#تقویم_نگار 🗓
☘ جمعه
🔅 ۱۱ مهر ماه ۱۳۹۹
🌙 ۱۴ صفر ۱۴۴۲
🎄 ۲ اکتبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸شهادت محمد بن ابى بكر(۳۸ق)
🔹خلع ابراهيم بن وليد از خلافت(۱۲۷ق)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۸) عمر؛ خلیفه دوم، هنگام مشایعت انصار بسمت کوفه، ب
✅ به نام خدای منان
✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۹)
در پایان، سفرای معاویه نزد فرزند ارشد علی (ع) آمدند و امضای صلحنامه را گرفتند. برخی از امام نشناسان کوفی که بی بصیرتی از سر و رویشان می بارید به محضر مبارک فرزند برومند علی (ع) جسارت کردند. هجوم آوردند و خیمه و آنچه را در آن بود به غارت بردند. (تاریخ یعقوبی، یعقوبی، ترجمه محمد ابراهیم آیتی، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۶۲، ص۱۴۲)
معاویه با خیالی راحت بر منبر کوفه، صلحنامه را کاغذی بیش خطاب نکرد و در دَم! امضایش را پس گرفت. کوفیانِ معاویه شناس! که تا دیروز بر سر کوچکترین چیز با خاندان اهل بیت (ع) بحث و مجادله می کردند، سکوت اختیار کردند! گویا زبانی در دهان ندارند. لام تا کام حرف نزدند.! کوفی جماعت می دانست که آزادی بیان فقط و فقط در زمان حکومت علوی ارج و قرب دارد. معاویه، منتقدین را بیسواد می دانست و سریع سرشان را زیر آب می کرد.!! کار بجایی رسید که در عراق، شام و دیگر مناطق، تا زمان خلافت عمر بن عبدالعزیز، مردم علی (ع) را سب و لعن می کردند. (کوفه و نقش آن در قرون نخستین، رجبی، محمد حسین رجبی، تهران، دانشگاه امام حسین(ع)، ۱۳۷۸، ص ۲۹۲)
بعد از معاویه و در زمان یزید بی بند و بار، سلیمان بن صرد، مسیب بن نجبه، رفاعة بن شداد، حبیب بن مظاهر، عبدالله بن وائل و جمع دیگری از شیعیان، 12 هزار نامه یا بعبارتی طومارهای هزار امضائی را برای دعوت حسین (ع) فرستادند. ادامه ماجرا را هم دیده اید و هم شنیده اید.
تعداد فراوان بیعت کنندگان با مسلم که رقم آنها را بین 12 تا 40 هزار نفر نوشته اند، (حیاة الامام الحسین، علیه السلام، ج3، ص 327) طبق همین اصل توجیه می شود. در آن هنگام از سویی به علت مرگ معاویه و جوانی و خامی یزید، حکومت مرکزی شام را در ضعف می دیدند و از سوی دیگر به علت ضعف فرماندار کوفه یعنی «نعمان بن بشیر» او را قادر به مقابله با یک قیام جدی نمی دانستند. با سیاست ابن زیاد معادلات پیش بینی شده عوض شد. او کوفیان را از جلال و شوکت سپاه شام ترساند. با این حربه، قیمت ها بالا رفت و کالاهای اساسی کمیاب شد. کوفی جماعت از ترس، انبارها را پر کردند. دلالان حکومتی تا توانستند بر مردم فشار آوردند. بالاخره فشارها و تحریم های داخلی کار خود را کرد و مردم را متفرق نمود.
ب) نظام ناپذیری؛
معاویه هنگام شمردن برتری های خود بر حضرت علی (ع) می گوید؛ «من در میان مطیعترین لشکریان بودم، درحالیکه او (حضرت علی(ع)) در میان نافرمانترین سپاه به سر می برد. (العقد الفرید، احمدبن محمد بن عبدربه اندلسی، تحقیق عبدالمجید الترحینی، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1317 ق، ج 5، ص 115) نظام ناپذیری کوفیان باعث شده بود تا همیشه بین مردم و والیان اختلاف وجود داشته باشد. این مسأله ناشی از عدم وجود فرهنگ شهرنشینی بین اکثر مهاجرین به این شهر بوده است. چنین جامعه ای امیر عادل و آزاداندیش را برنمی تابد. در این جامعه از اینگونه والیان سوءاستفاده می کنند و در مقابل آنها به معارضه برمی خیزند. تجربه ثابت کرده است؛ برای این نوع مردم دو نوع حکومت جواب می دهد؛ عدم ارتباط مستقیم با مردم یا دیکتاتوری! امیر مناسب این جامعه افرادی همانند «زیاد بن ابیه»، «عبیدالله بن زیاد» و «حجاج بن یوسف ثقفی » می باشند که با خشونت و ظلم آنها را وادار به اطاعت از حکومت نمایند.
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ یا عالم و یا حکیم! ✅ آیا « اِبْنِ مُقْله شیرازی» را میشناسید؟! (1) عصر روز پنجشنبه ۲۱ شوال ۲۷۲ق
✅ یا عالم و یا حکیم!
✅ آیا «ابن مقله شیرازی» را میشناسید؟! (۲)
او خط نسخ را در سال 310 ق در زمان المقتدر عباسی و وزارت ابن فرات اختراع و وضع كرد كه به مناسبت سهولت در تحریر، ناسخ خطوط دیگر شد و از همینرو "نسخ" نام گرفت و از همان زمان در ممالك اسلامی شایع و رایج گردید. ابن مقله هر یك از این خطوط را برای نوشتن مطلبی مخصوص تعیین كرد و الف را مقیاس اساسی حروف قرار داد.
ابنمقله، خط محقق را از خط کوفی و نسخ قدیمی بیرون کشید و آن را قاعدهمند کرد. سپس خط ریحان را ایجاد کرد. بعد از آن خط ثلث را از خط ریحان اخذ کرده و قاعدهمند ساخت. بعد از آنها به شکلدادن و منزه کردن خط نسخ پرداخت. ابنمقله قرآنی به خط نسخ نوشت و خطوط محقق و ریحانی و کوفی را در سر سورهها قرار داد و هنگامی که خواست کتابت قرآن با سایر خطوط فرق داشته باشد خط توقیع را ابداع کرد.
ابن مقله ۱۲ قاعده برای زیبایی خط تعیین کرد که به اصول دوازدهگانه خوشنویسی معروفند. اینک و پس از گذشت بیش از ۱۰۰۰ سال نیز اعتبار خود را حفظ کردهاند. این قواعد عبارتند از: ترکیب، کرسی، نسبت، ضعف، قوت، سطح، دور، صعود مجاز، نزول مجاز، اصول، صفا و شأن.
اختراع نوعی خط به نام "خط منسوب" كه بعدها بهدست ابن بوّاب تكمیل شد نیز به او یا برادرش ابوعبدالله حسن منسوب است.
پس از ابنمقله افرادی چون «محمد بن سمسانی» و «محمد بن اسعد» شیوه او را فرا گرفتند و یک سده بعد، «ابوالحسن علی بن هلال» معروف به «ابن بواب» این شیوه را از آن دو آموخت و تکمیل کرد و تمامی خطوطی که ابنمقله پدیدآورده بود را کامل کرد. (ابن مقله، دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، ج۴)
آثار برجای مانده از ابن مقله عبارتند از: «رساله فی علمالخط و القلم» (موجود در دارالكتب)، «رساله فی میزان الخط» (موجود در كتابخانه عطارین تونس) و مرقّعی از خطاطان مختلف كه در كتابخانه سلطنتی (سابق) در تهران موجود است. همچنین از وی چند نامه برجای مانده كه در مآخذ از آنها یاد شده است. (دائره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی، مدخل "ابن مقله" از علی رفیعی (دابا)؛ تلخیص نوری السادات شاهنگیان)
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
☘ شنبه
🔅 ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۹
🌙 ۱۵ صفر ۱۴۴۲
🎄 ۳ اکتبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸هجرت حضرت امام (ره) از عراق به كويت(۱۳۵۷ش)
🔹ابتداى بيمارى پيامبر صلى الله عليه و آله(۱۱ق)
🔸جنگ يزيد بن مهلب با سپاهيان يزيد بن عبدالملك(۱۰۲ق)
🔹خلافت مروان حمار آخرين خليفه اموى (۱۲۷ق)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۹) در پایان، سفرای معاویه نزد فرزند ارشد علی (ع) آ
✅ به نام خدای منان
✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۱۰)
ج) اجتهادات نابجا؛
نمونه بارز این نوع اجتهاد را در جنگ صفین می بینیم. اجتهاداتی که تفکر خوارج را تولید کرد. در جریان صلح امام حسن (ع) نیز شاهد اظهار نظرهای شخصی و نابجا هستیم.
د) احساساتی بودن؛
این خصلت از برآیند رفتاری کوفیان بدست می آید. هرجا منبر غرا بود تحریک می شدند و پشت سر سخنران راه می افتادند. اگر سخنران علی (ع) و اولاد او بودند به نفع آنها کار می کردند و اگر دیگران بودند آنها را حمایت می کردند. شوخی نیست؛ در مدت 10 سال، رفتارهای ضد و نقیضی از جانب کوفیان صادر شد.!! از تنها گذاشتن علی (ع) تا شهادت حسین (ع) و شرکت در قیام توابین و مختار!!! کوفیان حتی به پاس جبران کم فهمی خود، مسجد حنانه که مدفن قسمت کوچکی از پوست سرِ حسین (ع) شده بود را احیاء نمودند.!!
ه) غدر و فریبکاری؛
این خصیصه، معلول دنیاطلبی و احساساتی بودن آنان است. علی (ع) خطاب به کوفیان می فرماید؛ «شما در هنگام آرامش مانند شیر هستید و در هنگام جنگ شبیه روباه.» (مهرة خطب الوب، ج 1، ص 420 و پس از آن) یا در جای دیگری می فرماید؛ «خدایا هرچه برای آنان خیرخواهی کردم، جواب مرا با فریب دادند و هرگاه آنان را امین شمردم، به من خیانت کردند.» (مختصر کتاب البلدان، ص 171)
جناب مسلم نیز در آخرین لحظات زندگی خود فرمود؛ «خدایا تو خود میان ما و گروهی که ما را فریب دادند و تکذیب نمودند و آنگاه ما را خوار کرده و کشتند، حکم فرما.» (مروج الذهب، ج 3، ص 69) حسین (ع) نیز در آخرین ساعات حیات خود فرمود؛ « اللهم ان اهل العراق غرونی و خدعونی» (موسوعة کلمات الامام الحسین، علیه السلام، ص 500- مجله موعود، 1380ش، شماره 25)
با شکل گیری بغداد توسط منصور عباسی، کوفه از نگاه ها افتاد. (ایزدی، «جغرافیای تاریخی کوفه»، ص۸۲)
کوفه در روایات
از مهمترین افتخارات کوفه، نظر اهل بیت عصمت (ع) در مورد این شهر است. در مجموع، روایات وارده را می توان در یکی از موارد زیر جا داد؛
1- روایاتی که کوفه را قبة الاسلام معرفی میکند.
از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: «نوح (ع) در وسط مسجد کوفه قبه ای بر پا نمود و اهل و عیال خود و مؤمنین را داخل آن کرد تا اینکه شهرها را بنا کرد و فرزندان خود را در شهرها ساکن نمود و علت اینکه کوفه را قبة الاسلام نامیدند همین قبه بود.» (إثبات الوصیة، مسعودی، علی بن حسین مسعودی، ترجمه نجفی، تهران اسلامیه، ۱۳۶۲. ص۴۱)
2- روایاتی که در مورد فضیلت مساجد کوفه مخصوصا مسجد کوفه صادر شده است.
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
آقای روحانی ممنون!!
تا به امروز هیچکس نتوانسته بود طعم «زندگی در لحظه» را به ما بچشاند.!
ابراز احساسات مردمی نوش جانت! شاید طعم این دو؛ زندگی در لحظه و ابراز احساسات مردمی، یکی باشد.!
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ یا عالم و یا حکیم! ✅ آیا «ابن مقله شیرازی» را میشناسید؟! (۲) او خط نسخ را در سال 310 ق در زمان
✅ یا عالم و یا حکیم!
✅ آیا «ابن مقله شیرازی» را میشناسید؟! (۳)
هنرمند که باشی همیشه شکار می¬شوی.! اگر کاردان هم باشی که دیگر هیچ، طعمه آماده¬ای می¬شوی که همه بدنبالت راه خواهند افتاد.! ابن مقله اینگونه بود؛ هم هنرمند و هم کاردان اما ظاهراً زبان تندی داشته است چنانکه در ادامه اشاره خواهد شد.
وی در شانزده سالگی به دستگاه «ابوعبدالله محمد بن داوود بن جرّاح» راه یافت و به دبیری پرداخت. هشت ماه بعد از ابن جراح جدا شد. ظاهراً نخستین سمت دیوانی او گردآوری مالیات اراضی فارس بوده است. پس از چندی در دستگاه «ابوالحسن علی بن محمد بن فُرات» سمت دبیری می¬یابد. ابن فرات در حق وی بسیار نیكی می¬کند و افزون بر شغل دبیری مسئولیتهای دیگری بر عهده او می¬گذارد.
ابن مقله در نخستین دوره وزارت ابن فرات (296-299 ق) سمت دبیری و ریاست دیوان خاتم را بر عهده داشته است. در دوره دوم وزارت او (304-306 ق)، جزو خواص دستگاه وی و عهدهدار دبیری سیده، مادر المقتدر می¬شود. گفته شده که این خوشنویس نامی، سودای وزارت در سر داشته است چون در این دوره با مخالفان ابن فرات همدست می¬شود. پس از بركناری ابن فرات توسط «علی بن عیسی؛ رئیس وقت دیوانها»، به نظارت امور مالی ناحیه سواد انتخاب می¬گردد.
اما از بخت بد ابن مقله! برای سومین بار در سال 311 ق، ابن فرات به وزارت المقتدر می¬رسد. او نیز ابن مقله را دستگیر و به همراه همدستانش، نخست به بصره سپس به اهواز و بعد به شیراز تبعید می¬کند. ابن مقله سرانجام در 312 ق به شیراز رسید. ابن فرات به حاكم شیراز دستور قتل او را داده بود اما وی جان سالم به در برد. در عین حال؛ اموال وی مصادره شد.
در 314 ق، علی بن عیسی، وزیر دربار عباسیان شد و ابن مقله بار دیگر قدرت یافت، اما شغل رسمی پیدا نكرد. وی با روابط پنهانی، خود را به المقتدر عباسی نزدیک کرد. ظاهراً همین امر باعث شد تا پس از بركناری علی بن عیسی در 316 ق به توصیه نصر حاجب، به رؤیای وزارتش برسد.
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
☘ یکشنبه
🔅 ۱۳ مهر ماه ۱۳۹۹
🌙 ۱۶ صفر ۱۴۴۲
🎄 ۴ اکتبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸هجرت امام خمينى(ره) از نجف به پاريس(۱۳۵۴ش)
🔹روز نيروی انتظامی
🔸انتقال امام (ره) از تركيه به عراق(۱۳۴۴ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۱۰) ج) اجتهادات نابجا؛ نمونه بارز این نوع اجتهاد ر
✅ به نام خدای منان
✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۱۱)
3- روایاتی که در مورد برتری سکونت در کوفه نسبت به مکه و مدینه وارد شده است.
شخصی نزد امام صادق (ع) آمد و گفت؛ «میخواهم در مکه یا مدینه مقیم شوم.» امام صادق (ع)، وی را از اقامت در مدینه و مکه منع کرد و فرمود: «بر تو باد عراق، در کوفه سکونت کن که برکت در دوازده میلی آن میباشد. (یعنی؛ از هر چهار طرف) (کامل الزیارات، ابن قولویه، جعفر بن محمد ابن قولویه، تهران، پیام حق، ۱۳۷۷، النص، ص۱۸۶)
امام حسن عسکری (ع) فرمود: «جای پایی در کوفه برای من، از خانهای در مدینه محبوبتر است.» (بحار الانوار، مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳. ج ۱۰۰، ص۳۸۵)
امام صادق (ع) فرمود: «خداوند از میان همه شهرها، کوفه، قم و تفلیس را برگزید.» (بحار الانوار، مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳. ج ۶۰، ص۲۱۴)
امام صادق (ع) میفرماید: «هر کس در کوفه خانهای داشته باشد، حتماً آن را نگه بدارد.» (بحار الانوار، مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳. ج ۱۰۰، ص۳۸۵)
امام صادق (ع) در ضمن حدیثی فرمود: «خداوند با کوفه بر دیگر شهرها احتجاج نمود، و با مؤمنان از اهل آن بر دیگران.»
4- روایاتی که در مورد رفع بلا از کوفه صادر شده است.
امام رضا (ع) به نقل از امیر مؤمنان (ع) در مورد دفع بلاها از کوفه فرمود: «بلا از کوفه دفع میشود، آن گونه که از خیمههای پیامبر (ص) دفع میگردد.»
امام صادق (ع) میفرماید: «زمانی که بلایا همگانی شود امنیت در کوفه و نواحی کوفه است.»
5- روایاتی که میگوید؛ ستمگر با نیت سوء به کوفه داخل نمیشود مگر اینکه خداوند از او انتقام میگیرد و کوفه را حرم حضرت علی (ع) معرفی میکند.
امام صادق (ع) خطاب به اهل ری فرمود: «برای خدا حرمی است و آن مکه است، برای پیامبر خدا حرمی است و آن مدینه است، برای امیرمؤمنان حرمی است و آن کوفه است و برای ما حرمی است و آن قم میباشد.»
امام صادق (ع) از قول حضرت علی (ع) نقل میکند: «مکه حرم خدا، مدینه حرم رسول خدا و کوفه حرم من است، هیچ ستمگری در صدد ایجاد حادثه در آن بر نمیآید، جز این که خداوند ریشه اش را می کند.» (اصول کافی، کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، قم، دارالحدیث، ۱۴۲۹. ج۴، ص۵۶۳)
6- روایاتی که میگوید؛ گِل شیعیان از کوفه است و کوفه اقامتگاه شیعیان است.
امام باقر (ع) به نقل از پیامبر (ص) فرمود: «خاک امت من از مدینه و خاک شیعیان ما از کوفه است.» (الهدایة الکبری، خصیبی، حسین بن حمدان، بیروت، بلاغ، ۱۴۱۹، ص۴۲۷)
امام علی (ع) میفرمایند: «این جا شهر ما، جایگاه ما و اقامتگاه شیعیان ماست.»
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ یا عالم و یا حکیم! ✅ آیا «ابن مقله شیرازی» را میشناسید؟! (۳) هنرمند که باشی همیشه شکار می¬شوی.!
✅ یا عالم و یا حکیم!
✅ آیا «ابن مقله شیرازی» را میشناسید؟! (۴)
نخستین دوره وزارت وی، دو سال و چهار ماه به طول انجامید. در سال 318 ق بخاطر سخنچینی و تهمت حسودان از وزارت بركنار شد. او از بغداد به زادگاهش فارس برگشت و تا سال ۳۲۰ ق در آنجا ماند. پس از شورش مردم بغداد علیه «المقتدر» و بخلافت رسیدن «القاهر بالله» دوباره به وزارت رسید. چندی بعد دوباره بخاطر تهمتهای اطرافیان، از وزارت عزل شد. (ابوعلی مسکویه، ج1، ص 243)
پس از چندی دوباره مردم شورش کردند و القاهر را در حالیکه میل به چشمانش کشیدند، عزل کردند.! پس از وی پسرش؛ «الراضی بالله» به خلافت رسید و ابن مقله بار دگر بوسیله او به صدارت رسید ولی برای بار سوم بخاطر سخت گرفتن بر مخالفانش و توطئه ایشان، از صدارت خلع شد. این دفعه او را شکنجه و آزار دادند و چون بیم آن میرفت كه با نوشتههایش موجب آشوب شود دست راست وی را بریدند.! (ابوعلی مسکویه، ج1، ص335) الراضی از این کار پشیمان شد و دستور داد به مداوای او بپردازند اما مداوا سودی نبخشید. این مرد ایرانی! ناامید نشد و نوشتن با دست چپ را تمرین کرد.! او حتی قلم را به آرنج دست راست میبست و مینوشت.!!
اما زبان تیز ابن مقله باعث شد تا بدخواهان، زبانش را هم ببرند.! به این ترتیب زندگی پرتلاطم او در سال 328 ق پایان یافت و در بغداد به خاك سپرده شد.
اطلاعات دقیق¬تری از جناب ابن مقله در دسترس نیست. اینکه نظرش در مورد اهل بیت (ع) چه بوده نیز در هاله¬ای از ابهام است اما از آنجا که وزیر عباسیان بوده و برای رسیدن به این مقام، بال بال می¬زده می¬توان حدسیاتی را بیان کرد. به هر حال او یک ایرانی باهوش و زیرک بوده که توانسته است هنر ایرانی خود را فراگیر کند.
باشد که ما نیز بتوانیم در پناه سایه پر مِهر ائمه هدی (ع) هنر ایرانی را به اقصی نقاط دنیا صادر کنیم. البته به شرطی که در داخل، آن هنر را برجسته کنیم.
✍ جواد حاجی اکبری
🗓 پائیز ۹۹ش
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
☘ دوشنبه
🔅 ۱۰ مهر ماه ۱۳۹۹
🌙 ۱۷ صفر ۱۴۴۲
🎄 ۵ اکتبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸وفات آیةالله «ملا محمد تقی استرآبادی»(۱۲۳۴ش)
🔹اولين جلسه مجلس شورای ملی مشروطه(۱۲۸۵ش)
🔸وفات آیةالله «سيد محمد فيروز آبادی يزدی»(۱۳۰۵ش)
🔹آغاز هفتمین دوره مجلس شورا ملی(۱۳۰۷ش)
🔸قطع روابط سیاسی ایران و انگلیس(۱۳۳۱ش)
🔹تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی(۱۳۴۱ش)
🔸افتتاح آخرين دوره مجلس سنا و شورای ملی(۱۳۵۷ش)
🔹تأسيس ستاد پشتيبانی و امداد جنگ(۱۳۵۹ش)
🔸وفات آیةالله «حسین تقوی اشتهاردی»(۱۳۷۹ش)
🔹وفات آیةالله «حسنعلی مروارید»(۱۳۸۳ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۱۱) 3- روایاتی که در مورد برتری سکونت در کوفه نس
✅ به نام خدای منان
✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۱۲)
7- روایاتی که کوفه را باغی از باغهای بهشت معرفی میکند.
امام صادق (ع) فرمود: «کوفه باغی از باغهای بهشت است.» (بحار الانوار، مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳. ج ۱۰۰، ص۴۰۵)
8- روایاتی که میگوید؛ ما کوفه را دوست داریم و کوفه ما را دوست دارد.
امام صادق (ع) میفرمایند: «خاک کوفه ما را دوست دارد و ما نیز آن را دوست میداریم.» (بحار الانوار، مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳. ج ۶۰، ص۲۱۰)
9- کوفه پایتخت دولت مهدی موعود نیز خواهد شد و تمام مردم دنیا به این شهر روی خواهند نمود.
«هنگامی که شکافی در فرات پدید آید و آب فرات به کوچههای کوفه برسد، شیعیان آماده ظهور باشند.» (الصراط المستقیم، عاملی، علی بن یونس، ج ۲، ص۲۵۸) «ای جابر، چگونه ممکن است ـ امر ظهور ـ واقع شود، در حالی که کشت و کشتار فراوان در میان حیره و کوفه رخ نداده است.» (الارشاد، مفید، ج ۲، ص۳۷۴)
«سپاه سفیانی وارد کوفه میشوند و احدی باقی نمی ماند مگر اینکه به قتل میرسد.» (بحار الانوار، مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳. ج ۵۳، ص۲۱۹)
«سفیانی و همراهانش خروج کرده، هدفی جز کشتن آل محمد و شیعیان آنها را در سر نمیپرورانند. پس لشکری را به سوی کوفه میفرستد، پس گروهی از شیعیان اهل بیت (ع) را به قتل میرسانند و به دار میآویزند.» (بحار الانوار، مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳. ج ۵۳، ص۲۲۲)
از امام صادق (ع) پرسیدند: محل اقامت حضرت مهدی (ع) و محل اجتماع مؤمنان در هنگام ظهور کجا خواهد بود؟ فرمودند: «مرکز حکومتش کوفه، مرکز قضاوت و دادرسیاش مسجد کوفه، ستاد بیت المال و محل تقسیم غنایم مسلمانان مسجد سهله، محلّ مناجات و خلوتش تپههای سپید غریین (نجف اشرف) میباشد.» (بحار الانوار، مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳. ج ۵۳، ص۱۱)
امام باقر (ع) فرمودند: «در حالی که سه پرچم در کوفه به شدت درگیر است، او وارد کوفه میشود. پس کوفه برای او مسخّر میشود. او وارد کوفه شده، بر فراز منبرش قرار گرفته، به ایراد خطبه میپردازد مردم آن قدر اشک شوق میریزند که متوجه سخنان او نمیشوند.» (الارشاد، مفید، ج ۲، ص۳۸۰)
امیرمؤمنان (ع) در ضمن یک حدیث طولانی میفرماید: «آنگاه به سوی کوفه روی میآورد و اقامتگاهش را در آنجا قرار میدهد.» (تفسیر عیاشی، عیاشی، ج ۱، ص۱۶۵)
در برخی روایات حتی به وسعت کوفه در زمان مهدی موعود (ع) (۵۴ میل؛ چیزی در حدود ۱۱۰ کیلومتر) اشاره شده است. (بحار الانوار، مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳. ج ۵۳، ص۱۲)
از روایات رجعت نیز استفاده میشود که پایتخت دولت کریمه خاندان وحی در دوران رجعت، شهر کوفه خواهد بود، مُفَضَّل در ضمن یک حدیث بسیار طولانی از امام صادق (ع) در زمینه رجعت امام حسین (ع) نقل میکند که فرمود: «امام حسین (ع) با این علمها و لشکرها حرکت نموده، وارد کوفه میشود. آن روز بیشتر مردمان در آنجا گرد آمدهاند، پس کوفه را سور دفاعی و مرکز فرماندهی خود قرار میدهد.» (مختصرالبصائر، حلی، شیخ حسن به سلیمان، ص۱۸۹)
در حدیث دیگری از رجعتهای مختلف امیر مؤمنان (ع) و دیدارش با اصحاب صفین در همان محل بهمراه یکصد هزار نفر از اصحاب، که سی هزار نفرشان از کوفه میباشند، سخن رفته است. پایتخت امیر مؤمنان (ع) نیز در دوران رجعت، نجف اشرف خواهد بود. (مختصرالبصائر، حلی، شیخ حسن به سلیمان، ص۱۹۰)
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc