eitaa logo
محمد ابراهیم کفیل
2هزار دنبال‌کننده
677 عکس
631 ویدیو
365 فایل
لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُون انعام/127 ارتباط با ادمین @mekafil1348 @mojtabakafil
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله و جوان - قسمت نهم آخرین نکتۀ حدیث اسماء؛ نکتۀ چهارم: معیار ارزشمندی است و مهم عمل به وظیفه است (شوهرداری مساوی جهاد) درست است که زن نسبت به کسب برخی از فضیلت ها مثل حضور در جبهۀ جهاد محروم گشته است ولکن خداوند نیز برای او قرار داده و او را رها ننموده است. به عنوان نمونه خوب کردن را جهاد زن بر شمرده است. البته شاید این مطلب در بین ما – که زندگیمان اسلامی نشده و رنگ اسلام نگرفته – آنگونه که باید و شاید ارزش خود را ظهور و بروز ندهد ولی در نظر فضيلتِ كه در معركه قتال حاضر مى شود، و با كمال سخاوت خود را ايثار مى كند، از فضيلت كه وظيفه را انجام مى دهد، . آن مرد حاكمى كه سرپرستى جامعه را به عهده گرفته و چرخ زندگى مجتمع را مى چرخاند، هيچ افتخارى بر آن زن ندارد، و آن مردى كه بر مسند قضا تكيه زده هيچ برترى نسبت به زنى كه كودكش را تر و خشك مى كند ندارد. در مجتمع اسلامى اين پستها وقتى مى شود، و زمانى اثر خود را مى بخشد، و وقتى تعبد به آن براى صاحبش صحيح و مشروع مى گردد، كه صاحبش در پذيرفتن آن نوعى ايثار كرده باشد، و طورى تربيت شده باشد كه هر پستى را كه اجتماع به او مى دهد در نظرش و بارِ گران باشد، و در قبول آن از خودگذشتگى به خرج دهد. در چنين مجتمعى اگر به بگويند تو بايد به ميدان جنگ بروى، يا كشور را اداره كنى، به خاطر اين بار سنگين را به دوش مى كشد، و اگر به بگويند تو بايد در بمانى و نسل را كنى، او نيز به خاطر قبول مى كند، و هيچ تناقضى هم در اين دو قسم حكم نمی بيند. آرى اختلاف شؤون و مقامات اجتماعى و اعمال بشرى به حسب اختلاف مجتمعات، و جو آنها چيزى نيست كه كسى بتواند آن را انكار كند، يك سرباز، يا يك حاكم، و يا يك قاضى ، اگر افتخار مى كند به خاطر يك احترام خرافى و غير واقعى نيست، بلكه يك كرامت واقعى است، و آن اين است كه توانسته در را به عهده بگيرد، ولى يك سرباز كه در محيطى مادى تربيت يافته، او نيز در جنگيدن و خون دادن و اينكه حاضر شده است جان خود را در راه وطن خود بدهد افتخار مى نمايد، ليكن به خاطر يك احترام ، و افتخار مى كند، و آن اين است كه وقتى كشته شد و به اعتقاد او نابود و هيچ و پوچ گشت، مردم نامش را در فهرست فداكاران در راه وطن مى برند، و از خود نمی پرسد وقتى من هيچ و پوچ شدم كجا هستم كه از تعظيم نامم لذت ببرم. و همچنين يك ستاره سينما در آن جامعه احترامى پيدا مى كند، كه حتى رئيس جمهور هم آن احترام را نداشته باشد، در حالى كه شغلشان و آنچه در طول عمر به مردم مى دادند، بزرگترين عامل سقوط مقام زنان بود و شنيع ترين فحشا، و سزاوار شنيع ترين سرزنش بودند. پس همه اينها كه گفتيم علتش اين است كه خوبيها و بديها و افتخارات و ننگها را معين مى كند، چه بسيار جمعيتها كه يك امر ناچيز و حقير را تعظيم، و يك امر مهم و ارزنده را تحقير مى كنند. پس هيچ بعيد نيست كه اسلام امورى را تعظيم كند، و ما مسلمانانى كه در محيط ماديت و بار آمده ايم آن را حقير بشماريم، يا اسلام امورى را حقير بشمارد كه در چشم و درك ما بسيار عظيم باشد، و بر سر آنها سر و دست بشكنيم، و ظرف در صدر اسلام و ايثار آخرت بر دنيا بود، نه ظرفى كه فعلا ما داريم. @mekafil
بسم الله و جوان – قسمت دهم درصدد بیان نکات مختص به بودیم. توجه به مرد و بیان شد. در چند پست گذشته بر اساس آیات و روایات مورد اشاره قرار گرفت. در ادامه دو نکته ی پایانی از نکات مخصوص بیان می گردد؛ 3- توجه به حقوق و مشروع شوهر به چند نمونه از روایاتی که حاکی از این مطلب است اشاره می شود؛ - عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «جَاءَتِ امْرَأَةٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَا حَقُّ الزَّوْجِ عَلَى الْمَرْأَةِ؟ فَقَالَ لَهَا: أَنْ تُطِيعَهُ وَ لَا تَعْصِيَهُ، وَ لَا تَصَدَّقَ مِنْ بَيْتِهِ إِلَّا بِإِذْنِهِ، و لَاتَصُومَ تَطَوُّعاً إِلَّا بِإِذْنِهِ، وَ لَا تَمْنَعَهُ نَفْسَهَا وَ إِنْ كَانَتْ عَلى ظَهْرِ قَتَبٍ ، وَ لَا تَخْرُجَ مِنْ بَيْتِهَا إِلَّا بِإِذْنِهِ، وَ إِنْ خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِهَا بِغَيْرِ إِذْنِهِ ، لَعَنَتْهَا مَلَائِكَةُ السَّمَاءِ وَ مَلَائِكَةُ الْأَرْضِ وَ مَلَائِكَةُ الْغَضَبِ وَ مَلَائِكَةُ الرَّحْمَةِ حَتّى تَرْجِعَ إِلى بَيْتِهَا. فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَنْ أَعْظَمُ النَّاسِ حَقّاً عَلَى الرَّجُلِ؟ قَالَ: وَالِدُهُ ، قَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَنْ أَعْظَمُ النَّاسِ حَقّاً عَلَى الْمَرْأَةِ؟ قَالَ: زَوْجُهَا، قَالَتْ: فَمَا لِي عَلَيْهِ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ مَا لَهُ عَلَيَّ؟ قَالَ: لَا، وَ لَا، مِنْ كُلِّ مِائَةٍ وَاحِدَةٌ» قَالَ: «فَقَالَتْ: وَ الَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَايَمْلِكُ رَقَبَتِي رَجُلٌ أَبَداً». - عَنْ أَبِي بَصِيرٍ: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِلنِّسَاءِ: لَاتُطَوِّلْنَ صَلَاتَكُنَّ لِتَمْنَعْنَ أَزْوَاجَكُنَّ». - عَنْ ضُرَيْسٍ الْكُنَاسِيِّ: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «إِنَّ امْرَأَةً أَتَتْ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِبَعْضِ الْحَاجَةِ، فَقَالَ لَهَا: لَعَلَّكِ مِنَ الْمُسَوِّفَاتِ؟ قَالَتْ: وَ مَا الْمُسَوِّفَاتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ - قَالَ: الْمَرْأَةُ الَّتِي يَدْعُوهَا زَوْجُهَا لِبَعْضِ الْحَاجَةِ، فَلَا تَزَالُ تُسَوِّفُهُ حَتّى يَنْعُسَ زَوْجُهَا وَ يَنَامَ، فَتِلْكَ لَاتَزَالُ الْمَلَائِكَةُ تَلْعَنُهَا حَتّى يَسْتَيْقِظَ زَوْجُهَا». 4- لزوم برای شوهر @mekafil
بسم الله و جوان – قسمت یازدهم ج: مطالب مربوط به : 1- توجه ویژه برای به سمت معنویت و حفظ حدود الهی؛ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَيْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُون (تحریم/6) 2- 3- و تلاش برای تأمین زندگی؛ به عنوان وظیفه شرعی: قال صلّى الله عليه و آله: الكادُّ لعياله كالمجاهد فى سبيل اللّه 4- در کار و از تنبلی و در خانه ماندن: عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام لِمَوْلًى لَهُ يَا عَبْدَ اللَّهِ احْفَظْ عِزَّكَ قَالَ وَ مَا عِزِّي جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ غُدُوُّكَ إِلَى سُوقِكَ وَ إِكْرَامُكَ نَفْسَكَ وَ قَالَ لآِخَرَ مَوْلًى لَهُ مَا لِي أَرَاكَ تَرَكْتَ غُدُوَّكَ إِلَى عِزِّكَ قَالَ جَنَازَةٌ أَرَدْتُ أَنْ أَحْضَرَهَا قَالَ فَلَا تَدَعِ الرَّوَاحَ إِلَى عِزِّكَ. 5- توجه به و از اعمال سلیقه و غیرت بیجا. 6- وچشم پوشی و پرهیز از ثابت کردن اشتباه زن. - عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام مَا حَقُّ الْمَرْأَةِ عَلَى زَوْجِهَا الَّذِي إِذَا فَعَلَهُ كَانَ مُحْسِناً قَالَ يُشْبِعُهَا وَ يَكْسُوهَا وَ إِنْ جَهِلَتْ غَفَرَ لَهَا وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام كَانَتِ امْرَأَةٌ عِنْدَ أَبِي علیه السلام تُؤْذِيهِ فَيَغْفِرُ لَهَا. - عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله أَوْصَانِي جِبْرِيلُ علیه السلام بِالْمَرْأَةِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ لَا يَنْبَغِي طَلَاقُهَا إِلَّا مِنْ فَاحِشَةٍ بَيِّنَةٍ. وَ قَالَ علیه السلام مَنِ احْتَمَلَ مِنِ امْرَأَتِهِ وَ لَوْ كَلِمَةً وَاحِدَةً أَعْتَقَ اللَّهُ رَقَبَتَهُ مِنَ النَّارِ وَ أَوْجَبَ لَهُ الْجَنَّةَ وَ كَتَبَ لَهُ مِائَتَيْ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ مِائَتَيْ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَتَيْ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَةٍ عَلَى بَدَنِهِ عِبَادَةَ سَنَةٍ سَأَلَ إِسْحَاقُ بْنُ عَمَّارٍ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنْ حَقِّ الْمَرْأَةِ عَلَى زَوْجِهَا قَالَ يُشْبِعُ بَطْنَهَا وَ يَكْسُو جُثَّتَهَا وَ إِنْ جَهِلَتْ غَفَرَ لَهَا إِنَّ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلَ الرَّحْمَنِ علیه السلام شَكَا إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ خُلُقَ سَارَةَ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنَّ مَثَلَ الْمَرْأَةِ مَثَلُ الضِّلْعِ إِنْ أَقَمْتَهُ انْكَسَرَ وَ إِنْ تَرَكْتَهُ اسْتَمْتَعْتَ بِهِ قُلْتُ مَنْ قَالَ هَذَا فَغَضِبَ ثُمَّ قَالَ هَذَا وَ اللَّهِ قَوْلُ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله 7- تلاش برای بودن با: • و و فکر و و پرهیز از کارهای نسنجیده و تصمیمات سستی که به راحتی قابل نقض است. • و ناتوانی در امور. • در امور مربوط به زن. • مناسب: لازم نیست زن به طور صد در صد در جریان درآمد خانواده باشد چون ممکن است در صورت مشاهده کمبودها به اضطراب بیفتد و در صورت مشاهده وضعیت مطلوب توقع نابجا پیدا نماید. • حفظ در مواقع بیداری. البته با پرهیز از پوشیدن لباسهای جلف. • از نشان دادن امور چندش آور و سبک کننده به همسر مثل لباس زیر که احیانا زرد شده، دستمالی که بینی خود را با آن پاک نموده و مثل تمیز نکردن توالت بعد از اتمام کار. • استفاده از ؛ صمیمی بودن در عین احترام. @mekafil
بسم الله، آن چه در ادامه می آید فایل صوتی تدریس بدائه النحو از سوی حجت الاسلام کفیل است.