eitaa logo
مباحثی برای تفکر
145 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
713 ویدیو
20 فایل
این هم لینک دعوت به کانال http://eitaa.com/joinchat/470024224Cbdfc1b22d2
مشاهده در ایتا
دانلود
akharozaman.mehrabian.mp3
1.69M
🎼 پادکست مهدوی 🎧 روایتی نگران کننده از؛ " آخـــر الزمـــان " 🎤 ⏱ ۳ دقیقه و ۲۸ ثانیه 🔋 ۱,۶ مگابایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کلاس اخلاق بسم الله الرحمن الرحيم 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 درس پنجم... .................................................... يک آيت الله خيلي مهمي يک کسي در پياده راه قم به او رسيد گفت شما خيلي نادان و جاهل هستي خيل نفهم هستي ايشان يک لبخندي زد و گفت الحمدلله از کي تا حالا چشمت باز شده واقعيت‌ها را مي‌بيني من نمي‌دانستم اين قدر آدم فهميده اي هستي باطن من را مي‌بيني راست مي‌گويد نفس خيلي چموش است آن طرف وا رفت منتظر کتک و کتک کاري بود گفت من چه بگويم به شما شما خودت اقرار داري ملا عبدالله مي‌گويد آن کسي که دردش مي‌آيد چه کسي است نفس ما است بت ما است بگذار دردش بيايد بگذار تحقير شود نفس ما روح ما و جان ما هيچ آفت و آسيبي نمي‌خورد آن روح و جان ما که حقيقت ما است تعبيرش اين است ذليل شدن نفس بضاعت سالکان است يعني هر چقدر هم خودمان بايد خورد بکنيم هم ديگران کمک مي‌کنند تبر مي‌زنند به روح و جان ما برنمي‌خورد نفس ما شعله ور مي‌شود اين بت را مي‌کوبند پس بياييم تحمل بکنيم وقتي آدم بي خيال شد خيلي راحت مي‌شود يکي از راه کارهايي که است کتاب زيبايي اخلاق مفصل اين راهکار‌ها را دارد يکي از راه‌ها جريمه کردن است بسيار مي‌گويند ما يک هو از کوره در مي‌رويم اولا مقدمات را مواظب باشيم خيلي مهم است در آن موقعيت خودمان را قرار ندهيم سريع موقعيت را عوض بکنيم اين که آدم خودش را جريمه بکند الآن در راهنمايي رانندگي بسياري از افراد از کنار قرمز رد نمي‌شوند چون پليس جريمه مي‌کند دوربين است بياييم خود ما به خودمان قانون بگذاريم که اگر من عصباني شدم چه برايم سنگين است مثلا ده هزار تومان به فقير بدهم شما شش ماه اين کار را بکن خيلي کم مي‌شود اگر خيلي عصباني شدم پنج روز روزه بگيرم چيزهايي که براي ما شاق باشد نه اين که راحت باشد که مرحوم آقاي بروجردي يک بار يک ذره تند شد نذر کرد اگر سر درس من عصباني شوم يک سال روزه بگيرم ترمز خيلي محکم اين خيلي عامل بازدارنده ي قوي است تمرين که بکنيم بعد خيلي راحت مي‌شويم راحت و آرام ما مي‌توانيم با خشممان مبارزه بکنيم. اخلاق است نکات ما در باره ي خشم و غضب به طرف مقابل يک سفارش به آن کسي که مورد خشم قرار گرفته يک توصيه مي‌کنيم يعني اگر کسي به ما حمله کرد ما حلم بورزيم ولي اين نبايد مجوز اين باشد که ما به کسي بگوييم آتش به پا کن سوء تعبير نشود اين حرف غلطي است که شما هر چه مي‌خواهي بکن عين خيال ما نيست اين حرف غلطي است دو سه بند وصيت پيغمبر در مورد هتاکي فحاشي است آن‌هاي که آتش را روشن مي‌کنند خيلي بد است حرف ما اين است اگر در چنين وضعيتي قرار گرفتيم خشم خودمان را کنترل بکنيم از همه واجب اين است که او جلوي زبان خودش را بگيرد عامل اصلي اوست که آتش فتنه را به پا کرده ما مي‌گوييم اگر کس ديگري به پا کرد شما تحمل کن و بگذر يکي از چيزهايي که در روايات اشاره شده تغيير مکان.( شیطان گاهی نصیحت هایی هم دارد. در ضمن نصیحت های خود به حضرت موسی(ع) می گوید: اِذَا اسْتَوْلیٰ عَلَیْکَ الْغَضَبُ فَغَیِّرْ مَکانَکَ وَ اِلّا اَلْقَیْتُکَ فِی الْفِتْنَهِ؛ هنگامی که خشم بر تو چیره شد، مکان خود را تغییر ده وگرنه تو را در فتنه می اندازم ) انسان محيط را ترک بکند برود يک جاي خلوت يا ايستاده بنشيند يا بخوابد برود روي تخت خواب دراز بکشد برود آب خنک بخورد آب خنک به سر و صورت بزند چون آتش است به رگ و اعصاب سرايت مي‌کند يا اين که برود وضو بگيرد دو رکعت نماز بخواند از خدا کمک بخواهد امام صادق عموزاده اي داشتند خيلي به ايشان اهانت کرد حضرت آمدند منزل دست به دعا برداشتند خدايا من از پسر عمويم گذشتم تو هم بگذر اين را خدا خيلي دوست دارد مثل کاري که مالک اشتر کرد رفت وضو گرفت نماز خواند براي آن شخص دعا کرد کسي بد رانندگي کرد تصادف کرد زمين خورد بايد بلندش بکنيم نه اين که بيشتر اهانت و توهين بکنيم يکي از راه کار‌ها اين است که ذکر اهل بيت بگوييم اين خيلي مهم است از اهل بيت کمک بخواهيم صلوات بفرستيم خيلي نفاق و تفرقه و اختلاف را از بين مي‌برد در قديمي‌ها بود دعوا که مي‌شد مي‌گفتند دعوا نکنيد صلوات بفرستيد آب روي آتش است امام هشتم فرمودِ( وَ قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إِذَا نَزَلَتْ بِكُمْ شَدِيدَةٌ فَاسْتَعِينُوا بِنَا عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ قَوْلُهُ وَ لِلّٰهِ اَلْأَسْمٰاءُ اَلْحُسْنىٰ فَادْعُوهُ بِهٰا ...) مستدرک٬ ج ٬5 ص228 (هر وقت مشکل گرفتاري مصيبت ناهنجاري پيش آمد از ما کمک بخواهيد من سفارش ميکنم. حداقل روزي يک توسل به اهل بيت به هر شکلي شده داشته باشيم...... ..................🍀🍀🍀🍀🍀....... ادامه دارد.......
tarsmarg.mehrabian.mp3
4.56M
🎼 پادکســـت بسیار زیبا🌹 🎧 چرا از مرگ میترسیم؟! 🎤 ⏱ ۱۱ دقیقه و ۲۰ ثانیه 🔋 ۴,۳ مگابایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اوقات شرعی نماز آیات خورشید گرفتگی (کسوف) پنج‌شنبه 5 دی ماه 1398 در مراکز استان‌ها  ♦️برای خواندن نماز، از زمان اعلام شده برای طلوع خورشید، چند دقیقه‌ای (حدود چهار دقیقه) صبر بفرمایید تا قرص خورشید به طور کامل از افق خارج شود و آنگاه مشغول خواندن نماز آیات شوید و رعایت دو دقیقه احتیاط را نسبت به زمان پایان گرفتگی و قضا شدن نماز، ترک نفرمایید. ❇️ضمنا مقلدّین مراجع معظمی همچون حضرات آیات عظام بهجت، سید محمد شاهرودی و فاضل لنکرانی و نیز آیت الله العظمی نوری همدانی ، از زمان آغاز باز شدن گرفتگی تا زمان پایان گرفت جزئی، نماز آیات را به نیت ما فی‌الذمه (‌بدون نیت أداء و قضا) بخوانند و نیت اداء نکنند.
🔺به بهانه ی پنج شنبه ۵ دی ماه ۱۳۹۸ ♦️حکمت نماز آیات چیست ؟؟ 🤔برخی گمان کرده اند که فلسفه و حكمت نماز آيات، تنها ترسيدن و وحشت از برخي پديده ها است در حالی که این گونه نيست و براي پديده هايي مانند كسوف و خسوف نماز آيات واجب شده است، در عين حال كه مردم به طور معمول از آن ها وحشت و ترسي ندارند يا حتي نماز هنگام زلزله مانند بادهاي سياه، مقيد به ترس نيست. ♦️بنابراين، حكمت نماز آيات هر چند در برخي موارد شايد ترس مردم باشد كه به واسطه نماز آيات به آرامش و امنيت خاطر برسند :«الا بذكر الله تطمئن القلوب» (1). اما این دستور حكمت هاي ديگري نيز می تواند داشته باشد . 1⃣ یاد خداوند متعال از مجموعه رواياتي كه درباره نماز آيات آمده ، برداشت مي شود كه بروز اين پديده ها كه معمولا غير عادي و خارج از روند زندگي، انسان ها است، موقعيتي مناسب براي رو آوردن به خداوند و به ياد آوردن علت واقعي همه چيزها است. در اين لحظه ها شايسته و لازم است كه ايمان قلبي خود را در قالب عمل ريخته و با خواندن يكي از بهترين ذكرهاي خداي متعال؛ يعني نماز و نهادن پيشاني به آستان قدس پروردگار جهان، عقيده و اعتراف باطني خود را ابراز نماييم. 2⃣ نشانه خدا 🔺پيامبر اكرم(ص) مي فرمايند: «خورشيد و ماه به خاطر مرگ يا زندگي كسي كسوف و خسوف نمي شوند. اين دو از نشانه هاي خداوند متعال مي باشند. هنگامي كه خسوف و كسوف را مشاهده كرديد، براي نماز خواندن به مساجد برويد» (2). 3⃣ زیادی گناهان و توبه و بازگشت 🔷و نيز در بعضي از روايات اسلامي اشاره شده كه علت واجب بودن نماز آيات اين است كه گاهي خداوند به جهت پاره‏اي از گناهان كه از بندگان سر مي‏زند، آن ها را مستحق عذاب مي‏بيند، ولي باز از باب رحمت واسعه و لطفي كه به بندگان دارد ،براي اينكه به آن ها فرصت ديگري بدهد به وسيله آشكار كردن علايم كه به آن آيات مي‏گويند; يعني،گرفتن ماه و خورشيد يا بروز زلزله و رعد و برق و وزيدن بادهاي سرخ و سياه زنگ خطر مي‏نوازد تا انسان‏ها را هشداري دهد، بلكه به درگاه او روي آورند . از كردار خود توبه نمايند . با خواندن اين دو ركعت نماز و تضرع و زاري موجب رفع عذاب شوند. 4⃣ دور کردن بلای بزرگتر 🔸از امام رضا(ع) روايت شده كه علت كسوف و خواندن نماز آيات اين است كه چون معلوم نيست اين آيه نشانه عذاب يا رحمت است ،رسول خدا(ص) به امتش دستور توجه به درگاه خدا داده تا شر عذاب را به وسيله آن از خودشان دور كنند همان گونه كه قوم حضرت يونس وقتي آثار و نشانه‏هاي عذاب را ديدند ، با تضرع و زاري و بازگشت به درگاه خدا عذاب حتمي را از خود دفع كردند.(3) 5⃣ دور کردن مردم از خرافات 🔷افزون بر آن، نماز آيات مانعي براي پناه بردن برخي مردم به امور خرافي است. اسلام، با واجب كردن نماز آيات، به هنگام اين پديده ها مردم را از توجه به اوهام و خرافات بازداشته ، افكار آنان را به نقطه اي كه سرچشمه تمام حوادث گيتي است ،متوجه ساخته است، همچنان كه حضرت ابراهيم از افول ماه و خورشيد، توحيد را نتيجه گرفت و فرمود: «اني وجهت وجهي للذي فطر السموات والارض حنيفا و ما ان من المشركين» (4). 6⃣ قدرت و مالکیت خداوند 🔺شايد نام گذاري نماز آيات (نماز نشانه ها) به همين دليل باشد كه انسان با اين نماز اين پديده ها را نشانه اي از قدرت، عظمت و مالكيت خداوند براي همه چيز بداند. 🔷پي نوشت ها: 1.رعد(13)، آيه 28. 2. شيخ حر عاملي ، وسايل الشيعه، نشر موسسه آل البيت ،‌ قم ، ج 7، ص 492. 3. همان ، ج 5، ص 142. 4. انعام(6) ، آيه 79.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درس دوم نهج البلاغه بسم الله الرحمن الرحیم 🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 شرح و تفسیر حکمت 2 نهج البلاغه أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، وَرَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ، وَهَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ. 💠و درود خدا بر او فرمود: آنكه جان را با طمع ورزی بپوشاند خود را پست كرده، و آنكه راز سختی های خود را آشكار سازد خود را خوار كرده، و آن كه زبان را بر خود، حاكم كند، خود را بی ارزش كرده است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜 1⃣: لطفاً این حکمت را توضیح بفرمایید. : 👈در این حکمت حضرت ۳ عامل از عوامل خوار شدن و ذلت انسان را بیان می فرمایند: 🔸۱. طمع 🔸۲. افشاء مشکلات خصوصی خود نزد دیگران 🔸۳. حاکمیت زبان بر شخص 🔴طمع کار برای رسیدن به مایه طمع خود به همگان رومیزند و از هر راهی برای تقاضا و رسیدن به مطامع خود تلاش می کند و چنین کسی نزد همه شخصیتی حقیر و پست خواهد داشت. ( ) 🔴یکی از عوامل هیبت و حفظ ابهت فرد، خبردار نشدن مردم از مسایل خصوصی و شخصی است ( ) و برعکس ابراز مشکلات مالی و خانوادگی و،.... پیش هر کس فرد را در نظر آنها زبون و خوار نشان می دهد. 🔴 فرد زیاده گو که کنترلی بر زبان خود ندارد، زیاد خطا می کند و کسی زیاد خطا کند، حیاءش کم می شود ) ( زیرا مجبور به عذرخواهی زیاد میشوم و همین امر او رو را منظر مردم خوار می کند. 2⃣:منظور از "زبان را بر خود حاکم کند " بدون فکر سخن گفتن است ؟ : ✅یعنی بله، اگر انسان بدون اندیشیدن به نتایج و پیآمدهای سخن ، زبان را آزاد گذاشت ، از آن لحظه که سخن به زبان جاری شد ، انسان میشود اسیر و کلام میشود حاکم بر انسان و انسان مجبور است به دنبال آثار و تبعات آن کلام حرکت کند . 3⃣:باتوجه به "آنکه راز سختی های خود را آشکار سازد خود را خوار کرده است"، که انسان را از افشای رنج ها و سختی های خود برای دیگران نهی کرده است، بسیار رخ می دهد که برای سبک شدن و اصطلاحا "درد دل کردن" ، انسان ، برای مومن دیگری از رنج ها و سختی های خود بگوید. آیا این عمل، خوار کردن خویشتن است؟ : ✳️بهترین وضعیت این است که انسان به درجه ای از ایمان وخودسازی برسد که جز برای خدا در موقعیت مناجات و دعا و درد دل نکند وحتی در آن موقعیت هم مثل اولیا دین و حضرت زهرا سلام الله علیها برای دیگران که به او بدی کردند دعاکند تا خدا آنها را هم از این خطا نجات بدهد. 🔴بله اگر انسان در مراتب پایین ایمان باشد که اکثر ما انسانها به هر حال ضعف ایمان داریم درد دل کردن در یک فضای خاص بدون اینکه ما را به غیبت و تهمت یا شکوایه از خدا مبتلا نکند اشکال ندارد. 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا