جايگاه مطالعات جغرافيايي در آراء تفسيري علامه طباطبايي #علامه_طباطبايي در موارد متعدد از علم #جغرافيا جهت تفسير آيات بهره گرفته است.
ايشان شش معيار جهت استفاده از مباحث جغرافيايي دارند: الف) هماهنگي مطلب علمي با سياق آيه. ب) هماهنگي مطلب علمي با معناي لغوي كلمات #قرآن. ج) هماهنگي مطلب علمي با ظاهر آيه. د) هماهنگي مطلب علمي با معناي كنايي یا صريح آيه. هـ) توجه به اختلاف قرائت در استفاده از مطالب علمي. و) استفاده از تفسير قرآن به قرآن در استفاده از مطالب علمي.
علامه در برخي موارد به طور ضمنی، برای تفسير آيات از مطالب علمي استفاده كرده و در برخي موارد نيز بعد از مباحث تفسير در بحثي مجزا به مطالب علمي اشاره كرده است.
علامه طباطبائی در تفسیر آیات بی¬شماری از قرآن کریم، از علم جغرافیا مدد جسته است. ایشان گاه در شاخه جغرافیای طبیعی (مباحثی چون: قبله یابی، شب و روز، زمین¬شناسی، ...)؛ و گاه در شاخه جغرافیای تاریخی (ذوالقرنین، سرزمین مقدس، ویژگی سرزمین قوم عاد، وضعیت جغرافیایی غار اصحاب کهف) وارد این حوزه علمی شده است. لینک مقاله: https://journals.atu.ac.ir/article_1328.html 🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#پیشنهاد_موضوع
«فَیَا عَجَباً! عَجَباً ـ وَ اللهِ ـ یُمِیتُ القَلْبَ وَ یَجْلِبُ الْهَمَّ مِنِ اجْتِمَاعِ هؤُلاَءِ القَوْمِ عَلَى بَاطِلِهمْ، وَ تَفَرُّقِکُمْ عَنْ حَقِّکُمْ!»(نهج البلاغه، خطبه 27)
از جمله های شگفت #نهج_البلاغه است. #حق و #باطل در تقابل هم هستند، ولی اهل حق دچار #اختلاف و اهل باطل دچار #اتحاد. همیشه در #تفسیر خوانده ایم که باطل و #ظلم متکثراند(چون در قرآن ظلمات در مقابل #نور آمده. البته این بحث دقیق نبوده و مقاله ای در مفهوم ظلمات نوشته شده که جمع بود آن را نفی می کند) و حق، واحد.
بررسی عوامل اختلاف درون جبهه حق و اتحاد در جبهه باطل جای کار دقیق دارد. زمینه های تاریخی بحث، زمینه های فرهنگی و قومی بحث، زمینه های اجتماعی-سیاسی بحث از جمله مواردی است که لازم است مورد بررسی قرار بگیرد.
🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#عنوان_پژوهش
یه بنده خدایی ازم راجع به #موضوع رساله دکتریش راهنمایی خواست. با هم صحبت هایی کردیم. موضوعی پیشنهاد دادم، ولی گفت که اساتید بهش گفتن موضوع دکتری باید حتما توی عنوانش تحلیل و نقد باشه.
حالا مثلا اگه بگیم تحلیل و نقد جایگاه #خیار در #سالاد_شیرازی اون وقت می شه رساله دکتری 😂😂😂😂
گاهی دانشجو عنوانی برای پایان نامه خودش انتخاب می کنه ظاهرش خوب به نظر میاد، ولی وقتی می ره تو دل کار می بینه ای بابا اینی که تصویب شده اصلا مطلب درست و درمونی نداره.
برا همین لازمه قبل از انتخاب و تصویب موضوع بررسی بشه که آیا برای اون موضوع مطلب به اندازه کافی جهت کار هست یا نه؟
اگر مطلب به اندازه کافی برای رساله دکتری نیست خب نباید انتخابش کرد.
همچنین #نوآوری توی رساله دکتری گاهی به روش انتخابی هست و گاهی هم به نتایج متفاوتی که ممکنه از یه بحث گرفته بشه ولو از همون روش های رایج در #تفسیر و #حدیث هم استفاده شده باشه
🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
دومین همایش معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی؛ مقایسه و نسبت سنجی در تاریخ ۱۵ آبان ۱۴۰۲ توسط #پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی،دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پژوهشکده #اخلاق و #معنویت در شهر #قم برگزار خواهد شد. اطلاعات مهم کنفرانس
تاریخ برگزاری: ۱۵ آبان ۱۴۰۲
مهلت ارسال چکیده: ۱۴۰۱/۹/۳۰
مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۱/۱۱/۱۵ 🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#اطلاع_رسانی
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران برگزار میکند:
🔹سلسله نشستهای پرسمان اندیشه در نهج البلاغه
🔹 نشست ششم:
«واکاوی مفهوم عقل و ایمان در خطبه 80 نهج البلاغه با رویکرد بینامتنی»
🔹 سخنران:
دكتر حسین افسردیر
فارغ التحصیل دکتری علوم قرآن و حدیث از دانشگاه تهران، پژوهشگر و مدرس دانشگاه
🔹 زمان: يكشنبه ٢٢ مردادماه ساعت ١٧ الی ١٨
🔹 لینک ورود به نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj
🔹براي ارسال سوالات و نظرات با آيدي
@Be_Safe
با ما در ارتباط باشيد
https://nahjalbalaghah.ir/
🌐
🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#انتخاب_رشته
این روزا کم کم نتایج مرحله دوم #کنکور_سراسری میاد و #دانش_آموزان بعد از 12 سال تحصیل وارد مرحله جدیدی می شن. مرحله ورود به #دانشگاه به نظرم مرحله مهم و سرنوشت ساز #زندگی تحصیلی و حتی #شغلی بچه ها است؛ چون بهترین دوران #زندگی و گل جونی توی لیسانسه.
چند نکته حسب #تجربیات خودم راجع به #انتخاب_رشته کنکور سراسری می گم کسانی که دور و برشون کنکوری هست حتما راهنمایی کنید که چهار سال از عمرشون رو توی رشته ای که علاقه نداشتن تحصیل نکنن.
1- حتما حتما خود فرد کنکوری انتخاب رشته اش رو انجام بده و به هیچ وجه به بستگان و آشنایان نداده. حتی مراکز مشاوره هم مناسب نیست چون اونا می خوان آمار قبولیشون رو زیاد نشون بدن و آینده شما براشون چندان مهم نیست.
2- حتما حتما رشته ای که انتخاب می شه با شناخت اجمالی نسبت به آینده شغلی اون باشه علاقه مهمه ولی اگر قراره درآمدی داشته باشی و از طریق رشته دانشگاه درآمدزایی باشه به آینده شغلیش توجه بشه. اگه قراره یه مدرک بگیری و بعد بری شغل آزاد همین الان بری شغل آزاد چهار سال جلو می افتی
3- به هیچ وجه به خاطر ثواب رشته های دینی رو انتخاب نکنید. از این موارد زیاد داشتم که دانشجو چون رشته قرآن و حدیث بوده و خواسته ثوابی ببره، ولی وقتی اومده این رشته کلا نظرش نسبت به خیلی مسائل عوض شده و پشیمان شده.
4- جهت ثبت انتخاب به #کافی_نت نرید چون خیلی وقت اینها کدها رو اشتباه می زنن و یه رشته دیگه اشتباهی قبول می شید.(چندین مورد از دانشجویان داشتم که صرفا از روی اشتباه کافی نتی رشته #علوم_قرآنی قبول شده بودن)
5- اصلا اصلا لزومی نداره که همه 100 انتخاب رو انجام بدید. بعضی ها از باب این ضرب المثل مفت باشه کوفت باشه هههه یا سنگ مفت کنجشک مفت، فکر می کنن که حتما باید همه جاهای خالی رو پر کنن. عزیزم فقط اون رشته ها و اون شهرهایی رو بزن که واقعا علاقه داری. عمر خودت رو تلف نکن.
6- حتما حتما رشته ای باشه که حداقل با لیسانش هم بشه کار کرد.
7- رشته ای باشه که ترجیحا صرفاً وابسته به شغل دولتی نباشه و بشه توی بازار آزاد هم با اون کار کرد.
8- برخی از دانشگاه ها غیر دولتی هستن و از نظر اعتبار مثل سایر دانشگاه های غیر دولتی هستن، ولی تحصیل توشون رایگانه. به این نکته حتما حتما دقت بشه. آخر دفترچه راجع به دانشگاه گفته شده. معمولا دانشگاه هایی که وابسته به یه سازمان و ارگان دولتی هستن این جوریه.
9- پسرا پسرا پسرا به خاطر ترس از #سربازی نرید دانشگاه اونم هر رشته ای که شد. آخرش باید برید سربازییییییییییییییییییییییییییییی.
10- الان با این فضای مجازی خیلی راحت می شه با دانشجویان و فارغ التحصیلات رشته های مختلف ارتباط گرفت و ازشون راجع به رشته سؤال کرد. بدون شناخت و چشم بسته انتخاب رشته نکنید.
ان شاء الله موفق باشید.
مهاد(مهارت افزایی دانشجویان)
#اطلاع_رسانی 🌀 انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران برگزار میکند: 🔹سلسله نشستهای پرسمان اندیشه
997138178_-732858103.mp3
19.2M
#فایل_صوتی
🔹سلسله نشستهای پرسمان اندیشه در نهج البلاغه
🔹 نشست ششم :
" واکاوی مفهوم عقل و ایمان در خطبه ۸۰ نهجالبلاغه با رویکرد بینامتنی"
🔹 سخنران: "دکتر حسین افسردیر"
🔹 زمان: یکشنبه ۲۲ مرداد ماه
برای مطالعات جزئیات بیشتر راجع به این موضوع به، دو مقاله علمی-پژوهشی زیر مراجعه شود: معناشناسی «عقل» در روایات «إنّالنساء نواقصالعقول» https://alavi.ihcs.ac.ir/article_1494.html معناشناسی ایمان در احادیث «إنَّ النساء نواقص الایمان» https://nab.basu.ac.ir/article_808.html
🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
دومین #کنفرانس بین المللی #دین، #معنویت و #سبک_زندگی جهان #اسلام در تاریخ ۲۹ آبان ۱۴۰۲ توسط ،مرکز توسعه علمی و فناوری دانشجویان در شهر #تهران برگزار خواهد شد. اطلاعات مهم کنفرانس
تاریخ برگزاری: ۲۹ آبان ۱۴۰۲
مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۲/۸/۲۰
مهلت ثبت نام: ۱۴۰۲/۸/۲۶ تارنمای کنفرانس: https://religion.cdsts.ir/ 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#آموزش_ترجمه
«يا رب تزاحمت في قلبي أشياء وأنت أعلم بها فاللهم إني أسألك طيب الخاطر وراحة البال وطمأنينة النفس وسكينتها»
«پروردگارا چیزهایی در قلبم انباشت شده است، حال آنکه تو به آن ها آگاه هستی پس خداوندا همان من از تو، خرسندی، نبود اندوه، آرامش نفس و آسیایش آن را می خواهم.»
یا رب:
در #فارسی برای #منادا از حرف «الف» در آخر آن استفاده می شود. «پروردگارا»
تزاحمت تزاحمت في قلبي أشياء:
تزاحم به معنی انباشته شدن، جمع شدن، متراکم است. چیزهایی در قلبم انباشت شده است.
نکته: در اینجا فعل تزاحمت، ماضی است، ولی مطابق سیاق در ترجمه به ماضی استمراری ترجمه می شود، چرا که انباشت این مسائل در #قلب از گذشته شروع شده و تا حال نیز ادامه دارد.
وأنت أعلم بها:
این عبارت جمله #حالیه است. #ضمیر هاء چون به اشیاء که جمع مکثر است برمی گردد، علیرغم مفرد بودن، به صورت جمع ترجمه می شود. حال آنکه تو به آن ها آگاه هستی.
فاللهم إني أسألك طيب الخاطر وراحة البال وطمأنينة النفس وسكينتها:
این جمله به عنوان نتیجه برای عبارت قبل است. چهار در خواست از خداوند شده که همه آن ها در حوزه آرامش و آسایش هستند.
طیب خاطر به معنای #رضایت و #خرسندی و نداشتن #اکراه و #اجبار است.
راحت البال به معنای نداشتن غم و اندوه است.
طمأنینة النفس: به معنای ثبات و عدم نگرانی است. شاید معنای مناسب آن آرامش باشد.
سکینة: سکون معمولا در فارسی به معنای آرامش هست. در واقع سکینه آرامشی است که از فراهم بودن شرایط از جمیع جهات برای فرد مهیا است. بیشتر در بعد مادی هست. اینجا هم بهتر است آسایش را معادل سکینه قرار بدیم.
پس خداوندا همان من از تو، خرسندی، نبود اندوه، آرامش نفس و آسیایش آن را می خواهم.
🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
تحريف يا تفسير؟
وَإِذَا جَاءُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَقَد دَّخَلُوا بِالْكُفْرِ وَهُمْ قَدْ خَرَجُوا بِهِ ۚ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا كَانُوا يَكْتُمُونَ (61)
{ وَإِذَا جَاءُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا ْ} نفاقا ومكرا { و ْ} هم { قد دَّخَلُوا ْ} مشتملين على الكفر { وَهُمْ قَدْ خَرَجُوا بِهِ ْ} فمدخلهم ومخرجهم بالكفر -وهم يزعمون أنهم مؤمنون، فهل أشر من هؤلاء وأقبح حالا منهم؟" { وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا كَانُوا يَكْتُمُونَ ْ} فيجازيهم بأعمالهم خيرها وشرها.
اين نمونه ای از تفاسير توضيحی قرآن کريم است که دهها نمونه آن در اينترنت قابل جستجوست (اينجا مثلا: https://quran.ksu.edu.sa/tafseer/saadi/sura5-aya61.html#saadi). کلمات توضيحی در لا به لای آيات قرآن قرار داده شده و از علائم ويرايشی هم استفاده شده تا آيات شريفه قرآن از کلمات توضيحی قابل تشخيص باشد. در متن ها و نسخه های قديم در تفاسير قرآن از همين شيوه در خيلی از تفاسير استفاده می شد. گاهی از علائمی ويرايشی و يا از قلم هایی با رنگ های مختلف در خود سطور استفاده می شد و گاهی نیز از علائمی در حاشيه نسخه بهره گرفته می شد. در بسياری از موارد در کتابت های بعدی در نسخه ها اين نوع علائم و مميزها را در نظر نمی گرفتند و يا همه جا رعايت نمی کردند و از اين مسئله غفلت می شد. شايد هم به اين دليل که موضوع را خيلی واضح می دانستند و نيازی به رعايت اين موارد ويرايشی نمی ديدند. کسانی که با نسخه های خطی سر و کار دارند بارها و بارها اين نوع نسخه ها و موارد را ديده اند. خوب اگر کلينی و يا سياری و علی بن ابراهيم و عياشی در تفاسير خود و به نقل از روايات مأثور از همين کلمات توضيحی در داخل کلمات قرآن استفاده کرده باشند اسمش می شود تأييد تحريف در قرآن و اينکه قرآن اصلی که نزد امام معصوم (ع) وجود داشته سه برابر قرآن فعلی بوده؟ اين شد استدلال برای اثبات وجود عقيده تحريف قرآن در ميان قدمای شيعه؟ با اين حساب همه اين مفسران اينترنتی قرآن هایی در اختيار دارند که چند برابر متن مصحف رسمی عثمانی است. در چندين مقاله نشان داديم ادعای وجود عقيده تحريف قرآن در نزد شيعه در طی 250 سال اول اسلام سخن نادرستی است و هيچ مستندی ندارد.
https://t.me/azbarresihayetarikhi
#آموزش_ترجمه
یه جمله نسبتاً #طنز رو #ترجمه میکنیم.
«اللهم لا تدع لمتابعيني ذنبا إلا وغفرته باقي الناس عاد انت و اعمالكم»
«#خداودا برای دنبالکنندگانم هیچ #گناهی را نادیده نگیر، مگر آن را #بخشیده باشی، دیگر #مردم اهمیتی ندارند خودشان میدانند و کارهایشان»
نکات: واژه #نکره در#سیاق #نهی، افاده #عموم میکند. لذا ذنبا به هیچ گناهی ترجمه شد.
واو در وغفرته، واو #حالیه است ولی چون این #اسلوب حال در #فارسی نداریم ترجمه حال امکان ندارد.(البته از ترجمههای پیشنهادی شما استقبال میشود)
عاد: در اینجا یعنی معمولی، بیاهمیت، ساده
انت واعمالکم: چون اشاره به ناس داره لذا به صورت جمع ترجمه میشود. این عبارت یک کنایه هست. خودشان میدانند و کارهایشان.
🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#پیشنهاد_موضوع
یه بحثی توی #نحو به نام «#نحت» داریم. نحت یعنی از چندتا #کلمه ما یک کلمه بسازیم. مانند:
۱. «عبد شمس» که میگویند: «عبشمی»؛
۲. «بسم الله الرحمن الرحیم» که نحت آن « بسمله » است؛
۳. «لا حول و لا قوة الا بالله» که نحت آن « حوقله » است.
خب این حالت ها یه جور اختصار هم هست که توی اکثر #زبان ها هست. مثل #هما یعنی هواپیمایی ملی ایران و فراجا و نزاجا و...
ولی یه کم دقیق تر هم به این بحث می شه نگاه کرد. گاهی این #ترکیب #واژگان با هم به گونه ای است که به سختی و با پژوهش می توان تشخیص داد که فلان واژه از ترکیب چند واژه درست شده است.
مثلاً یک شهری در لبنان هست به نام «مجدل عنجر» بحث ما روی واژه «عنجر» هست. این واژه در واقع «عین الجاریة» بوده که به شکل عنجر تبدیل شده.
یا الان در لهجه عربی یه واژه دارن «مفیش» به معنی وجود ندارد در اصل بوده «ما فیه شیء»
مثال #قرآنیش واژه «#معین» هست. طبق گفته آقای دکتر پاکتچی توی یکی از گارهای ریشه شناسی شون، این واژه در واقع بوده «من عین/ از چشمه» و «ماء معین» یعنی آب چشمه و چون آب چشمه خیلی گوارا بوده بعداً معین به گوارا توسعه معنایی پیدا کرده است.
نمونه دیگر که در نهج البلاغه هست و یک مقاله ای از آقای دکتر پاکتچی راجع به اون نوشته شده واژه «تلاشت» هست. این واژه در اصل از عبارت «لا شیء» ساخته شده و مشتقات دیگه مثل متلاشی و... از اون ساخته شده است.
پیدا کردن این جور ساخت ها شاید کمی سخت باشه ولی در فهم قسمتی از واژگان دینی خصوصاً واژگان قرآنی می تونه راهگشا باشه.
🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14