هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
📍چالشهای هویت فردی نسل زد(z) و الگوی فاطمی/ چگونه سازمانها تعاملات خود را با نسل زد تطبیق دهند؟
🔻 در دومین نشست تخصصی همایش بین المللی چالشهای هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی مطرح شد؛
▫️نسل زد یا بومیهای دیجیتال که از کودکی با ابزارهای هوشمند دنیا و اینترنت آشنایی داشتند دارای هنجارها و باورهای متفاوت با دیگر نسلها از جمله تعریف موفقیت در زندگی هستند.
▫️برخی این نسل را نسل غیر متعهد، مسئولیت ناپذیر، ناسازگار و بد رفتار میخوانند اما در واقع این باور صحيح نیست. این نسل در حال حاضر در سنین نوجوانی و جوانی به سر می برند و در آینده و در نهایت مدیران جامعه مجبور به پذیرش و انعطاف و استفاده از پتانسیل این نسل خواهند بود.
▫️واژه برابری جنسیتی که یکی از شاخصههای تعاریف و تفاوت های نگرشی نسل زد می باشد، در جامعه اسلامی تحقق پیدا نمیکند و این یعنی نیازمند آن است که با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم بومی ما مورد بازبینی و همسانسازی در تعاریف قرار گرفته و ورود آن در شبکه و نظام مفهومی و ارائه راهکارهای جدید در دستور کار قرار گیرد.
متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=40401
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زن
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با مفتاح اندیشه همراه باشید
🆔@meftahandishe_com
📍معرفی مقاله: «تحلیل تربیتی ازدواج در سنین رشد از منظر فقه نظام خانواده با تأکید بر کودکهمسری»
🔻 مقاله در یک نگاه:
🔸این مقاله به بررسی ازدواج در سنین رشد از منظر فقه نظام خانواده پرداخته و آن را از بُعد تربیتی تحلیل میکند. در این چارچوب، نظام تربیت خانواده شامل سه قسم تربیتی (تأدیبی، سلوکی و رشادی) معرفی شده و تربیت رشادی بهعنوان فرآیند آمادهسازی فرد برای زندگی اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.
🔸پژوهش حاضر با روش استکشاف نظام و بر مبنای تنقیح مناطات عامّه، مسئولیتهای خانواده، جامعه و حاکمیت را در این زمینه بررسی میکند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که ازدواج دختر پیش از بلوغ، در روایات به وجوب عفاف معلّل شده و فاقد خصوصیت است، درحالیکه ازدواج پسر به پذیرش مسئولیتهای همسری و پدری مشروط است.
🔸همچنین، ازدواج پیش از تکمیل رشد، نه حرام است و نه باطل، اما مستلزم نظارت و حمایت خانواده و دولت برای رفع موانع عقلایی آن است. بر این اساس، مشروعیت ازدواج در سنین رشد در صورتی که مسئولیتهای سهگانه تربیتی رعایت شود، قابل اثبات است.
🔻مشخصات مقاله:
✍نویسنده:
👤سید محمد طباطبائی
📅تاریخ انتشار: دی 1403
📚 تعداد صفحات: 24 برگ
📝 نشریه: دو فصلنامه مطالعات زنان و خانواده
🔗لینک دانلود مقاله:
https://pubs.jz.ac.ir/article_211859.html
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#خانواده
#نشر
#قم
🔳 با مفتاح اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📍رویداد نوفن۲: راهاندازی کسبوکارهای هوش مصنوعی با تمرکز بر ایدههای علوم انسانی
🔰 مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق علیهالسلام برگزار میکند:
📌 مراحل رویداد:
ایده پردازی
طراحی مدل کسبوکار
طراحی سایت
پیادهسازی API
ارزیابی و داوری ایدهها
معرفی و ارائه ایدهها به سرمایهگذاران
💠 با حضور اساتید مطرح در حوزه هوش مصنوعی و مربیان راهاندازی کسب و کار و منتورهای تخصصی در حوزه طراحی سایت و هوش مصنوعی
💠 ویژه تیمهای دانشجویی علاقهمند و فعال در حوزه هوش مصنوعی
💠 حمایت ویژه از تیمهای برتر با اعطای تسهیلات و منتورینگ
💠 با حضور منتورهای تخصصی در حوزه هوش مصنوعی و طراحی سایت
‼️ تخفیف ۴۰ درصدی ویژه گروههای ۴نفره
📌 مهلت ثبتنام: ۲۸ بهمنماه
ثبتنام از درگاه ایوند
دریافت کد تخفیف از طریق ارسال پیامک به آیدی @mm_zoghi در پیامرسان بله.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#هوش_مصنوعی
#رویداد
#تهران
🔳 با مفتاح اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث برگزار میکند:
🔰سلسله جلسات تعالیم
نشست دوم
📋موضوع: در دنیای مدرن، اسلامی بودن علوم معنادار است؟!
📺کارشناس برنامه: حجت الاسلام والمسلمین رضائیان (کارشناس برنامه تلویزیونی بدون توقف)
🗓زمان: شنبه ۲۷بهمن ۱۴۰۳
ساعت ۱۲:۳۰
🏫مکان: تالار صائب دانشکده ادبیات
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#نشست
#اصفهان
🔳 با مفتاح اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📍انقلاب، زنان را از حاشیه به متن تاریخ آورد / رشد علوم انسانی اسلامی نشانه پویایی انقلاب
🔻حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایینژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده، در نشست «رشد و شکوفایی زنان پس از انقلاب اسلامی و آینده پیشرو» مطرح کرد؛
🔹ما ملت متدینی بودهایم و ۱۴۰۰ سال است که متدین هستیم و ذیل عقلانیت توحیدی قرار گرفتیم. اما اتفاقی که امام خمینی (ره) رقم زد و انقلاب اسلامی بر اساس آن شکل گرفت این بود که عقلانیت توحیدی را یک سطح ارتقا داد؛ یعنی از سطح فردی به سطح اجتماعی آورد.
🔹در دهه ۶۰ اگر در حوزه علمیه قم کسی از علوم انسانی شرقی و غربی و تولید علم بومی سخنی به زبان می راند منزوی می شد و عرصه بر او تنگ می شد؛ اما در دهه ۸۰ این مساله تبدیل به یک مُد شده و برخی از علوم انسانی اسلامی سخن گفتند و امروزه این مساله جا افتاده که نشان میدهد انقلاب اسلامی دارد آن جریان پویای خود را طی میکند و ما داریم پوست می اندازیم.
🔹کاری که امام خمینی (ره) کردند این بود که دین را از انزوا در آوردند و اجتماعی کردند و آن را در عرصه درگیری اجتماعی در مقیاس کلان قرار دادند و در مقیاس سیاسی و حکمرانی درگیری ایجاد کردند؛ امروز همین که ما بیش از چهل سال است که هستیم خود گواهی بر موفقیت ماست.
🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=40404
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با مفتاح اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
دومین رویداد «روایت نظری الگوی سوم زن»
نشستهای تخصصی
🔺مبانی انسانشناسانه و هستیشناسانه الگوی سوم زن
🔺فقه امامیه و الگوی سوم زن
🔺سیاستگذاریها و تحقق الگوی سوم زن
گفتوشنود درباره ایدههای خلاقانه
✔️با حضور صاحبنظران، اندیشمندان و کارشناسان حوزه زن و خانواده
📆 پنجشنبه 25 بهمن 1403 ساعت 8 لغایت 16:30
📍تهران، دانشگاه الزهراء(س)، درب شرقی، مرکز همایشهای بینالمللی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان
#رویداد
#تهران
🔳 با مفتاح اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📍کاربست روش فرا ترکیب در مطالعات قرآن و حدیث
👥 با حضور:
◻️ دکتر ذوقی
◻️ دکتر جوانعلیآذر
◻️ دکتر عبداللهی نیسیانی
◻️ دکتر سلماننژاد
🗓 زمان: سهشنبه ۲۳ بهمنماه
🕰 ساعت: ۱۴
📍 مکان: اتاق جلسات دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق علیهالسلام
▫️به صورت حضوری و مجازی
🌐 لینک ورود به جلسه
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی
#نشست
#تهران
🔳 با مفتاح اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📍ترس از هوش مصنوعی حاصل اومانیسم است / بایدهای استفاده از هوش مصنوعی در فقه و علوم اسلامی
🔻بهروز مینایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، در نشست علمی «کاربست هوش مصنوعی در فقه و علوم اسلامی» مطرح کرد؛
▪علت ترس غربیها از این مساله و غلبه ماشین و هوش مصنوعی بر جامعه، این است که از نظر آنها خدای تصمیمگیریها در بد و خوب، وضع قوانین و راه درست در جامعه خود انسان است، حال اگر موجودی آمده و در همه ساختها از انسان بالاتر است طبیعتا اصل فلسفه وجودی و واقعیت این انسان تحتشعاع قرار می گیرد و در نتیجه نگران هستند؛ این در حالی است که ما انسان را به شکل صرف محور ندانسته و قائل به وحی و شریعت هستیم.
▪اکنون برای ما سراغ هوش مصنوعیِ قوی رفتن مساله نیست، در واقع در حال حاضر هوش مصنوعیِ ضعیف و متوسط برای ما کار میکند، تعریفی که پارلمان اروپا اخیرا از هوش مصنوعی مطرح کرده ماشینی است که میتواند طراحی و استدلالورزی کند و تحلیل کلان داده داشته باشد.
▪مبنای آنچه که هوش مصنوعی تولید میکند بر اساس غلبه متنهایی است که وجود دارد، این یک نقد به هوش مصنوعی است، هوش مصنوعی بر مبنای فرهنگ هر کشور یک گارد ریل تعریف کرده برای مثال اگر ناسزا بگویید بایکوت میکند یا پاسخ و مواجهه متقابل دارد؛ بنابراین استفاده بچهها و دانشآموزان از آن مثل زهر است و نمیشود به متنهایی که ارائه میکند اعتماد کرد.
🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=40370
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#هوش_مصنوعی
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با مفتاح اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📣 نشست «جانمایی جدید و بازتعریف نقش ایران در نظم آینده اقتصاد جهانی»
🔷 انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری با همکاری اندیشکده توسعه صادرات ایران (اتصا) دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار میکند.
🔻 باحضور:
👤میزبان: مهدی رزم آهنگ (عضو هیئت علمی و مدیر گروه اقتصاد بین الملل مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی)
👤میهمان: امیر ذاکری (عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت مدیر اندیشکده توسعه صادرات ایران)
🗓 زمان: سه شنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ تا ۱۸
📍 مکان: تهران، میدان رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت، طبقه چهارم، سالن جلسات
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست
#تهران
🔳 با مفتاح اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔸 نشست علمی آینده هوش مصنوعی و مهدویت
🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه و مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میکند:
🎙 با ارائه:
علیرضا قائمی نیا
✍️ دبیر علمی: قاسم بابایی
📆 چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۳
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#هوش_مصنوعی
#نشست
#قم
🔳 با مفتاح اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📍جایگاه عقل در استنباط حکم شرعی(بخش دوم)
🔻 در مناظره میان حضرات آیات علیدوست و اسلامیان مطرح شد؛
🎙آیت الله اسلامیان:
آقای علیدوست هم در کتاب «فقه و عقل» و هم در کتاب «فقه و مصلحت» به محقق اصفهانی و محقق خویی نسبت میدهند که با وجود عدم پذیرش یک مبنا، در مقام استدلال، حکم را با استفاده از عقل استخراج کردهاند. این ادعا صحیح نیست. محقق اصفهانی در بخشی از آثارش تصریح میکند که: ا) عقل نمیتواند درک کند. ۲)اگر هم بتواند درک کند، قادر به کشف حکم شرعی نیست. ۳)حتی اگر فرض کنیم که میتواند کشف کند، محال است که به حکم شرعی منجر شود.
🎙آیت الله علیدوست:
شما بخشی از متن مرحوم اصفهانی را نخواندید: « و به عبارت اخرا فی ما یستقل بهه عقل العامی و اخرا فی ما تقتضی القاعده بعد الالتفات الا وجوب تقلید شرعاً بلسان عدله اما ما یستقل به العقل العامی». بعد، بحث عقد بین مقطوع الحجه و مشکوک الحجه، همان اصل دوران بین تعیین و تأخیر مطرح میشود.
در دوران بین تعیین و تأخیر، آیا بحث فقط وجوب عقلی در مقابل شرعیه است؟ یعنی اگر کسی بگوید: من شک دارم که باید سنگ را در رمی جمرات به وسط بزنم یا میتوانم به اطراف بزنم؟ و به دوران تعیین و تحقیر تمسک کند. آیا در این موارد بحث وجوب عقلیه است که بگوییم تمام مواردی که بین تعیین و تأخیر شک میشود، وجوب عقلیه است؟
🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=40426
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با مفتاح اندیشه همراه باشید
🆔@meftahandishe_com
🔰سلسله کارگاههای مسئله شناسی حوزه زن و خانواده
کارگاه سوم:
✍️ رشته تربیت دینی
🔸 دکتر زینب تاجیک
🗓 چهارشنبه ۲۴ بهمنماه، ساعت ۱۳
🏢 تهران، تقاطع بزرگراه امام علی علیهالسلام و شهید محلاتی(آهنگ)، خ شهید صالحی،مسجد جامع حضرت قاسم بن الحسن، مدرسه علمیه تخصصی حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زن
#کارگاه
#قم
🔳 با مفتاح اندیشه همراه باشید
🆔@meftahandishe_com