eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
468 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
12.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 تعریف ماهیت پول در اقتصاد اسلامی/۲ 👤 استاد حسن آقا نظری در مدرسه تابستانه منهاج ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #اقتصاد #مدرسه_تابستانه_منهاج #استاد_حسن_آقا_نظری #کلیپ #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com 🎥 https://www.aparat.com/v/tXz0O
💯 موسسه مفتاح برگزار می‌کند؛ 💢 سلسله نشست‌های تخصصی بررسی و ارزیابی طرح جدید بانکداری در مجلس شورای اسلامی 🔰 با حضور اساتید حوزه و دانشگاه 👥 اساتید نشست اول: استاد غلامرضا مصباحی‌مقدم، استاد سیدعباس موسویان 🕓 زمان: پنج شنبه(۲۳ آبان ۹۸)، ساعت ۱۵ 👥 اساتید نشست دوم: استاد احمدعلی یوسفی، استاد غلامعلی معصومی نیا، استاد جواد عبادی 🕓 زمان: پنج شنبه(۳۰ آبان ۹۸)، ساعت ۱۴ 📌 مکان: قم، صفائیه، کوچه ۱۹، کوچه ناصر، پلاک ۸۲، ساختمان مفتاح 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ بانکداری مقوله اجتماعی بوده و باید براساس فقه کلان ایجاد شود/ خلق پول 100 درصد ضد اسلامی است 🔻 آیت‌الله محسن اراکی در نشست «نقد روش بانکداری مرسوم و تبیین روش مطلوب بانکداری اسلامی»: 🔰 مقوله بانک یک مسأله اجتماعی است، به همین دلیل بانکداری باید با فقه کلان مورد بررسی قرار گیرد. 🔰 مشکل بانک را نمی‌توان با عقود رفع کرد، چرا که مقوله بانک، مقوله فقه العقود نیست و چون می‌خواهیم گردش ثروت را در جامعه نظم دهیم این اقدام یک رفتار اجتماعی محسوب می‌شود. 🔰 پول به خودی خود نمی‌تواند افزایش یابد بدون این‌که عامل کار و ریسک در افزوده شدن آن نقش نداشته باشد از این‌رو خلق پول صددرصد ضد اسلامی است. 🔰 بانکداری اسلامی به عنوان یک تشکیلات، رابطه بین سرمایه و نیروی کار را تنظیم می‌کند و دیگر این‌که گردش پول در جامعه باید مبتنی بر عدالت در تولید و توزیع فرصت‌ها باشد؛ این‌که عده‌ای خاص تنها از فرصت‌های بانکی استفاده کنند بی عدالتی است. 📖 متن کامل در: http://meftaah.com/?p=13942 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #اقتصاد #نشست_علمی #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: قواعد فقه سیاسی 🔰استاد عباس کعبی در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی موسسه مفتاح برگزار شد، بیان کرد: 📕 از نظر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، ولی‌فقیه برای اعمال ولایت خود لازم است یک‌سری قیود را رعایت کند. یکی از مهم‌ترین قیود رعایت مصلحت عامه است. 📕 ایشان معتقدند بر ولی‌فقیه واجب است در تصمیم‌گیری‌ها با کارشناسان(خبرگان) مشورت کند. 📕 قاعده مشورت یکی از مهم‌ترین قواعد فقه سیاسی است. البته قاعده مشورت با نظام انتخابات فعلی متفاوت است. 📕 حکومت و اعمال ولایت از اختراعات و ابتکارات شریعت نیست، بلکه رویه و سیره‌ عقلا است که از سوی شرع مقدس امضا شده است. 📕 آن‌چه که در روایات نفی شده، حکومت معصوم در عصر غیبت است. اما این به معنای نهی حکومت فقیه نیست. بلکه قدر متیقن لزوم حکومت در جامعه اسلامی است. 📕 تفاوت مصلحت مرسله در فقه اهل‌سنت با مصلحت نظام آن است که مصالح مرسله یک منبع برای استنباط است، اما مصلحت نظام قابل تطبیق با همه احکام اسلامی است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 رویکرد انقلاب اسلامی در رفتار با گروه‌های مختلف همانند نبی اکرم(ص) است ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در گفت‌وگویی: 🔹 منطق پیامبر اکرم(ص) برای رهبری، هدایت و مدیریت جامعه طبق آیه قرآن «اشداء علی الکفار رحما بینهم» است. برهمین اساس ایشان به تعبیر امروز دوگانه «خودی ـ غیر خودی» را تعریف کرده بودند. 🔹 پیامبر(ص) علی‌رغم این‌که به مردم آگاهی و بصیرت می‌دادند اما هیچ‌گاه منافقان را که هیچ باوری به ایشان و اسلام نداشتند طرد نمی‌کردند و آن‌ها را ذیل نظام طرفداران خودشان معنا می‌کردند. 🔹 این منطق در دوران پس از انقلاب اسلامی هم مشاهده می‌شود و امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در نظام معنایی انقلاب این «خودی ــ غیر خودی» را دارند اما همه کسانی که در داخل نظام معنایی انقلاب قرار دارند جریان خودی محسوب می‌شوند. 🔹 رویکرد مدیریتی امام(ره) و مقام معظم رهبری تعامل با همه اقشار جهان اسلام به مثابه جبهه خودی است به شرطی که در راستای اهداف اسلام ناب حرکت کنند و اگر بروز و ظهور خارجی و آشکار آن‌ها حرکت در مسیر اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی باشد غیر خودی تلقی می‌شوند. 🔹 رویکرد پیامبر(ص)‌ و انقلاب اسلامی جذب حداکثری و دفع حداقلی است. البته جذب حداکثری به معنی تجاهل و ندیدن دشمن نیست، بلکه در عین دیدن دشمنیِ دشمن بنا بر تبدیل معاند به مخالف و مخالف به موافق است تا جبهه اسلام قوی‌تر شده و دشمن‌ها کمتر شوند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=13956 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #تاریخ_و_سیره #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 موسسه مفتاح برگزار می‌کند؛ 💢 سلسله درس‌گفتارهای نظام تربیت اسلامی ✍️ موضوع: فقه تربیتی(فقه معلمی) 👤 استاد سیدنقی موسوی 🕓 زمان برگزاری: ‌‌‌‌شنبه‌ها یک ساعت قبل از اذان ظهر 💫 مکان برگزاری: قم، صفائیه، کوچه ۱۹، پلاک ۸۲، موسسه مفتاح 🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053 ☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 فقه القضاء از جنس فقه اجتماعی حکومتی است/ این فقه را باید همانند یک دستگاه در نظر گرفت ✅ آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه القضاء: 📚 «فقه القضاء» مجموعه انباشته همساز و متمیزی از احکام حقوقی و تکلیفی استنباط شده از منابع معتبر شرعی که از سویی به وظایف ارکان و شئون قوه‌قضاییه مربوط می‌شود و همه ارکان قوه را پوشش می‌دهد و از دیگر سو همه مراحل و اضلاع فرایند دادرسی و فصل خصومت و استیفای حقوق مستحقین را فرا می‌پوشد و غایات و اهداف ولایت قضایی را که عمده آن برپایی عدالت و امنیت در جامعه است، تأمین می‌کند. 📚 همانطور که متعلَق فقه همان دستگاه قضاست، فقه آن را نیز باید به صورت یک دستگاه در نظر گرفت بنابراین باید آن را جامع، دستگاه‌وار، ساختارمند و دارای هندسه مشخص و غایت‌مند مورد بررسی قرار داد. 📚 از جمله عناصر ذاتی و جوهری نظامات فقهی که «فقه القضاء»، از آن برخوردار است، تناسب درونی و تمایز بیرونی است. این فقه دارای استقلال بوده و مؤید تشخص معرفتی و هویت مستقل آن در شاخه‌ای از علوم فقهی است. 📚 متعلق فقه‌القضاء، دستگاه قضاست و از آن جهت که به عنوان یکی از قوای حکومتی به شمار می‌آید، از جنس فقه اجتماعی حکومتی خواهد بود بنابراین نمی‌توان آن را از سنخ موضوعات اجتماعی محض دانست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=13960 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #درس_خارج #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯بزرگترین رسالت حوزه، حراست از نظام اسلامی و اصل ولایت فقیه است/ معاهدات باید تضمین کننده عزت مسلمین باشند 📌آیت‌الله علی اکبر سیفی مازندرانی، استاد برجسته حوزه علمیه قم: 🔰طبق آیات قرآن، هر معاهده‌ای که بسته می‌شود باید تضمین کننده عزت مسلمین باشد چرا که فلسفه مذاکرات پیامبر اکرم(ص) این بود که حضرت برای مسلمین عزت و استقلال ایجاد کند و اگر خوف عقلایی داده شود که این مذاکرات موجبات تضعیف اسلام و مسلمین است مشروع نمی‌باشد. 🔰خداوند در سوره توبه، اصل را بر بی اعتمادی گذاشته و چنین می‌فرماید: که ای مؤمنین! اگر خدا و رسولش را قبول دارید بدانید که در معاهده‌ای که با کفار و سران کفر می‌بندید اصل بر بی اعتمادی است، مذاکره کنید ولی اعتماد نکنید. 🔰فقها و علمای حوزه قم و سایر حوزه‌های علمیه بزرگترین رسالتشان در عصر کنونی، حراست از نظام اسلامی و اصل ولایت فقیه است چرا که نظام اسلامی و ولایت فقیه از شعائرالله است و وظیفه همه ما این است که با بصیرت کافی از شعائر الهی دفاع کنیم. 🔰نقد مواضع سیاسی ولی امر مسلمین شرعا جایز نیست، چرا که تضعیف نظام اسلامی و ولایت فقیه است و از اعظم محرمات می‌باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=13963 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 چون عرف بورس را بیع می‎داند، از مصادیق احل الله البیع می‎شود/ در تشخیص و تطبیق موضوع ملاک نظر عرف است 🔻 استاد علی عندلیبی همدانی در درس خارج فقه بورس: 🔰 در مرحله تشخیص موضوع می‎گوییم که این خطابات ملقای به عرف است، یعنی همان معاملات رایج در بازار وقتی که عرف تشخیص داد این بیع‌های عرفی موضوع است از این کشف می‌شود که شارع هم این‌ها را قبول دارد. 🔰 در مرحله تطبیق موضوع بر مصادیق هم می‌گوییم که تطبیق به حکم عرف است، فلذا عرف هر کجا را بیع دانست می‌شود مصداق احل الله البیع. عرف ما نیز معامله با بورس یا اشخاص حقوقی دیگر را یکی از مصادیق بارز بیع می‌داند. 🔰 لازمه صحت این بیع(معامله با بورس) مالکیت بورس است.(منظورمان معامله با خود بورس است نه معامله در بورس.) چون اگر بورس مالک نباشد، معامله‌اش نیز باطل است، پس لازمه صحت معامله‌اش این است که مالک پول یا جنسی است که به ما می‎دهد. 🔰 لازمه شمول اطلاقات و عمومات ادله صحت بیع این است که البیع الا فی ملک پس بورس موجودی است که مالک می‌شود. پس ما از باب دلالت التزامیه ملتزم می‌شویم که بورس معتبر است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=13966 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #اقتصاد #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯برنامه پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی اعلام شد 📌زمان و مکان برگزاری کمیسیون‌های پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و جدول برگزاری کمیسیون‌های پنجمین کنگره مشخص شد. 🔰اساتید و پژوهشگران محترم برای شرکت در کمیسیون‌ها لازم است در «سامانه ثبت‌نام در کمیسیون‌های تخصصی» به آدرس www.neshast.icih.ir ثبت‌نام نمایند. 🔰پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی سوم تا هفتم آذرماه در قم و تهران برگزار خواهد شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #کنگره #تهران #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: روش‌شناسی اجتهاد 🔰 استاد محمد عشایری، صبح امروز در درس‌گفتار نظام‌های اسلامی که از سوی موسسه مفتاح برگزار شد، بیان کرد: 🔻ویژگی‌های روش اجتهادی مکتب علامه وحید بهبهانی: ✅ الف) گرایش به اجماع و شهرت به عنوان یکی از ادله اربعه در مکتب وحید بهبهانی ❇️ این گرایش را می‌توان دارای دو عامل درونی و بیرونی دانست: 🔻عوامل درونی: 🔸 اعتقاد بهبهانی به حجیت اجماع 🔸 اعتماد بهبهانی به متقدمان به دلیل قرابت به عصر 🔸 اعتماد بهبهانی به متقدمان به دلیل اطلاع همه جانبه از همه مبانی روایات 🔻عامل بیرونی: 🔸بهبهانی احساس می‌کرد انحرافی در فقه توسط محقق اردبیلی و شاگردان بوجود آمده است که باید جلوی آن گرفته شود. ✅ ب) گرایش به ارتکازات اصحاب به عنوان یک قرینه ظهور ساز برای ادله 🔻مبانی حجیت برداشت‌های اصحاب نزد بهبهانی به شرح ذیل است: 🔹 اطلاع همه جانبه اصحاب از همه مبانی روایات 🔹 استقامت و سلامت فهم اصحاب 🔹 خبرویت و مهارت اصحاب 🔹 نزدیکی عصر اصحاب به عصر امامان علیهم‌السلام 🔹 امام بودنشان در فن فقاهت و برخورداری از قوای قدسی 🔹 دور بودن ذهن آنان از قوانین اجتهادی و اصولی که موجب عرفی‌تر شدن ذهنشان می‌شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 عقود و احکام نظام تأمین اجتماعی 🔻 استاد سیدرضا حسینی در درس‌گفتار «فقه نظام تأمین اجتماعی» عنوان کرد؛ 🔹در حوزۀ ثابتات و متغیراتِ شریعت چند دیدگاه وجود دارد: یکی نظریه منطقة‌الفراغ است و دیگری نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره) 🔹نظریه دیگر قائل است احکام شریعت کامل است و این موضوعات هستند که در شرایط زمان و مکان تغییر کرده و احکام متغیر می‌یابند. 🔹برای آنکه نظامی طراحی شود، دو مرحله اساسی وجود دارد: 1) استنباط مفردات نظام(عناصر) و 2) ترکیب عناصر و ساخت نظام. 🔹نظام تأمین اجتماعی هم دارای مفرداتی(عقود و احکام) است. باید بررسی بشود که کدام عنصر برای این نظام بهتر است. 🔹در رابطه با ترکیب عناصر و ساخت نظام، این بحث مطرح است که فقه چه جایگاهی دارد؟ در این زمینه، اولین بحث، مربوط به «هدف» است. هر چیزی که ما را به مجموعه اهداف برساند، مصلحت است؛ البته در ارزیابی هدف باید فرآیندها هم بررسی شوند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com