بسم الله
خانواده و همسران جوان – قسمت هشتم
#علامه_طباطبائی در توضیح #حدیث_اسماء (حدیث دوم) چند نکته بیان کرده اند؛
نکتۀ اول: #آزادی عقیده #زن و عدم ممنوعیت رجوع زن به ولی امر
دقت و تفکر در حدیث اسماء و روایاتی هم چون آن که حاکی از #حضور_بانوان در مجلس پیامبر صلی الله علیه وآله و سوال از ایشان در مورد #مسائل_دینی و تکالیف شرعی است نشان می دهد که حضور بانوان در منزل و پرداختن به امور زندگی به معنای #ممنوعیت ارتباط آنها با #ولی_امر نیست. بلکه آنها #آزادند که خدمت حاکم بیایند و مسائل خود را مطرح کنند. این همان #آزادی_عقیدۀ_بانوان است که در پایان سورۀ آل عمران در بحث #مرابطۀ_اسلامی توضیحاتی پیرامون آن مطرح شده است.
نکتۀ دوم: #اولویت خانه داری و تربیت فرزند و عدم اختلاط با اجنبی برای خانم ها
مسیر صحیح زندگی بانوان در اسلام #اشتغال آنها به #امور_منزل و #تربیت_فرزند است. البته واجب نیست که بانوان این گونه عمل کنند اما در فضایی که محور دین است و اساس زندگی را رعایت تقوا و کسب رضایت الهی و کسب ثواب های اخروی و دست یافتن به فضائل اخلاقیِ بانوان همچون عفت و حیاء و محبت به فرزندان و ... شکل می دهد، ترغیب ها و تاکیدها نسبت به حفظ این منش بوده و هست.
اشتغال به این شئون و اهتمام به حفظ عواطف پاکی که خدا در وجود زن قرار داده است، آنان را از ورود به اجتماعاتِ مردانه و اختلاط با آنها حتی در موارد مباح برحذر داشته و حفظ نموده است.
#شاهد_مطلب این که در سال های طولانی این سنت بین مسلمانان وجود داشته است تا این که فرهنگ غربی در بین آنها رسوخ کرد و با ادعای آزادی زنان بر آنان ظلم ها روا داشت و فضائل اخلاقی آنان را به مسلخ برد. البته که در فضای کنونی به این پیامدها توجهی نمی شود ولی دیری نمی پاید که اثرات مخرّب این ظلم روشن می گردد.
نکتۀ سوم: #ممنوعیت جهاد ، قضاوت و ولایت برای خانم ها
نکتۀ دیگری که از این حدیث می توان استفاده کرد این که اسلام بانوان را از انجام سه مسئولیت برحذر داشته است؛ #جهاد، #قضاوت و #ولایت.
#خانواده
#همسران
#آزادی_زن
#مسئولیت_زن
#شوهرداری
@mekafil
بسم الله
#خانواده و #همسران جوان - قسمت نهم
آخرین نکتۀ حدیث اسماء؛
نکتۀ چهارم: #عمل_به_وظیفه معیار ارزشمندی است و مهم عمل به وظیفه است (شوهرداری مساوی جهاد)
درست است که زن نسبت به کسب برخی از فضیلت ها مثل حضور در جبهۀ جهاد محروم گشته است ولکن خداوند #راه_جبرانی نیز برای او قرار داده و او را رها ننموده است. به عنوان نمونه خوب #شوهرداری کردن را جهاد زن بر شمرده است. البته شاید این مطلب در بین ما – که زندگیمان #کاملا اسلامی نشده و رنگ اسلام نگرفته – آنگونه که باید و شاید ارزش خود را ظهور و بروز ندهد ولی در نظر #اسلام فضيلتِ #مردى كه در معركه قتال حاضر مى شود، و با كمال سخاوت #خون خود را ايثار مى كند، از فضيلت #زنى كه وظيفه #شوهرداريش را انجام مى دهد، #برتر_نيست. آن مرد حاكمى كه سرپرستى جامعه را به عهده گرفته و چرخ زندگى مجتمع را مى چرخاند، هيچ افتخارى بر آن زن ندارد، و آن مردى كه بر مسند قضا تكيه زده هيچ برترى نسبت به زنى كه كودكش را تر و خشك مى كند ندارد.
در مجتمع اسلامى اين پستها وقتى #افتخار مى شود، و زمانى اثر خود را مى بخشد، و وقتى تعبد به آن براى صاحبش صحيح و مشروع مى گردد، كه صاحبش در پذيرفتن آن نوعى ايثار كرده باشد، و طورى تربيت شده باشد كه هر پستى را كه اجتماع به او مى دهد در نظرش #مسئوليت و بارِ گران باشد، و در قبول آن از خودگذشتگى به خرج دهد. در چنين مجتمعى اگر به #مرد بگويند تو بايد به ميدان جنگ بروى، يا كشور را اداره كنى، به خاطر #رضاى_خدا اين بار سنگين را به دوش مى كشد، و اگر به #زن بگويند تو بايد در #خانه بمانى و نسل را #تربيت كنى، او نيز به خاطر #خدا قبول مى كند، و هيچ تناقضى هم در اين دو قسم حكم نمی بيند.
آرى اختلاف شؤون و مقامات اجتماعى و اعمال بشرى به حسب اختلاف مجتمعات، و جو آنها چيزى نيست كه كسى بتواند آن را انكار كند، يك سرباز، يا يك حاكم، و يا يك قاضى #مسلمان، اگر افتخار مى كند به خاطر يك احترام خرافى و غير واقعى نيست، بلكه يك كرامت واقعى است، و آن اين است كه توانسته در #راه_خدا #مسئوليتى_سنگين را به عهده بگيرد، ولى يك سرباز #غير_مسلمان كه در محيطى مادى تربيت يافته، او نيز در جنگيدن و خون دادن و اينكه حاضر شده است جان خود را در راه وطن خود بدهد افتخار مى نمايد، ليكن به خاطر يك احترام #خرافى، و #غير_واقعى افتخار مى كند، و آن اين است كه وقتى كشته شد و به اعتقاد او نابود و هيچ و پوچ گشت، مردم نامش را در فهرست فداكاران در راه وطن مى برند، و از خود نمی پرسد وقتى من هيچ و پوچ شدم كجا هستم كه از تعظيم نامم لذت ببرم.
و همچنين يك ستاره سينما در آن جامعه احترامى پيدا مى كند، كه حتى رئيس جمهور هم آن احترام را نداشته باشد، در حالى كه شغلشان و آنچه در طول عمر به مردم مى دادند، بزرگترين عامل سقوط مقام زنان بود و شنيع ترين فحشا، و سزاوار شنيع ترين سرزنش بودند.
پس همه اينها كه گفتيم علتش اين است كه #ظرف_زندگى خوبيها و بديها و افتخارات و ننگها را معين مى كند، چه بسيار جمعيتها كه يك امر ناچيز و حقير را تعظيم، و يك امر مهم و ارزنده را تحقير مى كنند. پس هيچ بعيد نيست كه اسلام امورى را تعظيم كند، و ما مسلمانانى كه در محيط ماديت و #غرب_زدگى بار آمده ايم آن را حقير بشماريم، يا اسلام امورى را حقير بشمارد كه در چشم و درك ما بسيار عظيم باشد، و بر سر آنها سر و دست بشكنيم، و ظرف در صدر اسلام #ظرف_تقوا و ايثار آخرت بر دنيا بود، نه ظرفى كه فعلا ما داريم.
#خانواده
#همسران
#معیار_ارزش
#وظیفه_مداری
#غرب_زدگی
#جهاد
#خانه_داری
@mekafil
بسم الله
#خانواده و #همسران جوان – قسمت دهم
درصدد بیان نکات مختص به #بانوان بودیم. توجه به #قوام_بودن مرد و #ویژگی_های_زن_مطلوب بیان شد. در چند پست گذشته #ویژگی_ها بر اساس آیات و روایات مورد اشاره قرار گرفت.
در ادامه دو نکته ی پایانی از نکات مخصوص #بانوان بیان می گردد؛
3- توجه به حقوق و #خواسته_های مشروع شوهر
به چند نمونه از روایاتی که حاکی از این مطلب است اشاره می شود؛
- عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «جَاءَتِ امْرَأَةٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَا حَقُّ الزَّوْجِ عَلَى الْمَرْأَةِ؟ فَقَالَ لَهَا: أَنْ تُطِيعَهُ وَ لَا تَعْصِيَهُ، وَ لَا تَصَدَّقَ مِنْ بَيْتِهِ إِلَّا بِإِذْنِهِ، و لَاتَصُومَ تَطَوُّعاً إِلَّا بِإِذْنِهِ، وَ لَا تَمْنَعَهُ نَفْسَهَا وَ إِنْ كَانَتْ عَلى ظَهْرِ قَتَبٍ ، وَ لَا تَخْرُجَ مِنْ بَيْتِهَا إِلَّا بِإِذْنِهِ، وَ إِنْ خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِهَا بِغَيْرِ إِذْنِهِ ، لَعَنَتْهَا مَلَائِكَةُ السَّمَاءِ وَ مَلَائِكَةُ الْأَرْضِ وَ مَلَائِكَةُ الْغَضَبِ وَ مَلَائِكَةُ الرَّحْمَةِ حَتّى تَرْجِعَ إِلى بَيْتِهَا. فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَنْ أَعْظَمُ النَّاسِ حَقّاً عَلَى الرَّجُلِ؟ قَالَ: وَالِدُهُ ، قَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَنْ أَعْظَمُ النَّاسِ حَقّاً عَلَى الْمَرْأَةِ؟ قَالَ: زَوْجُهَا، قَالَتْ: فَمَا لِي عَلَيْهِ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ مَا لَهُ عَلَيَّ؟ قَالَ: لَا، وَ لَا، مِنْ كُلِّ مِائَةٍ وَاحِدَةٌ» قَالَ: «فَقَالَتْ: وَ الَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَايَمْلِكُ رَقَبَتِي رَجُلٌ أَبَداً».
- عَنْ أَبِي بَصِيرٍ: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِلنِّسَاءِ: لَاتُطَوِّلْنَ صَلَاتَكُنَّ لِتَمْنَعْنَ أَزْوَاجَكُنَّ».
- عَنْ ضُرَيْسٍ الْكُنَاسِيِّ: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «إِنَّ امْرَأَةً أَتَتْ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِبَعْضِ الْحَاجَةِ، فَقَالَ لَهَا: لَعَلَّكِ مِنَ الْمُسَوِّفَاتِ؟ قَالَتْ: وَ مَا الْمُسَوِّفَاتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟
- قَالَ: الْمَرْأَةُ الَّتِي يَدْعُوهَا زَوْجُهَا لِبَعْضِ الْحَاجَةِ، فَلَا تَزَالُ تُسَوِّفُهُ حَتّى يَنْعُسَ زَوْجُهَا وَ يَنَامَ، فَتِلْكَ لَاتَزَالُ الْمَلَائِكَةُ تَلْعَنُهَا حَتّى يَسْتَيْقِظَ زَوْجُهَا».
4- لزوم #آراستگی برای شوهر
#خانواده
#همسران
#آراستگی
#خواسته_های_شوهر
@mekafil
بسم الله
#خانواده و #همسران جوان – قسمت یازدهم
ج: مطالب مربوط به #آقایان:
1- توجه ویژه برای #جهت_دهی_خانواده به سمت معنویت و حفظ حدود الهی؛ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَيْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُون (تحریم/6)
2- #اظهار_محبت_مستمر
3- #کار و تلاش برای تأمین زندگی؛ به عنوان وظیفه شرعی: قال صلّى الله عليه و آله: الكادُّ لعياله كالمجاهد فى سبيل اللّه
4- #جدیت در کار و #پرهیز از تنبلی و در خانه ماندن:
عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام لِمَوْلًى لَهُ يَا عَبْدَ اللَّهِ احْفَظْ عِزَّكَ قَالَ وَ مَا عِزِّي جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ غُدُوُّكَ إِلَى سُوقِكَ وَ إِكْرَامُكَ نَفْسَكَ وَ قَالَ لآِخَرَ مَوْلًى لَهُ مَا لِي أَرَاكَ تَرَكْتَ غُدُوَّكَ إِلَى عِزِّكَ قَالَ جَنَازَةٌ أَرَدْتُ أَنْ أَحْضَرَهَا قَالَ فَلَا تَدَعِ الرَّوَاحَ إِلَى عِزِّكَ.
5- توجه به #خواسته_های_مشروع_زن و #پرهیز از اعمال سلیقه و غیرت بیجا.
6- #اغماض وچشم پوشی و پرهیز از ثابت کردن اشتباه زن.
- عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام مَا حَقُّ الْمَرْأَةِ عَلَى زَوْجِهَا الَّذِي إِذَا فَعَلَهُ كَانَ مُحْسِناً قَالَ يُشْبِعُهَا وَ يَكْسُوهَا وَ إِنْ جَهِلَتْ غَفَرَ لَهَا وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام كَانَتِ امْرَأَةٌ عِنْدَ أَبِي علیه السلام تُؤْذِيهِ فَيَغْفِرُ لَهَا.
- عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله أَوْصَانِي جِبْرِيلُ علیه السلام بِالْمَرْأَةِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ لَا يَنْبَغِي طَلَاقُهَا إِلَّا مِنْ فَاحِشَةٍ بَيِّنَةٍ.
وَ قَالَ علیه السلام مَنِ احْتَمَلَ مِنِ امْرَأَتِهِ وَ لَوْ كَلِمَةً وَاحِدَةً أَعْتَقَ اللَّهُ رَقَبَتَهُ مِنَ النَّارِ وَ أَوْجَبَ لَهُ الْجَنَّةَ وَ كَتَبَ لَهُ مِائَتَيْ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ مِائَتَيْ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَتَيْ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَةٍ عَلَى بَدَنِهِ عِبَادَةَ سَنَةٍ
سَأَلَ إِسْحَاقُ بْنُ عَمَّارٍ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنْ حَقِّ الْمَرْأَةِ عَلَى زَوْجِهَا قَالَ يُشْبِعُ بَطْنَهَا وَ يَكْسُو جُثَّتَهَا وَ إِنْ جَهِلَتْ غَفَرَ لَهَا إِنَّ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلَ الرَّحْمَنِ علیه السلام شَكَا إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ خُلُقَ سَارَةَ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنَّ مَثَلَ الْمَرْأَةِ مَثَلُ الضِّلْعِ إِنْ أَقَمْتَهُ انْكَسَرَ وَ إِنْ تَرَكْتَهُ اسْتَمْتَعْتَ بِهِ قُلْتُ مَنْ قَالَ هَذَا فَغَضِبَ ثُمَّ قَالَ هَذَا وَ اللَّهِ قَوْلُ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله
7- تلاش برای #حفظ_قوام بودن با:
• #نظم و #جدیت و فکر و #تدبیر و پرهیز از کارهای نسنجیده و تصمیمات سستی که به راحتی قابل نقض است.
• #عدم_اظهار_ضعف و ناتوانی در امور.
• #عدم_دخالت در امور مربوط به زن.
• #مدیریت_اقتصادی مناسب: لازم نیست زن به طور صد در صد در جریان درآمد خانواده باشد چون ممکن است در صورت مشاهده کمبودها به اضطراب بیفتد و در صورت مشاهده وضعیت مطلوب توقع نابجا پیدا نماید.
• حفظ #ظاهر_مناسب در مواقع بیداری. البته با پرهیز از پوشیدن لباسهای جلف.
• #پرهیز از نشان دادن امور چندش آور و سبک کننده به همسر مثل لباس زیر که احیانا زرد شده، دستمالی که بینی خود را با آن پاک نموده و مثل تمیز نکردن توالت بعد از اتمام کار.
• استفاده از #ادبیات_گفتاری_مناسب؛ صمیمی بودن در عین احترام.
#خانواده
#همسرداری
#آقایان
#جهت_دهی_خانواده
@mekafil
بسم الله، آن چه در ادامه می آید فایل صوتی تدریس بدائه النحو از سوی حجت الاسلام کفیل است.