💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: فقه اقتصاد مقاومتی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی
🔻 استاد احمدعلی یوسفی در درسگفتار «فقه اقتصاد مقاومتی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی» که از سوی مؤسسه مفتاح و با همکاری موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار شد، گفت:
🔰 یکی از راههای وارد کردن صدمات اقتصادی و معیشتی به مردم ایران، واردات بیرویه کالاهای خارجی و قاچاق برخی کالاهای ممنوع است.
🔰 انواع کالاهای خارجی به ویژه به لحاظ مبدأ تولید آنها وجود دارند که ممکن است حکم فقهی خرید و مصرف و تبلیغ آنها متفاوت باشد. بنابراین باید هر دسته از آنها مشخص شود و حکم فقهی معامله و مصرف آنها معلوم گردد.
🔰 مخاطبین حکم فقهی خرید و مصرف کالاهای خارجی براساس ادله اولیه و ثانویه در شرایط جنگ اقتصادی دشمن علیه ملت ایران و نیز حکم فقهی حمایت از کالای ایرانی مستخرج از ادله شرعی عبارتند از؛ عموم مردم به عنوان خریداران و مصرف کنندگان، دولت به عنوان سیاستگذار و تولیدکنندگان به عنوان بخشی از جامعه که با تولید با کیفیت و قیمت مناسب میتوانند زمینه حمایت از کالاهای تولیدی داخلی را فراهم کنند.
🔰 بر اساس آیه «یأَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» خرید هر نوع کالایی از هر فردی یا از هر کشوری که به قصد منفعت حلال آن کالا انجام شود، وفای به آن لازم و معامله صحیح است.
🔰 براساس آیه «أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا» هر نوع کالایی که دارای منفعت حلال است، از افراد یا کشورهای خارجی به قصد آن منفعت، معامله و خریداری شود، یک نوع عهد و پیمان محسوب میشود، به همین جهت وفای به آن لازم و واجب و آن معامله صحیح میباشد. پس به مقتضای این آیه حکم معامله کالاهای خارجی از هر کشوری و از هر فردی صحیح و وفای به آن نیز لازم و واجب است.
🔰 دلیل سومی که صحت و حلیت این معاملات را تأیید میکند آیه «أَحَلَّ اللَّهُ الْبَیعَ» است. به مقتضای دلالت آیه اگر کالای خارجی که دارای منفعت محلله باشد، خرید آن به قصد تحصیل آن منفعت محلله صورت گیرد، آن معامله صحیح و شارع نیز آن را امضا میکند.
🔰 دلیل عام دیگری که در تأیید این معاملات آمده، آیه «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَینَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ» است. این آیه تنها قلمرو تجارت را شامل میشود. پس نسبت به دو آیه اول قلمرو این آیه محدودتر است؛ ولی زیر بنای قوانین مالی در فقه اسلامی است. از آیه هم حکم تکلیفی(جواز تصرف در مال مورد تجارت) و هم حکم وضعی(صحت تجارت) استفاده میشود.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💰 به اسکناس و دلار زکات تعلق میگیرد؟/ تشخیص زکات بر عهده ولی امر است
🔻 استاد محمدتقی شهیدی در درس خارج «فقه پول»:
✅ مرحوم آقای صدر احتیاط واجب میکند که اگر اسکناس یک سال بماند و به حد نصاب هم رسیده باشد، زکاتش داده شود، مثلا کسی یک سال چهار هزار دلار نگه داشت، ماه دوازدهم که میشود زکاتش که صد دلار هست باید پرداخت بشود بناء بر احتیاط واجب. ولی اسکناسهایی که ارز داخلی است معمولا یا بانک میگذارند یا در گردش است و لذا زکات به آن تعلق نمیگیرد.
✅ مشهور قائلند که زکات تعلق نمیگیرد بخاطر روایاتی که منحصر کرده زکات را به 9 چیز که دو تای از آن 9 چیز درهم و دینار است.
✅ مرحوم آقای صدر و بعض معاصرین میگویند ولایت بر تعیین موارد زکات به ولی امر مسلمین واگذار شده است. آنها میگویند ولی امر اگر مصلحت دید زکات را تعیین کند در یک شیء خاصی. مثلاً سیبزمینی خیلی تولیدش بالا رفته و فقراء هم که زیادند، زکات را بر سیبزمینی قرار بدهد.
✅ مرحوم آقای صدر مطرح کرده درهم و دینار مثال عرفی است برای نقد رائج. لذا منافات با حصر زکات در 9 چیز ندارد که ما بگوییم زکات به اسکناس تعلق میگیرد چون درهم و دینار در این روایات مثال است برای نقد رائج.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14266
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 کتاب تلقیح مصنوعی در آینه فقه راهی بازار نشر شد
💢 انتشارات بوستان کتاب، کتاب تلقیح مصنوعی در آینه فقه را به قلم سید محسن مرتضوی منتشر کرد.
💢 تلقیح مصنوعی در آینه فقه، پنجمین کتاب از مجموعه مسائل مستحدثه پزشکی است که بعد از کالبد شکافی، پیوند اعضا و مرگ مغزی، شبیه سازی انسان قتل از روح ترحم و... به چاپ رسیده است.
💢 این کتاب از دو بخش با عنوانهای؛ بررسی حکم تکلیفی صور مختلف تلقیح مصنوعی و بررسی احکام مرتبط با تلقیح مصنوعی و یک خاتمه تشکیل شده است.
💢 نگارنده در بخش نخست، به بررسی موضوعاتی همچون مباحث کلیات و موضوع شناسی، بررسی حکم تکلیفی صور مختلف تلقیح داخل رحمی و خارج رحمی و رحم جایگزین پرداخته است.
💢 مؤلف در بخش دوم نیز احکام مرتبط با تلقیح مصنوعی همچون نسب، ثبوت عده، حکم نفقه حامل، حکم اسقاط و از بین بردن نطفه و معاملات با تلقیح را آورده است.
📚 انتشارات بوستان کتاب، کتاب «تلقیح مصنوعی در آینه فقه» را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، در ۳۶۷ صفحه به قیمت ۵۰۰۰۰ تومان منتشر کرد.
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/?p=14269
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#معرفی_کتاب
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 موسسه عالی فقه و علوم اسلامی با مشارکت مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار میکند؛
🔰 سلسله نشستهای علمی نقد و نظر
📌 موضوع : بررسی فقهی و حقوقی لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت
📆 زمان برگزاری: پنجشنبه ۱۴ آذرماه ۹۸، ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲
🕌 مکان برگزاری: قم، موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 آیتالله مهدویکنی از پیشگامان اسلامیسازی علوم انسانی بود/ تولید علم پروسهای است نه پروژهای
🔻 عادل پیغامی در برنامه تلویزیونی «مصیر»:
🔰 جایگاه علوم انسانی در اندیشه آیتالله مهدویکنی
🔹 آیتالله مهدویکنی فرزند راستین حوزه و حرکتشان امتداد حرکت حوزه بود. کنشگری فکری و فرهنگیشان در کنار امام بود و منجر به انقلاب اسلامی شد.
🔹 ایشان از پیشگامان اسلامی سازی علوم انسانی بودند. اسلامیسازی اقتصاد در رویکردشان نشان میدهد که پایهای بودن دین در همه علوم موردنظرشان بوده است.
🔹 آیتالله مهدویکنی در پی تولید عالم دینی بودند. علم و دین باید ابتدا در وجود یک انسان به تلفیق برسد نه روی کاغذ و مقالات و نظریات.
🔹 رویکردشان در اسلامیسازی علوم بیشتر از آنکه فلسفی باشد از طریق فقه و مسأله محوری است.
🔹 در نگاهی که آیتالله مهدویکنی به دین و اسلام دارد اخلاق جایگاه مهمی دارد. ایشان سیاستمدار اخلاقی و فقیه اجتماعی بودند.
🔹 نگاه آیتالله مهدویکنی به علم پروسهای بود نه پروژهای. نگاه پروسهای منوط به این است که افراد با هم گفتوگو کنند و تضارب آرا صورت گیرد.
🔹 دانشگاه امام صادق (ع) نه حوزه است نه مانند سایر دانشگاهها. یکی از مدلهایی است که در اسلامیسازی دانشگاه و علوم اسلامی وجود داشته و اجرایی شده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14275
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 تأمین اجتماعی بیانگر رویکرد اجتماعی اسلام است
🔻 استاد سیدرضا حسینی در درسگفتار «فقه نظام تأمین اجتماعی» عنوان کرد؛
📚 در نگاه فردگرایانه الحادی هر کس به دنبال نفع شخصی خود است؛ اما اسلام علاوه بر فرد، بحث خانواده، اقوام، عشیره و بهطور کلی اجتماع را تقویت میکند.
📚 امت مجموعه افرادی هستند که دارای عقیده مشابه هستند. یکی از مفاهیم برجستۀ بیانگر رویکرد اجتماعی اسلام نسبت به تأمین اجتماعی بهکارگیری واژه «امت» به معنای جامعه ایمانی است.
📚 در رابطه با تأمین اجتماعی در صدر اسلام چند کار صورت گرفت؛
1️⃣ مبانی اعتقادی تغییر کرد
2️⃣ برخی مفاهیم مطرح شد؛ مانند امت، اخوت
3️⃣ میثاقنامهای عمومی نوشته شد و تمام قبایل به مفاد این پیماننامه پایبند شدند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری موسسه آموزش عالی طلوع مهر برگزار میکند؛
📌 کرسی ترویجی عرضه و نقد دیدگاه علمی «فقه تحزّب»
👤 ارائهدهنده: حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا
👥 ناقدین: حججاسلام والمسلمین علی بنایی و سیدکاظم سیدباقری
📆 زمان برگزاری: دوشنبه ۱۸ آذرماه ۹۸، ساعت ۱۹ تا ۲۱
🔰 مکان برگزاری: قم، انتهای خیابان شهید فاطمی(دورشهر)، جنب میدان رسالت، موسسه آموزش عالی طلوع مهر
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#کرسی_ترویجی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظام اقتصاد اسلامی
📌 موضوع: خطوط کلی اندیشه اقتصادی شهید صدر
🔰 استاد غلامعلی معصومینیا در درسگفتار «خطوط کلی اندیشه اقتصادی شهید صدر» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان داشت:
📚 در شرایط امروز فضای علمی؛ نظام سرمایهداری و نظام ارزشی آن با این مغلطه که گزارههای اقتصاد گزارههایی علمیاند، سیطره افکنده و بر ذهنها حاکم شده است.
📚 در نگاه شهید صدر «گزارههای اقتصاد غرب جنبه ارزشی دارند» و اگر در بررسی این گزارهها، این ملاحظه را در نظر نگیریم، به خطا رفتهایم.
📚 تقابل بین اقتصاد اسلامی با اقتصاد سرمایهداری، در بنیانهای فکری آنهاست.
📚 سنگ زیربنای نظام سرمایهداری، آزادی به همراه رقابت است.
📚 سرمایهداری در توجیه آزادی، به سه دلیل؛ «آزادى، وسيلهاى براى دستيابى به منافع عمومى»، «آزادى، عاملى براى رشد توليد و ثروت عمومى» و «آزادى، شاخصى برای بيانگری اصل كرامت انسان و حق او در زندگى» متمسک میشود که به هر سه دلیل خدشه اساسی وارد است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 موسسه مفتاح برگزار میکند؛
💢 سلسله درسگفتارهای نظام تربیت اسلامی
✍️ موضوع: روششناسی فقهالتربیه
👤 استاد رضا حبیبی
🕓 زمان برگزاری: چهارشنبهها، ساعت ۱۶
💫 مکان برگزاری: قم، خیابان جمهوری، ساختمان انجمنهای علمی حوزه علمیه قم، سالن جلسه انجمن اخلاق
🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053
☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: ماهیت پول در اقتصاد اسلامی
🔻 استاد حسن آقانظری در درسگفتار «ماهیت پول در اقتصاد اسلامی» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان داشت؛
🎯 ادعا: دلیلی که بر ضمان جبران کاهش ارزش پول اقامه شده این است که میگویند پول نه مثلی است و نه قیمی؛ چرا که اموال واقعی به دو دسته قیمی و مثلی تقسیم میشوند اما پول اعتباری مالیت محض است و مال واقعی نیست پس نه مثلی است و نه قیمی. پول قیمت محض، مالیت محض و طرف مبادله است برای کالاها و خدمات، اما کالاها و خدمات اموالی هستند که مالیت دارند. بنابراین برای ادای پول باید دقیقاً عین همان مالیت پرداخت شود.
🔰 پاسخ به ادعا: موضوع ضمان نزد فقها، عقلا و ادله مال است نه مالیت، پس برای ادای این مال باید بررسی کرد که این مال مثلی است یا قیمی. در نگاه اقتصادی به عنوان مثال در حساب درآمد خالص ملی پول را جزء ثروتها به حساب نمیآورند اما آن نگاه علمی اقتصادی با نگاه فقهی و حقوقی متفاوت است. در بحث ضمان که یک قرارداد فقهی و حقوقی است در پی این هستیم که موضوع ضمان چیست و از آنجا که موضوع ضمان مال است پس از این منظر پول نیز هم از منظر عرفی و هم از منظر قانونی، مال محسوب میشود.
🔹 بنابراین تعریف فقهی مال با تعریف اقتصادی از مال متفاوت است و نباید این دو تعریف با یکدیگر خلط شود. لذا پول اعتباری نیز از منظر فقهی و حقوقی همچون سایر اموال مال محسوب میشود و موضوع احکامی همانند ضمان قرار میگیرد چرا که در هر مالی ضمان وجود دارد و هر آنچه که مثل دارد ضمان آن مثلی است یعنی ذمه فرد به مقدار مثل مشغول شده و مالکیت آن مال مضمون منتقل میشود که این خصوصیات در پول اعتباری نیز وجود دارد.
🔹 برخی معتقدند پول طلا و نقره مثل درهم و دینار پول واقعی هستند و پول اعتباری نیستند اما این برداشت اشتباه است، چرا که طلا و نقره هم زمانی که به عنوان پول شناخته میشوند، پول اعتباری هستند. پول یک امر اعتباری است که ممکن است ماده آن که پول بر آن بار میشود طلا یا نقره باشد، ممکن است کاغذ اسکناس باشد و ممکن است هیچ یک نباشد و صرفا پول عددی باشد، پس از این جهت میان پول طلا و نقره با سایر پولها تفاوتی نیست.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔹 سیره متشرعه همانند اجماع علما حجت شرعی است
🔻 آیتالله شبزندهدار/ بیع2:
🔰 سه راه اثبات حجت شرعی بودن سیره؛ 1- برهان إنّی، 2- عدم ردع شارع مقدس و 3- اخبار و شهادت متشرعه بر شرعیت آن راه.
🔰 برهان إنّی این است که ما از معلوم پی به علت میبریم. یعنی ما از یک آثاری پی میبریم که متشرعه این حرف را حتماً و حتماً از شارع تلقی کرده است و شارع آن را قبول دارد.
🔰 سیره متشرعه همانند اجماع علما کاشف از این است که یک دلیل شرعی در کار بوده و اینها به خاطر آن دلیل شرعی این فتوا را دادند، سیره متشرعه هم کاشف میشود از اینکه شارع گفته است و متشرع از شارع تقلی کرده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14284
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ واکنش به لایحه جدید مجلس درباره بانکداری/ دریافت جریمه دیرکرد رباست
🔻 حضرت آیتالله نوری همدانی در درس خارج فقه:
📚 عدهای از اساتید حوزه، نامهای به بنده نوشتند که لایحهای برای رسمیت بخشیدن به رباخواری به عنوان قرض به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده و عدهای از طلاب نیز به درست بودن آن رأی دادند.
📚 اجماع فقها بر این است که گرفتن پول در برابر تأخیر در أدای دین، رباست و قرآن کریم نیز در هفت جا بر حرمت آن تأکید کرده است.
📚 بانکها در برابر وامی که به مردم میدهند، در ابتدا مبلغی را به عنوان سود بر میدارند که این رباست؛ همچنین تأخیر در أدای دین را به صورت روزشمار از مردم میگیرند که این مصداق آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُضَاعَفَةً؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید! ربا (و سود پول) را چند برابر نخورید» میباشد.
📚 حوزه علمیه با این موضوع مخالف است و اعلام میکنیم اشخاصی که این لایحه را درست دانستهاند، صاحب نظر نیستند و حوزه با آن مخالف است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 در برابر تمدن غرب نباید به کمتر از استحاله آن در تمدن اسلامی قانع باشیم
🔰 آیتالله سید محمدمهدی میرباقری در أثر تازه «عصر جدید؛ خوانشی از مفاهیم و راهبردهای بیانیۀ گام دوم»؛
🔹 از دستاوردهای غربی حتماً باید استفاده کنیم؛ گمان من این است که حتماً باید قلّههای علم و تکنولوژی غربی را فتح و استحاله کنیم، و الّا نمیتوانیم آن را کنترل کنیم و بر تمدّن غرب چیره شویم. رویکرد ما فتح قلّههای علم مدرن و عبور از آن مرزهاست.
🔹 ما نه غربپذیریم، نه غربگزینیم، نه غربگریزیم و نه غربستیزیِ کور را دنبال میکنیم. رویکرد ما رویکرد استحالۀ تمدّن غرب در تمدّن اسلامی است؛ کما اینکه غرب میخواهد ما را در خودش استحاله کند. هر تمدّنی اگر رقیب تمدّنی دارد، به کمتر از استحالۀ او قانع نیست.
🔹 بعضی میگویند ما برای حرکت بهسمتِ ظهور نمیتوانیم تمدّنسازی کنیم؛ سازندگی در مقیاس تمدن را منکر هستند و میگویند ما فقط میتوانیم خودمان را حفظ کنیم یا حداکثر میتوانیم با نظم جهانی مبارزه کنیم، اما نمیتوانیم الگویی بسازیم.
🔹 سند 2030 میخواهد تا سال ۲۰۳۰ جامعۀ جهانی را به نقطۀ خاصی در غربیشدن برساند. این سند، سکولاریسم را دنبال میکند تا یک جهانِ سکولار بسازد. ما به عنوانِ رقیب تمدّنی غرب باید چه کنیم؟
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14286
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_تمدن_اسلامی
#معرفی_کتاب
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢دستاوردهای مرکز تحققبخش مطالبات رهبر انقلاب از دانشگاه امام صادق(ع)/ تمرکز روی آثار علمی شهید صدر کاری هوشمندانه است
✅ حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسینعلی سعدی در بازدید از مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع):
📚 نسل چهارم دانشگاهها در کشور، دانشگاههای تمدنساز هستند که مأموریت اصلی آنها طراحی نرمافزارهای لازم برای حل مسائل نظام اسلامی است.
📚 این مأموریت عیناً همان مطالباتی است که مقام معظم رهبری از دانشگاه امام صادق(ع) داشتهاند. فعالیتها و دستاوردهای مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع) نیز بحمدلله در همین راستا بوده و إنشالله مطالبات ایشان از دانشگاه را در آیندهای نزدیک محقق خواهد کرد.
📚 بسیار مسرتبخش است که مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع) ضمن فعالیتهای گفتمانساز خود، گروهی از فضلا و فعالان حوزوی را به حل مسائل حکومتی و اجتماعی دعوت کرده و فعالیتهای آنان را به سوی فقه حکومتی هدایت مینماید.
📚 تمرکز فعالیتهای علمی مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه بر روی آثار و نظرات مرحوم شهید صدر(ره) بسیار دقیق و هوشمندانه است.
📚 استاد ما مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی میفرمود اگر عمر گرانمایه شهید صدر 10 سال دیگر امتداد مییافت هیچ خلأ تئوریک برای نظام اسلامی باقی نمیماند و ایشان نرمافزارهای لازم برای زمامداری و حکمرانی را به طور کامل تولید میکردند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14290
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌 موضوع: کتاب القضا
🔰 استاد جواد حبیبیتبار در درس خارج «کتاب القضا» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، تأکید کرد؛
📚 استفاضهی مفید علم عادی، حجت است ولو غیر مفید علم منطقی باشد. علم قاضی نیز عبارتست از یقین حاصل از مستندات بین؛ مستنداتی که مفید علم عادی و عرفیاند نه لزوماً علم منطقی.
📚 امارات بر دو قسم است؛ قضایی و قانونی. امارات قضایی از حیث عدد محدود نیست و اعتبارسنجی آنها به دست قاضی سپرده شده ولی امارات قانونی ارزششان را قانون معین کرده و در اختیار قاضی نیست. تعداد آن هم محدود و معین است.
📚 اثبات اموری همچون ولایهالقاضی از نظر مقدس اردبیلی به غیر استفاضه هم ممکن است. کافی است فقط منجر به علم عادی شود. حتی با نوشتن و کتابت هم اثبات میشود.
📚 در میان مسلمانان اعم از فقهاء شیعه و اهل سنت نوعاً کتابت و مکتوب به عنوان یک دلیل استقلالی مورد قبول و توجه نبوده است. چون آنچه در ورقه است، لزوماً با واقعیت خارجی مطابقت ندارد. یعنی به صرف کتابت چیزی ثابت نمیشود. بلکه ضمن نوشته لازم است شواهد و قرائن دیگری باشد تا نوشته اطمینانآور باشد؛ مثلاً خط نویسنده را بشناسیم، آورندهی نامه مورد اطمینان باشد، نامه مختوم باشد و...
📚 ویژگیهای کاتب قاضی(منشی دادگاه) از نظر محقق نجفی؛ کاتب قاضی باید بالغ، عاقل، مسلمان، عادل، احدالأمناء، با بصیرت، جیدالکتابه باشد و اگر فقیه هم باشد خیلی بهتر است.
📚 اشکال به این نظر محقق نجفی: اگر ثمرهی کتابت صرفاً یادآوری است، پس ویژگیهای یاد شده برای کاتب القاضی چه ضرورت و فایدهای دارد؟
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 موسسه مفتاح برگزار میکند؛
💢 سلسله درسگفتارهای نظام سیاست اسلامی
✍️ موضوع: ولایت فقیه
👤 استاد محمدمهدی بهداروند
🕓 زمان برگزاری: پنجشنبهها، ساعت ۱۳
💫 مکان برگزاری: قم، صفائیه، کوچه ۱۹، کوچه ناصر، پلاک۸۲، موسسه مفتاح
🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053
☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: نظام سیاسی در اسلام
✅ استاد ذبیحالله نعیمیان در درس گفتار «نظام سیاسی در اسلام» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، خاطرنشان کرد؛
🔹 یکی از مبانی وجودشناسی نظام بحث پیرامون عناصر ثابت و عناصر متغیر است که میتوان از منظر آن به مصادیقی از نظام سیاسی مانند حاکم یا مردم نگریست.
🔹 مسئولیتهای فراگیر مردم در سطوح مختلف از جمله عناصر ثابت نظام محسوب میشود.
🔹 ولایت فراگیر مردم در سطح خاص آنها نباید با ولایت بالاتر تنافی داشته باشد.
🔹 میتوان دو سنخ ولایت با عنوان ولایت تام و ولایت ناقص برای مردم برشمرد که این دو سنخ ولایت از جمله عناصر ثابت نظام سیاسی به حساب میآید.
🔹 از جمله مصادیق ولایت تام مردم امر به معروف و نهی از منکر است که باید مورد اطاعت قرار گیرد.
🔹 از جمله موارد قابل بررسی در بحث جایگاه مردم در نظام سیاسی وظیفه ایشان در مقام تأسیس حکومت اسلامی و نسبت آنها با اولیاء است.
🔹 مردم در تلقی درست دینی نسبت به حاکم مشروعیت آفرین نیستند؛ اما حاکم در مقام اعمال ولایت باید مقبولیت مردم را داشته باشد.
🔹 از دیگر موارد مسئولیت مردم در حکومت وظیفهشان در زمینهسازی برای حکومت و همچنین نظارت است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ «جهاد علمی و سیاسی»، «آماده سازی شیعیان برای غیبت» و «ایجاد شبکه ارتباطی» عرصه فعالیتهای امام عسکری(ع) بود
🔻 حجتالاسلام حجت گنابادینژاد در گفتوگویی مطرح کرد؛
🔹 سه خلیفه عباسی به نامهای معتمد، معتضد و مهتدی با امام حسن عسکری(ع) همزمان بودند و هر کدام از اینها سختگیریها و کنترلهای فوقالعادهای برای حضرت(ع) داشتند، لذا حضرت(ع) در چنین شرایطی فعالیتهای خودشان را در چند محور تنظیم و سازماندهی کرده بودند.
📚 یکی از محورهای فعالیت ایشان فعالیت علمی بود که باید از آن به جهاد علمی امام حسن عسکری(ع) یاد کنیم. شیخ طوسی(ره) تعداد شاگردان ایشان را بیش از ۱۰۰ نفر از چهرههای مشهور ذکر میکند.
📚 عرصه دیگر فعالیتهای حضرت(ع) جهاد و مبارزات سیاسی ایشان بود. فعالیتهای حضرت(ع) هم سرّی بود و هم توجه به ابعاد مختلف داشتند؛ مانند تقویت و توجیه سیاسی شخصیتهای مهم و مؤثر شیعه.
📚 عرصه دیگر فعالیتهای امام حسن عسکری(ع) ایجاد شبکه ارتباطی با شیعیان است. سابقه شبکه وکالت از زمان امام جواد(ع) آغاز شد و در زمان امام حسن عسکری(ع) توسعه و تداوم پیدا کرد.
📚 محور دیگر فعالیتهای امام حسن عسکری(ع)، تربیت و آمادهسازی شیعیان برای دوران غیبت است. پیامبر اعظم(ص) و امامان شیعه بهتدریج مردم را با موضوع غیبت امام زمان(عج) آشنا کردند ولی این مسئولیت در عصر امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) که به عصر غیبت نزدیکتر میشد، شدت بیشتری پیدا کرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14294
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 شناخت حوادث واقعه از ویژگیهای اعلمیت است/ خواست رهبر انقلاب از طلاب برنامهریزی برای تمدن اسلامی است
📌 آیتالله محمد یزدی در اصفهان:
🔹 متعلق اعلمیت چیست؟ من تصور میکنم شعاع اعلمیت باید وسیعتر باشد به دلیل شرعی و به دلیل روایتی که در توقیع امام زمان(عج) وجود دارد، یعنی شناخت حوادث واقعه هم متعلق بحث اعلمیت هست.
🔹 آگاهی به زمان و مکان و حوادث واقعه در نفس اجتهاد نقش دارد، یعنی اگر دو مجتهد در شناخت احکام شرعیه یکسان بودند، کسی که در مسائل آگاهتر و به روزتر است و میتواند راجع به زندگی مسلمانان آگاهانه نظر بدهد باید اعلمتر دیده شود.
🔹 همین علوم جواهری و فقه جواهری را باید آموخت و در حوزه علمیه پیرامون آن بحث شود، باید طلاب را به نحوی تربیت کرد که از مسائل روز آگاه باشند و بتوانند پاسخگوی نیازهای جامعه باشند.
🔹 رهبر معظم انقلاب از حوزههای علمیه، طلاب و نسل جوان درخواست دارند برای تمدن آتی اسلامی برنامهریزی کنند.
🔹 روحانیت و حوزههای علمیه باید به مسائل مستحدثه توجه ویژه داشته باشد و جواب متین، دقیق، علمی و صحیح برای آنها پیدا کنند.
🔹 خواندن شرححال بزرگان و علمای خلف بسیار مثمر ثمر است. باید بدانیم علما و بزرگان گذشته با چه شرایطی زندگی کردند و امروز ما از علوم و کتابهای آنها استفاده میکنیم.
🔹 طلاب با تلاش و همت به اوج میرسند و شرایط شهریه و تمکن مالی اثر بسزایی در طلبه فاخر شدن ندارد. اساتید محترم سعی کنید طلاب فاضل، مدبر و محقق تربیت کنید.
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#اصفهان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی برگزار میشود
🔻 حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی در نشست خبری:
📚 در موسسه اشراق و زیر نظر آیتالله اعرافی در زمینه هوش مصنوعی اقداماتی صورت گرفته و در سال گذشته این کار در شورای فضای مجازی حوزه عرضه شد که تصویب آن با همکاری پنج نهاد مربوطه انجام شد.
📚 برگزاری یک همایش ملی در این خصوص برنامه ریزی شده و ۲۸ فروردین ماه ۹۹ تاریخ برگزاری آن است.
📚 در زمینه هوش مصنوعی و رشتههای مرتبط با این حوزه از ظرفیت طلاب دارای تحصیلات دانشگاهی بهره گرفته شده و عموم این طلاب که در این زمینه تخصص دارند، جذب این کار شدهاند.
📚 برخی از طلابی که در دانشگاه تحصیلات نداشتهاند نیز در این پروژه به همکاری میپردازند. در سطح سه و چهار دو گرایش هوش مصنوعی را در نظر گرفتهایم که در پی تثبیت آن هستیم؛ این ظرفیت به ما در زمینه توسعه هوش مصنوعی کمک خواهد کرد.
📚 شناسایی فضلای حوزوی و دانشگاهی فعال در این پژوهش کاربردی و بین رشتهای یکی از اهداف این همایش است.
📚 به تعدادی از طلاب حوزوی نیازمند هستیم که بانکهای اطلاعاتی را ایجاد کنند. آشنایی با قابلیتهای کاربست هوش مصنوعی نیز از دیگر اهداف این همایش است که اطلاع رسانی و برگزاری نمایشگاهها برای این آشنایی انجام شده است.
📚 بررسی تحلیلی فرصتها و تهدیدها در حوزه هوش مصنوعی، توانمندسازی طلاب مستعد، تجمیع آراء و نظرات و تضارب آراء از دیگر اهداف این همایش به شمار میرود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 جوانگرایی در حوزه برای پرچمداری بیانیه گام دوم/ مردمی بودن حوزه باید گسترش یابد
✅ آیتالله علیرضا اعرافی در اجلاسیه منطقهای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اصفهان:
📕 بیانیه گام دوم یک منشور کلان و راهبردیست که در فراروی انقلاب اسلامی میتواند گرهگشای ما و چراغی برای مسیر آینده ما باشد.
📕 مسؤولیت ما این است که درون حوزه از فهم کامل نسبت به بیانیه گام دوم انقلاب برخوردار شده و نظام فکری خود را منطبق بر آن قرار دهد و پرچمدار و نشر دهنده آن باشد.
📕 پرچمداری حوزه علمیه از بیانیه گام دوم انقلاب نیازمند اهتمام حوزه علمیه به جوانان درون حوزه علمیه است.
📕 علم و نظریه که ریشه در فقاهت و مبانی فکری و علمی حوزه علمیه دارد باید توسعه یابد، از سویی مبانی انقلاب باید بیش از پیش در حوزه علمیه تولید شود و مردمی بودن حوزه نیز باید گسترش یافته و حوزه در معنای تعلق به جامعه معنی و مفهوم پیدا کند.
📕 با تمام توان و در حد وسع در همین مسیر گام خواهیم برداشت و در حد امکان به نیازهای جدید و نو حوزه علمیه با تکیه بر اصالتهای تاریخی پاسخ خواهیم داد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14297
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#اصفهان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 تمام علوم انسانی باید همدوش با فقه پیش رود/ حل مشکلات کشور در گرو وحدت حوزه و دانشگاه است
🎯 حضرت آیتالله مکارمشیرازى در دیدار آیتالله رشاد و دکتر تهرانچی:
🔰 به جای ترجمه علوم انسانی از منابع خارجی که با فرهنگ ما بیگانه است، باید این علوم در کنار فقه قرار گیرند که خاستگاه آن حوزههای علمیه است. تمام علوم انسانی باید همدوش با فقه پیش برود.
🔰 اساتید حوزه و دانشگاه باید با یکدیگر رابطه تنگاتنگ داشته باشند، در غیر این صورت هم حوزه و هم دانشگاه ضرر میکنند.
🔰 اساس اسلام علم است و این مهم در هر دو نهاد مهم حوزه و دانشگاه وجود دارد. دانشگاهها و حوزهها باید دوش به دوش هم جلو بروند؛ چراکه دشمن از همین همدلی و وحدت هراس و وحشت دارد.
🔰 حل مشکلات کشور در گرو وحدت حوزه و دانشگاه است. جایی که میتواند از مشکلات کشور گره گشایی کند همین دو نهاد هستند، الان هم اگر میخواهیم اصلاحاتی باشد باید در این دو باشد.
🔰 باید دانشگاهها از فرهنگ غربی کاملاً جدا شوند؛ ما در حوزه هیچ تعصبی در مقابل علوم دانشگاهی نداریم کما اینکه دانشگاهیان نیز نباید تعصبی در این خصوص داشته باشند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 اصول 23گانه علم القضا/ منصب قضا ولایی و حکومی است
✅ آیتالله رشاد/ فقه القضا7:
🔻 مهمترین مبادی و اصول مربوط به علم القضا
🔹 1 - پاسداری از کرامت ذاتی انسان، 2- مهمداشتن حق حیات انسانی، 3- اهمیت دادن به عقل، 4- حق دیانت، 5- مهمدانستن آبرو، 6- حاکمیت قانون، 7- حق اختیار بر سرنوشت، 8- مهم داشتن نسل، 9- لزوم محققساختن عدالت، 10- آزادی اندیشه و تحمیلی نبودن عقاید، 11- حق مالکیت، 12- استقلال قاضی، 13- بیطرفی قاضی، 14- برابری همه آحاد جامعه در برابر قانون، 15- مطابقت در مجازات و تناسب میان جرم.
🔹 16- وظیفهمندی حکومت نسبت به صدور حکم در جهت رفع اختلافات، 17- وظیفهمندی حکومت بر احقاق حق افراد مستحق، 18- وظیفهمندی حکومت در برخورد با مفسدان، 19- وظیفهمندی دولت در برخورد با ناقضان حدود الهی بهعنوان مدعیالعموم، 20- ولایت داشتن حکومت بر غایبان و خردسالان و قُصَّر، 21- پرهیز از رأفت و ترحم در صدور حکم در حوزه احکام و حدود الهی و اجرای مجازات پس از اثبات جرم، 22- محترم داشتن جسم و بدن و 23- ولایی و حکومی بودن منصب قضاوت.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14301
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#درس_خارج
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 اگر توان مدیریتی ندارید مسؤولیت نپذیرید
📝 علوم انسانی باید همدوش فقه پیش رود
📝 طرح جدید بانکداری به ربا رسمیت میبخشد
📝 دانشگاهها وقتی اسلامی میشوند که علم دینی تدریس شود
📝 طرح جدید بانکداری مجلس با نظارت فقها تصویب شود
📝 «آفتزدایی از انقلاب» مأموریت جوانان در گام دوم
📝 تأسیس فلسفه علوم انسانی اسلامی؛ مقدمه فقه حکومتی
📝 اعلام منابع آزمون جامعه الزهرا(س)
📝 پذیرش مقالات علمی پژوهشی در همایش کتاب سال بانوان تصویب شد
📝 بررسی پنج آفت اساسی در کتاب آسیب شناسی حوزه
📝 کتاب حجاب شناسی؛ چالشها و کاوشهای جدید منتشر شد
📝 کتاب «اسلام شناسی» در چهارده فصل منتشر شد
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14304
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 دو رسالت مهم حضرت معصومه(س)/ ایشان برای امام رضا(ع) کاری زینبی کردند
🔻 حجتالاسلام سیدهادی عظیمی در گفتوگویی مطرح کرد؛
🔹 حضرت معصومه(س) عالمه بلامعلمه بودند؛ همانند حضرت زینب(س). در میان همه فرزندان امام موسی کاظم(ع) بعد از امام رضا(ع) فضیلت و شأنشان از همه بیشتر بود.
🔹 حضرت معصومه(س) بعد از حضرت زهرا(س) تنها بانویی هستند که زیارت مأثور دارند. زیارت مأثور یعنی زیارتی که امام معصوم نقل کرده است.
🔹 شفاعت حضرت معصومه(س) مانند حضرت فاطمه زهرا(س) جهان شمول است.
🔹 حضرت معصومه(س) مانند حضرت زینب(س) که پیام امام حسین(ع) را به گوش همه رساندند، برای امام رضا(ع) کار زینبی کردند و پیام غربت و مظلومیت امام رضا(ع) را به گوش همه شیعیان رساندند.
🔹 دو رسالت مهم حضرت معصومه(س)؛ 1- آگاهی دادن به مردم و رساندن پیام غربت امام رضا(ع) و 2- ایجاد پایگاه جهانی تشیع با محوریت قم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14308
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com