eitaa logo
متسا | مرجع ترویج سواد امنیتی
18.9هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
934 ویدیو
22 فایل
|متسا: مرجع ترویج سواد امنیتی| 🔘 متسا تلاشی است برایِ ارائه جامع‌ترین آموزش‌ها، اخبار و تحلیل‌ها‌ی امنیتی. نشانی ما در شبکه های اجتماعی: https://matsa-ir.yek.link
مشاهده در ایتا
دانلود
متسا | مرجع ترویج سواد امنیتی
🔻امنیت اطلاعات یا داده‌ها (قسمت دوم) چرا امنیت اطلاعات مهم است؟ داده حکم یک عضو حیاتی هر سازمان
🔻امنیت اطلاعات یا داده‌ها (قسمت سوم) 🔻اهداف امنیت اطلاعات اهداف اصلی امنیت داده‌ها عبارتند از: 1. حفظ محرمانگی: فقط افراد مجاز باید به داده‌ها دسترسی داشته باشند. این امر برای محافظت از اطلاعات حساس مانند اطلاعات فنی، مالی، پزشکی و اطلاعات شخصی ضروری است. 2. حفظ صحت: داده‌ها باید دقیق و قابل اعتماد باشند. این امر برای اطمینان از اینکه تصمیمات بر اساس اطلاعات صحیح گرفته می‌شود، ضروری است. 3. حفظ در دسترس بودن: داده‌ها باید در زمان نیاز برای کاربران مجاز قابل دسترس باشند. این امر برای اطمینان از اینکه عملیات تجاری بدون وقفه ادامه یابد، ضروری است. 4. حفظ حریم خصوصی: اطلاعات شخصی افراد باید در برابر سوء استفاده محافظت شود. این امر برای احترام به حقوق و آزادی‌های افراد ضروری است. 5. جلوگیری از جرایم سایبری: امنیت داده‌ها می‌تواند به جلوگیری از جرایم سایبری مانند سرقت هویت، کلاهبرداری و حملات باج افزار کمک کند. این امر برای محافظت از افراد و سازمان‌ها در برابر ضررهای مالی ضروری است. 6. حفظ اعتماد: امنیت داده‌ها می‌تواند به حفظ اعتماد بین مشتریان، شرکا و کارکنان کمک کند. این امر برای ایجاد یک محیط امن و قابل اعتماد برای انجام تجارت ضروری است. 7. افزایش بهره‌وری: امنیت داده‌ها می‌تواند به افزایش بهره‌وری با کاهش زمان و هزینه‌ی صرف شده برای بازیابی داده‌ها کمک کند. این امر برای افزایش سودآوری و رقابتی بودن سازمان‌ها نیز ضروری است. @matsa_ir
🔻مراقب میزان مصرف داده‌ی خود باشید. افزایش مصرف ناگهانی می‌تواند نشانه‌ی وجود بدافزار باشد. @matsa_ir
متسا | مرجع ترویج سواد امنیتی
🔻تکنیک های عملیات‌روانی 🔹"مارپیچ سکوت" نظریه «مارپیچ سکوت» را خانم الیزابت نوئل نئومان در سال ۱۹۷۳ مطرح کرد. فرضیه اصلی او در این نظریه این بود که افکار عمومی نتیجه تعامل بین افراد و محیط اجتماعی است که تحت تاثیر عمیق رسانه‌ها شکل می‌گیرد. این نظریه بر اساس چند ادعای مرتبط با هم استوار است؛ اول این که مردم از انزوا و فشار گروهی می‌ترسند و نمی‌خواهند در یک موضوع درگروه اقلیت باشند؛ دوم این که مردم از ترس انزوا و زیر فشار قرارگرفتن، فرار از طعن و تمسخر و طرد سکوت می¬‌کنند؛ سوم این که مردم در رفتار و ارتباطات روزمره، متاثر از ذهنیت‌های دریافتی به این ارزیابی می‌رسند که درگروه اقلیت هستند یا اکثریت. براساس نظریه مارپیچ سکوت به موازات نشر عقاید خاص در رسانه‌های جمعی به عنوان عقاید غالب و مسلط، حمایت میان‌فردی از یک عقیده و تفکر به مرور ضعیف می‌شود؛ تعداد افرادی که آشکارا عقیده و تفکر موجود را بیان نمی‌کنند یا به تفکر القایی متمایل می‌شوند، افزایش پیدا می‌کند. روند تزایدی گرایش به عقیده مورد نظر رسانه‌ها به شکل‌گیری «سکوت مارپیچی» در جامعه منجر می‌شود.این همان تکنیک «مارپیچ سكوت» است .در این فرآیند، مردم تحت تاثیر تصویری که امپراتوری رسانه‌ای ساخته است، بیشتر به آنچه دیگران به صورت عمومی بیان می‌کنند، اعتماد کرده تا به آنچه می‌اندیشند. رسانه‌های جمعی با بهره‌گیری از تکنیک «مارپیچ سکوت»؛ تصورات مربوط به عقاید مدنظر خود را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند؛ و از این طریق ذهنیت افراد راجع به این که به چه عقایدی مسلط است را شکل می‌دهند؛ و چنین القاء می‌کنند که فرد یا گروه برای فرار از انزوا چه عقید‌ه‌ای را اختیار و ابراز کند. بر این اساس، رسانه‌ها افراد و گروه‌های مخالف را با ایجاد فضای رعب و وحشت و با کمک دیکتاتوری رسانه‌ای، افکار و عقایدی همسان و مشابه را بر جامعه تحمیل کرده و آنها را وادار به سکوت و کناره‌گیری می‌کنند . با تغییرات تکنولوژی ارتباطات، افکار عمومی تحت تأثیر فضای غیرمنضبط و آنارشیستی مجازی قدرت تفکر و تحلیل خود را از دست می‌دهد یا در سایه دیکتاتوری رسانه‌ای ناچار به تغییر عقیده یا سکوت می‌شود. در چنین شرایطی شبکه‌های اجتماعی به عنوان رسانه‌ای قدرتمند و فراگیر، فرضیات موجود در نظریه مارپیچ سکوت را در فضای مجازی و واقعی تثبیت و نهادینه می‌کند. @matsa_ir
متسا | مرجع ترویج سواد امنیتی
🔻ستون‌های نظارت جهانی را بشناسید؛ اتحاد پنج چشم (قسمت اول) روند شکل‌گیری جامعه‌ی اطلاعاتی «پنج چشم» (Five Eyes) متشکل از ایالات‌متحده، کانادا، بریتانیا، استرالیا و نیوزلند، یک ائتلاف باسابقه برای اشتراک اطلاعات است. پنج کشور عضو این اتحاد اطلاعاتی که همه انگلیسی‌زبان هستند، توافقی برای اشتراک‌گذاری اطلاعات و تکنیک‌هایی برای جمع‌آوری آن دارند. در اکتبر 1914 و کمی پس از آغاز جنگ جهانی اول، انگلستان گروهی با عنوان اتاق 40 برای زیرنظر گرفتن ارتباطات دشمن ایجاد نمود. پس از اتمام جنگ، دولت انگلیس تصمیم گرفت این سیستم جاسوسی را گسترده‌تر کند. از این رو، پس از مدتی این اتاق فکر به یک سازمان اطلاعاتی قدرتمند به نام "مرکز کد و رمزنویسی دولتی" (GC&CS) تبدیل شد. این سازمان نقش زیادی در پیروزی متفقین داشت. پس از اتمام جنگ جهانی دوم، دولت انگلیس که در زمان جنگ، مراکز مهم نظامی‌اش از سوی آلمان نازی مورد تهدید قرار گرفته بود، تصمیم گرفت برای جلوگیری از تکرار این رویدادها، مرکز کد و رمزنویسی دولتی را به آمریکا منتقل و همکاری سایبری‌اش را با آمریکا تقویت کند. در سال 1946 میلادی، دولت انگلیس نام مرکز کد و رمز دولتی (GC&CS) را به سرفرماندهی ارتباطات دولتی تغییر داد و توافق‌نامه‌ی (UKUSA) را با آمریکا امضا کرد. هدف از این توافق‌نامه همکاری دو کشور در حوزه‌ی جاسوسی ارتباطات (سیگنال) بود در سال‌های بعد، با کمک آمریکا و انگلیس سازمان‌های امنیت سایبری در کانادا با نام پایگاه امنیت ارتباطات کانادا (CSEC)، اداره‌ی سیگنال‌های استرالیا (ASD) و اداره‌ی امنیت ارتباطات دولتی نیوزلند (GCSB) (هر سه از مستعمرات سابق بریتانیا) با فاصله‌ی زمانی کوتاهی تأسیس شدند و به توافق (UKUSA) پیوستند. پس از آن نام شرکای «پنج چشم» بر کشورهای عضو این قرارداد گذاشته شد. @matsa_ir
🔻جاسوسی اپل اپل برای تسویه شکایت دسته‌جمعی به مبلغ ۹۵ میلیون دلار موافقت کرده است تا اتهام نقض حریم خصوصی کاربران از طریق دستیار صوتی «سیری» را حل و فصل کند. به گزارش رویترز، این توافق که در دادگاه فدرال ایالت کالیفرنیا ثبت شده است، به تایید نهایی اپل نیاز دارد. در این شکایت‌ها، مالکان گوشی‌های موبایل اظهار کرده‌اند که پس از فعال‌سازی ناخواسته سیری، اپل به‌طور مکرر مکالمات خصوصی آنها را ضبط کرده و این محتواها را به طرف‌های ثالث، از جمله آگهی‌دهندگان، ارسال می‌کند. دستیار صوتی سیری معمولاً زمانی که افراد عباراتی مانند «های سیری» را بیان می‌کنند، فعال می‌شود. دو نفر از شاکیان ادعا کرده‌اند که پس از صحبت درباره یک سری از محصولات موردنظرشان، تبلیغات مرتبط با این موارد را دریافت کرده‌اند. یکی دیگر از شاکیان نیز گزارش داده است که پس از گفتگو با پزشک خود، تبلیغات مرتبط با برندهای درمان جراحی دریافت کرده است. @matsa_ir
🔻برای جلوگیری از اشتراک ناخواسته‌ی داده‌ها، دسترسی برنامه‌ها به مخاطبین خود را مدیریت کنید. @matsa_ir