@mazahb
✨﷽✨
ما اغلب میپنداریم که اگر دعایمان مستجاب گردد، به معنای محبت خداوند نسبت به ماست و اگر اجابت نشود، گویا از لطف الهی دوریم.
اما حقیقت این است که گاه اجابت نشدن دعا نیز نشانهای از مهر و مراقبت خداوند است. او به نیکویی میداند که چه چیز برای ما بهترین است و بر همین اساس از ما حفاظت میکند.
اینکه خداوند اجازه میدهد نامش را بر زبان آوریم، به یادش باشیم و با او سخن بگوییم، خود بزرگترین نعمت و نشانهای از توجه اوست. بسیاری از افراد حتی فرصت و توفیق فکر کردن به خداوند و درخواست کمک از او را نمییابند.
پس به دعا کردن ادامه بده و از رحمت الهی ناامید مباش. اطمینان داشته باش که خداوند دوستت دارد و همواره مراقب توست.
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ ﴿۱۸۶﴾
و هنگامی که بندگانم از تو درباره من بپرسند، [بگو:] یقیناً من نزدیکم، دعای دعا کننده را زمانی که مرا بخواند اجابت میکنم؛ پس باید دعوتم را بپذیرند و به من ایمان آورند، تا [به حقّ و حقیقت] راه یابند.
(سوره بقره، آیه ۱۸۶)
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
9.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥شکر نعمت
👤استاد قرائتی
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✨﷽✨
🔴خیانت به خلق چه عذابی را به همراه دارد؟
بیهقی از عبد الحمید بن محمود نقل می کند: که نزد ابن عباس بودیم که مردی آمد و گفت: به حج میآمدیم که در محلّی به نام صفاح یکی از همراهان ما از دنیا رفت برایش قبری کندیم که دفنش کنیم دیدیم مار سیاهی لحد را پر کرد قبر دیگری کندیم باز دیدیم مار آن قبر را پر کرده قبر سوّم را کندیم باز هم مار در آن نمایان شد جنازه را بی دفن گذاشته پیش تو برای چاره جویی آمدیم. ابن عباس گفت: آن مار عمل اوست او را در یک طرف قبر بگذارید اگر تمام زمین را بکنید مار در آن خواهد بود برگشته و او را در یکی از قبر ها انداختیم چون از سفر برگشتیم پیش همسرش رفته و خبر مرگ او را داده و از کار های شخص مرده سؤال کردیم زن می گفت: او آرد میفروخت غذای خانواده خود را از خالص آن بر میداشت سپس به مقداری که بر میداشت کاه و نی خرد کرده قاطی نموده میفروخت.
📚 قصّه های اسلامی و تکه های تاریخی ص47
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
❤️عقبنشینی در جنگ تنها زمانی مجاز است که بهعنوان یک تاکتیک برای حفظ نیروها، تغییر استراتژی، کسب زمان یا فریب دشمن انجام شود. در غیر این صورت، کسانی که از میدان نبرد فرار میکنند، مورد خشم خداوند قرار میگیرند و هر مسلمان وظیفه دارد که در هر نماز، دستکم ۱۰ بار از این افراد اعلام برائت کند.
📖انفال: ۱۶
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✨﷽✨
✍يكی از آثار اخلاص آن است كه میتواند به همه كارهای روزمره، رنگ عبادت بدهد؛ بدين معنا كه كارهايی نظير خوردن، آشاميدن، خوابيدن، كسب كردن، سخن گفتن، شنيدن و... اگر به انگيزههايی همانند نيرو گرفتن برای عبادت، كمك به دين الهی، تقويت نظام اسلامی،گرهگشايی از مشكلات بندگان خدا و... باشد،رنگ عبادت به خود میگیرد.
بنابراين عبادت آدمی، منحصر در نماز خواندن، تلاوت قرآن، دعا خواندن، روزه گرفتن و مانند آن نمیشود، بلكه سراسر عمر او طاعت و عبادت خواهد شد. در سخنان حضرت صدّيقه طاهره سلام الله علیها آمده است:
هر كس خالصترين عبادت خود را به سوی خدا صعود دهد، خداوند متعال در مقابل آن بهترين مصلحت وی را به سوی او نازل ميكند: «من أصعد إلي الله خالص عبادته أهبط الله عزّوجلّ إليه أفضل مصلحته».[۱]
[۱]معراج السعادة ص۶۲۹
📚ادب فنای مقربان ج۲ ص۱۶۸
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✨﷽✨
✅ آمیختگی (بندگی) و (زندگی)
بارها به عرضتان رسید که ما یک ( #بندگی ) داریم و یک ( #زندگی )؛ متاسفانه بندگی ما از زندگی ما جداست! شما می بینید از مرحوم #آیت _لله_قاضی و امثال آقای قاضی فضائل زیاد نقل می شود. قسمت مهم یا همه فضائلشان در این است که " بندگی " اینها در " زندگی " اینهاست. اینجور نیست که مثل ما یک نماز و روزه داریم و یک حج و زکات و عمره داریم، یک زندگی هم داریم؛ آنها بندگی شان در زندگی بود.
در آن مثال هایی که قبلاً می زدیم این بود که اگر یک سبد میوه ای کسی برای ما بیاورد، می گوئیم: این چیست؟ (این رسم همه ماست)، می گویند این میوه است. می گوئیم چه کسی داد؟ می گویند فلان باغبان؛ این طرز رفتار ماست. امّا مرحوم آقای قاضی و امثال قاضی اینجور حرف نمی زدند. می گفتند: این چیست؟ می گفتند: میوه است. می گفتند: چه کسی آورد؟ می گویند فلان باغبان. چه کسی داد؟ (خدا). هرگز نمی گفتند چه کسی داد! چه کسی داد، معلوم است چه کسی داد!! یک موحد می داند در این جمله پایانی سوره مبارکه ذاریات با کلمه ضمیر فصل، یک؛ و الف _ لام در خبر، دو؛ مفید حصر است. (انّ الله هو الرّزاق ذوالقوّه المتین)*. نه اینکه خدا رازق است، دیگران هم؛ اوّل خدا، دوّم فلان. خدا اوّل، خدا دوّم، خدا سوّم، خدا چهارم؛ خدا اوّلی نیست که دیگری دوّمش باشد! گاهی ما عادت کردیم بگوئیم اگر فلان کس نبود، مشکل ما حل نمی شد؛ یا اوّل خدا، دوّم فلان!
از وجود مبارک معصوم (سلام الله علیه) سئوال کردند این آیه مضمونش چیست؟ این آیه یک اعلام خطری است؛ دارد (و ما یومن اکثرهم بالله الّا و هم مشرکون)*. آیه دارد که اکثر مومنین مشرک اند، این یعنی چه؟ فرمود: خیلی ها مواظب زبانشان نیستند، می گویند: (اوّل خدا، دوّم فلان شخص)! خب خدا (هو الاوّل) است که (هو الآخر)* است؛ در برابر خدا که کسی نیست! یا (لولا فلان لهلکت)*، اگر فلان کس نبود کار ما حل نمی شد! عرض کردند: چه بگوئیم? فرمود: بگوئید خدا را شکر که از این راه مشکل ما را حل کرد. اگر همه مشکلات به وسیله خدا حل می شود، اینها (وسیله) می شوند، اینها آورنده اند نه اینها بخشنده!
سوره ذاریات / آیه ۵۸
سوره یوسف / آیه ۱۰۶
ر.ک سوره حدید / آیه ۳
وسائل الشیعه / جلد ۱۵ / صفحه ۲۱۵
📋 درس اخلاق
📆 قم ؛ ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✍قرآن كريم در تبيين عوامل تشكيل خانواده و تحكيم اساس آن، دو اصل مهم را ذكر میکند:
۱.محبّت و مودّت عاقلانه به يكديگر و گذشت كريمانه از اشتباهات همديگر: «وجَعَلَ بَينَكُم مَوَدَّةً ورَحمَة»؛«هُنَّ لِباسٌ لَكُم وأنتُم لِباسٌ لَهُنّ»؛«وإن تَعفوا وتَصفَحوا وتَغفِروا فَإنَّ اللهَ غَفورٌ رَحيم»
۲.به مردان كه مدير خانوادهاند، دستور میدهد كه با زنان خود با نيكی رفتار كنند:«وعاشِروهُنَّ بِالمَعروف» و حقوق آنها را به شكل پسنديده يعنی مورد تأييد عقل و نقل، رعايت كنند:«ولَهُنَّ مِثلُ الَّذی عَلَيهِنَّ بِالمَعرُوف»
معنای زندگی مشترك زن و مرد هماهنگی عفيفانه و مهربانانه برای مظهريت خدای سبحان و خلافت الهی خود و فرزندی است كه پدر و مادر مجرای فيض خالقيت اويند.
📚تسنیم ج11 ص262
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✨﷽✨
✅دلبستگی به دنیا، مانع درک حقایق
🔸️پیامبراکرم (صلى الله علیه وآله) با شیوه هاى گوناگون عیوب دنیا و دنیاگرایى را یادآور مىشوند و در مقابل، مزيّت زهد و بىرغبتى به دنیا را گوشزد می فرمایند. اینکه پیامبر با بیانات گوناگون و با شیوه هاى مختلف، مطالب تربیتى را در یک زمینه خاص ارائه دادهاند، کارى است شبیه به معجزه؛ تا هر کس در خور فهم و استعدادش از آن بهره ببرد. یکى از شیوههایى که حضرت برگزیدهاند ستایش زهد و تشویق به آن و ذکر آثار ارزشمندى است که بر بىرغبتى به دنیا مترتب مىشود:
«یا اباذرّ؛ ما زهد عبد فى الدّنیا الا اثبت اللّه الحکمة فى قلبه و انطق بها لسانه و یبصّره عیوب الدّنیا و دائها و دوائها و اخرجه منها سالماً الى دارالسلام»
ترجمه: اىابوذر؛ بندهاى در دنیا زهد نورزید، مگر خداوند حکمت را در قلب او جایگزین و زبانش را به آن گویا ساخت و او را به عیبهاى دنیا، دردها و دواهاى آن آشنا گردانید و او را سالم به سوى بهشت بیرون برد.
🔸️در این بخش تاکید حضرت بر این است که زهد و بىرغبتى به دنیا، قلب آدمى را آماده دریافت حکمت مىکند و حقایق را درک مىکند. کسانى که به دنیا دلبستهاند نمىتوانند حقایق دنیا را درک کنند. «حب الشىء یعمى و یصم؛ عشق تو به چيزى، كور و كرت مى كند.»(عوالی اللآلی،۱۴۹/۲۹۰/۱) محبت به دنیا موجب غفلت انسان مىگردد. در مقابل، کسانى که به دنیا بىرغبتند، حقایق را درک مىکنند؛ چون بر دنیا اشراف دارند و پس از مقایسه آن با آخرت، بهترین را انتخاب مىکنند.
📚 ره توشه، جلد۱، صفحه ۲۱۵ و ۲۱۶
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
@mazahb
✨﷽✨
✍استاد میرباقری:
✅ كسی كه در محيط ولايت دشمنان نبیاكرم(ص) زندگی میکند، او اهل دنيا و اهل لهو و لعب است؛
چه «لهو و لعب قديم» (در جاهلیت اُولیٰ) و چه «لهو و لعب جدید» (در جاهلیت مدرن).
«چه دنيای جاهليت اولی و چه جاهلیت مدرن، همه لهو و لعب است. لهو آن چيزی است كه انسان را از هدف بزرگتر، يعنی از خدای متعال، بازمیدارد.
اينكه میفرمايد: ای مؤمنين مالتان و فرزندتان، لهو شما نشوند، و شما را از ذكر الله باز ندارند («يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ»)، به آن معناست که هرچه ما را مشغول كند لهو است. «وَ ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ». انسان اگر در حيات دنيا بود، پير هم كه شود باز كودك است و مشغول بازی و لعب است؛ ولو مشغول مهمترين امور مثل مديريت دنيا در قرن بيست و يكم باشد؛ هم لهو است و هم لعب. (قبلاً تیلهاش کوچک بود، حالا تیلهاش کره زمین است.)
انسان بايد از دار دنيا بيرون برود و به دار آخرت وارد شود؛ «وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ». در روايت ذيل آيه سوره أعلي («بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا؛ وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقى») فرمودهاند: حيات دنيا، ولايت دشمنان ماست و آخرت ولايت ماست.
پس، كسی كه در محيط ولايت دشمنان نبیاكرم(ص) است او اهل دنيا و اهل لهو و لعب قديم و لهو و لعب جدید است؛ فقط بازيچهها عوض میشود و اشتغالات و دلمشغولیها فرق میكند!
انسان تا وارد محيط ولايت نشود، به فضای نور و حيات و بندگی خدای متعال و به دارالحيات نمیرسد؛ كأنّه دار دنيا، دار مردگی است، لذا اهل دنيا به حيات طيبه و به آن چيزی كه آنها را از لهو و لعب نجات میدهد و به خدای متعال میرساند، رو نمیآورند.»
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
13.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
أُولَٰئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُولَٰئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
مصیبت بزرگ شهادت فرزند زهرای اطهر سیدحسن نصرالله را به آقایمان بقیة الله الاعظم و بعد سید و رهبر ما و همچنین علمای اسلام و همچنین شما مسلمانان غیور تبریک و تسلیت عرض می نماییم
@mavarai
@mazahb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@mazahb
🎥فرماندههای نظامی اکنون در مقابل رژیم بایستند
🔹حسین یکتا در شبکه سه: فرماندههای کنونی ما همان فرماندههای بیتالمقدس، کربلایی پنج، فتحالمبین و دفاع مقدس هستند. مردم توقع دارند کسانی که دستشان روی ماشه هست هماکنون اقدام کنند..
انتشار با صلوات بلامانع است
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
꧁ @mazahb ꧂
╚══❖•°🕋 °•❖══╝