💢 همگرایی حوزه و دانشگاه وضع مطلوبی ندارد/ فعالیتهای حوزه علوم انسانی و اجتماعی در تراز انقلاب نیست
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در آئین تجلیل از پژوهشگران برتر استان قم:
📚 حوزه و دانشگاه دو بال بزرگ پژوهش و تحقیق در کشور هستند.
📚 حدود 2 هزار مؤسسه، مرکز، پژوهشگاه و دانشگاه در قلمرو دانشگاهی کشور وجود دارد که یک توسعه کمی وسیع را نشان میدهد.
📚 بنده به عنوان مدیر حوزههای علمیه عرض میکنم که دانشگاه مکان شریفی بوده و برای این مکان شأن بالایی باید قائل بود.
📚 همگرایی حوزه و دانشگاه با وجود موفقیتها وضع مطلوبی ندارد.
📚 انقطاع تاریخی دانشگاه از سنتهای پیشین قابل قبول نیست و این مشکل بعضاً در حوزه هم دیده میشود.
📚 در حوزه علوم انسانی و اجتماعی کارهای بزرگی رقم خورده، اما به هیچ وجه مطلوب و در تراز انقلاب اسلامی نیست.
📚 بنده دستاوردهای علوم انسانی غرب را به کلی انکار نمیکنم و برای آن احترام قائلم، اما از طرف دیگر معتقدم که نیازمند توجه بیشتر به رویکرد اسلامی و بومی در نظریات هستیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: قواعد فقه سیاسی
🔰 استاد محسن صبوری فیروزآبادی در درسگفتار «قواعد فقه سیاسی» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، خاطرنشان کرد؛
🔸 قاعده دوم از قواعد فقهیه سیاسی، قاعده «إنحصار الحاکمیة فی الله» است. دسته چهارم از ادله این قاعده فقهیه آن ادلهای هستند که بر ملِک بودن خداوند دلالت میکنند «ما دلّ علی أن الله هو الملک».
🔹 با توجه به کتب لغت، ملک به معنای فرمانروایی است که حق تصرف در مال و مالک مال را دارد. ذیل این موضوع محققین به ادله قرآنی مختلفی اشاره کردهاند که نمیتوان تمامی آن آیات را به فرمانروا بودن خداوند متعال در امور تشریعی و زندگی دنیایی انسانها تعبیر کرد.
🔸 دسته ششم از آیات ذیل این قاعده بر این نکته اشاره دارند که ملکوت از آن خداوند متعال است «ما دل علی أن الملکوت بیده تعالی». ملکوت در ادبیات قرآن به مُلک معنا شده است. ذیل این نکته محققین به آیاتی از قرآن اشاره میکنند که شاید نتوان تمامی آنها را مصداق مالکالملک بودن خداوند دانست.
🔹 دسته هفتم از ادله و آیات قرآن بر تدبیر امور از جانب خداوند اشاره دارند «ما دل علی أن تدبیر الأمور بید الله» که به مسأله حاکمیت میپردازد. ذیل این موضوع محققین آیات مختلفی را بررسی میکنند؛ اما تعدادی از این آیات در خصوص امور تکوینی است و به مسأله حاکمیت خداوند در زندگی بشری مربوط نمیشود.
🔸 دسته هشتم از آیات نیز به ولایت خداوند متعال اشاره دارند «ما دل علی أن الولایة لله.» مهمترین آیه که ذیل این موضوع مطرح میشود آیه 55 سوره مائده است که ادات حصر «إنما» ولایت را فقط از آن خداوند، پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) میداند.
🔹 دسته دیگر از آیات نیز بر عدم اختیار مردم و اختیار خداوند اشاره میکنند «ما دل علی عدم الخیرة للناس» ذیل این موضوع آیات مختلفی قابل استناد است که از جمله آنها میتوان به آیه 68 قصص اشاره کرد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: بررسی فقهی مسئله حجاب
🔻 استاد امیر مهاجر میلانی در درسگفتار «بررسی فقهی مسئله حجاب» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، تصریح کرد؛
🔸 در ادامه بحث آیه 59 سوره احزاب، ابن عاشور قائل است نحوه پوشش جلباب در مناطق گوناگون و اقوام مختلف متفاوت بوده و از این جهت فراز قرآنی« يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ» درصدد یکسانسازی پوشش جلباب نیست، بلکه هدف شارع ایجاد تمایز میان زنان عفیف از غیر عفیف است.
🔸 این دیدگاه در مقابل نظر آیتالله شبیری زنجانی بوده، زیرا به اعتقاد ایشان «عَلَيْهِنَّ» بر پوشش تمام بدن بانوان ظهور دارد و در نتیجه آیه خواستار پوشش زنان است، در حالی که طبق دیدگاه ابن عاشور آیه در مقام تمایز زنان و نشاندار کردن آنان است.
🔸 از طرف دیگر تبعیضیه بودن «من» در «مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ» اگر به معنای «جزئی از جلباب» باشد، با هدف تمایز زنان عفیف از غیرعفیف مناسبت ندارد و پوششی صرفا تشریفاتی خواهد بود.
🔸 در این مسئله گرچه مشهور «من» را تبعیضیه گرفتهاند اما به نظر میرسد تبعیضیه دانستن «من» استدلال محکمی ندارد. اولین نفری که آن را تبعیضیه گرفته است زمخشری بوده و احتمالاً سایرین نیز به تبعیت از او آن را تبعیضیه دانستهاند. لیکن پیش از او بزرگانی مانند مجاهد آن را تبعیضیه نگرفتهاند. همچنین ترکیب افعال دالّ بر پوشش مقترن به «من» بیشتر به معنای بیانیه و زائده به کار رفته است.
🔸 بنابراین این آیه در مقام بیان حکم پوشش و کیفیت آن نبوده، بلکه به دنبال پوشش زنان برای تمایز زن عفیف از غیر عفیف است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ حوزه انقلابی شرط لازمش حوزه علمی است/ علوم انسانی اسلامی باید در بطن حوزه انقلابی شکل بگیرد
🔻 حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفتوگویی:
📕 برخی حوزه انقلابی را مقابل حوزه علمی قرار میدهند نه حوزه علمی انقلابی. در حالی که حوزه انقلابی شرط لازمش حوزه علمی است.
📕 اگر شخصی از حوزه انقلابی دفاع کند ولی دغدغه علم و دانش و حکمت و فقاهت را نداشته باشد قطعاً انقلابی نیست. همچنین کسی که دم از علم، حکمت و فقاهت میزنند ولی دغدغه انقلابی ندارند باید در علم و حکمتش شک کند.
📕 حوزه انقلابی باید به سؤالهای مربوط به فلسفههای مضاف و فقههای تخصصی پاسخ دهد.
📕 اگر بخواهیم تعریف مصداقی از حوزه انقلابی داشته باشیم، حوزه انقلابی یعنی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و شهید مطهری(ره).
📕 با حضور آیتالله اعرافی کارهای خیلی خوب و ارزندهای انجام شده و برنامههای خوبی در حوزه آموزشی، پژوهش، تبلیغ و تربیت در حال انجام است. بحمدالله به صورت جهادی کار علمی و عملی میکنند.
📕 نباید فقه را به بیان یک سری احکام شرعی خلاصه کنیم، فقه نظام، فقه مکتب و ساختار سیاسی و فرهنگی و اقتصادی باید تدوین شود.
📕 علوم انسانی اسلامی یعنی علوم انسانی مبتنی بر حکمت و فقاهت زمینه را برای تمدن سازی نوین اسلامی فراهم میکند.
📕 علوم انسانی اسلامی باید در بطن حوزه انقلابی شکل بگیرد که فقاهت و فقه تمدنساز را به صورت سیستماتیک و نظاممند در حوزههای علمیه تحقق بخشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14390
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🎯 زمینهها و علل شکلگیری اعلامیه جهانی حقوق بشر/ اغراض سیاسی تدوینکنندگان شکلگیری دولت اسرائیل بود
🔻 علی ربیعزاده، پژوهشگر حوزه حقوق بشر در گفتوگو با مفتاح مطرح کرد؛
🔰 یکی از مهمترین نظریات درباره علل و انگیزههای تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر؛ ارتباط مستقیم تأسیس سازمان ملل و تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر با پایهگذاری رژیم صهیونیستی و اعلام استقلال آن در سال 1948 است.
🔰 مطابق این نظریه، اعلامیه جهانی حقوق بشر علاوه بر پیگیری اهداف حقوقی و اخلاقی، زمینه لازم برای حمایت از این رژیم را در پوشش یک نظام اخلاقی و حقوقی بینالمللی فراهم میکند.
🔰 یکی از زوایایی که معمولاً کمتر مورد توجه قرار میگیرد، نقش ایده پردازان فرهنگی و سیاسی و تأثیر فعالیت آنان بر شکلگیری کنشهای سیاسی دولتمردان است.
🔰 رئیس جمهورهای ایالات متحده از زمان جنگ جهانی دوم تا یک دهه پس از تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر تحت تأثیر مشاوران رسانهای خود به طور خاص آقای ادوارد برنایدز یهودی بود.
🔰 برنایدز از یهودیان و شکلگیری دولت اسرائیل دائماً حمایت میکرد و با سرمایهداران یهودی هم ارتباط بسیار زیادی داشت و درعینحال چهار کلیدواژه اصلی اعلامیه جهانی حقوق بشر یعنی کرامت، برادری، برابری و آزادی را جهت درج در اعلامیه پیشنهاد داد و دائماً به سیاستمداران آمریکایی توصیه میکرد گفتمان صلح جهانی را مبتنی بر این چهار کلیدواژه توسعه دهند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14393
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛
✳️ درس خارج فقه نظامهای اسلامی
💢 موضوع: کمیت جزیه
📚 استاد عباس کعبی در درس خارج «فقه الجهاد» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، خاطرنشان کرد؛
🔻 محقق حلی در شرایع؛
❇️ اگر معلوم نیست میزان جزیه اهل کتاب چقدر میباشد، بهتر است میزان جزیه را به امام واگذار کنیم بخاطر صغَار. هر چیزی که باعث صغَار شود همان میزان جزیه است و باید بپردازند.
❇️ همچنین ملاکهای دریافت جزیه؛ جذب اسلام، تأیید حاکمیت اسلام، رعایت عزت مسلمین، رعایت غنی، فقیر و متوسط است و این ملاکها را از روایات به ویژه صحیحه زراره در آوردیم. چرا نباید میزان جزیه را معلوم کنیم؟ زیرا اگر معلوم شود ذمی خودش را با میزان جزیه سازگار میکند و دیگر برایش مهم نیست، پس این صغَار نمیشود.
🔻 استاد کعبی؛
❇️ ما این را قبول نداریم، اینها صغَار را به معنای اذلال گرفتهاند در حالی که به این معنا نمیباشد، بلکه صغَار به معنای ذلت یعنی پذیرش حاکمیت اسلام است نه غیر این.
❇️ از روایت زراره استفاده میشود که میزان جزیه اهمیت ندارد، بلکه آنچه مهم است حس کند تحت حاکمیت اسلام است.
❇️ «یَحِسُ ذُلا» یعنی حاکمیت مستقلی برای خودش ندارد. چون اهل کتاب در زمان مشرکین یک حاکمیت مستقلی برای خودشان داشتند.
❇️ اهل کتاب در مدینه که پیامبر(ص) حاکم شدند، با مشرکین متحد شدند چون حس کردند حاکمیتشان در حال از دست رفتن است. به همین دلیل در اسلام جزیه هست تا بدانند که زیر چتر حاکمیت اسلام بوده و دیگر مستقل نیستند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل؛
📌پنجاه و هفتمین شماره فصلنامه «پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی» منتشر شد
📚عناوین مقالات بدین شرح است:
📘کاستیهای اجرای بانکداری اسلامی در ایران با محوریت بایستههای آموزش و پژوهش فقهی
📘مطالعهی تطبیقی محدودهی استیذان زوجه برای اشتغال در فقه فریقین
📘مقایسه تطبیقی یافتههای جرمشناسان و مکاتب حقوقی معاصر با سیاست جنایی و فقه جزایی علی (ع)
📘مسؤولیت مدنی سبب مجمل تیم پزشکی در حقوق ایران و انگلستان
📘بررسی فقهی حقوقی تأثیر فسخ معامله مبنا بر معاملات تملیکی متعاقب
📘امکانسنجی فقهی تقلید از مجتهد غیر بالغ
📘واکاوی مقارنهای الزامات اصول مترقیانه حقوق بشری در عملکرد ضابطان با نگاهی به مبانی فقهی
📘تحلیل انتقادی مبانی فقهی- سیاسی سلفیه تکفیری در مسأله جهاد
📘استنباط حکم شرعی و اثبات دعوای کیفری در برزخ تعارض ادلّه: نقاط اشتراک و افتراق
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/?p=14397
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#معرفی_نشریه
#مازندران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 لایحه رفع خشونت از زنان، خانواده را دچار فروپاشی میکند/ راه اشتباهی که دیگران طی کردهاند را میپیماییم
🔰 در نشست علمی «بررسی لایحه رفع خشونت از زنان» مطرح شد؛
🔻 حجتالاسلام والمسلمین فرجالله هدایتنیا:
🔹 مداخلات حداکثری در مسائل خانواده از اشکالات این لایحه است. این رویه تداوم یابد، شاید 10 سال دیگر دولت بگوید دوربین هم در خانواده بگذاریم تا جرمانگاری کنیم.
🔹 این لایحه به شدت فردگرا شده و برای تأمین امنیت زن، خانوادهگریز و خانوادهستیز است.
🔹 باید درسی در حوزه خواهران در زمینه مسئولیتهای دولت در زمینه خانواده ایجاد شود.
🔹 نهادهای تصمیمگیر معمولاً در اتاق دربسته تصمیم میگیرند، بدون اینکه از متخصصان حوزه و دانشگاه استفاده کنند.
🔻 انسیه خزعلی:
🔹 لایحه، استقلال قوا را مورد خدشه قرار داده است.
🔹مجازاتهای شدید در این لایحه، خانواده را دچار فروپاشی میکند و باید به همان قوانین اسلامی باز گردیم و اگر با مسائل جدید مواجهیم، باید کار تحقیق جدی براساس متون برای رفع معضل داشته باشیم.
🔹 لایحه تا حدودی کپی شده لایحه منع خشونت از زنان آمریکاست و راهی را میرویم که دیگران تجربه کردهاند.
🔹 احکام اسلامی مصلحتآمیزترین و حکیمانهترین احکام است؛ جلوگیری از خشونت در اسلام خیلی عقلاییتر از قوانین غربی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14403
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 خروج طلاب با استعداد از حوزه به دلیل فشارهای معیشتی خسارت است
📝 تأکید حضرت آیتالله سبحانی بر احیای علم الحدیث
📝 اگر ملت واحده باشیم دشمنان کاری از پیش نمیبرند
📝 دستهای خائنی قصد انقلاب زدایی از قم دارند
📝 برخی توهم علم و تقوا دارند
📝 تذکر انتخاباتی آیتالله اعرافی به مدیران حوزههای علمیه
📝 مرکز آموزش مجازی مؤسسه امام خمینی دانشجو میپذیرد
📝 دانشکده صدا و سیما قم دانشجو میپذیرد
📝 فراخوان آثار پژوهشی جامعه نخبگانی حوزه علمیه اعلام شد
📝 اجرای طرح فراخوان بزرگ کتابانو آغاز شد
📝 تفاهم نامه همکاری حوزههای علمیه خواهران و سازمان تبلیغات اسلامیامضا شد
📝 راه پیشبرد فرهنگی انقلاب و جامعه از مسیر حوزههای علمیه خواهران میگذرد
📝 رونمایی از آثار برگزیده موسسه فقهی تفسیری مدینة الولایة
📝 نخستین چاپ کتاب «آینده در قلمرو اسلام» رونمایی شد
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14411
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 ادوار مختلف نقود
🔻 استاد حسن آقانظری در درسگفتار «ماهیت پول در اقتصاد اسلامی»، عنوان کرد؛
📚 ادعا: پولهای حقیقی همانند درهم و دینار مثلی هستند اما پولهای اعتباری تنها سندی هستند که نهاد ناشر به اعتبار پشتوانهای که دارد به آنها اعتبار بخشیده، فلذا آن چیز که مورد ضمان قرار میگیرد همان پشتوانه پول است، بنابراین تورم و کاهش ارزش پول بدینگونه مورد ضمان است.
🔹 رد ادعا: اساس این تحلیل درست نیست چرا که پولهای امروزی دارای پشتوانه طلا و نقره نیستند.
🔻 ادوار مختلف نقود؛
1️⃣ در ابتدا پول نقد سند محض برای پشتوانهای مشخص بود، به طوری که هر سندی در نزد بانک مقداری مال با ارزش مثل طلا، نقره و... ذخیره دارد. در اینجا هم اعتبار هست اما اعتبار به صورت یک به یک است.
2️⃣ پول نقد سند محض نبوده و حاکی از تعهد به پرداخت پشتوانه سند رایج در صورت مراجعه به بانکها است.
3️⃣ پول نقد دیگر سند نبوده و تبدیل به مالی شد که ذاتاً ارزش پیدا کرد. البته صادرکننده تعهد میکند پشتوانهای نیز برای پول صادر شده در نظر بگیرد اما دیگر پرداخت پشتوانه انجام نمیگرفت.
4️⃣ دولت با اعتبار خودش نزد مردم پول نقد صادر میکند و در اختیار مردم قرار میدهد، اما پشتوانه معینی در مقابل آن درنظر گرفته نمیشود و پشتوانه پول صرفاً قدرت اقتصادی و ثروت ملی مورد تقاضا و عرضه میباشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 محور فقه القضا تنفیذ ولایت از ناحیه شارع است
✅ آیتالله علی اکبر رشاد در درس خارج «فقه القضا» مطرح کرد؛
🔹 در صورتی که «فقهالقضاء» را به عنوان یک نظام فقهی قلمداد کنیم، دیگر نیازی به موضوع نداریم. هرچند نمیتوان این مسأله را نادیده گرفت که مجموعهای از اجزاء و مؤلفههای رکنی که در شکلگیری یک نظام مؤثر هستند لزوما از یک محور مشخص و معینی برخوردارند که موجب تمایز آن از نظامهای دیگر میشود.
🔹 موضوع و محور فقهالقضاء عبارت است از: تنفیذ ولایت از ناحیه شارع مقدس در محدوده صدور حکم و وظایفی که بر عهده قاضی است. به عبارت دیگر موضوع فقهالقضاء امور اصلی و محوری است که در فرایند قضاوت باید مورد توجه قرار گیرد. وظیفهای که به عنوان شخصیت حقوقی و جایگاه قضاوت متوجه قاضی است و نه به لحاظ شخصیت فردی و حقیقی او.
🔹 قضا عبارت است از «تنفیذ ولایت در مقام حکم و قطعی نمودن آن از سوی آن کسی که اصالتا و یا نیابتا اهلیت آن را داشته باشد به منظور احقاق حقوق دادخواهان و برپایی عدالت و برقرای امنیت در جامعه.»
🔹 ممکن است این اشکال مطرح شود که فقهالقضاء به معنای تنفیذ الولایه است. در حالی که بسیاری از اموری که در فرآیند دادرسی انجام میشود، از نوع تنفیذ الولایه نیست. پاسخ؛ ما «تنفیذ الحکم» را در حلقه نهایی عملیات قضاء به کار نمیبریم، بلکه پس از انجام این مراحل به تنفیذ حکم میرسیم. در حقیقت این مراحل از ملاحق تنفیذ الحکم هستند و به این اعتبار میتوانند داخل در تعریف باشند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14416
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com