💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
🎯 موضوع: تعادل و ترجیح امام خمینی(ره)
🔻 استاد علی فرحانی در درس گفتار «تعادل و ترجیح» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، گفت:
📚 یکی از آموزههای تأسیسی اصولی امام خمینی(ره) «بررسی دلالتهای شارع در محیط تقنینی و تشریعی عرفی نه در محیط خطابات بین الاثنینی و روزمره» است.
📚 در علم کلام اثبات شده دین اسلام دین قانونگذاری و تشریع است. از آنجایی که شارع سیره و روشی اختصاصی برای قانونگذاری خود معرفی نکرده، میفهمیم که روش او، همان روش عرفی است.
📚 عرف در تعاملات و دلالتهای خود حصههای مختلفی دارد که دلالتها در هر یک از آن حصهها متفاوت است. به عنوان مثال در حصه خطابات بین الاثنینی و روزمره، انسان از عام و خاص استفاده نمیکند. چنین نیست که متکلم ابتدا عامی را بگوید و چند روز بعد آن را تخصیص بزند، در حالی که در محیط قانونگذاری ابتدا عامی مطرح میشود و سپس تبصرهها و تخصیصات آن به مرور زمان عرضه میگردد.
📚 توجه نکردن به این نکته مهم سبب شده بحث الفاظ اصول بی ثمر به نتیجه بیاید، چرا که در خطابات بین الاثنینی به ندرت اختلافی در باب دلالت رخ میدهد بلکه حداکثر اختلافات در صدور دلیل است ولی در بحثهای قانونی اختلافات فراوانی در دلالت وجود دارد، لذا در نگاه امام خمینی(ره) باب الفاظ هم اهمیت فراوانی دارد.
📚 این نگاه جدید به اصول، اثراتی نیز در تهذیب اصول دارد. بسیاری از بحثهای موجود در کتب اصولی ناشی از تمرکز در محیطهای عرفی روزمره و بین الاثنینی است، در حالی که قواعد این حوزه در محیطهای تقنینی وجود ندارد، لذا برای تهذیب اصول لازم است یکبار تمام اصول با این نگاه بازخوانی شود و زوائد آن حذف و مثالهای آن متغیر گردد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 چادر؛ بهترین و کاملترین حجاب/ چادر استقلال و امنیت روانی میآورد
🔻 آیتالله محمدباقر تحریری در گفتوگویی:
🔹 آنچه که در اسلام درباره حجاب مطرح است، هم شامل مردان میشود و هم زنان. یعنی هم مردان ملزم هستند که حجاب اسلامی را رعایت کنند و هم زنان، ولی حد حجاب برای آنها متفاوت است.
🔹 شکل پوشش در اسلام مشخص نشده، بلکه نحوه و نوع پوشاندن بدن عنوان شده است. بنابراین زنها با لباسهای بلندی مانند مانتو و روسری که میپوشند با رعایت موازین اسلامی، در واقع پوشش کامل را رعایت کردهاند.
🔹 اسلام به زنان اجازه داده تا به شکلی که تمایل دارند حجاب داشته باشند، اما مشخص است که بهترین و کاملترین حجاب و پوشش برای زنان همین چادر مشکی است.
🔹 اگر هدف اسلام از تجویز حجاب این بوده است که جاذبههای چهرهای و ظاهری خانمها جایگزین ارزشهای اخلاقی و انسانی نشود، چادر به بهترین وجه میتواند این رسالت را بر عهده بگیرد.
🔹 خانمهایی که چادر سر میکنند میتوانند از نگاه نامحرمان در امان بمانند، چون چادر نوعی استقلال و امنیت روانی برای آنها به همراه دارد. در عین حال که چادر کرامت انسانی خانمها را حفظ میکند و از نگاههای آلوده آنها را در امان نگه میدارد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14312
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظام مدیریت در اسلام
📕 موضوع: فرهنگ سازمانی
🔰 استاد علی عسکری وزیری در درسگفتار «فرهنگ سازمانی» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، تأکید کرد؛
🔹 فرهنگ عبارت است از منظومه پذیرفته و مقبول «شایستهها و ناشایستهها» یا «معروفها و منکرها» در رفتارهای اختیاری فردی، فردیِ درون اجتماعی و اجتماعی.
🔹 رفتارهای انسان بر دو گونه است؛ 1- رفتارهای طبیعی که منظور رفتارهای غیر ارادی است 2- رفتارهای انسانی که منظور رفتارهایی هستند که با سنجش و گزینش آدمی انجام میگیرد.
🔹 رفتارهای فرهنگی فردی و اجتماعی از نوع رفتارهای انسانیاند که بر مبنای گزینش و سنجش شکل میگیرند و به طور کلی مبنای شکلگیری روابط اجتماعی رفتارهای انسانی یعنی رفتارهای اختیاری و ارادی انسانهاست. اینگونه رفتارها را به رفتار آزاد میتوان تعبیر کرد.
🔹 معنای آزادی انسان این است که رفتار خود را بر مبنای ارادهای که از سنجش و گزینش او برخاسته شکل دهد، کسی آزاد است که قدرت انتخاب، یعنی قدرت سنجش و گزینش را داشته باشد.
🔹 فعالیتهای ارادی انسان به لحاظ ارتباط با جامعه بر سه نوع است؛ فردی، جمعی و فردی درون اجتماعی.
🔹 بایدی که انسان بر مبنای آن رفتار ارادی خود را شکل میدهد بخشی از سیستم ارزشی مورد قبول آدمیست که بر مبنای اعتقاد دینی یا اعتقادات و باورهای عرفی شکل گرفته و مورد پذیرش آدمی قرار گرفته است.
🔹 أثرپذیری رفتارهای انسانی یا ارادی انسان از فرهنگ به سه صورت است؛ در قالب و شکل، در محتوا و در شکل و محتوا.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مدیریت
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ باید بسیاری از مسائل امروز را وارد اصول فقه کنیم
📌 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در مشهد:
📕 تنها دانش کاملاً اسلامی و بومی که مسلمانان آن را به وجود آوردند فقه و اصول فقه است.
📕 اصول فقه از زمان پیامبر(ص) به صورت خود به خود به شکل تکون به دنبال مسائلی که ایجاد میشد، به وجود آمد.
📕 اینکه گفته میشود شافعی علم اصول را کشف کرد، از بنیان، حرف سخیفی است بلکه در زمان امام علی(ع) این علم شکل میگیرد.
📕 معتقدیم در اصول فقه مساله زائد وجود ندارد. آنچه در اصول فقه آمده از سر نیاز، نه تفنن و ماجراجویی بوده است که به همین سبب نمیتوان گفت مسائل زائد در آن وجود دارد.
📕 معتقدم به راحتی میشود ثلث رساله شیخ اعظم را حذف کرد بدون آن که لطمه اساسی به دانش اصول، طلبه و استاد وارد شود.
📕 ما باید بسیاری از مسائل را امروزه وارد اصول فقه کنیم. در این زمینه باید دانش فلسفه فقه تعریف کرد.
📕 اصول فقه نیاز به تنقیح، تهذیب در مباحث، تکمیل و اضافه کردن مسائل و در نهایت نیز نیاز به تغییرهای ساختاری دارد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14318
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ پیامبر(ص) اساس اخوت میان مسلمانان هستند
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی عنوان کرد؛
💢 اساس اخوت مشترکه
1️⃣ وجه اول این است که اساس در اینجا همان اعتقاد است، اعتقاد مثل پدر و مادر فرض گرفته شده است، مشارکت در آن اعتقاد، اینها را اخوه قرار میدهد، اصلی که اخوت ایجاد کرده است، همان اسلام و اعتقاد با درجاتی که بحث کردیم، است، این معنای ظاهری و اولیه است.
2️⃣ همه اینها به ابوتی که پیامبر(ص) بر امت داشته است میباشد، اصل همان پیامبر(ص) است، به طور خاص پیامبر(ص) بهعنوان اصل روی ملاک اخوت آفرین، مبنای تعبیر اخوت شده است که همه اخوه هستند، برای اینکه همه به اصل پیامبر(ص) بازمیگردند، از لحاظ اعتقادی و التزام و علاقه و امثالهم که وجود دارد، این اخص از قبلی هست.
🔰 بیانات باطنی و فلسفی و عرفانی دیگر هم در روایات شواهدی دارد که گفته میشود: مسلمانان از یک طینت مشترکی در آن عالم برخوردار هستند، از یک اصل واحد و مشترکی برخوردار هستند، در کافی و نور ثقلین میگوید مثلاً؛ از آن میوه بهشتی یا از آن اصل آسمانی این مسلمانان پدید آمدند، از یک چیز خاصی پدید آمدند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14322
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📕 موضوع: کتاب الجهاد(فقه روابط بینالملل)
🔰 استاد سیدسجاد ایزدهی در درس خارج «کتاب الجهاد» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، عنوان داشت؛
🔹 دو ملاک عمده برای مشخص کردن مرز داریم؛ باور و ملیت.
🔹 فقه سنتی وقتی از مرز بحث میکند، دارالاسلام و دارالکفر و یا دارالایمان و دارالشرک و مواردی از این قبیل را مدنظر دارد.
🔹 ملاک امروزی ما برای تحدید مرزها با گذشته متفاوت است. امروزه بعد از شکلگیری دولت ملتها چنین مرزهایی نداریم.
🔹 در تحدید مرزها «دین» تأثیرگذار نیست بلکه «ملیت» تأثیرگذار است. قومیت، زبان، سنتها، عوارض طبیعی، قراردادها و... ملاک مرزهای امروزی است.
🔹 در آموزههایی داریم که به ما میگوید بنده غربیها نیستیم و لزومی ندارد از قواعد آنها پیروی کنیم. البته ممکن است بنا بر مصلحت یا حکم ثانوی بعضی از موارد را بپذیریم اما این به آن معنا نیست که ما این نوع تقسیمبندیها را به رسمیت میشناسیم و صحیح میدانیم.
🔹 چنانچه ما تحدید مرز را بر اساس ملاک دارالاسلام و دارالکفر بدانیم، تأثیرات جدی در نوع عملکرد روابط خارجی میگذارد. در عالم واقع در سرتاسر دنیا مرزها بر اساس دولت ملتها تحدید شدند اما ما میتوانیم از آن عبور کنیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 فراخوان آثار پژوهشی جامعه نخبگانی حوزه علمیه اعلام شد
🔰 فراخوان جمع آوری آثار پژوهشی جامعه نخبگانی حوزههای علمیه از سوی دفتر جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزههای علمیه جهت ارائه اثر و معرفی پژوهشگر در نمایشگاههای معتبر داخلی و خارجی اعلام شد.
🔰 پژوهشگران عضو جامعه نخبگانی حوزههای علمیه در عرصههای مختلف میتوانند نسخه چاپی آثار خود را به دفتر حمایت از جامعه نخبگانی در مرکز خدمات قم یا رابطین این دفتر همچنین معاونتهای فرهنگی در مراکز خدمات سایر استانها تحویل دهند.
📚 از قالبهای آثار ارسالی میتوان به کتاب علمی یا فرهنگی چاپ شده دارای شماره شابک، مقالات علمی پژوهشی چاپ شده در مجلات پژوهشی مورد تأیید وزارت علوم و معاونت پژوهش حوزههای علمیه، مقالات برگزیده جشنوارههای علامه حلی و بانوی کرامت، مجموعه مقالات همایشهای معتبر نمایه شده در ISC و ISI همچنین پایاننامهها و رسالههای سطح 3 و سطح 4 به صورت گالینگور و معادل آن ارشد و دکتری مرتبط با علوم اسلامیاشاره کرد.
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/?p=14326
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 دلایل ضمان کاهش ارزش پول
🔻 استاد حسن آقانظری در درسگفتار «ماهیت پول در اقتصاد اسلامی»، بیان داشت؛
🔹 دلیل دیگری که بر ضمان کاهش ارزش پول اقامه شده این است که میگویند پول مالیت محض و قیمت محض است و قیمت هر کالای قیمی را میکند، پس به طریق اولی پول نیز کالای قیمی است.
🔹 پاسخی که در رد این دلیل وارد شده این است که این تعبیر صرفاً بازی با الفاظ است و پول صرفاً مالیت محض و قیمت محض نیست بلکه پول نیز مالی است که مالیت دارد و مالیت برای آن اعتبار شده است و با این اعتبار پول را به مالی تبدیل کرده که قابلیت مبادله با کالاها را داشته باشد. بنابراین اگر تلف سود یا کسی ضامن جبران آن شد، ذمه ضامن به اندازه مثل آن مشغول خواهد شد، چرا که مثل آن همانند سایر اموال مثلی در خارج وجود دارد بر خلاف کالاهای قیمی همچون اسب که معمولاً مثل آن در خارج یافت نمیشود.
🔹 دلیل دیگر مبنی بر ضمان کاهش ارزش پول این است که پولهای حقیقی همانند درهم و دینار مثلی هستند اما پولهای اعتباری تنها سندی هستند که نهاد ناشر به اعتبار پشتوانهای که دارد به آنها اعتبار بخشیده، فلذا آن چیز که مورد ضمان قرار میگیرد همان پشتوانه پول است، بنابراین تورم و کاهش ارزش پول بدین گونه مورد ضمان است اما اساس این تحلیل درست نیست چرا که پولهای امروزی دارای پشتوانه طلا و نقره نیستند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 احکام رعایت یا عدم رعایت شروط ضمن قرارداد توسط «تهیه کننده»
📌 حجتالاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی در درس خارج «فقه رسانه»:
🔹 تهیه کننده باید به شروط ضمن قرارداد پایبند باشد و اگر بخواهد مقداری از بودجه را از بخشی کسر و به بخش دیگر اضافه کند باید رضایت و تأیید صاحب قرارداد را داشته باشد و در غیر این صورت مجاز به این کار نیست.
🔹 در صورتی که تهیه کننده از بودجه انحراف پیدا کند قرارداد باطل نمیشود، اما به مقداری که به شروط قرارداد عمل نکرد، ضمان دارد و ضامن قسمتی است که به اندازه قرارداد پول پرداخت نکرده و باید آن بخش را تأمین کند.
🔹 تخلف از شروط ضمن قرارداد حرمت وضعی دارد و اگر عمل تهیه کننده مصداق «اکل مال» باشد، حرمت تکلیفیه دارد، اما در فرض مسأله مذکور تهیه کننده قصد «اکل مال» را ندارد، بلکه میخواهد نقصان یک بخش را با بودجه بخش دیگر جبران کند.
🔹 در صورتی که مبالغ و پرداختها در قرارداد قید نشده باشد، تهیه کننده میتواند نقصان بخشهای دیگر را به صلاحدید خود از بودجه سایر بخشها کسر کند و اشکالی ندارد.
🔹 تهیه کننده میتواند با اسامی صوری حقوق دریافت کند یا خیر؟ پاسخ آن است که در فرض مذکور تهیه کننده مجاز به انجام چنین کاری نیست، اما اگر قرارداد مطلق و بدون قید بسته شده باشد تهیه کننده میتواند برای نویسندگی و سایر کارهایی که انجام میدهد حقوق دریافت کند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14332
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📣 اطلاعیه؛
💢 فراخوان جذب «گرافیست» در پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح
📌 پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح در نظر دارد جهت فعالیت هر چه بیشتر و بهتر در عرصه رسانه اقدام به جذب «گرافیست» نماید.
🎯 مهلت ارسال رزومه تا 30 آذرماه سال جاری میباشد.
📱 کسب اطلاعات بیشتر و لینک ثبتنام:
🌐 http://meftaah.com/?p=14335
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 اشخاص حقوقی مشروعیت خود را از ولایت فقیه میگیرند
📌 استاد علی عندلیبی همدانی در درس خارج «بورس و اوراق بهادار»:
✅ یکی از ادله مشروعیت اشخاص حقوقی من جمله بورس مشروعیت از طریق ولایت فقیه است.
🔻 آیا روایت مقبوله عمر بن حنظله دال بر ولایت فقیه میشود؟
🔹 این روایت موثقه است. سند حدیث معتبر است و حدیث قابل استدلال میباشد.
🔹 فرض کنید؛ دو نفر در دین با هم دعوا دارند که دو نوع تصور میشود. 1 - شخصی میگوید تو به من بدهکاری و دیگری انکار میکند. 2 - شخصی قبول دارد که بدهکار است ولی بدهی را نمیدهد. در هر دو صورت منازعه رخ میدهد.
🔹 روایت در مورد همه این صور میگوید که اینها منازعه دارند فلذا به نزد سلطان مثل دعوای کیفری یا قاضی میروند، آیا این کار و رجوع به نزد قاضی یا سلطان جایز است؟ امام میفرمایند: چنین کاری جایز نیست و حرام است حتی در جایی که محق هستید و حتی اگر حق و مال خودت را از این طریق گرفتی، این مال سحت است چون با حکم طاغوت و حکم کسی که خدا گفته باید به او کفر بورزی، مال خود را گرفتهای.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14348
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 آموزش پژوهش محور موجب اجتهاد میشود/ طلب علم امر لازم برای عمل به دین است
📌 آیتالله محسن فقیهی در ابتدای درس خارج فقه خود به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش، گفت:
🔹 پژوهش آنقدر مهم است که خدای متعال در قرآن هدف از خلقت انسان را فهم و علم عنوان کرد. فهم و علم مقدمه عمل است و انسانهای عالم به علم و فهم خویش عمل خواهند کرد.
🔹 معتقدیم هیچ درسی بدون پژوهش و تحقیق ارزشی ندارد. اگر طلبهای در مورد درسی، پژوهش و تحقیق و ارائه نظر نکند، معلوم نیست، عالم شده باشد. طلاب درس خارج قریب به اجتهاد هستند و آنها باید درباره هر درس تحقیق کنند و نظرات و دیدگاههای اجتهادی خویش را در کنار هر درس ارائه دهند.
🔹 به دلیل اهمیت پژوهش، مسئولین حوزه، شورای مدیریت و مدیر حوزههای علمیه، همه تلاششان را بکار گرفتهاند تا دروس حوزه را به سمت پژوهشمحوری سوق دهند.
🔹 برای رشد علمی، حوزه باید بیش از گذشته به سمت پژوهشمحوری سوق داده شود. براساس روایات بالاترین عبادت، طلب فقه است.
🔹 تحقیق و پژوهش باعث میشود که انسان به درجه اجتهاد برسد. پژوهش برکاتی دارد و از جمله این برکات این است که انسان را به حق و حقیقت میرساند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 تصرف ملک شخصی توسط حکومت بدون اذن ولیامر جایز نیست
📌 آیتالله سیفی مازندرانی/ مسائل مستحدثه:
🔻 استدلال عدهای درباره جواز احداث شوارع و میادین
1️⃣ روایت: «از هر کاری که برای صاحبش مصلحتی دارد و برای عموم مصلحت ندارد، اجتناب کن.»
2️⃣ نهج البلاغه: هر اقدامی از جانب حاکم که مضره عامه باشد بر ولاة عیب است.
3️⃣ امیرمؤمنان(ع) میفرمایند: سخط آحاد اشخاص و خاصه اگر رضایت عامه باشد شارع آن را میبخشد!
✅ نظر استاد
🔹 همه این موارد که بیان شده، ربطی به مقام ما ندارد! مصلحت عامه در مقابل مصلحت خواصی است که جزء اقارب، نزدیکان، کارگزاران و فرمانداران حاکم هستند که اگر در جایی امر دائر شد بین رضایت عامه و رضایت این افراد اینجا عیب بر ولاة است طوری رفتار کند که سخط عامه باشد. مراد این نیست که مالکیت افراد و اشخاص مورد احترام نباشد و بخاطر مصلحت عامه ملک افراد را تصرف کرد! این درست نیست.
🔹 همچنین این جواز زمانی درست است که اضطرار باشد. مثلا اگر در این زمین خیابان ایجاد نشود موجب اختلال نظام شود، تازه ولی امر باید اجازه دهد، نه اینکه بدون اذن ولی امر و حاکم طاغوت بتواند چنین کاری انجام دهد. به اذن ولی امر نباشد، حرام میباشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14353
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ نوآوریهای فقهی مقام معظم رهبری در جهاد اسلامی/ دشمن شناسی یکی از عناصر مهم جهاد است
📌 آیتالله عباس کعبی در نشستی تشریح کرد؛
🔻 مهمترین ابداعات حضرت آیتالله خامنهای در کتاب «ثلاث رسائل فی الجهاد»؛
🔹 نوآوری در تعریف فقهی جهاد: رهبر معظّم انقلاب بر اساس استنباط عمیقی که از ادلهی قرآنی و روایی داشتهاند، تعریف جامعتری از این مفهوم ارائه کرده و جهاد را اعمّ از قتال میدانند.
🔹 نوآوری در مؤلفههای رکنیِ جهاد: خود این تعریف باعث نوآوری در عناصر اساسیِ «جهاد» گردیده است. لذا معظّمله عناصر اساسی جهاد را چنین شمرده است؛ ۱- تولید و به کارگیری قدرت. ۲- اِعمال این قدرت در جهت تحقق مصالح کلیِ اسلام و امت اسلامی و دفع مفاسد(فی سبیل الله) ۳- اِعمال قدرت در تقابل با دشمن باشد. ۴- باعث غلبه بر دشمن، تضعیف و یا ازبینبردن دشمن باشد و بنابراین دشمنشناسی یکی از عناصر مهم جهاد است. ۵ - باید تحت امر فقیهِ مدیرِ مدبّر عاقلِ باتقوا در عصر غیبت صورت بگیرد.
🔹 نوآوری در دستهبندیِ اقسام جهاد: برخلاف مشهور فقها که جهاد را به ابتدایی و دفاعی تقسیم میکنند، ایشان معتقد است این تقسیمبندی متعلق به فقهاء است، نه مستقیماً برگرفته از ادلهی شرعی؛ به همین دلیل ایشان مستند به ادلّه حیثیّات متعدّدی برای جهاد مطرح کرده و حدود ۶ تقسیمبندی جدید برای جهاد مطرح میکنند.
🔹 نوآوری در مراتب جهاد: طبق دیدگاه رهبر معظّم انقلاب «جهاد ابزار است، نه هدف.»
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14357
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#سیاست
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 نظرات فقهی درباره زکات داشتن اوراق نقدیه/ اکنون که درهم و دینار نیست زکات به چه چیزی تعلق میگیرد؟
📌 استاد محمدتقی شهیدی در درس خارج «پول و احکام آن»:
✅ وجوب زکات در اوراق نقدیه
🔹 مشهور به روایاتی که مفادش حصر زکات است در 9 چیز تمسک کردند، فرمودند اوراق نقدیه زکات ندارد. چون آن 9 چیز که زکات دارد درهم و دینار است، یعنی طلا و نقره مسکوک به سکه رائج و بقیه اش هم غلات اربع هست و اغنام ثلاث.
🔻 در مقابل نظر مشهور برخی قائل شدند به وجوب زکات در اوراق نقدیه. حالا یا به نحو فتوی یا به نحو احتیاط.
🔹 گروه اول: مرحوم آقای صدر مطرح کرده درهم و دینار مثال عرفی هستند برای نقد رایج. امروز نقد رایج اسکناس هست.
🔹 گروه دوم: درهم و دینار ممکن است بر اوراق نقدیه صدق نکند ولی روایاتی میگوید زکات بر اثمان و اموال قرار داده شد. اطلاق این روایات شامل اوراق نقدیه میشود.
🔹 گروه سوم: اصلا روایاتی که میگفت «وضع رسول الله الزکاة علی تسعة اشیاء» ناظر به آن اجناسی بود که در زمان پیامبر(ص) بود. اوراق نقدیه که در آن زمان نبود.
🔹 گروه چهارم؛ براساس قرینه عقلیه چطور بگوییم زکات به 9 چیز تعلق گرفته در حالی که امروز دیگر آن اجناس به آن شکل رایج نیست؛ درهم و دینار نیست، گوسفند، گاو و شتر هم در آن حدی نیست که بخواهد تامین فقر فقراء بکند و همین طور غلات اربع. شارع وقتی فرمود ما با زکات رفع فقر فقراء کردیم، اکنون با این زکات در 9 چیز رفع فقر فقراء میشود؟
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14363
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯آخوند خراسانی به تشکیل حکومت معتقد بود اما آن را شدنی نمیدانست/ مبانی مرحوم آخوند متناسب با زمانه خود بود
📌حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در گفتوگویی عنوان کرد:
🔹برداشتی که مرحوم آخوند از محیط خود دارد کاملاً عقلانی است. بحث مرحوم آخوند این نبود که ولایت فقیه و یا تشکیل حکومت اسلامی را از اساس قبول نداشته باشد، بلکه مرحوم آخوند تحقق این مسئله را شدنی نمیدانست.
🔹دو تلقی امروز در جامعه وجود دارد. یک تلقی، تلقی روشنفکرانه به فقه و دین است که خاستگاه آن حقوق بشری و آزادیها و آنچه در نظامهای غربی وجود دارد، است که با اصالت انگاشتن آنها برخی از فروعات دینی را هم میتوان در کنار آن لحاظ کرد. رویکرد دیگر رویکرد درون دینی نسبت به آزادیها و عدالت و حاکمیت است که در کنار آنها تجربه بشری هم به رسمیت شناخته میشود و آزادیهای مشروع با این نوع نگاه مواجه میشود.
🔹نگاه حقوق بشری به دین خود را پشت مرحوم آخوند پنهان میکنند و نوع نگاه مبتنی بر مشروطه مرحوم آخوند را ملاک قرار میدهند و میگویند امروز هم ما باید بر همان اساس رفتار کنیم.
🔹مبانی مرحوم آخوند مبانی حداکثری است و نمیتواند حداقلی باشد و متناسب با زمانه و چارچوبهای حاکم بر زمانه خودش ارائه شده است نه مبتنی بر زمانه امروز ما و اقتضائات حاکم بر آن.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14368
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯اسامی روزهای «هفته پژوهش حوزه» اعلام شد
📌حجتالاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی، معاون پژوهش حوزههای علمیه:
📘شعار هفته پژوهش «پژوهش و تمدن نوین اسلامی» تعیین شده و انتخاب این نام به این دلیل بود که از آذرماه سال گذشته تا امسال چند اتفاق مهم افتاده که یکی از مهمترین آن بیانیه گام دوم انقلاب بوده و در آن به تمدن نوین اسلامی توجه خاص شده است.
📘اسامی روزهای هفته پژوهش اینگونه انتخاب شده است؛ شعار روز شنبه ۲۳ آذر «پژوهش و بیانیه گام دوم انقلاب»، روز یکشنبه ۲۴ آذر «پژوهش و سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت»، دوشنبه ۲۵ آذر «پژوهش، معنویت و اخلاق»، سه شنبه ۲۶ آذر «پژوهش و حوزه انقلابی»، چهارشنبه ۲۷ آذر «پژوهش، حوزه و دانشگاه و علوم انسانی اسلامی» و پنجشنبه ۲۸ آذر «پژوهش، حوزه و بینالملل» میباشد.
📘یکی از برنامههای هفته پژوهش، برگزاری نشستهای علمی در مدرسه فیضیه است که هر شب یکی از موسسات پژوهشی به ارائه گزارش خواهد پرداخت.
📘شنبه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آثار خود را ارائه داده و برنامههای علمی خود را اعلام میکند؛ یکشنبه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ دوشنبه، پژوهشگاه قرآن و علوم حدیث؛ سه شنبه، موسسه امام خمینی(ره)؛ چهارشنبه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پنجشنبه جامعه المصطفی(ص) العالمیه برنامههای خود را ارائه خواهند داد.
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/?p=14372
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 لمس و نظر بیمار توسط پزشک جنس مخالف جایز نیست مگر در اضطرار/ «علاج» جواز لمس و نظر نیست
✅ استاد محمد قائنی در درس خارج «فقه پزشکی»:
🔹 حرمت لمس و نظر مختص به غیر موارد اضطرار است و اگر کسی مضطر به لمس یا نظر باشد حرمت آن مرتفع است.
🔹 اضطرار بیمار به عدم ستر یا تکشف، مجوز لمس و نگاه پزشک نیست مگر این که عنوان اضطرار در مورد پزشک هم مصداق داشته باشد.
🔹 اطلاقات و عمومات نفی اضطرار و حرج نمیتواند جواز نظر و لمس پزشک را اثبات کند اما با دلیل خاص این مسأله اثبات میشود؛ اگر بیمار به علاج مضطر باشد لمس و نظر برای پزشک هم جایز است هر چند پزشک مضطر نیست.
🔹 اگر عنوان اضطرار نباشد دلیلی بر جواز نظر و لمس و تکشف نداریم و لذا جراحی زیبایی که در آن هیچ اضطراری وجود ندارد اگر مستلزم نظر و لمس حرام باشد، جایز نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14377
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 کتاب «تعامل روحانیت با نظام اسلامی؛ تبیینها و الگوها» منتشر شد
📚 امروزه تعامل روحانیت با نظام اسلامی به یکی از مهمترین موضوعات سیاسی مبدل شده است. در گذشته چنین تعاملی بیشتر در ذیل مناسبات عالمان دینی با نظامهای جائر مورد بررسی قرار میگرفت و روحانیت به دلیل جائر بودن دولت، تکلیفی نسبتا روشن داشت.
📚 اما با بنای دولت شرعی در ایران پس از انقلاب، چنین مناسباتی کمتر مورد توجه گفتوگوهای فقهی قرار گرفت و الگوهای جاری میان روحانیت و نظام اسلامی نیز نه بر اساس ادله فقهی بلکه بیشتر متاثر از رخدادهای سیاسی تنظیم یافته بود.
📚 کتاب «تعامل روحانیت با نظام اسلامی؛ تبیینها و الگوها» تلاش میکند تا به بررسی تأملات فقهی و سیاسی روحانیت با دولت اسلامی پاسخ دهد.
📌 گفتنی است؛ این کتاب تألیف عبدالوهاب فراتی است که به همت کانون اندیشه جوان انتشار یافته است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#معرفی_کتاب
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: بررسی وضعیت موجود بانکداری ایران با نظر به ابزارهای فقهی
🔻 استاد جواد عبادی در درسگفتار «فقه بانک» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، خاطرنشان کرد؛
🔹 استفاده از دستاوردهای بشری در علوم تجربی اشکالی ندارد ولی مشکل آنجاست که این موضوع به علوم انسانی و علوم اجتماعی تعمیم داده میشود.
🔹 در مباحث علوم اجتماعی مثل چگونگی استفاده از نهادهای اجتماعی غربی(مثل بانک) نوعی افراط و تفریط وجود دارد؛ در همین راستا برای رسیدن به جواب صحیح، باید دیدگاه اسلام را در مورد مباحث عرفی به ویژه بحث معاملات اقتصادی بدانیم.
🔹 عقود به دو دسته تقسیم میشوند؛ تعدادی از عقود در متن فقه موجودند و تعدادی جدیداً طراحی شدهاند یا آن که از اقتصادهای دیگر وارد شدهاند.
🔹 احکام اسلامی به دو گروه امضایی و تأسیسی تقسیم میشوند.
🔻 در مورد باب معاملات سه نظر وجود دارد؛
1️⃣ عدهای معتقدند باب معاملات هم همانند باب عبادات تأسیسیاند مثل صاحب جواهر.
2️⃣ عدهای دیگر معتقدند باب معاملات امضایی است که این گروه خود به دو دسته فقهای منحصری و غیر منحصری تقسیم میشوند.
3️⃣ فقهای منحصری معتقدند درست است که شارع قراردادها را امضا کرده ولی صرفاً قراردادهایی قابل قبولاند که در حضور خود شارع امضا شدهاند. فقهای غیر منحصری معتقدند بر اساس عموم ادله «اوفوا بالعقود» در زمان غیر شارع هم عقود قابل امضا هستند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 ثبتنام آخرين دوره سلسله کارگاههای تقریر نویسی درس خارج
🔻 هادی حصاری، مدیر ترويج و گسترش پژوهش حوزه علميه خراسان:
🔹 متقاضيان میتوانند براي كسب اطلاع بيشتر و ثبتنام در دوره به بخش ثبتنامها در صفحه اول سايت https://www.hozehkh.com/ مراجعه و گزينه «ثبتنام كارگاه تقريرنويسی» را انتخاب کنند.
🔹 حضور طلاب سال اول درس خارج و طلاب درس خارجی كه تاكنون در اين دوره شركت نكردهاند، الزامی است و مهلت ثبتنام تا پايان آذرماه میباشد.
🔹 محور كارگاههای تقريرنويسی در حوزه علميه خراسان نيز روش حل مسئله، نتيجهگيری و استنباط فقهی و اصولی است.
🔹 اين دورهها به توانمندسازی طلاب سطوح عالی در توليد و ارائه تقريرات قابل استفاده و مفيد كمك و امكان فراگيری اصول و معيارهای تقريرنويسی با هدف تدوين تقرير نه املاء نويسی را فراهم میكند.
🔹 شایان ذکر است؛ كارگاه روش تقريرنويسی درس خارج در آبان ماه برای دو گروه از طلاب برگزار شد كه در مجموع بيش از 600 نفر در اين كارگاهها شركت كردهاند و اين دوره آخرين دوره تا پاييز سال 99 میباشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 موسسه مفتاح برگزار میکند؛
💢 سلسله درسگفتارهای نظام فرهنگ در اسلام
✍️ موضوع: نظام هنجاری اسلام(با تأکید بر امر به معروف و نهی از منکر)
👤 استاد حسن خیری
🕓 زمان برگزاری: پنجشنبهها، ساعت ۷ صبح
💫 مکان برگزاری: قم، صفائیه، کوچه ۱۹، کوچه ناصر، پلاک۸۲، موسسه مفتاح
🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053
☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 همگرایی حوزه و دانشگاه وضع مطلوبی ندارد/ فعالیتهای حوزه علوم انسانی و اجتماعی در تراز انقلاب نیست
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در آئین تجلیل از پژوهشگران برتر استان قم:
📚 حوزه و دانشگاه دو بال بزرگ پژوهش و تحقیق در کشور هستند.
📚 حدود 2 هزار مؤسسه، مرکز، پژوهشگاه و دانشگاه در قلمرو دانشگاهی کشور وجود دارد که یک توسعه کمی وسیع را نشان میدهد.
📚 بنده به عنوان مدیر حوزههای علمیه عرض میکنم که دانشگاه مکان شریفی بوده و برای این مکان شأن بالایی باید قائل بود.
📚 همگرایی حوزه و دانشگاه با وجود موفقیتها وضع مطلوبی ندارد.
📚 انقطاع تاریخی دانشگاه از سنتهای پیشین قابل قبول نیست و این مشکل بعضاً در حوزه هم دیده میشود.
📚 در حوزه علوم انسانی و اجتماعی کارهای بزرگی رقم خورده، اما به هیچ وجه مطلوب و در تراز انقلاب اسلامی نیست.
📚 بنده دستاوردهای علوم انسانی غرب را به کلی انکار نمیکنم و برای آن احترام قائلم، اما از طرف دیگر معتقدم که نیازمند توجه بیشتر به رویکرد اسلامی و بومی در نظریات هستیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: قواعد فقه سیاسی
🔰 استاد محسن صبوری فیروزآبادی در درسگفتار «قواعد فقه سیاسی» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، خاطرنشان کرد؛
🔸 قاعده دوم از قواعد فقهیه سیاسی، قاعده «إنحصار الحاکمیة فی الله» است. دسته چهارم از ادله این قاعده فقهیه آن ادلهای هستند که بر ملِک بودن خداوند دلالت میکنند «ما دلّ علی أن الله هو الملک».
🔹 با توجه به کتب لغت، ملک به معنای فرمانروایی است که حق تصرف در مال و مالک مال را دارد. ذیل این موضوع محققین به ادله قرآنی مختلفی اشاره کردهاند که نمیتوان تمامی آن آیات را به فرمانروا بودن خداوند متعال در امور تشریعی و زندگی دنیایی انسانها تعبیر کرد.
🔸 دسته ششم از آیات ذیل این قاعده بر این نکته اشاره دارند که ملکوت از آن خداوند متعال است «ما دل علی أن الملکوت بیده تعالی». ملکوت در ادبیات قرآن به مُلک معنا شده است. ذیل این نکته محققین به آیاتی از قرآن اشاره میکنند که شاید نتوان تمامی آنها را مصداق مالکالملک بودن خداوند دانست.
🔹 دسته هفتم از ادله و آیات قرآن بر تدبیر امور از جانب خداوند اشاره دارند «ما دل علی أن تدبیر الأمور بید الله» که به مسأله حاکمیت میپردازد. ذیل این موضوع محققین آیات مختلفی را بررسی میکنند؛ اما تعدادی از این آیات در خصوص امور تکوینی است و به مسأله حاکمیت خداوند در زندگی بشری مربوط نمیشود.
🔸 دسته هشتم از آیات نیز به ولایت خداوند متعال اشاره دارند «ما دل علی أن الولایة لله.» مهمترین آیه که ذیل این موضوع مطرح میشود آیه 55 سوره مائده است که ادات حصر «إنما» ولایت را فقط از آن خداوند، پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) میداند.
🔹 دسته دیگر از آیات نیز بر عدم اختیار مردم و اختیار خداوند اشاره میکنند «ما دل علی عدم الخیرة للناس» ذیل این موضوع آیات مختلفی قابل استناد است که از جمله آنها میتوان به آیه 68 قصص اشاره کرد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com