eitaa logo
دروس استاد موالی زاده
164 دنبال‌کننده
17 عکس
0 ویدیو
2 فایل
این کانال توسط ادمین اداره می شود @seyed_ali80
مشاهده در ایتا
دانلود
شهادت مولی الموحدین امام المتقین حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) به ساحت مقدس حجت بن الحسن (عجل الله فرجه ) و عموم شیعیان تسلیت باد.
📚تجسم اعمال در ملکوت ✍به قلم استاد موالی زاده 📚بخش 4⃣ از مقاله (غرر آیات در تفسیر المیزان) 💠«لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَة مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيد» ق / 22 🔷آیه بالا از جمله آیاتی است که علامه آنها را به (غرر الآیات) و درخشان در منظومه معارف قرآنی توصیف می کند . دلیل آن ، نقش بسزای این آیه در تبیین نظام انسان شناسی قرآنی به جهت جامعیت آن می باشد . 🔹بر اساس این آیه ، چشم باطن بین در انسان ها پس از مرگ گشوده می شود و بدین ترتیب ،توانایی مشاهده باطن اعمال و تجسم آن را می یابند . توانی که انسان در طول زندگی مادی خود از آن محروم هست مگر آنکه از اولیاء کمّل الهی باشد . امام علی می فرماید : ( لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا ) . این روایت نشان از چشم باطنی و ملکوت بین امام در دنیا دارد . 🔶آیه کشف غطاء بیانگر نظام انسان شناسی قرآنی است و به تنهایی ، راحل سه گانه حیات انسان در جهان هستی را بیان می کند . حیات انسان در دنیا ، حیاتی پیشین و حیاتی پسین دارد که همزمان تحقق دارند و نسبت باطن و ظاهر به هم دارند و قانون تطابق عوالم بر آن حاکم می باشد . 🔷تعبیر به غفلت انسان در آیه ، نشان از وجود کنونی آن مغفول عنه دارد که هست نه آنکه در آینده و پس از مرگ و روز قیامت پیدا خواهد شد ، زیرا غفلت نسبت به امر معدوم پذیرفتنی نیست . 🔸اما انسان نسبت به چه چیزی غافل است که پس از مرگ بر او نمایان می گردد ؟ بازگشت واژه (هذا) در آیه به کجاست ؟ در پاسخ باید گفت ، باطن و ملکوت اعمال و افعال انسان است که در پس از مرگ رخ می نمایاند اگر چه اکنون وجود دارد . 🔸نکته دیگر اینکه باطن و ملکوت اعمال ، ذاتا پوشیده نیست و در پس پرده نهان نمی باشد بلکه پرده بر چشم و دیده ما است که پس از مرگ به سبب جدا شدن از جهان مادی ، باز می شود . 🔷یکی دیگر از نکات ارزشمند آیه (کشف غطاء) ، مساله رابطه عمل انسان و جزاء می باشد . در نگاه علامه ، بر اساس این آیه ، جزاء اعمال دنیوی انسان ، همان باطن و ملکوت عمل است که انسان ها نسبت به آن در دنیا غافلند و پس از مرگ آن را درک می کنند . از این رو ، میان عمل انسان و جزاء آن فاصله ای نیست . ⬅️پیدایش حیات پسین در عالم ملکوت همزمان با زندگی دنیوی ، رخ می دهد ، و راز ماندگاری و به هم پیوستگی زندگی انسان نیز در این حیات باطنی و پسین نهفته است . و گرنه زندگی مادی ما ، به سبب نهاد نا آرام جهان مادی ، ایستایی و ثبات ندارد . زندگی انسان در دنیا ، نقطه ای است نه خطی ، و اتصال این نقاط مرهون زندگی پس از دنیا می باشد. این قانون ، نقش بسزایی در انسان شناسی قرآنی دارد .   👈ادامه دارد .... @mavalizadeh_ir
مسئولیت ولی فقیه در اعلام عید فطر.pdf
حجم: 111.4K
📚حکم ولی فقیه در اعلام عید فطر و رویت هلال ✍ به قلم استاد موالی زاده 🔷 بررسی مساله نقش حاکم اسلامی و ولی فقیه در ثبوت هلال ماه ، از ارزش والایی در فقه برخوردار است و سبب می شود مساله اعلام عید فطر و ثبوت هلال از جنبه فردی بودن خارج گردد ، و همانند برگزاری نماز عید و جمع آوری زکات فطره از شئون حکومت اسلامی باشد به گونه ای که حکومت وظیفه دارد ساز و کار و تشکیلاتی را برای اعلام عید فطر و آغاز هر ماه قمری دیگر فراهم کند و همگان موظف به تبعیت از آن هستند . 🔷هم اکنون در ذهن ما ، ثبوت هلال همسان با ثبوت نجس شدن لباس یا فرش است که با دیدن حسی یا شهادت عدلین ثابت می گردد در حالی که با دقت در کارکردهای ثبوت هلال و همچنین روایات معتبر همچون صحیحه محمد بن قیس ، به ضعف این نگاه پی خواهیم برد . 💠در این نوشتار مختصر تلاش شده است اعلام عید فطر و ثبوت هلال ماه قمری از نگاهی جدید بر اساس مبانی ولایت فقیه امام خمینی مورد بررسی قرار گیرد . @mavalizadeh_ir
جلسه ٣۴ مناهج.m4a
زمان: حجم: 10.14M
🔊فایل صوتی درس مناهج الوصول ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه سی و چهارم 🔴موضوع : امثله اقسام وضع الفاظ (۱۰) ♦️بررسی حقیقت معانی حرفی 🔹تفاوت حروف و هیات جمله خبریه در نگاه آقا ضیاء ➖موضوع له حروف ، اعراض نسبی و موضوع له هیات جمله ، وجود ربطی مندک است . 🔹بیان نقد امام خمینی ➖ اولا : مقوله بودن اعراض نسبی به سبب طرف النسبه قرار گرفتن ، نفی حروف می کند . 🔹مقوله بودن اعراض نسبی در نزد امام خمینی همانند علامه طباطبایی ➖ثانیا : سرنوشت حروف در جملاتی که طرف النسبه آنها ، اعراض غیر نسبی است ، چه خواهد شد ؟ 🔹تفاوت اضافه و ربط در نگاه امام خمینی ، مرز میان حروف و هیات جمله خبریه است . @mavalizadeh_ir
📚فلسفه ضمیر غائب در تبیین توحید ذاتی در قرآن ✍به قلم استاد موالی زاده 📙بخش 5⃣ از مقاله (غرر آیات در تفسیر المیزان) 💠«قُل ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ أَيًّا ما تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏» اسراء/۱۱۰ 🔷یکی دیگر از آیات قرآن که توسط علامه طباطبائی به «غرر الآیات» توصیف گشته ، آیه «اسماء حسنی» می باشد . در پرتو این آیه شریفه ، دیدگاه متعالی قرآن نسبت به توحید در ذات و توحید در عبادت روشن می گردد . 🔹نکته بسیار ناب توحیدی در آیه شریفه که ویژگی خاص آیه بشمار می رود ، در مرجع ضمیر (فله الاسماء الحسنی) نهفته است. آن چیست که همه اسماء حسنی از آن ِ اوست ؟ آیا بازگشت ضمیر به الله یا الرحمن را که در صدر آیه آمده ، می توان پذیرفت ؟ 🔶بر اساس دیدگاه علامه طباطبائی ، ضمیر به هیچ یک از دو اسم الله یا الرحمان که در آیه آمده و همچنین هیچ اسم دیگر از اسماء ، باز نمی گردد بلکه مرجع ضمیر ذات متعالی است که والاتر از هر اسم و رسمی می باشد . 🔷شکی نیست که مرجع ضمیر در (فله الاسماءالحسنی) نباید دارای اسم باشد ؛ زیرا اگر خود دارای اسم باشد ، آن اسم هم باید از مصادیق اسماء حسنی بشمار آید و در نتیجه معنای آیه اینگونه خواهد شد : اسم حسنا دارای اسماء حسنی است ، که معنای نادرستی خواهد بود . اسم با وجود اسم بودن نمی تواند از اسماء حسنی برخوردار باشد بلکه این مسمی است که دارای اسم می باشد نه خود اسم . 🔶از این رو ، آیه برای اشاره به مسمای اسماء حسنی ، از ضمیر غائب استفاده کرده است تا با تامل در آن به اوج توحید پی ببریم که مسمای اسماء حسنی ، هیچ گونه تعینی ندارد و از دایره وصف و کلام خارج است . 🔷علامه در کتاب «رسائل توحیدی» ، ذات مسمی را داراى صرافت واطلاق دانسته که از هر گونه تعین خارجی و خارجی حتی اطلاق نیز منزه است . فرض اطلاق برای ذات پاک ، خود ، نخستین تعین است كه البته همه تعيّنات را محو مى‏كند و حتی کثرت های مفهومی را از بین می برد . از این مرحله در واژگان عرفان به «مقام احدیت» تعبیر می گردد . 🔹پس از آن، تعيّن‏هاى دیگر در ضمن اسماء حسنای الهی نمود می یابد که آن هم مرحله «مقام واحدیت» است که همان توحید صفاتی می باشد . 🔶از این رو ، باید گفت ضمیر در (فله الاسماء الحسنی) به توحید ذاتی اشاره دارد که «مقام احدیت» است ، و «اسماء حسنی» نیز به توحید صفاتی و اسمائی رهنمون می سازد که «مقام واحدیت» می باشد .   ♦️(الله) نیز برخلاف تصور رایج ، از اسماء حسنای ذات است نه آنکه خود دارای اسماء حسنی باشد اگر چه بر خلاف سائر اسماء ، اسم جامع است و به تعبیر امام خمینی ، در احدیت محضه مستهلک می باشد . 👈ادامه دارد .... @mavalizadeh_ir
جلسه ۳۵ مناهج.m4a
زمان: حجم: 10.64M
🔊فایل صوتی درس مناهج الوصول ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه سی و پنجم 🔴موضوع : امثله اقسام وضع الفاظ(۱۱) 🔹بیان آقا ضیاء در موضوع له حروف : ➖حکایت همه حروف از اعراض نسبیه 🔹بیان نقد سوم امام خمینی : ➖نقض دیدگاه آقا ضیاء به حروف ایجادی مانند نداء و قسم که از اعراض نسبیه نیستند . 🔹موضوع له حروف ایجادی مانند نداء ، ایجاد نداء می باشد نه نداء ذهنی و نه نداء خارجی 💠 تکمیل : بررسی کیفیت وضع در الفاظ حروف 🔹تاکید امام خمینی بر وضع عام موضوع له خاص بودن وضع در حروف 🔹عدم امکان تصور جامع ماهوی و جامع انتزاعی در حروف ، منشاء غفلت اصولیون در وضع حروف 🔹نقد امام خمینی به نظریه آخوند خراسانی در وضع حروف . @mavalizadeh_ir
شهادت امام صادق (ع) را به شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می نماییم. @mavalizadeh_ir
جلسه ۲۱ مناهج.m4a
زمان: حجم: 10.87M
🔊فایل صوتی درس مناهج الوصول ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه بیستم و یکم 🔴موضوع : اقسام وضع(۲) 🔹تفاوت مبنای مرآتیت و مبنای انتقال در وجود ذهنی 🔹التفات آخوند به امکان انتقال از خاص به عام با وجود نفی مرآتیت خاص به عام 🔹امکان پذیر بودن قسم رابع تنها با پذیرش مبنای امام در مرکب اعتباری 🔹شرح تفصیلی مبنای حصّه آقا ضیاء در شرح رابطه طبیعی و افراد @mavalizadeh_ir
📚جمهوریت نظام ، سفر چهارم انقلاب اسلامی ✍ به قلم استاد موالی زاده 🔷جمهوریت در نظام اسلامی دارای اثرات و برکات فراوانی است که اقتدار حکومت اسلامی ، عمده آن می باشد . دلیل دیگر ضرورت جمهوریت از دیدگاه حقوقی و فلسفه سیاسی به حق مردم و اختیار ذاتی ایشان در پذیرش حکومت الهی باز می گردد . اما جمهوریت نظام را می توان از زاویه ای ژرف تر و دقیق تر در حوزه انسان شناسی ارزیابی کرد که تنها برای خواص قابل بازگویی است و در این نوشتار بسیار خلاصه بدان اشاره خواهد شد . 🔷 در جهان بینی توحیدی بر اساس آیه شریفه «انا لله و انا الیه راجعون» ، کمال انسان در زندگی دنیوی خود ، با تلاش برای سیر الی الله صورت می پذیرد . سفر معنوی انسان در همه مکاتب الهی در چهار مرحله تعریف شده است : - «سیر من الخلق الی الحق » ـ «سیر فی الحق بالحق» ـ « سیر من الحق الی الخلق بالحق» ـ « سیر فی الخلق بالحق» 🔹از میان اسفار اربعه ، سالک در سفر چهارم باید به سوی مردم و جامعه بازگردد و با راهبری مردم به سوی توحید در سایه مبارزه با طاغوت و گسترش عدالت ، سیر ملکوتی خود را کامل کند . از این رو ، سفر چهارم برخلاف سفرهای سه گانه پیشین ، جمعی است . پرده پایانی سفر سالک توسط مردم و جامعه به نمایش گذاشته می شود . سفر معنوی سالک بدون همراه کردن مردم نه تنها به کمال نمی رسد بلکه ناقص باقی می ماند . 🔶 در دوره معاصر ، امام خمینی نشان داد که سفر چهارم عرفانی با تشکیل حکومت اسلامی و ولایت تشریعی به اوج می رسد ؛ زیرا بسیج مردم با هدف مبارزه با طاغوت برای نیل به توحید تنها در ظرف حکومت الهی امکان پذیر خواهد بود . 🔸مردم در کنار ولی معصوم و یا ولی فقیه دچار چالش های فراوان از سوی طاغوت و منافقان خواهند شد که تنها راه نجات از ترفندهای طاغوت و فتنه ی منافقان ، استقامت آگاهانه مردم است که با راهبری ولیّ یا نائب ولیّ ، امکان پذیر می باشد . 🔸در آیه «فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ» در سوره هود ، به پیامبر دستور استقامت به همراه مومنان داده شده است . از این رو ، سفر چهارم سخت ترین سفر است و پیامبر به جهت ذیل آیه ،فرمود : « شیبتنی سوره هود لمکان هذه الآیه » . ↔️ سه نکته : نکته 1⃣ ـ هر کسی هر میزان از ولایت تشریعی و مسئولیت اجتماعی را بر عهده داشته باشد ، باید بتواند عموم مردم مخاطب خود را در نیل به اهداف تعریف شده نیز همراه کند . جدا شدن از مردم در اداره اجتماع و تک روی در مدیریت ، سبب ناتمام ماندن سفر معنوی است .    نکته 2⃣ ـ  جنس حضور مردم در نظام اسلامی از سنخ استقامت است . بنابراین ، بسنده کردن به حضور هیجانی و احساسی مردم ، برگرفته از آموزه های دموکراسی غربی می باشد نکته 3⃣ ـ جمهوریت در نظام اسلامی تنها به معنای حضور مردم در عرصه سیاسی نیست بلکه باید در عرصه های اجتماعی و اقتصادی نیز جمهوریت نظام نمود یابد . @mavalizadeh_ir
جلسه ۳۶ مناهج.m4a
زمان: حجم: 10.39M
🔊فایل صوتی درس مناهج الوصول ✍استاد موالی زاده 🔷جلسه سی و ششم 🔴موضوع : بررسی کیفیت وضع در الفاظ حروف (۲) 🔹وضع عام موضوع له عام بودن وضع حروف در نزد محقق نایینی . 🔹تفاوت معنای عام در حروف با معنای عام در اسماء در نزد محقق نایینی . 🔹هویت حرفی در نزد نایینی نه وجود مندک و نه ماهیت کلی بل امر بین الامرین . 🔹بیان نقد اول امام خمینی مبنی بر بررسی عدم امکان وجود سعی در معانی حرفی . @mavalizadeh_ir