📙"کن فیکون" در عالم امر و ملکوت
✍ به قلم استاد موالی زاده
📚بخش سوم از مقاله (غرر آیات در تفسیر المیزان)
💠«إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ»
🔷علامه طباطبائی این آیه شریفه را یکی دیگر از نمونه های «غرر الآیات» معرفی می کند که در برگیرنده حقائقی بس شگرف می باشد که نقش بنیادین در شکل گیری نگاه توحیدی به جهان هستی دارد .
🔹در این آیه شریفه سخن از «ملکوت» و ویژگی های آن به میان آمده است . شناخت عالم ملکوت و ویژگی های آن علاوه بر حیث هستی شناسی ، شرط اصلی انسان شناسی و معرفت النفس می باشد .
🔹علامه در تفسیر آیه «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي» إسراء/ 85 ، روح انسان را از سنخ عالم امر و ملکوت دانسته که با جهان مادی ارتباط دارد .
🔹همچنین با توجه به آیه «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُونَ»سجدة/ 24 ، هدایت گری امام ، از سنخ هدایت تکوینی به عالم امر و ملکوت می باشد .
🔶در نگاه معرفتی قرآن ، جهان هستی همانند سکه ای است که یک روی آن عالم امر و ملکوت ، و روی دیگر آن عالم خلق و مُلک می باشد . «اَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ »اعراف/54 . عالم امر ، وجود اشیاء است از جهت استناد مستقیم به ذات پروردگار ، و عالم خلق وجود اشیاء با توجه به وساطت اسباب می باشد (المیزان / ج 13 / ص 197)
🔰اگر بخواهیم تصوری از عالم امر و ملکوت داشته باشیم باید جهانی را در نظر بگیریم که زمان و مکان ندارد . تغییر و حرکت و تبدل و دگرگونی در آن یافت نمی شود . بر خلاف عالم خلق که اشیاء در آن محدود به زمان و مکان هستند و بر اساس قوانین حرکت و زمان ، تغییر می کنند . «خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ» از آنجا که زمان هست ، حدوث و پیدایش در عمود زمان و تدریج در خلقت معنا می یابد . و چون مکان هست ، بخش پذیری و گسست و به هم پیوستن نیز شکل می گیرد .
🔶ویژگی های عالم امر و ملکوت را می توان از آیه شریفه «وَ ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ»: قمر/50، بدست آورد . تعبیر «کلمح بالبصر» به معنای یک چشم بر هم زدن ، نشان می دهد که «امرنا» و «أمره» که همان کلمه «کُن» می باشد و با تعبیر «ملکوت» شناخته می شود ، موجودی دفعی الوجود و بدون تدریج که عاری از زمان و مکان هست که نیازی به استعداد پیشین ندارد.
🔷اما خطاب «کن فیکون» در این آیه و در هر جای دیگر از قرآن ، از سنخ خطاب تکوینی است نه خطاب تشریعی و لفظی . خطاب تکوینی همان ایجاد اشیاء در عالم امر می باشد بدون آنکه نیازمند وساطت معدات و استعدادهای مادی و گذر از زمان و مکان گردد .
👈 ادامه دارد ...
#علامه_طباطبائی
#تفسیر_المیزان
#امتداد_توحید
#غرر_آیات
@mavalizadeh_ir
📚نزول ملکوت قرآن در شب قدر
✍به قلم استاد موالی زاده
🔷نزول قرآن در شب قدر در ماه مبارک رمضان ـ با توجه به تفاوت میان واژه «انزال» و «تنزیل» ـ دفعی است نه تدریجی «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ» دخان/3 ، «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْر» قدر/1 .
🔰اما نزول دفعی قرآن به چه معناست ؟ آیا وجود لفظی قرآن به زبان عربی که در قامت یک کتاب آسمانی برای هدایت همگان در طول 23 سال بعثت پیامبر اسلام به تدریج نازل گشته ، قابلیت نزول دفعی هم دارد ؟
🔷امام خمینی و علامه طباطبائی نزول دفعی را برای حقیقت ملکوتی قرآن می دانند نه وجود لفظی قرآن که خود نتیجه نزول تدریجی است .
🔷فهم دیدگاه امام خمینی و علامه در معنای نزول قرآن در شب قدر ، متوقف بر آگاهی از مراتب وجودی قرآن است . بر اساس آیات زیر ، قرآن حقیقتی ملکوتی در نزد پروردگار است که از آن به «ام الکتاب» ، «کتاب مکنون» و «لوح محفوظ» تعبیر شده است:
➖إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ و إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيم » زخرف/4
➖«إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ * فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ » واقعه/79
➖«بَل هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ *فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ» بروج/22
🔶حقیقت ملکوتی قرآن دارای دو ویژگی برجسته است :
1⃣دور از دسترس عقول بشری است و با علم حصولی بدست نمی آید و در حوزه مفاهیم نمی گنجد و تنها انسان کامل با شهود قلبی می تواند آن را بیابد . تعبیر «لعلیّ حکیم» در سوره زخرف و تعبیر «لاَ يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُون» اشاره به این نکته دارند .
2⃣عاری از فصل بندی و اجزاء است . از این رو ، تمایزی در آن حقیقت یافت نمی شود و می توان گفت : حقیقتی بسیط می باشد . این ویژگی در آیه «كِتابٌ أُحْكِمَتْ آياتُهُ ثُمَّ فُصِّلَت »هود/1 ، نیز آمده است .
💠حال ، حقیقت ملکوتی قرآن دارای دو گونه نزول و تجلی است :
➖نزول تدریجی که در لباس الفاظ عربی ظهور می کند و دارای سوره های متعدد و آیات فراوان و فصل بندی ویژه خود می باشد تا همگان بتوانند از معارف آن بهره مند شوند . «إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون» زخرف/4 .
➖نزول دفعی که تجلی حقیقت ملکوتی قرآن بر قلب انسان کامل است که در شب قدر رخ می دهد . امام خمینی ، سبب غایب بودن ضمیر در آیه«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْر» قدر/1 را به سبب نزول حقیقتی بس شگرف و والا از جنس ملکوت می داند .
♦️بنابراین ، در شب قدر ملکوت بر قلب حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) تجلی می کند .
#امام_خمینی
#علامه_طباطبائی
#امتداد_حکمت
@mavalizadeh_ir
📚تجسم اعمال در ملکوت
✍به قلم استاد موالی زاده
📚بخش 4⃣ از مقاله (غرر آیات در تفسیر المیزان)
💠«لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَة مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيد» ق / 22
🔷آیه بالا از جمله آیاتی است که علامه آنها را به (غرر الآیات) و درخشان در منظومه معارف قرآنی توصیف می کند . دلیل آن ، نقش بسزای این آیه در تبیین نظام انسان شناسی قرآنی به جهت جامعیت آن می باشد .
🔹بر اساس این آیه ، چشم باطن بین در انسان ها پس از مرگ گشوده می شود و بدین ترتیب ،توانایی مشاهده باطن اعمال و تجسم آن را می یابند . توانی که انسان در طول زندگی مادی خود از آن محروم هست مگر آنکه از اولیاء کمّل الهی باشد . امام علی می فرماید : ( لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا ) . این روایت نشان از چشم باطنی و ملکوت بین امام در دنیا دارد .
🔶آیه کشف غطاء بیانگر نظام انسان شناسی قرآنی است و به تنهایی ، راحل سه گانه حیات انسان در جهان هستی را بیان می کند . حیات انسان در دنیا ، حیاتی پیشین و حیاتی پسین دارد که همزمان تحقق دارند و نسبت باطن و ظاهر به هم دارند و قانون تطابق عوالم بر آن حاکم می باشد .
🔷تعبیر به غفلت انسان در آیه ، نشان از وجود کنونی آن مغفول عنه دارد که هست نه آنکه در آینده و پس از مرگ و روز قیامت پیدا خواهد شد ، زیرا غفلت نسبت به امر معدوم پذیرفتنی نیست .
🔸اما انسان نسبت به چه چیزی غافل است که پس از مرگ بر او نمایان می گردد ؟ بازگشت واژه (هذا) در آیه به کجاست ؟ در پاسخ باید گفت ، باطن و ملکوت اعمال و افعال انسان است که در پس از مرگ رخ می نمایاند اگر چه اکنون وجود دارد .
🔸نکته دیگر اینکه باطن و ملکوت اعمال ، ذاتا پوشیده نیست و در پس پرده نهان نمی باشد بلکه پرده بر چشم و دیده ما است که پس از مرگ به سبب جدا شدن از جهان مادی ، باز می شود .
🔷یکی دیگر از نکات ارزشمند آیه (کشف غطاء) ، مساله رابطه عمل انسان و جزاء می باشد . در نگاه علامه ، بر اساس این آیه ، جزاء اعمال دنیوی انسان ، همان باطن و ملکوت عمل است که انسان ها نسبت به آن در دنیا غافلند و پس از مرگ آن را درک می کنند . از این رو ، میان عمل انسان و جزاء آن فاصله ای نیست .
⬅️پیدایش حیات پسین در عالم ملکوت همزمان با زندگی دنیوی ، رخ می دهد ، و راز ماندگاری و به هم پیوستگی زندگی انسان نیز در این حیات باطنی و پسین نهفته است . و گرنه زندگی مادی ما ، به سبب نهاد نا آرام جهان مادی ، ایستایی و ثبات ندارد . زندگی انسان در دنیا ، نقطه ای است نه خطی ، و اتصال این نقاط مرهون زندگی پس از دنیا می باشد. این قانون ، نقش بسزایی در انسان شناسی قرآنی دارد .
👈ادامه دارد ....
#علامه_طباطبائی
#تفسیر_المیزان
#امتداد_توحید
#غرر_آیات
@mavalizadeh_ir
مسئولیت ولی فقیه در اعلام عید فطر.pdf
حجم:
111.4K
📚حکم ولی فقیه در اعلام عید فطر و رویت هلال
✍ به قلم استاد موالی زاده
🔷 بررسی مساله نقش حاکم اسلامی و ولی فقیه در ثبوت هلال ماه ، از ارزش والایی در فقه برخوردار است و سبب می شود مساله اعلام عید فطر و ثبوت هلال از جنبه فردی بودن خارج گردد ، و همانند برگزاری نماز عید و جمع آوری زکات فطره از شئون حکومت اسلامی باشد به گونه ای که حکومت وظیفه دارد ساز و کار و تشکیلاتی را برای اعلام عید فطر و آغاز هر ماه قمری دیگر فراهم کند و همگان موظف به تبعیت از آن هستند .
🔷هم اکنون در ذهن ما ، ثبوت هلال همسان با ثبوت نجس شدن لباس یا فرش است که با دیدن حسی یا شهادت عدلین ثابت می گردد در حالی که با دقت در کارکردهای ثبوت هلال و همچنین روایات معتبر همچون صحیحه محمد بن قیس ، به ضعف این نگاه پی خواهیم برد .
💠در این نوشتار مختصر تلاش شده است اعلام عید فطر و ثبوت هلال ماه قمری از نگاهی جدید بر اساس مبانی ولایت فقیه امام خمینی مورد بررسی قرار گیرد .
@mavalizadeh_ir
جلسه ٣۴ مناهج.m4a
زمان:
حجم:
10.14M
🔊فایل صوتی درس مناهج الوصول
✍استاد موالی زاده
🔷جلسه سی و چهارم
🔴موضوع : امثله اقسام وضع الفاظ (۱۰)
♦️بررسی حقیقت معانی حرفی
🔹تفاوت حروف و هیات جمله خبریه در نگاه آقا ضیاء
➖موضوع له حروف ، اعراض نسبی و موضوع له هیات جمله ، وجود ربطی مندک است .
🔹بیان نقد امام خمینی
➖ اولا : مقوله بودن اعراض نسبی به سبب طرف النسبه قرار گرفتن ، نفی حروف می کند .
🔹مقوله بودن اعراض نسبی در نزد امام خمینی همانند علامه طباطبایی
➖ثانیا : سرنوشت حروف در جملاتی که طرف النسبه آنها ، اعراض غیر نسبی است ، چه خواهد شد ؟
🔹تفاوت اضافه و ربط در نگاه امام خمینی ، مرز میان حروف و هیات جمله خبریه است .
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
@mavalizadeh_ir
📚فلسفه ضمیر غائب در تبیین توحید ذاتی در قرآن
✍به قلم استاد موالی زاده
📙بخش 5⃣ از مقاله (غرر آیات در تفسیر المیزان)
💠«قُل ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ أَيًّا ما تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى» اسراء/۱۱۰
🔷یکی دیگر از آیات قرآن که توسط علامه طباطبائی به «غرر الآیات» توصیف گشته ، آیه «اسماء حسنی» می باشد . در پرتو این آیه شریفه ، دیدگاه متعالی قرآن نسبت به توحید در ذات و توحید در عبادت روشن می گردد .
🔹نکته بسیار ناب توحیدی در آیه شریفه که ویژگی خاص آیه بشمار می رود ، در مرجع ضمیر (فله الاسماء الحسنی) نهفته است. آن چیست که همه اسماء حسنی از آن ِ اوست ؟ آیا بازگشت ضمیر به الله یا الرحمن را که در صدر آیه آمده ، می توان پذیرفت ؟
🔶بر اساس دیدگاه علامه طباطبائی ، ضمیر به هیچ یک از دو اسم الله یا الرحمان که در آیه آمده و همچنین هیچ اسم دیگر از اسماء ، باز نمی گردد بلکه مرجع ضمیر ذات متعالی است که والاتر از هر اسم و رسمی می باشد .
🔷شکی نیست که مرجع ضمیر در (فله الاسماءالحسنی) نباید دارای اسم باشد ؛ زیرا اگر خود دارای اسم باشد ، آن اسم هم باید از مصادیق اسماء حسنی بشمار آید و در نتیجه معنای آیه اینگونه خواهد شد : اسم حسنا دارای اسماء حسنی است ، که معنای نادرستی خواهد بود . اسم با وجود اسم بودن نمی تواند از اسماء حسنی برخوردار باشد بلکه این مسمی است که دارای اسم می باشد نه خود اسم .
🔶از این رو ، آیه برای اشاره به مسمای اسماء حسنی ، از ضمیر غائب استفاده کرده است تا با تامل در آن به اوج توحید پی ببریم که مسمای اسماء حسنی ، هیچ گونه تعینی ندارد و از دایره وصف و کلام خارج است .
🔷علامه در کتاب «رسائل توحیدی» ، ذات مسمی را داراى صرافت واطلاق دانسته که از هر گونه تعین خارجی و خارجی حتی اطلاق نیز منزه است . فرض اطلاق برای ذات پاک ، خود ، نخستین تعین است كه البته همه تعيّنات را محو مىكند و حتی کثرت های مفهومی را از بین می برد . از این مرحله در واژگان عرفان به «مقام احدیت» تعبیر می گردد .
🔹پس از آن، تعيّنهاى دیگر در ضمن اسماء حسنای الهی نمود می یابد که آن هم مرحله «مقام واحدیت» است که همان توحید صفاتی می باشد .
🔶از این رو ، باید گفت ضمیر در (فله الاسماء الحسنی) به توحید ذاتی اشاره دارد که «مقام احدیت» است ، و «اسماء حسنی» نیز به توحید صفاتی و اسمائی رهنمون می سازد که «مقام واحدیت» می باشد .
♦️(الله) نیز برخلاف تصور رایج ، از اسماء حسنای ذات است نه آنکه خود دارای اسماء حسنی باشد اگر چه بر خلاف سائر اسماء ، اسم جامع است و به تعبیر امام خمینی ، در احدیت محضه مستهلک می باشد .
👈ادامه دارد ....
#علامه_طباطبائی
#تفسیر_المیزان
#غرر_آیات
@mavalizadeh_ir
جلسه ۳۵ مناهج.m4a
زمان:
حجم:
10.64M
🔊فایل صوتی درس مناهج الوصول
✍استاد موالی زاده
🔷جلسه سی و پنجم
🔴موضوع : امثله اقسام وضع الفاظ(۱۱)
🔹بیان آقا ضیاء در موضوع له حروف :
➖حکایت همه حروف از اعراض نسبیه
🔹بیان نقد سوم امام خمینی :
➖نقض دیدگاه آقا ضیاء به حروف ایجادی مانند نداء و قسم که از اعراض نسبیه نیستند .
🔹موضوع له حروف ایجادی مانند نداء ، ایجاد نداء می باشد نه نداء ذهنی و نه نداء خارجی
💠 تکمیل : بررسی کیفیت وضع در الفاظ حروف
🔹تاکید امام خمینی بر وضع عام موضوع له خاص بودن وضع در حروف
🔹عدم امکان تصور جامع ماهوی و جامع انتزاعی در حروف ، منشاء غفلت اصولیون در وضع حروف
🔹نقد امام خمینی به نظریه آخوند خراسانی در وضع حروف .
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
@mavalizadeh_ir
شهادت امام صادق (ع) را به شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می نماییم.
@mavalizadeh_ir
جلسه ۲۱ مناهج.m4a
زمان:
حجم:
10.87M
🔊فایل صوتی درس مناهج الوصول
✍استاد موالی زاده
🔷جلسه بیستم و یکم
🔴موضوع : اقسام وضع(۲)
🔹تفاوت مبنای مرآتیت و مبنای انتقال در وجود ذهنی
🔹التفات آخوند به امکان انتقال از خاص به عام با وجود نفی مرآتیت خاص به عام
🔹امکان پذیر بودن قسم رابع تنها با پذیرش مبنای امام در مرکب اعتباری
🔹شرح تفصیلی مبنای حصّه آقا ضیاء در شرح رابطه طبیعی و افراد
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#بارگذاری_مجدد
@mavalizadeh_ir