💢 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
🔻 موضوع: خطوط کلی اندیشه اقتصادی شهید صدر
📌 استاد غلامعلی معصومینیا در درسگفتار «خطوط کلی اندیشه اقتصادی شهید صدر» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان داشت:
📚 بی عدالتی توزیعی در بخش پولی بسیار شدیدتر از بخش واقعی است.
📚 انتقادهای شهید صدر(ره) قبل از تعدیلات اقتصادی غرب بود ولی حتی بعد از تعدیلات هم آزادی اقتصادی آنها در بخش پولی باعث بیعدالتی شدیدتری شد.
📚 نظام سرمایهداری مشکل را در تولید میبیند ولی اقتصاد اسلامی ریشه مشکل را در توزیع. نظام سرمایهداری اهمیت اصولی به عدالت توزیعی نمیدهد ولی اقتصاد اسلامی حتی در اولین استفاده از منابع به دنبال عدالت توزیعی است.
📚 شهید صدر(ره) در کتاب خود بیان میکند که تا حد قابل توجهی باید آزادی ذاتی تمامی آحاد تأمین شود. از آنجا به بعد با رقابت به فعالیت بپردازد.
📚 انگیزه سودطلبی، فردگرایی و محدودیت منابع از جمله فروضی هستند که به عنوان مبنا در مکتب سرمایهداری پذیرفته شدهاند و آزادی، رقابت و نظام قیمتها و در نتیجه مالکیت خصوصی از نتایج آنها محسوب میشوند.
📚 جا داشت که شهید صدر(ره) در نقد سرمایهداری، موضع خود نسبت به مبانی مکتب سرمایهداری را بیان میکرد.
📚 در مکتب سرمایهداری، آزادی تولیدکننده اصل و آزادی مصرف کننده فرع است.
📚 در نظام سرمایهداری، کمپانیهای بزرگ با استفاده از تبلیغات نیازسازی میکنند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 ولایت فقیه؛ از اصول مهم سیاست خارجی/ فردی که ادعا میکند اسلام درباره سیاست خارجی حکمی ندارد، دین را نفهمیده است
📌 آیتالله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج «اصول سیاست خارجی»:
🔰 اگر کسی ادعا کند شریعت کامل به برکت روایات اهل بیت(ع) در امور سیاست خارجی حکمی ندارد، دین را نفهمیده است.
🔰 وقتی سخن امام(ره) را قبول دارید که ولایت فقیه استمرار ولایت رسول خداست، اگر زیر بار ولایت فقیه نرفتید یعنی زیربار ولایت رسول خدا(ص) نرفتید!
🔰 مساله ولایت فقیه یکی از اصول مهم سیاست خارجی است. سیاست خارجی اگر اهمیتش از سیاست داخلی بیشتر نباشد کمتر نیست! چگونه میشود اصل ولایت فقیه در اینجا محور نباشد؟!
🔰 مسئول سیاست خارجی نظام اسلامی باید دقت کند که دچار نیرنگ نشود تا معاهداتی را که میبندند موجب بی حرمتی به مقدسات شریعت نشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14543
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛
✳️ درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌 موضوع: کتاب القضاء
🔻 استاد جواد حبیبیتبار در درس خارج «کتاب القضاء» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان کرد:
🔰 ادعا؛
🔹 یکی از دلایل حجیت کتابت، اقرار یا شهادت است. یک نوشته گاهی حاوی اقرار است. در این صورت ادلّهی حجیت اقرار آن را در بر میگیرد و آن را معتبر میسازد. چرا که «إقرارُ العُقلاءِ علی أنفُسهم جائزٌ.»
🔹 گاهی نوشته حکایت از شهادت دارد. در آن صورت نیز ادلهی بینه آن را در بر میگیرد و آن را معتبر میسازد. چون کتابت در این دو حالت اعتبار پیدا میکند، پس کتابت دارای حجیت است.
🔰 اشکال؛
1️⃣ جهت اول اشکال: این دلیل، اخصّ از مدعاست. مدعا «حجیت مکتوب بما هو مکتوب» است. اما دلیل، فقط در مورد مکتوب حاوی اقرار یا شهادت است. مکتوب همیشه که حاوی اقرار یا شهادت نیست.
2️⃣ جهت دوم اشکال: وقتی میگوییم «مکتوب متضمّن اقرار یا شهادت» معتبر است، این اعتبار همان اعتبار اقرار یا شهادت است، نه اعتبار مکتوب بما هو مکتوب.
3️⃣ جهت سوم اشکال: در اقرار یا شهادت مکتوب باید چند مسأله محرز شود و الّا برخی فقها اقرار یا شهادت با نوشتن را اصلاً معتبر نمیدانند و لزوم اقرار یا شهادت به صورت شفاهی ولو با ایما و اشاره را مطرح میکنند.
🔰 چند مسألهای که باید در کتابت محرز شود عبارتند از؛
🔹 حصول اطمینان از اینکه نوشته از خود شخص صادر شده است.(وثوق صدوری)
🔹 حصول اطمینان از قصد و جدیت شخص هنگام کتابت(إصالة الجدّ)
🔹 اینکه شخص، کلمه را در معنای درست و دقیق آن استعمال کرده باشد.
🔹 اینکه ظن قوی حاصل شود از در امان بودن نوشته از تزویر و ریا.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 با اسلامیسازی علوم انسانی شاهد تحول در علوم انسانی خواهیم بود/ برخورد شعارگونه با پژوهش به سقوط فرهنگی میانجامد
🔰 آیتالله محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتوگویی، مطرح کرد:
🔹 در کشور ما در برخی موارد تدین دانشجویان در دانشگاه ضعیفتر میشود و این به دلیل نقش اساتید است، در عربستان دانشگاهیان روز به روز در اعتقادات وهابیت مستحکمتر میشوند اما در کشور ما برعکس است.
🔹 تولید علوم اسلامی جز با همکاری حوزه و دانشگاه محقق نمیشود، امام راحل میفرمودند که علوم اسلامی را از حوزه بخواهید که متخصصان در آنجا هستند.
🔹 ما در علوم انسانی و اسلامی باید در سه عرصه مبانی، مسائل و نظریات کار کنیم. اگر علوم انسانی اسلامی ایجاد شود، در خود علوم انسانی شاهد تحول و جهش خواهیم بود.
🔹 آسیبهای اجتماعی معلول فقدان اخلاق و معنویت بوده و دشمنان ما نیز روی بیارزش نشان دادن این دو مقوله سرمایهگذاری کردهاند، اینکه در نظام اسلامی صدها اثر علمی چاپ شده افتخار است، اما از مجموعه اینها در عرصه اخلاق کمترین آثار را شاهد هستیم.
🔹 اگر ما با پژوهش شعارگونه برخورد کنیم، نه تنها با رکود مواجه میشویم، بلکه میتواند منجر به سقوط فرهنگی شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14547
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛
✳️ درس خارج فقه نظامهای اسلامی
🔰 موضوع: فقه الجهاد
📌 آیتالله عباس کعبی در درس خارج «فقه الجهاد» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، عنوان کرد؛
🔻 فی شرایط الذمه:
1️⃣ قبول کند که جزیه(مالیات) پرداخت کند. ثمره قبول جزیه چیست؟ اینکه عملا حاکمیت اسلام را پذیرفته است. یک موقع میگوید پولی به شما میدهم نه به عنوان جزیه بلکه به عنوان کمک، این قابل قبول نیست باید به عنوان جزیه و مالیات دولت اسلامی که تحت حاکمیت آن قرار دارد، بدهد.
2️⃣ «أن لا یفعلوا ماینافی الامان»؛ باید کاری را که خلاف عقد ذمه میباشد را انجام ندهد، مثلا اقدامی علیه دولت اسلامی نکند، با دشمنان دولت اسلامی ارتباط برقرار نکند، مثل «العزم علی حرب المسلمین وامداد المشرکین».
3️⃣ «أن لایُؤذُوا المسلمین»؛ کاری نکنند که باعث اذیت مسلمانان شود. مانند زنا، سرقت از اموال آنها، پناه دادن به جاسوس دشمن، تجسس برای دشمن و... «وإن فعلوا شیئا وکان ترکه مشترطا فی الهدنه کان نقضا...»
✅ این اعمالی که مرتکب شدهاند دو حالت دارند اگر این امور در قرارداد جزیه، شرط شده باشد، قطعاً ناقض قرارداد جزیه است در این صورت واجب القتل میشوند. اگر در عقد ذمه شرط نشده، در این صورت به مقتضای جنایتی که رخ داده محاکمه و مجازات میشوند«کماصرح بذلک غیر واحد بل صرح بعضهم...»
4️⃣ «أن لایتظاهروا بالمناکیر»؛ تظاهر به منکرات نکنند مانند شرب خمر و زنا، زیرا آنها شرب خمر را جایز میدانند، ولی نباید علنی شرب خمر کنند، نباید مرتکب زنای علنی ولو با خودشان شوند، و اکل لحم الخنزیر در رستورانهایشان و نکاح المحرمات... ولو تظاهروا بذلک نقض العهد، اگر تظاهر بکنند به این منکرات عهد را نقض کردهاند.
5️⃣ «أن لایُحدثوا کنیسة...»؛ کنیسه و کلیسای جدیدی احداث نکنند، جرس نزنند، ساختمانی بالاتر از ساختمان مسلمانان ایجاد نکنند و اگر خلاف کردند تعزیر میشوند تعزیر بمایره الامام.
6️⃣ «أن تجری علیهم احکام المسلمین...»؛ منظور از تجری علیهم احکام المسلمین یعنی چه؟ یعنی قضاوت قاضی مسلمان را به موجب قوانین و مقررات دولت اسلامی بپذیرند نه اینکه قاضی از خودشان داشنته باشند، کارمند اداری از خودشان داشته باشند در حالی که کارمند از دولت اسلامی است استاندار، فرماندار، بخشدار و... اینها از دولت اسلامی است و اینها باید تابع دولت اسلامی باشند و این منظور از تجری علیهم... است، لذافرموده «علی معنی وجوب قبول... .»
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی برگزار شد
📝 رسالت اصلی حوزه و دانشگاه حیات بخشیدن به علم است
📝 کنگرهای برای تبیین آثار و شخصیت علامه سید جعفر مرتضی برگزار شود
📝 مسؤولان حق امانت مسؤولیت را ادا کنند
📝 حجتالاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب شد
📝 رسالت حوزویان تولید علوم اسلامیانسانی برای تحقق تمدن نوین اسلامی است
📝 اعلام فراخوان ایده در راستای عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب
📝 روندشناسی تبیین منظومه فکری رهبر معظم انقلاب با تأکید بر بیانیه گام دوم
📝 سومین فراخوان آثار علمی و پژوهشی با موضوع بیانیه گام دوم اعلام شد
📝 آغاز نامنویسی آزمون پذیرش جامعه الزهرا(س)
📝 پژوهشگران برتر حوزه علمیه خواهران تجلیل شدند
📝 دومین سالگرد ارتحال آیتالله حائری شیرازی در شیراز برگزار میشود
📝 کتاب «نگاهی گزینشی به تاریخ انبیا» منتشر شد
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14553
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 شناخت فقه سیاسی آخوند منوط به شناخت جایگاه فقهی و رهبری ایشان است/ عدهای به دنبال دو قطبی سازی «امام» و «آخوند» هستند
✅ حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق ابوالحسنی در گفتوگویی؛
🔹 ما دو نوع آخوند خراسانی داریم: یکی مرحوم آخوند به عنوان فقیهی تأثیرگذار و دوم آخوند به مثابۀ رهبر و اندیشمندی در عرصۀ سیاست که طالب مناسبات سیاسی جدید در ایران است. پس وقتی سراغ فقه سیاسی ایشان میرویم، باید هر دو جنبه را مد نظر بگیریم.
🔹 عدهای میخواهند یک دوقطبی درست کنند که در یک تنش سیاسی، «آخوند خراسانی» را در برابر «امام خمینی» قرار دهند؛ به این صورت که از زبان مرحوم آخوند به طور مستقیم و غیرمستقیم به شما بگویند: تشکیل نظام اسلامی بر مبنای ولایت فقیه اشتباه بزرگی بود و مخالفین نظام با من هم عقیدهاند!
🔹 این آقایان قبلاً سراغ میرزای نائینی میرفتند و او را به عنوان یک فقیه نظریهپرداز در مشروطه معرفی میکردند؛ آن هم فقیهی که «نظام حقوقی اسلام را طبق نظام حقوقی غرب تفسیر و تأویل میکرد و دغدغهاش، اجرای پارلمانتاریسم مطلقه در ایران بود!» چون میرزای نائینی به طور جدی قائل به ولایت فقیه بود، این جنبه را سانسور میکردند. ولی اخیراً همینها هم نائینی را رها کرده و به سراغ مرحوم آخوند رفتند و به این بزرگمرد دخیل بستند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14567
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 موسسه علوم اسلامی و مطالعات اجتماعی مفتاح با همکاری مدرسه علمیه معصومیه(س) برگزار میکند:
📚 کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی؛ با رویکرد قرآنی و روایی»
📕 حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی
📆 زمان: ایام تحصیلی هر هفته شنبه تا دوشنبه(یک ساعت به اذان ظهر)
🕌 مکان: مسجد مدرسه معصومیه(س)
📌 تاریخ شروع: شنبه 28 دی ماه
💻 پذیرش محدود(همراه با مصاحبه حضوری)
📖 اطلاعات بیشتر و ثبتنام:
🌐 http://meftaah.com/?p=14573
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 بیانیه گام دوم؛ الهامبخش پیشرفت در همه عرصهها/ بیانیه هویت انقلاب اسلامی را بیان میکند
🔰 حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی احسانیفر:
📚 دستاوردهای انقلاب؛ 1- دستاوردهای بنیادین مانند استقلال، عزت، روحیۀ آزادگی و 2- دستاوردهای خدماتی مانند آب، برق و... بیانیه گام دوم بیشترین تأکید را بر روی دستاوردهای بنیادین دارد.
📚 بیانیه گام دوم یک هویتشناسی قبل و بعد از انقلاب انجام داده است. این بیانیه خلاصهای از تجربیات گذشته و وضعیت حال و نیازهای آینده را بیان کرده است.
📚بیانیه گام دوم، الهامبخش پیشرفت در همه عرصههای کشور است؛ یعنی گستره فعالیتهای حدیثی با الهامگرفتن از این بیانیه، میتواند مسیر آینده خود را بازسازی کرده و استوار کند.
📚 انقلاب چهل سال به گسترش حدیث کمک کرد و اکنون باید عرصه حدیث، خودش فرصتسازی کند و از فرصتها نهایت استفاده را ببرد. به انقلاب اسلامی کمک کند. در حقیقت انقلاب اسلامی و قرآن و حدیث در هم تنیدهاند و کمک به یکی کمک به دیگری است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14586
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: بررسی فقهی مسأله حجاب
🔻 استاد امیر مهاجرمیلانی در درسگفتار «بررسی فقهی مسأله حجاب»، بیان کرد:
📚 در ادامه بررسی آیه 59 سوره احزاب، برخی مبتنی بر این پیشفرض که حجاب واجب زنان پیامبر(ص) شامل وجه و کفین هم بوده و با تاکید بر وحدت سیاق و عطف شدن زنان مومن به زنان پیامبر(ص) در این آیه نتیجه گرفتهاند که این آیه بر پوشش وجه و کفین دلالت دارد.
📚 حال آنکه اولا دلالت این آیه بر تعیین کیفیت حجاب پوششی محرز نیست؛ ثانیا طبقه گزارشات تاریخی و روایات وارده و سیره مسلمانان، حجاب زنان در اسلام شامل وجه و کفین نبوده است و با توجه به کمک قرائن منفصله همچون آیه 31 سوره نور میتوان گفت که این آیه عام بوده و آیه 31 سوره نور آن را تخصیص میزند.
📚 یکی از مسائل شکل گرفته پیرامون این آیه الزامی یا اخلاقی بودن و جاودانه یا موسمی بودن حکم پوشش جلباب برای زنان است. آیتالله زنجانی مبتنی بر اینکه مناط دستور اگر پس از دستور ذکر شود ظهور در علت بودن آن مناط دارد قائل است تعلیل مذکور در انتهای آیه اقتضای دوام نداشته و حکم جلباب موسمی است. حال آنکه اصالة العلیة در مناطهای قرآن با توجه به روشی که شارع مقدس در بیان تشریعات داشته صحیح نیست، هر چند مناط مذکور نوعی قرینه بر دلالتگری پوشش مدنظر آیه جهت تمییز عفیفه از غیرعفیفه است.
📚 در نتیجه با تردید در علت، موسمی بودن حکم جلباب نیز خالی از اشکال نیست و نیاز به اثبات قویتری دارد، علاوه بر اینکه عبارت «یدنین علیهنّ» ظهور در دوام این حکم مولوی دارد و کنارگذاشتن آن مستلزم قرینه قویتری است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📕 موضوع: ماهیت پول در اقتصاد اسلامی
✅ استاد حسن آقانظری در درسگفتار «ماهیت پول در اقتصاد اسلامی»، تشریح کرد:
🔰 ادعا؛
🔹 گرچه پول مالی مستقل و مثلی است، اما از آن جهت که ماهیت پول بودن در توان خرید و بهای داد و ستد بودن جلوهگر میشود، آنچه به عهده ضامن میآید همان توان خرید است؛ زیرا پول چیزی جز قدرت خرید تبلور یافته در خارج نیست.
🔰 رد ادعا؛
🔹 اگر چنین چیزی پذیرفته شود، پس هرگاه ارزش پول افزایش یابد، بازپرداخت مقدار افزوده شده بر ضامن لازم نیست، حال آنکه هیچ یک از فقها قائل به آن نیستند.
🔹 توان خرید به این معنی چیزی است انتزاعی که عرف آن را مال خارجی به شمار نمیآورد و تنها همان پول خارجی را پول میداند.
🔰 ادعا؛
🔹 پولهای حقیقی میتوان گفت کاهش ارزش آنها بر عهده نمیآید؛ زیرا مالیت آنها برخاسته از جنس خودشان است. اما در مورد پول اعتباری از آن روی که به خودی خود، دارای ارزش مصرفی نبوده و تنها در دادوستد کاربرد دارد، ویژگی ارزش مبادلهای و قدرت خرید آن، در نگاه عرف و عقلا همچون صفتی حقیقی به شمار میآید و همانند سایر صفات مثل، به عهده میآید.
🔹 به عبارت دیگر دو عنصر را باید در نظر گرفت؛ 1- یکی خصوصیت جنس پول اعتباری مثلاً ریال ایرانی و 2- قوام پول حقیقی صد در صد به قدرت خرید نیست بلکه ماده آن نیز در قوام پول موثر بوده است اما در پول اعتباری چنین نیست و قدرت خرید آنگونه که در پول اعتباری هست، در پول واقعی نیست چرا که در پول حقیقی قدرت خرید تابع است، اما در پول اعتباری ماده هیچ ارزش و دخالتی در مالیت ندارد و مال بودن آن به جنسش نیست بلکه به قدرت خریدش است، پس تمام موضوعش قدرت خرید است. پس موضوع ضمان در پول اعتباری این دو خصوصیت است.
🔰 پاسخ؛
🔹 قدرت این استدلال در این است که نسبت به ادبیات اقتصادی در مورد پول که همه انواع پول را پول مینامد، حساسیت ایجاد میکند و میان پولهای حقیقی و اعتباری تمایز قائل میشود. البته در نهایت این دلیل نیز نمیتواند مورد پذیرش واقع شود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 تقسیمبندی یازدهگانه مال/ تفاوت دیدگاه فقه امامیه با فقه عامه در تقسیمبندی مال
✅ استاد حسین شوپایی جویباری در درس خارج «عقود مستحدثه»؛
🔹 تقسیم صحیح تقسیم مال به مال امضاء شده عند الشارع و مال امضاء نشده عند الشارع است. زیرا اگر مراد مال شرعی باشد، برخی اموال عرفی مال شرعی نیستند مثل خمر و خنزیر، اما اگر مراد از تقوم، مطلق تقوم(عند العرف و عند الشرع هر دو) باشد این تقسیم صحیح نخواهد بود.
🔻 مثلی و قیمی
🔹 این تقسیم مهم است چرا که در فقه اماميه، کلمات عامه و حقوق مطرح است.
🔹 دو رکن از دیدگاه متقدمین و متأخرین فقها: اجزاء آن تساوی در قیمت داشته باشند و امثال آن به طور متداول یافت شوند.
🔰 آثار؛
🔹 حکم ضمان در فرض تلف است.
🔹 از نظر عامه مال مثلی قابلیت قرض داده شدن را دارد ولی درباره قیمی بحث و اشکال است. از نظر فقه امامیه، مثلی یا قیمی بودن در صحت و بطلان قرض اثری ندارد.
🔹 برخی عامه گفتهاند در مالی مثلی ربا محقق میشود ولی در قیمیات مال ربوی حساب نمیشود. ولی در فقه امامیه موضوع حرمت ربا دو مورد است.
🔹 بعض عامه گفتهاند در بحث شرکت، در اموال مثلیه اگر احد الشریکین طالب قسمت باشد شریک آخر توسط حاکم اجبار به قسمت میشود مطلقا، ولی در اموال قیمیه چنین نیست. ولی در فقه امامیه شریک در صورت مطالبه شریک آخر مجبور به قسمت میشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14591
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 قرآن کریم محور تمدن اسلامی/ تمدن دارای سه لایه «رویین»، «میانی» و «زیرین» است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه در گردهمایی دانشپژوهان مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث:
📚 قرآن کریم محور تمدن اسلامی است. امروز نیز قرآن کریم در بازسازی تمدن نوین اسلامی که آرمان انقلاب اسلامی است، نقش محوری دارد.
📚 در هیچ یک از ادیان و کتب الهی، که امروز آثاری از آن نزد بشر باقی مانده است، به اندازه اسلام، تشویق به تعلیم و تعلم وجود ندارد. این آموزهها و ترغیب به کسب علم، ویژه این مکتب است و نتیجه آن، تشکیل تمدن علمی است.
🔻 لایههای تمدن؛
1️⃣ لایه زیرین: در این لایه جهانبینی، نگاه به عالم و آدم و حقیقت هستی نهفته است و بدون توجه به این مبانی بنیادین نمیتوان تمدنی را تحلیل نمود.
2️⃣ لایه میانی: علم از نگاه فلسفی دارای قالب و زیربناست که براساس آن علوم طبیعی و انسانی شکل گرفته است. این لایه به تعبیری جهانشناسی نامیده میشود.
3️⃣ لایه رویین: به فناوریها و نظامات جامعه بشری اختصاص دارد؛ در تمدن اسلامی باید مبتنی بر کتاب الهی و قرآن کریم باشد.
📚 فقه و کلام ما قرآنمحور است و حتی فلسفه که دانشی عقلی است و میکوشد منطبق بر موازین عقلی باشد، نزد ما به صراحت ریشه قرآنی دارد یا برگرفته از آموزههای کتاب خداست.
📚 انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ اسلام و منشأ توجه ویژه به دانشهای قرآنی است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 در پیشفرض آمریت به معروف و ناهیت از منکر فرد دارای سنخی از ولایت است
✅ استاد ذبیحالله نعیمیان در درسگفتار «نظام سیاسی در اسلام»، خاطرنشان کرد؛
🔹 یکی از سطوح برجسته ولایت مردم امر به معروف و نهی از منکر است.
🔹 پیشفرض آمریت به معروف و ناهیت از منکر این است که فرد دارای سنخی از ولایت است.
🔹 از دیگر مصادیق این ولایت که با امر به معروف و نهی از منکر شباهت دارد، النصیحه لائمه المسلمین و تواصی به حق و تواصی به صبر است.
🔹 از دیگر مصادیق ولایت مردم حضور مردم در تشکیل حکومت اسلامی و به فعلیت رساندن اختیارات و تصدی حاکم است.
🔹 باید مشخص شود که مردم در چه اموری ولایت تامه دارند و در چه اموری ولایت ناقصه دارند.
🔹 در مواردی ولایت مردم به ولایت ولی ضمیمه میشود و ولایتی ناقص محسوب میگردد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 پژوهش باید گرهای از مشکلات فقهی و علمی نظام اسلامی را باز کند
🔰در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش مطرح شد؛
🔻 آیتالله ابوالقاسم علیدوست:
🔹 پژوهش باید نوآورانه و مبتنی بر تراث گذشتگان باشد. ممکن است کسی پژوهش نوآورانه داشته باشد، اما هنجارشکنانه و بدون تضلع بر تراث گذشتگان باشد که این غلط است.
🔹 پژوهشهای نوآورانه باید سبب بسط مسائل دانشهای پیرامون موضوع باشد.
🔹 پژوهشهای نوآورانه باید موضوع شناسی و مصداق شناسی متفاوتی از هنجارهای کنونی داشته باشد تا بتوانند گرهای از مشکلات فقهی و علمی نظام اسلامی را باز کنند.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی:
🔹 روایت «طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی کُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ أَلاَ وَ إِنَّ اَللَّهَ یُحِبُّ بُغَاةَ اَلْعِلْمِ» دقیقاً به معنای پژوهش است.
🔹 علت اینکه غرب توانست الگوهای رفتاری خود را بر جهان تحمیل کند و دیگران ناچار شدند این الگوها را در کشورهای خود اجرا کنند، پیشرفتشان در زمینههای علمی بود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14594
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🎯 آیه «اوفوا بالعقود» نشانگر مشروعیت قرارداد آتی است/ وفا به معامله بر همه مردم لازم است
🔻 استاد علی عندلیبی همدانی در درس خارج «فقه بورس»؛
🔹 دلیل مشروعیت قرارداد آتی اگر به معنای «معاهده» در نظر بگیریم تمسک به عمومات است. با توجه به این معنا دلیل «اوفوا بالعقود» به فرض که جزء ادله لزوم عقود باشد، شامل این عقد نیز میشود فلذا این پیمان هم صحیح و هم لازم است.
🔹 حتی اگر بگوییم عقد در آیه شریفه به معنای عهد است، شامل «معاهده» میشود. مخصوصاً با توجه به اینکه در بعضی روایات داریم که این آیه در زمانی نازل شده است که از مردم عهد و پیمان گرفته شد.
💢 اشکال: آیه شریفه مربوط به مؤمنین است، چون در صدر آیه دارد که «یا ایها الذین آمنوا» پس حداکثر این آیه این معامله را در بین مسلمین صحیح و لازم میگرداند.
💢 پاسخ: فقهاء در معاملات مختلف تمسک به این عمومات میکنند و آن معامله را بر همه مردم لازم الوفاء میدانند نه اینکه فقط بین مسلمین لازم الوفاء باشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14619
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢تأسیس نهاد بیتالمال سازوکار اسلام برای تأمین اجتماعی بود
🔻 استاد سیدرضا حسینی در درسگفتار «فقه نظام تأمین اجتماعی»، خاطرنشان کرد:
🔹 حمایت اجتماعی در اسلام از خود بازار شروع میشود.
🔹 امروزه گفته میشود که تأمین اجتماعی کار دولت است؛ اما در اسلام قبل از رسیدن به دولت، علاوه بر بازار، سازوکار دومی به نام تکافل عمومی مطرح است.
🔹 سازوکار سوم در صدر اسلام، تأسیس نهاد بیتالمال بود.
🔹 نظامهای مختلف تأمین اجتماعی برآمده از مکتب سرمایهداری با رویکردهای مختلف سعی کردند اهداف مدنظر خود در بهبود وضعیت توزیع را دنبال کنند.
🔹 در این میان حداقل سه رویکرد در نظامهای سرمایهداری وجود داشت؛ رویکرد گزینشی، رویکرد محدود و رویکرد جامع. در رویکرد گزینشی، تضمین سطح زندگی پیشین افراد شاغل؛ در رویکرد محدود، تضمین حداقل معیشت و در رویکرد جامع، تضمین سطحی معین از زندگی برای عموم جامعه مدنظر است.
🔹 دولتهای رفاه(به مفهوم حداکثری آن)، طی سه دهه پس از جنگ جهانی دوم، دوران طلایی خود را پشت سر گذاشت که به تدریج با بروز بحران اقتصادی 1973 میلادی دوران افول آن آغاز شد و با گذشت زمان بهخصوص پس از بحران مالی 2008 و بحران بدهی دولتها در 2011 به مرحله فروپاشی خود نزدیک گردید.
🔹 دلایل این افول به دو دسته تقسیم میشوند: 1) دستهای از این دلایل به ایرادهایی برمیگردد که به طبیعت و ساختار الگوهای رفاه و تأمین اجتماعی کشورها مربوط میشود و 2) دسته دیگر به تغییرات بهوجود آمده در اوضاع و شرایط جوامع مربوط میشود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 حوزه علمیه باید کانون جوشش پرسش و اندیشه ورزی عمومی باشد
🔰 حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور در گردهمایی استعدادهای برتر حوزههای علمیه خواهران:
🔹 دانشمندان بزرگ بدون حمایت دیگران نیز دست از تلاش نمیکشیدند. تا چنین روحیهای در استعدادهای برتر نداشته باشیم نباید منتظر شکل گیری نخبگی باشیم، به همین جهت خیلی از استعدادها ختم به نخبگی نمیشود.
🔹 حوزه علمیه باید کانون جوشش پرسش و اندیشه ورزی عمومی باشد. اگر حوزه علمیه فرصت پرسشگری را به طلاب خود ندهد، فضای عمومی حوزه فرصت سؤال را در مجموعه خودش به شرایط نشناسد و شرایط برای شناسایی مشکلات و نگرانی نسبت به آینده ایجاد نکند، هیچگاه جامعه نخبگانی در حوزه علمیه در نقطه مطلوب نخواهد نشست.
🔹 فضای مجازی فرصت است و محقق را با سؤالات واقعی آشنا میکند. البته باید قدرت داشت تا بین سؤالات محدود تولید شده توسط یک جریان قلم به مزد و یک برآیند سازی از مجموعه آنچه جامعه به عنوان سؤال اصلی خود در فضای مجازی مطرح میکند، فرق گذاشت.
🔹 برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی واقعی در فضای حوزه ضروری است. شما وقتی میتوانید منطقی مسلط در حوزۀ فضای دینی داشته باشید که بدانید رقیب شما چه میگوید.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14625
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#نشست_تخصصی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 دلایل اعتبار وصیت مکتوب
📌 استاد جواد حبیبی تبار در درس خارج «فقه القضاء»، تبیین کرد:
🔰 نافذ بودن و اعتبار «وصیت مکتوب»
🔹 امام باقر(ع) در روایتی بدین مضمون میفرمایند «من بر عموی بزرگم محمدبن حنفیه وارد شدم. او در حال احتضار بود و زبانش بند آمده بود. به او گفتم وصیت کن. اما او نتوانست سخن بگوید. دستور دادم در تشتی ماسهبادی بریزند و بیاورند. آوردند. به عموی بزرگم گفتم وصیتت را روی شن بنویس. او هر چه با انگشت روی شن مینوشت، من از آن نسخهبرداری میکردم روی صحیفه.»
🔰 فقها از این روایت سه نکته برداشت کردهاند؛
🔹 وصیت به کتابت در صورتی معتبر است که توان نطق وجود نداشته باشد.
🔹 امام میفرماید «عمویم روی رمل مینوشت و من از روی آن نسخهبرداری میکردم» دلالت میکند بر اینکه متن وصیت لزومی ندارد حتماً به خط خود وصیتکننده باشد.
🔹 یکی از ارکان وصیت، مُحرَز شدن قصد انشاء است. این احراز، عرفاً میتواند از طریق نطق یا از طریق ایما و یا از طریق کتابت باشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی؛
📌 نشست پژوهشی «بررسی حقوقیِ آرای فقهی حضرت آیتالله العظمی خامنهای بر اساس درسنامه قصاص» برگزار میشود.
👤 ارائه دهنده: محمود حکمتنیا
📆 زمان برگزاری: چهارشنبه ۴ دیماه، ساعت ۱۸
🕌 مکان برگزاری: قم، بلوار سمیه، ابتدای کوچه ۱۸، مدرسه عالی امیرالمؤمنین(علیهالسلام)
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#نشست_پژوهشی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 موسسه علوم اسلامی و مطالعات اجتماعی مفتاح با همکاری مدرسه علمیه معصومیه(س) برگزار میکند:
📚 کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی؛ با رویکرد قرآنی و روایی»
📕 حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی
📆 زمان: ایام تحصیلی هر هفته شنبه تا دوشنبه(یک ساعت به اذان ظهر)
🕌 مکان: مسجد مدرسه معصومیه(س)
📌 تاریخ شروع: شنبه 28 دی ماه
💻 پذیرش محدود(همراه با مصاحبه حضوری)
📖 اطلاعات بیشتر و ثبتنام:
🌐 http://meftaah.com/?p=14573
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ شهید صدر تعلق یا عدم تعلق زکات به اوراق نقدیه را به تشخیص ولی امر میداند
🔰 استاد محمدتقی شهیدی در درس خارج «پول و احکام آن»:
📕 مشهور گفتهاند زکات به اوراق نقدیه تعلق نمیگیرد. ولی مرحوم صدر احتیاط واجب کرده که به شرط بقاء یک سال در نزد مکلف و به حد نصاب بیست مثقال طلا برسد، زکات دارد.
📕 زکات برای رفع فقر فقراست ولی آیا اکنون با آنچه زکات به آن تعلق میگیرد میتوان رفع فقر کرد؟ قطعاً شارع برای زکات امروز که اوراق نقدیه رایج است فکری کرده، چون زکات عِدل صلات ذکر شده است.
📕این احتمال وجود دارد که تنظیم و تبیین قانون در مواردی که شرایط متغیر است، سخت میباشد و شاید شارع برای عصر ما عنصر متحرکی را در فقه قرار داده و تعیین زکات برای رفع نیاز فقراء را به ولی امر مسلمین تفویض کرده باشد.
📕 مرحوم آقای صدر در کتاب الاسلام یقود الحیوة آورده است: اگر ولی امر مسلمین تشخیص دهد که رفع فقر فقراء امروز نیاز به وضع زکات بر اوراق نقدیه و مانند آن دارد و امر کند به اداء زکات، اداء زکات واجب میشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14643
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢نقش معلم در هدایت متربی
🔹 استاد سیدنقی موسوی در درسگفتار «فقه معلمی»، بیان کرد؛
📌 «هل المعلم هادٍ أم لا؟»
1️⃣ استدلال به قاعده اعانه بر برّ و نیکی
🔹 کبری: این قاعده مستند بر آیهی «تعاونوا علی البرّ و التقوی...» است. باید این دقت را داشته باشیم که بین تعاون و اعانه نیز تفاوت وجود دارد. در تعاون معنای مشارکت نیز نهفته ولی در اعانه معنای معین وجود دارد. در این آیه میتوان هم معنای مشارکت را در نظر گرفت و هم معنای اعانه را.
🔹 صغرا: بدیهی است معلم نمیتواند در هدایت متربی، مشارکت داشته باشد و امر او از سنخ اعانه است، یعنی معلم مقدمات هدایت یک فرد را فراهم میکند. لذا صغرای استدلال هم مانند کبرای آن صحیح است و در نتیجه باید گفت هدایت، اعانه بر برّ و تقوی است و اعانه بر برّ و تقوی نیز مستحب است.
2️⃣ این قاعده برگرفته از یک روایت است که حضرت رسول(ص) فرمودند «رحم الله من اعان ولده علی برّه. قلت کیف یعینه علی البرّه؟ قال: یقبل میسوره و یتجاور معسوره...»
🔹 تعبیر رحم که در روایت ذکر شده، بر وجوب حکم نمیکند و تنها به استحباب حکم مینماید. لذا کبرای استدلال صحیح است. اما در صغرای آن تشکیک است و ایراداتی به آن وارد است.
🔹 اولاً روایت در ارتباط با ولد هست و تعمیم آن به معلم، از طریق القای خصوصیت است که در اینجا ممکن نیست. ثانیاً در روایت، حضرت به چهار روش اشاره فرمودند که همگی به رعایت توان مخاطب و متربی اشاره دارد و هیچ سخنی از تعلیم به میان نیامده است. در مجموع به نظر میرسد این روایت، معلم را شامل نمیشود و این استدلال مورد پذیرش ما نیست.
#علوم_تربیتی
#قم
🆔 @meftaah_com