eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8.1هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
604 ویدیو
301 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ رویداد فقه سیاسی 📣 گروه فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری مراکز حوزوی و دانشگاهی برگزار می‌کند: ✳️ «نشست هم‌اندیشی مدیران مؤسسات و گروه‌های آموزشی و پژوهشی فقه سیاسی» 🗓 زمان: پنجشنبه 99/12/14 ساعت 17-13 🏢 مکان: قم- دانشگاه باقرالعلوم ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ادله حقوق اختصاص حق را فقط برای صاحب حق ثبوتا اثبات می‌کند 📚 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت» بیان کرد؛ 🔻 شک در قابلیت انتقال حق والدین 🔹 هر گاه معلوم باشد که مجعول شرعی در وظیفه والدین، از سنخ حق است، اما قابلیت یا عدم قابلیت انتقال آن مشکوک باشد، گفته شده ادله حقوق اختصاص حق را فقط برای صاحب حق ثبوتا اثبات می‌کند. 🔹 مثلاً دلیل حضانت این حق را برای پدر و مادر اثبات و نسبت به غیر ایشان ثابت نمی‌شود و اثبات آن برای دیگری نیازمند دلیل است. 🔹 حال آیا مادر پس از اسقاط حق حضانت خود، می‌تواند برگشت به حق نماید؟ پاسخ این‌که اگر حضانت حکم وضعی قابل اسقاط باشد، بازگشت حق حضانت معنا ندارد و اگر غیر قابل اسقاط باشد جواز تصرف مادر پس از اسقاط ثابت است. 🔹 تحقیق مسئله و کیفیت انتقال و اسقاط مبتنی بر ماهیت حق است. 🔹 محقق نائینی(ره) قابلیت انتقال و اسقاط را از لوازم حق شمرده و از دیدگاه وی حق قابل انتقال و اسقاط است، مگر این‌که دلیل خاص بر عدم انتقال باشد. 🔹 مرحوم امام خمینی(ره) و آیت‌الله خوئی(ره) قابلیت انتقال و اسقاط را از لوازم وجود حق در خارج دانسته‌اند و این دو ویژگی از حق قابل تفکیک نیستند. 🔹 طبق مبنای اخیر که مطابق تحقیق در مساله است، اگر قابلیت انتقال مجعول شرعی حق مشکوک باشد، اصل این است که قابل انتقال است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 آسیب‌شناسی فقهی نظام بانکی/ بررسی قرارداد «سلف» ❇️ حجت‌الاسلام والمسلمین جواد عبادی در درس‌گفتار «آسیب‌شناسی فقهی نظام بانکی» عنوان کرد؛ 🔻 بررسی قرارداد «سلف» 🔹 بانک در تسهیلات خریدِ سلف از طریق پیش‌خرید کالا به قیمتی کمتر از قیمت نقدی آن و فروش نقدی یا نسیه آن به قیمتی بیشتر، کسب سود می‌کند. 🔹 عقد سلف با نام‌های دیگری چون عقد سلم و بیع در ذمه شناخته می‌شود. با توجه به بیع در ذمه بودن عقد سلف، عین شخصی خارجی را نمی‌توان از طریق عقد سلف معامله نمود. 🔹 در عقد سلف همه وجوه ممیزه یک شیء مثل تعداد، نوع و اوصاف مبیع باید ذکر شده باشد. همچنین زمان، مکان و کیفیت تحویل کالا نیز باید کاملاً مشخص شده باشد مگر اینکه عرف از قبل این موارد را مشخص نموده باشد. 🔹 به طور کلی در عقد سلف لازم نیست شخص فروشنده خودش حتماً تولیدکننده باشد و شخص می‌تواند با بستن عقد سلف، در زمان تحویل کالا اقدام به خرید کالا و فروش آن به دیگری نماید. اما در قانون عملیات بانکی بدون ربا تأکید شده است که فروشنده حتماً لازم است تولیدکننده هم باشد. 🔹 ویژگی‌های کالای پیش‌خرید در عقد سلف عبارت‌اند از انضباط قیمت داشتن، سهل‌البیع بودن و سریع‌الفساد نبودن. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ تفکیک قوا از مسائل نوپدید است/ امروزه حکمرانی پیچیده و تخصصی شده به همین دلیل اقتضائات خاص خود را دارد 🔻 آیت‌الله محمدعلی مدرسی یزدی در درس خارج «فقه قانون‌گذاری» بیان کرد؛ ✅ قانون‌گذار برای این‌که دچار محذور نشود می‌تواند در قوانین کیفری دو گونه حکم داشته باشد؛ 1️⃣ حکم با هدف ضمانت اجرا فقط در مورد کسانی که وظیفه فقهی آن‌ها -قطع نظر از قانون- مطابق مضمون قانون است. 2️⃣ حکم دیگر به عنوان حکم حکومتی برای کسانی که وظیفه فقهی آن‌ها - قطع نظر از قانون - لزوم عمل به مضمون قانون نیست. 📚 تفکیک قوا به آن صورت که امروز وجود دارد نوپدید است. از این جهت جای این بحث است که تشکیل مجلس و نهاد قانونگذاری در نظام اسلامی‌ در عصر ما که حکمرانی پیچیده و تخصصی شده است چه حکمی‌ دارد؟ 🔹 نکته اول: در فرضی که نهاد قانون‌گذاری در عصر حاضر مجاز یا لازم باشد متمایز از آن چیزی است که در جوامع سکولار وجود دارد. 🔹 نکته دوم: هر چند نهاد قانون‌گذاری به شکل مدرن آن که رکن مهمی‌ از ارکان دموکراسی را تشکیل می‌دهد، ویژه عصر جدید است، لکن اصل آن سابقه طولانی دارد. 🔹 نکته سوم: اسلام با استبداد فکری مخالف است و خودرأیی و خودبسندگی را امری ناپسند و مطرود می‌داند. «مشورت» یک اصل مسلم و مورد تأکید حتی در امور فردی است. 📔 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22474 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 معتقدیم قرآن کریم و احکام اسلامی با تمامی شئون خود اجتماعی هستند 🔻 آیت‌الله محمود رجبی در درس خارج تفسیر اجتماعی تأکید کرد؛ ✅ تفسیر در لغت به معنای کشف کردن است که در اصطلاح دارای معانی مختلفی است؛ تلاش یک فرد برای کشف مراد خداوند. یعنی نتیجه تلاش یک فرد برای کشف مراد خداوند و روش تفسیر است. ✅ بر اساس معنای سوم تفسیر چنین تعریف می‌شود: کشف روشمند مراد خداوند از آیات قرآن در حد توان مفسر. در این تعریف قیودی وجود دارد که حدود تعریف را مشخص می‌کند. 🔹 الف: کشف؛ بر اساس این قید فعل شخصی که به توضیح آیات قرآن می‌پردازد اما هدف آن کشف مراد خداوند نیست تفسیری گفته نمی‌شود. 🔹 ب: روشمند؛ این قید فعل شخصی که به‌صورت غیر روشمند اقدام به تفسیر کند را خارج می‌کند. 🔹 ج: به‌قدر توان مفسر؛ در میان مفسرین از جهت توان فکری، معلومات، شرایط فرهنگی و اجتماعی تفاوت وجود دارد که این امر موجب تفاوت در تفاسیر می‌شود. ✅ بر اساس اعتقاد ما قرآن کریم و احکام اسلامی با تمامی شئون خود اجتماعی هستند که به سه نحو می‌توان بیان کرد؛ اول به شکل کنش اجتماعی، دوم بر اساس نظر علامه طباطبائی و سوم بررسی با نگاه حکومتی است. 💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22480 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #فرهنگ #درس_خارج #قم با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 درس خارج فقه عفاف 🔹 استاد: آیت‌الله سید منذر حکیم 🔹 زمان: سه‌شنبه‌ها - ساعت ۱۶ الی ۱۷ 🌐درگاه ورود مجازی: http://split.to/x0idrEj 🌐 ثبت‌نام (جهت اطلاع‌رسانی‌های بعدی): https://b2n.ir/100020 ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🔳 با ما همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 برخی از نهادهای پولی شناختی از مسائل شرعی رمز ارزها ندارند/ استخراج بیت کوین از مصادیق قمار محسوب نمی‌شود ❇️ آیت‌الله جواد مروی در درس خارج «بیت کوین و رمز ارز‌‌ها» بیان داشت؛ 📝 برخی از علمای اهل‌سنت می‌گویند استخراج بیت کوین از مصادیق قمار است و قمار به اجماع و ضرورت و روایات و آیات، حرام است و فرد آنچه از راه قمار به دست بیاورد را مالک نمی‌شود. 📝 عرض ما این است که این استدلال صحیح نیست و استخراج بیت کوین از مصادیق قمار محسوب نمی‌شود. 🔻 هویت قمار دارای دو رکن اساسی است: 🔹 رکن اول: لعب و بازی بر او صدق کند. یعنی کاری که آن کار فی نفسه هیچ فایده، هیچ محصول و هیچ نتیجه‌ای نداشته باشد. 🔹 رکن دوم: این است که مراهنه و برد و باخت در آن باشد، برنده و بازنده داشته باشد. 📝 در استخراج بیت کوین هر دو رکن قمار منتفی است. یعنی استخراج بیت کوین لعب نیست، مراهنه بین دو طرف نیست لذا قمار صدق نمی‌کند. 📝 انسان وقتی این مقالات(رمزارزها) را مراجعه می‌کند به ضعف جهات فکری و شرعی نهاد‌های ما پی می‌برد و متوجه می‌شود که واقعا ضعف قوانین یک جهت عمده آن برمی‌گردد به آن کسانی که طراحی می‌کنند برای جعل این قوانین، چقدر از نظر فکری این‌ها ضعف فکری دارند و معلوم می‌شود از شخصیت‌های علمی حتی درجه 2 و 3 استفاده نمی‌شود. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22477 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ ضرورت رعایت میزان‌های فقهی بر ایده‌های استارت آپی 🔻 آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی یزدی در دیدار مسئولین مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق: ❇️ استارتاپ‌ها مسأله خوبی است و حس نوآوری را در افراد تحریک می‌کند و می‌بایست همراه با زمان، بلکه پیش از زمان حرکت کنیم؛ متأسفانه یک سازماندهی که این استارت آپ‌ها را اقتضا کند، وجود ندارد یا بنده خبر ندارم. ❇️ ایده استارتاپ‌ها ایده درستی است. باید بعضی از آن‌ها از لحاظ فقهی رسیدگی شود و می‌بایست تمام میزان‌های فقهی بر همه این‌ها رعایت شود و همه این‌ها برای فقه و اسلام است؛ باید اسلام در بُعد اعتقادی، اخلاقی و عملی فقهی پیاده شود و اگر ایده‌های نوگرایی بی حساب و کتاب به ذهن خطور کنند، محکمات اسلام را به اسم اجتهاد زیر پا می‌گذارند. ❇️ همه این‌هایی که معقول و نیازها است، گاهی از لحاظ فقهی راه‌های ولایی دارد و از چارچوب احکام شرع خارج نیست؛ بعضی از مسائل است که از نظر اسلام اشکال ندارد اما دلیل بر این نیست که مطلوب اسلام هست و باید با معیارهای دیگری سنجیده شود. ❇️ امیدواریم بتوانید عالمانه، نه فناوری زده و نه نوآوری زده و نه متحجرانه، بلکه آنچه که اقتضای روش درست بحث می‌کند، با اتکای به منابع اصیل مثل قرآن کریم و سنت رسول خدا(ص) آنچه که وظیفه مان است، تشخیص دهید، البته منبع اجتهاد که یکی از آن‌ها هم عقل است، نباید فراموش شود تا خدمتی به اسلام و جمهوری اسلامی شده باشد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 هنر فقیه ساخت کلان نظام از خرده نظام‌‌هاست 📌 آیت‌الله سید منذر حکیم، در دومین جلسه مدرسه تابستانه که در مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، تصریح کرد: 🔹 احکام شرعی و الهی قابلیت این‌که نظام جامعی بدهند را دارند. حال چه زمانی بالفعل می‌شود؟ چه زمانی می‌توان آن را در یک تابلو به صورت منظومه‌ای نشان داد؟ این احتیاج به کار اجتهادی دارد. 🔹 هنر فقیه این است که اجزای یک پازل را در کنار هم قرار دهد و آن را به صورت منظومه‌ای جامع در آورد. فقیه با این طراحی نظام باید مجموعه قواعد و اصول حاکم، عمومات و اطلاقات حاکم، ابعاد وجودی فرد و جامعه را پوشش دهد. پس فقیه ابتدا باید کشف نظام کلان کند، بعد خرده نظام‌ها یا اجزاء مختلف آن‌ها در چارچوب نظام کل دیده شود. 🔹 مسیری که شهید صدر در اقتصادنا طی کرد؛ روش‌شناسی، نظریه‌شناسی و نظام‌شناسی است. بدون روش‌شناسی، نظریه‌شناسی و بدون نظریه‌شناسی، نظام‌شناسی حاصل نمی‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐https://b2n.ir/w35703 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🆔 @meftaah_com
💢 آموزش صحیح و ترک آموزش مخرب در مسائل جنسی یک وظیفه است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان در درس گفتار «نظریه جنسی اسلام» بیان کرد؛ 🔹 برخی عفت را در مقوله اخلاق گنجانده و آن را حالتی درونی می‌دانند اما در نگاه دوم عفت ترک برخی از افعال است. بر اساس مشتقات عفاف که در روایات به کار رفته به نظر می‌رسد بیشتر بر مقوله فعل تاکید دارد. 🔹 اصل دیگری که در ذیل مقوله عفت قرار دارد وجوب پنهان سازی رفتار جنسی است. جدای از این‌که رفتار جنسی باید در ذیل خانواده باشد اصل آن نیز بایستی پنهان باشد. این اصل کاملا مقابل فرهنگ غربی و طراحان الگوی 2030 است. 🔹 مقوله دیگری که در ذیل آن دو اصل قرار دارد اخلاق جنسی است. اصل اول ذیل این مقوله این است که اخلاقیات عام(تقوا، ورع، صبر، خوف) باید بر همه رفتارهای جنسی حاکم باشد. 🔹 اصل دوم در ذیل این مقوله این است که حیا به عنوان یک ارزش اخلاقی خاص باید بر همه مناسبات جنسی حاکم باشد. 🔹 مسئله جنسی مثل هر مسئله دیگری مبتنی بر علومی است که اگر آگاهی‌های لازم باشد رفتار جنسی صحیحی انجام می‌گیرد و بخشی از بهبود مناسبات جنسی نیز منوط به آموزش‌های جنسی است. از همین رو آموزش صحیح و ترک آموزش مخرب یک وظیفه همگانی به‌شمار می‌رود. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22485 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 پژوهش‌های علوم اسلامی باید با محوریت فقه جواهری باشد 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین خطاط در دیدار اعضای دبیرخانه مفتاح مطرح کرد؛ 📚 دقت کنید که اتقان کار همیشه مهم‌تر از خود کار است. باید فقه جواهری به میدان بیاید تا اتقان و استحکام کار شما زیاد می‌شود. اهل فن به خروجی کار شما نگاه می‌کنند. 📚 در میان علوم اسلامی فقه ممتاز است. هیچکدام از علوم اسلامی به اندازه فقه رشد نکرده است. کسانی که می‌خواهند در دیگر رشته‌ها پژوهش انجام دهند باید از دستاورد‌های فقه استفاده کنند. 📚 فقه تنومند و قوی است و علمای ما فقه را به خوبی توسعه داده‌اند. اگر اینگونه نبود امام خمینی(ره) بر فقه جواهری تاکید نداشت. 📚 البته با همه این موارد فقه ما دارای دو نقطه ضعف است. اول این‌که جبر تاریخ باعث شد فقه ما به سمت فقه فردی برود. مورد دوم این است که فقه ما در حال منحصر شدن به واجبات و محرمات است. مستحبات و مکروهات که سبک زندگی اسلامی را به وجود می‌آورد کمرنگ شده است. 📚 سبک زندگی اسلامی به وسیله مستحبات و مکروهات مشخص می‌شود که متاسفانه از فقه ما در حال جدا شدن است و هرچه جلوتر می‌رویم این جدا شدن برجسته‌تر می‌شود. از آنجایی که سبک زندگی مربوط به افعال جوارحی ماست مربوط به فقه است نه اخلاق. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22501 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 کاربست‌های فقه نظام در ادبیات معاصر 🔰 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در گفتاری بررسی کرد؛ 📕 فقه نظام و فقه غیر نظام بسیار پربسامد است، این دو پدیده و نهاد کاربست‌های مختلفی دارند. 🔹 کاربست اول: فقه نظام، یعنی فقه کلان. فقهی که راجع به نظامات دینی فقاهت می‌کند. مطابق این نظام، فقه نظام یک رویکرد نیست اینجا یک متعلق است. 🔹 کاربست دوم: فقه نظام در مقابل فقه غیر نظام یعنی فقه با رویکرد نظام محور به کار می‌رود. در اینجا فقه نظام، صفت و موصوف است. 🔸 دو تفاوت اساسی بین کاربست اول و دوم هست؛ در اولی نگاه حکومتی نیست ولی در دومی کاملا حکومتی است. در اولی نظر به متعلق به داشتیم و در دومی نداریم. 🔹 کاربست سوم: فقه نظام، یعنی فقهی که نظام ساز باشد و از آن نظام دربیاید و هر چه نظام احتیاج دارد. 🔸 نگاه سوم، فقه را به صرف استنباط احکام معنا نمی‌کند. دو نگاه قبلی جنس فقه فقط استنباط بود ولی نظام سازی را وظیفه فقه نمی‌دانست. 🔹 کاربست چهارم: بنده هم به همین نگاه معتقدم و آن این‌که فقه نظام یعنی فقهی که غیر از استنباط احکام فردی، به استنباط نظام بپردازد. یعنی فقهی که مسائل فردی را استنباط کند، قواعد را استنباط کند، مقاصد را در نظر بگیرد، اما غیر از این مسائل دنبال کشف نظام هم باشد. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22489 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ با همراه باشید 🆔 @meftaah_com