلشون، براى ابراز احساسات بينشون و براى بيان كردن اونچه در دلشون سنگينى میكنه، هيچگونه محدوديت و خطِ قرمزى ندارن؛ بر خلافِ پسرها كه هميشه مجبورن يك حداقلى از سنگينى رو حفظ كرده و يك قالبِ بى روح و بى عاطفه رو حتى در مقابلِ صميمىترين دوستانشون رعايت كنن وگرنه طرد ميشن!
حالا در كنار همهى اين موارد، اختلاف جايگاه دختر و پسر در ميون خانواده و تفاوت برخورد و نگاهى كه به هر كدوم ميشه رو اضافه كنيد، دخترى كه تا به هر سنى سوگُلى پدر میمونه و پسرى كه از حدود پونزده سالگى، بايد ثابت كنه مَرد شده و عُرفاً اين وقتى تحقق پيدا میكنه كه پسر تبديل بشه به يك رُباتِ سخت و سرد كه احساسات و عاطفه رو در خودش كشته باشه و همهى تلاشش رو معطوف كنه به پول در آوردن، هر چى بيشتر بهتر كه بايد به فكر استقلالش باشه، حتى استقلال عاطفى از پدر و مادرش!
میمونه معنويت!
دخترها غالبشون چادرى دارن كه يادگارِ والاترين مخلوقِ خداست و همين براشون دايرهى معنويتى ايجاد ميكنه، هر چند خفيف!
و خب صد البته عشقشون به شهدا كه خودش عامل كافییه براى لبريز از معنويت شدن!
اين كاملاً طبيعيه كه فرق باشه بين عشقِ دخترها به شهدا با احساسِ پسرها به شهدا!
پس چى شد؟
دخترها نيازمندِ مَردى نيستن كه به لحاظ مالى تأمينشون كنه چون استقلالِ مالى دارن!
دخترها نيازمندِ مَردى نيستن كه به لحاظ عاطفى تأمينشون كنه چون استقلالِ عاطفى دارن!
دخترها نيازمندِ مَردى نيستن كه به لحاظ عشق و معنويت تأمينشون كنه چون استقلالِ معنوى دارن!
حالا در كنار اينها اين رو هم اضافه كنيد كه نيازى به تكيهگاه ندارن چون استقلال و عزت نفسشون بهشون اعتماد به نفس فوقالعادهاى داده!
و حتى نيازمند اين هم نيستن كه كسى مراقبشون باشه و هواشون رو داشته باشه، كه ديده شده بهشون خيلى هم بَر ميخوره سرِ اين قضيه!
خب ديگه چى موند؟ وقتى همهى اينا بدون حضور يك مَرد براشون وجود داره، چه نيازى به ازدواج و قبول اون مسئوليت سنگين رو دارن كه از قضا اين روزا بهش ميگن هندونهی در بسته؟
از اون طرف ولى پسرها هر كارى هم بكنن، باز هم خلأ عاطفى درِشون موجوده و اين به هيچوجه حل نميشه مگر با حضور يك هَمْراه از جنسِ مخالف!
پس مَرد به زن نياز داره، اما ثابت كرديم كه توى دنياى امروز، عكسش به هيچوجه صادق نيست!
پس زن قوىتر از مَرده!
به افتخار زنها...👏
.
من از استقراء بَدَم مياد!
ولى اين متن رو بر پايهی استقراء نوشتم!
نظرات مخالف هم محترمه و تعصبى روى نتيجهى حاصل از اين استقراء ندارم!
ولى خب ديدههام اينطور نشون ميده...
.