💢 مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) با همکاری موسسه مفتاح برگزار میکند؛
📌 درس اصول فقه؛ فقه حکومتی
📕 استاد ابوالقاسم مقیمی حاجی
📆 زمان: پنجشنبهها، ساعت ۷ صبح
🕌 مکان: قم، مدرسه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، مدرس ۳۱۶
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: نظام سیاسی در اسلام
🔰 استاد ذبیحالله نعیمیان در درسگفتار «نظام سیاسی در اسلام» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، تصریح کرد؛
📚 از جمله مبانی وجودشناسی نظام سیاسی که مطرح شد، برخورداری نظام از عناصر سازگار، لایهمندی نظام و وجود عناصر ثابت و متغیر در نظام بود.
📚 یکی از مواردی که میتوان به عنوان کاربرد مبنای سوم(وجود عناصر ثابت و متغیر در نظام) نام برد، بحث جایگاه مردم در نظام سیاسی است.
📚 سؤال مهمی که مطرح میشود این است آیا مردم در نظام سیاسی عنصر ثابت هستند؟ یا به عنوان عنصر متغیر محسوب میشوند؟ یا باید قائل به تفصیل شد؟
📚 در موضوع جایگاه مردم در نظام سیاسی لازم است سه ضلع مهم مقبولیت، مشروعیت و مسئولیت بررسی شود.
📚 هنگام بحث پیرامون جایگاه مردم در مشروعیت نظام سیاسی لازم است این بحث در سطوح مختلفی مانند تصدی کارگزاران و تصمیمات و قوانین در نظر گرفته شود.
📚 سطوح مختلفی که در بحث مشروعیت مورد بررسی قرار میگیرد لازم است در بحث مقبولیت نیز مورد توجه قرار گیرد.
📚 میتوان در مقام جمعبندی گفت که مردم در معنای نقشآفرینی و نه مشروعیتآفرینی عنصر ثابت هستند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢فردا در انجمنهای علمی حوزه؛
📌 کتاب «فقه عفاف جنسی» نقد میشود
🔰 جلسه نقد پیش از چاپ کتاب فقه عفاف جنسی(جلد اول فقه فردی و جلد دوم فقه اجتماعی) نوشته حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان، دانشیار گروه جامعه شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری انجمن فقه و حقوق اسلامی برگزار میشود.
👥 ناقدان: حجج اسلام والمسلمین جعفر نجفی، فرجالله هدایتنیا و حسن عالمی طامه
🗓 زمان برگزاری: پنجشنبه ۳۰ آبان ماه، ساعت ۱۵:۳۰
🏢 مکان برگزاری: انجمنهای علمی حوزه علمیه قم واقع در بلوار جمهوری، کوچه شماره ۲
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: قواعد فقه سیاست
🔻 استاد محسن صبوری فیروزآبادی در درس گفتار «قواعد فقه سیاست» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان داشت:
🔹 دلیل اصلی ما در قاعده شمول عبادالله دلیل عقلی است و دلایل نقلی دلایلی ارشادی محسوب میشوند.
🔹 از جمله ملاحظات و محدودیتهایی که میتوان درباره نگرش حداکثری نسبت به دین بیان کرد این است که ممکن است به بنبست برسیم.
🔹 در میان نگرشهای مختلف نسبت به استفاده از تجارب بشری و مخصوصاً تجارب بشری غرب لازم است از افراط به دور بود.
🔹 در بسیاری از موارد در فقه اجتماعی نمیتوان به احتیاط حکم کرد.
🔹 قاعده دوم از قواعد فقه سیاست در سطح مبانی قاعده انحصار الحاکمیه فیالله عز و جل است.
🔹 بخشی از ادله پیرامون این قاعده بر وجوب اطاعت از خدا و پیامبر(ص) دلالت دارد.
🔹 بخش سلبی این قاعده عبارت از نفی حق حاکمیت برای غیر خدا است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💯 موسسه مفتاح برگزار میکند؛
💢 سلسله نشستهای تخصصی بررسی و ارزیابی طرح جدید بانکداری در مجلس شورای اسلامی
🔰 با حضور اساتید حوزه و دانشگاه
👥 اساتید نشست اول: استاد غلامرضا مصباحیمقدم، استاد سیدعباس موسویان
🕓 زمان: پنج شنبه(۲۳ آبان ۹۸)، ساعت ۱۵
👥 اساتید نشست دوم: استاد احمدعلی یوسفی، استاد غلامعلی معصومی نیا، استاد جواد عبادی
🕓 زمان: پنج شنبه(۳۰ آبان ۹۸)، ساعت ۱۴
📌 مکان: قم، صفائیه، کوچه ۱۹، کوچه ناصر، پلاک ۸۲، ساختمان مفتاح
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 موسسه مفتاح برگزار میکند؛
💢 سلسله درسگفتارهای نظامهای اسلامی
✍️ موضوع: نظامسازی فقهی
👤 استاد محمدحسن گلی شیردار
🕓 زمان برگزاری: پنجشنبهها(یک هفته در میان)، ساعت ۷:۱۵ تا ۹:۱۵
💫 مکان برگزاری: قم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، طبقه سوم، مدرس ۳۰۶
🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053
☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌 موضوع: اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی؛ فقه سیاسی مبادی فقهالاجتماع و السیاسه
🔻 استاد علی رضائیان در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان داشت:
✅ در ادله روشن است که شریعت در بحث اقتصاد نگاه ویژهای به اقشار پایین دست جامعه دارد که این مسئله به تعریف عدالت باز میگردد.
✅ براساس آیه 7 سوره حشر فقیران، مسکینان و درماندگان جزو اقشار پایین جامعه محسوب میشوند.
✅ نتایجی که میتوان از آیه گرفت؛ اولاً نباید ثروت انحصار در افراد معدودی داشته باشد. ثانیاً، ثروت را باید بین مردم به ویژه در میان قشر مستضعف جامعه تقسیم کرد.
✅ نظام لیبرال ملاک استفاده از منابع را توانایی و قدرت افراد قرار داده، یعنی هر شخصی که دارای توانمندی بیشتری در استفاده باشد، به همان میزان بهره میبرد. ولی در نظام اسلامی؛ اولاً، منابع مال الله محسوب میشوند و ثانیاً خداوند اراده کرده تا این ثروت در میان اقشار پایین دست جامعه تقسیم شود.
✅ جامعه زمانی امت واحده میشود که فاصله نسبتهای اجتماعی کم شود. آیه «كَيْ لا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِياءِ مِنْكُمْ» نشان میدهد که هر آنچه در ساحتهای مختلف اجتماعی است باید در میان سطوح مختلف جامعه در چرخش باشد.
✅ چرخه منابع بین اقشار مختلف مردم را میتوان به عنوان یک شرط اساسی برای رسیدن به امت واحده دانست. از سوی دیگر میتوان آن را به عنوان یک خصوصیت برای امت واحده برشمرد. بدین معنا که اگر امت واحده به وجود آید این خصوصیت را هم با خود به همراه خواهد داشت.
✅ نتیجه: 1- ملاک در تقسیم منابع اقتصادی اقشار پایین دست جامعه است. 2- در صورت تقسیم صحیح منابع فاصله نسبتهای اجتماعی(فاصله طبقاتی) از بین میرود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 حکم لمس و نظر پزشک به بیمار جنس مخالف/ لمس بیماری که عمل زیبایی انجام میدهد توسط پزشک جنس مخالف جایز نیست
🔻 استاد محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی:
📚 براساس آیه 30 سوره النور مرد نباید هیچ کدام از اعضای زن را ببیند، همانطور که زن نباید هیچ کدام از اعضای مرد را ببیند و بین مقام طبابت و علاج و غیر آن تفاوتی نیست و اگر جایی مجاز باشد باید دلیل بر استثنای آن از این اطلاق وجود داشته باشد.
📚 مفاد آیه شریفه این نیست که مرد به دختر شیرخوار هم نگاه نکند. منصرف از آیه شریفه عدم جواز نگاه کردن در جایی است که امکان تمتع به نظر وجود داشته باشد. یعنی در جایی که به حسب نوع امکان نظر و تمتع جنسی با نگاه باشد، نگاه جایز نیست حتی اگر بدون شهوت باشد.
📚 یکی از مستثنیات این قاعده، موارد ضرورت و اضطرار است. البته این طور نیست که در همه موارد رجوع به پزشک، اضطرار و ضرورت باشد و مقام علاج و طبابت مساوی با مقام ضرورت و اضطرار باشد. برای نمونه بسیاری از اعمال زیبایی هیچ ضرورت و اضطراری در آنها نیست.
📚 مطابق قاعده اولی نظر به نامحرم جایز نیست و تفاوتی بین مقام علاج و غیر آن نیست، همان طور که فرض ضرورت و اضطرار از آن استثناء شده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14066
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯علم اصول باید تحول پیدا کند/ نامگذاری روزی به نام علم اصول
📌حضرت آیتالله سبحانی، در گردهمایی استادان اصول فقه حوزه با عنوان نقش علم اصول در تفسیر قرآن، بیان کرد:
🔰هر علمی برای خود مبادی تصدیقیه دارد که سبب یقین انسان میشود و علم اصول نقش تصدیق قضایای فقهی را بر عهده دارد.
🔰اگر میخواهیم اصول فقه را به مقام عالی خود برسانیم و قدرت اصول و فقه خود را به دنیا ثابت کنیم باید ظنون معتبر در نزد ما و در مقایسه با اهل سنت را شناسایی کرده و موضع آنان در مورد قواعد سبعه که در نزد ما معتبر نیست را بدانیم.
🔰امروز در کشورهای مختلف اسلامی تحولی در افکار مردم رخ داده و میخواهند فقهی براساس مصالح و مفاسد باز کنند و ما هم باید ببینیم مقصود آنان از این مسئله چیست؟ یعنی جدا از تحولات علمی دنیا نباشیم و بدانیم چه خبر است.
🔰باید به صورت تدریجی در این علم(اصول) دستکاری شود، زیرا علمی که در آن دستکاری نشود، میمیرد. اما در عین حال، نباید آن را کاملاً از ریشه قطع کنیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14069
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: استنباط حکم اخلاقی از منابع دینی
🔻 استاد محمد عالمزاده نوری در درسگفتار نظامهای اسلامی که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، عنوان کرد:
🔰دلایل ضرورت و اهمیت فقه اخلاق:
1️⃣ عدم کفایت عقل بشری و نیاز به ارشاد آسمانی(حجت باطنی و ظاهری)
2️⃣ مغتنم بودن اطلاع از رهاورد وحی و بعثت انبیاء
🔰عوامل کماعتنایی به فقه اخلاق:
1️⃣ مردم از حوزه واجب و حرام توقع داشتند و در نتیجه حوزه هم به واجبات و مستحبات پرداخت نه به اخلاق.
2️⃣ اخلاقیات مساوی با سنن الزامی نیست.
3️⃣ پیش از اینکه دین اسلام بیاید، نظامهای اخلاقی نسبتا کارآمدی داشتهایم مانند اخلاق کهن ایرانیان و...
✅ این دلایل برای گذشته است، ولی نگرانی این است که در آینده نیز به فقه اخلاق توجه نشود.
🔻پنج دلیل مبنی بر عدم توجه به فقهِ اخلاق در آینده:
🔹اخلاق علم شمرده نشود و گفته شود که اخلاق، اندرز و موعظه است؛ در حالی که فقه را علم بدانند.
🔹 عقلانی دانستن اخلاق
🔹 تلقی فقه به عنوان جایگزین اخلاق
🔹 تصلب بر روش اخلاقنگاری موجود
🔹 بزرگنمایاندن پیش نیازهای ورود به فقه اخلاق
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com