eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
419 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 #اطلاع_نگاشت/ اهمیت و جایگاه فقه نظام در گام دوم انقلاب اسلامی 📌 مشاهده و دریافت سایز اصلی: 🌐 http://meftaah.com/?p=14637 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 دلایل اعتبار وصیت مکتوب 📌 استاد جواد حبیبی تبار در درس خارج «فقه القضاء»، تبیین کرد: 🔰 نافذ بودن و اعتبار «وصیت مکتوب» 🔹 امام باقر(ع) در روایتی بدین مضمون می‌فرمایند «من بر عموی بزرگم محمد‌بن حنفیه وارد شدم. او در حال احتضار بود و زبانش بند آمده بود. به او گفتم وصیت کن. اما او نتوانست سخن بگوید. دستور دادم در تشتی ماسه‌بادی بریزند و بیاورند. آوردند. به عموی بزرگم گفتم وصیتت را روی شن بنویس. او هر چه با انگشت روی شن می‌نوشت، من از آن نسخه‌برداری می‌کردم روی صحیفه.» 🔰 فقها از این روایت سه نکته برداشت کرده‌اند؛ 🔹 وصیت به کتابت در صورتی معتبر است که توان نطق وجود نداشته باشد. 🔹 امام می‌فرماید «عمویم روی رمل می‌نوشت و من از روی آن نسخه‌برداری می‌کردم» دلالت می‌کند بر اینکه متن وصیت لزومی ندارد حتماً به خط خود وصیت‌کننده باشد. 🔹 یکی از ارکان وصیت، مُحرَز شدن قصد انشاء است. این احراز، عرفاً می‌تواند از طریق نطق یا از طریق ایما و یا از طریق کتابت باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حقوق #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی؛ 📌 نشست پژوهشی «بررسی حقوقیِ آرای فقهی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای بر اساس درسنامه قصاص» برگزار می‌شود. 👤 ارائه دهنده: محمود حکمت‌نیا 📆 زمان برگزاری: چهارشنبه ۴ دی‌ماه، ساعت ۱۸ 🕌 مکان برگزاری: قم، بلوار سمیه، ابتدای کوچه ۱۸، مدرسه عالی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حقوق #نشست_پژوهشی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 موسسه علوم اسلامی و مطالعات اجتماعی مفتاح با همکاری مدرسه علمیه معصومیه(س) برگزار می‎کند: 📚 کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی؛ با رویکرد قرآنی و روایی» 📕 حجت‎الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی 📆 زمان: ایام تحصیلی هر هفته شنبه تا دوشنبه‎(یک ساعت به اذان ظهر) 🕌 مکان: مسجد مدرسه معصومیه(س) 📌 تاریخ شروع: شنبه 28 دی ماه 💻 پذیرش محدود(همراه با مصاحبه حضوری) 📖 اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام: 🌐 http://meftaah.com/?p=14573 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #علوم_تربیتی #فراخوان #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ شهید صدر تعلق یا عدم تعلق زکات به اوراق نقدیه را به تشخیص ولی امر می‌داند 🔰 استاد محمدتقی شهیدی در درس خارج «پول و احکام آن»: 📕 مشهور گفته‌اند زکات به اوراق نقدیه تعلق نمی‎گیرد. ولی مرحوم صدر احتیاط واجب کرده که به شرط بقاء یک سال در نزد مکلف و به حد نصاب بیست مثقال طلا برسد، زکات دارد. 📕 زکات برای رفع فقر فقراست ولی آیا اکنون با آنچه زکات به آن تعلق می‎گیرد می‌توان رفع فقر کرد؟ قطعاً شارع برای زکات امروز که اوراق نقدیه رایج است فکری کرده، چون زکات عِدل صلات ذکر شده است. 📕این احتمال وجود دارد که تنظیم و تبیین قانون در مواردی که شرایط متغیر است، سخت می‌باشد و ‌شاید شارع برای عصر ما عنصر متحرکی را در فقه قرار داده و تعیین زکات برای رفع نیاز فقراء را به ولی امر مسلمین تفویض کرده باشد. 📕 مرحوم آقای صدر در کتاب الاسلام یقود الحیوة آورده است: اگر ولی امر مسلمین تشخیص دهد که رفع فقر فقراء امروز نیاز به وضع زکات بر اوراق نقدیه و مانند آن دارد و امر کند به اداء زکات، اداء زکات واجب می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14643 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢نقش معلم در هدایت متربی 🔹 استاد سیدنقی موسوی در درس‌گفتار «فقه معلمی»، بیان کرد؛ 📌 «هل المعلم هادٍ أم لا؟» 1️⃣ استدلال به قاعده اعانه بر برّ و نیکی 🔹 کبری: این قاعده مستند بر آیه‎ی «تعاونوا علی البرّ و التقوی...» است. باید این دقت را داشته باشیم که بین تعاون و اعانه نیز تفاوت وجود دارد. در تعاون معنای مشارکت نیز نهفته ولی در اعانه معنای معین وجود دارد. در این آیه می‎توان هم معنای مشارکت را در نظر گرفت و هم معنای اعانه را. 🔹 صغرا: بدیهی است معلم نمی‎تواند در هدایت متربی، مشارکت داشته باشد و امر او از سنخ اعانه است، یعنی معلم مقدمات هدایت یک فرد را فراهم می‎کند. لذا صغرای استدلال هم مانند کبرای آن صحیح است و در نتیجه باید گفت هدایت، اعانه بر برّ و تقوی است و اعانه بر برّ و تقوی نیز مستحب است. 2️⃣ این قاعده برگرفته از یک روایت است که حضرت رسول(ص) فرمودند «رحم الله من اعان ولده علی برّه. قلت کیف یعینه علی البرّه؟ قال: یقبل میسوره و یتجاور معسوره...» 🔹 تعبیر رحم که در روایت ذکر شده، بر وجوب حکم نمی‎کند و تنها به استحباب حکم می‎نماید. لذا کبرای استدلال صحیح است. اما در صغرای آن تشکیک است و ایراداتی به آن وارد است. 🔹 اولاً روایت در ارتباط با ولد هست و تعمیم آن به معلم، از طریق القای خصوصیت است که در اینجا ممکن نیست. ثانیاً در روایت، حضرت به چهار روش اشاره فرمودند که همگی به رعایت توان مخاطب و متربی اشاره دارد و هیچ سخنی از تعلیم به میان نیامده است. در مجموع به نظر می‏‎رسد این روایت، معلم را شامل نمی‎شود و این استدلال مورد پذیرش ما نیست. #علوم_تربیتی #قم 🆔 @meftaah_com
💢طراحی برنامه جامع پژوهش طلاب حوزه‌های علمیه کشور/ ۸۰۰ درس خارج در کشور برگزار می‌شود 🔰 حجت‌الاسلام محمدصالح مازنی، مدیرکل اداره ترویج پژوهش حوزه‎های علمیه کشور: 🔹 باید در گزینش طلبه مؤلفه‌های پژوهش محوری را مورد توجه قرار دهیم که در این راستا ورودی حوزه باید اصلاح شود. 🔹 ارائه برخی دروس به شیوه پژوهش محور یکی از راه‎های پیشنهادی جهت رسیدن به نظام آموزشی پژوهش محور در سطح حوزه است. 🔹 توسعه کانون‌های علمی یکی از فرصت‌های طلایی برای شناسایی استعداد‌های پژوهشی طلاب است. 🔹 بیش از ۸۰۰ درس خارج در سراسر کشور برگزار می‌شود و در همین راستا سامانه تقریر نویسی طراحی شده است. به همین دلیل از این پس اساتید می‌توانند از محتوا‌های درس خارج هم مطلع شوند، طلاب نیز می‌توانند ارتباطات و تبادل علمی داشته باشند. همچنین گعده علمی مجازی نیز از طریق سامانه علمی تقریر نویسی شکل خواهد گرفت. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14646 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_علمیه #نشست_تخصصی #ساری 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢اشکال در اخذ تأخیر جریمه دیر کرد است نه محل مصرف آن/ این جریمه مصداق واقعی ربای دِینی است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، استاد حوزه و کارشناس اقتصاد اسلامی: 🔰 درباره ربای دِینی برخورد شارع بسیار شدید بوده و هیچ‌گونه راه فراری را باز نگذاشته است؛ به همین دلیل مراجع تقلید با مسأله جریمه تأخیر که در واقع مصداق ربای دِینی است، به شدت مخالفت می‌کنند. 🔰 حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی درباره نسبت دادن تأیید طرح جدید بانکداری گفتند «این نسبت اشتباه است.» 🔰 حضرت آیت‌الله جوادی آملی به شدت مخالف طرح هستند و گفتند «اگر آقایان به دنبال تأیید مراجع هستند باید رسماً طرح را بیاورند تا ما تأیید کنیم و بعد به مجلس ارائه دهند.» 🔰 مراجع تقلید تأکید دارند که ربای دِینی یا جریمه تأخیر هیچگونه مفرّی ندارد و بحث در محل مصرف آن نیست و اشکال اصلی در اخذ آن است. 🔰 آن چیزی که در طرح جدید مطرح شده، این است که این مبلغ به عنوان جریمه حاکمیتی در صندوق خاصی ذخیره و در موارد خاصی مصرف می‌شود حال آن‌که اشکال اصلی در اخذ آن است و نه در محل مصرف آن. 🔰 اشکالات طرح تنها مختص به چند ماده درباره جریمه تأخیر نیست. اشکالات فقهی و اقتصادی طرح بسیار زیاد است. 🔰 آن چیزی که آقایان به مراجع نسبت می‌دهند، خلاف واقع است. همچنین در مورد نسبتی که به مقام معظم رهبری می‌دهند تردید ایجاد می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14650 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #اقتصاد #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 نگاهی به دستگاه اصولی امام خمینی(ره) 🔻 استاد علی فرحانی در درس گفتار «تعادل و ترجیح»: 🔰 در بحث تعارض عام و خاص دو دلیل ظاهر غیر قطعی، خاص بر عام مقدم می‌شود. این تقدم در دستگاه‌های اصولی مختلف به گونه‌های مختلفی تبیین می‌شود و دستگاه اصولی امام خمینی(ره) بهترین تبیین را از این پدیده ارائه می‌دهد. 🔰فهم مراحل و مواطن اجرای اصول لفظی است. امام با دقت بین سه موطن و ناحیه تفکیک قائل می شود که هر یک از اصول لفظی به مرحله‌ای از این مراحل اختصاص دارد. 1️⃣ مرحله اول: مقام اراده استعمالی است. اصالت الحقیقة، اصالت عدم نقل، اصالت العموم از جمله اصولی است که به این مرحله تعلق دارد. 2️⃣ مرحله دوم: اراده جدیه است. در این مرحله بررسی می‌شود آیا متکلم اراده جدی داشته است، آیا در حال تقیه بوده است، آیا در مقام القای قوانین و کلیات است؟ اصالت جد اختصاص به این مرحله دارد. 3️⃣ مرحله سوم: متکلم مخطی، کاذب، و خائن نیست و اصالت عدم خطا و غلط و اصالت عدم تعمد کذب و خیانت در این مرحله جاری می‌شود. با اتمام این سه مرحله است که دلیل حجت می‎شود. 🔰 بنابراین روشن می‌شود خاص بر عام مقدم است، چون در مرحله دوم، اصالت الجد در خاص قوی‌تر از عام است، پس بر عام مقدم می‌شود. چون هنگامی که ما دلیل عام را در محیط تقیین فرض کنیم، معمولاً منتظریم که این عام تخصیص بخورد و کمتر گمان می‌کنیم که متکلم از عام بودن آن اراده جدی داشته است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ تقلید یعنی مراجعه به متخصص/ افرادی که به تقلید مناقشه می‎کنند دقت ندارند مراجعه به متخصص یک امر عقلایی است 🔰 آیت‌الله شب‌زنده‌دار در درس خارج بیع: 💢 اگر سیره متشرعه بر یک امری قرار گرفت که هیچ منشأ عقلایی برای آن متصور نبود، ما می‌توانیم به سیره متشرعه در این صورت استناد کنیم. 💢 اگر عقلای عالم روشی داشتند و این روش در مرآء و منظر معصوم(ع) و معصوم سکوت فرمود، این کاشف از این است که مورد قبول است. 💢 همانگونه که شهادت لفظی حجت است، شهادت عملی هم حجت است الا جایی که خرَجَ بالدلیل. 💢 در باب شهادات حسی خبر چه لفظی باشد چه عملی باشد حجت است. 💢 در تواتر احتمال خطاها کاهش و احتمال مطابقت‌ها افزایش پیدا می‌کند. اگر تبدیل به قطع شد حجت است و اگر تبدیل به اطمینان شد حجت عقلایی است. 💢 مراجعه به متخصص و به عبارت دیگر تقلید یک امر عقلایی است، یک سیره عقلایی در ابناء عالم هست؛ تقلید که حالا این افرادی که به تقلید مناقشه می‌کنند به این‌ها توجه ندارند. 💢 تقلید یعنی مراجعه به متخصص که شما در همه امورتان این را دارید. خب این یک امر عقلایی است، فلسفه درستی هم دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14657 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #اقتصاد #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢تمام ابواب فقهی می‌تواند موضوع علم اخلاق قرار گیرد 🔻 استاد محمد عالم‌زاده نوری در درس‌گفتار «استنباط حکم اخلاقی از منابع دینی»؛ 🔰 انواع روابط انسان با دیگران: 🔹 رابطه فرد با فرد 🔹 رابطه فرد با حاکم اسلامی(ولی فقیه) 🔹 رابطه فرد با امام معصوم(ع) 🔰 چهار مسئله برای موضوع علم اخلاق؛ 1️⃣ ابواب فقهی: تمام ابواب فقهی می‌تواند موضوع علم اخلاق قرار بگیرد که البته هم جایگاه فقه حفظ می‌شود و هم در اخلاق بررسی می‌شود. دلیل وارد کردن ابواب فقهی به علم اخلاق این است که ابواب فقهی افعال اختیاری هستند. 2️⃣ افعال شناختی/ ذهنی: موضوعاتی مانند شک، حدس، تفکر، دور اندیشی و... می‌تواند موضوع علم اخلاق قرار گیرد. دنیای غرب جدیداً به این مسئله روی آورده و «اخلاق باور» را بیان می‌کند. 3️⃣ حالات جسمانی: حالاتی از جسم که اختیاری است؛ می‌شود برای آن مسئولیت اخلاقی تعریف کرد. مانند اخم کردن، چشمک زدن، خمیازه کشیدن و... 4️⃣ انفعالات، احساسات، عواطف، هیجانات و گرایش‌ها: مانند این‌که به چه چیز‌هایی محبت و نفرت داشته باشیم، در موضوع اخلاق بررسی می‌شود که مثلاً باید حب و محبت امیرمؤمنان(ع) را کسب کرد. 🔰 عناوین اخلاقی به دو دسته موضوعی و محمولی تقسیم می‌شود که عناوین موضوعی عبارتند از یقین، ترس و... که مورد قضاوت اخلاقی قرار می‌گیرد، ولی عناوین محمولی، خودشان قضاوت اخلاقی هستند مانند باید و نباید، وظیفه و مسئولیت، حق و باطل و... ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #علوم_تربیتی #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ علامه مرتضی نگاه هدایتی به تاریخ داشت/ هنر ایشان جداسازی سره از ناسره بود 🔻روح‌الله شهیدی، استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران: 📚 علامه سید جعفر مرتضی عاملی نگاه هدایتی به تاریخ داشت، یعنی تاریخ را به مثابه ابزاری برای هدایت انسان می‌دید. 📚 ایشان می‌خواست از طریق تاریخ و بررسی‌های تاریخی، ائمه(ع) را به عنوان یک الگو و شاخص معرفی کند. 📚 علامه می‌گفت: نوع نگاه به پیامبر(ص) و ائمه(ع) در طرفین افراط و تفریط قرار داشته است، از یک طرف شاهد تولیدات تاریخی افراطی هستیم که ائمه(ع) را به ابر انسان‌هایی می‌نمایاند که در الگوگیری جامعه از این حضرات با مشکل مواجه می‌شویم. 📚 اگر می‌خواهیم نگاه جامعی به سیره اهل‌بیت(ع) داشته باشیم باید تمام مستندات را جمع‌آوری کنیم. صرف مطالعه کتب تاریخی نیز کافی نیست بلکه در کتب حدیث، تفاسیر، رجال و... نیز باید پژوهش کرد. 📚 هنر علامه در جایی است که در بحث سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) پس از یافتن مستندات، به جداسازی سره از ناسره می‌پردازد. 📚 یک از ملاک‌های علامه برای اعتبار منبع تاریخی، اعتماد اکثر عالمان بر این منبع است، به همین دلیل بسیاری از منابع از مدار منابع اصلی خارج می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14661 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #تاریخ_و_سیره #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ارجحیت اردوهای جهادی بر اعتکاف در مسجدالحرام/ اعلمیت ولی‌فقیه به توانایی مدیریتش است نه فقاهتش 🔻 آیت‌الله عباس کعبی در درس خارج «قواعد فقه سیاسی»: 🔰 هرگاه میان دو فقیه واجد شرایط جهت تصدی رهبر جامعه اسلامی تزاحم به وجود آید، می‌توان ملاکات چهارگانه «اعلمیت به مسائل فقهی»، «اعلمیت به مسائل اجتماعی»، «مقبولیت عمومی» و «بینش سیاسی، اجتماعی و...» را در نظر گرفت. 🔰 آیت‌الله هاشمی شاهرودی یکی از شرایط مرجع اعلم را کفویت یا توانایی مدیریت جامعه اسلامی می‌دانست. 🔰 از نظر شهید صدر(ره) فقیه اعلم به مجتهدی اطلاق می‌شود که بر کلیت نظام اسلامی سیطره و برتری داشته باشد. 🔰 فقیهی که در فقه حکومتی دارای اعلمیت باشد، بر سایر فقها که از حیث فقه حکومتی نسبت به وی برتری ندارند، ارجح است. 🔰 فقیه جامع الشرایط جهت تصدی به مقام ولایت امر باید در موضوعات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارای اعلمیت نسبت به سایر فقها باشد. 🔰 فقیهی که در میان فقهای هم عصر خود دارای درایت، تدبیر و توانایی مدیریت برتری بوده، ولی از حیث فقهی اعلم نباشد، نسبت به تصدی مقام ولایت امر دارای ترجیح است. 🔰 در صورتی که میان «حکم» رهبری امت اسلامی و «فتوای» مرجع تقلید اعلم تزاحم به وجود آید و هر دو به مصلحت باشد، حکم رهبر و ولی فقیه باید مقدم شود. 🔰 اگر کمک به مسلمانان در قالب اردوهای جهادی در تزاحم با اعتکاف در مسجدالحرام قرار گیرد، هجرت‌های جهادی برای کمک به مظلومین ارجح است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14665 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #سیاست #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 بررسی حکم پوشش جلباب برای زنان 🔰 استاد امیر مهاجر میلانی در درس‌گفتار «بررسی فقهی مسئله حجاب»، تصریح کرد؛ 📚 یکی از مسائل شکل گرفته پیرامون آیه 59 سوره احزاب الزامی یا اخلاقی بودن و جاودانه یا مقطعی و موسمی بودن حکم پوشش جلباب برای زنان است. 📚 الزامی یا غیرالزامی بودن جلباب را از دو جهت مولوی بودن یا ارشادی بودنِ خطاب می‌توان تحلیل کرد. اگر خطاب آیه ظهور در مولویت داشته باشد، الزامی دانستن این دستور براساس ظهور اخبار در مقام انشا در وجوب صحیح به نظر می‌رسد. 📚 اما برخی همچون علامه فضل الله با تاکید بر فرهنگی بودن پوشش، کارکرد جلباب را برای عصر نزول می‌دانند که با هدف خاصی تشریع شده است، همانند(غیّروا الشیب ولاتشبهوا بالیهود) که مناط آن را حضرت علی(ع) بیان کرد و عصری بودن آن را آشکار ساخت. حال آنکه مناط مطرح در ذیل آیه برای عصری دانستن تشریعِ آیه کافی نیست و در نتیجه غیرالزامی بودن دستور حاصل نمی‌گردد. اگر هم منظور غیرالزامی بودن جلباب در عصر حاضر باشد که با پذیرش مولویت خطاب، این ادعا برخلاف ظهور اخبار در مقام انشا در وجوب است. 📚 حالت بعدی، بررسی الزامی یا غیرالزامی بودن جلباب در حالت ارشادی بودن خطاب آیه است. بدین ترتیب که قرآن در راستای از بین بردن زمینه تعرض ناپاکان به زنان آزاد به ادنای جلباب ارشاد کرده که در آن دوران راهکاری مناسب برای تمایز زنان آزاد از کنیز بود. 📚 حال آنکه به نظر می‌رسد تاکید بر ارشادی بودن از رسوبات شأن نزول برخی مفسران اولیه است، زیرا اولا اگر ادنای جلباب دال بر عفت زنان با هدف تفکیک عفیف از غیرعفیفه باشد، ارشادی بودن وجهی ندارد؛ ثانیا صرف بیان فایده دنیوی در ذیل آیه سبب ظهور خطاب در ارشادی بودن نیست، بلکه مصون ماندن زنان عفیف برای شارع مهم بوده و بعث آیه شریفه ظهور در مولویت دارد؛ ثالثا با توجه به تاکید سه گروه مخاطبان صدر آیه و غفور و رحیم دانستن خداوند درباره خطای گذشته زنان، ارشادی دانستن آیه صحیح به نظر نمی‌رسد؛ رابعا حتی اگر ظهور آیه در مولویت قطعی نباشد، با استناد به اصالت مولویت در خطابات مولی، آیه شریفه را باید در بستر مولویت معنا کرد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🎯«فقه القضا» فقه اکبر است/ این فقه را نباید تنها شامل آموزه‌های دستوری دانست 🔰 آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج «فقه القضا» عنوان کرد؛ 📚 با توجه به اینکه موضوع علم فقه به معنای وسیع آن در حوزه فروع، حکم است و «مسأله» باید به همین حکم برگردد، لذا کاربرد «مسأله» در فقه در صورتی صحیح است که آن را همان حکم فرعی بدانیم. 📚 مسألۀ فقهی عبارتست از حکم فرعی عملی که توسط کسی که صلاحیت استنباط دارد با به‌کارگیری روش معتبر مناسب از منابع شریعت اسلامی تحصیل شود. بر این اساس فتاوای فقهی از آن تشکیل می‌شود. 📚 فقه‌القضاء فقط شامل آموزه‌های دستوری(تکالیف صرف) نیست بلکه شامل انواع گوناگونی از مسائل است، لذا لازم است فصل مشبع و مستقلی برای بحث راجع به آن ترتیب یابد. 📚 این تلقی نادرست(محدودانگاری مسائل علوم) در عموم دانش‌ها رخ می‌دهد. به طور مثال در علوم انسانی موجود چنین تصور می‌شود که علوم انسانی صرفاً یک سلسله از مباحث و قضایای گره‌گشای روابط انسانی را دربردارد و از جنس آموزه‌های دستوری است. 📚 فقه تنها عبارت از «مجموعه تکالیف» نیست بلکه شامل مجموعه گوناگون و گسترده‌ای از مسائل می‌شود. 📚 عنوان فقه در دو مستوا و افق به کار می‌رود؛ نخست، «فقه اصغر» که مراد از آن «فقه بالمعنی الأخص و الأخصر» است و دوم، «فقه اکبر» که مراد از آن «فقه بالمعنی الأعم و الأوسع» است. مراد و منظور ما از فقه‌القضاء و مسائل آن مستوای دوم یعنی فقه بالمعنی الأعم و الأوسع است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14669 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حقوق #درس_خارج #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 «تعزیر منصوص شرعی» ناشی از برداشت اشتباه فقهاست 🔻 استاد حسین تاج آبادی در درس‌گفتار «فقه تعزیرات امور اقتصادی و مالی» بیان داشت: 🔰 در اصطلاح قرآنی تعزیر در معنای نصرت و یاری توأم با بزرگداشت و تعظیم آمده است. از نظر لغوی نیز تعزیر در معنای نصرت و تأدیب نیز به کار رفته است. 🔰 اصطلاح تعزیر از یک سو در بردارنده تأدیب بوده و از سوی دیگر مشتمل بر معنای یاری و حمایت و نصرت نیز می‌باشد. علت آن است که با تعزیر انسان گناهکار از ارتکاب مجدد جرایم و گناهان او جلوگیری به عمل آمده و نوعی بازدارندگی ایجاد خواهد شد. 🔰 برداشت فقها از معنای اصطلاحی تعزیر که همان مجازات غیر معین در شرع است، درست می‌باشد و این معنای اصطلاحی در مقابل تعریف حدود قرار می‌گیرد. 🔰 مفهوم تعزیرات منصوص شرعی در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392(تبصره 2 ماده 115) و قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392(تبصره 2 ماده 14) برگرفته از نوعی نزاع و سردرگمی برخی فقها در خصوص برخی عناوین مجرمانه بوده است. 🔰 جرایمی که از سوی شهید ثانی به عنوان تعزیر منصوص شرعی بیان شده، همگی قابل تأویل به حد یا تعزیر خواهد بود. 🔰 عنوان تعزیر منصوص شرعی ناشی از یک برداشت اشتباه از سوی فقیهان است. در این صورت تعریف دقیق اصطلاحی تعزیر به مجازاتی گفته می‌شود که در شرع مقدس برای آن نوع، اندازه و مقدار تعیین نشده باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بخش_دوم 💢 موسسه علوم اسلامی و مطالعات اجتماعی مفتاح با همکاری مدرسه علمیه معصومیه(س) برگزار می‎کند: 📚 کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی؛ با رویکرد قرآنی و روایی» 📕 حجت‎الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی 📆 زمان: ایام تحصیلی هر هفته شنبه تا دوشنبه‎(یک ساعت به اذان ظهر) 🕌 مکان: مسجد مدرسه معصومیه(س) 📌 تاریخ شروع: شنبه 28 دی ماه 💻 پذیرش محدود(همراه با مصاحبه حضوری) 📖 اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام: 🌐 http://meftaah.com/?p=14573 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #علوم_تربیتی #فراخوان #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 انسان با کرامت ذاتی، مستحق رهبری کریمانه است 🔻 استاد علی آقاپیروز در درس‌گفتار «تحلیل مسائل رفتار سازمانی با رویکرد اسلامی»، عنوان کرد؛ ❇️ سبک رهبری مدیر با نوع نگاه او به انسان‌ها هماهنگ خواهد بود. برای نمونه نوع نگاه فرعون به انسان نگاه مذموم بود و به همین دلیل نوع رهبری او نیز رهبری ذلت‌بخش بود. ❇️ انسان کرامت ذاتی دارد، بنابراین مستحق رهبری کریمانه است. 🔻 بایدهای رهبری؛ 1️⃣ سعه صدر: حضرت موسی در مسیر رهبری جامعه از خداوند طلب شرح صدر می‌نماید. 2️⃣ کارمداری یا کارمندمداری: 1- توصیه به مدیران برای توجه به کارمندان و 2- توصیه به کارمندان برای توجه به کار 3️⃣ تقوا و خودسازی: من اصلح ما بینه و بین الله، اصلح الله له ما بینه و بین الناس. 4️⃣ هم سطحی و ساده زیستی: هرگاه کارمند میان خود و رهبر فاصله احساس کند، رهبری نمی‌تواند تأثیرگذار باشد. 5️⃣ پیشگامی در مسیر اهداف: حضرت امیر(ع) می‎فرمایند «هیچکس از ما به دشمن نزدیک‌تر از پیغمبر اکرم(ص) نبود.» 6️⃣ برقراری عدالت سازمانی: یکی از اصلی‌ترین اصول عدالت سازمانی رعایت انصاف است. یعنی هر چه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند. 7️⃣ علم و آگاهی: اگر انسانی که متخصص نیست بر مسند کاری قرار گیرد، به جای این‌که شخص امور را اداره کند، امور آن شخص را اداره می‌کنند. 8️⃣ بصیرت و تیزهوشی: نگاه عمیق و هوشمندانه به موقعیت‌ها، شرایط و موانع و همچنین تشخیص درست و اقدام به جا از اصول لازم برای رهبری موفق است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مدیریت #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 با قاعده «لاضرر» نمی‎توان جواز لمس و نظر به بیمار توسط پزشک جنس مخالف را اثبات کرد 🔰 استاد محمد قائنی در درس خارج «فقه پزشکی» تصریح کرد؛ 🔹 دلیل بر جواز لمس و نظر برای پزشکی که مضطر نیست، ادله خاص است نه عمومات و اطلاقات حرج و اضطرار؛ چرا که این ادله مختص به موارد اضطرار مکلف است. 🔹 جواز لمس و نظر را نمی‌توان بر اساس قاعده لاضرر اثبات کرد و دلیل همان ادله خاص است. همانطور که قاعده نفی اضطرار و حرج نمی‌تواند دلیل باشد. 🔹 مرحوم آقای تبریزی و برخی دیگر از علمای معاصر معتقدند جواز لمس و نظر برای معالجه، منوط به اضطرار به شخص آن معالجه نیست بلکه اضطرار به اصل معالجه کافی است، لذا اگر پزشک مماثل هم وجود دارد اما پزشک غیر مماثل مهارت بیشتری دارد، بیماری که به اصل معالجه مضطر است اما به رجوع به پزشک غیر مماثل مضطر نیست، می‌تواند به پزشک غیر مماثل رجوع کند و برای پزشک هم معالجه جایز است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14674 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 آیت‌الله سیدمهدی خلخالی فقیهی عالیقدر و مدرّسی بزرگ بودند 📝 در تبلیغ دین نباید از توده مردم غافل شد 📝 دیدار آیات عظام جوادی آملی و مکارم شیرازی 📝 چرا در زمان خورشید گرفتگی باید نماز آیات بخوانیم؟ 📝 بررسی طرح بانکداری و مسائل مربوط به انتخابات خبرگان در جامعه مدرسین 📝 تأکید آیت‌الله یزدی بر حق حضور زنان در انتخابات خبرگان 📝 آغاز حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان کشور از استعداهای برتر حوزه 📝 امکان دسترسی به بیش از 4 هزار منبع پژوهشی در اپلیکیشن «کتابخوان امین» 📝 اولین گردهمایی طلاب استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد 📝 نخبگان حوزه مشکلات و مسائل را حل کنند 📝 معرفی ۳۵ قاعده کاربردی فقهی سیاسی برای کارگزاران نظام 📝 کتاب «خشونت اجتماعی از منظر قرآن کریم، با رویکرد شبهه پژوهی» منتشر شد و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14677 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢اصلاح نظام پولی و بانکی بر مبارزه با فساد مقدم‌تر است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا در گفتگویی: 🔹 رشد مادی، اقتصادی و پیشرفت‌های مادی را بدون معنویت و اخلاق قبول نداریم و دست‌مایه اصلی نظام اسلامی باید این مسأله باشد. 🔹 جریان سیل، یک عبرت بود. اگر مردم در صحنه نمی‌آمدند، وضع ما در این سیل خیلی بد می‌شد. بیاییم این نیروهای عظیمی که وجود دارد را برای نجات اقتصاد بسیج کنیم. 🔹 ابتدا باید اصلاح نظام تصمیم‌گیری کشور و اصلاح نظام پولی و مالی صورت گیرد، سپس مسأله مبارزه با فساد انجام شود. 🔹 اگر توجه به نسخه بومی اقتصاد اسلامی و مبارزه با فساد به‌اندازه کافی صورت بگیرد ما به خوبی می‌توانیم این شرایط را پشت سر بگذاریم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14683 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #اقتصاد #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🎯 دلایل اعتبار وصیت مکتوب 🔻 استاد جواد حبیبی‌تبار در درس خارج «کتاب القضا» بیان کرد؛ 🔰یکی از روایاتی که افراد در راستای اثبات «اعتبار وصیت مکتوب» به آن استناد می‌کنند، روایت حمدانی است که بر آن از حیث دلالت اشکال وارد است. 🔻 متن روایت؛ 🔰 حمدانی در نامه‌ای به یکی از معصومین(ع) می‌نویسد «شخصی متنی را با خط خود نوشته بود و می‌خواست همان مضمون را به عنوان وصیتش اعلام کند. ولی به ورثه‌اش نگفته این وصیت من است. اصلاً نگفته که من وصیتی کرده‌ام و به آن وصیت عمل کنید. آیا پس از مرگ وصیت‌کننده، وقتی نوشته پیدا شد، بر وارث واجب است که به آن عمل کند؟» 🔰 امام در پاسخ می‌فرمایند «اگر متوفی وارثی داشته باشد و آن وارث، تمام متن وصیت - چه به نفع و چه به زیانش باشد - را تنفیذ کند، اعتراف کند و شهادت دهد به این‌که این خط، خط خود وصیت‌کننده است و بگوید من می‌دانم که او با این مطالب قصد انشاء داشته، در آن صورت، تمام وصیت، یکجا معتبر است.» ✅ پاسخ استاد: براساس این معنا در واقع شهادت و اعتراف وارث معتبر است، نه متن مکتوب وصیت. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حقوق #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ سیره متشرعه می‌تواند کاشف از رأی معصوم(ع) باشد 🔻 آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در درس خارج «فقه معاصر»؛ 🔰 سیره متشرعه می‌تواند کاشف از رأی معصوم و نظر معصوم باشد. 🔰 در قسم اول چون هیچ منشأ عقلایی و امثال این‌ها ندارد، جز این که از شارع گرفته باشند، انسان زود به احراز صغری می‌تواند پی ببرد، یعنی مانع خیلی آن جا وجود ندارد. 🔰 بالاخره متشرعه که دارند این کار را می‌کنند و این در مرئی و منظر معصوم(ع) بوده و حرفی هم نزده، پس بنابراین معلوم می‌شود قبول دارد. لذا از این راه وارد بشویم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14689 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #اقتصاد #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌فعالیت‌های خزنده برای فروپاشی بنیان خانواده 🔰 حجت‌الاسلام حسین سوزنچی در همایش «بانوان فعال در عرصه هیئت» یادآور شد؛ 🔹 خانواده اسلامی به‌عنوان مقدمه‌ای برای تحقق امت اسلامی است. 🔹 سمت و سوی نظام سرمایه‌داری، فروپاشی خانواده است؛ چرا که خانواده مانع پیشبرد اهداف نظام سرمایه‌داری می‌شود. 🔹 جامعه غربی ارزش‌ها و اولویت‌ها را برای ما جابه‌جا می‌کنند و این امر خانواده را دچار فروپاشی می‌کند. 🔹 تربیت مذهبی با تشریفات ازدواج‌های کنونی محقق نمی‌شود. اگر می‌خواهیم فرزندانمان واقعاً پای‌بند خانواده و مذهب باشند نباید محور همه تصمیمات و اولویت‌هایمان را مسائل مادی قرار دهیم. 🔹 برخی از فعالیت‌ها برای فروپاشی بنیان خانواده بسیار خزنده است و کسی متوجه نمی‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14693 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #زنان_و_خانواده #همایش #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🎯 فردگرایی و جمع‌گرایی از مصادیق فرهنگ روابط اجتماعی است 🔰 استاد علی فرحانی در درس گفتار «فقه روابط اجتماعی» خاطرنشان کرد؛ 🔹 فردگرایی و جمع‌گرایی یکی از مصادیق فرهنگ روابط اجتماعی است. 🔹 تصور اولیه این است که غربی‌ها جمع‌گرا هستند و ما شرقی‌ها و مذهبی‌ها فردگرا. در حالی که براساس آمار، غربی‌ها فردگرا هستند و کشور ما جمع‌گرا است. 🔹 وقتی سیطره کلیسا در غرب کم شد، مفاهیمی که در حوزه دین مسیحیت مذموم بود ممدوح شدند و مفاهیم ممدوح، مذموم شدند. 🔹 در فضای دینی سرکوب امیال وجود داشت، اما در فضای جدید با پوشش‌دهی معقول به امیال و جعل اصطلاح کنترل امیال، به سمت منافع فردی پیش رفتند. 🔹 این مهم‌ترین ریشه شکل‌گیری جریان فردگرایی است. 🔹 فردگرایی یعنی ارزش‌گذاری برای امیال و استیفا منافع فردی به صورت حداکثری. 🔹 این جریان در اقتصاد به احترام به مالکیت‌های خصوصی، در سیاست به آزادی‌های سیاسی و در مذهب به سکولاریسم می‌رسد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #جامعه_و_فرهنگ #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com