eitaa logo
مداد من
549 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
172 ویدیو
9 فایل
🔰حجة‌الاسلام جواد حاجی‌اکبری ✔ موسس مکتب‌خانه قرآنی امام رضا(ع) ✔ کارشناس ارشدفقه واصول ✔ کارشناس تاریخ ✔ مدرس زبان اسپانیایی ✔ نویسنده و مدرس یادداشت‌نویسیِ رسانه‌ای ✔ مبلغ و مشاور جوانان و خانواده ✔ طلبه‌ سطح ۴ شیعه‌شناسی فعالیت توسط ادمین: @medadman
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 ☘ دوشنبه 🔅 ۷ مهر ماه ۱۳۹۹ 🌙 ۱۰ صفر ۱۴۴۲ 🎄 ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۰ 🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز: 🔸شهادت سرداران رشيد اسلام(۱۳۶۰ش) 🔹روز جهانگردی 🔸شهادت حجه الاسلام هاشمی نژاد(۱۳۶۰ش) 🔹درگذشت آیةالله محمد حسن صافی اصفهانی(۱۳۷۴ش) 🔸درگذشت سليمان بن عبدالملك اموى(۹۹ق) 🔹خلافت عمر بن عبدالعزيز اموى(۹۹ق) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۴) مهمترین مساله ای که نام کوفه را در تاریخ ماندگا
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۵) سریانیها؛ قومی سامی نژاد بودند که در شمال عراق (بین النهرین) و سوریه اقامت داشتند. (فرهنگ فارسی، محمد معین، چاپ هشتم: تهران، انتشارات امیرکبیر، 1371، ج 5، ص 754) عده ای از آنها به دیرهای اطراف حیره در نزدیکی کوفه مهاجرت کرده و دین مسیحیت را پذیرفته بودند. عده ای از آنها نیز پس از فتوحات لشکر اسلام، به شهر کوفه آمده بودند. نبطیها؛ کسانی که قبل از فتوحات، اطراف عراق و در سرزمین های جلگه ای زندگی می کردند. پس از تأسیس کوفه به این شهر آمده و به زراعت مشغول شدند. (تخطیط مدینة الکوفة عن المصادر التاریخیة والاثریة، کاظم جنابی، چاپ اول، بغداد، مجمع العلمی العراقی، 1386 ق، ص 26) دو گروه اخیر بخش اندکی از جمعیت کوفه را تشکیل می دادند. شهر کوفه در سال‌های منتهی به واقعه کربلا، محل زندگی گروه‌ها و قبایل مختلفی بود؛ 1- محبین اهل بیت پیامبر (ع)؛ قبائل شیعه کوفه عبارت بودند از؛ آل ابی شعبه، آل اعین، آل ابی صفیه، آل ابی اراکه، آل ابی جعد، آل ابی الجهم، آل ابی ساره، آل نعیم ازدی، آل حیان تغلبی، بنی حر جعفی، بنی الیاس بجلی کوفی، بنی عبد ربه، بنی ابی سبره، بنی سوقه، بنی نعیم صحاف، بنی عطیه، بنی رباط، بنی فرقد، بنی دراج و بنی عمار بجلی (رجبی، کوفه و نقش آن در قرون نخستین، ۱۳۷۸ش، ص۴۷۵) 2- هواداران بنی‌امیه؛ رهبری طرف‌داران حزب اموی در کوفه بر عهده افرادی مانند عمرو بن حجاج، یزید بن حرث، عمرو بن حریث، عبدالله بن مسلم، عمر بن سعد، مسلم بن عمرو باهلی و ... بود که با گذشت ۲۰ سال، حاکمیت امویان در کوفه از نظر مالی و موقعیت اجتماعی نسبت به سایر قبایل کوفه برتری یافته بودند. 3- الحمراء؛ به گفته طبری؛ اینها ۲۰ هزار مرد مسلح کوفی بودند که نژادی مخلوط از اولاد بردگان و موالی داشتند. این گروه در عصر امام حسن (ع) و امام حسین (ع) مردمی حامل سلاح و جنگجو بودند که بخاطر پول به هر جنایتی تن می‌دادند. اینها با استقبال از فتنه‌ها و آشوبها، به قدری بر شوکت و قدرت خود افزوده بودند که حتی شهر کوفه را به آنها نسبت می‌دادند و می‌گفتند؛ «کوفة الحمراء» 4- بی‌تفاوت‌ها؛ شاید بتوان گفت؛ بیشترین بخش جمعیت کوفه را افراد بی تفاوت و ابن الوقتی تشکیل می دادند که همتی جز پر کردن شکم و پرداختن به شهواتشان نداشتند. کسانی که ابتدا امام حسین (ع) را به کوفه دعوت کردند اما پس از افزایش تحریم ها، به سپاه یزید پیوستند. (شیخیان، علی، «رفتارشناسی مردم کوفه در نهضت حسینی»، در مجله حکومت اسلامی، ص۴۵۶) اینها هرچند امام را دعوت کردند ولی چون احتمال پیروزی ندادند، وعده و وعیدهای ابن زیاد را پذیرفته و به سپاه یزید ملحق شدند. اینها همان افرادی هستند که فرزدق در گفتگو با امام حسین (ع) اینگونه توصیفشان کرد: «قلبهای آنان با توست و شمشیرشان علیه تو کشیده شده است.» (رفتارشناسی مردم کوفه در نهضت حسینی، حکومت اسلامی، زمستان ۱۳۸۱ش، ش ۲۶) آنها هنگامی که پیروزی مسلم را نزدیک دیدند، به او پیوستند، اما با ظهور آثار شکست، بسرعت صحنه را خالی کردند و فشار روانی فراوانی به طرفداران واقعی نهضت وارد آوردند. اگر نهضت مسلم به پیروزی می رسید، همین افراد بیشترین طرفداری را از حکومت او می کردند. 👈 ادامه دارد... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅بسم الله الرحمن الرحیم ✅درد بی دندان!(۱) چند روزی دندانم درد می‌کند. قرصِ مُسَکن، در مقابلش زانو
✅ بسم الله الرحمن الرحیم ✅ درد بی دندان(۲) گفتم چرا؟ مگر دکتر دندان نبود؟! نفسی عمیق با سوزی دردناک کشید. ادامه داد‌؛ یکی از هم رزمها دندانش خراب شد. مسواک و نخ دندانی هم در کار نبود که پیشگیری کند!! خیلی درد داشت. سرباز بعثی با سبیل های درشتش پشت در نگهبان بود. صدا زدیم دکتر می خواهیم. یکی از بچه ها دندان درد دارد! بدون اینکه چیزی بگوید لبخندی زد که دندان های زردش در آن چهره شیطانی اش نمایان شد. رفت و برگشت. در را باز کرد. او را نزد دکتر برد. بعد از دقایقی، با ناله زیاد برگشت! رنگ به صورت نداشت. از درد به خود می پیچید! احوالش را پرسیدیم؟! فقط یک جمله گفت‌: «خیلی نامردند!!» بچه ها دستمالی آوردند و لب و دهان خونی اش را پاک کردند. کمی که حالش بهتر شد؛ جریان را تعریف کرد. دکتر که مرا دید، با اشاره گفت: کدام دندان؟! دندان خراب را نشانش دادم. انبرش را برداشت. بدون بی هوشی، انبر را داخل دهانم بُرد!! دندان سالمی که کنار دندان خراب بود را با بدترین شیوه کشید!! الان هم دندان سالمم را ندارم و هم دندان خرابم سرجایش است!! از آن به بعد، کسی با دکتر کار نداشت و سراغی ازش نمی گرفت! خود بچه‌ها دکتر شده بودند و طبابت می کردند. دندانی که خراب می شد، با سوزنی که با زحمت گیر آورده بودند، عصب کشی می کردند.! پر کردنش خیلی برایم جالب بود! می گفت: پاکت های سیگاری که خالی می شد را جمع آوری می کردیم. زر ورقش را به عنوان مواد پر کردنی استفاده می کردیم. آن را تمیز کرده؛ با سوزن، کم کم زر ورق را در دندان خالی شده فشرده سازی می کردیم. برخی افراد با همین روش ابتکاری، چندین سال دندانی ترمیم شده داشتند. برخی نیز، چند ماه بیشتر مهمانش نبود. با تمام سختی ها نیز، گذشت... و بالاخره منم دندانم را در کمال آرامش پر کردم. به سبک امروزی و امنیتی؛! نه به سبک اسارتی و بی امنیتی! و نیز پر کردن دندانم با معرفت و نگاهی دیگر بود. از جنس امنیت، بدون استرس و قدردانی از جوانان دیروز انقلابی! ✍️ علی شاکر اردکانی 🗓 تابستان ۹۹ ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰طراحی فقه و اصول اجتماعی و زندگی ساز و رشد دهنده ی انسان ✍فقهی که متناسب با گذشته، حال و آینده است ✍فقهی که بیانگر هماهنگی تشریع با تکوین است ✍فقهی که مدیر واقعیت ها و اعتبارات بشری است 🔆رهبر انقلاب: آن فقهی که میخواهد یک ملت یا مجموعه عظیمی از انسانها و ملتها را اداره کند، بایستی بتواند شرایط زمان را بشناسد و پاسخ هر نیازی را در هنگام آن نیاز، به آن بدهد و نمیتواند در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همه مسائلِ زندگی مردم، نقطه‌ای را بی پاسخ بگذارد.¹ 🔷فقه نظر و نگاه دین درباره فعالیت های مختلف حیات انسانی است به عبارتی فقه آمده تا طراحی دین را جهت تبلور یک زندگی اسلامی بیان کند،بنابراین باید احکام و نظراتی واقع گرایانه ارائه دهد. 🔷حال فقه برای آنکه بتواند این چنین ایفای نقش کند، لازم است منظم و منضبط و ساختار مند باشد، به این سبب دانشی را در خدمت خود دارد به نام دانش اصول که در واقع قواعد و ملاکات احکام در آن مطرح می گردد تا در فقه انضباط را شکل دهد بنابراین اصول نیز لاجرم باید ناظر به زندگی، تاسیس و طراحی قاعده کند. 💡چنانکه در اصول مشاهده می کنیم که این واقع نگری دیده می شود، مثلا در کتاب الوسیط حضرت آیت الله سبحانی در بحث اعتماد به انواع روایاتی که به دست ما رسیده بحث به اینجا می رسید که آیا علاوه بر خبر متواتر یا خبری که دارای قرینه ی علم آور است، آیا خبری که هیچ قرینه ای نداشته لکن راوی آن ثقه و مورد اطمیان است می شود به آن روایت اعتماد کرد یا خیر؟ 💎نکته دقیق بحث اینجا است، می فرمایند: ... ادامه ی پیام در کانال زیر👇👇 📚منبع: 1. بیانات در مراسم هشتمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله).۱۳۷۶/۰۳/۱۴ 2.الوسیط فی اصول الفقه، ج2، الادلّة الظنیه1، ص54 🔸 برایمان است. ⏬⏬🌹 ⏩https://eitaa.com/joinchat/3179020353C96ac18743a 🌼 پیام برایتان سنجاق شده 🌼
🗓 ☘ سه‌شنبه 🔅 ۸ مهر ماه ۱۳۹۹ 🌙 ۱۱ صفر ۱۴۴۲ 🎄 ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۰ 🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز: 🔸درگذشت آیةالله سیدمهدی یثربی(۱۳۸۵ش) 🔹ليلة الهرير در جنگ صفين(۳۸ق) 🔸وفات سراج(۵۰۱ق) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۵) سریانیها؛ قومی سامی نژاد بودند که در شمال عراق
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۶) شهر کوفه از زمان حکومت علوی تا اواخر امویان یک پایگاه سیاسى - نظامى شمرده می شد. از این رو بسیار مورد توجه بود. اوج فعالیت های سیاسی این شهر به عاشورای 61 ق بر می گردد. اگر کوفه فتح می شد لشکری چند هزار نفره فتح می شد.!! پس از قیام نواده بزرگوار پیامبر اکرم (ص) و شهادت جانگدازش، کوفه روی خوش بخود ندید. قیام توابین، قیام مختار، قیام زید بن علی، قیام ابن طباطبا، قیام علی بن زید و عیسی بن جعفر، قیام علی بن زید بن حسین و ... از جمله قیام های کوفیان نام برده شده است. عبارت تلخ «الکوفی لایوفی: کوفیان وفا نمی‌کنند» و «اغدر من‌ الکوفی: پیمان‌شکن‌تر از کوفی» محصول اندیشه اهل کوفه در زمان فرزند برومند امام علی (ع) است. برخی این اندیشه را نتیجه برتری احساسات کوفیان نسبت به فکرشان می دانند. برخی اما این اندیشه را در لیست سیاه غلو جاگذاری می کنند و می گویند این سبب تضعیف شیعه کوفی است و حال آنکه بخش زیادی از جمعیت کوفه، شیعه نبوده‌اند. از طرفی کوفه در مقایسه با مدینه و حجاز در وفاداری پیشتاز بود. فضای سیاسی حجاز و مدینه به نفع خلفاء مصادره شده بود و اهل بیت علی (ع) فقط بعنوان اساتید اخلاق شناخته می شدند. تجزیه و تحلیل تفکرات موجود در کوفه خیلی مهم است. این تجزیه و تحلیل مسیر آینده گان را در تشخیص و اعلام مواضع روشن خواهد ساخت. ازنظر عقیدتی نیز می توان جامعه آن روز کوفه را به دو بخش مسلمان و غیرمسلمان تقسیم کرد. بخش غیرمسلمان کوفه؛ مسیحیان عرب بنی تغلب، نجران، نبطی، یهودیانی که در زمان عمر از شبه جزیره عربستان بیرون رانده شده بودند و مجوسیان ایرانی که در مجموع بخش ناچیزی از کل جمعیت کوفه را در بر می گرفتند. (حیاة الامام الحسین، علیه السلام، ج 2، ص 441 و پس از آن) بخش مسلمان کوفه؛ شیعیان، هواداران بنی امیه، خوارج و افراد بی طرف بودند. شیعیان خود به دو قسمت رؤسا و شیعیان عادی تقسیم می شدند. سلیمان بن صرد خزاعی، مسیب بن نجبه فرازی، مسلم بن عوسجه، حبیب بن مظاهر اسدی و ابوثمامه صائدی از رؤسای شیعه و یاران حضرت علی (ع) در صفین بودند. 👈 ادامه دارد... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ بسم الله الرحمن الرحیم ✅ آقای ملاحسینی! هرجا هستی، سرت سلامت!! در حاشیه نگارش کتاب خاطرات حُر اردکان؛ شهید سرافراز اسلام حسن خزر، شاید این خاطره چین و چروک صورتتان را باز کند و لبخندی بیافریند.! در نگاه اول بچه به نظر می رسید؛ نه ریشی! نه سبیلی.!! عشق دفاع از وطن، او را تا پادگان ابوذر برده بود. از اینجا به بعد را از زبان جناب آقای میرمحمد رضا اقبال بشنوید که فرمانده وقت بوده است؛ بارها امتحانش کرده بودم. نه بخاطر فرار از درس و مشق آمده بود و نه از روی احساسات.!! این را از جواب هایش فهمیدم. جوری حرف می زد که انگار چند تا دیپلم داشت آنهم دیپلم قدیم.!!! وارد پادگان شد. موقع عملیات، اجازه ندادم جلو برود. اگر اسیر می شد بیچاره می شدیم. اگر فیلم «آن بیست و سه نفر» را دیده باشید منظورم را متوجه خواهید شد. به هر ترتیب از او اصرار و از ما انکار! می گفت چرا اجازه نمی دهید؟ گفتم؛ «آخه هنوز زوده! ریش و سبیل نداری.!!» گفت: «مگه به ریشِ؟ اگه به ریشِ بز هم ریش داره! می تونه بره جلو بجنگه؟! حاجی به عقل و درایته! بذار برم جلو به اینا بگم سرباز خمینی کیه و چیکار می کنه؟!» بالاخره با این زبانش ما را راضی کرد. رفت عملیات. اتفاقاً در همان عملیات هم اسیر شد. آقای ملاحسینی عزیز نمی دانم این یادداشت را می بینی یا نه؟ ولی هر جا هستی موفق و پیروز باشی، سرت سلامت.! باشد که اندیشه این جوان جنگ دیده در کالبد همه ما دمیده شود و در رکاب سید علی، مردود نشویم. ✍ علی شاکر / جواد حاجی اکبری 🗓 پائیز ۹۹ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🗓 ☘ چهارشنبه 🔅 ۹ مهر ماه ۱۳۹۹ 🌙 ۱۲ صفر ۱۴۴۲ 🎄 ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ 🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز: 🔸روز جهانی ناشنوایان 🔹روز جهانی دریانوردی 🔸ماجرای حكميت (۳۸ق) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۶) شهر کوفه از زمان حکومت علوی تا اواخر امویان یک
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۷) این افراد عمیقا به خاندان اهل بیت (ع) عشق می ورزیدند و همانها بودند که پس از مرگ معاویه، باب نامه نگاری با امام حسین (ع) را گشودند. (تاریخ الطبری، ج 4، ص 261) شیعیان عادی با وجود علاقه زیاد به اهل بیت (ع)، اما بخاطر زهر چشم والیان اموی ترسیده شده بودند و تا احتمال پیروزی را قطعی نمی دیدند دست به قیام نمی زدند. شاید علت اصلی نامه نگاری آنها و نیز پیوستنشان به نهضت مسلم و قیام مختار نیز به جهت قطعی دیدن پیروزی آنها بوده است، از این رو پس از استشمام بوی شکست نهضت مسلم، از دور او پراکنده شدند. در مقابل اما حزب اموی نیز درصد قابل توجهی از مردم کوفه را تشکیل می داد. در مدت بیست سالی که از حکومت بنی امیه بر کوفه می گذشت، آنها بسیار قوی شده بودند. (مقتل الحسین، علیه السلام، عبدالرزاق موسوی مقرم، چاپ پنجم: [قم]، دارالکتاب الاسلامی، 1399 ق، ص 149; حیاة الامام الحسین، علیه السلام، ج 3، ص 441) همزمان با جدی شدن قیام حسین (ع) اموی های کوفه نیز به یزید نامه نوشتند و به وی هشدار دادند. (الکامل فی التاریخ، عزالدین ابوالحسن علی بن ابی الکرم معروف به ابن اثیر، تحقیق علی شیری، چاپ اول: بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1308 ق، ج 2، ص 535) روان شناسی جامعه کوفه صفات و ویژگیهای مثبت کوفیان الف) شجاعت؛ عنصر شجاعت کوفیان در جنگهای سه گانه حضرت علی (ع) یعنی جمل، صفین (تا قبل از فتنه قرآن بر سر نیزه کردن) و نهروان به یاری آن حضرت آمده و موجبات پیروزی سپاه حضرت را فراهم آورد. این عنصر، پس از فتنه صفین کم کم رنگ باخت! به گونه ای که ترس از سپاه شام در دل آنها جای گرفت. در مقابل شبیخونها و غارتهای شامیان به شهرهای تحت فرمان حضرت علی (ع) در سال 39 هجری، عکس العمل مناسبی از خود نشان ندادند و همین امر موجب گلایه شدید حضرت از آنها شد. خطاب به آنان فرمود؛ «ای اهل کوفه [شما را چه شده است] هرگاه خبر حرکت لشکری از سپاه شام را می شنوید، به خانه های خود پناه می برید و در خانه را به روی خود می بندید، چنانچه سوسمار و کفتار به خانه خود می خزد.» (تاریخ الطبری، ج 4، ص 103) ب) حمیت دینی: این خصلت در سال 30 ق باعث عزل فرماندار شرابخوار و فاسق کوفه یعنی «ولید بن عقبه» گردید، به گونه ای که عثمان خلیفه سوم را مجبور به اجرای حد شرابخواری بر او در مدینه نمودند. (تاریخ الطبری، ج 3، ص 329 و پس از آن) ج) علم: کوفه از نظر علم و هنر کم شهری نبوده، برای خود یال و کوپالی داشته است. مکتب فقهی، حدیثی و نحوی، مجلس نهصد نفری درس امام صادق (ع) در مسجد کوفه، ابداع خط کوفی و مجتهدان بنام از جمله شناسنامه درخشان کوفیان بوده است. 👈 ادامه دارد... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ یا عالم و یا حکیم! ✅ آیا « اِبْنِ مُقْله شیرازی» را می‌شناسید؟! (1) عصر روز پنجشنبه ۲۱ شوال ۲۷۲ق در بیضا فارس متولد شد. ابوعلی محمد بن علی بن حسین (حسن) بن عبدالله شیرازی ملقب به اِبْنِ مُقْله مردی ایرانی است که از هر انگشتش هنر می¬بارد. یک ایرانی از تبار سلمان فارسی که مظلوم است و ناشناخته.! پدرش؛ ابوالعباس علی‌ بن حسین ملقب به مقله، خطی زیبا داشته و قرآنی نوشته كه ابن‌ ندیم آن را دیده است. از اساتید وی می¬توان به «ابوالعباس ثَعْلَبْ» و «ابوبكر ابن دُرید» اشاره کرد. ابن مقله در علوم و فنون مختلف از جمله؛ فن بلاغت، حفظ لغت، علم اِعراب و فنون شعر نیز استاد بوده است. اشعار وی زیبا و ملیح بوده و توقیعات او بی‌مانند و بسیار زیبا شمرده شده است. بیشتر تاریخ‌دانان از ابن‌مقله به‌عنوان اولین مبتکر خوشنویسی اسلامی نام می‌برند و او را اولین کسی ذکر می‌کنند که کتابت را به یک هنر ارتقاء داد. ابن ندیم مرتبه كمال هنر خوشنویسی را مخصوص این دو برادر (ابن مقله و برادرش) دانسته است. ثعالبی نیز ضمن آن كه خط وی را نیكوترین خطوط دنیا و غیرقابل توصیف دانسته به نامه‌ای اشاره كرده كه در كلیسای قسطنطنیه بوده و در جشن‌ها، آن را در حجره ویژه‌ای از حجره‌های عبادت به نمایش می‌گذاشتند و از زیبایی و ملاحت آن در شگفت می‌ماندند. بیشتر كسانی كه شرح حال وی را نوشته‌اند، او را نخستین مخترع و مبتكر رسم‌الخط بدیع و شیوه جدید خط عربی دانسته‌اند. در واقع ابن‌مقله با بررسی و نظام بخشیدن به خطوط مختلف رایج در زمان خود خطوط ششگانه را نظم داد و به آن‌ها هویت واقعی بخشید و برای آن‌ها قواعدی وضع کرد. 👈 ادامه دارد... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🗓 ☘ پنجشنبه 🔅 ۱۰ مهر ماه ۱۳۹۹ 🌙 ۱۳صفر ۱۴۴۲ 🎄 ۱ اکتبر ۲۰۲۰ 🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز: 🔸روز سالمندان 🔹وفات آیةالله سيد ابوالفضل موسوی تبريزی(۱۴۲۴ق) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۷) این افراد عمیقا به خاندان اهل بیت (ع) عشق می ور
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۸) عمر؛ خلیفه دوم، هنگام مشایعت انصار بسمت کوفه، به آنها گفت؛ «شما به سمت مردمی می روید که قرآن در سینه هایشان است و صدای قرآن خواندن آنها مانند همهمه زنبوران عسل به گوش می رسد.» (الطبقات الکبری، محمدبن سعد کاتب الواقدی، تحقیق سخاد، بیروت، دار صادر، 1377 ق، ج 6، ص 7) بعدها با پایتخت قرار دادن این شهر توسط حضرت علی (ع) در سال 36 ق، مهاجرت اصحاب از شهرهای بزرگ اسلامی به کوفه رشد بیشتری یافت، به گونه ای که تعداد اصحاب شرکت کننده در جنگ صفین را 2080 نفر ذکر کرده اند؛ 900 نفر آنان از شرکت کنندگان در بیعت شجره و 78 نفر آنان از شرکت کنندگان در جنگ بدر بودند. درباره رشد آگاهی کوفیان نسبت به بعضی از علوم اسلامی ذکر همین نکته کافی است که؛ اکثریت گروه 12 هزار نفری خوارج از قراء و حافظان قرآن بودند. (مروج الذهب، ج 2، ص 347) به نظر می رسد مجموع صفات سه گانه فوق است که باعث ورود روایاتی از زبان ائمه اطهار (ع) در مدح کوفه گردیده است. روایاتی که در آنها از کوفه با عناوینی همچون «جمجمة الاسلام »، «کنزالایمان »، (گنج ایمان) و «شمشیر و نیزه خدا که آن را هرجا بخواهد قرار می دهد» یاد شده است. (فضل الکوفه و مساجدها، محمد بن جعفر مشهدی حائری، تحقیق محمد سعید طریحی، بیروت، دارالمرتضی، ص 71) صفات و ویژگیهای منفی کوفیان الف) دنیاطلبی؛ در جنگ جمل که احتمال پیروزی حضرت علی (ع) بر سپاه دشمن کم بود، تقریباً ده درصد جمعیت کوفه به آن حضرت پیوستند، یعنی دوازده هزار نفر.! (تاریخ الطبری، ج 3، ص 513) گرچه این تعداد کم از میان افراد با ایمان و شجاع کوفه بودند و توانستند سرنوشت جنگ را تغییر دهند اما در جنگ صفین که حکومت علی (ع) را سامان یافته دیدند و امید فراوانی به پیروزی و کسب غنیمت جنگی داشتند، رغبت بیشتری به شرکت در جنگ نشان دادند، به طوری که تعداد سپاهیان آن حضرت (ع) را در این جنگ بین 65 تا 120 هزار نفر نگاشته اند. (تاریخ التمدن الاسلامی، ج 4، ص 64) پس از حضرت علی (ع) تعداد فراوانی از کوفیان به سپاه امام حسن (ع) پیوستند، اما هنگامی که ضعف آن سپاه را مشاهده نمودند، دسته دسته خود را از آن بیرون کشیدند. این در حالی است که نام امام حسن (ع) به عنوان خلیفه، توسط چهل هزار کوفی، بلافاصله بعد از شهادت حضرت علی (ع) اعلام شد.! معاویه اما توسط چهار نفر سرشناس کوفی، از امام (ع) جاسوسی می کرد. حتی برخی از سران کوفه حاضر شدند به خاطر معاویه، امام حسن (ع) را به قتل برسانند. عده‌ای از اشراف و روسای قبایل کوفه، مخفیانه به معاویه نامه نوشتند و طی آن اطاعت خود را اعلام و او را به حرکت به سمت کوفه تشویق کردند. همچنین اطمینان دادند به محض نزدیک شدن معاویه، به او خواهند پیوست که حضرت (ع) از محتوای نامه‌ها باخبر شد. (کوفه و نقش آن در قرون نخستین، رجبی، محمد حسین رجبی، تهران، دانشگاه امام حسین(ع)، ۱۳۷۸، ص ۲۸۴) 👈 ادامه دارد... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅بسم الله الرحمن الرحیم ✅تبریک تبریک!! در سالروز نام گذاری به سالمندان عزیز عرض تبریک و گرامیداشت به جوانان پرنشاط دیروز، عصا به دستان و ریش سفیدان امروز! عبارتی که بارها به عنوان دعا نثار ما کردند اینست؛ «پیر شی جوون!!» گرچه شاید بارها سَرسری از این دعای پر مغز گذر کردیم؛ اما در این سه کلمه، معانی مثبت و مفیدی به کالبد جان، تزریق می شود. «پیر شی جوون» در نگاه ابتدایی؛ یعنی؛ از جوانی ات خیر ببینی. در این ایام نشاط و شادابی جوانی، بهترین ها را نصیب خویش بگردانی! بجای دنبال دوست و رفیق بودن، سیاحت در فضای غیر حقيقي، کام گرفتن و امتحان کردن کافی شاپ و رستوران های سنتی و مدرن سطح شهر، و مواردی که بوق ممتد دارد و قابل نوشتن نیست؛ بد نیست به دنبال خوشی های بهتر و والاتر رفتن! در جوانی از فکر خود، در جهت آینده ای درخشان استفاده کردن! به دنبال کار و فعالیتی رفتن که هم درآمدزا باشد و هم لذت بخش! در اوایل شنگولی جوانی، خانواده تشکیل بدهد. همسری همدم بگیرد. زیبایی های جوانی را باهم سپری نمایند. در بهار زندگی، در کنار یکدیگر باشند. و در خزان عمر نیز، با مرور خاطرات بهاری، چین و چروک صورتشان باز شود. این دعای پربار که تنها گوشه ای از آن، به زبان قلم در آمد؛ در حق شما به اجابت برسد. خصوصا جوانانی که هنوز وارد عرصه زندگی شیرین دونفری نشده اند. در پایان، از جوانان انقلابی دیروز، که جوانی خویش را صرف جوانی کردنِ جوانان امروز کردند، کمال تشکر داریم. روزتان گرامی باد. ✍علی شاکر اردکانی 🗓روز سالمند، پاییز ۹۹ ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🗓 ☘ جمعه 🔅 ۱۱ مهر ماه ۱۳۹۹ 🌙 ۱۴ صفر ۱۴۴۲ 🎄 ۲ اکتبر ۲۰۲۰ 🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز: 🔸شهادت محمد بن ابى بكر(۳۸ق) 🔹خلع ابراهيم بن وليد از خلافت(۱۲۷ق) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۸) عمر؛ خلیفه دوم، هنگام مشایعت انصار بسمت کوفه، ب
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۹) در پایان، سفرای معاویه نزد فرزند ارشد علی (ع) آمدند و امضای صلحنامه را گرفتند. برخی از امام نشناسان کوفی که بی بصیرتی از سر و رویشان می بارید به محضر مبارک فرزند برومند علی (ع) جسارت کردند. هجوم آوردند و خیمه و آنچه را در آن بود به غارت بردند. (تاریخ یعقوبی، یعقوبی، ترجمه محمد ابراهیم آیتی، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۶۲، ص۱۴۲) معاویه با خیالی راحت بر منبر کوفه، صلحنامه را کاغذی بیش خطاب نکرد و در دَم! امضایش را پس گرفت. کوفیانِ معاویه شناس! که تا دیروز بر سر کوچکترین چیز با خاندان اهل بیت (ع) بحث و مجادله می کردند، سکوت اختیار کردند! گویا زبانی در دهان ندارند. لام تا کام حرف نزدند.! کوفی جماعت می دانست که آزادی بیان فقط و فقط در زمان حکومت علوی ارج و قرب دارد. معاویه، منتقدین را بیسواد می دانست و سریع سرشان را زیر آب می کرد.!! کار بجایی رسید که در عراق، شام و دیگر مناطق، تا زمان خلافت عمر بن عبدالعزیز، مردم علی (ع) را سب و لعن می کردند. (کوفه و نقش آن در قرون نخستین، رجبی، محمد حسین رجبی، تهران، دانشگاه امام حسین(ع)، ۱۳۷۸، ص ۲۹۲) بعد از معاویه و در زمان یزید بی بند و بار، سلیمان بن صرد، مسیب بن نجبه، رفاعة بن شداد، حبیب بن مظاهر، عبدالله بن وائل و جمع دیگری از شیعیان، 12 هزار نامه یا بعبارتی طومارهای هزار امضائی را برای دعوت حسین (ع) فرستادند. ادامه ماجرا را هم دیده اید و هم شنیده اید. تعداد فراوان بیعت کنندگان با مسلم که رقم آنها را بین 12 تا 40 هزار نفر نوشته اند، (حیاة الامام الحسین، علیه السلام، ج3، ص 327) طبق همین اصل توجیه می شود. در آن هنگام از سویی به علت مرگ معاویه و جوانی و خامی یزید، حکومت مرکزی شام را در ضعف می دیدند و از سوی دیگر به علت ضعف فرماندار کوفه یعنی «نعمان بن بشیر» او را قادر به مقابله با یک قیام جدی نمی دانستند. با سیاست ابن زیاد معادلات پیش بینی شده عوض شد. او کوفیان را از جلال و شوکت سپاه شام ترساند. با این حربه، قیمت ها بالا رفت و کالاهای اساسی کمیاب شد. کوفی جماعت از ترس، انبارها را پر کردند. دلالان حکومتی تا توانستند بر مردم فشار آوردند. بالاخره فشارها و تحریم های داخلی کار خود را کرد و مردم را متفرق نمود. ب) نظام ناپذیری؛ معاویه هنگام شمردن برتری های خود بر حضرت علی (ع) می گوید؛ «من در میان مطیعترین لشکریان بودم، درحالیکه او (حضرت علی(ع)) در میان نافرمانترین سپاه به سر می برد. (العقد الفرید، احمدبن محمد بن عبدربه اندلسی، تحقیق عبدالمجید الترحینی، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1317 ق، ج 5، ص 115) نظام ناپذیری کوفیان باعث شده بود تا همیشه بین مردم و والیان اختلاف وجود داشته باشد. این مسأله ناشی از عدم وجود فرهنگ شهرنشینی بین اکثر مهاجرین به این شهر بوده است. چنین جامعه ای امیر عادل و آزاداندیش را برنمی تابد. در این جامعه از اینگونه والیان سوءاستفاده می کنند و در مقابل آنها به معارضه برمی خیزند. تجربه ثابت کرده است؛ برای این نوع مردم دو نوع حکومت جواب می دهد؛ عدم ارتباط مستقیم با مردم یا دیکتاتوری! امیر مناسب این جامعه افرادی همانند «زیاد بن ابیه»، «عبیدالله بن زیاد» و «حجاج بن یوسف ثقفی » می باشند که با خشونت و ظلم آنها را وادار به اطاعت از حکومت نمایند. 👈 ادامه دارد... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ یا عالم و یا حکیم! ✅ آیا « اِبْنِ مُقْله شیرازی» را می‌شناسید؟! (1) عصر روز پنجشنبه ۲۱ شوال ۲۷۲ق
✅ یا عالم و یا حکیم! ✅ آیا «ابن مقله شیرازی» را می‌شناسید؟! (۲) او خط نسخ را در سال 310 ق در زمان المقتدر عباسی و وزارت ابن فرات اختراع و وضع كرد كه به مناسبت سهولت در تحریر، ناسخ خطوط دیگر شد و از همین‌رو "نسخ" نام گرفت و از همان زمان در ممالك اسلامی شایع و رایج گردید. ابن مقله هر یك از این خطوط را برای نوشتن مطلبی مخصوص تعیین كرد و الف را مقیاس اساسی حروف قرار داد. ابن‌مقله، خط محقق را از خط کوفی و نسخ قدیمی بیرون کشید و آن را قاعده‌مند کرد. سپس خط ریحان را ایجاد کرد. بعد از آن خط ثلث را از خط ریحان اخذ کرده و قاعده‌مند ساخت. بعد از آن‌ها به شکل‌دادن و منزه کردن خط نسخ پرداخت. ابن‌مقله قرآنی به خط نسخ نوشت و خطوط محقق و ریحانی و کوفی را در سر سوره‌ها قرار داد و هنگامی که خواست کتابت قرآن با سایر خطوط فرق داشته باشد خط توقیع را ابداع کرد. ابن مقله ۱۲ قاعده برای زیبایی خط تعیین کرد که به اصول دوازده‌گانه خوشنویسی معروفند. اینک و پس از گذشت بیش از ۱۰۰۰ سال نیز اعتبار خود را حفظ کرده‌اند. این قواعد عبارتند از: ترکیب، کرسی، نسبت، ضعف، قوت، سطح، دور، صعود مجاز، نزول مجاز، اصول، صفا و شأن. اختراع نوعی خط به نام "خط منسوب" كه بعدها به‌دست ابن بوّاب تكمیل شد نیز به او یا برادرش ابوعبدالله حسن منسوب است. پس از ابن‌مقله افرادی چون «محمد بن سمسانی» و «محمد بن اسعد» شیوه او را فرا گرفتند و یک سده بعد، «ابوالحسن علی بن هلال» معروف به «ابن بواب» این شیوه را از آن دو آموخت و تکمیل کرد و تمامی خطوطی که ابن‌مقله پدیدآورده بود را کامل کرد. (ابن مقله، دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، ج۴) آثار برجای مانده از ابن مقله عبارتند از: «رساله فی علم‌الخط ‌‌و القلم» (موجود در دارالكتب)، «رساله فی میزان ‌الخط» (موجود در كتابخانه عطارین تونس) و مرقّعی از خطاطان مختلف كه در كتابخانه سلطنتی (سابق) در تهران موجود است. همچنین از وی چند نامه برجای مانده كه در مآخذ از آنها یاد شده است. (دائره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی، مدخل "ابن مقله" از علی رفیعی (دابا)؛ تلخیص نوری السادات شاهنگیان) 👈 ادامه دارد... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🗓 ☘ شنبه 🔅 ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۹ 🌙 ۱۵ صفر ۱۴۴۲ 🎄 ۳ اکتبر ۲۰۲۰ 🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز: 🔸هجرت حضرت امام (ره) از عراق به كويت(۱۳۵۷ش) 🔹ابتداى بيمارى پيامبر صلى الله عليه و آله(۱۱ق) 🔸جنگ يزيد بن مهلب با سپاهيان يزيد بن عبدالملك(۱۰۲ق) 🔹خلافت مروان حمار آخرين خليفه اموى (۱۲۷ق) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۹) در پایان، سفرای معاویه نزد فرزند ارشد علی (ع) آ
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۱۰) ج) اجتهادات نابجا؛ نمونه بارز این نوع اجتهاد را در جنگ صفین می بینیم. اجتهاداتی که تفکر خوارج را تولید کرد. در جریان صلح امام حسن (ع) نیز شاهد اظهار نظرهای شخصی و نابجا هستیم. د) احساساتی بودن؛ این خصلت از برآیند رفتاری کوفیان بدست می آید. هرجا منبر غرا بود تحریک می شدند و پشت سر سخنران راه می افتادند. اگر سخنران علی (ع) و اولاد او بودند به نفع آنها کار می کردند و اگر دیگران بودند آنها را حمایت می کردند. شوخی نیست؛ در مدت 10 سال، رفتارهای ضد و نقیضی از جانب کوفیان صادر شد.!! از تنها گذاشتن علی (ع) تا شهادت حسین (ع) و شرکت در قیام توابین و مختار!!! کوفیان حتی به پاس جبران کم فهمی خود، مسجد حنانه که مدفن قسمت کوچکی از پوست سرِ حسین (ع) شده بود را احیاء نمودند.!! ه) غدر و فریبکاری؛ این خصیصه، معلول دنیاطلبی و احساساتی بودن آنان است. علی (ع) خطاب به کوفیان می فرماید؛ «شما در هنگام آرامش مانند شیر هستید و در هنگام جنگ شبیه روباه.» (مهرة خطب الوب، ج 1، ص 420 و پس از آن) یا در جای دیگری می فرماید؛ «خدایا هرچه برای آنان خیرخواهی کردم، جواب مرا با فریب دادند و هرگاه آنان را امین شمردم، به من خیانت کردند.» (مختصر کتاب البلدان، ص 171) جناب مسلم نیز در آخرین لحظات زندگی خود فرمود؛ «خدایا تو خود میان ما و گروهی که ما را فریب دادند و تکذیب نمودند و آنگاه ما را خوار کرده و کشتند، حکم فرما.» (مروج الذهب، ج 3، ص 69) حسین (ع) نیز در آخرین ساعات حیات خود فرمود؛ « اللهم ان اهل العراق غرونی و خدعونی» (موسوعة کلمات الامام الحسین، علیه السلام، ص 500- مجله موعود، 1380ش، شماره 25) با شکل گیری بغداد توسط منصور عباسی، کوفه از نگاه ها افتاد. (ایزدی، «جغرافیای تاریخی کوفه»، ص۸۲) کوفه در روایات از مهمترین افتخارات کوفه، نظر اهل بیت عصمت (ع) در مورد این شهر است. در مجموع، روایات وارده را می توان در یکی از موارد زیر جا داد؛ 1- روایاتی که کوفه را قبة الاسلام معرفی می‌کند. از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: «نوح (ع) در وسط مسجد کوفه قبه ای بر پا نمود و اهل و عیال خود و مؤمنین را داخل آن کرد تا اینکه شهرها را بنا کرد و فرزندان خود را در شهرها ساکن نمود و علت اینکه کوفه را قبة الاسلام نامیدند همین قبه بود.» (إثبات الوصیة، مسعودی، علی بن حسین مسعودی، ترجمه نجفی، تهران اسلامیه، ۱۳۶۲. ص۴۱) 2- روایاتی که در مورد فضیلت مساجد کوفه مخصوصا مسجد کوفه صادر شده است. 👈 ادامه دارد... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
آقای روحانی ممنون!! تا به امروز هیچکس نتوانسته بود طعم «زندگی در لحظه» را به ما بچشاند.! ابراز احساسات مردمی نوش جانت! شاید طعم این دو؛ زندگی در لحظه و ابراز احساسات مردمی، یکی باشد.! ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ یا عالم و یا حکیم! ✅ آیا «ابن مقله شیرازی» را می‌شناسید؟! (۲) او خط نسخ را در سال 310 ق در زمان
✅ یا عالم و یا حکیم! ✅ آیا «ابن مقله شیرازی» را می‌شناسید؟! (۳) هنرمند که باشی همیشه شکار می¬شوی.! اگر کاردان هم باشی که دیگر هیچ، طعمه آماده¬ای می¬شوی که همه بدنبالت راه خواهند افتاد.! ابن مقله اینگونه بود؛ هم هنرمند و هم کاردان اما ظاهراً زبان تندی داشته است چنانکه در ادامه اشاره خواهد شد. وی در شانزده سالگی به دستگاه «ابوعبدالله محمد بن داوود بن جرّاح» راه یافت و به دبیری پرداخت. هشت ماه بعد از ابن جراح جدا شد. ظاهراً نخستین سمت دیوانی او گردآوری مالیات اراضی فارس بوده است. پس از چندی در دستگاه «ابوالحسن علی‌ بن محمد بن فُرات» سمت دبیری می¬یابد. ابن فرات در حق وی بسیار نیكی می¬کند و افزون بر شغل دبیری مسئولیت‌های دیگری بر عهده او می¬گذارد. ابن مقله در نخستین دوره وزارت ابن فرات (296-299 ق) سمت دبیری و ریاست دیوان خاتم را بر عهده داشته است. در دوره دوم وزارت او (304-306 ق)، جزو خواص دستگاه وی و عهده‌دار دبیری سیده، مادر المقتدر می¬شود. گفته شده که این خوشنویس نامی، سودای وزارت در سر داشته است چون در این دوره با مخالفان ابن فرات همدست می¬شود. پس از بركناری ابن فرات توسط «علی‌ بن عیسی؛ رئیس وقت دیوان‌ها»، به نظارت امور مالی ناحیه سواد انتخاب می¬گردد. اما از بخت بد ابن مقله! برای سومین بار در سال 311 ق، ابن فرات به وزارت المقتدر می¬رسد. او نیز ابن مقله را دستگیر و به‌ همراه همدستانش، نخست به بصره سپس به اهواز و بعد به شیراز تبعید می¬کند. ابن مقله سرانجام در 312 ق به شیراز رسید. ابن فرات به حاكم شیراز دستور قتل او را داده بود اما وی جان سالم به ‌در برد. در عین حال؛ اموال وی مصادره شد. در 314 ق، علی‌ بن عیسی، وزیر دربار عباسیان شد و ابن مقله بار دیگر قدرت یافت، اما شغل رسمی پیدا نكرد. وی با روابط پنهانی، خود را به المقتدر عباسی نزدیک کرد. ظاهراً همین امر باعث شد تا پس از بركناری علی‌ بن عیسی در 316 ق به توصیه نصر حاجب، به رؤیای وزارتش برسد. 👈 ادامه دارد... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🗓 ☘ یکشنبه 🔅 ۱۳ مهر ماه ۱۳۹۹ 🌙 ۱۶ صفر ۱۴۴۲ 🎄 ۴ اکتبر ۲۰۲۰ 🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز: 🔸هجرت امام خمينى(ره) از نجف به پاريس(۱۳۵۴ش) 🔹روز نيروی انتظامی 🔸انتقال امام (ره) از تركيه به عراق(۱۳۴۴ش) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۱۰) ج) اجتهادات نابجا؛ نمونه بارز این نوع اجتهاد ر
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۱۱) 3- روایاتی که در مورد برتری سکونت در کوفه نسبت به مکه و مدینه وارد شده است. شخصی نزد امام صادق (ع) آمد و گفت؛ «می‌خواهم در مکه یا مدینه مقیم شوم.» امام صادق (ع)، وی را از اقامت در مدینه و مکه منع کرد و فرمود: «بر تو باد عراق، در کوفه سکونت کن که برکت در دوازده میلی آن می‌باشد. (یعنی؛ از هر چهار طرف) (کامل الزیارات، ابن قولویه، جعفر بن محمد ابن قولویه، تهران، پیام حق، ۱۳۷۷، النص، ص۱۸۶) امام حسن عسکری (ع) فرمود: «جای پایی در کوفه برای من، از خانه‌ای در مدینه محبوب‌تر است.» (بحار الانوار، مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بیروت،‌ دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳. ج ۱۰۰، ص۳۸۵) امام صادق (ع) فرمود: «خداوند از میان همه شهرها، کوفه، قم و تفلیس را برگزید.» (بحار الانوار، مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بیروت،‌ دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳. ج ۶۰، ص۲۱۴) امام صادق (ع) می‌فرماید: «هر کس در کوفه خانه‌ای داشته باشد، حتماً آن را نگه بدارد.» (بحار الانوار، مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بیروت،‌ دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳. ج ۱۰۰، ص۳۸۵) امام صادق (ع) در ضمن حدیثی فرمود: «خداوند با کوفه بر دیگر شهرها احتجاج نمود، و با مؤ‌منان از اهل آن بر دیگران.» 4- روایاتی که در مورد رفع بلا از کوفه صادر شده است. امام رضا (ع) به نقل از امیر مؤ‌منان (ع) در مورد دفع بلاها از کوفه فرمود: «بلا از کوفه دفع می‌شود، آن گونه که از خیمه‌های پیامبر (ص) دفع می‌گردد.» امام صادق (ع) می‌فرماید: «زمانی که بلایا همگانی شود امنیت در کوفه و نواحی کوفه است.» 5- روایاتی که می‌گوید؛ ستمگر با نیت سوء به کوفه داخل نمی‌شود مگر اینکه خداوند از او انتقام می‌گیرد و کوفه را حرم حضرت علی (ع) معرفی می‌کند. امام صادق (ع) خطاب به اهل ری فرمود: «برای خدا حرمی است و آن مکه است، برای پیامبر خدا حرمی است و آن مدینه است، برای امیرمؤ‌منان حرمی است و آن کوفه است و برای ما حرمی است و آن قم می‌باشد.» امام صادق (ع) از قول حضرت علی (ع) نقل می‌کند: «مکه حرم خدا، مدینه حرم رسول خدا و کوفه حرم من است، هیچ ستمگری در صدد ایجاد حادثه در آن بر نمی‌آید، جز این که خداوند ریشه‌ اش را می کند.» (اصول کافی، کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، قم، دارالحدیث، ۱۴۲۹. ج۴، ص۵۶۳) 6- روایاتی که می‌گوید؛ گِل شیعیان از کوفه است و کوفه اقامتگاه شیعیان است. امام باقر (ع) به نقل از پیامبر (ص) فرمود: «خاک امت من از مدینه و خاک شیعیان ما از کوفه است.» (الهدایة الکبری، خصیبی، حسین بن حمدان، بیروت، بلاغ، ۱۴۱۹، ص۴۲۷) امام علی (ع) می‌فرمایند: «این جا شهر ما، جایگاه ما و اقامتگاه شیعیان ماست.» 👈 ادامه دارد... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ یا عالم و یا حکیم! ✅ آیا «ابن مقله شیرازی» را می‌شناسید؟! (۳) هنرمند که باشی همیشه شکار می¬شوی.!
✅ یا عالم و یا حکیم! ✅ آیا «ابن مقله شیرازی» را می‌شناسید؟! (۴) نخستین دوره وزارت وی، دو سال‌ و چهار ماه به طول انجامید. در سال 318 ق بخاطر سخن‌چینی و تهمت حسودان از وزارت بركنار شد. او از بغداد به زادگاهش فارس برگشت و تا سال ۳۲۰ ق در آنجا ماند. پس از شورش مردم بغداد علیه «المقتدر» و بخلافت رسیدن «القاهر بالله» دوباره به وزارت رسید. چندی بعد دوباره بخاطر تهمت‌های اطرافیان، از وزارت عزل شد. (ابوعلی مسکویه، ج1، ص 243) پس از چندی دوباره مردم شورش کردند و القاهر را در حالیکه میل به چشمانش کشیدند، عزل کردند.! پس از وی پسرش؛ «الراضی بالله» به خلافت رسید و ابن مقله بار دگر بوسیله او به صدارت رسید ولی برای بار سوم بخاطر سخت گرفتن بر مخالفانش و توطئه ایشان، از صدارت خلع شد. این دفعه او را شکنجه و آزار دادند و چون بیم آن می‌رفت كه با نوشته‌هایش موجب آشوب شود دست راست وی را بریدند.! (ابوعلی مسکویه، ج1، ص335) الراضی از این کار پشیمان شد و دستور داد به مداوای او بپردازند اما مداوا سودی نبخشید. این مرد ایرانی! ناامید نشد و نوشتن با دست چپ را تمرین کرد.! او حتی قلم را به آرنج دست راست می‌بست و می‌نوشت.!! اما زبان تیز ابن مقله باعث شد تا بدخواهان، زبانش را هم ببرند.! به این ترتیب زندگی پرتلاطم او در سال 328 ق پایان یافت و در بغداد به خاك سپرده شد. اطلاعات دقیق¬تری از جناب ابن مقله در دسترس نیست. اینکه نظرش در مورد اهل بیت (ع) چه بوده نیز در هاله¬ای از ابهام است اما از آنجا که وزیر عباسیان بوده و برای رسیدن به این مقام، بال بال می¬زده می¬توان حدسیاتی را بیان کرد. به هر حال او یک ایرانی باهوش و زیرک بوده که توانسته است هنر ایرانی خود را فراگیر کند. باشد که ما نیز بتوانیم در پناه سایه پر مِهر ائمه هدی (ع) هنر ایرانی را به اقصی نقاط دنیا صادر کنیم. البته به شرطی که در داخل، آن هنر را برجسته کنیم. ✍ جواد حاجی اکبری 🗓 پائیز ۹۹ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🗓 ☘ دوشنبه 🔅 ۱۰ مهر ماه ۱۳۹۹ 🌙 ۱۷ صفر ۱۴۴۲ 🎄 ۵ اکتبر ۲۰۲۰ 🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز: 🔸وفات آیةالله «ملا محمد تقی استرآبادی»(۱۲۳۴ش) 🔹اولين جلسه مجلس شورای ملی مشروطه(۱۲۸۵ش) 🔸وفات آیةالله «سيد محمد فيروز آبادی يزدی»(۱۳۰۵ش) 🔹آغاز هفتمین دوره مجلس شورا ملی(۱۳۰۷ش) 🔸قطع روابط سیاسی ایران و انگلیس(۱۳۳۱ش) 🔹تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی(۱۳۴۱ش) 🔸افتتاح آخرين دوره مجلس سنا و شورای ملی(۱۳۵۷ش) 🔹تأسيس ستاد پشتيبانی و امداد جنگ(۱۳۵۹ش) 🔸وفات آیةالله «حسین تقوی اشتهاردی»(۱۳۷۹ش) 🔹وفات آیةالله «حسنعلی مروارید»(۱۳۸۳ش) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۱۱) 3- روایاتی که در مورد برتری سکونت در کوفه نس
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۱۲) 7- روایاتی که کوفه را باغی از باغ‌های بهشت معرفی می‌کند. امام صادق (ع) فرمود: «کوفه باغی از باغهای بهشت است.» (بحار الانوار، مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بیروت،‌ دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳. ج ۱۰۰، ص۴۰۵) 8- روایاتی که می‌گوید؛ ما کوفه را دوست داریم و کوفه ما را دوست دارد. امام صادق (ع) می‌فرمایند: «خاک کوفه ما را دوست دارد و ما نیز آن را دوست می‌داریم.» (بحار الانوار، مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بیروت،‌ دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳. ج ۶۰، ص۲۱۰) 9- کوفه پایتخت دولت مهدی موعود نیز خواهد شد و تمام مردم دنیا به این شهر روی خواهند نمود. «هنگامی که شکافی در فرات پدید آید و آب فرات به کوچه‌های کوفه برسد، شیعیان آماده ظهور باشند.» (الصراط المستقیم، عاملی، علی بن یونس، ج ۲، ص۲۵۸) «ای جابر، چگونه ممکن است ـ امر ظهور ـ واقع شود، در حالی که کشت و کشتار فراوان در میان حیره و کوفه رخ نداده است.» (الارشاد، مفید، ج ۲، ص۳۷۴) «سپاه سفیانی وارد کوفه می‌شوند و احدی باقی نمی ماند مگر اینکه به قتل می‌رسد.» (بحار الانوار، مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بیروت،‌ دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳. ج ۵۳، ص۲۱۹) «سفیانی و همراهانش خروج کرده، هدفی جز کشتن آل محمد و شیعیان آنها را در سر نمی‌پرورانند. پس لشکری را به سوی کوفه می‌فرستد، پس گروهی از شیعیان اهل بیت (ع) را به قتل می‌رسانند و به ‌دار می‌آویزند.» (بحار الانوار، مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بیروت،‌ دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳. ج ۵۳، ص۲۲۲) از امام صادق (ع) پرسیدند: محل اقامت حضرت مهدی (ع) و محل اجتماع مؤمنان در هنگام ظهور کجا خواهد بود؟ فرمودند: «مرکز حکومتش کوفه، مرکز قضاوت و دادرسی‌اش مسجد کوفه، ستاد بیت المال و محل تقسیم غنایم مسلمانان مسجد سهله، محلّ مناجات و خلوتش تپه‌های سپید غریین (نجف اشرف) می‌باشد.» (بحار الانوار، مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بیروت،‌ دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳. ج ۵۳، ص۱۱) امام باقر (ع) فرمودند: «در حالی که سه پرچم در کوفه به شدت درگیر است، او وارد کوفه می‌شود. پس کوفه برای او مسخّر می‌شود. او وارد کوفه شده، بر فراز منبرش قرار گرفته، به ایراد خطبه می‌پردازد مردم آن قدر اشک شوق می‌ریزند که متوجه سخنان او نمی‌شوند.» (الارشاد، مفید، ج ۲، ص۳۸۰) امیرمؤمنان (ع) در ضمن یک حدیث طولانی می‌فرماید: «آنگاه به سوی کوفه روی می‌آورد و اقامتگاهش را در آنجا قرار می‌دهد.» (تفسیر عیاشی، عیاشی، ج ۱، ص۱۶۵) در برخی روایات حتی به وسعت کوفه در زمان مهدی موعود (ع) (۵۴ میل؛ چیزی در حدود ۱۱۰ کیلومتر) اشاره شده است. (بحار الانوار، مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بیروت،‌ دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳. ج ۵۳، ص۱۲) از روایات رجعت نیز استفاده می‌شود که پایتخت دولت کریمه خاندان وحی در دوران رجعت، شهر کوفه خواهد بود، مُفَضَّل در ضمن یک حدیث بسیار طولانی از امام صادق (ع) در زمینه رجعت امام حسین (ع) نقل می‌کند که فرمود: «امام حسین (ع) با این علم‌ها و لشکرها حرکت نموده، وارد کوفه می‌شود. آن روز بیشتر مردمان در آنجا گرد آمده‌اند، پس کوفه را سور دفاعی و مرکز فرماندهی خود قرار می‌دهد.» (مختصرالبصائر، حلی، شیخ حسن به سلیمان، ص۱۸۹) در حدیث دیگری از رجعت‌های مختلف امیر مؤمنان (ع) و دیدارش با اصحاب صفین در همان محل بهمراه یکصد هزار نفر از اصحاب، که سی هزار نفرشان از کوفه می‌باشند، سخن رفته است. پایتخت امیر مؤمنان (ع) نیز در دوران رجعت، نجف اشرف خواهد بود. (مختصرالبصائر، حلی، شیخ حسن به سلیمان، ص۱۹۰) 👈 ادامه دارد... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
♨️ اعلام ۹۹ 🔜 به زودی در کانال با ما همراه باشید 👇👇 ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدایی که زیباست ✅ فلکه‌ای با گیاه گز برای کاری به شهرداری رفتم، عکسی توجه من را به خودش جلب کرد! فکر نمی‌کردم این عکسِ یک منطقه‌ای از شهرِ من باشد. (بگذارید خودمونی براتون بگم) خب، حالا چه عکسی دیدی؟ عکس هواییِ فلکه خاتمی (ره) با خیابان‌های منتهی به آن را دیدم. خیلی «مَلَس» بود! در این عکس، نمای حوض آب، فضای سرسبز آن، زیرگذر سردار سلیمانی... خیلی جالب افتاده بود. من به خالق این اثر، آفرین و به بچه‌های شهرداری دست‌مریزاد میگم. وقتی از شهرداری بیرون آمدم، نگاهم را تیز کردم! دیدم در این شهر فلکه‌های کوچک و بزرگ، با طرح‌ها و فضاهای دل‌نشین و قشنگ، کم نداریم؛ که می‌تواند برای هر رهگذری جالب باشد...  ای‌کاش، یک عکس هوایی از فلکه مسکن مهر هم گرفته می‌شد. _  باز چی شده؟ تو و مدادت، به دنبال چی می‌گردین؟ _ حال داری یه سر بریم فلکه مسکن مهر را ببینیم؟ کنار امام حسن عسکری (ع)! - مسکن مهر! نه بابا، کی حوصله دارِ این‌همه راه را بیاد! خودت بگو چی شده؟ - باشِ، تو تا حالا فلکه‌ای را دیدی که به‌جای گل و شمشاد و درختان جورواجور، کاشته باشند؟ - درختچه گز؟! - بله. - درختچه گز که یک پوشش گیاهی دشت و کویر و شوره‌زارِ. - آفرین، حرف منم همینِ. - واقعاً؟ - باور نداری، میتونی با خانواده یک سفر علمی به مسکن مهر بیایی  و ببینید. فلکه‌ای با گیاه گز! - باشِ، برای دیدن هم که شده، میام می‌بینم. - خبرداری، اینجا نزدیک 2000 نفر دارند زندگی می‌کنند و باید از کنار این فلکه عبور کنند! به نظر تو حس مردم اینجا، به این فلکه چیه؟ - چرا داری این حرفا رو به من می‌زنی، به شهردار بگو! - آ شیخ حسین حیدریان با خود شهردار صحبت کرده بود، ولی فایده نداشت. حالا هم که باز شهردارعوض‌شده!                                                                                                                                                                                                                                                         دوباره بازی از نو... ... سلام، ببخشید شهردار هستند؟ ✍️ محمد اعرابی اردکانی 🗓 پاییز ۹۹ ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🗓 ☘ سه‌شنبه 🔅 ۱۵ مهر ماه ۱۳۹۹ 🌙 ۱۸ صفر ۱۴۴۲ 🎄 ۶ اکتبر ۲۰۲۰ 🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز: 🔸امضاءمتمّم قانون اساسی توسط شاه قاجار(۱۲۸۶ش) 🔹تعيين رنگ پرچم كشور ايران(۱۲۸۶ش) 🔸اقدام برای دستگیری «نایب حسین کاشی»(۱۲۸۹ش) 🔹كناره‏گيری «رضاخان» از وزارت جنگ(۱۳۰۱ش) 🔸ولادت «سهراب سپهری»(۱۳۰۷ش) 🔹طرح ايران برای امنيت منطقه(۱۳۶۵ش) 🔸وفات آیةالله «حسين محمدی لائينی»(۱۳۷۲ش) 🔹وفات آیةالله «مجتبی حاج آخوند»(۱۳۸۰ش) 🔸تصویب fatf از سوی برخی از نمایندگان!!!!!(۱۳۹۷ش) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۱۲) 7- روایاتی که کوفه را باغی از باغ‌های بهشت م
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۱۳) حاکمان کوفه (از بدو تاسیس تا قیام مختار) 1- سعد بن ابی وقاص: در ابتدای تأسیس کوفه، عمر بن خطاب وی را به حکومت این شهر منصوب کرد؛ عثمان نیز مدتی او را در این سمت منصوب و سپس او را عزل کرد؛ 2- مغیرة بن شعبه: عمر بن خطاب او را منصوب و عثمان او را عزل کرد، چون معاویه عهده‌دار خلافت شد، مغیرة را به حکومت کوفه گمارد و او پیوسته در کوفه بود تا این که در سال ۵۰ ق در گذشت؛ 3- عمار بن یاسر: عمر او را به زمامداری کوفه گمارد؛ 4- ولید بن عقبه: عثمان در سال ۲۵ ق، او را به حکومت گمارد؛ 5- سعید بن العاص: عثمان بعد از بر کنار کردن ولید بن عقبه او را به حکومت کوفه منصوب کرد و مردم کوفه در سال ۳۴ ق او را بیرون کردند و خواستند ابو موسی اشعری حاکم کوفه شود، لذا نامه‌ای به عثمان نوشتند. او نیز ابو موسی اشعری را منصوب کرد؛ 6- عقبه بن عمرو: حضرت علی (ع) وی را جانشین خود در کوفه قرار داد و هنگامی که به جنگ صفین رفت او را عزل کرد؛ 7- ابو موسی اشعری: در سال ۱۷ ق عمر، او را به حکومت بصره گمارد و چون عثمان به زمامداری رسید، وی را در این مقام ابقا و سپس عزل کرد. ابو موسی به کوفه رفت. مردم کوفه پس از اینکه سعید بن عاص را اخراج کردند، از عثمان خواستند تا ابو موسی را به زمامداری کوفه بگمارد، عثمان نیز او را به حکومت کوفه منصوب کرد. ابو موسی تا زمان کشته شدن عثمان در کوفه باقی ماند، چون حضرت علی (ع) به خلافت رسید، او را در این منصب ابقا فرمود و پس از مدتی جنگ جمل پیش امد و حضرت علی (ع) شخصی را نزد مردم کوفه فرستاد تا از آن‌ها بخواهد ایشان را در جنگ جمل یاری کنند. ولی ابو موسی از آنها خواست تا از جنگ خوداری کنند لذا حضرت علی (ع) او را از کار بر کنار کرد. 8- عمارة بن شهاب: در سال ۳۶ ق کارگزار حضرت علی (ع) در کوفه بود؛ 9- زیاد ابن ابیه: معاویه او را به حکومت بصره و کوفه گمارد و تازمان مرگ در سال ۵۳ ق عهده‌دار حکومت آنجا بود؛ 10- ضحاک بن قیس: در سال ۵۳ ق معاویه پس از مرگ زیاد بن ابیه، او را منصوب کرد. او نیز رفت و مردم را به بیعت با عبدالله بن زبیر دعوت کرد و با مروان بن حکم جنگید و در سال ۶۵ (ه‌.ق) در مرج راهط کشته شد؛ 11- عبد الله بن خالد: معاویه او را به زمامداری کوفه گمارد؛ 12- سعد بن زید: او از قبیله خزاعه بود. معاویه، او را منصوب کرد؛ 13- عبد الرحمن بن عبدالله: وی فرزند ام حکم، خواهر معاویه بن ابی سفیان بود. دایی‌ اش معاویه در سال ۵۷ ق او را به حکومت کوفه منصوب کرد. او اخلاق پسندیده ‌ای نداشت لذا مردم کوفه او را بیرون کردند. 14- نعمان بن بشیر: وی آخرین کسی به شمار می‌رود که از سوی معاویه بن ابی سفیان، عهده‌دار زمامداری کوفه شد. وی در سال ۶۵ ق به قتل رسید؛ 👈 ادامه دارد... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc