اگر در ارتباط با مال و معیشت است، برای پول به دست آوردن و زندگی گذراندن در وادی مسخره کردن دیگران افتاده ای این کار برایت جنبه ی حرفه ای پیدا کرده و شغل تو شده است. چه کنیم؟! گاهی اسمش را #هنر می گذارند. کدام هنر؟! اگر این چنین برای مال به دست آوردن و زندگی کردن ، #هنرنمایی می کند، بداند طرف مقابلت هم مرزوق است و خودش نمی تواند روزی خودش را به دست بیاورد. روزی دهنده کس دیگری ست. برای خوشایند چه کسی این کار را می کنی؟ برو رضای خالق و رازق را به دست بیاور، نه رضای مخلوق و مرزوق ِعاجر ِبیچاره را؛ برو به خدا تکیه کن. همه به دست قدرت اوست؛ رضایت مخلوق را به سخط خالق نخر. ص بیست و هفت از کتاب آفات زبان جلد نُه #استهزاء و #شوخی و #خنده
#شوخی #طنز #هنر #نقد مجوز ِبی ادبی و بی اخلاقی و ایذای مومن نمی شود. تا چیزی بگویی در کمال پررویی بگوید شوخی کردم یا طنز است
وقتی این کتاب را بخوانی می فهمی غالب برنامه ها #صداوسیما
#خلاف اخلاق_اسلامی است
.
مسئله کیفیت ادا است. ممکن است انگیزه حق باشد، مواد سخن حق باشد، اما از نظر کیفیت ادا طوری ادا کند که کسی را اذیت یا تخفیف کند. با شوخی قصد اذیت، سبک کردن با کوچک کردن نداشت، اما حق را با انگیزه ی حق طوری ادا کرد که نتیجه اش اذیت کردن طرف مقابل شد. این مباحث از عناوین قصدیه نیست. ممکن است کسی قصد تحقیر نداشته باشد ولی بحث جنبه ی انتزاعی خارجی است. فرض کنید شخصیت بزرگی نشسته و چون پای انسان درد می کند، آن را دراز می کند، آن بزرگ را کوچک می کند. او قصد تحقیر ندارد، اما هرکسی وارد شود می گوید، دارد آن بزرگ را کوچک می کند. این حساب جنبه های انتزاعی است. مسئله ی تعظیم هم همینطور است. در باب #تحقیر و #تخفیف ممکن است که قصد تخفیف و تحقیر نداشته باشد و نمی خواهد سبک و کوچک کند؛ نمی خواهد اذیت بکند؛ کلمه ای هم که می گوید، غیبت و .. نیست. ولی این ثمره، از آن انتزاع و مترتب می شود. با همین شوهی و بذله گویی که کرده، بدون توجه به کسی ضربه می زند؛ لذا در باب شوخی مسئله ی کیفیت ادا هم مطرح است که چگونه ادا کند.
۳۹ آفات زبان حاج آقا #مجتبی_تهرانی رحمت الله
.
تابع هوای نفسانی مردم نشوید که شهوت شان چه جیزی می پسندد. برای خوشی جهات نفسلنی مردم عمل نکنید. بروید دنبال این که خدا از چه خوشش می آید، نه اینکه مردم از چه خوششان می آید. از نظر واقعی اگر بشکافی معنای #هنر بر محور خوشایند مردم، شرک است؛ محکم می گویم که شرک است. هرچه را مردم بیشتر خوششان می آید، نباید بیشتر انجام بشود! معیار باید خدا باشد.
۲۸ص
.. اگر در ارتباط با مال و #معیشت است، برای پول به دست آوردن و زندگی گذراندن در وادی #مسخره_کردن دیگران افتاده ای این کار برایت جنبه ی حرفه ای پیدا کرده و شغل تو شده است. چه کنیم؟! گاهی اسمش را #هنر می گذارند. کدام هنر؟! اگر این چنین برای مال به دست آوردن و زندگی کردن ، #هنرنمایی می کند، بداند طرف مقابلت هم مرزوق است و خودش نمی تواند روزی خودش را به دست بیاورد. روزی دهنده کس دیگری ست. برای خوشایند چه کسی این کار را می کنی؟ برو رضای خالق و رازق را به دست بیاور، نه رضای مخلوق و مرزوق ِعاجر ِبیچاره را؛ برو به خدا تکیه کن. همه به دست قدرت اوست؛ رضایت مخلوق را به سخط خالق نخر. ص۲۷ از کتاب آفات زبان جلد نُه #استهزاء و #شوخی و #خنده
#هنرمند
#دانشگاه_هنر
#بازیگری
#معرفی_کتاب_خوب
به طرف می گویی با این حرف ات ناراحت کردی... فقط اصرار می کند من قصد ناراحتی نداشتم...
#قصد داشتن یا نداشتن مهم نیست
در ایذای مومن که شرط قصد نیامده است...
در قرن بیستم نقش های جنسیتی تحول پیدا کردند. امروز زنان تحصیل کرده، در حوزه هایی که زمانی مردانه محسوب می شدند، مانند #پزشکی ، #روزنامه_نگاری و #حقوق ، حضور چشم گیزی پیدا کرده اند و تعداد مادران که بیرون از منزل به کار مشغول اند، رقمی بی سابقه است. اما دیترسی #زنان به امکاناتی که مربوط به حل #مشکلات_مادران است و تسهیل کننده مادر شدن حل نکرده است.
.
در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ وقت گذاشتت برای عرزندان را مانعی در مقابل تحقق آرزوهای فرد می دانستند.
امروز حضوز موفق و درخشش زنان در عرصه ی کار به مانعی در برایز صرف وقت با فرزندان تبدیل شده است.
.
فارغ از اینکه در چه زمانی قرار داریم،
گویا "هیچ وقت" وقت ِخوبی برای
#بچه_دار_شدن
نیست.!
از کتاب #غریزه_مادری
نویسنده: دافنه دیارنف صحفه ۲۰ ؛ نشر معارف
#نقد_فمینیسم
یکی از اهداف #فمینیسم در ۲۵ سال اخیر،
برچیدن ِآرمان ِمادر ِفداکار و از خود گذشته
بوده است.
ص۲۳ کتاب غریزه ی مادری
..
#زنان_امروزی اکثرا تلاش شان مقابله با آرمان ِمادر ِفداکار نیست، بلکه ایشان بیشتر از این به ستوه آمده اند که چطور از الگوی
《 #همه_کار_با_هم 》
چنان رها شوند که وقت ِآسوده ای نیز برای گذراندن،
با فرزندان ِخود
داشته باشند.
ص۲۴ غریزه ی مادری
..
پرداختن به غریزه ی مادری به عنوان یکی از منابع معتبر ِ #خودشناسی ،
نه گامی به عقب
که قدمی به پیش است.
ص۱۹
.
گویا امروز ، از لحاظ #تابو_بودن ، #میل_جنسی_زن
و میل او به #مادر_بودن
جای خود را با هم عوض کرده اند.
ص ۱۸ غریزه ی مادری
.
تابویی که علیه میل به مادری وجود دارد، به عامل بازدارنده ی جدیدی بر سر راه زنان تبدیل شده است.
برخی تلاش می کنند حین پی گیری شغل خود، اصلا به مادری فکرهم نکنند.
برخی #شدت_اشتیاق_خود
به
#مادری_کردن را
انکار می کنند.
ص۱۸
..
طبیعی است وقتی #فعالیت_های_مرتبط_با_مادری ،
محدودیت آفرین [و مانع رسیدن به آنچه آرزو و رویاست] تلقی شوند،
مورد #تحقیر نیز قرار بگیرند.
ص۲۲
نیاز و #علاقه_زن_به_کار_کردن ، در #جامعه مورد توجه، واقع می شود،
اما نیاز و علاقه او به #پرورش فرزندش کمتر به طور جدی مورد بحث قرار می گیرد.
ص۲۵
در محیط اجتماع کنونی،
#میل_مادری را امر ارزشمند و مهم در زندگی یک زن ، محسوب نمی کنند.
ص۲۵
در قرن بیستم نقش های جنسیتی تحول پیدا کردند. امروز زنان تحصیل کرده، در حوزه هایی که زمانی مردانه محسوب می شدند، مانند #پزشکی ، #روزنامه_نگاری و #حقوق ، حضور چشم گیری پیدا کرده اند و تعداد مادران که بیرون از منزل به کار مشغول اند، رقمی بی سابقه است. اما دیترسی #زنان به امکاناتی که مربوط به حل #مشکلات_مادران است و تسهیل کننده مادر شدن حل نکرده است.
.
در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ وقت گذاشتت برای فرزندان را مانعی در مقابل تحقق آرزوهای فرد می دانستند.
امروز حضور موفق و درخشش زنان در عرصه ی کار به مانعی در برابر صرف وقت با فرزندان تبدیل شده است.
.
فارغ از اینکه در چه زمانی قرار داریم،
گویا "هیچ وقت" وقت ِخوبی برای
#بچه_دار_شدن
نیست.!
از کتاب #غریزه_مادری
نویسنده: دافنه دیارنف صحفه ۲۰ ؛ نشر معارف
#نقد_فمینیسم