eitaa logo
مطلع ِعشقانه
221 دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
1.7هزار ویدیو
145 فایل
محب وصی،ولایت، طرح ولایت درراه رسیدن به خدا جنسیت شرط نیست، مهم بندگی‌ست فعالیت‌فرهنگی: برگزاری کلاس مجازی مباحثه کتاب مطلع عشق(رهنمودها رهبرانقلاب به زوج ها جوان) ارتباط بامدیر: @Hamie_din
مشاهده در ایتا
دانلود
قانون مدنی قانون مجلس شورای اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوست دارم یه بچه تو شکمم باشه و یکی رو کمرم و یکی هم پشت سرم بیاد!!! زن آمریکایی: ایکاش یک زن خانه‌دار بودم و توی خونه بچه‌داری میکردم به جای اینکه مثل الان مجبور باشم برده شرکتی باشم که هیچ اهمیتی برام قائل نیست... ________________ روایت داریم بهترین زنان زنی هست که یه بچه به شکم داشته باشه و یه بچه به بغل.. غرب سیستم زنان خودش و حتی سیستم زنان ایرانی رو تغییر داد یعنی زن ایرانی دست خودش نیست بچه هم بخواد دیگه سیستم جسمی روحی و ذائقه ایش به دست غربی ها بهم خورده! ✍مطهره وافی یزدی ┄┄┄┅═✾•🍃•✾═┅┄┄┄┄ | بفرما اینجا👇🌾 https://eitaa.com/joinchat/3079864518Cd597088b47
تحلیل فلسفه مهریه در اسلام از حسین سوزنچی
هدایت شده از تبیین انواع ازدواج
شغل اوّل زن تربیت فرزند است. نمیگوئیم شغل دیگر نداشته باشد، اسلام مانع نیست؛ اما اوّلین و اساسی‌ترین و پراهمیت‌ترین شغل زن، مادری است. 📚 رهبر معظم انقلاب ۱۳۶۰/۴/۶ ✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸 https://eitaa.com/movaghathalal
نقد کتاب روایت مطهر جلد۳، نوشته حسین سوزنچی آیا در محرّمات، عنوانی داریم به عنوان حرمت تنوع خواهی!؟ در صحفه ۱۲۰، روایت مطهر۳، نوشتید حق اقامه دعوای حقوقی علیه مرد دارد تضییع حقوق جنسی تضییع حقوق اقتصادی تضییع حقوق اخلاقی! حقوق و اخلاق دو ساحت مختلف هستند این عنوان که نوشتید درست نیست بهتر بود می نوشتید بخاطر سوءاخلاق غیرقابل تحمل. مثال که آوردید نوشتید کتک زدن نا بهدحق، خب این میشه جرم و کیفری. ربطی به اخلاق دیگه ندارد. یا اعتیاد چه ربط به اخلاق دارد؟ صحفه ۱۲۱ سطر اول و دوم گفتید زن می تواند با شرط ضمن عقد ، حق طلاق برای خودشان ایجاد کند(در حالی که در حالت ذاتی و اولیه عقد نکاح همچین حقی ندارد!؟) شما در مقام تبیین چرایی و فلسفه حکم اسلام هستید (چرا اسلام حق مطلق طلاق را به مرد داده اما به زن نداده) نه اینکه کانه عقد نکاح از جانب شارع ناقص تشریع شده برا جبران این نقص بروید متوسل شوید به شرط ضمن عقد! اگر به شرط ضمن عقد خب آقا هم می تونه شرط ضمن عقد بگذارد خانم بر او خانه داری الزام و واجب باشد صحفه ۱۲۴، که راهکار برای مقابله با حق طلاق مرد: بند آخر صحفه، تعیین حکم، واجب نیست برای صحت صیغه طلاق. دادگاه ها هم این را مراعات نمی کند صحفه ۱۲۵ نوشتید در عده رجعی ، مرد برای رابطه جنسی نیاز به اجازه زن دارد . بنده در هیچ فتوایی این را ندیدم تمکین زن نیاز به اجازه زن ندارد در عده رجعی صحفه ۱۲۶ مانع بعدی برای حق الهی طلاق مرد: مهریه را مطرح کردید. در حالی که در صحفات قبلی خودتان هم اشاره کردید در اصل سیره پیامبرص مهریه بهتر است نقداً عندالعقد پرداخت بسود قبل عروسی. نه در وقت طلاق!!!! نفقه هم که این قدر سنگینی ندارد نفقه در اصل شرع تهیه مایحتاج زندگی از جهت خوراک و اثاث و لباس است خانه که بوده اثاث هم بوده لباس هم تو دو ماه لباس جدید بعید است نیاز بشود خوراک هم که هزینه ای نمی شود. پس نفقه مانع نیست بعد خنده دار نوشتید در ایام عده نفقه هردو زن را باید بدهد! اصلا عده موضوعیتی ندارد. اکر بحث تعددزوجات است که مرد قبل طلاق دادن هم می تواند زن دیگران بگیرد و به هرحال نفقه اش را هم باید بدهد بعد طرف یعنی نمی تونه دو ماه صبر کند بعد طلاق عقد دائم کند بعد زنش را بیاورد خانه اش که دوتا نفقه ندهد بعد مگه خود نفقه چقدره که...
آیت الله خامنه ای: زن قاضی و مجتهد نمیتواند بشود نکته‌ی این حکم الهی این است که قضاوت، یک منصبی است که احتیاج دارد به این که انسان خشک و قاطع باشد. خشک بودن و تحت تأثیر عواطف قرار نگرفتن چیزی است که به طورمعمول زن‌ها این را ندارند و این نقطه‌ی قوت زن است نه نقطه‌ی ضعف زن. این را توجه داشته باشیم. زن اگر عواطفش جوشان و احساساتش پرخروش نباشد، عیب است. کمال زن در غلبه‌ی عواطف اوست و این به دلیل این است که شغل اوّل زن تربیت فرزند است سال ۱۳۶۰ در زمان ریاست جمهوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحقیر خانه داری، گناه است این افتخاری نیست برای زن که او را از محیط زنانه، از خصوصیات زنانه، از اخلاق زنانه دور کنیم. خانه‌داری را، فرزندداری را، شوهرداری را ننگ او به حساب بیاوریم. فرهنگ غربی خانواده را متلاشی کرد. ۱۳۹۱/۰۴/۲۱ خانه‌داری شغل حساس و آینده‌ساز است یکی از مهمترین وظائف زن، خانه‌داری است. همه میدانند؛ بنده عقیده ندارم به این که زنها نباید در مشاغل اجتماعی و سیاسی کار کنند؛ نه، اشکالی ندارد؛ اما اگر چنانچه این به معنای این باشد که ما به خانه‌داری به چشم حقارت نگاه کنیم، این میشود گناه. خانه‌داری یک شغل است؛ شغل بزرگ، شغل مهم، شغل حساس، شغل آینده‌ساز. ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
مطلع ِعشقانه
استفتا از دفتر آیت الله خامنه ای: آیا کلا در فرهنگ و نگاه اهل بیت ع ازدواج مرد متاهل، بدون رضایت زنش خیانت محسوب می شود؟ ج۳) اگر حقوق همسرش را رعایت کند و با شرایط شرعی ازدواج کند، خیانت محسوب نمی شود
هدایت شده از ذریه طیبه
🚩 بسم الله الرحمن الرحیم 🚩 🍃 علامه طهرانی 🍃 🔦 فرزند ایشان: همان‌طور که [علامه طهرانی] در جُنگ خود مرقوم فرموده‌اند (1)، نظر شریفشان بر آن بود که به کار بردن الفاظی چون «دکتر» درباره فضلای حوزه جایز نیست، چون علوم اسلامی آن‌قدر عظمت دارد که داشتن مدرک دکترا در پزشکی یا دیگر رشته‌ها هیچ شرافتی محسوب نمی‌شود 🔦 و افزودن این لفظ به آغاز نام فضلای حوزه، موهم آنست که گویا داشتن این مدرک فضیلتی محسوب می‌شود. گذشته از آن‌که علوم حوزه آن‌قدر از نظر محتوا و قوّت علمی غنی است که یک طلبه فاضل در حوزه به مراتب از نظر علمی از یک نفر دکتر دانشگاهی قوی‌تر است. (1) علامه طهرانی: به اشخاص معمّم که در دانشگاه تحصیل کرده‌اند، دکتر گفتن جائز نیست؛ زیرا این لقب از القاب مکتب اروپائی‌هاست و برای شخص معمم نه آن‌که افتخار نیست، بلکه موجب تعظیم مکتب کفر و تحقیر شرع است. غنای علمی مکتب شرع بقدری است که برای خارجیان جای تجلیلی باقی نمی‌گذارد. 📚 نور مجرد – جلد سوم
❌تعدد زوجات با تفسیر فمینیستی متاسفانه یکی از کانالهای چند همسری بدعتی را ادامه داد که تقریبا در حدود دویست سال (زمان دویست بدون بررسی دقیق صورت گرفته منظور زمان شروع همزیستی با کفار است) این بدعت برای زیبا نشان دادن دین در رویارویی با کفار احداث شده که همان نجات زنان برجای مانده از ازدواج هست بدعت دیگر این بود که تعدد زوجات از حقوق زنان شمرده شد چه بسا اگر بزرگانی مثل آیت الله بهجت (ره) را خداوند در مقام پاسخ قرار نمیداد شبهه حق زن بودن چند همسری همچنان برای بسیاری باقی می ماند ♦️متن استفتاء از آیت الله بهجت رحمة الله علیه: با توجه به اين كه امروزه يكى از شرايطى كه در عقد نكاح گذارده مى‌شود «عدم ازدواج مجدد زوج» مى‌باشد و اين نكته كه بيان مى‌شود «اين شرط صحيح نيست». آيا اين موضوع باعث سستى زوج نسبت به تعهدهايى كه در قبال زوجه دارد و تشويق او به ازدواج مجدد، نمى‌شود؟ ✅مرد شرعاً حق دارد تا چهار زن دائم داشته باشد، پس اگر اين شرط به معناى سلب حق است صحيح نيست و انحاى ديگرى از شرط فعل يا شرط نتيجه ممكن است، كه صحيح است. 🥀استفتائات آیت الله العظمی بهجت ج۴ص۲۹ 🌴@taadodzojat🌴
در مسیری داشتم راه می رفتم خانمی گفت دوتا خواستگار زنگ زدند گذاشتم‌شان سر کار. نگاه کردم میانسال به بالا می زد. متوجه نگاه تعجب آمیز من شد. دوباره گفت دوتا خواستگار برای دخترم زنگ زدند گذاشتمشون سر کار. گفت خب مرد پیدا نمی‌شود که.... روم نشد بگم زن ناحسابی اگر آنها خواستگار مناسبی( ازجهت دینی و اخلاقی) نیستند محترمانه جواب منفی بدهید حق ندارید سرکار بگذارید... مسیرمون دیگه جدا شد .... ندیدمشون دوباره اونا عقب ماندند. زنه محجبه مانتویی بود
شهید مطهری سه عامل جامعه شناختی برای مجوز تعددزوجات بیان می کند: ۱: علاقه‌ی‌ذاتی مرد به افزایش تعداد عشیره و قبیله ی خود(به تعبیر من افزایش نسل که اسلام هم به افزایش نسل مسلمانان توصیه و تاکید کرده). ۲: عادت ماهیانه‌ی زنان و عدم توانایی ارضای شوهر در این ایام. ۳: محدودیت ِدوره‌ی فرزندآوری زن. چراکه زن هنگامی که به سن یائسگی می‌رسد، دیگر توان فرزندآوری برای مرد ندارد، اما دوره‌ای که مرد در طول آن، توان فرزندآوری دارد، بیشتر از زن است. اسلام نسبت به برآورده شدن نیازهای طبیعی و واقعی افراد دیدگاه‌ای واقع‌گرایانه دارد و اگر در شرایطی امکان پاسخگویی به نیازی وجود نداشته باشد، راه دیگری را برای پاسخ به آن نیاز فراهم می‌کند. صحفه۱۳۰ کتاب روایت مطهر از حجت الاسلام حسین سوزنچی
کسی می تونه ترجمه این حدیث را برام بیاورد این حدیث در بحث متعه در کتاب جواهر الکلام آمده بوده. ( الكافي ۴۶۵:۵) محمد بن أحمد ، عن علي بن الحكم ، عن بشير بن حمزة ، عن رجل من قريش قال: بعثت إلي ابنة عم لي كان لها مال كثير: قد عرفت كثرة من يخطبني من الرجال فلم أزوجهم نفسي و ما بعثت إليك رغبة في الرجال غير أنه بلغني أنه أحلها اللّٰه عز و جل في كتابه و بينها رسول اللّٰه صلّى اللّه عليه و آله في سنته فحرمها زفر فأحببت أن أطيع اللّٰه عز و جل فوق عرشه و أطيع رسول اللّٰه صلّى اللّه عليه و آله و أعصي زفر فتزوجني متعة. فقلت لها: حتى أدخل على أبي جعفر عليه السّلام فأستشيره، قال: فدخلت عليه فخبرته، فقال "افعل، صلى اللّٰه عليكما من زوج".
نظر صاحب جواهر استحباب اونم موکد متعه است
صحفه ۴۵۵ از کتاب جواهر بحث استحباب متعه
متعه چون از اقسام ِازدواج و نکاح است متعه هم مستحب است
هدایت شده از ذریه طیبه
🚩 بسم الله الرحمن الرحیم 🚩 🚀 مطابق آخرين نتيجه 🚀 🍃 علامه طهرانی 🍃 🔦 اين حقير روزى به يكى از پزشكان حاذق و بصير و متعهّد ... گفتم: سلامت و سعادت زن در اينست كه: يا حامله باشد و يا بچّه در زير پستان خود داشته باشد. قدرى تأمّل كرد و گفت: آقا اين گفتار، مطابق آخرين نتيجه كنگره‌هاى پزشكى است كه امسال در آمريكا برگزار شده است... 🔦 آنگاه گفت: طبق آخرين مدارك و آمار، دخترانى كه قبل از هجده سال بچّه بزايند سرطان پستان نميگيرند. و هر چه ديرتر بچّه بزايند، درصدِ خطر تهديد سرطان پستان در آنها زياد مى‌شود؛ تا چون از سنّ سى سالگى بگذرند خطر سرطان پستان به نحو مضاعف بالا ميرود. امّا زنانى كه اصلًا ازدواج نكنند و بچّه نياورند، درصد خطر سرطان پستان در آنها سرسام آور است. nooremojarrad.com
هدایت شده از یک آیه در روز
🔹مَتاعاً قبلا بیان شد که ▪️ماده «متع» در اصل بر منفعت و بهره‌وری دلالت دارد؛ و در تفاوتش با نفع، برخی گفته‌اند نفعی است که مدتی ادامه داشته باشد و برخی گفته‌اند نفع و منفعتی است که همراه با لذت و رفع حاجت باشد، مخصوصا اگر انسان لذتش را زود درک کند مانند لذت پولدار شدن؛ در حالی که نفع در جایی که برای رسیدن به لذت باید صبر کرد نیز به کار می‌رود. ▪️«متاع»، هم به معنای مصدری به کار می‌رود (به معنای بهره‌مند شدن و نفع بردن)، و هم به معنای آن چیزی که مورد بهره‌وری قرار می‌گیرد، که به هر چیزی که به نحوی از آن بتوان استفاده کرد اطلاق می‌شود و در بسیاری از آیات قرآن هر دو می‌تواند مد نظر بوده باشد: (قُلْ مَتاعُ الدُّنْيا قَلِيلٌ‏؛ نساء/۷۷) و جمع آن «أَمْتِعَة» (أَمْتِعَتِكُمْ؛ نساء/۱۰۲) می‌باشد. ▪️«مُتْعَة» نیز به معنای چیزی است که برای رفع نیاز استفاده می‌شود و به نحو اصطلاحی، با دو تعبیر «متعه نکاح» و «متعه حج» مواجهیم؛ که اولی همان است که «ازدواج موقت» نامیده می‌شود که تفاوت مهمش با ازدواج عادی این است که زمانش معلوم است و با پایان زمان، بدون طلاق از هم جدا می‌شوند [و در قرآن کریم با تعبیر «استمتع» از آن یاد شده «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُ» (نساء/۲۴)]؛ و و دومی آن است که انسان عمره را به حج ملحق کند «فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ‏» (بقرة/۱۹۶) و از خلیفه دوم روایت شده است که «مُتْعَتَانِ كَانَتَا عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ ص، وَأَنَا أَنْهَى عَنْهُمَا وَأُعَاقِبُ عَلَيْهِمَا: دو متعه در زمان پیامبر رایج بود اما من از آن دو نهی کردم و هرکس انجامش دهد مجازاتش می‌کند». ▪️همچنین به طور اصطلاحی، دو کلمه «متعه» و «متاع» هم به صورت اسم (مثلا: وَ لِلْمُطَلَّقاتِ مَتاعٌ بِالْمَعْرُوفِ‏؛ بقرة/۲۴۱) وهم به صورت فعل (مثلا: وَ مَتِّعُوهُنَّ عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَ عَلَى الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ‏؛ بقرة/۲۳۶) در مورد چیزی که به زن مطلقه می‌دهند تا در ایامی که عده نگه می‌دارد مخارجش تامین باشد نیز گفته می‌شود. 🔖جلسه ۵۱۸ http://yekaye.ir/al-ahzab-33-28/ @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
. 2️⃣1️⃣ «مُحْصَناتٍ غَیرَ مُسافِحاتٍ وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ» 💢پاکدامنی در گروی دو شرط است: ⛔️یکی اینکه شخص اهل زناکاری علنی نباشد؛ و ⛔️دیگر اینکه اهل برقراری دوستی مخفیانه با نامحرمان نباشد. 📜و نقل است که در عرب جاهلیت، از زناکاری با نام «سفاح» یاد می‌کردند و اگرچه چنین کاری رواج داشت اما در مجموع آن را ناپسند می‌داشتند و کسی که مرتکب آن می‌شد مذموم بود؛ اما در عین حال برقراری رابطه دوستی این‌چنینی بین آنان، حتی بین زنان آزاد، وجود داشت؛ و کسی که چنین دوستی مخفیانه‌ای داشت (حتی زن شوهردار) مورد مذمت واقع نمی‌شد❗️ 📚الميزان، ج‏4، ص278؛ 🔖و نیز تدبر2 💠نکته تخصصی جامعه‌شناختی: 📝پدیده و این آیه و آنچه درباره وضعیت اجتماعی‌ای که منجر به نزول این تعبیر در این آیه شد گفته‌اند (ر.ک: تدبر2) بخوبی نشان می‌دهد پدیده شومی که با عنوان و از در جامعه ما وارد و عادی‌سازی شده، ریشه در همان دارد. در واقع، این روابط از قدیم‌الایام در برخی جوامع یافت می‌شده؛ اما آنچه امروزه شاید توجه را بیشتر به خود جلب می‌کند رواج فوق‌العاده و بسیار عادی قلمداد شدنِ این پدیده در جوامع غربی است؛ که دیگر آن را از حالت دوستی مخفیانه به دوستی‌ها و روابط علنی کشانده؛ و افراد به بهانه اینکه شناخت درستی از طرف مقابل پیدا کند، به چنین روابطی دست می‌زند و گاه افرادی پیدا می‌شوند که دهها سال با هم زندگی و رابطه جنسی و حتی فرزند مشترک داشته‌اند اما هنوز در اینکه واقعا شایسته ازدواج با همدیگر هستند یا نه، تردید دارند و خود را به عنوان دوست‌پسر و دوست‌دختر همدیگر می‌شناسند و به ازدواج رسمی اقدام نکرده‌اند‼️ 💢درباره چرایی گسترش این‌چنینی این پدیده در جوامع غربی، یک علتش سخت‌گیری‌های کلیسا در امر ازدواج بود: 📛در قوانین کلیسا هرکس فقط یکبار حق ازدواج داشت و حق طلاق وجود نداشت؛ و فرد، چه زن باشد چه مرد، اگر ازدواجش ناموفق بود دیگر تا آخر عمر، جز برقراری روابط نامشروع، چاره‌ای نداشت! در چنین فضایی بسیاری از افراد تصمیم گرفتند که ابتدا مدتی با هم دوست باشند که مطمئن شوند به درد همدیگر می‌خورند یا خیر؛ و این رویه نامطلوب، حتی بعد از اینکه طلاق در جوامع غربی مجاز شد، باز ادامه یافت. 🤔با توجه به چنین سابقه‌ای، در جامعه اسلامی، که از ابتدا هم طلاق، و ازدواج مجدد مجاز بوده، و هم با قانون متعه، افراد می‌توانسته‌اند برای مدت معینی سطوحی از روابط مشترک را تجربه کنند و همدیگر را برای مناسب بودن برای زندگی مشترک بیازمایند، وجود چنین روابطی، جز نوعی ابتذال و خودباختگی و مرعوبیت فرهنگی، هیچ توجیهی ندارد❗️📚برای تفصیل فهم این پدیده و راهکارهای جلوگیری از آن، ر.ک: ، مواجهه‌ای اسلامی با مساله دوستی دختر و پسر (سوزنچی). نشر معارف. @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
. 9️⃣ 9) «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَریضَةً» 📜حکایت📜 🤛 مناظره ابوحنیفه و صاحب الطاق در مساله متعه 🤜 روایت شده است که یکبار ابوحنیفه (که بعدها پیروان وی فرقه حنفی از اهل سنت را تشکیل دادند) از مومن الطاق (یکی از علمای شیعه و شاگردان امام صادق ع) پرسید: نظرت درباره متعه چیست؟ آیا گمان می کنی که حلال است؟ گفت: بله. ابوحنیفه گفت: پس چرا به زنانت (مقصود خواهر و یا دختران وی است) دستور نمی دهی که بروند و متعه شوند و از این راه کاسبی کنند؟ مومن الطاق گفت: این گونه نیست که هر کاری که حلال باشد هرکسی بدان اقدام کند؛ مردم قدر و منزلتهای متفاوت دارند و هرکس متناسب با شأنیت خود رفتار می‌کند. بگو ببینم آیا تو گمان می‌کنی نبیذ [شرابی که از خرما یا مویز یا عسل می‌سازند؛ به فتوای ائمه شیعه همانند شراب انگور حرام است اما ابوحنیفه آن را حلال می‌شمرد] حلال است؟ گفت: بله. گفت: پس چرا به زنانت (مقصود خواهر و یا دختران وی است) دستور نمی دهی که در دکانهای نبیذسازی بنشینند و از این راه برای تو کاسبی کنند؟ ابوحنیفه گفت: این به آن در؛ و البته تیر تو نافذتر بود! سپس گفت: ابوجعفر! [= کنیه مومن الطاق] آیه‌ای که در سوره «سأل سائل» [سوره معارج] آمده دلالت بر حرمت متعه دارد [منظورش آیات 29-30 است که رابطه جنسی را فقط با ازدواج حلال می‌شمرد] و روایت نبوی هم دلالت بر نسخ آیه متعه دارد. مومن الطاق گفت: سوره «سأل سائل» مکی است در حالی که آیه متعه مدنی است؛ و روایتی هم که می‌گویی روایت شاذ [روایت نادری که خلاف اصل است] و غیرقابل اعتناست! ابوحنیفه گفت: و آیه میراث هم دلالت بر نسخ متعه دارد. [چون ارث را برای همسر اثبات می‌کند در حالی که متعه ارث نمی برند] گفت: ازدواج بدون ارث بردن در اسلام وجود دارد. ابوحنیفه گفت: از کجا چنین می گویی؟ گفت: اگر مردی از مسلمانان با زنی از اهل کتاب ازدواج کند و سپس آن مرد بمیرد، درباره ارثش چه می‌گویی؟ گفت: آن زن از این مرد ارث نمی‌برد [زیرا بر مبنای وی، اهل کتاب کافرند و کافر از مسلمان ارث نمی‌برد] گفت: پس ازدواج بدون ارث بردن هم ثابت شد. و سپس از هم جدا شدند. 📚الكافی، ج‏5، ص450 @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
. 7️⃣ «حُرِّمَتْ عَلَیكُمْ أُمَّهاتُكُمْ وَ .... وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ ... وَ أُحِلَّ لَكُمْ ما وَراءَ ذلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِكُمْ مُحْصِنینَ غَیرَ مُسافِحینَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَریضَةً» حرمتها و محدودیتها در ازدواج و برقراری روابط جنسی کاملا معین و محدودند: برخی ممنوعیتها به خاطر روابط نسبی است و برخی به خاطر روابط سببی و اجتماعی؛ اما از این افراد کاملا معین که بگذریم، نه‌تنها ازدواج دائم شرعی با بقیه افراد جامعه، برای همگان مجاز است؛ بلکه انواع دیگری از نکاح شرعی (غیز از ازدواج دائم و تشکیل خانواده) وجود دارد که افراد می‌توانند بدون اینکه مرتکب فحشاء شده باشند (غیر مسافحین) و در حالی که پاکدامنی خود را حفظ کرده‌اند (محصنین) بدان اقدام نمایند؛ که مهمترین آنها () است. 💠درباره در اسلام غیر از ، راه شرعی دیگری برای نکاح و ارتباط مشروع بین دو جنس مخالف وجود دارد و آن ازدواج موقت است. در واقع، در عین حال که اسلام اصرار فراوانی بر ازدواج دائم و تشکیل خانواده دارد، اما چشم خود را بر روی این واقعیت اجتماعی که بسیاری از افراد امکان و شرایط یا علاقه‌ای به تشکیل خانواده ندارند، ویا به هر دلیلی حاضر به پذیرش مسئولیت کامل در خانواده ندارند، نبسته است؛ و برای رفع نیاز این افراد نیز قانونی مقرر کرده است به نام «متعه» یا «ازدواج موقت». ازدواج موقت به لحاظ حقوقی و شرعی همانند ازدواج دائم است که تفاوت اصلی‌اش این است که زمان آن از ابتدا محدود و وابسته به توافق طرفین است و نیز طرفین مسئولیتهای کمتر و آزادی عمل بیشتری دارند (نه نفقه بر مرد واجب است و نه لزوما او رئیس می‌شود؛ هریک، حتی بدون رضایت دیگری، حق جلوگیری از فرزنددار شدن را دارد؛ و از همدیگر ارث نمی‌برند) و گزینه مناسبی است برای کسانی که موقعیت یا علاقه‌ای به تشکیل خانواده ندارند؛ و صرفا درصدد برقراری ارتباطی مشروع با جنس مخالف می‌باشند: خواه ارتباط جنسی یا عاطفی یا ... ؛ و فقط در هر حدی که دلشان بخواهد. 💢برخی از متفکران توضیح داده‌اند فلسفه اصلیِ وضع این قانون از این جهت بوده که ازدواج دائم به تنهائى قادر نبوده است كه در همه شرائط و احوال احتياجات بشر را رفع كند و انحصار به ازدواج دائم مستلزم اين بوده است كه بویژه در اوضاع و شرایطی که فرد به بلوغ جنسی می‌رسد اما امکان تشکیل خانواده را ندارد يا به رهبانيت موقت مكلف گردند و يا در ورطه كمونيسم جنسى غرق شوند» 📚(نظام حقوق زن در اسلام (مطهری)، ص65) و شاید بتوان گفت یک گزینه مناسب برای مدیریت و هدایت روابط نامطلوبی است که امروزه به اسم «دوست-دختر» و «دوست-پسر» بین دختران و پسران در حال شیوع است. 🔖(البته این مساله ابعاد بسیار متنوعی دارد و این گونه نیست که بسادگی به هر دختر و پسری چنین رابطه‌ای توصیه شود؛ که تحلیل ابعاد مختلف این مساله، و چگونگی پرداختن به آن در جامعه امروزی را به تفصیل در کتاب «جنسیت و دوستی، مواجهه‌ای اسلامی با مساله رابطه دوستی دختر و پسر» بحث کرده‌ام.) @yekaye