مداد من
✅ بسم الله الرحمن الرحیم ✅ یک آقا زاده قلابی!! (۶) در واقعه کربلا: پس از قتل مسلم و هانی، فرمان قت
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
✅ یک آقا زاده قلابی!! (۷)
جنگ آغاز شد. امام و یارانش به شهادت رسیدند. تصاویر آرشیوی از جنگ گویای خوی وحشی¬گری لشکر ابن زیاد می¬باشد. با پایان یافتن جنگ، عمر بن سعد خانوادۀ سیدالشهداء را به نزد عبیدالله برد. (کوفی، ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۲۰، تحقیق علی شیری، بیروت، دارالاضواء، ۱۴۱۴ه. ق، چاپ اول - طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۴۵۵) ورود اهل بیت پیامبر (ص) در حال اسارت به کوفه، وقایعی آفرید که بصورت جزئی در منابع ثبت شده است. از جمله این وقایع، مواجهه و مجادله ابن زیاد با حضرت زینب (ع) و پاسخهای او به ابن زیاد است که به نقل منابع، بر شنوندگان و حاضران در مجلس، تأثیر فراوانی نهاد. پس از ورود اسیران کربلا به کاخ حکومتی، حضرت زینب(س) با جامههای کهنه و بدون آنکه به عبیدالله و مجلس او اعتنا کند، در گوشهای نشست. عبیدالله سه بار از او پرسید: «کیستی؟» ولی جوابی نشنید.
سرانجام یکی از کسانی که در مجلس بود، گفت: «زینب، دختر علی ابن ابی طالب است.» ابن زیاد گویا از بیاعتنایی زینب به خشم آمده بود. به طعنه گفت: «سپاس خدا را که شما را رسوا نمود و دروغگویتان را آشکار ساخت.»
حضرت زینب جواب داد: «سپاس خدا را که ما را با پیامبرش گرامی داشت و از آلودگی و پلیدی، پاک ساخت. آن که گناهکار است، رسوا میگردد و آن که بدکار است دروغ میگوید و او ما نیستیم.»
ابن زیاد گفت: «دیدی عاقبت خدا با شما چه کرد؟»
حضرت زینب گفت: «از خدا جز نیکویی و خوبی ندیدم. خدا بر خاندان ما شهادت را مقدّر فرموده بود و آنان با شجاعت به قتلگاه خویش شتافتند و خدا به زودی آنان و تو را کنار هم گرد میآورد تا در پیشگاه او محاکمه شوید. آن گاه خواهی دید که عاقبت و رستگاری از آن کیست؟ ای پسر مرجانه مادرت به عزایت بنشیند!»
ابن زیاد خشمگین شد و گفتهاند؛ قصد کشتن زینب را کرد که با وساطت «عمرو بن حُرَیث» منصرف شد و گفت: «خداوند دل مرا با کشته شدن برادر سرکش و دیگر شورشیان و هواخواهان خاندانت آرامش بخشید.»
حضرت زینب گفت: «به خدا قسم که بزرگ مرا کشتی، شاخه و برگ مرا بریدی، اصل و ریشهام را از بن برکندی. اگر شفای دل تو در اینها است، پس شفا یافته ای.»
ابن زیاد گفت: «او نیز چون پدرش قافیه به هم میبافد و مثل او به سجع سخن میگوید.» (مفید، الارشاد، ج۲، ص۱۱۵)
از جمله حوادث دیگر کوفه، بردن سر مطهّر امام حسین (ع) به مجلس ابن زیاد است. به نقل منابع، او با چوبی که در دست داشت، به لبها و دندانهای امام حسین (ع) زد و بیاحترامی کرد. زید بن ارقم از اصحاب پیامبر (ص) در مجلس حضور داشت و چون این کار را دید، گریست و گفت: آن چوب را از لبان حسین بردار. به خدا قسم بارها دیدهام که پیامبر (ص) لبان خویش را بر آنها مینهاد. عبیدالله به خشم آمد و گفت: خدایت بگریاند! بر چه میگریی؟ بر فتح الهی؟! به خدا قسم اگر پیر نبودی و نمیدانستم که عقلت زایل شده، گردنت را میزدم. زید چون این را شنید، مجلس را ترک کرد. (مفید، الارشاد، ج۲، ص۱۱۴)
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
☘ شنبه
🔅 ۲۹ شهریور ماه ۱۳۹۹
🌙 ۱ صفر ۱۴۴۲
🎄 ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸سقوط هواپيمای كمك رسانی در شيراز(۱۳۵۷ش)
🔹وفات آیةالله «سيدمحمدعلی موحدابطحی»(۱۳۸۱ش)
🔸ترور «برهان الدین ربانی»(۱۳۹۰ش)
🔹وفات «شفیق میبدی» شاعر معاصر(۱۳۹۴ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ بسم الله الرحمن الرحیم ✅ یک آقا زاده قلابی!! (۷) جنگ آغاز شد. امام و یارانش به شهادت رسیدند. تصا
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
✅ یک آقا زاده قلابی!! (۸)
پس از این وقایع، عبیدالله، آنها را به سوی یزید بن معاویه فرستاد. (طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۴۶۳)
در صفحات تاریخ ثبت شده است که؛ پس از وقوع فاجعه کربلا، «مرجانه»؛ مادر عبیدالله بن زیاد، به او گفت: «ای خبیث! به خاطر کشتن فرزند رسول خدا (ص)، هیچگاه بهشت را نخواهی دید؛ قالت مرجانة لابنها عبید اللّه: یا خبیث، قتلت ابن رسول اللّه (ص)، لا تری الجنة ابداً.» (هاشمیبصری، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، الطبقة الخامسة۱، ص۵۰۰ - ابن عساکر، ابوالقاسم علی بن حسن، تاریخ مدینة دمشق، ج۳۷، ص۴۵۱ - طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۴، ص۳۷۱)
عبید الله پس از مرگ یزید:
درباره سرنوشت عبیدالله بعد از مرگ یزید میان نویسندگان و تاریخنگاران اختلاف هست:
به روایت بلاذری: «پس از مرگ یزید، ابن زیاد در بصره مردم را به بیعت با خود خواند تا آنگاه که مسلمانان برخلافت یک تن اتفاق کنند. چون بصریان با او بیعت کردند، وی کسانی را به کوفه فرستاد تا از کوفیان نیز برای او بیعت بگیرند، ولی کوفیان نپذیرفتند و در پی آن بصریان نیز از پذیرش امارت او سر باز زدند.» (بلاذری احمد، انساب الاشراف، ج۷، ص۱۴۳، به کوشش احسان عباس، بیروت، ۱۴۰۰ق)
اما به نوشته طبری و ابوعلی مسکویه؛ «ابن زیاد شب قبل از ایراد خطبه، مالی فراوان میان بزرگان بصره چون «شَقیق بن ثَور» و «مالک بن مِسع» و «حصین بن منذر» پراکند و همین کسان پس از خطبه وی بپاخاستند و خواهان ادامه حکومت او شدند. با این همه اندکی بیش بر نیامد که مردم از او روی برگرداندند و خواستار بیعت با عبدالله بن زبیر شدند.» (طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۴، ص۳۸۷ - مسکویه، ابوعلی، تجارب الامم، ج۲، ص۹۴، تهران، ۱۳۶۶ش)
ابن زیاد پس از آن، عطایا و مقرریهای مردم را قطع کرد و باقیمانده بیت المال را برداشت. (طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۷، ص۴۳۹ - طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۷، ص۴۴۳)
دینوری از این وقایع سخنی به میان نیاورده و تنها اشاره کرده که ابن زیاد پس از مرگ یزید، به اشاره «حارث بن عباد بن زیاد»؛ برادرزاده خود، و مهران؛ غلامش و به روایتی کاتب خود از «ازدیان» پناه خواست و «حارث بن قیس ازدی» را برای این کار به نزد خود خواند. حارث و ابن زیاد برای وادار کردن «مسعود بن عمرو» رئیس ازد به پذیرش این پناهندگی، نیرنگی به کار بردند که سرانجام مسعود را به رغم آنکه سخت خشمناک شد، به پذیرش آن مجبور کرد. (مسکویه، ابوعلی، تجارب الامم، ج۲، ص۹۶، تهران، ۱۳۶۶ش - دینوری احمد، اخبار الطوال، ج۱، ص۲۸۱-۲۸۳، به کوشش عبدالمنعم عامر، بغداد، ۱۳۷۹ق)
از یک سو بصریان که ابن زیاد را در دارالاماره نیافتند، به زندان شهر هجوم بردند و زندانیان را آزاد ساختند و سپس «عبدالله بن حارث بن نوفل» را به امارت گماشتند. (دینوری احمد، اخبار الطوال، ج۱، ص۲۸۳، به کوشش عبدالمنعم عامر، بغداد، ۱۳۷۹ق)
از سوی دیگر تمیمیان و قیسیان با ازدیان که ابن زیاد را پناه داده بودند، به نزاع برخاستند. این واقعه ابن زیاد را بیش از پیش بیمناک و مجبور به فرار از شهر ساخت. سرانجام «مسعود بن عمرو» چند تن را گماشت تا وی را به شام برسانند. (مسکویه، ابوعلی، تجارب الامم، ج۲، ص۹۷، تهران، ۱۳۶۶ش) خود مسعود اندکی بعد گویا به دست خوارج به قتل رسید. (بلاذری احمد، انساب الاشراف، ج۴، ص۹۸، به کوشش احسان عباس، بیروت، ۱۴۰۰ق - ابن قتیبه دینوری، عبدالله، المعارف، ج۱، ص۳۴۷، به کوشش ثروت عکاشه، قاهره، ۱۳۸۸ق /۱۹۶۹م)
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
🌿 #فراخوان_یادداشت_نویسی_تابستان_۹۹ 🌿 ✅ به نام خدای نون و قلم ✅ ستاره گمنام اردکانی! (شماره ۳) حا
🌿 #فراخوان_یادداشت_نویسی_تابستان_۹۹ 🌿
✅ به نام خدای نون و قلم
✅ ستاره گمنام اردکانی! (شماره ۴)
در توصیه اول فرمودند: احترام به همسر، شرط اول زندگی است، دوست داشتن همسر خیلی مهم است، خیلی از مشکلات را حل میکند. اگر به همسرتان محبت کنید و به او بگویید: تو را دوست دارم، دیگر او نگاه نمیکند تو موتوردارید یا ماشین پیکان یا ...
ما با این حرف استاد، هم خنده افتادیم و تائید کردیم! استاد نکته جالبی را مثال میزند و میگوید: دیدید وقتی همسر شما به خانه مادرش میرود، وقتی برمیگردد چقدر خوشحال است، چرا؟ چون در آنجا با مادر یا خواهرش حرف میزند. قربان صدقهی هم میروند. این زن شارژ میشود. ولی وقتیکه در خانه خود هست، آقا سرش درگوشی، در تلویزیون...، این زن با چه کسی حرف بزند و صحبت کند. (با خانواده مأنوس باشید.)
توصیه دوم ایشان به طلبهها: باید عاشقانه طلبه باشید! همیشه قلم و کاغذ همراه داشته باشید. میگفت: من یادم نمیآید جلسهای رفته باشم و قلم و دفتر همراهم نباشد، بالاخره انسان یک نکته جدیدی یاد میگیرد که اگر ننویسد فراموش میکند. وی گفت: در یزد، عالمی بود که در هر مجلسی یا در هر جمعی حاضر میشد، کاغذ و قلم داشت و نکات جالب را مینوشت، با این نوشتهها، دو جلد کتاب نوشت.
احمد محیطی، تیر خلاص را میزند و میگوید: طلبهای که قلم و کاغذ ندارد، مثل کارگری میماند که بیل و کلنگ ندارد. در آخر دعا میکنم برای سلامتی ایشان و کسانی که درراه علم تلاش میکنند، ان شاالله خداوند عمر بابرکت بدهد.
✍️ محمد اعرابی اردکانی
🗓 تابستان ۹۹
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🌿 #فراخوان_یادداشت_نویسی_تابستان_۹۹ 🌿
✅به نام خالق عشق
✅رابطه ها
در دید برخی ها، «خانواده شاد» کلید واژه ای نامأنوس است.!! در دیکشنری ذهنشان، چنین عبارتی یافت نمی شود. کشمکش و درگیری، جر و بحث های بی مورد، در سبد کالای روزانه شان قرار دارد. آسمان زندگی شان، همیشه تیره و تار و بارانی است.
چنین خانواده هایی حذف برخی رفتارها، جزو ضروریات است. مانند؛
۱. شاخ شدن و گردن کشیدن برای هم، با عباراتی نظیر؛ «او سرش نمی شه!»، «حرف منو گوش نکردی، اینم نتیجه اش»، «عقل کل، بیا حالا جمعش کن» و...
۲. عدم درک هم، مثل؛ «صبح تا حالا تو خونه بودم حالا میگم بریم بیرون؛ آقا می گه: حسش نیست!»
در عوض؛
برخی رفتارها، ورودش در صحنه زندگی واجب است. از جمله؛
۱. رعایت ادب؛ در هر شرایط، ادب را زینت خود قرار بده. بی ادبی ممنوع است.
۲. صحبتِ مستقیم؛ بی کنایه، کلمات را بر زبان آوردن؛! با همسرش کنایه دار صحبت میکند؛ بعد میگوید: چرا منظور مرا متوجه نمی شود؟؟!! اگر بصورت مستقیم خواسته و چیزی که مد نظرت است، بیان شود، خیلی از سوء تفاهم ها هم برطرف می شود.
چرا او همه چیز را باید بفهمد؟؟
زن و شوهر اگر فرمان زندگی شان را بسمت شادی و نشاط بچرخانند، زیبایی ها و شادابی ها را خواهند دید!!
به سمت خوبیها و پشت پا زدن به بدی ها...
ادامه دارد...
✍ علی شاکر اردکانی
🗓 تابستان ۹۹
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
☘ یکشنبه
🔅 ۳۰ شهریور ماه ۱۳۹۹
🌙 ۲ صفر ۱۴۴۲
🎄 ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸مسلمان شدن سه تن از مشركين مكه(۸ق)
🔹شروع جنگ صفين(۳۷ق)
🔸ورود اسيران واقعه كربلا به شام(۶۱ق)
🔹شورش اهالى بغداد بر ضد حكومت وقت(۲۴۹ق)
🔸كشته شدن صاحب الزنج و پايان يافتن فتنه زنگيان(۲۷۰ق)
🔹تهاجم آمريكا به كشتي «ايران اجر»(۱۳۶۶ش)
🔸ممنوعيت حجاب اسلامي در مدارس فرانسه(۱۳۷۳ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ بسم الله الرحمن الرحیم ✅ یک آقا زاده قلابی!! (۸) پس از این وقایع، عبیدالله، آنها را به سوی یزید
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
✅ یک آقا زاده قلابی!! (۹)
بیعت با مروان بن حکم:
وقتی «عبدالله بن زبیر» در مدینه قدرت گرفت، مروان بن حکم به سوی حجاز رفت تا با او به خلافت بیعت کند، ولی ابن زیاد در «بَثَنیه» مروان را ملاقات کرد و وی را از آن کار بازداشت. عبیدالله به مروان گفت که او رئیس و بزرگ قریش است و به وی قول داد که اگر او خود مدعی خلافت شود، پشتیبان او خواهد بود. مروان بازگشت. هنگام ورود عبیدالله بن زیاد به شام، ضحاک بن قیس که حاکم دمشق بود، مردم را برای بیعت با عبدالله بن زبیر دعوت میکرد. (هاشمیبصری، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج۷، ص۲۸۸، تحقیق محمد عبدالقادرعطا، بیروت، دارالکتب العلمیة ۱۴۱۰ (ه. ق)، چاپ اول - طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۵۳۰) عبیدالله بن زیاد، نزد مروان بن حکم رفت و او را برای جنگ با ضحاک تحریک نمود.
عبیدالله با این سخنان، مروان را از بیعت با عبدالله بن زبیر منصرف و او را برای جنگ با ضحاک تحریک نمود. با فرمان مروان بن حکم، سپاه امویان با سپاه ضحاک بن قیس در «مرج راهط» درگیر شدند. این جنگ تلفات بسیاری از دو طرف بر جای گذاشت و منجر به شکست سپاه ضحاک گردید. (ابن سعد محمد، طبقات الکبری، ج۵، ص۱۷۵، به کوشش احسان عباس، بیروت، ۱۳۸۸ق/ ۱۹۶۸م - طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۴، ص۴۱۲ - طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۵۳۴) عبیدالله بن زیاد در این جنگ در سمت چپ سپاه مروان میجنگید. (بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج۶، ص۲۶۹، تحقیق سهیل زکار و ریاض زرکلی، بیروت، دار الفکر، ۱۴۱۷ (ه. ق)، چاپ اوّل - طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۵۳۷)
پس از آنکه شام به تصرف مروان بن حکم درآمد و بر این منطقه مستولی شد، دو سپاه را به سوی حجاز و عراق روانه کرد. فرماندۀ سپاه مروان به سوی عراق، عبیدالله بن زیاد بود. مروان، عبیدالله را فرماندۀ سپاه خود کرد و به او دستور داد در صورتی که به کوفه دست یافت، به مدت سه روز این شهر را غارت کند. (طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۶، ص۳۸)
در سال ۶۵ هجری با لشکری به جنگ سلیمان بن صرد و سپاه توابین رفت و در نبرد عین الورده آنها را شکست داد. عبیدالله با سپاه خود حرکت کرد و در راه به منطقهای به نام جزیره رسید. او به علت مخالفت مردم جزیره با مروان و پسرش عبدالملک، به مدت یک سال مشغول رسیدگی به اوضاع این منطقه و مطیع کردن مردم آن بود. علت مخالفت مردم جزیره با مروان و فرزندش آن بود که مردم جزیره از طرفداران و بیعتکنندگان با عبدالله بن زبیر بودند و مروان برخی از مردم جزیره را در جنگ با ضحاک بن قیس کشته بود. (طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۶، ص۳۸ ۳۹)
عبیدالله بن زیاد پس از رسیدگی به اوضاع جزیره و فراقت از امور آن به سمت موصل رفت. با ورود عبیدالله به موصل، عبدالرحمن بن سعید که از طرف مختار عامل موصل بود، به مختار نامه نوشت و ورود عبیدالله بن زیاد و سپاه او را به موصل، اطلاع داد. با وصول خبر به مختار، وی یزید بن انس را به همراه سپاهی سه هزار نفری به سوی او اعزام کرد. (طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۶، ص۳۹) سپاه عبیدالله و یزید بن انس در سال ۶۶ (ه. ق) دو سپاه در موصل با یکدیگر برخورد کردند. (طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۶، ص۴۱) جنگ سختی درگرفت. سپاه یزید بن انس شکست سنگینی به سپاه عبیدالله تحمیل نمود؛ ولی در نهایت، سپاه یزید بن انس به علت مرگ یزید و نداشتن قدرت کافی برای مقابله با سپاه ابن زیاد عقبنشینی کرد و به کوفه بازگشت. (طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۶، ص۴۳)
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
📚 دومین مسابقه کتابخوانی «راهنما»
🔸 با محوریت کتاب: «توجیه المسائل کربلا»
🗓 مهلت شرکت در مسابقه تا ۱۷ مهر ۱۳۹۹ (تمدید شده)
🌹 قیمت کتاب با تخفیف ۳۵ درصدی، ۱۲ هزار تومان
🛒 مراکز توزیع:
🔸 احمدآباد (لوازم التحریر الغدیر)
🔸 اردکان (پاتوق کتاب)
🔸 (احمدآباد) مسجد جامع
🔸 (احمدآباد) مصلی خاتم الانبیاء
🎁 یک جایزه یک میلیون تومانی
🎁 پنج جایزه دویست هزار تومانی
🎁 ده جایزه صد هزار تومانی
✅ با ما همراه باشید
👇👇👇
@rahnemabook
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
☘ دوشنبه
🔅 ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹
🌙 ۳ صفر ۱۴۴۲
🎄 ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸مجلس یزید(۶۱ق)
🔹شهادت حضرت زيد عليه السلام (۱۲۱ق)
🔸آغاز هفته دفاع مقدس
🔹همايش سران كشورهای اسلامی در مراكش(۱۳۴۸ش)
🔸آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ايران(۱۳۵۹ش)
🔹نطق تاريخی امام«خامنه ای»درسازمان ملل(۱۳۶۶ش)
🔸آغاز نخستين جشنواره فيلم دفاع مقدس(۱۳۶۹ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ بسم الله الرحمن الرحیم ✅ یک آقا زاده قلابی!! (۹) بیعت با مروان بن حکم: وقتی «عبدالله بن زبیر» در
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
✅ یک آقا زاده قلابی!! (۱۰)
پس از پیروزی لشکریان مختار، خود ابن زیاد وارد میدان شد که سپاه مختار عقب نشست. مختار نیز «ابراهیم بن مالک اشتر» را به مقابله ابن زیاد فرستاد. ابراهیم که میخواست قبل از ورود ابن زیاد به سرزمین عراق، به وی برسد، در ساحل رود خازر نزدیک روستایی به نام باربیثا در ۵ فرسخی موصل به لشکر شام رسید. در جنگ شدیدی که میان عراقیان و شامیان آغاز شد، ابن زیاد شکست خورد (محرم ۶۷) و همراه با یارانش به قتل رسید. پس از پایان جنگ، عبیدالله بن زیاد را در کنارۀ رود خازر و در حالی که بر اثر ضربۀ شمشیر ابراهیم بن اشتر دو نیم شده بود و دستانش به سویی و پاهایش نیز به سویی افتاده بود یافتند. (بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج۶، ص۴۲۶ - طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج۶، ص۹۰)
براساس روایتی از ابومخنف، گویا ابراهیم بن اشتر خود در جنگ تن به تن، ابن زیاد را به قتل رسانید. هلاکت او موجی از شادی را در میان اهل بیت پیامبر (ص) پدید آورد.
به دستور ابراهیم بن اشتر سر عبیدالله بن زیاد را از تنش جدا کردند و جسدش را به آتش کشیدند. (بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج۶، ص۴۲۶) ابراهیم اشتر نیز طبق توافقش با مختار، حکومت موصل را بدست گرفت. (تاریخ اسلام، علیاکبر فیاض، چاپ سال ۱۳۷۴، دانشگاه تهران، ص ۱۸۴)
پس از آن، ابراهیم سرِ عبیدالله را به نزد مختار فرستاد و مختار نیز آن را به سوی امام سجاد (ع) و محمد بن حنفیه و سایر بنیهاشم ارسال کرد. (هاشمیبصری، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج۵، ص۷۴)
هنگامیکه سر عبیدالله بن زیاد و یارانش را نزد مختار آوردند، مشاهده کردند که ماری از میان سرها گذشت تا اینکه وارد دهان عبیدالله شد و از بینی او خارج شد. مار بار دیگر وارد بینی عبیدالله شده و از آن خارج میشد. (ابن عساکر، ابوالقاسم علی بن حسن، تاریخ مدینة دمشق، ج۳۷، ص۴۶۱، بیروت، دارالفکر ۱۴۱۵ (ه. ق))
ابن زیاد محصول تفکر شوم معاویه بود. پسر زنازاده¬ای که در زیر سایه پروژه نفوذ، وارد حکومت شد. اندیشه ابن زیاد کماکان در دوران معاصر از گوشه و کنار احساس می¬شود. یادمان نرود که در زیارت عاشورا ابن زیادها مورد لعنت قرار گرفته¬اند. باشد که دیگر، حمایت¬های مردمی از ابن زیادها مشاهده نشود.!
مواظب باشیم در زنگ تاریخ چُرت نزنیم.!
✍ جواد حاجی اکبری
🗓 محرم ۹۹ ش
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
✅ ذهن!!
«نوک قلمم که تیز میشه، نوع نگاهش ریز میشه!!» این را تجربه کرده ام. قلم را روی کاغذ بلغزان. خراب می شود؟ آیا مگر چیزی به نام خراب شدن داریم؟! برفرض خراب شدن، بنویس تا درست شود.
وقت نمی کنم!! ذهن ما جوری تنظیم شده که گفتار، روی آن تاثیر می گذارد. اگر گفتی وقت نمی کنم. ذهن جوری برنامه ریزی می کند که وقت نکنی. اگر بجای عبارت سمی «وقت نمی کنم» یا «نمی رسم» بگویی: وقت می کنم و انجام می دهم، ذهن هم کاری می کند که هم برسی و هم انجام دهی.
ذهن ما قدرتمندترین وجود ماست. باید با کارکرد آن آشنا شد. بهترین بهره ها را از ذهن برد.
اگر خودمان برای خودمان برنامه ریزی نکینم، ذهن خودش هرطور که خواست برنامه ریزی می کند.
پس با ذهنت جملات مثبت و تاثیرگذار بگو.
و جملات منفی و مأیوس کننده را از ذهن و گفتارت حذف کن.
✍علی شاکر اردکانی
🗓 تابستان ۹۹
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خالق عشق
✅ رابطه ها (۲)
در جویبار مُلایم زندگی، سنگ های ریز و درشتی وجود دارد. قطعا این سنگ ها مانع جریان زندگی نمی شود. عده ای رابطه با همسر را به حدی برای خود بزرگ کرده اند، که تبدیل به مانع شده است. باید گفت: دوای آن خیلی سخت و تلخ نیست. وقتی، چهره تو چهره قرار می گیرند، از زُمُختی خود کاسته، به لطافت و عطوفت خویش بیفزایند.
یعنی؛ با نگاه به هم، آرامش را تزریق کنند. در نگاه خود، شاخه شاخه گل رز، تقدیم وجود همسر کنند. نگاهی سرشار از لطافت و صمیمیت!!
با هر نگاه، یک عشق نه، صد عشق عاشق کنند!!
با همین نگاه ملیحانه، حرف های ناگفته و نامه های نانوشته را به همسر خود، بزنند.
و چقدر زیاد، با این دو دوربین الهی، می توان رابطه را زیباتر کرد.
حال؛ به وسیله کلام و بکارگیری جملات شیرین تر از عسل، که چه کارها می توان کرد!! از جمله؛ اسم دومِ جذاب، برای همسر انتخاب کردن؛ مثلا (بهارم، نَفَسم، قناری ام، سو گلی ام، همدمم و...) پایین ترین سطح استفاده از جادوی کلمات، برای اوست!
با جملات خشکل، قلب او را بیشتر مال خود کنید.
چطور؟ کافیست با صبوری، صحبت کنید. شمرده شمرده با چاشنی لبخند، حرف بزنید. خاطرات خوب گذشته، که در کنار هم خوش و شنگول بودید را مرور کنید!!
راستی، هدیه فراموش نشود. نکته کلیدی در هدیه اینکه، نوع هدیه و قیمت آن مهم نیست؛ بلکه خود هدیه مهم است! حتی با یک دوستت دارم!!!
✍ علی شاکر اردکانی
🗓 تابستان ۹۹
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
☘ سهشنبه
🔅 ۱ مهر ماه ۱۳۹۹
🌙 ۴ صفر ۱۴۴۲
🎄 ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸شهادت زيد بن على(۱۲۰ق)
🔹تولد شيخ الرئيس ابوعلی سينا(۳۷۰ق)
🔸ولادت «حضرت امام خمينی» در خُمين(۱۲۸۱ش)
🔹آغاز ثبت احوال و صدور شناسنامه در ایران(۱۲۹۷ش)
🔸حمله نيروی هوايی کشورمان به خاك دشمن(۱۳۵۹ش)
🔹وفات آیةالله «محسن حرم پناهی»(۱۳۸۱ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
☘ چهارشنبه
🔅 ۲ مهر ماه ۱۳۹۹
🌙 ۵ صفر ۱۴۴۲
🎄 ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸شهادت حضرت رقیه(س)(۶۱ق)
🔹اعتصاب در پالايشگاه نفت آبادان(۱۳۵۷ش)
🔸محاصره منزل «امام خمينی» در نجف اشرف(۱۳۵۷ش)
🔹هجرت امام خمينى(ره) از نجف به پاريس(۱۳۵۷ش)
🔸وفات استاد «علی اكبر خوشدل تهرانی»(۱۳۶۵ش)
🔹فاجعه دردناک و غمناک منا(۱۳۹۴ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅به نام خدای مهر و عطوفت
✅پیوند دو فرشته زمینی!!
هر کجا عشق آید و ساکن شود
هر چه نا ممکن بود ممکن شود
زندگی کن…
حتی اگر بهترین هایت را از دست داده ای!! زیرا این زندگی کردن است که بهترین های دیگر را برایت می سازد.
چقدر زیباست کاری پر برکت باشد. گاهی برکت در پول زیادی نیست! برکت، در برقراری پیوند می توان باشد. کارگاه ماکو علاوه بر جذب افراد برای کاربافی، در جذب پیوند و عشق نیز دستی بر آتش دارد. این نزدیک کردن دو تن در زیر یک چتر، خاص و ویژه است!
پسر، روشن دل است. دختر، اندک عیبی در دست چپش دارد. گرچه ظاهر این دو کبوتر عاشق، دارای عیب و نقصی است؛ ولی باطن و سیرتشان، کمالات و جذبه الهی را ساتع می کند.
با این اوصاف، در شرایط اقتصادی، با شیب تند صعودی اش، چنین وصلتی که خیلی ها آن را بسیار سخت می پندارند، صورت گرفت. «خداروشکر»
چه برکتی از این بالاتر، که ماکو، زنجیره پیوند دو زوج خوشبخت را به هم جوش داد. یکی در زارچ بود. دیگری در اردکان!!
وصلتشان در نهایت آراستگی و سادگی بود.
پروردگارِ عُشّاق، این پیوند را سرشار از محبت و عشق و زیبایی قرار ده. (آمین یا ربّ العالمین)
✍️ علی شاکر اردکانی
🗓️ تابستان۹۹
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
☘ پنجشنبه
🔅 ۳ مهر ماه ۱۳۹۹
🌙 ۶ صفر ۱۴۴۲
🎄 ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸وفات آیةالله «ميرزا ابوالقاسم كبير قمی»(۱۳۱۳ش)
🔹وفات «غمام همدانی» شاعر معاصر ايرانی(۱۳۲۱ش)
🔸انحلال حزب رستاخیز(۱۳۵۷ش)
🔹انتخاب مهندس «تندگويان» به وزارت نفت(۱۳۵۹ش)
🔸مذاکرات هيئت ايرانی در نيويورك پس از جنگ(۱۳۶۷ش)
🔹شکست دولت توسط مشروطه طلبان(۱۲۸۷ش)
🔸تأسیس «سازمان کنفرانس اسلامی»(۱۳۴۸ش)
🔹وفات «حاجی سیّاح»(۱۳۰۴ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
🛎 #زنگ_تاریخ 🛎
🔹 از #کوفه چه میدانید؟!
🔹 کدام مسئله نام کوفه را در تاریخ #ماندگار ساختهاست؟!
🔹 #سرزنش شدن کوفیان ریشه در چه اسراری دارد؟!
🔹 صفات #مثبت و #منفی کوفیان چه بود؟!
🔹 کوفه در #روایات چه جایگاهی دارد؟!
و....
♨️ در سلسله یادداشتهای
| کوفه را اینگونه بشناسیم |
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
🛎 #زنگ_تاریخ 🛎 🔹 از #کوفه چه میدانید؟! 🔹 کدام مسئله نام کوفه را در تاریخ #ماندگار ساختهاست؟! 🔹
✅ به نام خدای منان
✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۱)
اینجا کوفه است.! شهری در کنار نهر فرات و هشت فرسخی شمال غربی کربلا. خوش آب و هوا. به گفته مورخ معاصر ایران؛ نعمتالله صفری، شهری بسیار آباد و از نظر موقعیت جغرافیایی بسیار مهم. ناصرالدین شاه در سفرنامه خود به عتبات، می نویسد؛ «کوفه شهری انباشته از باغات میوه، کاهو و... و نخلستان است.» (شهریار جادهها، سفرنامه ناصرالدینشاه به عتبات، انتشارات سازمان ملی اسناد ایران، ص ۱۲۰) واژه کوفه به معنای «شن سرخ انباشته شده» می باشد و از جمله شهر های تأسیس شده پس از اسلام است.
اینک و پس از هزار و اندی سال بعد از واقعه عاشورا، نجف در فاصله 16 کیلومتری غرب کوفه، بغداد در ۱۵۶کیلومتری شرق و بصره در ۱۷۵ کیلومتری جنوب آن قرار دارد. (نعمتالله صفری، کوفه از پیدایش تا عاشورا، ج1) امروزه کوفه با جمعیتی در حدود 300 هزار نفر از توابع استان نجف محسوب می شود.
منطقه کوفه، در طول تاریخِ ادیان ابراهیمی آبستن حوادث زیادی بوده است. گویا نوح نبی (ع) کشتی خود را در کوفه ساخته (مقدسی، احسن التقاسیم، ج۱، ص۱۸۱) و قومش در این منطقه بتهایی را نصب کرده بودند. (مجلسی، حياة القلوب، ۱۳۸۴ش، ج۱، ص۲۷۱) در طول تاریخ، کوفه بارها تخریب و بازسازی شده است.
آخرین بار دو صحابی جلیلالقدر پیامبر (ص)؛ سلمان فارسی و حذیفه یمانی، در سال ۱۷ ق و در دوره خلافت عمر این منطقه را تجدید بنا نمودند. به هر حال، بر پایه آنچه در گام اول از اخبار مورخین اسلامی به دست میآید؛ علت اصلی بنای شهر کوفه، استقرار سپاه اعراب در حاشیه جنگ قادسیه بوده است. در گام دوم موقعیت ویژه آن بوده زیرا مدائن محل مناسبی نبود و پشه و مگس آن سبب آزار اعراب می شده است.
به گفته طبری؛ «عمر، مقرری خاصی برای سپاهیان مدائن که بعد به کوفه منتقل شدند در نظر گرفت.» یارانه ای که مختص مهاجرین به این شهر بود.! شاید لقمه های عمری در آینده کوفه تاثیر زیادی گذاشته باشد.!!
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ یا صابر و یا شکور!
✅ قصه مسافر جوان شهر شام ... (۱)
دکتر پورهاشمی (فرمانده ارشد نظام سلامت اردکان) گفت؛ «نمی رسم.» شیخ حسین حیدریان (دبیر ستاد مردمی مبارزه با کرونا) گفت؛ «پاسخ به سوالاتت را فراموش می کنم.» دادستان اما خیلی سرش شلوغ بود.
چند ماهی می شود که در مورد کرونا آمار و ارقام غیر امنیتی می خواستم، همگی «مداد من» را در پیچ قرار دادند.! مداد من اما ناامید نشد. گفت؛ «حالا که کسی برای ما تره خورد نمی کند!» حاکی از آن است که هنوز بالغ نشده ام! هنوز صدای پایم جامعه را درگیر نکرده است! هنوز اخلاصم مشکل دارد که برخی خواب را بر جواب به سوالاتم، ترجیح می دهند.!! بگذریم ...
در این وانفسای پیچاندن ها، موج سواری کرونا! و در آستانه هفته دفاع مقدس سراغ یکی از مدافعین حرم اهل بیت (ع) رفتم. سه چهار مرتبه به سوریه اعزام شده است. هر چند بار، راننده تانک بوده و در مرتبه آخر دچار موج گرفتگی می شود. اعصاب و روانش به هم خورده است اما به برکت توجه عقیله بنی هاشم (س) خود را کنترل می کند. در سوریه خیلی سختی کشیده، سختی هایی که برای هر کسی قابل هضم نیست؛ مخصوصاً کسانی که در تب و تاب بازار به صغیر و کبیر رحم نمی کنند.
در شام بلا! چند رؤیای صادقه دیده که چون محقق شده قابلیت رسانه ای شدن را پیدا کرده است. پس بشنوید قصه مسافر جوان شهر شام را که در مسیر کوچه پس کوچه های سوریه کمی تا قسمتی، مظلومیت کاروان اسرا را درک کرده است.!
در یکی از شبهای سرد زمستان سال ۹۳ خورشیدی؛ اینجا خط پدافندی و پادگان امام علي (ع) است. دلم برای حرم بیبی تنگ شده بود. حرمی که بین خانه های ویران شده مردم، چون سرو، استوار ایستاده است.
با بیبی درد دل میکردم تا اینکه خوابم برد. ...
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
☘ جمعه
🔅 ۴ مهر ماه ۱۳۹۹
🌙 ۷ صفر ۱۴۴۲
🎄 ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸ولادت امام موسی بن جعفر علیهما السلام(۱۲۸ق)
🔹شهادت امام حسن مجتبی(ع) به روایتی(۵۰ق)
🔸رحلت آيةاللَّه مرعشی نجفی(۱۴۱۱ق)
🔹اعتراض مردم به كمبود نان و ارزاق عمومی(۱۳۰۴ش)
🔸وفات «علیاکبر فیاض»(۱۳۵۰ش)
🔹جلسه سازمان كنفرانس اسلامی درموردجنگ(۱۳۵۹ش)
🔸اشغال بُستان توسط اشغالگران بعثی(۱۳۵۹ش)
🔹وفات استاد «رضا مافی»(۱۳۶۱ش)
🔸وفات استاد عارف «عبدالكريم روشن تهرانی»(۱۳۷۱ش)
🔹امضای پيمان منع آزمايش های هستهای(۱۳۷۵ش)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ یا صابر و یا شکور! ✅ قصه مسافر جوان شهر شام ... (۱) دکتر پورهاشمی (فرمانده ارشد نظام سلامت اردکا
✅ یا صابر و یا شکور!
✅ قصه مسافر جوان شهر شام ... (۲)
مرغ دلم راهی حرم حضرت زینب (س) شده بود. بی بی هم این مرغ در قفس را مورد توجه قرار داد.! در اثنای خواب، دیدم حضرت زینب (س) با هیبت علوی خودشان وارد پادگان شدند. به همه چادرها سر زدند. چادرها 12 نفره بود و سفیر حسین (ع)، ضمن بیان عرایضی، به سؤالات بچهها پاسخ میداد.
نوبت چادر ما شد. بی بی از کنار عده زیادی از مردم سوری که وسط محوطه جمع شده بودند، بدون هیچ توجهی گذشتند و وارد چادر ما شدند...
دختر حضرت زهرا (س) با جلال و شکوهش، قدم روی چشمان ما گذاشتند.! حقا که نور خدا هرگز خاموش نمی شود.
هنوز طعم شیرین بیانات بی بی، مغزم را شستشو می دهد.! توصیه های حضرت (س) هنوز آویزه گوشم است.! شاید برای شما هم بد نباشد. خانم فرمودند؛
• نمازهایتان را اول وقت بخوانید،
• قرآن را فراموش نکنید و بخوانید،
• چند بار تأکید کردند؛ دعای فرج را هرروز بخوانید! (با بیان این حضرت، به یاد آن سفارش امام زمان (ع) افتادم که فرموده بودند؛ «خدا را به عمهام زینب قسم بدهید تا فرجم را نزدیک کند.»)
• به یاد ما باشید که ما به یاد شما هستیم.
سپس، حضرت دستشان را به سمت سپاه عجم (سپاه قدس، فاطمیون و...) اشاره کردند و گفتند؛ ....
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۱) اینجا کوفه است.! شهری در کنار نهر فرات و هشت فر
✅ به نام خدای منان
✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۲)
با شکل گیری شهر کوفه، «سعد بن ابی وقاص» حاکم شد. او پس از ساختن مسجد کوفه، قصری در جنوب شرقی مسجد کوفه بنا نهاد و قصر «طمار» (جای بلند) نامیده شد. جایی که ابتدا اقامتگاه سعد و پس از آن محل زندگی خلفا و حاکمان کوفه بود. (کریمان، «کوفه»، ج۱۴، ص۲۴۵)
این قصر که دار الاماره نیز خوانده می شد، محور رخدادهای مهمی بوده است از جمله؛ پرت کردن مسلم بن عقیل از بالای قصر، ورود کاروان اسرای کربلا و سر امام حسین (ع) و گفتگوی حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) با عبیدالله بن زیاد و ... (سید بن طاووس، لهوف، ۱۳۷۷ش، ص ۱۹۰)، محل اقامت مختار ثقفی و ایستگاه آخر قاتلان واقعه عاشورا.! دارالاماره در سال ۷۱ق به فرمان عبدالملک بن مروان تخریب شد تا دیگر سری در آن بدون بدن دیده نشود. (براقی، تاریخ کوفه، ۱۳۸۱ش، ص۱۲۰)
طبری همچنین اسامی اولین قبایل ساکن در کوفه را در تاریخ خود آورده و محل سکونت آنان را تعیین کرده است. وی از قبایل «سلیم، ثقیف، همدان، بجیله، تیم، تغلب، بنی اسد، نخع، کنده، ازد، مزینه، تمیم، محارب، اسد، عامر، بجاله، جدیله و جهینه» نام میبرد که مجاور مسجد کوفه سکنی داده شدند. این قبائل در زمان عمر به هفت گروه (کنانه با همپیمانانشان - قضاعه، غسان بجیله، خثعم، کنده، حضرموت و اَزد از قبایل یمنی - مذحج، حِمْیر، هَمدان و همپیمانان آنها - تمیم، رهاب و هوزان - اسد، غطفان، محارب، نمر، ضبیعه و تغلب - ایاد، عک، عبدالقیس، اهل الحجر و حمراء - قبیله یمنی طی (سید حسین محمد جعفری، تشیع در مسیر تاریخ، ص ۱۲۸)) تقسیم شدند. بعدها امیر المؤمنین (ع) در صدد یکرنگ ساختن مردم برآمد که باز توسط ابن زیادِ نژاد پرست! به چهار گروه تقسیم شدند. از دیگر ساکنان کوفه، ایرانیان بودند که بعد از فتوحات به شکل اسیر، موالی یا مهاجر در کوفه مستقر شده بودند.
بیشتر قبیلههای عرب که در زمان گسترش قلمرو اسلام در کوفه ساکن شدند یمنی و بیشتر قبیلههای یمنی به ویژه قبیله هَمدان از شیعیان علی بودند. «ماسنیون؛ محقق تاریخ، اسلام شناس و خاورشناس نامدار فرانسوى» میگوید: «قبیله هَمدان قبیلهای بزرگ و قوی بود و افراد آن از شیعیان سرسخت حضرت علی (ع) بودند.» (پیدایش و گسترش تشیع، فیاض، عبدالله فیاض، مترجم جواد خاتمی، سبزوار، نشر ابن ایمن، ۱۳۸۲، ص۸۰) همچنین قبیله طی (از قویترین قبایل حامی حضرت علی (ع) در جنگ جمل و صفین) از ابتدای شکلگیری کوفه در این شهر حاضر بودند. (تشیع در مسیر تاریخ، جعفری، سید حسین محمد جعفری، ترحمه محمدتقی آیت اللهی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی،۱۳۸۶، ص۱۳۰)
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#تقویم_نگار 🗓
☘ شنبه
🔅 ۵ مهر ماه ۱۳۹۹
🌙 ۸ صفر ۱۴۴۲
🎄 ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸روز جهانی جهانگردی
🔹ولادت «تقیزاده» از رهبران انقلاب مشروطیت(۱۲۵۷ش)
🔸اشغال قصر شيرين توسط دشمن بعثی(۱۳۵۹ش)
🔹نفوذ دشمن متجاوز به گيلانغرب(۱۳۵۹ش)
🔸شکست حصر آبادان در عمليات ثامن الائمه(۱۳۶۰ش)
🔹وفات آیةالله «سيد عبداللَّه شيرازی»(۱۳۶۳ش)
🔸وفات «سیدمحمدجواد موسوی غروی»(۱۳۸۴ش)
🔹وفات «سلمان فارسى»(۳۵ق)
🔸شكنجه ابن زيات بدستور متوكل عباسى(۲۳۳ق)
🔹حمله ي آقامحمدخان قاجار به گرجستان(۱۲۰۹ق)
🔸وفات حاج «میرزا ابوالفضل خراسانی»(۱۳۱۶ق)
🔹وفات آیةاللَّه العظمی «سيدابوالقاسم خوئی»(۱۴۱۳ق)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۲) با شکل گیری شهر کوفه، «سعد بن ابی وقاص» حاکم شد
✅ به نام خدای منان
✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۳)
اشعریون؛ از شیعیان حضرت علی (ع) که اصالت یمنی داشتند، نیز از قبایل مهاجر به کوفه بودند. این قبیله به خاطر سختگیری های حجاج بن یوسف؛ سفیر شیطان صفت مروانی، نسبت به شیعیان، رهسپار قم شدند و آن را مرکزی برای سکونت و ترویج تشیع در ایران قرار دادند. (تاریخ الکوفه، براقی، سید حسین براقی، ص ۲۰۵، بیروت، دارالاضواء، ۱۹۸۷م) البته باید اشاره کرد که اشعری ها اخلاق بی مرامی و پیمان شکنی کوفی ها را با خود به ایران نیاوردند.!!
کوفه از همان آغاز تأسیس، شهر عربی اصیلی مثل مکه، مدینه و حتی دمشق نبود؛ بلکه چنانکه اشاره شد ترکیب قبیلهای فوق العاده ناهمگونی داشت. (تشیع در مسیر تاریخ، جعفری، سید حسین محمد جعفری، ترحمه محمدتقی آیت اللهی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی،۱۳۸۶، ص۱۲۷)
کوفیان با زبان نافذ مالک اشتر، با علی (ع) دست بیعت دادند. حضرت در سال ۳۶ ق با هزار مرد جنگی اهل مدینه به کوفه رهسپار و کوفیان با ۱۲ هزار جنگجو به حضرت ملحق شدند. (تشیع در مسیر تاریخ، جعفری، سید حسین محمد جعفری، ترحمه محمدتقی آیت اللهی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی،۱۳۸۶، ص۱۰۷) امام علی (ع) پس از پیروزی در برابر اصحاب جمل، به کوفه رفت (جعفری، تشیع در مسیر تاریخ، ۱۳۸۶ش، ص۱۰۷) و آنجا را مرکز خلافت اسلامی قرار داد. (یوسف خلیف، حياة الشعر فی الکوفه، ص۵۴) توانایی کوفه در دفع تجاوزها، برتریهای اقتصادی نسبت به مدینه و حجاز، اطاعت پذیری بیشتر مردم کوفه از حضرت، روحیه رفاه طلبی مردم مدینه و دور شدن از روحیات معنوی، سکونت یاران پیامبر در کوفه و نیز اِشراف کوفه به حجاز، شام و مصر، از ادله انتخاب شدن کوفه برای پایتختی نام برده شده است. (ناصح ستوده، علل انتخاب کوفه به عنوان مرکز خلافت از سوی حضرت علی(ع))
در زمان زمامداری علی (ع) همه چیز مسجد محور بود. آثار قضاوتش در دکه القضا (جایگاه قضاوت آن حضرت در مسجد)، مناجاتش در محراب و .... هنوز پابرجاست. در شهرِ مسجدِ علی (ع) مساجد دیگری هم بود که مروج افکار انحرافی بودند. تقدیر الهی این مساجد را به سرانجام مسجد ضرار گره زد. گویا پایه اصلی این مساجد بر اساس مقابله با اندیشه علوی و حسینی بوده است. این مساجد عبارتند از؛ «مسجد اشعث بن قیس کندی، مسجد جریر بن عبدالله بجلی، مسجد سماک بن مخزومه، مسجد شبث بن ربعی، مسجد تیم، مسجد ثقیف و مسجدی در الحمراء»
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ یا صابر و یا شکور! ✅ قصه مسافر جوان شهر شام ... (۲) مرغ دلم راهی حرم حضرت زینب (س) شده بود. بی
✅ یا صابر و یا شکور!
✅ قصه مسافر جوان شهر شام ... (۳)
سپس، حضرت دستشان را به سمت سپاه عجم (سپاه قدس، فاطمیون و...) اشاره کردند و گفتند؛ «امید من به شماهاست و به این عربها امیدی نیست.!!»
بعد از فرمایشات حضرت، پرسیدم؛ یا بنت رسولالله! چرا برای مردم سوریه سخنرانی نمیکنید؟ چرا صورت خودتان را از این مردم میپوشانید؟ خانم جوابی دادند که دل هر کسی را می لرزاند. فرمودند؛ «دل ما از دست اینها خون است. چه آزارها که ما از شام ندیدیم.!»
سؤالی هم فکرم را مشغول کرده بود که خجالت میکشیدم بپرسم. عقیله بنی هاشم اما فرمودند؛ «اگر مواظب باشی و بیاحتیاطی نکنی مشکلی برایت پیش نمی آید ولی اگر احتیاط نکنی ممکن است از سمت خودی ها ضربه بخوری.!!» آنجا بود که فهمیدم «شهادت» اتفاقی نیست.!
فرزند برومند علی (ع)، سؤالات بچههای فاطمیون را نیز جواب دادند. در حالیکه می فرمودند؛ «یکساعتی در مرکز فرماندهی کار دارم و بعد عازم دمشق هستم!» از چادر خارج شدند. احتمالاً با حاج قاسم جلسه داشتند.!! حضرت با مشایعت 12 ماشین آنجا را ترک کردند.
حکمت خدا را شکر! که اگر در این بی محلی مسؤولین، بی تابی می کردم و مدادم را می شکستم، دستم به خاطرات مدافعین حرم نمی رسید.!! باشد که در سایه استقامت مدافعین، دلی نشکنیم و مدادی را نرانیم.!
✍ محمد اعرابی / جواد جاجی اکبری
🗓 آخرین روز تابستان ۹۹ ش
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
◼️ارباب، «سبک زندگیِ شما» عشق است◼️
❇️نگاهی متفاوت به نگاه های امام خمینی ،خامنه ای و شهید مطهری و متفکران اسلامی✨✨
❇️دشمن شناسی💥آمادگی برای جهاد ✊
❇️تامّلی متفاوت به آنچه لازم داشتیم و از آن غافل بودیم💡⏳
❇️ محفلی برای ما و شما🤝
🔷هزاران هزاران سلام
❇️قربان قدمتان
✅بفرمایید 🔽🔽
https://eitaa.com/joinchat/3179020353C96ac18743a
https://eitaa.com/joinchat/3179020353C96ac18743a
#خانواده_مدرسه_بیانیه_گام_دوم
#دوست_یابی
#تجربه_جدید
#نیروی_انسانی
#همراهی_ویژه
#گذشته_حال_آینده
#تقویم_نگار 🗓
☘ یکشنبه
🔅 ۶ مهر ماه ۱۳۹۹
🌙 ۹ صفر ۱۴۴۲
🎄 ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰
🔎رویدادهای مهم تاریخی امروز:
🔸شکایت دولت انگلستان از ایران(۱۳۳۰ش)
🔹وفات «جمال عبد الناصر» رئيس جمهور مصر (1349 ش)
🔸وفات آیةالله «سیدهبةالله امام» (۱۳۵۰ش)
🔹قطعنامه شورای امنيت در باره جنگ (۱۳۵۹ش)
🔸سقوط سوسنگرد توسط دشمن متجاوز بعثی(۱۳۵۹ش)
🔹عقب راندن دشمن از گيلانغرب(۱۳۵۹ش)
🔸وفات «بهزاد باشی»(۱۳۷۰ش)
🔹وفات آیةالله «حسن صافی اصفهانی»(۱۳۷۴ش)
🔸آغاز انتفاضه جديد مسجدالاقصی(۱۳۷۹ش)
🔹وفات حجةالإسلام «شیخ مصطفی رهنما»(۱۳۹۲ش)
🔸وفات «کمالالدین محمد وحشیبافقی»(۹۶۱ش)
🔹شهادت عمار ياسر در جنگ صفين(۳۷ق)
🔸وقوع جنگ نهروان(۳۸ق)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای منان ✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۳) اشعریون؛ از شیعیان حضرت علی (ع) که اصالت یمنی د
✅ به نام خدای منان
✅ کوفه را اینگونه بشناسیم!! (۴)
مهمترین مساله ای که نام کوفه را در تاریخ ماندگار ساخته است پیمان مردمش با علی (ع) و واقعه عاشورا می باشد. نفَس قدسی علی (ع) کوفیان را علیه معاویه متحد کرد اما ابن ملجم مانع بزرگترین افتخار کوفیان شد. امام حسن (ع) با سیاست های شیطانی معاویه مواجه شد و بالاخره پس از مرگ معاویه در سال 60 قمری، حسین (ع) در برابر یزید خمّار قرار گرفت.
ادامه ماجرا را بارها شنیده اید و در فیلم فاخر مختار دیده اید. با این وجود اگر پای حسین (ع) به کوفه می رسید شاید ماجرا جور دیگری رقم می خورد.
در ادامه به موضوعی پرداخته می شود که شاید خیلی مورد توجه قرار نگرفته و یا بصورت کلی به آن پرداخته شده است. نقشه پراکندگی جمعیت شهر کوفه، مرام و عقیده هر قبیله، سرنخی است که پرده از برخی اسرار بر می دارد. اسراری که امروزه بخاطرش کوفیان سرزنش می شوند.
جمعیت کوفه به دو بخش عرب و غیرعرب تقسیم می شد. بخش عظیمی از عربهای ساکن کوفه، مهاجرین فتوحات ایران بودند که از نقاط مختلف شبه جزیره عربستان برای جنگ، به عراق کوچ کرده بودند. هسته اولیه شهر کوفه عرب ها بودند که از هر دو بخش اصلی؛ یعنی «قحطانی» و «عدنانی» بودند و به آنها یمانی و نزاری می گفتند.
در ابتدا یمانی ها علاقه بیشتری نسبت به اهل بیت (ع) ابراز می داشتند، از این رو معاویه سرمایه گذاری بیشتری روی آنها نمود و آنها را به خود نزدیکتر ساخت. (تاریخ التمدن الاسلامی، جرجی زیدان، بیروت، منشورات دار مکتبة الحیاة، ج 4، ص 338)
موالی، سریانیها و نبطیها عناصر غیرعرب کوفه را تشکیل می دادند. (حیاة الامام الحسین، علیه السلام، ج2، ص 438)
موالی؛
بزرگترین گروه غیرعرب کوفه را شامل می شد. ایرانی های مسلمانی بودند که با قبایل مختلف عرب پیمان بسته و از نظر حقوقی همانند افراد آن قبیله به شمار می آمدند. رشد جمعیت موالی در کوفه بیشتر از عربها بود، به گونه ای که پس از گذشت چند دهه بعد از فتوحات، نسبت یک به پنج بین جمعیت موالی و عربها برقرار بود. (تاریخ التمدن الاسلامی، ج 4، ص 370) همین رشد، معاویه را به هراس افکند و به زیاد دستور انتقال آنها را از کوفه به شام، بصره و ایران داد. (فتوح البلدان، ص 279) اما با این حال؛ موالی در سپاه مختار حدود 20 هزار نفر بوده اند. (الاخبار الطوال، ص 288)
👈 ادامه دارد...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅بسم الله الرحمن الرحیم
✅درد بی دندان!(۱)
چند روزی دندانم درد میکند. قرصِ مُسَکن، در مقابلش زانو می زند. دوایش نزد دکتر دندان پزشک است. حرکت کردم. وارد خیابان شدم. تابلوی تبلیغاتی میدان پیچ فاضل در اردکان، توجهم را به خود جلب کرد! « #هفته_دفاع_مقدس گرامی باد»
همزمان با دیدن بنر، وارد دنیای ذهنم شدم. راستی در زمان جنگ، عده ای از مردان غیور ایران که اسیر می شدند، با درد دندان چه میکردند؟! آیا دکتر در اختیار داشتند؟ اگر خبری از دندان پزشک نبود، قرص چطور؟
با موتوری که سوار بر آن بودم، انگار جواب را میدانست!! مرا به سوی یکی از اقوام جبهه رفته و اسارت دیده برد. او را که دیدم لبخندی ملیح بر لبانم نشست.
دستی بر سر باکم کشیدم و از موتور پیاده شدم. به طرف بسیجی محاسن سفید دوران جنگ رفتم. بعد از سلام و احوالپرسی، سوالم را مطرح کردم.
خیلی مایل به جواب دادن نبود. نمیخواست فیلم آن دوران در صفحه ذهنش به نمایش در آید. با اندکی مکث و با لبخندی تلخ گفت: بعثی ها خیلی هوای ما را داشتند. هر روز دو وعده از ما پذیرایی می کردند. یکی صبح، قبل از ناشتایی و نزدیک غروب برای دومین بار طعم مزه های باتوم، چوب دستی، کابل تلفن سه رشته ای مشکی رنگ بر سر و صورت و بدنمان می چشاندند. نفسی عمیق کشید و بدون توضیح بیشتر وارد فضای جواب شد.
دندان که درد می گرفت. دندان پزشک نمی فهمید، بهتر بود. کنجکاو شدم بدانم چرا؟
👈 ادامه دارد...
✍️ علی شاکر اردکانی
🗓 پاییز ۹۹
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc