eitaa logo
مباحثی برای تفکر
146 دنبال‌کننده
1هزار عکس
614 ویدیو
20 فایل
@yazahra142 این هم لینک دعوت به کانال http://eitaa.com/joinchat/470024224Cbdfc1b22d2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کلاس نهج البلاغه(درس اول) حکمت 1 کُنْ فِی الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ، لاَ ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ، وَلاَ ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ.  شرح و تفسیر بهترین روش در فتنه ها امام(علیه السلام) در این حکمت پرمعنا مى فرماید: «در فتنه ها همچون شتر کم سن و سال باش; نه پشت او قوى شده که سوارش شوند نه پستانى دارد که بدوشند»; (قَالَ(علیه السلام): کُنْ فِی الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ، لاَ ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ، وَلاَ ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ). براى روشن شدن محتواى این کلام بسیار پرمعنا لازم است قبلاً دو واژه «فتنه» و «ابن لبون» تفسیر شود: فتنه، از ماده «فتن» (بر وزن متن) در اصل به معناى قرار دادن طلا در کوره است تا خالص از ناخالص جدا شود سپس به معناى هرگونه آزمایش و امتحان و بلا و عذاب و حتى شرک و بت پرستى و آشوب هاى اجتماعى آمده است و در اینجا منظور همان آشوب هاى اجتماعى است. لبون، به شترى گفته مى شود که به جهت زائیدن مکرر پیوسته در پستانش شیر است (لبون به معناى شیر دار است از ماده لبن) و ابن لبون به بچه چنین شترى گفته مى شود که دو سال آن تمام شده و وارد سال سوم شده است; نه قوت و قدرت چندانى دارد که بتوان بر پشت او سوار شد و نه پستان پر شیرى (زیرا هم کم سن و سال است و هم نر) و به این ترتیب هیچ گونه استفاده اى از آن در آن سن و سال نمى توان کرد. از اینجا روشن مى شود که هدف امام این است که انسان به هنگام شورش هاى اهل باطل و فتنه هاى ناشى از خصومت آنها با یکدیگر نباید آلت دست این و آن شود...
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 توضیح حکمت اول.......کلاس نهج البلاغه 1⃣:چرا امیر المومنین علیه السلام فتنه را به بچه شتر تشبیه کرده اند؟ 2⃣ وظیفه ما درزمان فتنه چیست؟؟ : ✳️چون شتر نر دو ساله نه کمر محکمی دارد تا کسی بتواند از او سواری بگیرد و نه سینه شیرده دارد تا او را بدوشند. ⏪وظیفه ما در فتنه دفاع جانانه از حق در عین بصیرت و هشیاری است کلامی یا رفتاری از ما صادر نشود که باطل بتواند از آن به نفع خود و به ضرر حق،سوءاستفاده نماید. 🔰 وقتی که ۴ نفر از بزرگان در برابر امر به جهاد امیرالمومنین علیه السلام علیه فتنه ء جمل ،  مخالفت کردند و حضرت به آنها گفتند که به خانه هایشان برگردند، آن گاه فرمودند این افراد اگر چه مستقیماً به یاری باطل نپرداختند ولی حق را خوار کردند و تنها گذاشتند. 3⃣منظور از این مثال و مشخصات وظیفه انسان در فتنه ها چیست؟ : ✅ اصل فتنه، گریز ناپذیر است! 👈اولاً: باید توجه کرد در نهج البلاغه اصل فتنه در زندگی یک اصل گریز ناپذیر است . ⭕️حضرت در حکمت93 می فرمایند: " فردي از شما نگويد: خدايا از فتنه به تو پناه مي برم، زيرا كسي نيست كه در فتنه اي نباشد،، لكن آن كه مي خواهد به خدا پناه برد، از آزمايش هاي گمراه كننده پناه ببرد، همانا خداي سبحان مي فرمايد: «بدانيد كه اموال و فرزندان شما فتنه شمايند». ⭕️معني اين آيه آن است: كه خدا انسان ها را با اموال و فرزندانشان مي آزمايد، تا آن كس كه از روزي خود ناخشنود، و آن كه خرسند است، شناخته شوند، گر چه خداوند به احوالاتشان از خودشان آگاه تر است، تا كرداري كه استحقاق پاداش يا كيفر دارد آشكار نمايد،چه آن كه بعضي مردم فرزند پسر را دوست دارند و فرزند دختر را نمي پسندند، و بعضي ديگر فراواني اموال را دوست دارند و از كاهش سرمايه نگرانند." 👈ثانیاً: کسی از خدا نخواهد تا دچار فتنه و آزمایش نشود که این دنیا هیچگاه مستجاب نخواهد شد ، چون فتنه جز ضروریات زندگی انسانها و سنت های الهی است .و چیزی نیست که بشود از آن فرارکرد . ✅✅وظیفه ما در فتنه: 🔴اما این که حضرت در حکمت1 نهج البلاغه می‌فرمایند: كُنْ فِي الْفِتْنَهِ كَابْنِ اللَّبُونِ لاَ ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ وَ لاَ ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ" ✍در واقع نکته اولش این است: ⚠️که وقتی در جامعه فتنه ای رخ میدهد و حق و باطل را مشتبه میشود ⁦؛ باید در رفتار و گفتار چنان موضع گیری کنیم که اهل باطل ، فتنه گرها و فتنه انگیزها هرگز نتوانند حتی به قدر سرسوزنی از امکانات ، حضور و..ما علیه جبهه حق سوءاستفاده کنند. ⏪ یعنی خود را چنان بابصیرت و هوشیاری آماده کنیم که جای هیچ نوع بهره برداری از ما به نفع جبهه باطل و به ضرر جبهه حق نباشد. ✅✅✅راه نجات از فتنه ها 📢حضرت در خطبه5 راه نجات از فتنه را اینگونه بیان می فرمایند:" 💬اي مردم، امواج فتنه ها را: 🔴 ۱_ با كشتي هاي نجات درهم بشكنيد،و 🔴۲_ از راه اختلاف و پراكندگي بپرهيزيد،، و 🔴۳_ تاج هاي فخر و برتري جويي را بر زمين نهيد. 📣 رستگار شد آن كس كه با ياران به پاخاست، يا كناره گيري نمود و مردم را آسوده گذاشت. 👈وما میدانیم کشتی های نجات چه کسانی هستند ، اهل بیت حضرت رسول علیهم السلام که در حدیث آمده .... 4⃣:در پاسخ این حکمت از خطبه93 استفاده شد. در این خطبه، چرا فقط "اموال" و "فرزندان" را وسیله آزمایش نام برده است. آیا بقیه ی زمینه ها(عزیزان انسان بجز فرزندان، امیال درونی مثل میل به شهرت و مقام، تمایلات نفسانی و...) ، جزء وسایل فتنه نیستند ؟ 5⃣:سپس به خطبه5 استناد شد. "رستگار شد آن کس که با یاران به پا خواست یا کناره گیری کرد و مردم را آسوده گذاشت" ... فردی که کناره گیری کرده، آیا مصداق "حق را خوار کرد و باطل را نیز یاری نکرد" نمی شود؟ یا منظور ، فقط با فتنه گران است که کناره گیری کرده و مردم را آسوده کنند؟ : ✅ چون مصادیق فتنه بی شمار است خداوند بر اساس قواعد بیان و بلاغت شدیدترین و مهمترین و عمومی ترین اسباب دلبستگی و آزمایش را ذکر کرده اند تا سایر موارد خودبخود فهمیده شود. ✅✅ بله همینگونه است که در فتنه اگر بتوانی با بصیرت کامل حق را یاری و باطل را خوار کنی که عالی است والا لااقل مردم را رها کن و آنها را با شبهه افکنی در دفاع از حق مردد نکن هرچند خودت حق را خوار و باطل را نیز یاری نکنی. 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
akharozaman.mehrabian.mp3
1.69M
🎼 پادکست مهدوی 🎧 روایتی نگران کننده از؛ " آخـــر الزمـــان " 🎤 ⏱ ۳ دقیقه و ۲۸ ثانیه 🔋 ۱,۶ مگابایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کلاس اخلاق بسم الله الرحمن الرحيم 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 درس پنجم... .................................................... يک آيت الله خيلي مهمي يک کسي در پياده راه قم به او رسيد گفت شما خيلي نادان و جاهل هستي خيل نفهم هستي ايشان يک لبخندي زد و گفت الحمدلله از کي تا حالا چشمت باز شده واقعيت‌ها را مي‌بيني من نمي‌دانستم اين قدر آدم فهميده اي هستي باطن من را مي‌بيني راست مي‌گويد نفس خيلي چموش است آن طرف وا رفت منتظر کتک و کتک کاري بود گفت من چه بگويم به شما شما خودت اقرار داري ملا عبدالله مي‌گويد آن کسي که دردش مي‌آيد چه کسي است نفس ما است بت ما است بگذار دردش بيايد بگذار تحقير شود نفس ما روح ما و جان ما هيچ آفت و آسيبي نمي‌خورد آن روح و جان ما که حقيقت ما است تعبيرش اين است ذليل شدن نفس بضاعت سالکان است يعني هر چقدر هم خودمان بايد خورد بکنيم هم ديگران کمک مي‌کنند تبر مي‌زنند به روح و جان ما برنمي‌خورد نفس ما شعله ور مي‌شود اين بت را مي‌کوبند پس بياييم تحمل بکنيم وقتي آدم بي خيال شد خيلي راحت مي‌شود يکي از راه کارهايي که است کتاب زيبايي اخلاق مفصل اين راهکار‌ها را دارد يکي از راه‌ها جريمه کردن است بسيار مي‌گويند ما يک هو از کوره در مي‌رويم اولا مقدمات را مواظب باشيم خيلي مهم است در آن موقعيت خودمان را قرار ندهيم سريع موقعيت را عوض بکنيم اين که آدم خودش را جريمه بکند الآن در راهنمايي رانندگي بسياري از افراد از کنار قرمز رد نمي‌شوند چون پليس جريمه مي‌کند دوربين است بياييم خود ما به خودمان قانون بگذاريم که اگر من عصباني شدم چه برايم سنگين است مثلا ده هزار تومان به فقير بدهم شما شش ماه اين کار را بکن خيلي کم مي‌شود اگر خيلي عصباني شدم پنج روز روزه بگيرم چيزهايي که براي ما شاق باشد نه اين که راحت باشد که مرحوم آقاي بروجردي يک بار يک ذره تند شد نذر کرد اگر سر درس من عصباني شوم يک سال روزه بگيرم ترمز خيلي محکم اين خيلي عامل بازدارنده ي قوي است تمرين که بکنيم بعد خيلي راحت مي‌شويم راحت و آرام ما مي‌توانيم با خشممان مبارزه بکنيم. اخلاق است نکات ما در باره ي خشم و غضب به طرف مقابل يک سفارش به آن کسي که مورد خشم قرار گرفته يک توصيه مي‌کنيم يعني اگر کسي به ما حمله کرد ما حلم بورزيم ولي اين نبايد مجوز اين باشد که ما به کسي بگوييم آتش به پا کن سوء تعبير نشود اين حرف غلطي است که شما هر چه مي‌خواهي بکن عين خيال ما نيست اين حرف غلطي است دو سه بند وصيت پيغمبر در مورد هتاکي فحاشي است آن‌هاي که آتش را روشن مي‌کنند خيلي بد است حرف ما اين است اگر در چنين وضعيتي قرار گرفتيم خشم خودمان را کنترل بکنيم از همه واجب اين است که او جلوي زبان خودش را بگيرد عامل اصلي اوست که آتش فتنه را به پا کرده ما مي‌گوييم اگر کس ديگري به پا کرد شما تحمل کن و بگذر يکي از چيزهايي که در روايات اشاره شده تغيير مکان.( شیطان گاهی نصیحت هایی هم دارد. در ضمن نصیحت های خود به حضرت موسی(ع) می گوید: اِذَا اسْتَوْلیٰ عَلَیْکَ الْغَضَبُ فَغَیِّرْ مَکانَکَ وَ اِلّا اَلْقَیْتُکَ فِی الْفِتْنَهِ؛ هنگامی که خشم بر تو چیره شد، مکان خود را تغییر ده وگرنه تو را در فتنه می اندازم ) انسان محيط را ترک بکند برود يک جاي خلوت يا ايستاده بنشيند يا بخوابد برود روي تخت خواب دراز بکشد برود آب خنک بخورد آب خنک به سر و صورت بزند چون آتش است به رگ و اعصاب سرايت مي‌کند يا اين که برود وضو بگيرد دو رکعت نماز بخواند از خدا کمک بخواهد امام صادق عموزاده اي داشتند خيلي به ايشان اهانت کرد حضرت آمدند منزل دست به دعا برداشتند خدايا من از پسر عمويم گذشتم تو هم بگذر اين را خدا خيلي دوست دارد مثل کاري که مالک اشتر کرد رفت وضو گرفت نماز خواند براي آن شخص دعا کرد کسي بد رانندگي کرد تصادف کرد زمين خورد بايد بلندش بکنيم نه اين که بيشتر اهانت و توهين بکنيم يکي از راه کار‌ها اين است که ذکر اهل بيت بگوييم اين خيلي مهم است از اهل بيت کمک بخواهيم صلوات بفرستيم خيلي نفاق و تفرقه و اختلاف را از بين مي‌برد در قديمي‌ها بود دعوا که مي‌شد مي‌گفتند دعوا نکنيد صلوات بفرستيد آب روي آتش است امام هشتم فرمودِ( وَ قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إِذَا نَزَلَتْ بِكُمْ شَدِيدَةٌ فَاسْتَعِينُوا بِنَا عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ قَوْلُهُ وَ لِلّٰهِ اَلْأَسْمٰاءُ اَلْحُسْنىٰ فَادْعُوهُ بِهٰا ...) مستدرک٬ ج ٬5 ص228 (هر وقت مشکل گرفتاري مصيبت ناهنجاري پيش آمد از ما کمک بخواهيد من سفارش ميکنم. حداقل روزي يک توسل به اهل بيت به هر شکلي شده داشته باشيم...... ..................🍀🍀🍀🍀🍀....... ادامه دارد.......
tarsmarg.mehrabian.mp3
4.56M
🎼 پادکســـت بسیار زیبا🌹 🎧 چرا از مرگ میترسیم؟! 🎤 ⏱ ۱۱ دقیقه و ۲۰ ثانیه 🔋 ۴,۳ مگابایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اوقات شرعی نماز آیات خورشید گرفتگی (کسوف) پنج‌شنبه 5 دی ماه 1398 در مراکز استان‌ها  ♦️برای خواندن نماز، از زمان اعلام شده برای طلوع خورشید، چند دقیقه‌ای (حدود چهار دقیقه) صبر بفرمایید تا قرص خورشید به طور کامل از افق خارج شود و آنگاه مشغول خواندن نماز آیات شوید و رعایت دو دقیقه احتیاط را نسبت به زمان پایان گرفتگی و قضا شدن نماز، ترک نفرمایید. ❇️ضمنا مقلدّین مراجع معظمی همچون حضرات آیات عظام بهجت، سید محمد شاهرودی و فاضل لنکرانی و نیز آیت الله العظمی نوری همدانی ، از زمان آغاز باز شدن گرفتگی تا زمان پایان گرفت جزئی، نماز آیات را به نیت ما فی‌الذمه (‌بدون نیت أداء و قضا) بخوانند و نیت اداء نکنند.
🔺به بهانه ی پنج شنبه ۵ دی ماه ۱۳۹۸ ♦️حکمت نماز آیات چیست ؟؟ 🤔برخی گمان کرده اند که فلسفه و حكمت نماز آيات، تنها ترسيدن و وحشت از برخي پديده ها است در حالی که این گونه نيست و براي پديده هايي مانند كسوف و خسوف نماز آيات واجب شده است، در عين حال كه مردم به طور معمول از آن ها وحشت و ترسي ندارند يا حتي نماز هنگام زلزله مانند بادهاي سياه، مقيد به ترس نيست. ♦️بنابراين، حكمت نماز آيات هر چند در برخي موارد شايد ترس مردم باشد كه به واسطه نماز آيات به آرامش و امنيت خاطر برسند :«الا بذكر الله تطمئن القلوب» (1). اما این دستور حكمت هاي ديگري نيز می تواند داشته باشد . 1⃣ یاد خداوند متعال از مجموعه رواياتي كه درباره نماز آيات آمده ، برداشت مي شود كه بروز اين پديده ها كه معمولا غير عادي و خارج از روند زندگي، انسان ها است، موقعيتي مناسب براي رو آوردن به خداوند و به ياد آوردن علت واقعي همه چيزها است. در اين لحظه ها شايسته و لازم است كه ايمان قلبي خود را در قالب عمل ريخته و با خواندن يكي از بهترين ذكرهاي خداي متعال؛ يعني نماز و نهادن پيشاني به آستان قدس پروردگار جهان، عقيده و اعتراف باطني خود را ابراز نماييم. 2⃣ نشانه خدا 🔺پيامبر اكرم(ص) مي فرمايند: «خورشيد و ماه به خاطر مرگ يا زندگي كسي كسوف و خسوف نمي شوند. اين دو از نشانه هاي خداوند متعال مي باشند. هنگامي كه خسوف و كسوف را مشاهده كرديد، براي نماز خواندن به مساجد برويد» (2). 3⃣ زیادی گناهان و توبه و بازگشت 🔷و نيز در بعضي از روايات اسلامي اشاره شده كه علت واجب بودن نماز آيات اين است كه گاهي خداوند به جهت پاره‏اي از گناهان كه از بندگان سر مي‏زند، آن ها را مستحق عذاب مي‏بيند، ولي باز از باب رحمت واسعه و لطفي كه به بندگان دارد ،براي اينكه به آن ها فرصت ديگري بدهد به وسيله آشكار كردن علايم كه به آن آيات مي‏گويند; يعني،گرفتن ماه و خورشيد يا بروز زلزله و رعد و برق و وزيدن بادهاي سرخ و سياه زنگ خطر مي‏نوازد تا انسان‏ها را هشداري دهد، بلكه به درگاه او روي آورند . از كردار خود توبه نمايند . با خواندن اين دو ركعت نماز و تضرع و زاري موجب رفع عذاب شوند. 4⃣ دور کردن بلای بزرگتر 🔸از امام رضا(ع) روايت شده كه علت كسوف و خواندن نماز آيات اين است كه چون معلوم نيست اين آيه نشانه عذاب يا رحمت است ،رسول خدا(ص) به امتش دستور توجه به درگاه خدا داده تا شر عذاب را به وسيله آن از خودشان دور كنند همان گونه كه قوم حضرت يونس وقتي آثار و نشانه‏هاي عذاب را ديدند ، با تضرع و زاري و بازگشت به درگاه خدا عذاب حتمي را از خود دفع كردند.(3) 5⃣ دور کردن مردم از خرافات 🔷افزون بر آن، نماز آيات مانعي براي پناه بردن برخي مردم به امور خرافي است. اسلام، با واجب كردن نماز آيات، به هنگام اين پديده ها مردم را از توجه به اوهام و خرافات بازداشته ، افكار آنان را به نقطه اي كه سرچشمه تمام حوادث گيتي است ،متوجه ساخته است، همچنان كه حضرت ابراهيم از افول ماه و خورشيد، توحيد را نتيجه گرفت و فرمود: «اني وجهت وجهي للذي فطر السموات والارض حنيفا و ما ان من المشركين» (4). 6⃣ قدرت و مالکیت خداوند 🔺شايد نام گذاري نماز آيات (نماز نشانه ها) به همين دليل باشد كه انسان با اين نماز اين پديده ها را نشانه اي از قدرت، عظمت و مالكيت خداوند براي همه چيز بداند. 🔷پي نوشت ها: 1.رعد(13)، آيه 28. 2. شيخ حر عاملي ، وسايل الشيعه، نشر موسسه آل البيت ،‌ قم ، ج 7، ص 492. 3. همان ، ج 5، ص 142. 4. انعام(6) ، آيه 79.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درس دوم نهج البلاغه بسم الله الرحمن الرحیم 🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 شرح و تفسیر حکمت 2 نهج البلاغه أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، وَرَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ، وَهَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ. 💠و درود خدا بر او فرمود: آنكه جان را با طمع ورزی بپوشاند خود را پست كرده، و آنكه راز سختی های خود را آشكار سازد خود را خوار كرده، و آن كه زبان را بر خود، حاكم كند، خود را بی ارزش كرده است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜 1⃣: لطفاً این حکمت را توضیح بفرمایید. : 👈در این حکمت حضرت ۳ عامل از عوامل خوار شدن و ذلت انسان را بیان می فرمایند: 🔸۱. طمع 🔸۲. افشاء مشکلات خصوصی خود نزد دیگران 🔸۳. حاکمیت زبان بر شخص 🔴طمع کار برای رسیدن به مایه طمع خود به همگان رومیزند و از هر راهی برای تقاضا و رسیدن به مطامع خود تلاش می کند و چنین کسی نزد همه شخصیتی حقیر و پست خواهد داشت. ( ) 🔴یکی از عوامل هیبت و حفظ ابهت فرد، خبردار نشدن مردم از مسایل خصوصی و شخصی است ( ) و برعکس ابراز مشکلات مالی و خانوادگی و،.... پیش هر کس فرد را در نظر آنها زبون و خوار نشان می دهد. 🔴 فرد زیاده گو که کنترلی بر زبان خود ندارد، زیاد خطا می کند و کسی زیاد خطا کند، حیاءش کم می شود ) ( زیرا مجبور به عذرخواهی زیاد میشوم و همین امر او رو را منظر مردم خوار می کند. 2⃣:منظور از "زبان را بر خود حاکم کند " بدون فکر سخن گفتن است ؟ : ✅یعنی بله، اگر انسان بدون اندیشیدن به نتایج و پیآمدهای سخن ، زبان را آزاد گذاشت ، از آن لحظه که سخن به زبان جاری شد ، انسان میشود اسیر و کلام میشود حاکم بر انسان و انسان مجبور است به دنبال آثار و تبعات آن کلام حرکت کند . 3⃣:باتوجه به "آنکه راز سختی های خود را آشکار سازد خود را خوار کرده است"، که انسان را از افشای رنج ها و سختی های خود برای دیگران نهی کرده است، بسیار رخ می دهد که برای سبک شدن و اصطلاحا "درد دل کردن" ، انسان ، برای مومن دیگری از رنج ها و سختی های خود بگوید. آیا این عمل، خوار کردن خویشتن است؟ : ✳️بهترین وضعیت این است که انسان به درجه ای از ایمان وخودسازی برسد که جز برای خدا در موقعیت مناجات و دعا و درد دل نکند وحتی در آن موقعیت هم مثل اولیا دین و حضرت زهرا سلام الله علیها برای دیگران که به او بدی کردند دعاکند تا خدا آنها را هم از این خطا نجات بدهد. 🔴بله اگر انسان در مراتب پایین ایمان باشد که اکثر ما انسانها به هر حال ضعف ایمان داریم درد دل کردن در یک فضای خاص بدون اینکه ما را به غیبت و تهمت یا شکوایه از خدا مبتلا نکند اشکال ندارد. 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 🎤 خدایا؛ ڪَناهانے ڪہ مرا از ⁩ محروم مےڪند، ببخش... اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتی تُحْرِمُنِیَ الْحُسَیْنْ (علیه السلام)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مثل مصطفی چمران.mp3
4.54M
🎼 پادکست تلنگرانه 🎧 مثل مصطفی چمران 🎤 #حجت_الاسلام_محرابیان ⏱ ۳ دقیقه و ۴۲ ثانیه 🔋 ۴,۳ مگابایت #بصیرت_امام_زمانی 🔻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درس سوم نهج البلاغه(حکمت سوم) بسم الله الرحمن الرحیم 📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜 بخل، ترس، فقر «وَ قَالَ(ع‏): الْبُخْلُ عَارٌ وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ وَ الْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَ الْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِه‏» 💠و درود خدا بر او فرمود: بخل ننگ، و ترس نقصان است. و تهيدستي مرد زيرك را در برهان كند مي سازد، و انسان تهيدست در شهر خويش نيز بيگانه است. 📒 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
شرح حکمت سوم چهار نقطه ضعف: امام(علیه السلام) در این حکمت والا به چهار نقطه ضعف اخلاقى و اجتماعى انسان اشاره مى کند و آثار سوء هر یک را بر مى شمرد تا همگان از آنها فاصله بگیرند. نخست مى فرماید: «بخل ننگ است»; (الْبُخْلُ عَارٌ). بخل آن است که انسان حاضر نباشد چیزى از مواهب خداداد را در اختیار دیگران بگذارد، هرچند امکانات او بسیار بیش از نیازهاى او باشد و نقطه مقابل آن سخاوت و کرم است که گاه سبب مى شود انسان حتى وسائل مورد نیاز خود را به دیگران ببخشد و خود به کمترین مواهب حیات قناعت کند. عار بودن بخل و افتخار بودن کرم و سخاوت بر کسى پوشیده نیست، زیرا اولاً بخل سبب نفرت مردم از بخیل مى شود و افراد نزدیک و دور از او فاصله مى گیرند و ثانیا بخل سبب سنگدلى و قساوت است، زیرا بخیل ناله مستمندان را مى شنود و چهره رقت بار آنها را مى بیند و در عین حال به آنها کمکى نمى کند و این مایه قساوت است. ثالثا بخل سبب مى شود که بسیارى از منابع اقتصادى از گردش تجارى سالم خارج شود و به صورت کنز و اندوخته در آید در حالى که گروه هایى در جامعه ممکن است به آن نیاز داشته باشند. رابعاً افراد بخیل گاه به زن و فرزند خود نیز تنگ و سخت مى گیرند به اندازه اى که مرگ او را آرزو مى کنند و این عار و ننگ دیگرى است. خامسا افراد بخیل به سبب دلبستگى فوق العاده غیر منطقى به مال و ثروتشان از نظر تفکر اجتماعى بسیار ضعیف و ناتوانند و این هم ننگ و عار دیگرى است، لذا امام(علیه السلام) در عهدنامه معروف مالک اشتر به او توصیه مى کند که هرگز بخیل را در مشورت خود دخالت ندهد که او را به ترک حق دعوت مى کند و از تهى دستى و فقر مى ترساند; (لاَ تُدْخِلَنَّ فِی مَشُورَتِکَ بَخِیلاً یَعْدِلُ بِکَ عَنِ الْفَضْلِ وَیَعِدُکَ الْفَقْر). داستان هایى که از بخیلان و سخاوتمندان در تاریخ مانده دلیل روشنى بر گفتار امام(علیه السلام) است،... امام(علیه السلام) در یکى دیگر از این کلمات قصار (حکمت 378) سخن بسیار جامعى درباره بخل فرمود آنجا که مى فرماید: «الْبُخْلُ جَامِعٌ لِمَسَاوِئِ الْعُیُوبِ وَهُوَ زِمَامٌ یُقَادُ بِهِ إِلَى کُلِّ سُوء; بخل تمام عیوب را در بر دارد و انسان را به سوى هر بدى و زشتى مى کشاند». آنگاه امام به رذیله دوم اخلاقى اشاره کرده مى فرماید: «ترس مایه نقصان مى شود»; (وَالْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ). افراد ترسو هرگز نمى توانند از قابلیت ها، شایستگى ها و استعدادهاى خود استفاده کنند و نتیجه آن عقب ماندگى در زندگى است. به علاوه هنگامى که دین و جان و ناموس و کشور آنها به خطر بیفتد از جهاد ابا دارند و به جاى این که در صف مجاهدان باشند در صف قاعدان و بیماران و از کار افتادگان و کودکان قرار مى گیرند. هرگز هیچ آدم ترسویى به مقامى نرسیده; نه کشف مهمى کرده نه پیروزى چشمگیرى به دست آورده و نه به قله هاى کمال رسیده است. از این رو در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) مى خوانیم: «لاَ یُؤْمَنُ رَجُلٌ فِیهِ الشُّحُّ وَالْحَسَدُ وَالْجُبْنُ وَلاَ یَکُونُ الْمُؤْمِنُ جَبَاناً وَلاَ حَرِیصاً وَلاَ شَحِیحاً; هیچ یک از کسانى که داراى بخل و حسد و جبن باشند به حقیقت ایمان نمى رسند و مؤمن ترسو و بخیل و حریص نخواهد بود».(5) حتى امیر مؤمنان على(علیه السلام) به مالک اشتر توصیه مى کند «که هرگز افراد ترسو را به حوزه مشاوران خود راه مده»; (وَلاَ تُدْخِلَنَّ فِی مَشوَرَتِکَ بَخِیلاً…وَ لاَ جَبَاناً) و همان گونه که امام(علیه السلام) در نامه مالک اشتر اشاره فرموده سرچشمه جبن و ترس سوء ظن به ذات پاک پروردگار است، زیرا مى دانیم خداوند به افراد با ایمان وعده داده که من شما را تنها نمى گذارم به جنگ مشکلات بروید و از من یارى بطلبید. آن گاه امام در سومین جمله اشاره به آثار فقر در زندگى انسان ها مى کند و مى فرماید: «فقر شخص زیرک را از بیان دلیلش گنگ مى سازد»; (وَ الْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ... اشاره به این که از یک سو افراد فقیر در خود احساس حقارت مى کنند و هر اندازه فَطِن و باهوش باشند بر اثر این احساس حقارت از گفتن حرف حساب خود و دفاع از حقوق خویشتن باز مى مانند و از سوى دیگر چون مى دانند بسیارى از مردم براى سخنان آنها بهایى قائل نمى شوند چون غالباً دنیاپرستند و براى افراد ثروتمند شخصیت قائلند همین احساس سبب مى شود که فقیران نتوانند حرف حق خود را بیان کنند. حضرت در چهارمین و آخرین جمله که در واقع تکمیل کننده جمله سوم است مى افزاید: «آن کس که فقیر و تنگدست است حتى در شهر خود غریب است»; (وَالْمُقِلُّ غَرِیبٌ فِی بَلْدَتِهِ). زیرا غریب کسى است که دوست و آشنایى ندارد و احساس تنهایى مى کند و مى دانیم دنیاپرستان از افراد فقیر و تنگدست فاصله مى گیرند و آنها را در شهر خود غریب مى گذارند و به عکس ثروتمندان حتى در بلاد دوردست از وطنشان غریب نیستند .... ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حاج آقا محرابیان ، اذن دخول عشق.mp3
6.2M
🎼 پادکست شهدایـــی🌹 🎧 دلدادگی همانند شهـــدا 🎤 ⏱ ۴ دقیقه و ۱ ثانیه 🔋 ۵,۹ مگابایت 💔 💔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درس چهارم نهج البلاغه (حکمت چهارم) 🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 امام علی علیه السلام می فرماید:العجز آفَةٌ وَ الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ وَ الْوَرَعُ جُنَّةٌ وَ نِعْمَ الْقَرِينُ الرِّضَى . 💠و درود خدا بر او فرمود: ناتواني آفت، و شكيبايي شجاعت، و زهد ثروت، و پرهيزكاري سپر نگهدارنده است. و چه همنشين خوبي است، راضي بودن و خرسندي. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
شرح حکمت چهارم ☘☘☘☘☘👇 قوىّ و صبور باش: امام در چهارمین کلمه از کلمات قصارش به پنج وصف از اوصاف انسانى اشاره مى کند که یکى منفى و چهار وصف از آن مثبت است و آثار هر کدام را در جمله بسیار کوتاهى بر مى شمارد. نخست مى فرماید: «عجز و ناتوانى آفت است»; (الْعَجْزُ آفَةٌ). عجز مفهوم وسیعى دارد که هرگونه ناتوانى علمى، جسمى، اقتصادى و فکرى را شامل مى شود و به یقین اینها بزرگ ترین آفات زندگى انسان است; انسان عاجز، ذلیل و خوار عقب مانده و شکست خورده و بى ارزش و بى مقدار است به همین دلیل اسلام مى گوید: بکوشید و هرگونه عجز را از خود دور سازید و با قدرت و قوت به اهداف مالى و معنوى خود برسید. البته گاه مى شود که عجز و ناتوانى بدون اختیار دامان انسان را مى گیرد، ولى غالباً چنین نیست، بلکه نتیجه کوتاهى ها و بى برنامگى هاست. سپس در دومین نکته اشاره به آثار مثبت صبر و شکیبایى کرده مى فرماید: «صبر شجاعت است»; (وَالصَّبْرُ شَجَاعَةٌ). بدیهى است صبر چه در مقابل عوامل معصیت باشد، چه در مسیر اطاعت پروردگار چه در برابر مصائب روزگار انجام گیرد، نوعى شجاعت محسوب مى شود و تنها شجاعانند که از عهده شکیبایى در این مراحل سه گانه بر مى آیند. .. حدیثى در جلد دوم کافى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده است که مى فرماید: «الصَّبْرُ ثَلاَثَةٌ صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِیبَةِ وَصَبْرٌ عَلَى الطَّاعَةِ وَصَبْرٌ عَنِ الْمَعْصِیَة». در کلمات بزرگان نیز تعبیرات جالبى درباره صبر آمده است از جمله این که گفته اند: «الصَّبْرُ مُرٌّ لا یَتَجَرَّعُهُ إلاّ حُرٌّ; صبر تلخ است ولى جز آزادگان این شربت ناگوار را نمى نوشند». نیز گفته اند «إنَّ لِلاْزْمانِ الْمَحْمُودَةِ وَالْمَذْمُومَةِ أعْماراً وَآجالاً کَأَعْمارِ النّاسِ وَآجالِهِمْ فَاصْبِرُوا لِزَمانِ السُّوءِ حَتّى یَفْنى عُمْرُهُ وَیَأتی أجَلُهُ; دوران هاى خوب و بد عمر و اجلى دارند مانند عمر و اجل انسان ها; به هنگامى که دوران سختى پیش آید صبر کنید تا عمرش پایان گیرد و اجلش فرا رسد». آن گاه در سومین جمله مى فرماید: «زهد ثروت است»; (وَالزُّهْدُ ثَرْوَةٌ). اشاره به اینکه انسان از ثروت آیا چیزى جز بى نیازى مى خواهد و آدم زاهدِ قانع، از همه خلق بى نیاز است و چه بسا ثروتمندانى که جزء نیازمندان هستند. زهد همان بى اعتنایى به زرق و برق دنیا و مال و منال و شهرت و آوازه است. زاهد کسى نیست که فاقد این امور باشد بلکه زاهد کسى است که دلبسته و وابسته به این امور نباشد. آن گاه در چهارمین جمله مى فرماید: «تقوا و پرهیزگارى سپرى است (در برابر گناهان و خطرات شیطان و هواى نفس)»; (وَ الْوَرَعُ جُنَّةٌ). ورع به معناى تقوا یا حد اعلاى تقواست به گونه اى که انسان حتى از شبهات پرهیز کند. این فضیلت انسانى از حالت خداترسى باطنى سرچشمه مى گیرد که چون در برابر او گناهى ظاهر شود سدى در میان او و گناه ایجاد کند. تعبیر به «جنة» تعبیر جالبى است، زیرا سپر وسیله اى دفاعى در مقابل آماج تیرهاى دشمن یا شمشیرها و نیزه هاست گویا هواى نفس و شیطان پیوسته قلب انسان را هدف تیرهاى خود قرار مى دهد و انسان با ورع به وسیله این سپر مى تواند از آزار آنها در امان بماند. در حدیثى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «لِکُلِّ شَىْء أُسٌّ وَأُسُّ الاْیمانِ الْوَرَعُ; هر چیز اساس و شالوده اى دارد و شالوده ایمان ورع است» سپس در پنجمین و آخرین جمله مى فرماید: «رضایت و خشنودى (از تقدیرات الهى) بهترین همنشین است»; (وَنِعْمَ الْقَرِینُ الرِّضَى). همنشین خوب کسى است که به تقدیرات الهی راضی باشد.....
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 سوالات 1⃣:منظور حضرت از« ناتوانی» آنچه در دست انسان هست یا آنچه از جانب خدا میرسه هم شامل میشود؟ : ✅قطعاً مراد حضرت از عجز، ناتوانی هایی است که به دست خود انسان می باشد. ⭕️مثلاً اگر خوشرویی ریسمان محبت است و این نوع رفتار در توان و اختیار خود فرد است. ✳️پس عاجزترین انسان آن کسی است که نتواند دوست پیدا کند و از او ناتوانترین کسی است که نتواند دوست خود را نگهدارد زیرا نتوانسته خوشرویی کند. 2⃣: تناسب ناتوانی با آفت چیست ؟ ناتوانی برای چه کسی آفت است ؟منظور ناتوانی جسمی است یا معنوی ؟ 3⃣: تناسب شکیبایی و شجاعت چیست ؟منظور چه نوع از شکیبایی است ؟مثلا شکیبایی بر عبادت یا اعمال صالح شجاعت است ؟ 4⃣:منظور از " چه همنشین خوبی است ، راضی بودن و خرسندی " چیست ؟ : ✅✅:منظور از هرچیزی است که انسان بواسطه آن نتواند استعداد شایسته خود را شکوفا کند. ⭕️ انسانی که ناتوان است یعنی عاجز است از بیان آنچه درونش دارد، عاجز از ارتباط گیری ، عاجز از دوست یابی و.. نمی تواند به همه مواهبی که شایسته اوست ، برسد . ✳️بنابراین منظور ناتوانی جسمی نیست و منظور ناتوانی از لحاظ فکری ، اخلاقی، روانی ،عاطفی است. ✅✅✅: یعنی حلم از آن جهت به شجاعت نسبت داده شده است که باعث میشود انسان در موقعیتهایی که باید با نفسش مقابله کند ، قدرت مقابله داشته باشد . 💢 آن جا که اشتباهی کرد و باید عذرخواهی کند ، توانایی و شجاعت عذرخواهی کردن داشته باشد. 🔰بنابراین حلم یا شکیبایی از لوازم و مقدمات اصل شجاع بودن است. ⭕️انسانی که حلم ندارد و شکیبا نیست از پذیرش اشتباه و اعتراف به آن دچار وحشت و ترس می شود . ⭕️انسانی که حلم ندارد عجولانه خود را به ورطه ای می اندازد که اصلاح کردن تبعات آن یا غیرممکن است یا خیلی دشوار است . 📢 پیامبر گرامی فرمودند:"أشْجَعُ النّاسِ مَنْ غَلَبَ هَواهُ" شجاعترین مردم کسی است که بر هوای نفسش غلبه کند. ✅✅✅✅: این که حضرت میفرمایند" چه همنشین خوبی است راضی بودن و خرسندی" 👈 یعنی کسی که به قضای الهی در زندگی رضایت دارد و خشنود است ، همنشین دائمی نیکی دارد که در مصیبت و مشکلات او را آرمش می دهد . 🔴در واقع منظور از راضی و خشنود بودن یعنی راضی به قضای الهی بودن. 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇